Fremsat den 22. februar 2018 af ministeren for offentlig innovation (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om udstedelse af NemID med offentlig digital
signatur til fysiske personer og til medarbejdere i juridiske
enheder
§ 1.
Ministeren for offentlig innovation udpeger en privat virksomhed,
der administrerer og træffer afgørelser om udstedelse
af NemID med offentlig digital signatur til fysiske personer og til
medarbejdere i juridiske enheder.
Stk. 2.
Ministeren for offentlig innovation fastsætter regler om
administration af NemID, herunder regler om udstedelse og
spærring samt om håndtering af NemID.
§ 2.
Ministeren for offentlig innovation kan udpege juridiske enheder
til at varetage opgaven med som registreringsenhed at træffe
afgørelser om udstedelse af NemID til fysiske personer, der
anmoder om at få udstedt NemID med offentlig digital signatur
til fysiske personer.
§ 3.
Forvaltningsloven finder anvendelse på afgørelser, som
træffes af den private virksomhed, der er udpeget i
medfør af § 1, stk. 1, og af registreringsenheder, jf.
§ 2.
§ 4.
Fysiske personer, der er fyldt 15 år og har et personnummer,
kan anmode om at få udstedt NemID med offentlig digital
signatur til fysiske personer efter de regler, der fastsættes
i medfør af § 1, stk. 2.
Stk. 2.
Juridiske enheder, der har et CVR-nummer, kan anmode om at få
udstedt NemID til medarbejdere i juridiske enheder efter de regler,
der fastsættes i medfør af § 1, stk. 2.
§ 5.
Klage over en afgørelse truffet af den private virksomhed,
der er udpeget i medfør af § 1, stk. 1, eller af en
registreringsenhed, jf. § 2, efter regler fastsat i
medfør af § 1, stk. 2, kan indbringes for
Digitaliseringsstyrelsen.
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsen kan af den private virksomhed, der er
udpeget i medfør af § 1, stk. 1, og af
registreringsenheder, jf. § 2, kræve enhver oplysning,
der er af betydning for klagebehandlingen.
Stk. 3.
Digitaliseringsstyrelsens afgørelser efter stk. 1 kan ikke
påklages til anden administrativ myndighed.
§ 6.
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
§ 7.
Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Lovforslagets formål og
baggrund | 2. | Lovforslagets hovedindhold | | 2.1. | Administration og udstedelse af NemID samt
mulighed for at klage | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Finansministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Lovforslagets
formål og baggrund
NemID med offentlig digital signatur til
fysiske personer samt NemID til medarbejdere i juridiske enheder
(NemID) er blevet udbredt til det meste af befolkningen og til
stort set alle virksomheder, offentlige myndigheder, frivillige
foreninger mv. med et CVR-nummer. NemID har med tiden fået en
mere betydelig og central rolle, end det var tilfældet, da
der i 2008 blev indgået kontrakt med Nets DanID A/S om
administration og udstedelse af NemID. På mange offentlige
digitale serviceområder forudsættes det nu, at
borgerne, virksomheder, offentlige myndigheder, frivillige
foreninger mv. har og anvender NemID. Dette gælder blandt
andet, når en borger eller virksomhed skal have adgang til at
læse Digital Post fra offentlige afsendere, og når en
borger eller virksomhed skal anvende offentlige digitale
selvbetjeningsløsninger.
Den øgede digitalisering af den
offentlige forvaltning og den centrale rolle, som NemID spiller i
den forbindelse, har medført et stigende behov for at sikre
klare juridiske rammer for borgernes og virksomhedernes pligter og
rettigheder i forhold til NemID. Folketingets Ombudsmand har
ligeledes givet udtryk for, at lovgrundlaget for forvaltningen af
NemID og for borgernes mulighed for at klage over afslag på
at få udstedt NemID, bør være klart med henblik
på at sikre borgernes retsstilling.
På baggrund af ovenstående er det
vurderingen, at tiden er inde til at sikre en klar
lovgivningsmæssig ramme for pligter og rettigheder i
forbindelse med administration og udstedelse af NemID. Dette skal
styrke retssikkerheden på området og særligt
sikre, at borgere og virksomheder har en tydelig adgang til at
klage, hvis de ikke kan få udstedt NemID, hvis NemID bliver
spærret og lignende tilfælde. Formålet med loven
er derfor at tydeliggøre borgernes og virksomhedernes
retsstilling, herunder klagemuligheder, samt at fastslå ved
lov, at det er en myndighedsopgave og et myndighedsansvar at sikre
udstedelse af NemID.
Der etableres lovhjemmel til, at ministeren
for offentlig innovation udpeger en privat virksomhed som udsteder
af NemID. Ministeren for offentlig innovation delegerer dermed
opgaven med at administrere og træffe afgørelse om
udstedelse af NemID til en privat virksomhed, der som udsteder kan
træffe afgørelse om udstedelse af NemID og om afslag
på udstedelse eller genåbning af NemID. Det
tydeliggøres med loven, at udstederen af NemID er udpeget af
ministeren for offentlig innovation til at varetage opgaven
på statens vegne.
