Fremsat den 28. februar 2018 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven
(Vidneudelukkelse for patentrådgivere,
obligatorisk digital selvbetjening ved ansøgning om fri
proces m.v.)
§ 1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1101 af 22. september 2017, som ændret ved lov nr. 1679
af 26. december 2017 og § 2 i lov nr. 1680 af 26. december
2017, foretages følgende ændringer:
1. § 12,
stk. 7, 2. pkt., ophæves.
2. § 12,
stk. 8, 2. pkt., ophæves.
3. I
§ 19, stk. 3, indsættes som
3. pkt.:
»Rettens præsident kan endvidere
meddele andre personer bemyndigelse til at underskrive
retsbøger, som alene indeholder
1)
indgåede forlig i borgerlige sager, jf. § 270, stk.
1,
2) meddelelse
om, at en sag hæves af sagsøgeren efter § 359
eller § 362, stk. 2, og
3) meddelelse
om, at der i en sag er meddelt fri proces efter § 328, stk.
5.«
4. I
§ 170, stk. 1, indsættes
efter »retsmæglere«: »,
patentrådgivere, som er optaget på den liste, der er
anført i artikel 134, stk. 1, i den europæiske
patentkonvention,«.
5. I
§ 170, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »retsmæglere«: »,
patentrådgivere som nævnt i stk. 1«.
6. § 170,
stk. 2, 2. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»Sådant pålæg kan i
borgerlige sager ikke udstrækkes til, hvad en advokat har
erfaret i en retssag, som har været betroet denne til
udførelse, eller hvori dennes råd har været
søgt. Det samme gælder for, hvad en
patentrådgiver som nævnt i stk. 1 har erfaret i en
retssag, hvori dennes råd har været
søgt.«
7. I
§ 225, stk. 2, nr. 5, udgår
»og«.
8. I
§ 225, stk. 2, nr. 6, ændres
»betydning.« til: »betydning, og«.
9. I
§ 225, stk. 2, indsættes som
nr. 7:
»7) sager
mellem erhvervsdrivende, hvor anvendelse af lov om
forretningshemmeligheder har væsentlig betydning.«
10. I
§ 330 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte regler om, at
ansøgning om fri proces skal indgives ved anvendelse af den
digitale løsning, som Civilstyrelsen stiller til
rådighed (digital selvbetjening).«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2018, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Justitsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1, nr. 10.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | | 2.1. | Indførelse af regler om
vidneudelukkelse for patentrådgivere | | | 2.1.1. | Indledning og baggrund | | | 2.1.2. | Gældende ret | | | | 2.1.2.1. | Vidneudelukkelse | | | | 2.1.2.2. | Patentrådgivere | | | 2.1.3. | Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.2. | Indførelse af obligatorisk digital
selvbetjening ved ansøgning om fri proces | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.3. | Udvidelse af adgangen til at
henlægge visse typer opgaver til retternes
kontorpersonale | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.4. | Ophævelse af særregler om
beslutningskompetencen ved anvendelse af suppleanter mv. for retten
på Bornholm | | | 2.4.1. | Gældende ret | | | 2.4.2. | Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.5. | Saglig kompetence i sager efter ny lov om
forretningshemmeligheder | | | 2.5.1. | Gældende ret | | | 2.5.2. | Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | De administrative
konsekvenser for borgere | 6. | De
miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget indeholder for det første et forslag om, at
retsplejelovens regler om vidneudelukkelse for bestemte
persongrupper i § 170, stk. 1, udvides til også at
omfatte patentrådgivere, som er anerkendt i henhold til
reglerne i den europæiske patentkonvention. Denne del af
lovforslaget har navnlig til formål at sikre, at danske
virksomheder, som benytter patentrådgivere, så vidt
muligt er stillet på samme måde som udenlandske
virksomheder i forbindelse med patentretssager i udlandet, herunder
i USA.
Der henvises til punkt 2.1 nedenfor.
Lovforslaget har for det andet til formål at
indføre en bemyndigelse til, at justitsministeren kan
fastsætte regler om, at ansøgninger om fri proces skal
indgives digitalt via en digital løsning, som Civilstyrelsen
vil stille til rådighed (digital selvbetjening).
Der henvises til punkt 2.2 nedenfor.
Lovforslaget indeholder for det tredje et forslag om at udvide
adgangen for rettens præsident ved byretterne og Sø-
og Handelsretten til at bemyndige rettens kontorpersonale mv. til
at varetage visse opgaver af ekspeditionsmæssig karakter.
Der henvises til punkt 2.3 nedenfor.
Lovforslaget indeholder for det fjerde et forslag om at
ophæve de særregler om beslutningskompetencen, der er
gældende for retten på Bornholm i forbindelse med
beslutninger om at anvende suppleanter eller at sætte retten
med en ekstra dommer og domsmand.
Der henvises til punkt 2.4 nedenfor.
Lovforslaget indeholder for det femte et forslag om, at
Sø- og Handelsrettens saglige kompetence udvides til
også at omfatte sager, hvor anvendelse af den nye lov om
forretningshemmeligheder, som forventes vedtaget i
indeværende folketingssamling, har væsentlig
betydning.
Der henvises til punkt 2.5 nedenfor.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Indførelse af regler om vidneudelukkelse for
patentrådgivere
2.1.1. Indledning og baggrund
2.1.1.1. Patentrådgivere
benyttes i dag af bl.a. virksomheder, som arbejder med forskning og
innovation. Patentrådgiverne bistår virksomhederne med
teknisk, strategisk og juridisk rådgivning om
patentrelaterede spørgsmål, f.eks. om mulighederne for
at bringe produkter baseret på ny innovation på
markedet, eller hvordan virksomheden bør navigere i forhold
til konkurrenternes patentrettigheder. En væsentlig del af
patentrådgivningen består typisk af løbende
vurderinger af virksomhedens arbejde med at udvikle nye produkter
og kan være afgørende for virksomhedens beslutning om
enten at fortsætte sine investeringer og eventuelt tilrette
en udvikling i en bestemt retning eller at stoppe
igangværende arbejde. Patentrådgivere benyttes ikke kun
af private virksomheder. Det forekommer eksempelvis også, at
patentrådgivere yder rådgivning i forbindeles med
forskning ved universiteterne og andre forskningsinstitutioner.
Dansk Industri har gjort Justitsministeriet opmærksom
på, at danske virksomheder i visse situationer
konkurrencemæssigt er stillet ringere end udenlandske
virksomheder som følge af, at retsplejelovens regler om
vidneudelukkelse ikke omfatter patentrådgivere. Denne
problemstilling ses navnlig at gøre sig gældende i
forhold til danske virksomheder, der ønsker at være
aktive på det amerikanske marked.
Dansk Industri har nærmere peget på, at danske
virksomheder, som bliver involveret i patenttvister i USA, i videre
omfang end en amerikansk modpart risikerer at blive pålagt at
fremlægge forretningssensitive oplysninger, som er udvekslet
mellem virksomheden og dennes patentrådgiver, ligesom den
danske virksomheds patentrådgiver, i modsætning til
amerikanske patentrådgivere, kan blive pålagt at afgive
vidneforklaring herom. Denne forskel i parternes retsstilling
skyldes henholdsvis de meget vidtgående bevissikringsregler
(kaldet discovery), som gælder i
USA og andre lande, der anvender common
law, og de amerikanske domstoles anvendelse af reglerne om
fortrolighedsprivilegium (kaldet privileged
matters), som udgør en undtagelse til reglerne om
discovery.
Efter reglerne om discovery kan en
part i en patenttvist som udgangspunkt kræve, at modparten
fremlægger al dokumentation og alle typer af oplysninger, som
potentielt kan tænkes at have relevans for det patent, som
tvisten drejer sig om. Dette kan også omfatte oplysninger,
som er indeholdt i den kommunikation, som har fundet sted mellem en
virksomhed og dennes patentrådgiver. Undtaget herfra er som
nævnt oplysninger, som er omfattet af et
fortrolighedsprivilegium, herunder af det såkaldte attorney-client privilege. Amerikanske
domstole ses i vidt omfang at udstrække attorney-client privilege til også at
omfatte rådgivning fra amerikanske patentrådgivere. Den
rådgivning mv., som en dansk virksomhed har modtaget fra sin
(danske) patentrådgiver, vil derimod ikke være
omfattet, fordi der i Danmark ikke gælder noget
fortrolighedsprivilegium for patentrådgivning.
Selv om problemet ses at være størst i forhold til
danske virksomheder, der opererer på det amerikanske marked,
vil tilsvarende situationer ifølge Dansk Industri også
kunne opstå for danske virksomheder, der er involveret i
tvister om patentrettigheder i andre lande, som anvender common law, og som derfor har regler om discovery.
Da oplysninger indeholdt i patentrådgivning ofte vil
være af forretningssensitiv karakter, ikke mindst for
virksomheder, der satser på innovation og forskning, er det
af stor betydning for danske virksomheder, at de så vidt
muligt sikres den samme retsstilling som udenlandske virksomheder,
herunder f.eks. amerikanske virksomheder. Dansk Industri har i den
forbindelse peget på, at dette bedst sikres ved at lade
patentrådgivere være omfattet af retsplejelovens regler
om vidneudelukkelse.
2.1.1.2. Den beskrevne
problemstilling er tillige anerkendt i en række af vores
nabolande og har været en medvirkende årsag til, at
lande som Sverige og Finland har indført regler, som netop
tager sigte på at sikre fortrolighed omkring den
rådgivning, som en virksomhed modtager fra en
patentrådgiver. I Sverige har man eksempelvis valgt at
indføre en national autorisationsordning for
patentrådgivere, ligesom man har indført regler om
vidneudelukkelse for patentrådgivere, som har opnået
denne autorisation.
