Betænkning afgivet af
Forsvarsudvalget den 24. april 2018
1. Ændringsforslag
Enhedslistens, Alternativets, Radikale
Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar
2018 og var til 1. behandling den 15. marts 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Forsvarsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Sammenhæng med andre
lovforslag
Lovforslaget skal ses i sammenhæng
med L 135 (Forslag til lov om sikkerhed i net- og
informationssystemer i transportsektoren), som er behandlet i
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget, L 139 (Forslag til lov om
sikkerhed i net- og informationssystemer for operatører af
væsentlige inter?netudvekslingspunkter m.v.), som er
behandlet i Forsvarsudvalget, L 143 (Forslag til lov om krav til
sikkerhed for net- og informationssystemer inden for
sundhedssektoren), som er behandlet i Sundheds- og
Ældreudvalget, og L 144 (Forslag til lov om net- og
informationssikkerhed for domænenavnssystemer og visse
digitale tjenester), som er behandlet i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
forsvarsministeren sendte den 13. december 2017 dette udkast til
udvalget, jf. FOU alm. del - bilag 49. Den 27. februar 2018 sendte
forsvarsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11
spørgsmål til forsvarsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis ændringsforslagene bliver
forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis
ændringsforslagene bliver forkastet ved 2. behandling, vil
mindretallet stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling.
Et fjerde
mindretal i udvalget (IA) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod de stillede ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Enhedslistens, Alternativets og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at
beskyttelse af vores vitale infrastruktur er et anliggende for hele
samfundet, og derfor ønsker vi Center for Cybersikkerhed
placeret som en civil myndighed. Når vi ser til vores
nabolande, har mange andre europæiske lande således
også placeret lignende funktioner som enheder under f.eks.
deres justitsministerium eller indenrigsministerium eller i
relation til de sektorer, der har størst behov for
beskyttelse.
Center for Cybersikkerhed skal naturligvis
kunne samarbejde med efterretningstjenester om trusselsvurderinger,
konkrete angreb etc. Men det er både principielt og praktisk
problematisk at lægge hele centeret og al dets arbejde under
Forsvarets Efterretningstjeneste, fordi det skaber en
uhensigtsmæssig lukkethed og risiko for deling af oplysninger
og de almindelige regler for datasikkerhed bliver sat ud af
kraft.
Det er vigtigt, at vi får en god
struktur for det vigtige arbejde med cybersikkerhed, og derfor
foreslår vi således, at centerets arbejde
fortsætter, men får en anden placering.
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal (EL,
ALT, RV og SF):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til lov om ændring af lov om Center for
Cybersikkerhed og lov om Forsvarets Efterretningstjeneste
(FE)
(Ændringer i forbindelse med
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven samt ny
placering af Center for Cybersikkerhed)«.
[Konsekvens af ophævelse af
bestemmelser vedrørende placeringen af Center for
Cybersikkerhed]
Til § 1
2)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. § 1, stk. 2, ophæves.«
[Ophævelse af bestemmelse om
Center for Cybersikkerheds placering som en del af Forsvarets
Efterretningstjeneste]
3) I
det under nr. 1 foreslåede § 8,
stk. 1, 2. pkt., indsættes efter »jf. § 1,
stk. 2, i lov om retshåndhævende myndigheders
behandling af personoplysninger«: », jf. dog stk.
2«.
[Henvisning til ny bestemmelse om,
at Center for Cybersikkerheds aktiviteter i medfør af
NIS-direktivet omfattes af databeskyttelsesloven og
databeskyttelsesforordningen]
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
8 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Databeskyttelsesloven og Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger finder dog anvendelse
på Center for Cybersikkerheds virke som tilsynsmyndighed for
internetudvekslingspunkter, national it-beredskabsenhed (CSIRT) og
nationalt centralt kontaktpunkt i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2016/1148 af 6.
juni 2016 om foranstaltninger, der skal sikre et højt
fælles sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer i
hele Unionen.««
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Ny bestemmelse om, at Center for
Cybersikkerheds aktiviteter i medfør af NIS-direktivet
omfattes af databeskyttelsesloven og
databeskyttelsesforordningen]
5) I
det under nr. 2 foreslåede § 8,
stk. 2, ændres »§ 8, stk. 2« til:
»§ 8, stk. 3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
6)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
8, stk. 3, 1. pkt., der bliver stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »Center for Cybersikkerhed«:
», der ikke er omfattet af stk. 2,«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Ny paragraf
7)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om Forsvarets Efterretningstjeneste (FE),
jf. lovbekendtgørelse nr. 1287 af 28. november 2017,
foretages følgende ændringer:
1. § 1,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 3 og
4.
2. I
§ 1, stk. 5, der bliver stk. 4,
ændres »1-4« til: »1-3«.
3. I
§ 4, stk. 2, nr. 2, og § 5, stk. 2, nr. 2, ændres
»§ 1, stk. 1 og 4« til: »§ 1, stk. 1 og
3«.«
[Ophævelse af bestemmelse om
opgaver, som varetages af Center for Cybersikkerhed, og
konsekvensændringer som følge heraf]
Bemærkninger
Til nr. 1
Titlen konsekvensændres.
