Fremsat den 22. februar 2018 af ministeren for fiskeri og ligestilling (Karen Ellemann)
Forslag
til
Lov om ændring af fiskeriloven
(Opfølgning på "Fiskeripakken",
Bierhvervsfiskernævnets sammensætning m.v.)
§ 1
I fiskeriloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 764 af 19. juni 2017, som ændret ved lov nr. 1563 af 19.
december 2017, foretages følgende ændringer:
1. § 4,
stk. 2, ophæves.
2. §
8 ophæves.
3. I
§ 11, stk. 1, nr. 4, udgår
»og«.
4. I
§ 11, stk. 1, nr. 5, ændres
»§ 16 a.« til: »§ 16 a, og«.
5. I
§ 11, stk. 1, indsættes som
nr. 6:
»6)
frivillige kystfiskerforeninger, som har til formål at oplyse
om lokalt kystfiskeri i medfør af § 16 b.«
6. §
13 ophæves.
7. §
15 affattes således:
Ȥ 15 Personer uden
A-status, der kan dokumentere, at de inden for de seneste 5
år før ansøgningen har opfyldt betingelserne
for A-statusregistrering i medfør af § 14, stk. 1, men
ikke ved ansøgning har opnået denne registrering, kan
opnå registrering efter ansøgning. Personer med
A-status, der i mindst 6 måneder har frasagt sig
A-statusregistrering, kan i op til 5 år efter denne
frasigelse efter ansøgning opnå registrering på
grundlag af frasigelsen.«
8. Overskriften før § 16 affattes
således:
»Erhvervsfiskerselskaber, visse selvejende
uddannelsesinstitutioner og frivillige
kystfiskerforeninger«.
9.
Efter § 16 a indsættes før overskriften
før § 17:
Ȥ 16 b Ministeren for
fiskeri og ligestilling kan godkende frivillige
kystfiskerforeninger, som har til formål at oplyse om lokalt
kystfiskeri som berettiget til at drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri.
Stk. 2.
Frivillige kystfiskerforeninger godkendt efter stk. 1 må
udelukkende udøve selvstændigt erhvervsmæssigt
fiskeri med et fartøj, som er godkendt af ministeren.
Fartøjet må kun fiske på fiskerirettigheder
tildelt af ministeren. Godkendelse efter stk. 1 bortfalder ved salg
af fartøjet.
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler, herunder om
foreningens vedtægter og at godkendelsen kan bortfalde,
når betingelserne for godkendelsen ikke længere er
opfyldt.«
10. § 19,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Nævnet består af to repræsentanter for
Udenrigsministeriet, fire repræsentanter udpeget af
interesseorganisationer for erhvervsmæssigt fiskeri og fire
repræsentanter indstillet af interesseorganisationer for
rekreativt fiskeri samt en repræsentant for
detailfiskehandlen. Repræsentanterne skal kunne tilvejebringe
oplysninger om forhold, som ved nævnets afgørelse skal
kunne tillægges særlig vægt, jf. de i stk. 3
nævnte forhold.«
11. I
§ 19 indsættes som nyt stk. 4:
»Stk. 4.
Ministeren fastsætter nærmere regler om nævnets
virke, herunder nævnets forretningsorden, og om
indstillingsberettigede organisationer. Ministeren udpeger
nævnets formand og øvrige medlemmer.«
12. I
§ 22 ændres »at
personer, der overtager en igangværende fiskeribedrift eller
andel heraf ved arv eller ved overtagelse af uskiftet bo,«
til: »at ægtefæller, samlevende eller børn
ved arv eller ved hensidden i uskiftet bo,«
13. §
35 ophæves.
14. I
§ 39, stk. 1, 2. pkt., ændres »og til
selvstændige uddannelsesinstitutioner, som er godkendt i
medfør af § 16 a.« til: », til
selvstændige uddannelsesinstitutioner, som er godkendt i
medfør af § 16 a, og til frivillige
kystfiskerforeninger, som er godkendt i medfør af § 16
b.«
15. I
§ 46 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Ministeren for fiskeri og ligestilling kan fastsætte regler
om anbringelse, udformning og godkendelse af det gitter, som er
nævnt i stk. 1.«
16. §
49 ophæves.
17. I
§ 130, stk. 1, nr. 1, udgår
»§ 13,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes med henblik på ændring
af lov om fiskeri og fiskeopdræt (fiskeriloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 764 af 19. juni 2017 som senest
ændret ved lov nr. 1563 af 19. december 2017.
Som en del af Fiskeripakken, jf. "Beretning om en Vækst-
og Udviklingspakke for dansk fiskeri", som blev afgivet af
Miljø- og Fødevareudvalget, den 7. december 2016 og
tiltrådt af regeringen, foreslås det, at det
gøres muligt for "frivillige kystfiskerforeninger" at drive
erhvervsmæssigt fiskeri med et mindre fartøj for at
skabe opmærksomhed, opretholde og videregive viden om et
lokalt kystfiskeri. Der henvises til afsnit 2.1. under
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Ifølge aftalen om indsats mod kvotekoncentration i dansk
fiskeri indgået den 16. november 2017, som fulgte op på
Fiskeripakken, blev det besluttet at skærpe kravene til at
blive registreret som erhvervsfisker med A-status. Som følge
af aftalen indeholder lovforslaget derfor et forslag til en
ændring af lovens § 15, således at muligheden for
genregistrering fremover kun skal være åben for
fiskere, der efter ansøgning har været helt ude af
erhvervet i en periode. Der henvises til afsnit 2.2. nedenfor under
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Herudover foreslås kredsen af arvinger, der i henhold til
lovens § 22 kan overtage en eksisterende fiskeribedrift eller
andele heraf, indskrænket til efterlevende
ægtefæller og samlevere samt nærtstående
slægtninge, dvs. søn eller datter. Der henvises til
afsnit 2.2. nedenfor under lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Endvidere foreslås den lovfastsatte sammensætning af
Bierhvervsfiskernævnet ændret, således at det
bliver muligt at tilpasse nævnets sammensætning i
overensstemmelse med udviklingen og dermed repræsentere
relevante, aktuelle organisationer og tidssvarende interesser. Der
henvises til afsnit 2.3. nedenfor under lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Endelig indeholder lovforslaget en række ændringer
af teknisk karakter. Ændringer er en følge af en
gennemgang af fiskeriloven i 2016, der blev gennemført som
led i regeringens forenklingsinitiativer med henblik på at
mindske antallet af regler. Der henvises til afsnit 2.4. nedenfor
under lovforslagets almindelige bemærkninger.
Fiskeripakken er baggrund for forslaget om, at frivillige
kystfiskerforeninger i begrænset omfang skal kunne drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri med henblik
på at skabe opmærksomhed omkring det lokale
kystfiskeri.
De fortsatte forhandlinger om Fiskeripakken har derudover
medført, at der den 16. november 2017 er indgået
aftale om indsats mod kvotekoncentration i dansk fiskeri. Som led i
aftalens pkt. 4 er det besluttet, at bestemmelsen i fiskeriloven om
muligheden for at blive genregistreret strammes således, at
reglen kun finder anvendelse på fiskere, der dokumenterbart
har været helt ude af selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri i en periode.
Herudover medfører aftalen af 16. november 2017 mellem
regeringen og Folketingets øvrige partier behov for at
ændre fiskeriloven således, at en hel eller delvis
overtagelse af en fiskeribedrift ved arv eller ved hensidden i
uskiftet bo kun kan ske til en efterlevende ægtefælle,
en samlever over mindst 2 år eller nærtstående
slægtninge, dvs. børn i første led (søn
eller datter).
Lovforslaget indeholder endvidere et forslag om opdatering af
lovbestemmelsen om Bierhvervsfiskernævnets
sammensætning, således at nævnets
sammensætning kan tilpasses med udviklingen gennem tiden og
dermed repræsentere aktuelle interesseorganisationer.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Erhvervsfiskeri ved "Frivillige
kystfiskerforeninger"
2.1.1. Gældende ret
Den nationale fiskerilovgivning fungerer i sammenhæng med
den fælles EU-fiskeripolitik. EU-regelsættet
fastlægger en række forpligtelser for medlemslandene
med hensyn til administration og gennemførelse af den
fælles fiskeripolitik og kontrol med overholdelsen af
EU-regelsættet. Samtidig er det overladt til medlemslandenes
eget valg, på hvilken måde man i forhold til egne
fiskere vil administrere inden for de fælles rammer. F.eks.
er det overladt til de enkelte medlemsstater at fastsætte
regler for, hvordan og på hvilke vilkår de forskellige
fiskekvoter, der i Unionen fordeles til Danmark, viderefordeles
blandt de danske fiskere og de registrerede
erhvervsfiskerselskaber. Det samme gælder for så vidt
angår styringen inden for rammerne af de fælles
retningslinjer for den samlede flådekapacitet i
medlemslandene.
Fiskerilovens systematik bygger på henholdsvis en national
fordeling af fangstrettigheder til det enkelte fartøj, jf.
lovens kapitel 7 om regulering af erhvervsmæssigt fiskeri i
saltvand, samt på styringen af fiskerflådens samlede
kapacitet, jf. lovens kapitel 8.
Efter reguleringen med hjemmel i kapitel 7 kan fartøjet
få tildelt ret til et specifikt fiskeri i en specifik
periode, i et bestemt område eller til et bestemt fiskeri
på særlige betingelser, jf. §§ 36-37 om
fiskeritilladelser og puljefiskeri (fangstrettigheder). Denne
regulering styrer fordelingen af fangstrettigheder (kvoter) til de
fiskeriressourcer, der er til rådighed for danske fiskere.
Reguleringen fremgår desuden af bekendtgørelse nr.
1604 af 19. december 2017 om regulering af fiskeriet i
2014-2020.
Lovens kapitel 8 vedrørende "Fartøjer med
fiskerilicens" regulerer styringen af fiskerflådens samlede
kapacitet gennem registreringskrav af selve fiskefartøjet.
Fiskerilicensen er et officielt dokument, der giver indehaveren ret
til at bruge en bestemt fiskerikapacitet (bruttotonnage og
maskineffekt). Kravene til fartøjet vedrørende
bruttotonnage (BT) og maskineffekt (kW) fremgår af
kapacitetsbekendtgørelse, jf. §§ 3-6 i
bekendtgørelse nr. 886 af 28. juni 2017 om fartøjer
der anvendes til erhvervsmæssigt fiskeri i saltvand.