I det omfang andre lande indfører regler, som sikrer, at
deres patentrådgivere ikke risikerer at blive pålagt
eksempelvis at afgive vidneforklaring om deres rådgivning i
forbindelse med retssager i lande, der anvender common law, må dette forventes
også at kunne få betydning for en virksomheds valg af
patentrådgiver. Den manglende vidneudelukkelse af
patentrådgivere i dansk ret vil derfor også kunne have
en negativ konkurrencemæssig virkning for danske
patentrådgivere i forhold til deres udenlandske
konkurrenter.
2.1.1.3. Regler om
fortrolighedsprivilegium for patentrådgivere kendes
også fra det internationale patentsystem. Således er
der i medfør af artikel 134 a i den europæiske
patentkonvention, som Danmark har tiltrådt, fastsat regler om
fortrolighed og vidneudelukkelse, som omfatter en parts
repræsentant, når denne er en såkaldt European Patent Attorney, i forbindelse med
sager om europæiske patenter, der føres for Den
Europæiske Patentmyndighed (regel 153 i
implementeringsregulativet til konventionen). Lignende regler
findes i artikel 48, stk. 5, i aftale af 19. februar 2013 om en
fælles patentdomstol, som Danmark har ratificeret i 2014, men
som endnu ikke er trådt i kraft. Fortrolighedsprivilegiet for
rådgivere, herunder patentrådgivere, er nærmere
reguleret i den fælles patentdomstols procesreglement (regel
287 og 288) og omfatter al kommunikation med en rådgiver,
også selv om der ikke er tale om en
partsrepræsentant.
De nævnte regler gælder ikke ved patentsager, der
føres ved danske domstole.
2.1.2. Gældende ret
2.1.2.1. Vidneudelukkelse
Reglerne om vidner findes i retsplejelovens kapitel 18. Efter
retsplejelovens § 168, stk. 1, har enhver som udgangspunkt
pligt til at afgive forklaring for retten som vidne. En parts
nærmeste og den, der ved at afgive forklaring ville
udsætte sig for straf eller væsentlig skade, har dog i
almindelighed ikke pligt til at afgive vidneforklaring, jf.
retsplejelovens § 171. Derudover er vidnepligten
begrænset af reglerne om vidneudelukkelse i retsplejelovens
§§ 169 og 170. Retsplejelovens § 169 vedrører
personer, som udfører offentlige hverv, og vil derfor ikke
blive omtalt nærmere.
Efter retsplejelovens § 170, stk. 1, må
vidneforklaring ikke afkræves af præster i folkekirken
eller andre trossamfund, læger, forsvarere, retsmæglere
og advokater om det, som er kommet til deres kundskab ved
udøvelsen af deres virksomhed. Bestemmelsen skal ses i
sammenhæng med, at de nævnte professioner ved lov er
undergivet tavshedspligt om sådanne oplysninger. Den, som har
krav på hemmeligholdelse, f.eks. en advokats klient, kan dog
give samtykke til, at advokaten afgiver forklaring.
Efter § 170, stk. 2, 1. pkt., kan retten dog
pålægge læger, retsmæglere og advokater -
men ikke præster og forsvarere i straffesager - at afgive
vidneforklaring, når forklaringen anses for at være af
afgørende betydning for sagens udfald, og sagens
beskaffenhed og dens betydning for vedkommende part eller samfundet
findes at berettige til, at forklaring afkræves. Et
sådan pålæg kan i borgerlige sager ikke
udstrækkes til, hvad en advokat har erfaret i en retssag, som
har været betroet ham til udførelse, eller hvori hans
råd har været søgt, jf. § 170, stk. 2, 2.
pkt.
Derudover kan retten bestemme, at forklaring ikke skal afgives
om forhold, med hensyn til hvilke vidnet i medfør af
lovgivningen har tavshedspligt, og hvis hemmeligholdelse har
væsentlig betydning, jf. retsplejelovens § 170, stk. 3.
Denne regel kan således også anvendes på andre
persongrupper end de nævnte i stk. 1, der er omfattet af en i
medfør af lovgivningen bestemt tavshedspligt.
Reglerne i stk. 1-3 gælder også for de
pågældende personers medhjælpere, jf.
retsplejelovens § 170, stk. 4.
Hvis en person er omfattet af reglerne om vidneudelukkelse, har
dette tillige betydning for anvendelsen af reglerne om edition i
civile sager. Personer, som er omfattet af
vidneudelukkelsesreglerne, kan således ikke
pålægges af retten at udlevere dokumenter, hvis der
derved vil fremkomme oplysninger om forhold, som vedkommende ville
være udelukket fra at afgive forklaring om, jf.
retsplejelovens §§ 298, stk. 1, og 299, stk. 1.
Tilsvarende gælder i forhold til den særlige regel i
retsplejelovens § 306 om oplysningspligt i forbindelse med
sager om krænkelse af immaterialrettigheder, jf. § 306,
stk. 4.
Retsplejelovens § 653 indeholder en bestemmelse om
fogedrettens mulighed for at træffe beslutning om at foretage
bevissikringsundersøgelser i forbindelse med sager om
krænkelse af en immaterialret eller en lignende
overtrædelse som angivet i § 653, stk. 2. Det
følger af § 653, stk. 5, at sådanne
undersøgelser ikke må omfatte materiale, der
indeholder oplysninger om forhold, som rekvisitus (i denne
sammenhæng den, der formodes at have begået
krænkelsen) i medfør af vidneudelukkelsesreglerne
ville være udelukket fra at afgive forklaring om som
vidne.
Det følger imidlertid af retspraksis, at det også
kan medføre en indskrænkning i adgangen til at
foretage bevissikring efter retsplejelovens § 653, hvis der er
tale om oplysninger, som har relation til en person, der er
omfattet af vidneudelukkelsesreglerne, selv om rekvisitus ikke selv
er omfattet af vidneudelukkelsesreglerne.
I en kendelse af 17. juni 2016 afsagt af Østre Landsret,
refereret i UfR2016. ?3549Ø, tog landsretten stilling til,
hvorvidt oplysninger om eventuel korrespondance mv. mellem en
virksomhed og dennes rådgiver måtte medtages i en
bevissikringsundersøgelse, som blev foretaget hos
virksomheden i medfør af retsplejelovens § 653.
Landsretten tog i den forbindelse i første række
stilling til, hvorvidt rådgiveren, som var
varemærkesagkyndig og ansat i et patent- og
varemærkebureau, kunne anses for omfattet af retsplejelovens
§ 170, hvilket, landsretten fandt, ikke var tilfældet.
På den baggrund, og da landsretten heller ikke fandt, at det
under hensyn til virksomhedens erhvervshemmeligheder kunne antages,
at undersøgelsen ville påføre virksomheden
skade eller ulempe, som stod i misforhold til rekvirentens
interesse i undersøgelsens gennemførelse, jf.
retsplejelovens § 653, stk. 4, blev undersøgelsen
tilladt.
Endvidere kan der henvises til en kendelse af 12. juni 2014
afsagt af Vestre Landsret, refereret i UfR2014. 2981V, hvor
landsretten i forbindelse med en bevissikringsundersøgelse
hos to selskaber efter retsplejelovens § 653 fandt, at
dokumenter, som udgjorde korrespondance mellem selskaberne og deres
advokat, skulle undtages både fra en rapport om resultatet af
undersøgelsen og fra de dokumenter, som skulle udleveres til
rekvirenten. Landsretten henviser i sin begrundelse i første
række til retsplejelovens § 170 og i øvrigt til
retsplejelovens § 653, stk. 4.
2.1.2.2. Patentrådgivere
Patentrådgivere er som profession ikke nærmere
lovreguleret, og patentrådgivere er ikke i medfør af
lovgivningen pålagt en generel tavshedspligt i relation til
deres rådgivning. Patentrådgivere er heller ikke
omfattet af reglerne om vidneudelukkelse i retsplejelovens §
170, stk. 1, medmindre der er tale om en advokat, der yder
rådgivningen.
I visse tilfælde vil en patentrådgiver dog kunne
være omfattet af en lovbestemt tavshedspligt. Eksempelvis
indeholder markedsføringslovens § 23, stk. 2, et forbud
mod ubef?øjet videregivelse eller benyttelse af en
erhvervsdrivendes erhvervshemmeligheder. Bestemmelsen vil
således omfatte de erhvervshemmeligheder, som en
patentrådgiver får kendskab til eller rådighed
over i forbindelse med sin rådgivning af en erhvervsdrivende
klient. Det bemærkes, at erhvervsministeren den 10. januar
2018 har fremsat forslag til en ny lov om forretningshemmeligheder
(lovforslag nr. L 125). Hvis lovforslaget vedtages, vil reglerne om
erhvervshemmeligheder i markedsføringslovens § 23
samtidig blive ophævet, idet reglerne videreføres i
den nye lov om forretningshemmeligheder.
Et andet eksempel er lov om arbejdstageres opfindelser, som
indeholder en bestemmelse om tavshedspligt i forhold til visse
opfindelser, som gøres af en arbejdstager, jf. lovens §
12. Denne bestemmelse gælder også for de
patentrådgivere, som måtte få kendskab til
opfindelsen i forbindelse med rådgivning om mulighederne for
patentering af opfindelsen. Bestemmelsen finder kun anvendelse for
de opfindelser, som er gjort af en arbejdstager under de
særlige omstændigheder, som er angivet i loven, og har
derudover alene sigte på at sikre fortrolighed under den
proces, der ligger forud for, at en patentansøgning
eventuelt indgives.