Det fastsættes, at ministeren for
offentlig innovation kan udpege juridiske enheder til som
registreringsenheder at varetage opgaven med at træffe
afgørelse om at udstede NemID, hvorved
registreringsenhederne kan træffe
forvaltningsafgørelser på vegne af ministeren for
offentlig innovation.
Der indføres lovhjemmel til, at
ministeren for offentlig innovation kan fastsætte de regler,
som borgere, virksomheder, offentlige myndigheder, frivillige
foreninger mv. samt disses medarbejdere skal opfylde for at
få udstedt NemID. Samtidig fastsættes det ved lov, at
borgere og virksomheder, offentlige myndigheder, frivillige
foreninger mv., der eksempelvis har fået afslag på at
få udstedt eller genåbnet NemID eller har fået
spærret NemID, vil kunne klage over denne afgørelse
til Digitaliseringsstyrelsen.
Det er hensigten at videreføre hvad,
der allerede gælder i dag i medfør af den kontrakt,
som er indgået med Nets DanID A/S, og som efter aftale
med Digitaliseringsstyrelsen i januar 2018 er forlænget til
2021. Kontrakten om administration og udstedelse af NemID er
udformet og fastsat af Digitaliseringsstyrelsen i de såkaldte
OCES-certifikatpolitikker for henholdsvis person- og
medarbejdercertifikater. Lovforslaget har ikke til hensigt at
ændre på dette.
Lovforslaget omfatter NemID med offentlig
digital signatur til fysiske personer, som er det NemID, som
privatpersoner, også benævnt borgere, kan få
udstedt online på hjemmesiden nemid.nu, hos en
registreringsenhed i et pengeinstitut eller ved personligt
fremmøde hos en registreringsenhed i en kommunes
borgerservicecenter. Der er tale om en offentlig digital signatur
baseret på et OCES-personcertifikat. En fysisk person kan
få stillet én NemID til fysiske personer gratis til
rådighed.
Lovforsalget omfatter desuden NemID med
offentlig digital signatur til medarbejdere i juridiske enheder,
også benævnt NemID medarbejdersignatur, som er det
NemID, som en juridisk enhed med et CVR-nummer, herunder en
virksomhed, en offentlig myndighed, en frivillig forening m.fl. kan
få udstedt til konkrete medarbejdere til at legitimere sig
på den juridiske enheds vegne. Et sådan NemID kan alene
udstedes online på hjemmesiden medarbejdersignatur.dk. Der er
tale om en offentlig digital signatur baseret på et
OCES-medarbejdercertifikat. En juridisk enhed kan få stillet
tre NemID til medarbejdere i juridiske enheder gratis til
rådighed.
Der eksisterer pt. ikke andre udstedere af
OCES-personcertifikater til borgere og OCES-medarbejdercertifikater
til medarbejdere end Nets DanID A/S. Det er heller ikke hensigten,
at der skal udpeges andre udstedere, der omfattes af loven. Derfor
omfatter lovforslaget alene NemID til fysiske personer og til
medarbejdere i juridiske enheder, og den allerede udpegede udsteder
heraf.
Pengeinstitutter udsteder tillige NemID til
netbank til fysiske personer, der adskiller sig fra NemID med
offentlig digital signatur til fysiske personer. NemID til netbank
udstedes til bankkunder og er alene til brug i netbank. NemID til
netbank indeholder ikke offentlig digital signatur og giver derfor
ikke adgang til offentlige tjenester. NemID til netbank og
udstedelse heraf er ikke omfattet af lovforslaget.
Pengeinstitutternes registreringsenheder vil dog være
omfattet af lovforslaget, i det omfang de foretager registrering
med henblik på udstedelse af NemID med offentlig digital
signatur til fysiske personer i lighed med registreringsenhederne i
kommunerne.
Lovforslaget udelukker ikke, at andre udvikler
og udsteder andre eID- eller signaturløsninger på
markedsvilkår. Loven udelukker desuden ikke, at andre
EU-landes anmeldte eID efter eIDAS-forordningen
(Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 910/2014
af 23. juli 2014 om elektronisk identifikation og tillidstjenester
til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked
og om ophævelse af direktiv 1999/93/EF) kan anvendes til at
tilgå offentlige myndigheders hjemmesider og
selvbetjeningsløsninger i Danmark.
Staten ejer og har tillige udviklet
øvrige certifikatpolitikker for henholdsvis virksomheds- og
funktionscertifikater. Disse certifikater adskiller sig fra NemID
med offentlig digital signatur til fysiske personer og til
medarbejdere i juridiske enheder og er ikke omfattet af
lovforslaget.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1. Administration
og udstedelse af NemID samt mulighed for at klage
2.1.1. Gældende ret
En digital signatur er en elektronisk
underskrift, som blandt andet kan bruges, når det er
væsentligt at vide, hvem man kommunikerer med elektronisk.
NemID med offentlig digital signatur til fysiske personer og NemID
til medarbejdere i juridiske enheder (NemID) er ikke
lovreguleret.
Udvikling og udstedelse af NemID er en opgave,
som stat, kommuner og regioner har finansieret for at fremme
digitalisering af den offentlige forvaltning.