Fiskerilicensen, som er en betingelse for at drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri, bidrager dermed
til at styre størrelsen af EU's samlede fiskerflåde og
er afspejlet i fiskerilovens §§ 38 og39 om anvendelse af
et fartøj til erhvervsmæssigt fiskeri i saltvand.
Herudover gælder EU-pointsystemet knyttet til licenssystemet,
jf. lovens §§ 39 a og 39 b, hvor point kan tildeles ved
overtrædelse af EU's regler.
Selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri i saltvand
må efter fiskerilovens § 11 alene drives af registrerede
fiskeriberettigede. De fiskeriberettigede er efter den generelle
bestemmelse i § 11, stk. 1, erhvervsfiskere, der er
registreret med A-status, registrerede bierhvervsfiskere,
erhvervsfiskerselskaber, registrerede partrederier og selvejende
uddannelsesinstitutioner, der uddanner erhvervsfiskere og er
godkendt af ministeren. Hertil kommer efter lovens § 11, stk.
2, at selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri desuden
må drives i forbindelse med ålegårdsrettigheder
og andre særlige fiskerirettigheder, jf. lovens § 24 og
af visse landbrugere, jf. § 25.
Med ændring af fiskeriloven ved lov nr. 1148 af 11.
december 2012 blev muligheden for at kunne drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri således udvidet til at omfatte
andet end erhvervsfiskere med A-status og erhvervsfiskerselskaber.
Herefter kan uddannelsesinstitutioner, der i henhold til lov om
maritime uddannelser tilbyder uddannelsen af erhvervsfiskere, blive
godkendt som fiskeriberettiget og eje eller på anden
måde råde over fartøjer, der kan opnå
status som erhvervsfiskerfartøj.
Erhvervsfiskerfartøjer til uddannelsesbrug skal
således både kunne opnå en fiskerilicens og
fangstrettigheder til selvstændigt erhvervsmæssigt
fiskeri i forbindelse med den indledende praktikperiode af
erhvervsfiskerfartøjer.
Tilladelse til selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri
med erhvervsfiskerfartøjer forudsætter således
officiel godkendelse og registrering af den pågældende
fysiske person (erhvervsfiskeren), det pågældende
partrederi (f.eks. to erhvervsfiskere) eller af en juridisk person
(et registreret erhvervsfiskerselskab eller en selvstændig
uddannelsesinstitution) efter reglerne i lovens kapital 4 om
fiskeriformer og fiskeriberettigede, jf. således reglerne i
§§ 11, 12, 14, 15, 16 og 16a. Her opstiller § 11 en
udtømmende opregning af, hvem der må drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri.
Lovens kapitel 4 B angiver, hvilke fysiske eller juridiske
personer, herunder visse selvejende uddannelsesinstitutioner, der
kan registreres som fiskeriberettigede. En erhvervsfisker er efter
§ 14 registreret med A-status og er en fysisk person, der
dokumenterbart har fiskeriet som levevej. En erhvervsfisker er
principielt berettiget til at eje eller på anden vis
råde over et fiskerfartøj med fiskerilicens efter
§ 39. De selskabsformer, som er tilladt og afgrænset
efter lovens § 16 om erhvervsfiskerselskaber, er overvejende
ejet af registrerede erhvervsfiskere. Hertil kommer, at visse
selvejende uddannelsesinstitutioner i en kort, afgrænset
periode kan godkendes som berettiget til at drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri, jf. § 16 a.
Der er dermed en klar afgrænsning af de retssubjekter, der
kan opnå retten til at drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri og få adgang til
fiskerirettigheder.
Fiskerilicens i henhold til § 39 kan i øvrigt kun
meddeles, når den fornødne kapacitet i form af
maskineffekt og bruttotonnage er til rådighed, jf.
§§ 3-6 i bekendtgørelse nr. 886 af 28. juni 2017
om fartøjer, der anvendes til erhvervsmæssigt fiskeri
i saltvand (kapacitetsbekendtgørelsen).
Bekendtgørelsen har hjemmel i fiskerilovens § 38, stk.
2, og er en udmøntning af kravet i grundforordningen, jf.
art. 22 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) Nr.
1380/2013 om den fælles fiskeripolitik (grundforordningen),
der fastsætter, at medlemsstater skal træffe
foranstaltninger til at justere deres flåders kapacitet,
så der skabes stabil og varig balance mellem
fiskerikapaciteten og medlemsstaternes fiskerimuligheder. Desuden
skal medlemsstaterne fastsætte referenceniveauer for
fiskerikapaciteten, udtrykt i BT og kW, som omhandlet i artikel 12
og i artikel 22, stk. 4, i ovennævnte forordning. Kapacitet
følger ikke automatisk med et fartøj, men kan
indkøbes og handles særskilt. Det er derfor
nødvendigt at skaffe sig disponibel kapacitet til et
fartøj, hvis det ikke følger med fartøjet, for
at fartøjet kan registreres som erhvervsfiskerfartøj,
jf. kapacitetsbekendtgørelsens § 15. Herudover er der,
jf. kapacitetsbekendtgørelsens § 20, mulighed for, at
førstegangsetablerede yngre fiskere at låne op til 30
BT og 200 kW i op til 8 år. Lånekapacitet udlånes
fra kapacitetsfonden, jf. kapacitetsbekendtgørelsens §
19, som udgør en del af det råderum, som er forskellen
mellem ovennævnte referenceniveauer for den danske
fiskerikapacitet til rådighed og den kapacitet der faktisk er
i anvendelse i erhvervet.
Fiskeriloven sondrer mellem erhvervsmæssigt og rekreativt
fiskeri, hvor kun fangster fra det erhvervsmæssige fiskeri
må afsættes mod vederlag. I henhold til artikel 55,
stk. 2, i Rådets forordning (EF) Nr. 1224/2009 om oprettelse
af en EF-kontrolforordning med henblik på at sikre
overholdelse af reglerne i den fælles fiskeripolitik
(kontrolforordningen), er det forbudt at afsætte fangster fra
rekreativt fiskeri. Udgangspunktet er, at det kun er fysiske eller
juridiske personer, der er registreret som fiskeriberettigede til
at drive selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri, som
må afsætte fangster. Dette er reguleret i lovens §
12, der henviser til § 11. Med andre ord vil de fysiske eller
juridiske personer, der er omfattet af § 11, have ret til at
afsætte fangster mod vederlag.
Efter lovens § 12 er der - ud over disse regler - dog
enkelte, meget specifikke undtagelser. Ministeren kan således
tillade, at institutioner m.v. med et socialt eller
undervisningsmæssigt formål kan overdrage fangsterne
mod vederlag. Ifølge bemærkningerne til § 12 i
ændringsforslaget til lovforslaget, der ligger til grund for
fiskeriloven, jf. Folketingstidende 1998-99, tillæg B 633,
L106, og betænkningen afgivet af Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 21. april 1999, bilag
103, er denne dispensationsmulighed kun tænkt anvendt i meget
få tilfælde og vedrører derfor
forudsætningsvist kun det rekreative fiskeri.
De fangstrettigheder, som der kan fiskes på, er som
udgangspunkt knyttet til fartøjet. De såkaldte kvoter
er fordelt på arter og kan som udgangspunkt omsættes.
Den såkaldte kystfiskerordning er en ordning, som er en
særlig tidsbegrænset ordning, der gælder for
henholdsvis kystfiskerfartøjer med en maksimal længde
på 17 meter og en tidsubegrænset ordning, der
gælder for fartøjer med en maksimal længde
på 15 meter. Sidstnævnte tidsubegrænsede ordning,
der også benævnes den lukkede eller beskyttede ordning,
er den ordning, der er relevant for dette lovforslag. Den
tidsubegrænsede kystfiskerordning er reguleret i §§
66-68 i kapitel 6 i bekendtgørelse nr. 1604 af 19. december
2017 om regulering af fiskeriet i 2014-2020
(reguleringsbekendtgørelsen). Der er tale om en særlig
ordning for mindre fartøjer, hvor der bliver afsat kvoter
på torsk, tunge, rødspætte og i særlige
tilfælde jomfruhummer, mørksej, pighvar, brisling og
sild. Fartøjer, som er tilmeldt ordningen, tildeles hvert
år forholdsmæssigt en ekstra årsmængde i
forhold til fartøjets kvoteandele af torsk, tunge og
rødspætte. Fartøjets kvoteandele, som er
tilmeldt ordningen, må udelukkende overføres til
øvrige fartøjer, som er tilmeldt ordningen.
Fartøjer kan blive tildelt ekstra
tillægsmængder, såfremt de opfylder særlige
betingelser i bekendtgørelsen.
Fiskefartøjer over 10 meter skal i henhold til
kontrolforordningen føre logbog, hvori en lang række
oplysninger omkring fangsten og fangstrejsen skal registreres, jf.
art. 14 og15 i kontrolforordningen. Fartøjer over 12 meter
skal føre elektronisk logbog jf. forordningens art. 15,
hvorimod fartøjer under 12 kan vælge at føre
logbog i papirformat. En medlemsstat kan dog fritage
fiskefartøjer med en længde op til 15 meter fra kravet
om elektronisk logbog, jf. kontrolforordningens art. 15, stk. 4,
såfremt fartøjet udelukkende fisker inden for
flagmedlemsstatens territorialfarvande eller aldrig opholder sig
mere end 24 timer på havet fra afsejling til hjemkomsten i
havn. Nærmere krav om logbog fremgår endvidere af
bekendtgørelse nr. 521 af 31. maj 2016 om føring af
logbog.
Etablering af muligheden for, at frivillige kystfiskerforeninger
skal kunne drive selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri,
berører både fiskerilovgivningen og lovgivningen om
det Centrale Virksomhedsregister, skattelovgivningen samt
søfartslovgivningen, hvorfor forholdet til anden lovgivning
beskrives nedenfor.
Foreninger, der sælger fangster til tredjemand, driver
skattepligtig erhvervsmæssig virksomhed, og dette vil som
følge heraf være en aktivitet, som er
selvangivelsespligtig efter § 1, stk. 1, nr. 6) i
bekendtgørelse nr. 1164 af 6. september 2016 om
selskabsskatteloven. Foreninger, der frivilligt har ladet sig
registrere i CVR i medfør af CVR-bekendtgørelsens
§ 8, stk. 1, bekendtgørelse nr. 932 fra 21. august 2014
om det Centrale Virksomhedsregister og www.cvr.dk, men som bliver
registreringspligtige i henhold til den skatte- og
afgiftsmæssige lovgivning, skal lade sig omregistrere til en
almindelig forening efter reglerne i kapitel 11 i
anmeldelsesbekendtgørelsen, bekendtgørelse nr. 1466
af 25. november 2016 med senere ændringer, jf.