I de tilfælde, hvor en patentrådgiver findes at
være omfattet af en lovbestemt tavshedspligt, finder
bestemmelsen i retsplejelovens § 170, stk. 3, anvendelse, jf.
punkt 2.1.2.1 ovenfor.
2.1.3. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.1.3.1. Patentrådgivere
bistår i dag en lang række danske virksomheder,
herunder navnlig virksomheder med fokus på forskning og
udvikling, med både teknisk, strategisk og juridisk
rådgivning i forbindelse med
patentspørgsmål.
Den kommunikation, som er mellem en patentrådgiver og
dennes klient (f.eks. en virksomhed), og de oplysninger om
klientens forskning og produkter mv., som patentrådgiveren
opnår kendskab til gennem sin rådgivning, vil meget
ofte indeholde forretningssensitive oplysninger, herunder
forretningshemmeligheder, og det vil kunne være forbundet med
væsentlige økonomiske tab for klienten, såfremt
oplysningerne kommer en tredjepart, f.eks. en konkurrent, til
kundskab.
Der vil desuden kunne være et vist overlap mellem den
rådgivning, som en virksomhed indhenter fra en
patentrådgiver og fra en advokat i forbindelse med forhold
omkring patenter, ligesom der ofte vil være et tæt
samarbejde mellem patentrådgiver og advokater i forbindelse
med rådgivning af virksomheden. Dette gør sig
også gældende i forhold til retssager om
patentspørgsmål, f.eks. sager om
patentkrænkelser, hvor parterne ofte vil søge
rådgivning hos både advokater og patentrådgivere.
Virksomheder, der benytter patentrådgivere, har derfor en
berettiget forventning om, at følsomme oplysninger om
virksomhedens forskning, produkter mv., som patentrådgiveren
måtte få kendskab til, behandles med fortrolighed.
Selv om der i dansk ret ikke er fastsat generelle regler om
tavshedspligt for patentrådgivere, som det f.eks. er
tilfældet for advokater, kan det lægges til grund, at
patentrådgiverbranchen i almindelighed arbejder ud fra en
sådan norm, og at bestemmelser om fortrolighed ofte vil
være direkte anført i patentrådgiverens
forretningsbetingelser eller på anden vis aftalt eller
forudsat mellem patentrådgiveren og dennes klient.
Justitsministeriet finder, at disse forhold kan tale for, at
patentrådgivere som udgangspunkt ikke i forbindelse med en
retssag efter de almindelige regler om vidnepligt skal kunne
tvinges til at afgive forklaring om forhold i relation til den
rådgivning, som vedkommende har ydet til en af sagens
parter.
Hertil kommer som beskrevet ovenfor under punkt 2.1.1, at den
manglende vidneudelukkelse af patentrådgivere i dansk ret kan
medføre, at danske virksomheder får en ringere
retsstilling end en modpart i forbindelse med retssager i lande,
som anvender common law og regler om
discovery. Desuden vil den manglende
vidneudelukkelse af patentrådgivere kunne have den virkning,
at danske patentrådgivere stilles dårligere
konkurrencemæssigt i forhold til patentrådgivere fra
andre lande, der har sådanne regler.
Justitsministeriet finder, at disse forhold samlet set taler
for, at der, i lighed med hvad der gælder for f.eks.
advokater, også bør gælde regler om
vidneudelukkelse for patentrådgivere, således at det
fortrolighedsforhold, der er mellem patentrådgiveren og
dennes klient, kan bevares i forbindelse med retssager, uanset om
disse føres her i landet eller i udlandet.
Justitsministeriet foreslår derfor, at sådanne
regler indføres ved, at retsplejelovens § 170, stk. 1,
om persongrupper, der er udelukket fra at vidne, udvides til
også at omfatte visse patentrådgivere, jf. nedenfor
under punkt 2.1.3.3.
2.1.3.2. Særligt i relation
til danske virksomheders og danske patentrådgiveres
retsstilling i forbindelse med retssager i USA bemærkes, at
det findes vanskeligt med sikkerhed at fastslå, hvornår
en amerikansk domstol vil lade det såkaldte attorney-client privilege gælde i
relation til oplysninger, som udveksles mellem en dansk virksomhed
og virksomhedens patentrådgiver.
Den amerikanske patentmyndighed, United
States Patent and Trademark Office, har herom over for
Justitsministeriet oplyst, at patentsager behandles ved USA's
føderale domstole, som er inddelt i 94 retsdistrikter. Selv
om både reglerne om discovery og
attorney-client privilege som
udgangspunkt er fastsat i føderal lovgivning, suppleres
reglerne dels af retspraksis, dels af lokale regler fastsat af de
enkelte retsdistrikter. De processuelle rammer i patentsager kan
derfor variere fra retsdistrikt til retsdistrikt, og der kan derfor
ikke gives noget generelt svar på, i hvilket omfang en
føderal domstol vil lade kommunikation mellem en virksomhed
og en ikke-amerikansk patentrådgiver være omfattet af
reglen om attorney-client
privilege.
I forbindelse med, at man i Sverige indførte lovregler om
tavshedspligt og vidneudelukkelse for patentrådgivere, var
man særligt opmærksom på netop
spørgsmålet om reglernes betydning i forbindelse med
retssager ved amerikanske domstole. I det svenske lovforslag fra
2010 (Regeringens proposition 2009/10:202), som bygger på et
omfattende forarbejde, anføres bl.a., at det kan udledes af
amerikansk retspraksis, at kommunikation med en ikke-amerikansk
patentrådgiver efter omstændighederne kan være
omfattet af attorney-client privilege,
men at retstilstanden ikke er klar på dette punkt. Det
anføres endvidere, at amerikanske domstole ses at være
mest tilbøjelige til at nå dette resultat, når
der gælder et tilsvarende fortrolighedsprivilegium for
patentrådgiveren ifølge reglerne i dennes
hjemland.
Uanset den beskrevne usikkerhed om retstilstanden i USA på
dette område finder Justitsministeriet på
ovennævnte baggrund, at en udvidelse af retsplejelovens
reglerne om vidneudelukkelse må antages at være det
mest egnede tiltag for at sikre danske virksomheder og deres
patentrådgivere samme retsstilling som en udenlandsk modpart
i forbindelse med patentretssager i lande, der anvender common law og regler om discovery.
2.1.3.3. Betegnelsen
"patentrådgiver" (eller "patentagent") er i modsætning
til f.eks. "advokat" ikke en beskyttet titel, men en titel, der i
princippet kan benyttes af alle. Af den grund har
Justitsministeriet fundet, at der er behov for at foretage en
nærmere afgræsning af den persongruppe, som
foreslås omfattet af vidneudelukkelsesreglerne.
Ved indførelsen af reglerne om vidneudelukkelse for
patentrådgivere i Sverige valgte man samtidig at
indføre en national autorisationsordning for
patentrådgivere. De patentrådgivere, der er omfattet af
de svenske regler om vidneudelukkelse, er derfor afgrænset
til patentrådgivere, som har opnået en sådan
autorisation i Sverige.
Justitsministeriet finder imidlertid ikke, at indførelse
af regler om vidneudelukkelse for patentrådgivere i
retsplejelovens § 170 nødvendigvis kræver, at der
samtidig indføres en egentlig autorisationsordning for
danske patentrådgivere. I den forbindelse bemærkes
samtidig, at etablering og drift af en sådan
autorisationsordning og et dertil knyttet tilsyn vil være
ganske ressourcekrævende. Omvendt bør der efter
Justitsministeriets opfattelse stilles visse kvalifikationskrav til
de persongrupper, der omfattes af vidneudelukkelsesreglerne.
En stor del af de danske patentrådgivere er i dag omfattet
af den certificeringsordning, som findes i tilknytning til Den
Europæiske Patentmyndighed, og som er en betingelse for at
kunne være partsrepræsentant i patentsager, der
behandles ved Den Europæiske Patentmyndighed.
Patentrådgivere, som er omfattet af ordningen, betegnes European Patent Attorney (EPA).
Ifølge den europæiske patentkonventions artikel 134
er betingelserne for at opnå EPA-titlen, at vedkommende er
statsborger i en af de kontraherende stater, at vedkommende har sit
forretningssted eller ansættelsessted i en af de
kontraherende stater, og at vedkommende har bestået den
europæiske egnethedsprøve, som er en omfattende
eksamen i patentretlige forhold. Desuden skal ansøgeren
bl.a. opfylde en række uddannelsesmæssige krav og krav
om relevant erhvervserfaring.
Personer, som opnår EPA-titlen, registreres hos Den
Europæiske Patentmyndighed og er samtidig underlagt regler om
professionel adfærd i deres virke, herunder regler om
tavshedspligt i forhold til oplysninger, som modtages fra klienter.
De er desuden underlagt et disciplinært tilsyn under Den
Europæiske Patentmyndighed, og overtrædelse af reglerne
om professionel adfærd kan bl.a. resultere i
pålæggelse af bøde og frakendelse af retten til
at være partsrepræsentant i en tidsbestemt periode
eller på ubestemt tid.
Der er pr. november 2017 ifølge Den Europæiske
Patentmyndighedes hjemmeside registreret 265 danske EPA'ere og ca.