Til nr. 2 og 7
Center for Cybersikkerhed er oprettet som
en del af Forsvarets Efterretningstjeneste, hvilket fremgår
af § 1, stk. 2, i lov nr. 713 af 25. juni 2014 om Center for
Cybersikkerhed. Det fremgår desuden af § 1, stk. 3, i
lov om Forsvarets Efterretningstjeneste, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1287 af 28. november 2017, at
Forsvarets Efterretningstjeneste er national
it-sikkerhedsmyndighed, militær varslingstjeneste for
internettrusler m.v. (MILCERT) og statslig varslingstjeneste for
internettrusler (GovCERT). Disse opgaver varetages af Center for
Cybersikkerhed. Det foreslås, at bestemmelserne
ophæves.
Til nr. 3 og 4
Med forslaget sættes
databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen i kraft for
Center for Cybersikkerheds behandling af personoplysninger i
forbindelse med de opgaver, som Center for Cybersikkerhed bliver
tillagt i forbindelse med implementeringen af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2016/1148 af 6. juni 2016 om
foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles
sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer i hele Unionen
(NIS-direktivet).
Til nr. 5 og 6
Konsekvensændringer som følge
af forslaget om at indsætte et nyt § 8, stk. 2, i lov om
Center for Cybersikkerhed.
Marie Krarup (DF) Søren
Espersen (DF) Jan Erik Messmann (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Henrik
Brodersen (DF) Susanne Eilersen (DF) Peter Juel Jensen (V) Jakob
Ellemann-Jensen (V) Marcus Knuth (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Villum
Christensen (LA) Carsten Bach (LA) Rasmus Jarlov (KF) fmd. Annette Lind (S) Bjarne Laustsen
(S) Henrik Dam Kristensen (S) Jan Johansen (S) nfmd. Jesper Petersen (S) Simon
Kollerup (S) Carsten Hansen (S) Nick Hækkerup (S) Eva
Flyvholm (EL) Søren Søndergaard (EL) Rasmus Nordqvist
(ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Aaja Chemnitz
Larsen (IA)
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
155
|
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat
fra forsvarsministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Kopi til orientering af svar på
Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets L 135 -
spørgsmål 12, om regeringens holdning til
ændringsforslagene fra Enhedslisten, fra
forsvarsministeren |
5 | Udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 155
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, i hvilket omfang de hidtil
gældende regler bliver videreført 1:1 i den nye
lovgivning vedrørende Center for Cybersikkerhed, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvilken lovgivning og hvilke
regler inden for persondata, offentlighed og åbenhed der ikke
kommer til at gælde for Center for Cybersikkerhed, men som
ville være gældende, hvis centeret ikke var placeret i
FE, men var sin egen civile myndighed under forsvaret, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om ministeren vil indgå i en
dialog om, hvilken myndighed i Danmark der bør have det
fremtidige ansvar for koordination og kommunikation med borgere,
virksomheder og offentlige myndigheder om det civile samfunds
it-sikkerhed, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm., om lovforslaget vil betyde
ændringer i de hidtil gældende retningslinjer for
Center for Cybersikkerheds håndtering af personoplysninger,
eller om retningslinjerne vil være uændrede, når
nye databeskyttelsesregler træder i kraft, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om oversendelse af en oversigt, der
viser, hvor de øvrige EU-lande har placeret deres centrale
cybersikkerhedsmyndighed organisatorisk, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm., om det ville være muligt at
udskille Center for Cybersikkerhed fra Forsvarets
Efterretningstjeneste og gøre centeret til en civil
myndighed, til forsvarsministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvorfor regeringen ikke ser det
som en mulighed at gøre Center for Cybersikkerhed til en
civil myndighed, så der ikke skal vedtages særregler
for centerets datahåndtering, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvad det er for særlige
forhold i Danmark, der - i modsætning til i andre
europæiske lande - gør det nødvendigt, at den
centrale cybersikkerhedsmyndighed skal være en del af
efterretningstjenesten med deraf følgende undtagelse fra at
skulle være underlagt vigtige persondatabeskyttelsesregler,
til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | MFU spm. om, hvordan ministeren agter at
udmønte sin bemyndigelse til at kunne bestemme, at
databeskyttelsesforordningen og den nye databeskyttelseslov helt
eller delvis skal finde anvendelse, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | MFU spm. om, hvorfor de bestemmelser i
loven, der er baseret på den nuværende persondatalov,
fortsat vil skulle fortolkes i overensstemmelse med forarbejder til
og praksis efter persondataloven, når denne ophæves og
ikke vil skulle fortolkes i lyset af reglerne i
databeskyttelsesforordningen og den nye databeskyttelseslov, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | MFU spm., om ministeren vil yde teknisk
bistand til formuleringen af et ændringsforslag, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå |
|