CVR-bekendtgørelsens § 9, stk. 1.
Enhver, der driver erhvervsmæssigt fiskeri med et
fiskerfartøj, som en frivillig kystfiskerforening ejer eller
råder over, vil være omfattet af
Søfartsstyrelsens regler om søsikkerhedskursus,
sønæringsbevis og øvrige gældende
kvalifikationskrav, ligesom gældende tekniske regler for
fiskerfartøjernes bygning og udstyr finder anvendelse.
Erhvervsfiskeri, som udøves af frivillige
kystfiskerforeninger, er ligeledes på alle områder
omfattet af Søfartsstyrelsens Meddelelser A, teknisk
forskrift om arbejdsmiljø i skibe, herunder reglerne om
sikkerhedsarbejde i fiskeskibe og Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd og Tjeneste i lighed med, hvad der i
øvrigt gør sig gældende for fiskeskibe, der
benyttes til erhvervsfiskeri.
2.1.2. Udenrigsministeriets overvejelser
Ifølge "Fiskeripakken" er formålet med at give
"frivillige kystfiskerforeninger" adgang til at drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri "fremme af
kommunal fiskeripolitik" ved gennem foreningsfartøjer at
bidrage til at skabe opmærksomhed omkring det lokale
kystfiskeri. Det er dog forudsat, at der ikke er tale om at drive
egentlig erhvervsfiskeri med indtjening for øje. Samtidig
skal foreningerne dog have mulighed for at generere en
begrænset indtægt fra fiskeri uden at være
organiseret som egentlige erhvervsfiskerselskaber, hvilket der ikke
er hjemmel til i den nugældende fiskerilov.
Forpligtelsen til at skabe opmærksomhed, opretholde og
videregive viden om et lokalt kystfiskeri vil skulle fremgå
af foreningens vedtægter.
Idet fiskerilovgivningen sondrer meget skarpt mellem
erhvervsmæssigt og rekreativt fiskeri, hvor kun fangster fra
erhvervsmæssigt fiskeri må afsættes mod vederlag,
er det nødvendigt med en udtrykkelig lovhjemmel til, at
definerede "frivillige kystfiskerforeninger" kan drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri.
Hermed vil "frivillige kystfiskerforeninger" i overensstemmelse
med aftalen om "Fiskeripakken" få mulighed for at drive
erhvervsmæssigt fiskeri inden for gældende rammer med
henblik på at skabe opmærksomhed omkring det lokale
kystfiskeri. Forslaget om at etablere en hjemmel til, at
"frivillige kystfiskerforeninger" kan drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri, bidrager til gennemførelsen
af "Fiskeripakkens pkt. 4", hvorefter bl.a. afsættes en
marginal kvoteandel til fartøjer, fortrinsvis
foreningsfartøjer, som skal bidrage til at udbrede fiskeriet
på landingspladserne rundt omkring i Danmark og kendskabet
hertil. Kvotemarginalen tildeles ud af kvotetildelingen til
kystfiskerordningen.
Udenrigsministeriet vurderer, at størrelsen af de
tildelte midler svarende til landingsværdier på
maksimalt 50.000 kr., gør, at fiskeriet ikke vil være
konkurrenceforvridende i forhold til det øvrige
fiskerierhverv.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at ministeren kan godkende sådanne
frivillige kystfiskerforeninger, som kan fiske med et godkendt
foreningsfartøj med det formål at oplyse om lokalt
kystfiskeri, således at de kan blive berettiget til at drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri. Dette fiskeri
må alene ske med fiskerirettigheder fra den gældende
tidsubegrænsede kystfiskerordning tildelt af ministeren. Det
foreslås således, at ministeren kan fastsætte
nærmere regler, herunder om foreningens vedtægter, om
godkendelsen af frivillige kystfiskerforeninger som berettiget til
i et vist omfang at drive selvstændigt erhvervsmæssigt
fiskeri, og om bortfald af en sådan godkendelse.
Med lovforslaget åbnes mulighed for, at frivillige
kystfiskerforeninger kan blive godkendt til i et begrænset
omfang efter lovens § 11 at drive erhvervsmæssigt
fiskeri med et registreret erhvervsfiskerfartøj, som
foreningen ejer eller på anden måde råder over.
Fartøjet optages dermed i det eksisterende
Fartøjsregister under Fiskeristyrelsen og i
Fartøjsfortegnelsen og i Det Almindelige Skibsregister i
Søfartsstyrelsens Skibsregister og indgår derefter i
flåden af danske fiskefartøjer. Som følge af
forslaget om, at frivillige kystfiskerforeninger kan få
mulighed for at drive selvstændigt erhvervsmæssigt
fiskeri, er der behov for en konsekvensændring af lovens
§ 39, som angår de fartøjer, hvortil der i
overensstemmelse med EU-reglerne kan udstedes fiskerilicens til
erhvervsmæssigt fiskeri. Med de foreslåede
ændringer åbnes der mulighed for, at fiskerilicens kan
tildeles fartøjer, som "frivillige kystfiskerforeninger"
ejer eller på anden vis råder over, og som har til
formål at skabe opmærksomhed omkring det lokale
kystfiskeri.
Det er tanken, at fartøjerne ikke skal have tilknyttet
kvoteandele, men skal kunne fiske på den
årsmængde, der bliver afsat til
foreningsfartøjet med en maksimal årlig
landingsværdi på 50.000 kr. Ved en tildeling af
fangstrettigheder fra den gældende kystfiskerordning til det
enkelte fartøj, jf. lovens kapitel 7, gives mulighed for, at
foreningerne med aktiv udøvelse af erhvervsmæssigt
fiskeri kan oplyse og udbrede kendskab til lokalt kystfiskeri.
Mængderne under den tidsubegrænsede ordning tildeles
efter ansøgning i begyndelsen af hvert kalenderår.
Det forventes, at der vil blive afsat en andel af Danmarks
kapacitetsreserve til foreningsfartøjerne. Kapaciteten vil
blive tildelt fra den såkaldte kapacitetsfond, jf. § 19
i bekendtgørelse nr. 886 af 28. juni 2017 om
fartøjer, der anvendes til erhvervsmæssigt fiskeri i
saltvand (kapacitetsbekendtgørelsen). Denne andel vil dermed
gå fra den såkaldte Kapacitetsfond til yngre fiskere.
Alternativt kan foreningsfartøjerne opkøbe kapacitet.
Kapaciteten (BT og kW) til den frivillige forenings fartøj,
jf. lovens §§ 38-39, vil blive tildelt de frivillige
kystfiskerforeninger i form af lånekapacitet.
Lånekapaciteten vil blive tildelt svarende til
fartøjets størrelse, forudsat at fartøjet er
under de højst tilladte 15 meter i længde. Kapacitet
tildeles fra Kapacitetsfonden i det omfang, der er ledig
kapacitet.
Herudover er det forudsat, at den ansvarlige
fartøjsfører på det pågældende
fiskefartøj vil være ansvarlig for fiskeriet, idet
fartøjet og dets ejer skal kunne overholde fiskerilovens
bestemmelser for erhvervsmæssigt fiskeri, herunder de
gældende EU-regler på området samt forsynes med
havnekendingsnummer. Dette gælder også for så
vidt angår kravene til overholdelsen af
søfartsreglerne, sikkerhedsregler og anden lovgivning, som
gælder om bord. Fiskeriet med det pågældende
fartøj skal i det hele udøves lovligt, dvs. at der
stilles nøjagtig samme krav som til det øvrige
erhvervsmæssige fiskeri.
Føreren af fartøjet skal iagttage de
gældende logbogs- og melderegler,
satellitovervågningsregler og forskrifter for landing af
fangster m.m. Dette medfører også i
kontrolmæssig sammenhæng gennemsigtighed af den
frivillige kystfiskerforenings anvendelse af et fartøj til
erhvervsmæssigt fiskeri.
De materielle bestemmelser for fiskeriet vil, hvis de skulle
blive overtrådt under fiskeri med fartøjet, kunne
medføre de sædvanlige sanktioner mod fartøjets
ejer og fartøjsføreren i form af bøder og
konfiskation af eventuelle ulovlige fangster om bord samt mulig
pointtildeling, jf. lovens §§ 39 a-b sammenholdt med
gældende EU-regler.
Ifølge forslaget skal der derfor søges om en
særlig godkendelse efter en ny § 16 b, der etablerer en
hjemmel til at godkende frivillige kystfiskerforeninger med det
formål at oplyse om lokalt kystfiskeri som berettiget til at
drive selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri.
Sammenfattende forudsættes, at fartøjerne opfylder
samme krav som øvrige erhvervsfiskefartøjer
vedrørende kapacitet og fiskerettigheder. Lovligt fiskeri
kan således kun drives med foreningsfartøjer med
gyldig fiskerilicens og med kapacitet svarende til fartøjets
bruttotonnage og maskineffekt.
Der er tale om frivillige kystfiskerforeninger, der kan drive
fiskeri med fartøjer på maksimalt 15 meter, svarende
til fartøjerne i den tidsubegrænsede
kystfiskerordning. Et foreningsfartøj, hvis vedtægter
er godkendt af ministeren, og som har regnskabs- og tilmeldepligt,
kan få status som "Foreningskystfiskerfartøj".
Godkendelsesproceduren, herunder gennemførelsen af
målsætningen om at skulle skabe opmærksomhed
omkring det lokale kystfiskeri, foreslås reguleret med den
foreslåede nye § 16 b, herunder med en bemyndigelse til
ministeren om at kunne fastsætte regler om bl.a. hvordan
vedtægterne skal sikre formidlingsformålet.
2.2. Ændringer som følge af
"Fiskeripakken"
2.2.1. Gældende ret
Ifølge fiskerilovens § 15, stk. 1, kan personer, der
kan dokumentere, at de inden for de seneste 5 år før
ansøgningen har opfyldt betingelserne for registrering i
medfør af § 14, stk. 1, opnå registrering
på dette grundlag. Det betyder, at en person uden A-status,
der inden for en 5 års periode ikke har ladet sig registrere
med A-status, men har opfyldt betingelserne for dette og kan
dokumentere det, kan lade sig registrere med A-status. Bestemmelsen
giver desuden mulighed for, at en person med A-status, som i en
periode ikke har levet op til kravene, kan opnå
genregistrering, hvis pågældende kan dokumentere, at
vedkommende inden for de sidste 5 år i en 12 måneders
periode har opfyldt betingelserne om indtægt,
beskæftigelse m.v. i fiskeriet.