12.000 EPA'ere for alle lande, som har tiltrådt den
europæiske patentkonvention.
På baggrund heraf finder Justitsministeriet det mest
hensigtsmæssigt og tilstrækkeligt at lade den
foreslåede udvidelse af reglerne om vidneudelukkelse
være afgrænset til de patentrådgivere, der er
registreret som EPA ved Den Europæiske Patentmyndighed.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr.
4-6, og bemærkningerne hertil.
2.2. Indførelse af obligatorisk digital
selvbetjening ved ansøgning om fri proces
2.2.1. Gældende ret
Reglerne om fri proces fremgår af retsplejelovens
§§ 325-336.
I retsplejelovens § 325 er fastsat de økonomiske
betingelser, som en ansøger som hovedregel skal opfylde for
at kunne få meddelt fri proces. Det er efter bestemmelsen
tillige en betingelse, at ansøgeren ikke kan få
omkostninger ved sagen dækket af en
retshjælpsforsikring eller anden forsikring.
De øvrige betingelser for, hvornår der kan meddeles
fri proces, fremgår af retsplejelovens §§
327-329.
Både fysiske og juridiske personer kan som udgangspunkt
søge om fri proces.
Sager om fri proces behandles som udgangspunkt af
justitsministeren med klageadgang til Procesbevillingsnævnet.
Det drejer sig om sager om fri proces, som behandles efter
retsplejelovens §§ 328 og 329. Justitsministeren har
henlagt behandlingen af sager om fri proces til Civilstyrelsen.
I visse typer sager, som er nærmere angivet i
retsplejelovens § 327, er kompetencen til at meddele fri
proces dog tillagt retterne, jf. § 327, stk. 5.
Ansøgninger om fri proces efter retsplejelovens
§§ 328 og 329 indgives til Civilstyrelsen.
I medfør af retsplejelovens § 330 kan
justitsministeren (Civilstyrelsen) fastsætte regler om
indholdet af en ansøgning om fri proces og om de
oplysninger, som ansøgeren skal meddele. Ved
bekendtgørelse nr. 1671 af 14. december 2016 om fri proces
er det nærmere bestemt, hvilke oplysninger der som minimum
skal vedlægges en ansøgning om fri proces. Det drejer
sig om oplysninger om ansøgerens indkomstforhold
(årsopgørelser), oplysninger om antallet af
børn, som ansøgeren forsørger, samt
oplysninger om, hvorvidt der er en forsikring, der dækker
omkostningerne ved sagen, jf. bekendtgørelsens § 4. Af
samme bestemmelse fremgår desuden, at Civilstyrelsen kan
pålægge ansøgeren at tilvejebringe yderligere
oplysninger til brug for sagens behandling.
Der gælder i øvrigt ikke formkrav til en
ansøgning om fri proces. Ansøgninger om fri proces
modtages i dag i Civilstyrelsen enten som almindelig post, e-mail,
digital post eller ved aflevering ved personligt fremmøde. I
de fleste tilfælde indgives ansøgningen af
ansøgerens advokat.
På Civilstyrelsens hjemmeside findes en blanket, der kan
anvendes til ansøgning om fri proces, og hvoraf det tillige
fremgår, hvilke oplysninger ansøgeren som minimum skal
give til brug for ansøgningens behandling.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.2.2.1. Civilstyrelsen modtager
årligt 3.000-3.500 ansøgninger om fri proces.
Civilstyrelsen har oplyst, at en stor del af de modtagne
ansøgninger mangler en eller flere af de oplysninger, som
ansøgningen efter de gældende regler skal indeholde,
og som er nødvendige for, at styrelsen kan påbegynde
en egentlig behandling af ansøgningen. Dette gælder
både for de ansøgninger, som indgives af en advokat
på vegne af ansøgeren, og ansøgninger der
indgives af ansøgeren selv.
Det er Civilstyrelsens vurdering, at der i mere end to
tredjedele af alle ansøgninger mangler oplysninger,
eksempelvis ansøgers årsopgørelse eller
oplysninger om retshjælpsforsikring. Civilstyrelsen bruger
derfor en del ressourcer på at visitere modtagne
ansøgninger for at konstatere, om der mangler oplysninger,
samt på at indhente manglende oplysninger.
Med henblik på at sikre en hurtigere og mere effektiv
sagsbehandling ønsker Civilstyrelsen derfor, at der skabes
mulighed for at indføre obligatorisk brug af digital
selvbetjening ved indgivelse af ansøgninger om fri proces.
En sådan ordning vil medføre, at ansøgninger om
fri proces i langt højere grad end i dag vil indeholde de
nødvendige oplysninger, idet den digitale løsning,
som vil skulle anvendes, kan designes til at sikre, at
ansøgningen kun kan indgives, hvis oplysningerne er
medtaget.
Det foreslås derfor, at der i retsplejelovens § 330
indsættes hjemmel til, at justitsministeren kan
fastsætte regler om obligatorisk brug af digital
selvbetjening ved indgivelse af ansøgninger om fri proces
til Civilstyrelsen. Reglerne forudsættes at skulle
gælde for både fysiske og juridiske personer, der
ansøger om fri proces. Den digitale løsning, som skal
anvendes, vil skulle stilles til rådighed af
Civilstyrelsen.
Indførelse af obligatorisk digital selvbetjening på
dette område findes i øvrigt at være i
overensstemmelse med den fælles offentlige
digitaliseringsstrategi, som bl.a. indebærer, at skriftlig
kommunikation mellem borgere og det offentlige som udgangspunkt
skal overgå til digital kommunikation, og at det er
hensigten, at digital selvbetjening skal være den
primære kommunikationskanal ved indgivelse af
ansøgninger og anmeldelser mv. til offentlige
myndigheder.
Der er ikke ved den foreslåede bemyndigelse til at
fastsætte regler om obligatorisk brug af digital
selvbetjening hjemmel til at fravige grundlæggende
forvaltningsretlige regler eller principper om eksempelvis
notatpligten, myndighedernes vejledningspligt, pligten til at
oplyse en sag tilstrækkeligt, adgang til
partsrepræsentation mv.
Et krav om obligatorisk brug af digital selvbetjening ved
indgivelse af ansøgninger er derimod en fravigelse af det
almindelige forvaltningsretlige udgangspunkt om, at der er frihed
for borgeren til at henvende sig til offentlige myndigheder
på den måde, som borgeren ønsker, og en
sådan ordning antages derfor at kræve en klar
hjemmel.
Efter forvaltningslovens § 7 skal en forvaltningsmyndighed
i fornødent omfang yde vejledning og bistand til personer,
der retter henvendelse om spørgsmål inden for
myndighedens sagsområde. Den foreslåede bemyndigelse
til at fastsætte regler om obligatorisk brug af digital
selvbetjening ændrer ikke denne pligt. Civilstyrelsen vil
således have pligt til at informere om, at ansøgninger
om fri proces skal indgives til Civilstyrelsen på en bestemt
måde, og til som hidtil i fornødent omfang at yde
vejledning og bistand til personer, der retter henvendelse til
Civilstyrelsen herom. Det vil i den forbindelse påhvile
Civilstyrelsen at hjælpe borgere, der ikke har mulighed for
at kommunikere digitalt, herunder vejlede om mulighederne for
dispensation.
Borgere vil i øvrigt ved indførelse af en ordning
om obligatorisk brug af digital selvbetjening have samme muligheder
som i dag for at lade sig repræsentere eller bistå af
andre, herunder af en advokat, som ligesom i dag vil kunne indgive
ansøgningen på vegne af sin klient.
Ansøgninger om fri proces, som indgives efter de regler,
som udstedes i medfør af den foreslåede bemyndigelse,
vil skulle anses for at være kommet frem, når
ansøgningen er tilgængelig for Civilstyrelsen.
2.2.2.2. Den foreslåede
bemyndigelse vil blive udnyttet til at fastsætte
nærmere regler for brugen af den digitale selvbetjening i
lighed med, hvad der kendes fra andre ordninger om obligatorisk
digital selvbetjening, som er indført på forskellige
forvaltningsområder. Som eksempler på sådanne
ordninger henvises til lov nr. 552 af 2. juni 2014 om ændring
af forskellige lovbestemmelser om ansøgninger, anmeldelser,
meddelelser, anmodninger og erklæringer til offentlige
myndigheder (Overgang til obligatorisk digital selvbetjening, for
så vidt angår ansøgning om byggetilladelse,
ansøgning om forældremyndighed, barnets bopæl,
samvær m.v., anmodning om separation og skilsmisse,
ansøgning om børne- og ægtefællebidrag,
ansøgning om lån til beboerindskud, ansøgning
om parkeringslicens og anmodning om attestationer efter lov om Det
Centrale Personregister m.v.).
Det forudsættes således, at der i medfør af
den foreslåede bemyndigelse eksempelvis vil blive fastsat
nærmere regler om, at ansøgninger, som ikke indgives
ved digital selvbetjening, afvises af Civilstyrelsen, og regler om,
hvornår Civilstyrelsen kan dispensere fra kravet om
anvendelse af digital selvbetjening.
Reglerne om dispensation forudsættes navnlig at ville
skulle tage højde for de situationer, hvor en person som
følge af særlige forhold, f.eks. et fysisk eller
psykisk handicap eller manglende it-kompetencer, ikke kan eller
ikke må forventes at kunne anvende en digital
selvbetjeningsløsning. Civilstyrelsen vil skulle foretage en
konkret vurdering af, om der foreligger sådanne særlige
forhold i hvert enkelt tilfælde, hvor en person anmoder om
dispensation. Civilstyrelsen vil i givet fald skulle informere
vedkommende om mulighederne for at indgive ansøgningen
på anden vis eller om muligheden for at lade andre
ansøge via fuldmagt.
