Skriftlig fremsættelse (28. februar
2018)
Transport-, bygnings- og boligministeren
(Ole Birk Olesen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
luftfart (Service- og kapacitetsmål, oplysningspligt for
flyvepladser, fastsættelse af safetybidrag m.v.)
(Lovforslag nr. L 154)
Med offentliggørelsen af regeringens
luftfartsstrategi for Danmark den 3. juli 2017 ønsker
regeringen at styrke grundlaget for, at der bliver etableret flere
ruter og flere daglige afgange til og fra Danmark og internt i
Danmark. Det øger Danmarks nationale og internationale
tilgængelighed til gavn for den økonomiske
vækst, beskæftigelsen og sammenhængskraften
mellem landsdelene. Med lovforslaget foreslås
gennemført en række konkrete initiativer, som
udspringer af luftfartstrategien og som kræver justering af
gældende regler i lov om luftfart.
Lovforslagets primære formål er
at sikre, at reguleringen i luftfartsloven skaber det
fornødne grundlag for at drive flyvepladser med
højest mulig national og international tilgængelighed.
Reglerne i luftfartsloven skal medvirke til at sikre, at der sker
en transparent og ligeværdig fastsættelse af takst-,
service- og kapacitetsniveau mellem en flyveplads og
luftfartsselskaberne.
Lovforslaget indeholder på den
baggrund en hjemmel for transport-, bygnings- og boligministeren
til at fastsætte nærmere regler om service- og
kapacitetsmål på passagervendte områder på
flyvepladser. Lovforslaget indeholder også en hjemmel til, at
der kan fastsættes nærmere regler om tilsyn og
håndhævelse af disse regler. På den måde
sikres det, at der kan etableres et proportionalt sanktionssystem i
tilfælde af, at målene ikke overholdes.
Lovforslaget indeholder ligeledes en
hjemmel for transport-, bygnings- og boligministeren til at
fastsætte nærmere regler om, at flyvepladser
regelmæssigt skal levere bestemte oplysninger
vedrørende flyvepladsens økonomi og lufthavnstakster
til brug for transport-, bygnings- og boligministerens tilsyn med
lufthavnstaksterne. Formålet med bestemmelsen er
hovedsageligt at sikre, at myndighederne løbende kan
føre tilsyn med, at flyvepladsens takster lever op til
EU-reglernes krav om, at disse skal være
omkostningsrelaterede.
Lovforslaget indeholder desuden en hjemmel
for transport-, bygnings- og boligministeren til at fastsætte
nærmere regler om en efterfølgende
reguleringsmekanisme af lufthavnstaksterne som følge af, at
de skønnede indtægter og omkostninger for en
flyveplads ved udgangen af en takstperiode konstateres ikke at
svare til det, som er beregnet ved fastsættelsen af
taksterne.
Endelig indeholder lovforslaget en
tilpasning af safetybidraget, således at opsparingen i
ordningen nedbringes.
Lovforslaget indeholder derudover en
præcisering af de gældende regler for tilladelse til og
godkendelse af udbygninger og ændringer af eksisterende
flyvepladser. Det drejer sig primært om at gøre det
klart i loven, hvilke regler der gælder for forskellige typer
af udvidelser og ændringer af en flyveplads.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
hermed anbefale forslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.