I henhold til lovens § 15, stk. 2, bortfalder
registreringen efter stk. 1, hvis den pågældende ikke
senest 14 måneder efter genregistreringen kan dokumentere, at
betingelserne for registrering med A-status efter lovens § 14,
stk. 1, nr. 3, er opfyldt. Bortfalder registreringen, kan den
pågældende i 5 år fra registreringen ikke
på ny registreres efter § 15, stk. 1.
Ifølge lovens § 22 kan personer, der overtager en
igangværende fiskeribedrift eller andel heraf ved arv eller
overtagelse af uskiftet bo efter tilladelse fortsætte
fiskeriet, uanset at betingelserne i lovens §§ 14 eller
17 eller regler fastsat i medfør heraf ikke er opfyldt.
Bestemmelsen muliggør, at arveberettigede kan opnå
tilladelse til at fortsætte fiskeriaktiviteter efter en
afdød selvstændig erhvervsfisker og åbner
mulighed for, at alle arveberettigede kan opnå dispensation.
Tilladelsen vil normalt blive givet tidsbegrænset.
2.2.2. Udenrigsministeriets overvejelser
Under henvisning til pkt. 4 i aftalen af 16. november 2017 om
indsats mod kvotekoncentration i dansk fiskeri er det besluttet at
stramme reglerne for A-status. Herefter foreslås
fiskerilovens § 15 at blive ændret, således at en
førstegangsregistrering kan ske som hidtil, men at en
genregistrering kun kan finde sted for personer, der aktivt har
frasagt sig status som fisker med A-status i mindst 6
måneder. Samtidig gennemføres stramningen ved, at
muligheden for at kunne blive genregistreret, hvis man inden for 14
måneder efter genregistreringen dokumenterer at opfylde
gældende betingelser for registrering som A-status,
fjernes.
Ifølge aftalen er det ligeledes besluttet at stramme
muligheden for, hvem der helt eller delvist kan overtage en
eksisterende fiskeribedrift ved arv eller hensidden i uskiftet bo.
Som følge heraf foreslås, at det kun er
ægtefæller, samlevende i mindst 2 år eller
børn i første led (søn eller datter), der kan
være omfattet af muligheden.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Der foreslås en ændring af genregistreringskravene i
lovens § 15. Det foreslås således, at § 15
udformes på den måde, at personer, der som hidtil har
kunnet dokumentere, at de inden for de seneste 5 år
før ansøgningen har opfyldt betingelserne for
registrering i medfør af § 14, stk. 1, kan opnå
registrering. Men ændringen gennemføres således,
at fiskere aktivt skal frasige sig A-status, hvis de ønsker
at være uden for selvstændigt erhvervsmæssigt
fiskeri i en periode og senere ønsker genregistrering. Det
foreslås, at de kun kan blive genregistreret, hvis de i
mindst 6 måneder har frasagt sig denne registrering. Herefter
kan de inden for 5 år efter ansøgning opnå
registrering på dette grundlag.
Der har tidligere været mulighed for at dokumentere, at
man har levet op til kravene ved inden for 14 måneder at
dokumentere, at betingelserne har været opfyldt i en periode
på 12 måneder efter genregistreringen.
Derfor udgår § 15, stk. 2, med mulighed for
efterfølgende at dokumentere, at man alligevel opfylder
kravene og dermed praktisk talt kan få en chance til.
Ved den foreslåede ændring af § 22
indskrænkes denne personkreds, og ved dødsfald af
erhvervsfiskere med A-status, er det således kun
ægtefællen, samlevende i mindst 2 år eller
børn i første led, der kan få tilladelse til at
overtage en eksisterende fiskeribedrift eller en andel heraf.
2.3. Bierhvervsfiskernævnets
sammensætning
2.3.1. Gældende ret
Selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri kan i dag bl.a.
udøves som bierhvervsfisker. Opdelingen i erhvervsfiskere og
bierhvervsfiskere og rekreative fiskere (fritidsfiskere og
lystfiskere) stammer tilbage fra 1978. På dette tidspunkt
skete omstillingen fra et i praksis frit fiskeri til et reguleret
fiskeri. Den fælles fiskeripolitik med kvotereguleringen var
på det tidspunkt endnu ikke vedtaget, men man var i Danmark
allerede begyndt at benytte biologisk rådgivning på de
vigtigste arter. Erhvervsfiskere med A-status kan i dag opnå
status som bierhvervsfisker via ansøgning til
Fiskeristyrelsen, jf. bekendtgørelse nr. 1476 af 1. december
2016 om retten til at drive bierhvervsfiskeri m.v. Andre personer
kan under henvisning til lovens § 21 ud fra sociale og
helbredsmæssige hensyn søge om at blive registreret
som bierhvervsfisker.
Bierhvervsfiskernævnet er et selvstændigt organ uden
for det ministerielle hierarki og træffer efter lovens §
19, stk. 1, efter ansøgning endelig administrativ
afgørelse om, hvorvidt fritidsfiskere, jf. lovens § 27,
kan tillades at drive bierhvervsfiskeri, jf. lovens § 17, stk.
1, nr. 3. Nævnet træffer afgørelse efter
kriterier fastsat i lovens § 19, stk. 3, f.eks. ud fra
ønsket om at understøtte lokale forhold, eksempelvis
ved brug af et eksisterende frysehus eller andet, der kan styrke
omsætningen lokalt.
For at opretholde registreringen som bierhvervsfisker er
udgangspunktet, at mindst 5 % af bruttoindkomsten ved personlig
virksomhed inden for 12 måneder skal stamme fra
bierhvervsfiskeri. Baggrunden herfor er, at der er tale om et
erhvervsmæssigt fiskeri med retten til omsætning,
hvorfor der er sat en minimumsgrænse. Herudover skal
bierhvervsfiskeri drives personligt og uden medhjælp, jf.
§ 18 i fiskeriloven.
Bierhvervsfiskernævnet kan i sine afgørelser
fastsætte begrænsninger med hensyn til arten, antallet
af redskaber og områder. Herudover lægger nævnet
bl.a. særlig vægt på, om en imødekommelse
af ansøgningen vil være af væsentlig betydning
for opretholdelsen af fiskeriet i det pågældende
lokalområde og for muligheden for et alsidigt
havnemiljø, hvori der indgår erhvervsmæssigt
fiskeri og de dertil knyttede aktiviteter. I forbindelse hermed
skal der tages hensyn til det erhvervsfiskeri, der allerede
foregår i lokalområdet.
Ifølge bemærkningerne til § 19 i lovforslaget,
der ligger til grund for fiskeriloven, jf. Folketingstidende
1998-99, tillæg A, L106, skal nævnet særligt
lægge vægt på den samlede fiskeriaktivitet i det
område, hvor det pågældende bierhvervsfiskeri
skal finde sted.
Nævnet, der i praksis mødes to gange årligt,
er nedsat med hjemmel i loven og med udtrykkelig angivelse af de
organisationer, der kan være repræsenterede. Af den
nuværende bestemmelse i lovens § 19, stk. 2,
fremgår, at følgende organisationer er medlemmer af
Bierhvervsfiskernævnet: to repræsentanter for Danmarks
Fiskeriforening samt en repræsentant for Dansk
Kystfiskerforening, Landsorganisationen af Danmarks
Detailfiskehandlere, Danmarks Sportsfiskerforbund,
Ferskvandsforeningen for Danmark, Dansk Amatørfiskerforening
og Dansk Fritidsfiskerforbund. Herudover består nævnet
af to repræsentanter for ministeriet, og ministeren
fastsætter nævnets forretningsorden og udpeger
nævnets formand.
Ifølge gældende forretningsorden af 24. maj 2000
meddeler de pågældende foreninger, hvem der
repræsenterer den pågældende forening som medlem
og som stedfortræder. Af forretningsordenen fremgår
tillige, at ministeriet stiller nævnets formand og ét
medlem. Desuden yder ministeriet sekretariatsbistand uden
stemmeret. Forretningsordenen fastlægger desuden regler om
nævnets mødeafholdelse, beslutningsdygtighed,
habilitet, mødeledelse og afstemning, den forberedende
behandling, sager, der forelægges for nævnet,
nævnets afgørelse, tavshedspligt og rejseudgifter.
Sidstnævnte afholdes af nævnets medlemmer.
Efter lovens § 19, stk. 3, kan tilladelse gives til
personer, der kan dokumentere at have været fritidsfiskere
igennem 5 år. Nævnet skal ved sine afgørelser
lægge særlig vægt på, om en
imødekommelse af ansøgningen vil være af
væsentlig betydning for opretholdelsen af fiskeriet i det
pågældende lokalområde og for muligheden for et
alsidigt havnemiljø, hvori også indgår
erhvervsmæssigt fiskeri og de dertil knyttede aktiviteter. I
forbindelse hermed skal der tages hensyn til det erhvervsfiskeri,
der allerede foregår i lokalområdet. Nævnet skal
endvidere lægge vægt på, om ansøgeren
igennem sit fritidsfiskeri har erhvervet kendskab til den type
fiskeri, der ønskes udøvet.
Nævnet kan ifølge gældende forretningsorden
træffe beslutning uanset antallet af fremmødte
medlemmer, når rettidig indkaldelse har fundet sted. Dog skal
formanden eller dennes stedfortræder være til stede og
deltage i afgørelsen. Afgørelser træffes efter
stemmeflerhed, og i tilfælde af stemmelighed er formandens
eller dennes stedfortræders stemme afgørende.
2.3.2. Udenrigsministeriets overvejelser
Bestemmelsen om Bierhvervsfiskernævnets
sammensætning foreslås opdateret således, at det
ikke udtrykkeligt er fastsat i loven, hvem der er
repræsenteret i nævnet. Udenrigsministeriet
ønsker ved behov at kunne tilpasse nævnets
sammensætning for at kunne sikre, at repræsentationen
af interesseorganisationer kan være tidssvarende og
repræsentativ.
Udenrigsministeriet finder derfor, at det er af væsentlig
betydning, at der under henvisning til de hensyn, som nævnet
skal lægge til grund, jf. lovens § 19, stk. 3, kan
sammensættes et Bierhvervsfiskernævn, der til enhver
tid tilgodeser disse hensyn.