Administration og udstedelse af NemID,
betingelserne for at få udstedt NemID samt borgerens og
virksomhedernes mulighed for at klage ved afslag på at
få udstedt eller genåbnet NemID følger i dag af
certifikatpolitik for OCES-personcertifikater og af
certifikatpolitik for OCES-medarbejdercertifikater, og aftaler
indgået mellem Nets DanID A/S og registreringsenhederne
henholdsvis mellem Nets DanID A/S og den enkelte borger eller
virksomhed, der har fået udstedt NemID.
På en lang række områder
stiller offentlige myndigheder krav om, at borgere og virksomheder
anvender NemID, når de skal tilgå offentlige digitale
løsninger.
I lov om Digital Post fra offentlige
afsendere, jf. lovbekendtgørelse nr. 801 af 13. juni 2016,
er det fastsat, at fysiske personer, der er 15 år eller
derover, og som har bopæl eller fast ophold i Danmark,
obligatorisk skal tilsluttes Digital Post. Det er endvidere
fastsat, at også juridiske enheder med CVR-nummer skal
tilsluttes Digital Post. En forudsætning for at kunne
tilsluttes og tilgå Digital Post er, at borgeren har NemID
med offentlig digital signatur til fysiske personer, og at den
juridiske enhed har NemID til medarbejdere i juridiske enheder til
mindst en medarbejdere.
Der er indført obligatorisk digital
selvbetjening på en lang række offentlige
serviceområder. Der er overvejende taget udgangspunkt i det
bølgelovs-koncept, som blev indført som led i
udmøntning af den fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi (2011-2015) ved de fire samlelove om
overgang til obligatorisk digital selvbetjening; lov nr. 558 af 18.
juni 2012 (bølge 1), lov nr. 622 af 12. juni 2013
(bølge 2), lov nr. 552 af 2. juni 2014 (bølge 3) og
lov nr. 742 af 1. juni 2015 (bølge 4). De fire samlelove
indføjer i de fagspecifikke love stort set enslydende
bestemmelser om, at de borgere, der kan, skal anvende digital
selvbetjening, når borgeren skal ansøge, anmelde eller
anmode mv. om det konkrete forhold, som loven på det
pågældende område omhandler. Når en borger
skal tilgå en offentlig myndigheds digitale
selvbetjeningsløsning, vil det oftest forudsætte
anvendelse af NemID. Tilsvarende er der på en lang
række områder indført obligatorisk digital
selvbetjening for virksomheder. Dette gælder eksempelvis
på Erhvervsministeriets område, hvor blandt andet
portalen Virk.dk skal tilgås med NemID til medarbejdere i
juridiske enheder.
Det daværende IT- og Telestyrelsen, nu
Digitaliseringsstyrelsen, har udarbejdet fire
OCES-certifikatpolitikker for henholdsvis person-, medarbejder-,
virksomheds- og funktionscertifikater. OCES er betegnelsen for
Offentlige Certifikater til Elektronisk Service.
OCES-certifikatpolitikkerne administreres af
Digitaliseringsstyrelsen. Certifikatpolitikken for
OCES-personcertifikater og OCES-medarbejdercertifikater
udgør i dag grundlaget for udstedelse af NemID til borgere
og medarbejdere og er senest opdateret til version 5 for
OCES-personcertifikat og til version 6 for
OCES-medarbejdercertifikat af den 2. marts 2017.
OCES-certifikatpolitikkerne kan tilgås på hjemmesiden
nemid.nu henholdsvis medarbejdersignatur.dk.
Elektroniske signaturer er reguleret af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 910/2014 af
23. juli 2014 om elektronisk identifikation og tillidstjenester til
brug for elektroniske transaktioner på det indre marked og om
ophævelse af direktiv 1999/93/EF (eIDAS-forordningen) samt
lov nr. 617 af 8. juni 2016 om supplerende bestemmelser til
forordning om elektronisk identifikation og tillidstjenester til
brug for elektroniske transaktioner på det indre marked.
Nets DanID A/S blev i 2008 udpeget af den
daværende minister for videnskab, teknologi og udvikling, som
udsteder af NemID på baggrund af et EU-udbud. Daværende
IT- og Telestyrelsen, nu Digitaliseringsstyrelsen, har
indgået en kontrakt med Nets DanID A/S i form af en
OCES-standardaftale, hvori Nets DanID A/S blandt andet forpligter
sig til at opfylde kravene i certifikatpolitikken for
OCES-personcertifikater og for OCES-medarbejdercertifikater
herunder at være underlagt Digitaliseringsstyrelsens tilsyn
baseret på ekstern statsautoriseret revision.
Certifikatpolitikken for OCES-personcertifikater og
OCES-medarbejdercertifikater stiller krav til, hvordan og under
hvilke vilkår Nets DanID A/S, som udsteder, skal
udføre opgaven med administration og udstedelse af NemID
på vegne af staten.
Digitaliseringsstyrelsen har registreret sin
eneret til at benytte betegnelserne OCES og OCES-OID til brug for
udstedelse af certifikater til offentlig digital signatur. Nets
DanID A/S har via udpegningen ret til at benytte betegnelserne OCES
og OCES-OID for de udstedte certifikater, der benyttes i NemID med
offentlig digital signatur. Dette er et bevis over for
offentligheden på, at NemID, som Nets Dan ID A/S udsteder,
opfylder en række krav, som Digitaliseringsstyrelsen har
opstillet og fører tilsyn med. Dette med henblik på
sikker brug og administration af digitale signaturer.
