Skriftlig fremsættelse (28. februar
2018)
Transport-, bygnings- og boligministeren
(Ole Birk Olesen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til ændring af byggeloven
(Henlæggelse af afgørelseskompetencer
vedrørende brandmæssige forhold til §
60-selskaber, pristalsregulering af byggesagsgebyr m.v.)
(Lovforslag nr. L 153)
Lovforslaget har til formål at styrke
sammenhængen mellem brandreguleringen i byggeloven og de
kommunale beredskabers virke.
Med lovforslaget foreslås det for det
første, at der indføres hjemmel til, at
kommunalbestyrelsen kan henlægge visse
afgørelseskompetencer efter byggeloven til de lokale
beredskaber. De fleste lokale beredskaber er i dag organiseret i
såkaldte § 60-selskaber, og er ikke en direkte del af
kommunen. Det betyder, at kommunalbestyrelsen ikke kan
henlægge myndighedsopgaver til beredskaberne på
områder, hvor der ikke findes en eksplicit hjemmel hertil i
lovgivningen. Derfor kan der i praksis opstå situationer,
hvor beredskaberne i deres virke som brandmyndighed, ikke har
hjemmel til at håndtere akutte problemstillinger og ulovlige
forhold, når det konkrete forhold er reguleret af byggeloven.
Det foreslås derfor, at der indføres en hjemmel i
byggeloven, der gør det muligt for kommunalbestyrelsen at
henlægge afgørelseskompetencer, der efter byggeloven
tilfalder kommunalbestyrelsen, til de lokale beredskaber.
Formålet med den foreslåede
ændring er, at beredskabet i deres virke skal kunne
træffe en retlig og øjeblikkelig bindende
afgørelse for at forhindre ulovlig, farlig eller uforsvarlig
brug i brandsikkerhedsmæssig henseende efter byggeloven,
på samme måde som kommunalbestyrelsen som
bygningsmyndighed kan i dag.
Lovforslaget indebærer, at
kommunalbestyrelsen med hjemmel i byggeloven kan vælge at
henlægge visse nærmere bestemte opgaver til
beredskabet, så beredskabet ved en
brandsikkerhedsmæssig ulovlig og risikofyldt situation kan
træffe afgørelse derom på stedet. Muligheden for
henlæggelse af beføjelser og pligter til beredskabet
er alene rettet mod situationer, hvor kommunalbestyrelsen på
henlæggelsestidspunktet vurderer, at kommunalbestyrelsen ikke
selv inden for et rimeligt tidsrum vil kunne træffe
afgørelse om de ulovlige brandsikkerhedsmæssige
forhold.
Det foreslås for det andet, at
hjemlen til årligt at pristalsregulere gebyrsatsen for
kommunernes opkrævning af det mindre, faste gebyr for
byggesagsbehandling præciseres samtidig med, at det konkrete
beløb, der reguleres, indskrives i byggeloven. Det mindre,
faste gebyr, som kommunalbestyrelsen kan vælge at
opkræve for byggesagsbehandlingen, udgør et loft for,
hvor meget kommunerne må opkræve som fast gebyr og
pristalsreguleres årligt efter Finansministeriets generelle
indeks for løn- og prisstigninger. I dag fremgår
pristalsreguleringen af det faste gebyr af bemærkningerne til
byggeloven og af vejledningsteksten til gebyrbestemmelsen, som er
udmøntet i bygningsreglementet. Det foreslås, at selve
beløbssatsen for det mindre, faste gebyr samt
pristalsreguleringen indføres direkte i byggelovens
gebyrbestemmelse, således at gebyret tydeliggøres.
Lovforslaget indebærer, at det i byggelovens gebyrbestemmelse
indføres, at loftet for det mindre, faste gebyr reguleres en
gang årligt pr. 1. januar. Der gennemføres ikke med
dette lovforslag en indholdsmæssig ændring af de
gældende regler for kommunernes gebyropkrævning.
Endelig foreslås det, at transport-,
bygnings- og boligministeren bemyndiges til at fastsætte
regler om straf i form af bøde for overtrædelse af De
Europæiske Fællesskabers forordninger og direktiver om
byggevarer og om bygningers energiforhold og lignende
bygningsrelaterede bestemmelser. Modsat gældende ret vil man
med den planlagte udmøntning af den foreslåede
ændring, kunne henvise direkte til en overtrædelse af
byggevareforordningen ved pålæggelse af straf for
overtrædelse af byggevareforordningens bestemmelser.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.