Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 8. maj 2018
Forslag
til
Lov om ændring af lov om luftfart
(Service- og kapacitetsmål,
oplysningspligt for flyvepladser, fastsættelse af
safetybidrag m.v.)
§ 1
I lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1149 af 13. oktober 2017, som ændret ved lov nr. 1114 af
29. december 1997 og § 5 i lov nr. 542 af 8. juni 2006,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 55, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 60«: »eller
certificering efter EU-forordninger på
flyvepladsområdet«.
2. I
§ 55, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »til«:
»væsentlig«.
3. I
§ 57, stk. 2, nr. 8, litra a,
ændres »eller omlægning af driften, der
indebærer« til: »omlægning af driften eller
fysiske ændringer, der ikke er omfattet af § 55, stk. 1,
og som indebærer«.
4. I
§ 57 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
nærmere regler om service- og kapacitetsmål for
flyvepladser, som er af vital betydning for Danmarks nationale og
internationale trafikforbindelser, herunder regler om tilsyn med og
håndhævelse af de fastsatte service- og
kapacitetsmål.«
5. I
§ 60, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »offentligheden«: », og som
ikke skal certificeres i henhold til EU-forordninger på
flyvepladsområdet«.
6. I
§ 71, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »regler om«: »takstperioder
og«.
7. I
§ 71 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
nærmere regler om indhentning af oplysninger fra
flyvepladserne til brug for administrationen af regler udstedt i
medfør af stk. 1. Transport-, bygnings- og boligministeren
kan endvidere fastsætte regler om, at flyvepladser
regelmæssigt skal levere oplysninger til brug for transport-,
bygnings- og boligministerens tilsyn med
lufthavnstaksterne.«
8. § 148,
stk. 1 og 2, affattes
således:
»Luftfartsselskaberne betaler en afgift til
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen på 4,75 kr. for hver
passager, som selskabet befordrer. Afgiften betales for passagerer,
som rejser med et luftfartøj, der er godkendt til mere end
10 passagersæder, eller som har en maksimal startvægt
på mere end 5.700 kg, og som afgår fra en dansk
flyveplads, hvis benyttelse til flyvning står åben for
offentligheden, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Den
afgift, som er nævnt i stk. 1, dækker omkostninger
forbundet med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens opgaver
vedrørende tilsyn med civil luftfart, herunder tilsyn med
aktører, der ikke er pålagt afgiften i medfør
af stk. 1, men hvis aktivitet har betydning for
luftfartspassagerernes sikkerhed.«
9. I
§ 148, stk. 3, stk. 4, 1. pkt., og
stk. 6 og 7, ændres »stk. 2« til:
»stk. 1«.
10. I
§ 149, stk. 12, ændres »§ 57« til: »§ 57,
stk. 1 og 2«.
11. I
§ 149 indsættes som stk. 18:
»Stk. 18.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om, at ministeren i sager om overtrædelse af regler fastsat i
medfør af § 57, stk. 3, der ikke skønnes at
ville medføre højere straf end bøde, i et
bødeforelæg kan tilkendegive, at sagen kan
afgøres uden retssag, hvis den, der har begået
overtrædelsen, erklærer sig skyldig i
overtrædelsen og erklærer sig rede til inden en
nærmere angiven frist at betale en i
bødeforelægget angivet bøde. Reglerne i
retsplejelovens § 834, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, om krav
til indholdet af et anklageskrift og om, at en sigtet ikke er
forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse
på bødeforelæg efter 1. pkt. Vedtages
bødeforelægget, bortfalder videre forfølgning.
Vedtagelsen har samme virkning som en dom.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.