Det forudsættes desuden, at der vil skulle
fastsættes regler om, at Civilstyrelsen i andre
ekstraordinære situationer vil kunne beslutte at behandle en
ansøgning, som ikke er indgivet via den digitale
selvbetjening. Hermed sigtes til situationer, hvor det eksempelvis
som følge af omstændighederne ved ansøgningen,
herunder beskaffenhed eller omfanget af materialet i
ansøgningen, eller Civilstyrelsens forhold efter en konkret
vurdering findes mest hensigtsmæssigt af fravige kravet om
digital selvbetjening.
Endelig forudsættes det, at Civilstyrelsen i
overensstemmelse med reglerne i databeskyttelsesforordningen, som
træder i kraft den 25. maj 2018, vil være forpligtet
til at stille en sikker digital løsning til
rådighed.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 10,
og bemærkningerne hertil.
2.3. Udvidelse
af adgangen til at henlægge visse typer opgaver til retternes
kontorpersonale
2.3.1. Gældende ret
Det følger af retsplejelovens § 19, stk. 3, 1. pkt.,
at rettens præsident ved byretterne og Sø- og
Handelsretten kan bemyndige andre personer end rettens jurister,
dvs. rettens kontorpersonale, til at træffe visse typer
afgørelser og varetage visse typer sager.
Omfattet af bemyndigelsesadgangen er afgørelser om
afvisning af en stævning efter retsplejelovens § 350,
stk. 2, og afvisning af et betalingspåkrav efter
retsplejelovens § 477 d, stk. 2, hvis angivelsen af
sagsøgtes navn og adresse i stævningen eller
skyldnerens navn og adresse i betalingspåkravet er
unøjagtig, så forkyndelse ikke kan foretages. Rettens
præsidenten kan endvidere bemyndige kontorpersonalet til at
udføre foged-, skifte- og notarialforretninger samt
faderskabssager, hvis der ikke træffes afgørelse om
tvistigheder, samt til at beslutte, at en part eller
skønsmand mv. er undtaget fra kravet om anvendelsen af
domstolenes sagsportal. Endelig følger det af § 19,
stk. 3, 2. pkt., at personer, som er bemyndiget til at
udføre fogedforretninger, efter præsidentens
nærmere bestemmelse også kan træffe
afgørelse efter § 490, § 494, stk. 2 og 3, og
§ 525.
Bemyndigelsesadgangen i retsplejelovens § 19, stk. 3,
gælder ikke for landsretterne og Højesteret.
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Domstolsstyrelsen har over for Justitsministeriet
foreslået, at bemyndigelsesadgangen i retsplejelovens §
19, stk. 3, udvides til at omfatte en række konkrete
sagsskridt af ekspeditionsmæssig karakter i civile sager.
Forslaget bygger på anbefalinger fra en arbejdsgruppe nedsat
under Domstolsstyrelsen, som har haft til opgave at klarlægge
og beskrive kontorpersonalets fremtidige rolle og arbejdsopgaver
ved retterne. Forslaget har til formål at give de enkelte
retter mulighed for en mere hensigtsmæssig anvendelse af
rettens personalemæssige ressourcer og dermed medvirke til at
sikre en hurtig sagsbehandling ved retterne.
Domstolsstyrelsen har nærmere foreslået, at
bemyndigelsesadgangen udvides således, at
retspræsidenten kan bemyndige kontorpersonale til at
underskrive retsbogen i en række konkrete tilfælde,
hvor der ikke træffes nogen afgørelse i tvistigheder
eller i øvrigt foretages nogen juridisk vurdering.
Det foreslås således, at kontorpersonale skal kunne
bemyndiges til at underskrive retsbøger, der alene
indeholder et forlig indgået mellem parterne i en civil sag.
Desuden foreslås det, at bemyndigelsesadgangen også
skal omfatte retsbøger, der alene indeholder meddelelse om,
at sagsøgeren hæver sagen efter retsplejelovens §
359 eller § 362, stk. 2, eller meddelelse om, at en eller
flere af sagens parter er meddelt fri proces af justitsministeren
(Civilstyrelsen) eller Procesbevillingsnævnet efter
retsplejelovens § 328, stk. 5.
Justitsministeriet kan tilslutte sig, at der som foreslået
gives retterne bedre muligheder for at udnytte deres
personalemæssige ressourcer mest hensigtsmæssigt.
Justitsministeriet er endvidere enig med Domstolsstyrelsen i, at
der ikke findes at være betænkeligheder ved, at de
beskrevne opgaver efter bemyndigelse kan udføres af
kontorpersonale i stedet for rettens jurister.
Det foreslås på den baggrund, at retsplejelovens
§ 19, stk. 3, ændres i overensstemmelse med
Domstolsstyrelsens forslag.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 3,
og bemærkningerne hertil.
2.4. Ophævelse af særregler om
beslutningskompetencen ved anvendelse af suppleanter mv. for retten
på Bornholm
2.4.1. Gældende ret
Det fremgår af retsplejelovens § 12, stk. 7, 1. pkt.,
at hvis hovedforhandlingen i en nævninge- eller domsmandssag
antages at ville blive af længere varighed, kan rettens
præsident efter indstilling af rettens formand bestemme, at
suppleanter for dommeren eller dommerne og nævningerne eller
domsmændene skal overvære hovedforhandlingen.
Tilsvarende kan rettens præsident i medfør af
retsplejelovens § 12, stk. 8, 1. pkt., efter indstilling fra
rettens formand i domsmandssager om økonomisk kriminalitet,
der forventes at have en længere varighed, bestemme, at
retten sammensættes af 2 dommere og 3 domsmænd (i
stedet for 1 dommer og 2 domsmænd, som er det
sædvanlige, jf. retsplejelovens § 12, stk. 1 og 6).
For retten på Bornholm gælder imidlertid en
særlig kompetenceregel for beslutninger om deltagelse af
suppleanter for dommeren og domsmændene i straffesager eller
om, at retten skal sammensættes med en yderligere dommer og
domsmand i straffesager om økonomisk kriminalitet. Det
følger således af retsplejelovens § 12, stk. 7,
2. pkt., og stk. 8, 2. pkt., at sådanne beslutninger for
så vidt angår retten på Bornholm træffes af
Østre Landsrets præsident efter indstilling fra
rettens formand.
2.4.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Domstolsstyrelsen har på baggrund af en indstilling fra
retten på Bornholm foreslået, at den særlige
kompetenceregel i retsplejelovens § 12, stk. 7, 2. pkt., og
stk. 8, 2. pkt., for retten på Bornholm ophæves.
Domstolsstyrelsen har i den forbindelse henvist til, at der efter,
at retten på Bornholm i lighed med de øvrige byretter
også er blevet præsidentledet, ikke længere ses
at være nogen reel begrundelse eller noget behov for denne
særregel.
En ophævelse som foreslået vil indebære, at
beslutninger om deltagelse af suppleanter for dommeren eller
dommerne og nævningerne eller domsmændene i
straffesager eller om, at retten skal sammensættes med en
yderligere dommer og domsmand i straffesager om økonomisk
kriminalitet, ved retten på Bornholm fremover vil skulle
træffes af rettens præsident efter indstilling fra
rettens formand - i lighed med, hvad der gælder for de
øvrige byretter, jf. retsplejelovens § 12, stk. 7, 1.
pkt., og stk. 8, 1. pkt.
Ved lov nr. 495 af 17. juni 2008 om ændring af
retsplejeloven (Justering af dommernormeringen ved byretterne m.v.)
blev normeringen ved retten på Bornholm ændret fra at
bestå af én dommer til at bestå af en
retspræsident og mindst én anden dommer. Som
konsekvens heraf blev bestemmelserne i retsplejelovens § 12,
stk. 7, 2. pkt., og stk. 8, 2. pkt., ved samme lov ændret,
således at "efter indstilling fra dommeren" blev til "efter
indstilling fra rettens formand". I forarbejderne til loven
anføres i tilknytning til denne ændring, at der ikke
foreslås nogen ændring af, at de beslutninger, som de
to bestemmelser vedrører, skal træffes af
præsidenten for Østre Landsret, jf.
bemærkningerne til § 1, nr. 9, i lovforslag nr. 163 af
28. marts 2008 om ændring af retsplejeloven (Justering af
dommernormeringen ved byretterne m.v.), jf. Folketingstidende
2007-08, tillæg A, side 5681. Det fremgår derimod ikke
af forarbejderne, hvorfor man fandt, at denne særlige
kompetenceregel for retten på Bornholm burde fastholdes.
Justitsministeriet finder, at det er ubetænkeligt, at der
vedrørende de omtalte typer af beslutninger gælder de
samme kompetenceregler for retten på Bornholm som ved de
øvrige byretter. Det foreslås derfor, at den
særlige kompetenceregel i retsplejelovens § 12, stk. 7,
2. pkt., og stk. 8, 2. pkt., ophæves.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1
og 2, og bemærkningerne hertil.
2.5. Saglig
kompetence i sager efter ny lov om
forretningshemmeligheder
2.5.1. Gældende ret
Efter retsplejelovens § 225, stk. 2, nr. 6, kan sager
mellem erhvervsdrivende, hvor anvendelse af lov om
markedsføring har væsentlig betydning, anlægges
ved Sø- og Handelsretten, medmindre parterne har aftalt
andet.