2.3.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at nævnet skal bestå af to
repræsentanter for Udenrigsministeriet, fire
repræsentanter udpeget af interesseorganisationer for
erhvervsmæssigt fiskeri, fire repræsentanter indstillet
af interesseorganisationer for rekreativt fiskeri og et medlem
indstillet af en interesseorganisation, der repræsenterer
detailfiskehandlen. Repræsentanterne skal kunne tilvejebringe
oplysninger om forhold, som ved nævnets afgørelse skal
kunne tillægges særlig vægt, jf. de i stk. 3
nævnte forhold, som f.eks. muligheden for at bidrage til
aktiviteter i lokalområdet. Ministeren fastsætter
nærmere regler om nævnets virke, herunder nævnets
forretningsorden, og udpeger nævnets formand og
medlemmer.
Nævnet foreslås således udvidet med et medlem,
således at ministeren i første omgang kan fastholde
den nuværende repræsentation og f.eks. supplere med et
medlem, der repræsenterer erhvervsmæssigt fiskeri med
fokus på kystfiskeriet. Ved en udvikling hen over tid kan
ministeren bestemme, hvilke organisationer der måtte findes
repræsentative, hvorefter sammensætningen af
nævnets medlemmer kan ændres. Det forventes ikke, at
udvidelsen af medlemskabet ved anvendelse af bemyndigelsen vil give
anledning til ændringer i forretningsgangen som beskrevet i
den nuværende forretningsorden, som beskrevet under
3.2.1.
Det foreslås således, at ministeren fastsætter
forretningsorden og regler om nævnets sammensætning,
herunder om, hvilke organisationer, der kan være
indstillingsberettigede.
2.4. Forenklinger m.v.
2.4.1. Gældende ret
I henhold til fiskerilovens § 4, stk. 2, og § 8 kan
ministeren nedsætte et rådgivende udvalg for
lokalområder med henblik på udarbejdelse af
fiskeriregler for et nærmere afgrænset
lokalområde. Bestemmelsen i lovens § 2, stk. 3, 1. pkt.,
fastslår, at regler kan udstedes for hele eller for
nærmere angivne lokalområder.
I henhold til lovens § 13 kan fisk kun omlades efter
tilladelse fra ministeren. Kravet om forbud mod omladning uden
tilladelse fremgår af artikel 20 i Rådets forordning
(EF) Nr. 1224/2009 af 20. november 2009 om oprettelse af en
EF-kontrolforordning med henblik på at sikre overholdelse af
reglerne i den fælles fiskeripolitik. Derudover giver lovens
§ 10, stk. 1, 2. pkt., ministeren adgang til at træffe
bestemmelse til opfyldelse af Unionens forordninger.
Lovens § 35 giver hjemmel til at regler vedrørende
erhvervsmæssig udnyttelse af ressourcerne kan udstedes for et
år eller for en flerårig periode, og ændres
på baggrund af fiskeriets udvikling, jf. lovens § 34,
stk. 2. Reglen blev indført i 1999, hvor praksis var, at der
årligt blev fastsat kvoter i de nationale fiskerier for et
år ad gangen, men at der samtidig kunne udstedes regler, der
havde en længere gyldighedsperiode med henblik på at
give reguleringerne et så langsigtet perspektiv som
muligt.
Lovens §§ 46 og 49 vedrører krav om afgitring
ved turbineanlæg og hjemmel til at fastsætte regler
herom.
2.4.2. Udenrigsministeriets overvejelser
Som led i regelforenklingsinitiativet i 2016 blev fiskeriloven
gennemgået bl.a. for at mindske antallet af regler. Der blev
identificeret en række bestemmelser, som ikke er
nødvendige lovbestemmelser til administration af
fiskeriområdet eller som allerede er dækket i anden
sammenhæng. I lovforslaget indgår derfor en række
forslag til forenkling af fiskeriloven.
Med hensyn til lovens § 13 fremgår kravet af
Kontrolforordningen og hjemlen til at fastsætte regler til
gennemførelse af EU-reglerne fremgår af lovens §
10, hvorfor § 13 findes overflødig.
Særligt bemærkes for lovens § 35, at der skal
være et sluttidspunkt for de regler, der udstedes.
Reguleringsbekendtgørelsen, der efter lovens § 34, stk.
2, fastsætter regler om den erhvervsmæssige udnyttelse
af ressourcerne, har traditionelt været gældende for et
kalenderår ad gangen, men udstedes nu for en flerårig
periode. Den reguleringsform, der gælder i dag med bl.a.
individuelle kvoteandele og fartøjskvoteandele, er så
dynamisk, at der ikke som tidligere er behov for en så fast
reguleringsrytme. Et sluttidspunkt vil efter Udenrigsministeriet
ikke være nødvendigt for reguleringen i
overensstemmelse med fiskerilovens og Unionens regler.
2.4.3. Den
foreslåede ordning
Fiskerilovens § 4, stk. 2, og § 8 foreslås
ophævet, da ministeren ad hoc kan nedsætte
rådgivende udvalg, og at den nødvendige hjemmel til at
kunne fastsætte regler for geografiske afgrænsede
områder er i lovens § 2, stk. 3, 1. pkt.
Lovens § 13 med krav om ministerens tilladelse til
omladning af fisk findes overflødig, da den dels
fremgår af Kontrolforordningens artikel 20, dels med hjemmel
i lovens § 10 er udmøntet i
reguleringsbekendtgørelsens § 22, og foreslås
derfor af forenklingshensyn ophævet.
Med hensyn til lovens § 35 er der ikke længere en
fast reguleringsrytme, der spænder sig over et år ad
gangen, hvorfor bestemmelsen er forældet og foreslås
ophævet.
Lovens §§ 46 og 49 foreslås af forenklingshensyn
sammenskrevet.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget vil medføre yderligere administrative byrder
for staten på estimeret mellem 0-0,1 mio. kr. i forbindelse
med godkendelse af ansøgninger fra frivillige
kystfiskerforeninger om at blive godkendt til at drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri. Dette vil blive
finansieret inden for den eksisterende ramme. Foreningerne vil
også skulle søge om, at fartøjet registreres i
de relevante registre og at fartøjet tildeles fiskerilicens
i henhold til fiskerilovens § 38, stk. 1. Foreningerne vil
også skulle søge om, at fartøjet tildeles
kapacitet i henhold til fiskerilovens § 38, stk. 2. Det
anslås umiddelbart, at der vil være tale om ca. 4
frivillige kystfiskerforeninger årligt.
Forslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for regioner og kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget medfører administrative konsekvenser for
erhvervslivet i forbindelse med, at frivillige kystfiskerforeninger
vil skulle ansøge om godkendelse og bl.a. vedlægge
foreningens vedtægter med henblik på kontrol af, at
foreningens formål er i overensstemmelse med ordningens
formål, som er at oplyse og udbrede viden om lokalt
kystfiskeri. Det anslås, at lovforslaget medfører
administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt, hvorfor
konsekvenserne ikke kvantificeres yderligere.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget forventes ikke at have miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter, men
medfører, at frivillige kystfiskerforeninger, der kan
godkendes til at drive selvstændigt erhvervsmæssigt
fiskeri forpligtes til at leve op til EU-reglerne på
området.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. december
2017 til den 12. januar 2018 været sendt i høring hos
følgende organisationer og myndigheder m.v.:
3F-Transportgruppen, Advokatsamfundet, Arbejdsbevægelsens
Erhvervsråd, Atlantic Shipping, Brancheforeningen Dansk
Skaldyrsopdræt, Danish Seafood Association, Danmarks
Fiskehandlere, Danmarks Fiskeriforening Producentorganisation,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Pelagiske
Producentorganisation, Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Dansk Akvakultur, Dansk
Amatørfiskeriforening, Dansk Erhverv, Dansk
Fritidsfiskerforbund, Dansk Kystfiskerforbund, Dansk
Kystfiskerforening, Dansk Åleproducentforening, Danske Havne,
Danske Speditører, Den Danske Dommerforening, DI
Fødevarer, DI Handel, DTU Aqua, Greenpeace,
Ferskvandsfiskerforeningen for Danmark, Fiskeindustriens
Arbejdsgiverforening, Fiskeriets Arbejdsmiljøråd,
Foreningen af Fiskeauktioner og Samlercentraler i Danmark,
Foreningen Muslingeerhvervet, Foreningen for Skånsomt
Kystfiskeri, FSR - danske revisorer, Landbrug og Fødevarer,
Levende Hav, Marine Ingredients Denmark, NOAHs Sekretariat, OCEANA,
WWF.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive
konsekvenser/¬mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommune og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes at medføre
merudgifter for staten på ca. 0-0,1 mio. kr. til behandling
af ansøgninger fra frivillige kystfiskerforeninger.
Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for regioner og
kommuner. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes at medføre
administrative konsekvenser for staten i forbindelse med behandling
af ansøgninger fra frivillige kystfiskerforeninger.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for regioner og
kommuner. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget forventes ikke at
medføre nævneværdige merudgifter for
erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget forventes ikke at
medføre øgede administrative byrder for erhvervslivet
i nævneværdigt omfang. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ | | X | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1 og 2
I henhold til fiskerilovens § 4, stk.
2, kan ministeren nedsætte udvalg for
lokalområder, jf. § 8. Ifølge lovens § 8 kan
ministeren nedsætte udvalg, der skal rådgive med
henblik på udarbejdelse af fiskeriregler for et nærmere
afgrænset lokalområde.
§ 4, stk. 2, og § 8 foreslås derfor
ophævet.
Det er ikke nødvendigt med særlig hjemmel til, at
ministeren kan nedsætte udvalg for et nærmere
afgrænset lokalområde, og bestemmelserne foreslås
derfor af forenklingshensyn ophævet. Lovens § 2, stk. 3,
hjemler muligheden for en geografisk afgrænsning af
reguleringen.
Til nr. 3 og 4
Fiskerilovens § 11 indeholder en udtømmende
afgrænsning af, hvem der må drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri. Som følge af, at frivillige
foreningsfartøjer i henhold til lovforslaget fremover skal
kunne få mulighed for at drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri, jf. forslaget til § 1, nr. 9,
vil der være behov for konsekvensændringer, hvor
ændringen medfører, at "og" flyttes fra § 11, stk. 1, nr. 4 til § 11, stk. 1, nr. 5.
Til nr. 5
Lovens § 11 indeholder en udtømmende opregning af,
under hvilke former det er tilladt bestemte kategorier af fysiske
og juridiske personer at drive erhvervsmæssigt fiskeri i
saltvand. Som konsekvens af forslaget om, at frivillige
foreningsfartøjers gives mulighed for at drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri, foreslås
bestemmelsen i lovens § 11 udvidet.