Den udpegede private virksomhed bliver i den
eksisterende aftalebaserede tilgang betragtet som dataansvarlig i
databeskyttelsesretlig forstand i forhold til administration af
NemID-løsningen, og skal således blandt andet leve op
til en række forpligtelser over for den registrerede, der
følger af den til enhver tid gældende
databeskyttelsesretlige regulering.
Administration, registrering og udstedelse af
NemID kan ifølge certifikatpolitikken for
OCES-personcertifikater varetages af Nets DanID A/S selv eller af
en selvstændig registreringsenhed ved delegation. Nets DanID
A/S har det praktiske og forretningsmæssige ansvar for
udstedelsesprocessen, herunder validering af borgerens identitet.
For at blive registreringsenhed indgås en aftale med Nets
DanID A/S.
Nets DanID A/S har indgået bilaterale
aftaler med de enkelte kommuner om at udstede NemID til borgere ved
fysisk fremmøde. Dette er led i den fællesoffentlige
aftale om udbredelse og anvendelse af NemID (eDag 1-3). Derfor er
en række af kommunernes borgerservicecentre udpeget som
selvstændige registreringsenheder, hvor betroede
registreringsmedarbejdere udsteder NemID til borgere, der
møder fysisk frem. Dette gælder eksempelvis borgere,
der hverken har kørekort eller pas, og som derfor ikke kan
anmode om NemID digitalt. Der foreligger således dels en
aftale mellem Digitaliseringsstyrelsen og KL, dels bilaterale
aftaler mellem Nets DanID A/S og hver enkelt kommune, der udsteder
NemID.
Ud over kommunerne har en række
pengeinstitutter i Danmark indgået lignende bilaterale
aftaler med Nets DanID A/S om, som registreringsenheder, at udstede
NemID med offentlig digital signatur til fysiske personer. Hertil
kommer Kriminalforsorgen, der kan agere registreringsenhed i
forhold til indsatte i fængslerne og lignende.
Aftalerne med registreringsenhederne
indeholder kommunernes og pengeinstitutternes accept af, at de i
deres egenskab af registreringsenhed for Nets DanID A/S skal
overholde de betingelser og udstedelsesprocesser, som er udstukket
af Nets DanID A/S, og at de er underlagt revision fra Nets DanID
A/S.
Registreringsenhedernes administration og
udstedelse af NemID er nøje beskrevet i bilaterale
standardiserede aftaler mellem den enkelte kommune og Nets DanID
A/S. Aftalerne indeholder tillige instrukser,
arbejdsgangsbeskrivelser mv., kriterier for, hvornår der kan
udstedes NemID til en borger, en udførlig og detaljeret
beskrivelse af rammerne for udstedelsesproceduren og arbejdsgange
for udstedelse af NemID. Disse instrukser støtter
medarbejderne i deres konkrete vurdering af, hvorvidt en borger
opfylder betingelserne for at få udstedt NemID.
Aftalerne med registreringsenhederne
indeholder bestemmelser for revision, uddannelse og teknisk
understøttelse. Nets DanID A/S stiller derefter deres
registrering- og udstedelsesmodul til rådighed og uddanner
medarbejderne fra registreringsenheden til at kunne udstede
NemID.
Certifikatpolitikken for
OCES-medarbejdercertifikater indeholder ikke tilsvarende mulighed
for udstedelse af NemID hos en registreringsenhed. En juridisk
enhed, der har et CVR-nummer, vil altid skulle indgå en
aftale om udstedelse med Nets DanID A/S og udpege en administrator,
der på vegne af den juridiske enhed anmoder om udstedelse af
NemID til medarbejdere i juridiske enheder digitalt på
hjemmesiden medarbejdersignatur.dk.
Rammerne for udstedelse af NemID er fastsat i
certifikatpolitik for OCES-personcertifikater og for
OCES-medarbejdercertifikater. NemID udstedes til en fysisk person,
når en fysisk person er blevet identificeret og registreret
hos Nets DanID A/S. NemID udstedes til en juridisk enhed, når
den juridiske enhed har indgået en aftale med Nets DanID A/S,
angivet sit CVR-nummer og udpeget en administrator. Rammerne for
udstedelse har særligt fokus på sikkerheden omkring
udstedelse og anvendelse af NemID-løsningen med henblik
på at skabe troværdighed og tillid omkring
løsningen og registreringsenhedernes udstedelse af NemID. En
fysisk person, der er fyldt 15 år, har et personnummer og kan
legitimere sig fyldestgørende, kan anmode om at få
udstedt NemID online på hjemmesiden nemid.nu, hos en
registreringsenhed i et pengeinstitut eller ved personligt
fremmøde hos en registreringsenhed i kommunernes
borgerservicecentre. Derudover kan en person, der opfylder
ovenstående krav også få udstedt NemID hos en
registreringsenhed i Grønland. En borger med et
administrativt personnummer kan alene få udstedt NemID ved
personligt fremmøde hos en registreringsenhed.
I forbindelse med udstedelse af NemID
fremgår det af certifikatpolitikken, at borgeren henholdsvis
den juridiske enhed og hver medarbejder, der skal have NemID, skal
acceptere de vilkår, der gælder for NemID, som er
udformet af Nets DanID A/S og godkendt af Digitaliseringsstyrelsen.