Bestemmelsen indebærer bl.a., at sager mellem
erhvervsdrivende om overtrædelse af
markedsføringslovens § 23, der indeholder regler om
beskyttelse af erhvervshemmeligheder, som udgangspunkt vil kunne
anlægges ved Sø- og Handelsretten i stedet for ved
byretten.
Det følger endvidere af retsplejelovens § 225, stk.
3, at hvis en sag, der er omfattet af § 225, stk. 2, nr. 6,
anlægges ved byretten, henviser byretten sagen til Sø-
og Handelsretten, hvis en af parterne anmoder herom.
2.5.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Erhvervsministeren har den 10. januar 2018 fremsat forslag til
en ny lov om forretningshemmeligheder (lovforslag nr. L 125).
Såfremt lovforslaget vedtages, indebærer det bl.a., at
beskyttelsen af erhvervshemmeligheder fremover i vidt omfang samles
i den nye lov om forretningshemmeligheder, og at
markedsføringslovens § 23 som følge heraf
ophæves.
Det er i forslaget til lov om forretningshemmeligheder forudsat,
at sager om overtrædelse af loven i lighed med, hvad der i
dag gælder for sager om overtrædelse af
markedsføringslovens § 23, skal kunne anlægges
ved Sø- og Handelsretten.
Der foreslås i overensstemmelse hermed en udvidelse af
retsplejelovens § 225, stk. 2, således, at bestemmelsen
også kommer til at omfatte sager mellem erhvervsdrivende,
hvor anvendelse af lov om forretningshemmeligheder har
væsentlig betydning.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr.
7-9, og bemærkningerne hertil.
3. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Den foreslåede ændring af retsplejelovens §
225, jf. lovforslagets § 1, nr. 7-9, hvorved Sø- og
Handelsrettens saglige kompetence udvides til også at omfatte
sager, hvor anvendelse af den nye lov om forretningshemmeligheder
har væsentlig betydning, forventes at kunne medføre en
mindre stigning i antallet af sager, som anlægges ved
Sø- og Handelsretten. Stigningen forventes dog at kunne
rummes inden for domstolenes eksisterende økonomiske
ramme.
Den forslåede bemyndigelse, jf. lovforslagets § 1,
nr. 10, indebærer, at det administrativt kan besluttes at
indføre regler om obligatorisk brug af digital selvbetjening
ved indgivelse af ansøgninger om fri proces. Det er
forventningen, at indførelse af en sådan
selvbetjeningsløsning vil medføre, at
ansøgninger om fri proces i langt højere grad end i
dag vil indeholde de nødvendige oplysninger og derved lette
administrationen hos Civilstyrelsen samt gøre
sagsbehandlingen mere effektiv.
Heroverfor står, at Civilstyrelsen vil skulle stille en
digital løsning til rådighed fra det tidspunkt, hvor
den foreslåede bemyndigelse til at fastsætte regler om
obligatorisk brug af digital selvbetjening udnyttes. Dette
forventes at indebære it-mæssige udviklings- og
driftsudgifter for Civilstyrelsen.
Det er vurderingen, at lettelsen af de administrative byrder ved
sagsbehandlingen af ansøgninger om fri proces kan
dække udviklings- og driftsudgifter for Civilstyrelsen.
På den baggrund har lovforslaget ikke økonomiske
konsekvenser for det offentlige af betydning.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget indebærer, at patentrådgivere, som har
opnået EPA-titlen, fremover bliver omfattet af
retsplejelovens regler om vidneudelukkelse, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 4. Andre patentrådgivere vil derimod - ligesom
i dag - ikke være omfattet af disse regler. Det kan ikke
udelukkes, at det fremover i visse situationer vil kunne få
en vis betydning for danske (og udenlandske) virksomheders valg af
patentrådgiver, om denne er omfattet af reglerne om
vidneudelukkelse. Dermed vil den foreslåede ændring af
retsplejeloven potentielt kunne have en vis
konkurrencebegrænsende effekt på markedet for
patentrådgivning. I lyset af, at brugen af titlen
"patentrådgiver" ikke er nærmere reguleret, har
Justitsministeriet ved udformningen af den foreslåede ordning
imidlertid fundet det nødvendigt at foretage en klar
afgrænsning af, hvilke personer der omfattes af bestemmelsen.
Det er derudover vurderingen, at en eventuel
konkurrencebegrænsende effekt, som den foreslåede
ordning måtte have, vil være meget begrænset og
må holdes op imod de positive effekter, som ordningen
forventes at få, jf. punkt 2.1.3.1 og 2.1.3.2 ovenfor.
Lovforslaget vurderes derfor ikke at have økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet af betydning.
Lovforslaget vurderes endvidere ikke at have administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. De
administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget indebærer, at borgere, som ønsker at
ansøge om fri proces, skal anvende den digitale
selvbetjeningsløsning, som Civilstyrelsen stiller til
rådighed, fra det tidspunkt, hvor den foreslåede
bemyndigelse til at fastsætte regler om obligatorisk brug af
digital selvbetjening udnyttes, jf. lovforslagets § 1, nr.
10.
Lovforslaget indebærer således en begrænsning
i borgernes mulighed for at vælge, hvordan en
ansøgning om fri proces indgives til Civilstyrelsen.
6. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 15. december
2017 til den 12. januar 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og
Handelsretten, Tin?glysningsretten, samtlige byretter, ADIPA,
Advok?atrå?det, Copenhagen Business School (CBS), Danmarks
Tekniske Universitet, Dansk Erhverv, Dansk Forening for Industriens
Patent- og Varemærkespecialister (DIP), Dansk Forening til
Bekæmpelse af Produktpirateri, Dansk Industri, Dansk
Journalistforbund, Dansk Opfinderforening, Danske
Ældreråd, Danske Advokater, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Seniorer, Den
Danske Dommerforening, Det Centrale Handicapråd,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes
Tjenestemandsforening, Domstolsstyrelsen, Djøf,
Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Foreningen af Statsadvokater, Foreningen Industriel
Retsbeskyttelse, HK-Landsklubben Danmarks Domstole,
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Københavns
Retshjælp, Københavns Universitet, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsorganisationen i Danmark (LO), Liberale
Erhvervs Råd, Lægemiddelindustriforeningen (LIF),
Opfinderforeningen.dk, Politidirektørforeningen,
Procesbevillingsnævnet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Rådet for Etniske Minoriteter, SMVdanmark,
Syddansk Universitet, Teknologisk Institut, Udvalget til
Beskyttelse af Videnskabeligt Arbejde (UVBA), Ældre Sagen,
Aalborg Universitet, Aarhus Retshjælp og Aarhus
Universitet.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget vurderes at ville
indebære visse administrative lettelser for
Civilstyrelsen. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget får begrænsede
administrative konsekvenser for borgerne. En stor del af borgerne
anvender allerede i dag digital selvbetjening. | Lovforslaget indebærer en
begrænsning i borgernes mulighed for at vælge, hvordan
en ansøgning om fri proces indgives til
Civilstyrelsen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1 og 2
Det fremgår af retsplejelovens § 12, stk. 7, 1. pkt.,
at hvis hovedforhandlingen i en nævninge- eller domsmandssag
antages at ville blive af længere varighed, kan rettens
præsident efter indstilling af rettens formand bestemme, at
suppleanter for dommeren eller dommerne og nævningerne eller
domsmændene skal overvære hovedforhandlingen. Af §
12, stk. 7, 2. pkt., fremgår, at for retten på Bornholm
træffes beslutningen af Østre Landsrets
præsident efter indstilling fra rettens formand.
Det fremgår endvidere af retsplejelovens § 12, stk.
8, 1. pkt., at i domsmandssager om økonomisk kriminalitet,
der forventes at have en længere varighed, kan rettens
præsident efter indstilling fra rettens formand bestemme, at
retten sammensættes af 2 dommere og 3 domsmænd. Af
§ 12, stk. 8, 2. pkt., fremgår, at for retten på
Bornholm træffes beslutningen af Østre Landsrets
præsident efter indstilling fra rettens formand.
Det foreslås, at bestemmelserne i retsplejelovens §
12, stk. 7, 2. pkt., og stk. 8, 2. pkt., ophæves. Den
foreslåede ændring indebærer, at beslutninger om
forhold som nævnt i § 12, stk. 7, 1. pkt., og stk. 8, 1.
pkt., ved retten på Bornholm fremover, som ved de
øvrige byretter, vil skulle træffes af rettens
præsident efter indstilling fra rettens formand.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.4.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af retsplejelovens § 19, stk. 3, at
rettens præsident ved byretterne og Sø- og
Handelsretten kan bemyndige andre personer end rettens jurister,
dvs. kontorpersonale, til at træffe visse typer
afgørelser og behandle visse typer sager.
Det foreslås at udvide de opgaver, som retternes
kontorpersonale efter denne bestemmelse kan bemyndiges til at
varetage. Den foreslåede udvidelse omfatter underskrivelse af
retsbogen i følgende tre konkrete tilfælde, hvor der
ikke træffes nogen afgørelse i tvistigheder eller i
øvrigt foretages nogen juridisk vurdering:
For det første; underskrivelse af retsbogen i
tilfælde, hvor der alene er tale om indførelse af et
forlig indgået af parterne i en civil sag, jf.
retsplejelovens § 270, stk. 1. Det forudsættes, at
bemyndigelse kun kan anvendes, når der ikke i samme retsbog
træffes afgørelse om sagsomkostninger eller lignende,
f.eks. fordi parterne er enige herom.