Ved frivillige kystfiskerforeninger forstås foreninger,
der kan drive fiskeri med fartøjer på maksimalt 15
meter, og som har til formål at skabe opmærksomhed,
opretholde og videregive viden om et lokalt kystfiskeri, jf.
forslaget til § 1, nr. 9.
Til nr. 6
I henhold til lovens § 13 må fisk kun omlades efter
tilladelse fra ministeren. Kravet om forbud mod omladning uden
tilladelse fremgår i forvejen af artikel 20 i Rådets
forordning (EF) Nr. 1224/2009 af 20. november 2009 om oprettelse af
en EF-kontrolforordning med henblik på at sikre overholdelse
af reglerne i den fælles fiskeripolitik. Da lovens § 10,
stk. 1, 2. pkt., giver ministeren adgang til at fastsætte
regler til opfyldelse af Unionens forordninger, er hjemlen i §
13 overflødig og kan ud fra et forenklingshensyn
ophæves.
Til nr. 7
Efter lovens § 15, stk. 1, kan personer, der kan
dokumentere, at de inden for de seneste 5 år før
ansøgningen har opfyldt betingelserne for registrering i
medfør af lovens § 14, stk. 1, opnå registrering
på dette grundlag. Efter lovens § 15, stk. 2, vil
registreringen bortfalde, hvis den pågældende ikke
senest 14 måneder efter registreringen over for ministeren
dokumenterer, at betingelserne i § 14, stk. 1, nr. 3, (dvs.
betingelserne for registrering med A-status) har været
opfyldt i en periode på 12 måneder efter
registreringen. Bortfalder registreringen, kan den
pågældende i 5 år fra registreringen ikke
på ny registreres efter stk. 1.
Muligheden for, at personer, der ikke har opnået
registrering, men inden for de seneste 5 år har opfyldt
gældende krav, foreslås ikke ændret. For så
vidt angår muligheden for at opnå genregistrering
foreslås derimod en opstramning af § 15, stk. 1, der
foreslås som en ny § 15 ved en indsnævring af
personkredsen. Herefter kan kun de personer opnå
genregistrering med A-status, som aktivt i mindst 6 måneder
har frasagt sig registreringen med A-status. Fiskere, der frasiger
sig registrering med A-status skal, hvis de ejer
fiskerfartøjer og fiskerirettigheder, afhænde disse,
herunder promilleandele, dvs. den årsmængde af tildelte
fiskerirettigheder, idet de i så fald ikke længere
lever op til betingelserne for at eje hverken fiskerfartøjer
eller fiskerirettigheder.
Bestemmelsen stiller krav om aktiv frasigelse af retten til at
drive erhvervsmæssigt fiskeri som fisker med A-status,
såfremt vedkommende i en periode ikke ønsker at drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri, men på et
senere tidspunkt ønsker at kunne blive genregistreret,
såfremt dette sker inden for 5 år.
Herudover ændres bestemmelsen, idet lovens § 15, stk.
2, ophæves, og der ikke vil være mulighed for, inden
for 14 måneder at få mulighed for en genregistrering,
hvis man f.eks. som følge af kontrol har mistet sin
A-status, som en form for ekstra chance.
Der må påregnes en overgangsperiode for personer,
der ved lovens ikrafttræden er registrerede som
erhvervsfiskere med A-status, men som ikke opfylder betingelserne
herfor. Disse vil i en passende periode få mulighed for
aktivt at kunne frasige sig A-status for senere at kunne opnå
genregistrering efter de nye regler.
Til nr. 8
Som en konsekvens af forslaget om, at frivillige
foreningsfartøjer kan få mulighed for at drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri, jf. § 1, nr.
9, foreslås overskriften før § 16 ændret
fra "Erhvervsfiskerselskaber og visse selvejende
uddannelsesinstitutioner" til "Erhvervsfiskerselskaber, visse
selvejende uddannelsesinstitutioner og frivillige
kystfiskerforeninger".
Til nr. 9
I henhold til gældende ret kan erhvervsfiskerselskaber,
dvs. aktie- og anpartsselskaber efter § 16 og selvejende
uddannelsesinstitutioner efter § 16 a, der uddanner
erhvervsfiskere efter lov om maritime uddannelser, registreres som
berettiget til at drive selvstændigt erhvervsmæssigt
fiskeri.
Den foreslåede bestemmelse i § 16 b er ny og
indebærer, at frivillige kystfiskerforeninger, der har til
formål at oplyse om lokalt kystfiskeri, kan blive godkendt
som berettiget til at drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri.
Det foreslås med § 16 b, stk. 1, at ministeren kan
godkende frivillige kystfiskerforeninger, som har til formål
at oplyse om lokalt kystfiskeri, som berettiget til at drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri, jf. afsnit 2.1.3.
i de almindelige bemærkninger. Fiskeriet skal foregå i
overensstemmelse med fiskerilovgivningens regler, jf. beskrivelsen
af gældende ret under pkt. 2.1.1. i de almindelige
bemærkninger. Endvidere foreslås, at fartøjet
kun må fiske på fiskerirettigheder tildelt af
ministeren.
Omsætningen fra fiskeri med et godkendt
foreningsfartøj kan i henhold til aftalen i Fiskeripakken
anvendes til fartøjets og redskabernes vedligeholdelse samt
foreningens øvrige virke. Herudover kan en frivillig
kystfiskerforening modtage private og offentlige tilskud,
eksempelvis fra den Europæiske Hav- og Fiskerifond og
medlemsbidrag.
Det er aftalt i Fiskeripakken, at et "Frivilligt
Kystfiskerfartøj" defineres som et kystfiskerfartøj
på maksimalt 15 meter, og at det godkendte fartøj
får tildelt mængder på torsk, tunge og
rødspætte (kvoter) svarende til en landingsværdi
på maksimalt 50.000 kr. beregnet ud fra sidste
kalenderårs registrerede landingsværdier. Fangsterne
skal afskrives på kvoten, lige så vel som
uundgåelige bifangster, som er omfattet af
landingsforpligtelsen.
Det antages, at der er kystfiskersamfund med foreninger eller
sammenslutninger, som ejer eller råder over et fartøj,
der vil kunne komme ind under ordningen, og som efter
ansøgning vil kunne komme i betragtning som et frivilligt
kystfiskerfartøj.
Frivillige kystfiskerforeninger vil skulle registreres som
almindelige foreninger i CVR, jf. hertil afsnit 2.1.1. i de
almindelige bemærkninger.
De frivillige kystfiskeriforeninger vil være
skattepligtige efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6,
men alene af den aktivitet, der vedrører det
erhvervsmæssige fiskeri, f.eks. indtægter ved salg.
Indtægter ved salg til medlemmerne af de enkelte
fiskeriforeninger vil dog være skattefri, jf.
selskabsskattelovens § 1, stk. 5. Andre skattefrie
indtægter vil endvidere hovedsageligt bestå af
beløb, som de frivillige fiskeriforeningerne får,
f.eks. tilskud, gaver og medlemskontingenter. Det bemærkes
dog, at f.eks. tilskud vil være skattepligtige, hvis det ydes
til de frivillige kystfiskeriforeningers erhvervsmæssige
fiskerivirksomhed.
Den skattepligtige indkomst skal opgøres efter de i
selskabsskatteloven fastsatte regler, herunder skattelovgivningens
almindelige regler for så vidt de efter deres indhold er
anvendelige for disse foreninger. Det indebærer, at de
frivillige kystfiskeriforeninger alene er skattepligtige ud fra et
nettoindkomstprincip, jf. statsskattelovens §§ 4-6, hvor
den skattepligtige indkomst udgør summen af skattepligtige
indtægter reduceret med summen af samtlige
fradragsberettigede udgifter. Derfor kan bl.a. driftsomkostninger -
det vil sige de udgifter, som i årets løb er anvendt
til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten - der
vedrører den erhvervsmæssige virksomhed, fradrages ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
De frivillige kystfiskeriforeninger vil endvidere skulle
selvangive. Selvangivelse skal som udgangspunkt ske senest seks
måneder efter udløbet af indkomståret. Har den
frivillige fiskeriforeningen f.eks. kalenderåret som
indkomstår, vil der skulle selvangives senest 1. juli
året efter.
De frivillige fiskeriforeninger vil ligeledes være
underlagt momsreglerne, såfremt foreningens momspligtige
leverancer overstiger 50.000 kr. om året. Her vil foreningen
være momsregistreringspligtig, jf. momslovens §§ 47
og 48. Bestemte leverancer vil efter en konkret vurdering kunne
være momsfritaget i henhold til momslovens § 13.
I den foreslåede § 16 b, stk. 2, opstilles en
forudsætning om, at selvstændigt erhvervsmæssigt
fiskeri kun må udøves med et af ministeren godkendt
fartøj, dvs. et fartøj med fiskerilicens efter lovens
§ 39 og en af Fiskeristyrelsen tildelt kapacitet
(lånekapacitet), jf. beskrivelsen af gældende ret i de
almindelige bemærkninger under afsnit 2.1.1. Den frivillige
kystfiskerforening må med dette fartøj således
fiske og lande tildelte rettigheder til en landingsværdi
på ca. 50.000 kr. Det betyder samtidig, at et fartøj,
der er registreret med fiskerilicens efter lovens § 39,
herefter i henhold til § 3, stk. 2, nr. 1), i
bekendtgørelse af 28. juni 2017 om fartøjer, der
anvendes til erhvervsmæssigt fiskeri i saltvand
(kapacitetsbekendtgørelsen) kun efter tilladelse må
anvendes til andet formål end erhvervsmæssigt fiskeri,
dog ikke til at fiske rekreativt.
Det foreslås med § 16 b, stk. 3, at ministeren kan
fastsætte nærmere regler, herunder om krav til
foreningens vedtægter og at godkendelsen kan bortfalde,
når betingelserne for godkendelsen ikke længere er
opfyldt. Der foreslås tillige fastsat regler om, at
lånekapacitet, der kan uddeles for 8 år ad gangen,
automatisk går tilbage til kapacitetsfonden, når
godkendelsen efter den foreslåede stk. 1 bortfalder.
Foreningens formål om at skabe opmærksomhed, opretholde
og videregive viden om lokalt kystfiskeri skal således
afspejles i foreningens vedtægter, som skal godkendes af
Fiskeristyrelsen.
Det foreslås, at regler fastsat af ministeren indeholder
hjemmel til, at fangstrettighederne efter ansøgning tildeles
årligt fra den tidsubegrænsede kystfiskerordning. Det
betyder, at foreningen skal ansøge om tildeling af
fangstrettigheder for bestemte arter svarende til en årlig
landingsværdi på maksimalt 50.000 kr.