Vilkårene for NemID fastslår, hvordan borgeren
henholdsvis den juridiske enhed og medarbejdere skal håndtere
NemID. Vilkårene for NemID er udarbejdet på baggrund af
kravene i certifikatpolitik for OCES-personcertifikater og
certifikatpolitik for OCES-medarbejdercertifikater og betegnes som
»NemID-regler«. Vilkårene bliver løbende
revideret af Digitaliseringsstyrelsen efter høring af Nets
DanID A/S for at sikre en tilstrækkelig høj sikkerhed
og troværdighed for løsningen. Det er afgørende
for sikkerheden, troværdigheden og tilliden omkring NemID, at
der ikke udstedes NemID til borgere, som kognitivt ikke er i stand
til at forstå de fastsatte vilkår og at håndtere
nøglekort og NemID korrekt. Ved borgerens fysiske
fremmøde i borgerservice foretager
borgerservicemedarbejderen i sin egenskab af registreringsenhed en
vurdering af, om en borger kan opfylde kravene til udstedelse af
NemID. På denne baggrund træffer registreringsenheden
afgørelse om at udstede NemID eller at afslå at
udstede NemID til borgeren. For juridiske enheder udpeges der en
administrator, som anviser de medarbejdere, der skal udstedes NemID
til. Administratoren står inde for, at de anviste
medarbejdere er tilknyttet den juridiske enhed.
Digitaliseringsstyrelsen har ansvaret for
kontrakten med Nets DanID A/S, for certifikatpolitikken for
OCES-personcertifikater, for certifikatpolitikken for
OCES-medarbejdercertifikater og for tilsynet med Nets DanID A/S.
Tilsynet med Nets DanID A/S består ifølge
certifikatpolitikken for OCES-personcertifikater og for
OCES-medarbejdercertifikater af en årlig rapport, som skal
udfærdiges af Nets DanID A/S og godkendes af
Digitaliseringsstyrelsen. Rapporten skal blandt andet indeholde
beskrivelse af certificeringspraksis, revisionsprotokol for
systemrevisionen, en erklæring om, hvorvidt den samlede
data-, system- og driftssikkerhed må anses for betryggende,
en erklæring fra systemrevisor om, hvorvidt den samlede
data-, system- og driftssikkerhed efter systemrevisors opfattelse
må anses for betryggende, samt af at certificeringspraksis
opfyldes og dokumentation for ansvarsforsikring, der dækker
Nets DanID A/S' ansvar.
Systemrevisionen skal gennemføres af en
ekstern statsautoriseret revisor. Systemrevisionen indeholder
revision af generelle it-kontroller, it-baserede brugersystemer mv.
til generering af nøgler og nøglekomponenter samt
registrering, udstedelse, verificering, opbevaring og
spærring af certifikater og it-systemer til udveksling af
data med andre samt en sårbarhedsvurdering af
logningsprocedure. Når en registreringsenhed træffer
afgørelse om at give afslag på at udstede NemID til en
borger, sker det på baggrund af den aftale, som
registreringsenheden har indgået med Nets Da?nID A/S, om
at sikre overholdelse af krav til udstedelse af NemID.
En borger skal i forbindelse med et afslag
på at få udstedt eller genåbnet NemID oplyses om
grunden til afslaget og muligheden for at klage. Et afslag gives
typisk mundtligt. Ved afslag på udstedelse af NemID har
borgeren på et senere tidspunkt mulighed for at indgive en ny
anmodning om udstedelse af NemID eksempelvis med de rigtige
legitimationsdokumenter eller et eventuelt vitterlighedsvidne.
Endvidere er der mulighed for, at borgeren kan benytte en tolk.
Såvel en borger som en juridisk enhed,
der digitalt anmoder om NemID, skal vejledes om reglerne.
Digitaliseringsstyrelsen har som
ressortansvarlig myndighed aftalt med Nets DanID A/S, at klager
over afgørelser truffet af Nets DanID A/S og
registreringsenhederne kan videresendes til
Digitaliseringsstyrelsen. Digitaliseringsstyrelsen behandler
således i dag, som ansvarlig for certifikatpolitikken for
OCES-personcertifikater og certifikatpolitikken for
OCES-medarbejdercertifikater og kontrakten med Nets DanID A/S,
klager i relation til NemID, herunder blandt andet klager over
spærring og afslag på at få udstedt eller
genåbnet NemID.
Digitaliseringsstyrelsen kan i konkrete sager
rette henvendelse til en registreringsenhed eller Nets DanID A/S
med henblik på at få klarlagt fakta i en klagesag.
Når Digitaliseringsstyrelsen har
behandlet en klage fra en borger eller en juridisk enhed, får
klageren et skriftligt svar på henvendelsen.
2.1.2. Finansministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
På baggrund af den øgede
digitalisering og den meget centrale rolle, som NemID med offentlig
digital signatur til fysiske personer og til medarbejdere i
juridiske enheder (NemID) spiller i den forbindelse, har
Finansministeriet løbende overvejet, hvorvidt der bør
lovgives om administration og udstedelse af NemID til borgere og
juridiske enheder, herunder om borgerens og virksomhedernes
rettigheder og klageadgang.