For det andet; underskrivelse af retsbogen i tilfælde,
hvor retsbogen alene indeholder meddelelse om, at sagsøgeren
hæver sagen efter retsplejelovens § 359 eller §
362, stk. 2. Det forudsættes, at bemyndigelse kun kan
anvendes, når der ikke i samme retsbog træffes
afgørelse om sagsomkostninger eller lignende, f.eks. fordi
parterne er enige herom. Det bemærkes i øvrigt, at det
er en betingelse for, at sagsøgeren kan hæve sagen
efter § 359 eller § 362, stk. 2, at sagsøgte ikke
har fremsat modkrav (som fastholdes), jf. § 359, 2. pkt., og
§ 362, stk. 2, 2. pkt.
For det tredje; underskrivelse af retsbogen i tilfælde,
hvor retsbogen alene indeholder meddelelse om, at en eller flere af
sagens parter er blevet meddelt fri proces af justitsministeren
(Civilstyrelsen) eller Procesbevillingsnævnet efter
retsplejelovens § 328, stk. 5.
Den foreslåede udvidelse af bemyndigelsesadgangen finder
ligesom resten af § 19, stk. 3, ikke anvendelse for
landsretterne og Højesteret.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.3.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4-6
Det følger af retsplejelovens § 170, stk. 1, at mod
dens ønske, som har krav på hemmeligholdelse, må
vidneforklaring ikke afkræves præster i folkekirken
eller andre trossamfund, læger, forsvarere, retsmæglere
og advokater om det, som er kommet til deres kundskab ved
udøvelsen af deres virksomhed. Efter § 170, stk. 2, 1.
pkt., kan retten dog pålægge læger,
retsmæglere og advokater, bortset fra forsvarere i
straffesager, at afgive vidneforklaring, når forklaringen
anses for at være af afgørende betydning for sagens
udfald, og sagens beskaffenhed og dens betydning for vedkommende
part eller samfundet findes at berettige til, at forklaring
afkræves.
Det foreslås at udvide den persongruppe, der i dag er
omfattet af vidneudelukkelsesreglen i retsplejelovens § 170,
stk. 1, til også at omfatte patentrådgivere, som i
henhold til den europæiske patentkonventions artikel 134 er
optaget på Den Europæiske Patentmyndigheds liste over
personer, der er berettiget til at repræsentere en part i
patentsager, der behandles ved denne myndighed.
Patentrådgivere, der har opnået denne ret, betegnes
også som European Patent Attorneys (EPA). En liste over, hvem der er berettiget til
at møde som partsrepræsentant i sager ved Den
Europæiske Patentmyndighed, er tilgængelig på
dennes hjemmeside www.epo.org.
Såfremt der i forbindelse med en retssag måtte
opstå tvivl om, hvorvidt en person er optaget på Den
Europæiske Patentmyndigheds liste, må dette
søges afklaret ved, at der indhentes en bekræftelse
fra Den Europæiske Patentmyndighed.
Den foreslåede udvidelse omfatter både danske og
udenlandske EPA'ere.
Forslaget indebærer, at en EPA i samme omfang som de
øvrige persongrupper, der i dag er omfattet af § 170,
stk. 1, ikke må afkræves vidneforklaring om forhold,
som er kommet vedkommende til kundskab ved udøvelsen af
dennes virksomhed, medmindre den, som har krav på
hemmeligholdelse, giver tilladelse hertil. En EPA vil således
som udgangspunkt ikke kunne pålægges at afgive
vidneforklaring om forhold, som vedkommende er blevet bekendt med
som led i sin rådgivning af en klient, medmindre klienten
giver sit samtykke. Er der tale om en EPA, der er ansat i en
virksomhed, vil samtykket skulle gives af den
pågældende virksomhed.
I forhold til en EPA, som er ansat som intern rådgiver i
en virksomhed, er det dog en forudsætning for, at
vidneudelukkelsesreglerne finder anvendelse, at der er tale om
forhold, som vedrører patentrådgivning.
Beskæftiger en ansat EPA sig med andre typer af
arbejdsopgaver for virksomheden, vil disse forhold ikke være
omfattet af vidneudelukkelsen.
Den foreslåede ændring af § 170, stk. 1, til
også at omfatte EPA'ere vil samtidig medføre en
indskrænkning af anvendelsesområdet for de
øvrige regler i retsplejeloven om tilvejebringelse af
oplysninger mv., idet disse regler er afgrænset af bl.a.
§ 170. Det gælder således retsplejelovens
almindelige regler om edition, jf. § 298, stk. 1, og §
299, stk. 1, og de særlige regler om oplysningspligt i sager
om krænkelse af immaterialrettigheder, jf. retsplejelovens
§ 306, stk. 4. Det samme gør sig gældende i
forhold til reglerne om bevissikringsundersøgelser i sager
om krænkelse af immaterialrettigheder, jf. retsplejelovens
§ 653, stk. 5. I den forbindelse må det også
antages, at den foreslåede ændring medfører en
indskrænkning i adgangen til at foretage edition eller
bevissikring, hvis der er tale om oplysninger, som har relation til
en EPA, selv om rekvisitus ikke selv er omfattet af
vidneudelukkelsesreglerne. Der henvises i den forbindelse til punkt
2.1.2.1 ovenfor og den der refererede retspraksis.
Den foreslåede vidneudelukkelse vil også gælde
for en EPA's medhjælpere, jf. retsplejelovens § 170,
stk. 4.
I lighed med, hvad der gælder for læger,
retsmæglere og advokater, jf. § 170, stk. 2, 1. pkt.,
foreslås det, at retten undtagelsesvis skal kunne
pålægge en EPA at afgive vidneforklaring, når
forklaringen anses for at være af afgørende betydning
for sagens udfald, og sagens beskaffenhed og dens betydning for
vedkommende part eller samfundet findes at berettige til, at
forklaring afkræves. Hvorvidt de nævnte betingelser for
at pålægge en EPA at afgive vidneforklaring er opfyldt,
afgøres således af retten efter en konkret vurdering
af den enkelte sags omstændigheder.
En EPA vil ikke være omfattet af bestemmelsen i §
170, stk. 2, 2. pkt., idet denne bestemmelse kun gælder for
advokater. Hensynet bag bestemmelsen - at sikre en parts mulighed
for i fortrolighed at kunne rådføre sig med en advokat
i forbindelse med en retssag - findes imidlertid at gøre sig
tilsvarende gældende i de situationer, hvor en EPA
bistår en klient i anledning af en retssag, som klienten er
part i. Det foreslås derfor, at der i § 170, stk. 2,
indsættes et nyt 3. pkt., således at en EPA i samme
omfang som en advokat ikke vil kunne pålægges at afgive
forklaring om forhold, som EPA'en er blevet bekendt med som led i
sin rådgivning af en klient i forbindelse med en retssag. En
EPA kan i modsætning til en advokat ikke repræsentere
en part ved de danske domstole, hvorfor sætningen "som har
været betroet ham til udførelse" i stk. 2, 2. pkt.,
ikke er medtaget i det foreslåede 3. pkt. Imidlertid kan en
EPA repræsentere klienter i sager ved Den Europæiske
Patentmyndighed, ligesom det forventes, at en EPA vil kunne
optræde som partsrepræsentant ved en kommende
fælles patentdomstol. Hvad en EPA har erfaret som
partsrepræsentant i sådanne patentsager, vil også
være omfattet af det foreslåede 3. pkt.
Der foreslås endelig en sproglig modernisering af
bestemmelsen i § 170, stk. 2, 2. pkt., idet udtrykkene "han"
og "hans" foreslås erstattet med "denne" og "dennes".
Samtidig bemærkes, at bestemmelsen - i lighed med det
foreslåede 3. pkt., jf. ovenfor - må antages også
at omfatte, hvad en advokat har erfaret som partsrepræsentant
i sager ved Den Europæiske Patentmyndighed og ved en kommende
fælles patentdomstol. Der er i øvrigt ikke tilsigtet
nogen ændring af bestemmelsen i § 170, stk. 2, 2.
pkt.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1.3 i lovforslaget
almindelige bemærkninger.
Til nr. 7-9
Efter retsplejelovens § 225, stk. 2, nr. 6, kan sager
mellem erhvervsdrivende, hvor anvendelse af lov om
markedsføring har væsentlig betydning, anlægges
ved Sø- og Handelsretten, medmindre parterne har aftalt
andet.
Bestemmelsen indebærer bl.a., at sager mellem
erhvervsdrivende om overtrædelse af
markedsføringslovens § 23, der indeholder regler om
beskyttelse af erhvervshemmeligheder, som udgangspunkt vil kunne
anlægges ved Sø- og Handelsretten i stedet for ved
byretten.
Som følge af, at beskyttelsen af erhvervshemmeligheder
fremover i vidt omfang samles i en ny lov om
forretningshemmeligheder, foreslås det, at der i
retsplejelovens § 225, stk. 2, tilføjes et nr. 7,
hvorefter sager mellem erhvervsdrivende, hvor lov om
forretningshemmeligheder har væsentlig betydning, kan
anlægges ved Sø- og Handelsretten.
Hvis en sag omfattet af det foreslåede nr. 7
anlægges ved byretten, følger det af retsplejelovens
§ 225, stk. 3, at byretten henviser sagen til Sø- og
Handelsretten, hvis en af parterne anmoder herom.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.5.2 i lovforslaget
almindelige bemærkninger.