Ansøgningstidspunktet vil svare til det for den
tidsubegrænsede kystfiskerordning, som er den 18. januar. Ved
en indfasning allerede fra medio 2018 vil der dog kunne indgives
ansøgning fra ordningens ikrafttræden, hvorved
tildelingen af kvoter vil skulle svare til den
forholdsmæssige landingsværdi for resten af året.
Dermed kan ordningen fra januar 2019 få fuld virkning for de
øvrige kystfiskerfartøjsansøgninger. Det er
tillige hensigten, at de frivillige kystfiskerforeninger f.eks.
medio oktober skal framelde kvoter, som de ikke kan udnytte.
Af kontrolhensyn vil det være nødvendigt at varsle
fiskerikontrollen, når foreningerne udøver deres
begrænsede fiskerimuligheder. Det vil således
være nødvendigt at varsle tidspunktet for
påbegyndelse og afslutning for fiskeriet som følge af
allerede gældende regler. Fiskeriet vil således skulle
anmeldes over for den ansvarlige myndighed under
Udenrigsministeriet, hvilket i praksis vil være
Fiskeristyrelsens "Fisheries Monitoring Center" (FMC).
Fiskefartøjer over 10 meter skal i henhold til EU's
kontrolforordning føre logbog, hvori en lang række
oplysninger omkring fangsten og fangstrejsen skal registreres, jf.
art. 14 og15 i rådets forordning nr. 1224/2009 om oprettelse
af en EF-kontrolordning. Fartøjer over 12 meter skal
føre elektronisk logbog, jf. forordningens art. 15, hvorimod
fartøjer under 12 meter kan vælge at føre
logbog i papirformat. Nærmere krav om logbog fremgår
endvidere af bekendtgørelse nr. 521 af 31. maj 2016 om
føring af logbog m.v. En medlemsstat kan fritage
fiskefartøjer med en længde op til 15 meter fra kravet
om elektronisk logbog, jf. kontrolforordningens art. 15, stk. 4,
såfremt fartøjet udelukkende fisker inden for
flagmedlemsstatens territorialfarvande eller aldrig opholder sig
mere end 24 timer på havet fra afsejling til hjemkomsten i
havn.
I henhold til den foreslåede § 16 b, stk. 4,
bortfalder godkendelsen af foreningens mulighed for at drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri, jf. stk. 1, ved
frasalg af fartøjet.
Til nr. 10
Bierhvervsfiskernævnet kan efter lovens § 19, stk. 1,
træffe endelig administrativ afgørelse om
fritidsfiskeres adgang til at drive bierhvervsfiskeri.
Bierhvervsfiskernævnets sammensætning fremgår af
lovens § 19, stk. 2, og de organisationer, der indgår i
nævnet, er nævnt udtrykkeligt. I dag er følgende
organisationer repræsenterede: Danmarks Fiskeriforening (i
dag benævnt Danmarks Fiskeriforening Producentorganisation)
og Dansk Kystfiskerforening. Begge organisationer
repræsenterer erhvervsfiskeriet, og sidstnævnte
bierhvervsfiskerne. Herudover er Danmarks Detailfiskehandlere
repræsenteret samt Danmarks Sportsfiskerforbund og
Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark, som begge
repræsenterer lystfiskere, og Dansk
Amatørfiskerforbund og Dansk Fritidsfiskerforbund, som begge
repræsenterer fritidsfiskere.
Bestemmelsen om Bierhvervsfiskernævnets
sammensætning foreslås tilpasset. Det foreslås,
at det ikke udtrykkeligt er fastsat i loven, hvem der er
repræsenteret i nævnet for at sikre, at nævnets
sammensætning kan tilpasses i overensstemmelse med
udviklingen gennem tiden. En fast oplistning i loven, som det ser
ud nu, kan medføre, at nævnet ikke repræsenterer
tidssvarende interesser.
Det forventes ikke, at udvidelsen af medlemskabet ved anvendelse
af bemyndigelsen vil give anledning til ændringer i
nuværende forretningsorden, som beskrevet under 3.2.1,
syvende afsnit.
Nævnet foreslås at omfatte de repræsentanter,
der indgår i nævnet i dag samt muligheden for at udpege
en yderligere repræsentant indstillet af en
interesseorganisation f.eks. for erhvervsmæssigt fiskeri med
fokus på kystfiskeri.
Til nr. 11
Efter den gældende bestemmelse i lovens § 19, stk. 1,
sidste pkt., fastsætter ministeren nævnets
forretningsorden og udpeger nævnets formand.
Med den foreslåede ændring, hvor de organisationer,
der indgår i Bierhvervsfiskernævnet ikke udtrykkeligt
fremgår af loven, foreslås ministerens bemyndigelse
udvidet således, at ministeren ud over at fastsætte
nævnets forretningsorden og udpege nævnets formand
også fastsætter regler om nævnets virke og om
indstillingsberettigede organisationer. Organisationer, der
indstilles, skal kunne tilvejebringe oplysninger om forhold, der
ved nævnets afgørelse skal kunne tillægges
særlig vægt, jf. § 19, stk. 3, eksempelvis for at
kunne skabe et alsidigt havnemiljø, jf. afsnit 2.2. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 12
Med den foreslåede ændring af lovens § 22
begrænses kredsen af personer, der som arveberettigede kan
komme i betragtning ved overtagelse af en eksisterende
fiskeribedrift eller dele heraf. Der har tidligere ikke været
denne begrænsning i personkredsen. Det foreslås
således, at det kun er muligt for ægtefæller,
samlevende med samme folkeregisteradresse i mindst 2 år eller
børn i første led (søn eller datter), at kunne
få tilladelse til at overtage en eksisterende fiskeribedrift
ved arv eller hensidden i uskiftet bo. Muligheden omfatter ikke
arveforskud. I praksis vil sådanne tilladelser blive givet
tidsbegrænset. Desuden er begrænsningen af den
arveberettigede kreds i overensstemmelse med den personkreds, som
har fået tilladelse efter den hidtil gældende regel.
Dermed er forslaget en tilnærmelse af bestemmelsens ordlyd i
forhold til gældende praksis på området.
Indskrænkningen af personkredsen ved den foreslåede
ændring af § 22 er tilknyttet lovens § 39, stk. 3,
hvorefter arveberettigede har mulighed for at eje et
fiskerfartøj, som har tilhørt en afdød
erhvervsfisker eller bierhvervsfisker.
Til nr. 13
I henhold til fiskerilovens § 35, kan ministeren udstede
regler efter fiskerilovens § 34 for et år eller for en
flerårig periode. Endvidere, kan de udstedte regler, jf.
lovens § 35, 2. pkt., ændres på baggrund af
fiskeriets udvikling, jf. § 34, stk. 2. Det er ikke
usædvanligt med tidsbegrænset gyldighed for
bekendtgørelser i henhold til fiskeriloven, men en
udtrykkelig lovhjemmel er unødvendig og foreslås af
forenklingshensyn ophævet.
Reglen blev indført i 1999, hvor praksis var, at der
årligt blev fastsat kvoter i de nationale fiskerier for et
år ad gangen, men at der samtidig kunne udstedes regler, der
havde en længere gyldighedsperiode med henblik på at
give reguleringerne et så langsigtet perspektiv som muligt.
Den reguleringsform, der gælder i dag med bl.a. individuelle
kvoteandele og fartøjskvoteandele, er så dynamisk, at
der ikke som tidligere er behov for en så fast
reguleringsrytme med årlige eller periodevise
reguleringer.
Til nr. 14
Lovens kapitel 8 vedrører regler om fartøjer til
erhvervsmæssigt fiskeri i saltvand og fartøjer med
fiskerilicens. Fiskerilicenser udgør en
basisforudsætning for udøvelsen af lovligt
erhvervsfiskeri i Unionen, hvorefter et fiskerfartøj kun
må anvendes til kommerciel udnyttelse af levende akvatiske
ressourcer, hvis det har en gyldig fiskerilicens. Fiskerilicenserne
anvendes til styringen af fiskerflådens samlede kapacitet
gennem et registreringskrav knyttet til ejerskab af, henholdsvis
den juridiske rådighed over fartøjet. En
konsekvensændring af lovens § 39 er nødvendigt
ved indførelsen af muligheden for "frivillige
kystfiskerforeninger" at drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri.
Der foreslås derfor tilvejebragt hjemmel til, at
fiskerilicenser også kan udstedes for "frivillige
foreningsfartøjer". Disse skal efter den foreslåede
§ 16 b være godkendt af ministeren for fiskeri og
ligestilling for efter den foreslåede § 11, stk. 1, nr.
6, at kunne drive selvstændigt erhvervsmæssigt
fiskeri.
Det indebærer derfor, at den frivillige forening kan eje
eller på anden måde har rådighed over et
registeret fiskefartøj og dermed kan drive
selvstændigt fiskeri. Denne fiskerilicens kan ligesom andet
erhvervsmæssigt fiskeri efter lovens § 38, stk. 2, 2.
pkt., bortfalde, hvis betingelserne for udstedelsen ikke
længere er opfyldt, herved under sædvanlig iagttagelse
af proportionalitetsprincippet.
Pointsystemet, jf. lovens §§ 39 a og 39 b, er
ligeledes knyttet til fiskerilicensen. For den godkendte frivillige
forening betyder det, at den, der fører fartøjet, vil
skulle holdes ansvarlig i forhold til overholdelse af alle de
gældende regler om bord, herunder navnlig logbogs- og
melderegler, satellitovervågningsforskrifter og en
række andre materielle regler, som gælder for
fiskeriets lovlige udførelse, jf. beskrivelsen ovenfor til
§ 1, nr. 9.
Med andre ord gælder sanktionsreglerne på
fiskeriområdet, herunder pointsystemet, som gælder ved
alvorlige overtrædelser af den fælles fiskeripolitik.
Dette gælder både for den ansvarlige ejer af
fartøjet, der som ansvarligt retssubjekt f.eks. også
kan få konfiskeret ulovlige fangster, og for den ansvarlige
fartøjsfører.
Til nr. 15
Det fremgår af § 46, at ministeren for fiskeri og
ligestilling kan fastsætte regler om, at der ved de i §
43 nævnte anlæg, der drives ved turbiner, skal
være anbragt et gitter, så alt vandet til og fra
turbinen passerer gitteret. Ministeren kan endvidere efter §
49 fastsætte regler om anbringelse, udformning og godkendelse
af det i § 46 nævnte gitter. Bestemmelsen i § 49 er
en videreførelse af ferskvandsfiskerilovens § 25 om, at
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri kan
fastsætte nærmere regler om anbringelse og udformning
m.v. af det i §§ 46-47 nævnte gitter.