Udbredelsen og anvendelsen af NemID har blandt
andet med krav om tilslutning til Digital Post fra offentlige
afsendere og krav om anvendelse af offentlige myndigheders digitale
selvbetjeningsløsninger bevæget sig mod en mere
betydelig og central rolle, end det oprindelige udgangspunkt, da
Nets DanID A/S blev udpeget i 2008. NemID udgør nu en
væsentlig infrastrukturkomponent. Det er således
nødvendigt at have NemID for at kunne tilgå Digital
Post og for at kunne betjene sig selv på de mange offentlige
digitale selvbetjeningsløsninger, herunder borger.dk og
Virk.dk. Den hastige udvikling i den offentlige digitalisering har
betydet, at udbredelsen og anvendelsen af NemID har et sådan
omfang og betydning, at NemID er væsentlig for borgeres og
virksomheders adgang til den offentlige forvaltning og for mulighed
for at være borger henholdsvis virksomhed i det digitale
Danmark.
Folketingets Ombudsmand har i sin
redegørelse 2017-19 af 15. juni 2017 »Forvaltningen af
NemID gav anledning til spørgsmål om
tilstrækkelig lovhjemmel m.v.« blandt andet udtalt, at
NemID fra at være et frivilligt tilbud til borgere, der
ønskede at tilmelde sig ordningen, og som fra starten kun
indgik i forholdsvis få offentlige digitale løsninger,
er blevet en integreret del af en lang række obligatoriske
offentlige digitale løsninger. Det fremgår videre, at
NemID således er gået fra at være et tilbud om,
at borgere, som ønskede det, i visse tilfælde kunne
betjene sig af digitale løsninger, til at være
praktisk talt afgørende for, at borgerne kan opnå en
tidssvarende betjening i forhold til store dele af det offentlige.
Dette gælder både for offentlig servicevirksomhed
(faktisk forvaltningsvirksomhed) og for offentlig
afgørelsesvirksomhed. Folketingets Ombudsmand har peget
på behovet for at tydeliggøre, hvorvidt den
opgavevaretagelse, som Nets DanID A/S henholdsvis
registreringsenhederne varetager, er afgørelsesvirksomhed
eller anden form for myndighedsudøvelse. Der skal tillige
sikres hjemmel til at delegere opgaven til Nets DanID A/S
henholdsvis registreringsenhederne.
Det er på denne baggrund
Finansministeriets vurdering, at der bør være klarhed
omkring myndighedsansvar og borgerens retsstilling i forbindelse
med udstedelse af NemID. Tilsvarende gør sig gældende
for juridiske enheders mulighed for at få udstedt NemID
medarbejdersignatur.
Formålet med loven er derfor at
tydeliggøre borgernes og virksomhedernes retsstilling,
herunder klagemuligheder, samt at fastslå ved lov, at det er
en myndighedsopgave og et myndighedsansvar at sikre udstedelse af
NemID.
Det er Finansministeriets vurdering, at det
bør tydeliggøres, at en udpeget udsteder, som i dag
er den private virksomhed Nets DanID A/S, og
registreringsenhederne, varetager en myndighedsopgave og
træffer en forvaltningsretlig afgørelse, når de
udsteder NemID til en borger eller en medarbejder i en juridisk
enhed, giver afslag på at udstede eller genåbne NemID,
og når de spærrer NemID. Det har den betydning, at de
almindelige forvaltningsretlige regler, herunder forvaltningsloven,
og forvaltningsretlige grundsætninger vil finde anvendelse i
sådanne afgørelsessager.
Med lovforslaget er det hensigten at
fastslå, at ministeren for offentlig innovation (i praksis
Digitaliseringsstyrelsen) har ansvaret for at udpege en udsteder,
der skal udføre opgaven med at administrere og udstede NemID
til borgere og medarbejdere i juridiske enheder. Nets DanID A/S er
allerede udpeget og vil derfor agere udsteder i perioden frem til
den gældende kontrakt udløber eventuelt efter
forlængelse, hvor overgangen til den kommende nationale eID-
og autentifikationsløsning, MitID, forventes
gennemført.
Det tydeliggøres med loven, at
udstederen af NemID er udpeget af ministeren for offentlig
innovation til at varetage opgaven på statens vegne. Dermed
er opgaven med at administrere og udstede NemID delegeret til en
privat udsteder, der kan træffe afgørelse om
udstedelse af NemID og give afslag på udstedelse og
genåbning af NemID. Der henvises til lovforslagets § 1,
stk. 1.
For at imødekomme tvivl indsættes
en særskilt bestemmelse i loven om, at forvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. april 2014, gælder,
når udsteder henholdsvis registreringsenhederne træffer
afgørelse.
Herved tydeliggøres det, at
administration og udstedelse af NemID skal ske efter
forvaltningsretlige regler og principper. En borger eller en
virksomhed, der eksempelvis får afslag på at få
udstedt NemID, skal derfor blandt andet have en begrundelse og en
klagevejledning samt eventuelt en skriftlig afgørelse. Der
henvises til lovforslagets § 3.
