Skriftlig fremsættelse (28. februar
2018)
Udlændinge- og
integrationsministeren (Inger Støjberg):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Skærpede regler om udvisning af
kriminelle udlændinge)
(Lovforslag nr. L 156)
Regeringen vil
ikke acceptere, at udlændinge misbruger deres ophold i
Danmark til at begå kriminalitet. Udlændinge, der
begår kriminalitet, er ikke velkomne i Danmark. Kriminelle
udlændinge skal derfor udvises i videst muligt omfang.
Det har fra
dag ét været regeringens ambition at sikre, at vi har
de bedste muligheder for at udvise kriminelle udlændinge. Med
afsæt i denne ambition var ét af elementerne i den
politiske aftale af 24. marts 2017 om en ny rocker- og bandepakke
(Bandepakke III), som regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) indgik med Dansk Folkeparti og
Socialdemokratiet, at der blev nedsat en arbejdsgruppe, som skulle
undersøge mulighederne for i højere grad at udvise
udlændinge, der deltager i rocker- og banderelaterede
aktiviteter og kriminalitet (herefter
"Udvisningsarbejdsgruppen").
Den 12.
oktober 2017 afgav Udvisningsarbejdsgruppen fem anbefalinger. Det
er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at
anbefalingerne afdækker et yderligere rum for udvisning, og
at det kan anvendes generelt over for kriminelle udlændinge
og ikke kun de udlændinge, som deltager i rocker- og
banderelaterede aktiviteter og kriminalitet.
Dette
lovforslag har til formål at gennemføre de
anbefalinger fra Udvisningsarbejdsgruppen, som kræver
lovændringer.
Med
lovforslaget foreslås det således, at der i
bemærkningerne til udlændingelovens § 26, stk. 2,
med udgangspunkt i praksis fra Menneskerettighedsdomstolen om
retten til respekt for privat- og familielivet i artikel 8 i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK)
fastsættes retningslinjer for, under hvilke
omstændigheder kriminelle udlændinge i almindelighed
kan udvises, selv om dette indebærer en risiko for, at
domstolene i forbindelse med prøvelsen af en konkret sag vil
kunne nå frem til, at det ikke efter EMRK artikel 8 er muligt
at udvise den pågældende.
Det
foreslås herudover, at virkningen af den nuværende
ordning med betinget udvisning tydeliggøres ved i stedet at
indføre en advarselsordning uden prøvetid, og at
terminologien om, at en udvisning gøres betinget, derfor
forlades. En sådan advarsel skal i modsætning til den
gældende ordning om betinget udvisning med en prøvetid
være tidsubegrænset. Det betyder, at retsvirkningen af
en advarsel ikke - som den nuværende ordning - er
begrænset til en prøveperiode, men skal indgå i
domstolenes vurdering af, om der kan ske udvisning for et nyt
strafbart forhold, uanset hvornår der foretages
rettergangsskridt ved fortsat kriminalitet. Desuden kan en
sådan advarsel - modsat den gældende ordning om
betinget udvisning - tildeles alle udlændinge, herunder
EU-borgere.
Endelig foreslås det, at der i
udlændingeloven indføres hjemmel til at meddele
indrejseforbud for en kortere periode end den, der følger af
de nuværende regler, hvis et indrejseforbud for en kortere
periode vil betyde, at der kan ske udvisning i tilfælde, hvor
dette ellers vurderes at være i strid med Danmark
internationale forpligtelser på grund af indrejseforbuddets
længde.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.