Det foreslås af forenklingshensyn, at bemyndigelserne i
henholdsvis §§ 46 og 49, der vedrører anbringelse,
udformningen og godkendelsen af gitter ved anlæg, der drives
ved turbiner, samles. Det foreslås således, at der
indsættes et nyt stk. 2 i § 46, hvorefter ministeren kan
fastsætte regler om anbringelse, udformning og godkendelse af
det i stk. 1 nævnte gitter.
Til nr. 16
Efter § 49 kan ministeren for fiskeri og ligestilling
fastsætte regler om anbringelse, udformning og godkendelse af
det i § 46 nævnte gitter.
Som en konsekvens af forslaget om samling af §§ 46 og
49 ved indsættelse af et nyt stk. 2 i § 46, jf. §
1, nr. 15, foreslås § 49 ophævet.
Til nr. 17
Efter lovens § 130, stk. 1, nr. 1, kan overtrædelse
eller forsøg på overtrædelse af § 13
straffes med bøde.
Som en konsekvens af forslaget om ophævelse af lovens
§ 13, jf. lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås
bestemmelsen i lovens § 130, stk. 1, nr. 1, tilpasset
således, at henvisningen til § 13 udgår.
Til §
2
Bestemmelserne foreslås sat i kraft den 1. juli 2018, i
overensstemmelse med Erhvervsministeriets vejledning om, at alle
love og bekendtgørelse som hovedregel skal træde i
kraft enten 1. januar eller 1. juli, såfremt de har direkte
konsekvenser for erhvervslivet.
Til §
3
Fiskeriloven gælder som udgangspunkt ikke for
Færøerne og Grønland, jf. lovens § 143,
stk. 1.
De foreslåede ændringer i nærværende
ændringslov vedrører ikke de forhold, der er omfattet
af de EU-ordninger, der nævnes i lovens § 143, stk. 2,
og § 130, stk. 8, og som skal forebygge afværge og
standse ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri (IUU).
Efter lovens § 143, stk. 2, finder loven anvendelse for
overtrædelse af disse EU-forordninger, også når
de er begået på Færøerne eller i
Grønland. Efter § 130, stk. 8, hører
overtrædelser af de pågældende EU-forordninger
under dansk straffemyndighed (jurisdiktion), uanset om
overtrædelsen er begået uden for Danmark, hvis
overtrædelsen er begået af en person, der på
gerningstidspunktet havde dansk statsborgerskab og ikke havde
bopæl eller i øvrigt var hjemmeboende på
Færøerne eller i Grønland.
Det foreslås derfor, at ændringsloven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | § 4.
--- Stk. 2.
Ministeren kan herudover nedsætte udvalg for
lokalområder, jf. § 8. | | 1. § 4, stk. 2, ophæves. | § 8.
Miljø- og fødevareministeren kan nedsætte
udvalg, der skal rådgive med henblik på udarbejdelse af
fiskeriregler for et nærmere afgrænset
lokalområde. | | 2. § 8 ophæves. | § 11.
Selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri i saltvand
må kun drives af nr. 1-3. --- 4) partrederier, som opfylder
betingelserne for at kunne eje et fiskerfartøj, jf. §
39, stk. 1, og 5) Selvejende uddannelsesinstitutioner,
der uddanner erhvervsfiskere, og som er godkendt af miljø-
og fødevareministeren i medfør af § 16 a. | | 3. I § 11, stk. 1, nr. 4, udgår
»og«. 4. I § 11, stk. 1, nr. 5, ændres
»§ 16 a« til: »§ 16 a og«. 5. I § 11, stk. 1, indsættes som nr. 6: »6) frivillige
kystfiskerforeninger, som har til formål at oplyse om lokalt
kystfiskeri i medfør af § 16 b.« | § 13.
Fisk må kun omlades efter tilladelse fra miljø- og
fødevareministeren. | | 6. § 13 ophæves. | § 15.
Personer, der kan dokumentere, at de inden for de seneste 5
år før ansøgningen har opfyldt betingelserne
for registrering i medfør af § 14, stk. 1, kan
opnå registrering på dette grundlag. Stk. 2.
Registrering efter stk. 1 bortfalder, hvis den
pågældende ikke senest 14 måneder efter
registreringen over for miljø- og fødevareministeren
dokumenterer, at betingelserne i § 14, stk. 1, nr. 3, har
været opfyldt i en periode på 12 måneder efter
registreringen. Bortfalder registreringen, kan den
pågældende i 5 år fra registreringen ikke
på ny registreres efter stk. 1. | | 7. § 15 affattes således: »§
15. Personer uden A-status, der kan dokumentere, at de inden
for de seneste 5 år før ansøgningen har opfyldt
betingelserne for A-statusregistrering i medfør af §
14, stk. 1, men ikke ved ansøgning har opnået denne
registrering, kan opnå registrering efter ansøgning.
Personer med A-status, der i mindst 6 måneder har frasagt sig
A-statusregistrering, kan i op til 5 år efter denne
frasigelse efter ansøgning opnå registrering på
grundlag af frasigelsen.« | Erhvervsfiskerselskaber og visse selvejende
uddannelsesinstitutioner. | | 8. Overskriften til § 16 affattes
således: »Erhvervsfiskerselskaber, visse selvejende
uddannelsesinstitutioner og frivillige
kystfiskerforeninger«. | | | 9. Efter
§ 16 a indsættes før overskriften før
§ 17: »§ 16
b. Ministeren for fiskeri
og ligestilling kan godkende frivillige kystfiskerforeninger, som
har til formål at oplyse om lokalt kystfiskeri, som
berettiget til at drive selvstændigt erhvervsmæssigt
fiskeri. Stk. 2.
Frivillige kystfiskerforeninger godkendt efter stk. 1 må
udelukkende udøve selvstændigt erhvervsmæssigt
fiskeri med et fartøj som er godkendt af ministeren.
Fartøjet må kun fiske på fiskerirettigheder
tildelt af ministeren. Godkendelse efter stk. 1 bortfalder ved salg
af fartøjet Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler, herunder om
foreningens vedtægter og at godkendelsen kan bortfalde,
når betingelserne for godkendelsen ikke længere er
opfyldt.« | § 19.
--- Stk. 2.
Nævnet består af 2 repræsentanter for
Miljø- og Fødevareministeriet, 2 repræsentanter
for Danmarks Fiskeriforening samt en repræsentant for Dansk
Kystfiskerforening, Landsorganisationen af Danmarks
Detailfiskehandlere, Danmarks Sportsfiskerforbund,
Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark, Dansk
Amatørfiskerforening og Dansk Fritidsfiskerforbund.
Ministeren fastsætter nævnets forretningsorden og
udpeger nævnets formand. Stk.
3. --- | | 10. § 19, stk. 2, affattes
således: »Stk.
2. Nævnet består af to repræsentanter for
Udenrigsministeriet, fire repræsentanter udpeget af
interesseorganisationer for erhvervsmæssigt fiskeri og fire
repræsentanter indstillet af interesseorganisationer for
rekreativt fiskeri samt en repræsentant for
detailfiskehandlen. Repræsentanterne skal kunne tilvejebringe
oplysninger om forhold, som ved nævnets afgørelse skal
kunne tillægges særlig vægt, jf. de i stk. 3
nævnte forhold.« | | | 11. I § 19 indsættes som nyt stk. 4: »Stk.
4. Ministeren fastsætter nærmere regler om
nævnets virke, herunder nævnets forretningsorden, og om
indstillingsberettigede organisationer. Ministeren udpeger
nævnets formand og øvrige medlemmer.« | § 22.
Miljø- og fødevareministeren kan meddele tilladelse
til, at personer, der overtager en igangværende
fiskeribedrift eller andel heraf ved arv eller overtagelse af
uskiftet bo, kan fortsætte fiskeriet, uanset at betingelserne
i §§ 14 og 17 eller i regler fastsat i medfør
heraf ikke er opfyldt. | | 12. I § 22 ændres »at personer,
der overtager en igangværende fiskeribedrift eller andel
heraf ved arv eller ved overtagelse af uskiftet bo« til:
»at ægtefæller, samlevende eller børn ved
arv eller ved hensidden i uskiftet bo« | § 35.
Regler efter § 34 kan udstedes for et år eller for en
flerårig periode. De udstedte regler kan ændres
på baggrund af fiskeriets udvikling, jf. § 34, stk.
2. | | 13. § 35 ophæves. | § 39.
Fiskerilicens, som udstedes efter regler, der er fastsat i
medfør af § 38, stk. 2, kan kun udstedes for
fartøjer, der for 2/3's vedkommende ejes af personer, der er
registreret som berettigede til at drive erhvervs- eller
bierhvervsfiskeri i medfør af §§ 14 eller 17 eller
efter regler fastsat i medfør heraf eller i henhold til
fiskerilicens efter § 21, stk. 1. Fiskerilicens kan endvidere
udstedes til selskaber, der er godkendt i medfør af §
16, stk. 1 og 2, og til selvejende uddannelsesinstitutioner, som er
godkendt i medfør af § 16 a. Stk.
2-5. --- | | 14. I § 39, stk. 1, 2. pkt., ændres »og til
selvstændige uddannelsesinstitutioner, som er godkendt i
medfør af § 16 a.« til: », til
selvstændige uddannelsesinstitutioner, som er godkendt i
medfør af § 16 a, og til frivillige
kystfiskerforeninger, som er godkendt i medfør af § 16
b.« | § 46.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om, at der ved de i § 43 nævnte anlæg, der
drives ved turbinder, skal være anbragt et gitter, så
alt vandet til og fra turbinen passerer gitteret. | | 15. I § 46 indsættes som nyt stk. 2: »Stk.
2. Ministeren for fiskeri og ligestilling kan
fastsætte regler om anbringelse, udformning og godkendelse af
det gitter, som er nævnt i stk. 1.« | § 49.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om anbringelse, udformning og godkendelse af det i § 46
nævnte gitter. | | 16. § 49 ophæves. | § 130.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, der 1) overtræder eller
forsøger at overtræde § 11, stk. 1, § 12,
stk. 1, § 13, § 18, § 28, stk. 2, § 32, stk. 4,
§ 33, stk. 1, § 38, stk. 1, § 44, | | 17. I § 130, stk. 1, nr. 1, udgår:
»§ 13,«. |
|