Til nr. 10
Med den foreslåede bestemmelse indføres der en
bemyndigelse til, at justitsministeren kan fastsætte regler
om overgang til obligatorisk digital selvbetjening for så
vidt angår indgivelse af ansøgning om fri proces til
Civilstyrelsen. Reglerne forudsættes at skulle gælde
for både fysiske og juridiske personer, der ansøger om
fri proces.
Hvis lovforslaget vedtages, agter justitsministeren
(Civilstyrelsen) med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse at
fastsætte nærmere regler om, at en ansøger eller
dennes advokat ved indgivelse af ansøgning om fri proces,
skal anvende den digitale selvbetjeningsløsning, som
Civilstyrelsen anviser.
Det forudsættes endvidere, at der fastsættes regler
om, at Civilstyrelsen afviser ansøgninger, der ikke indgives
via den digitale selvbetjening. Hvis Civilstyrelsen finder, at der
foreligger særlige forhold, der gør, at
ansøgeren ikke må forventes at kunne anvende den
digitale selvbetjening, skal Civilstyrelsen dog acceptere, at
ansøgningen indgives på en anden måde end ved
digital selvbetjening. Civilstyrelsen vil også i
ekstraordinære situationer kunne undlade at afvise en
ansøgning om fri proces, der ikke er indgivet ved digital
selvbetjening, hvis det ud fra en samlet vurdering findes at
være mest hensigtsmæssigt. Den foreslåede
bemyndigelse forudsættes tillige udnyttet til at
fastsætte nærmere regler herom.
Ansøgninger om fri proces, som indgives efter de regler,
som udstedes i medfør af den foreslåede bemyndigelse,
vil skulle anses for at være kommet frem, når
ansøgningen er tilgængelig for Civilstyrelsen.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juli 2018, jf. dog stk. 2.
Civilstyrelsen forventer først at påbegynde
udviklingen af en digital selvbetjeningsløsning til brug for
indgivelse af ansøgninger om fri proces i løbet af
2018. Det vides derfor ikke på nuværende tidspunkt,
hvornår en digital løsning vil være klar til
ibrugtagning, men det forventes tidligst at kunne ske i
løbet af 2019. Af samme grund vides det derfor heller ikke,
hvornår der bliver behov for - i medfør af den
foreslåede bemyndigelse i lovforslagets § 1, nr. 10 -
administrativt at kunne fastsætte nærmere regler for
brugen af den digitale selvbetjening. Det foreslås derfor, at
justitsministeren fastsætter ikrafttrædelsestidspunktet
for denne bestemmelse, jf. stk. 2.
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
For Færøerne og Grønland gælder
særlige retsplejelove.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1101 af 22. september 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | § 12.
--- | | | Stk. 2-6
--- | | | Stk. 7. Hvis
hovedforhandlingen i en nævninge- eller domsmandssag antages
at ville blive af længere varighed, kan rettens
præsident efter indstilling fra rettens formand bestemme, at
suppleanter for dommeren eller dommerne og nævningerne eller
domsmændene skal overvære hovedforhandlingen. For
så vidt angår retten på Bornholm, træffes
bestemmelsen af Østre Landsrets præsident efter
indstilling fra rettens formand. Suppleanterne deltager ikke i
rettens rådslagninger og afstemninger, men kan efter
retsformandens bestemmelse overvære disse. I øvrigt
finder reglerne om nævninger og domsmænd tilsvarende
anvendelse på suppleanter for disse. En suppleant
tiltræder retten, hvis en af dommerne, nævningerne
eller domsmændene bliver forhindret i at medvirke ved sagens
behandling og pådømmelse. | | | | 1. § 12, stk. 7, 2. pkt.,
ophæves. | Stk. 8. I
domsmandssager om økonomisk kriminalitet, der forventes at
have en længere varighed, kan rettens præsident efter
indstilling fra rettens formand bestemme, at retten
sammensættes af 2 dommere og 3 domsmænd. For så
vidt angår retten på Bornholm, træffes
bestemmelsen af Østre Landsrets præsident efter
indstilling fra rettens formand. Stk. 7 finder ikke
anvendelse. | | | | 2. § 12, stk. 8, 2. pkt.,
ophæves. | | | | § 19.
--- | | | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3. Ved
byretterne og Sø- og Handelsretten kan rettens
præsident meddele andre personer bemyndigelse til at
træffe afgørelser efter § 350, stk. 2, og §
477 d, stk. 2, og at udføre foged-, skifte- og
notarialforretninger samt faderskabssager, hvis der ikke skal
træffes afgørelse i tvistigheder, og at beslutte, at
en part, skønsmand m.v. er undtaget fra kravet om anvendelse
af domstolenes sagsportal, jf. § 148 a, stk. 4. Personer, der
er bemyndiget til at udføre fogedforretninger, kan dog efter
præsidentens nærmere bestemmelse træffe
afgørelser efter § 490, § 494, stk. 2 og 3, og
§ 525. | | | | 3. I § 19, stk. 3, indsættes som 3. pkt.: »Rettens præsident kan endvidere
meddele andre personer bemyndigelse til at underskrive
retsbøger, som alene indeholder | | 1) indgåede forlig i borgerlige
sager, jf. § 270, stk. 1, | | | 2) meddelelse om, at en sag hæves
af sagsøgeren efter § 359
eller § 362, stk. 2, og | | | 3) meddelelse om, at der i en sag er
meddelt fri proces efter § 328, stk.
5.« | | | | § 170. Mod
dens ønske, som har krav på hemmeligholdelse, må
vidneforklaring ikke afkræves præster i folkekirken
eller andre trossamfund, læger, forsvarere, retsmæglere
og advokater om det, som er kommet til deres kundskab ved
udøvelsen af deres virksomhed. | | 4. I § 170, stk. 1, indsættes efter
»retsmæglere«: », patentrådgivere,
som er optaget på den liste, der er anført i artikel
134, stk. 1, i den europæiske patentkonvention,«. | Stk. 2. Retten
kan pålægge læger, retsmæglere og
advokater, bortset fra forsvarere i straffesager, at afgive
vidneforklaring, når forklaringen anses for at være af
afgørende betydning for sagens udfald, og sagens
beskaffenhed og dens betydning for vedkommende part eller samfundet
findes at berettige til, at forklaring afkræves. Sådant
pålæg kan i borgerlige sager ikke udstrækkes til,
hvad en advokat har erfaret i en retssag, som har været
betroet ham til udførelse, eller hvori hans råd har
været søgt. | | 5. I § 170, stk. 2, 1. pkt., indsættes
efter »retsmæglere«: »,
patentrådgivere som nævnt i stk. 1«. | | | | 6. § 170, stk. 2, 2.
pkt., ophæves, og i stedet indsættes: »Sådant pålæg
kan i borgerlige sager ikke udstrækkes til, hvad en advokat
har erfaret i en retssag, som har været betroet denne til
udførelse, eller hvori dennes råd har været
søgt. Det samme gælder for, hvad en
patentrådgiver som nævnt i stk. 1 har erfaret i en
retssag, hvori dennes råd har været
søgt.« | Stk. 3. Retten
kan bestemme, at forklaring ikke skal afgives om forhold, med
hensyn til hvilke vidnet i medfør af lovgivningen har
tavshedspligt, og hvis hemmeligholdelse har væsentlig
betydning. | | Stk. 4. Reglerne
i stk. 1-3 gælder også for de pågældende
personers medhjælpere. | | | | | § 225.
--- | | | Stk. 2.
Medmindre parterne har aftalt andet, kan endvidere følgende
sager anlægges ved Sø- og Handelsretten, jf. dog
§ 225 a: | | | 1) Internationale sager, hvor
fagkundskab til internationale erhvervsforhold har væsentlig
betydning, | | | 2) sager mellem erhvervsdrivende, hvor
fagkundskab til sø-, land-, luft- og jernbanetransport har
væsentlig betydning, | | | 3) sager, hvor Forbrugerombudsmanden er
part og anvendelsen af lov om markedsføring, lov om
finansiel virksomhed eller lov om betalingstjenester og
elektroniske penge har væsentlig betydning, | | | 4) sager, hvor anvendelsen af
varemærkeloven, fællesmærkeloven, designloven,
patentloven, lov om brugsmodeller, lov om beskyttelse af
halvlederprodukters udformning (topografi), plantenyhedsloven eller
ophavsretslovens regulering af rettigheder til brugskunst eller
edb-programmer har væsentlig betydning, | | | 5) sager, hvor anvendelsen af
konkurrenceloven har væsentlig betydning, og | | 7. I § 225, stk. 2, nr. 5, udgår
»og«. | | | | 6) sager mellem erhvervsdrivende, hvor
anvendelse af lov om markedsføring har væsentlig
betydning. | | 8. I § 225, stk. 2, nr. 6, ændres
»betydning.« til: »betydning, og«. | | | | | | 9. I § 225, stk. 2, indsættes som nr. 7: | | | »7) sager mellem erhvervsdrivende,
hvor anvendelse af lov om forretningshemmeligheder har
væsentlig betydning.« | | | | Stk. 3.
--- | | | | | | § 330.
Justitsministeren kan fastsætte regler om indholdet af en
ansøgning om fri proces og om de oplysninger, som
ansøgeren skal meddele. | | | | | 10. I § 330 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte regler om, at
ansøgning om fri proces skal indgives ved anvendelse af den
digitale løsning, som Civilstyrelsen stiller til
rådighed (digital selvbetjening).« | | | | | | | | | |
|