Det følger af § 5 i lov nr. 606 af
12. juni 2013 om offentlighed i forvaltningen, at
offentlighedsloven finder anvendelse på eksempelvis private
virksomheder og juridiske enheder, der ved lov har fået
tillagt beføjelse til at træffe afgørelser
på statens vegne.
Der indføres hjemmel til, at ministeren
for offentlig innovation kan fastsætte de regler og
vilkår, som en borger henholdsvis en juridisk enhed skal
opfylde for at få udstedt NemID, og som borgeren og den
juridisk enheds medarbejder løbende skal overholde for at
have adgang til at anvende NemID. Det er hensigten, at der
fastsættes regler, der viderefører den gældende
tilgang i forbindelse med udstedelse, spærring og
håndtering af NemID.
Den gældende tilgang fremgår
blandt andet af punkt 6.2 i certifikatpolitik for
OCES-personcertifikater og for OCES-medarbejdercertifikater.
Det forudsættes i forbindelse med
udstedelsen af regler med hjemmel i lovforslagets § 1, stk. 2,
at de krav, der fastsættes, og som borgere samt juridiske
enheder og deres medarbejdere skal opfylde for at få udstedt
NemID, følger de til enhver tid gældende krav, som
fremgår af certifikatpolitik for OCES-personcertifikater og
af OCES-certifikatpolitik for medarbejdercertifikater.
Med fastsættelse af regler skal det
blive klart for borgerne og juridiske enheder, i hvilke
tilfælde de kan forvente at kunne få NemID, og hvad der
skal til for, at de løbende har adgang til at anvende
NemID.
Det er ikke hensigten at ændre på
de gældende krav og vilkår, som en borger henholdsvis
en juridisk enhed og dens medarbejdere skal opfylde for at få
udstedt eller anvende NemID, da det er hensigten at
videreføre den eksisterende praksis. Der henvises til
lovforslagets § 1, stk. 2.
Med lovforslaget slås det fast, at den
udpegede udsteder, det vil i dag sige Nets DanID A/S, henholdsvis
registreringsenhederne på vegne af ministeren for offentlig
innovation skal administrere og udstede NemID efter de regler, som
fastsættes i medfør af § 1, stk. 2. Den udpegede
udsteder henholdsvis registreringsenhederne vil herudover skulle
administrere inden for øvrige relevante regler, herunder
forvaltningsloven og den til enhver tid gældende
databeskyttelsesretlige regulering.
Det fastsættes, at ministeren for
offentlig innovation kan overlade opgaven med at træffe
afgørelse om at udstede NemID til juridiske enheder
(såkaldte registreringsenheder), hvorved disse kan
træffe forvaltningsafgørelser. Begrebet
»juridisk enhed« skal forstås i overensstemmelse
med anvendelsen af begrebet i lov om Det Centrale
Virksomhedsregister, jf. lovbekendtgørelse nr. 653 af 15.
juni 2006 med senere ændringer, hvoraf det fremgår af
§ 3, at en juridisk enhed kan være 1) en fysisk person i
dennes egenskab af arbejdsgiver eller selvstændigt
erhvervsdrivende, 2) en juridisk person eller filial af en
udenlandsk juridisk person, 3) en statslig administrativ enhed, 4)
en region, 5) en kommune eller 6) et kommunalt fællesskab.
Det sikres samtidig, at loven anvender samme begreb, som anvendes i
OCES-personcertifikatpolitikken. Der henvises til lovforslagets
§ 2.
Det fastsættes direkte i loven, at en
fysisk person, der er fyldt 15 år og har et personnummer, kan
anmode om at få udstedt NemID. Udsteder henholdsvis
registreringsenheden skal forinden sikre, at borgeren legitimerer
sig fyldestgørende. Det fastsættes endvidere direkte i
loven, at en juridisk enhed med CVR-nummer, eksempelvis en
virksomhed en offentlig myndighed, en frivillig forening mv., der
har indgået aftale med Nets DanID A/S og har udpeget en
administrator, kan anmode om at få udstedt NemID til en eller
flere medarbejdere. De nærmere betingelser for at få
udstedt NemID vil blive fastsat i medfør af § 1, stk.
2.
For at sikre, at borgere og juridiske enheder,
der får afslag på at få udstedt NemID, har
mulighed for at klage over dette, fastsættes det i loven, at
et afslag på at få udstedt NemID kan påklages til
Digitaliseringsstyrelsen. Denne klageadgang gælder uanset, om
afgørelsen er truffet af den udpegede udsteder eller af en
registreringsenhed, som er udpeget i henhold til lovforslagets
§ 2. Det understreges samtidig, at administrationen er henlagt
under Digitaliseringsstyrelsen som ansvarlig myndighed på
området. Det vil endvidere være muligt at indbringe
klager over afgørelser om afslag på genåbning af
NemID samt afgørelse om spærring af NemID, manglende
mulighed for fornyelse og lignende, hvor eksempelvis en
registreringsenhed, som led i behandlingen af en anmodning om at
få udstedt NemID, træffer en konkret forvaltningsretlig
afgørelse i forhold til en borger. Der henvises til
lovforslagets § 5, stk. 1.
Digitaliseringsstyrelsen vil som hidtil
føre tilsyn med NemID gennem de bestemmelser, der
fremgår af OCES-certifikatpolitikkerne. Med lovforslaget er
det ikke hensigten at ændre på den tilsynsopgave, som
Digitaliseringsstyrelsen allerede har med Nets DanID A/S som
udsteder af NemID, jf. beskrivelsen oven for i afsnit 2.1.1.
Lovforslaget finder ikke anvendelse på
forhold omfattet af lov nr. 617 af 8. juni 2016 om supplerende
bestemmelser til forordning om elektronisk identifikation og
tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på
det indre marked. Digitaliseringsstyrelsen er udpeget som
tilsynsorgan, og finansministeren (nu ministeren for offentlig
innovation) er bemyndiget til at fastsætte nærmere
regler om tilsynet. Tilsyn med national autentifikation er ikke
reguleret i eIDAS- forordningen (Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 910/2014 af 23. juli 2014 om
elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for
elektroniske transaktioner på det indre marked og om
ophævelse af direktiv 1999/93/EF). Det forudsættes
imidlertid i forordningen, at der er et nationalt tilsyn, idet det
følger af forordningen, at en medlemsstat skal
redegøre for det tilsyn, der føres med en
autentifikationsløsning, såfremt den anmeldes til
Kommissionen. NemID-løsningen integrerer autentifikation og
signering i den samme løsning, hvorved det etablerede tilsyn
fører tilsyn med såvel signeringsdelen som
autentifikationsdelen. Lovforslaget vedrører alene det
eksisterende NemID til fysiske personer og til juridiske enheder og
deres medarbejdere.
Nets DanID A/S' ret til at udstede NemID
udløber forventeligt i 2021. Digitaliseringsstyrelsen
forbereder et EU-udbud af den kommende nationale eID- og
autentifikationsløsning; MitID. Digitaliseringsstyrelsen har
indgået et samarbejde med pengeinstitutterne
repræsenteret ved Finans Danmark via selskabet FR1 af 16.
september 2015 A/S om dette EU-udbud. Det kommende Mi?tID vil ikke
være omfattet af lovforslaget, hvorfor det er hensigten at
ophæve loven, når Nets DanID A/S' ret til at udstede
NemID udløber. Digitaliseringsstyrelsen igangsætter
forud for ibrugtagelsen af Mi?tID et arbejde med at
undersøge behovet for en mere generel regulering af
nationale eID-løsninger, herunder MitID, og visse andre
offentlige digitale infrastrukturløsninger mv.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at lovforslaget ikke har
økonomiske konsekvenser for det offentlige. Lovforslaget har
alene mindre administrative konsekvenser for det offentlige.
Der er tale om en videreførelse af det,
der allerede følger af gældende
OCES-certifikatpolitikker, som Digitaliseringsstyrelsen har
udarbejdet, og som Nets DanID A/S udsteder NemID med offentlig
digital signatur til fysiske personer og til medarbejdere i
juridiske enheder (NemID) efter. Der er tillige tale om en
videreførelse af en administration, der allerede er
etableret ved privat aftaleindgåelse dels mellem
Digitaliseringsstyrelsen og Nets DanID A/S og dels mellem
Digitaliseringsstyrelsen og KL samt Nets DanID A/S og
registreringsenhederne i de enkelte kommuner og pengeinstitutter,
hvor registreringsenhederne udsteder NemID til borgere, der
opfylder, de fastsatte vilkår.
Med lovforslaget fastslås det, at
borgere og juridiske enheder kan klage til
Digitaliseringsstyrelsen. Digitaliseringsstyrelsen vil med
lovforslaget skulle behandle klager og træffe
afgørelse, hvis en borger klager over, at NemID er blevet
spærret eller at have fået afslag på at få
udstedt eller åbnet for et spærret NemID. Nets DanID
A/S har overfor Digitaliseringsstyrelsen oplyst, at de
erfaringsmæssigt modtager mellem 20-25 klager om året
med relation til udstedelse, spærring og genåbning af
NemID. Hovedparten af disse håndteres ved simpel information
samt oplysning om, at der kan klages til Digitaliseringsstyrelsen.
Digitaliseringsstyrelsen modtager cirka 10 klager om året.
Det er vurderingen, at bestemmelsen om klageadgang til
Digitaliseringsstyrelsen ikke medfører mere administration i
form af flere klager, hverken i den enkelte registreringsenhed
eller i Digitaliseringsstyrelsen. Det er vurderingen, at antallet
af klager vil være på niveau med det nuværende,
og at det vil kunne afholdes indenfor Digitaliseringsstyrelsens
eksisterende ramme.
Det vurderes, at ændringer i
eksisterende aftaler mellem Nets DanID A/S og
registreringsenhederne samt ændring af vilkår i forhold
til borgere og virksomheder har visse økonomiske
konsekvenser. Det vurderes, at der er tale om ikke væsentlige
økonomiske konsekvenser.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Et udkast til lovforslaget har været
forelagt Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER), der
vurderer, at loven ikke medfører administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
Det vurderes, at lovforslaget giver
virksomhederne en mere klar retsstilling og sikrer, at virksomheder
kan klage til Digitaliseringsstyrelsen over afslag på at
få udstedt NemID mv. Det er fastsat, at
Digitaliseringsstyrelsens afgørelser ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed, hvilket kan anses som en vis
begrænsning i virksomhedernes administrative muligheder.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at lovforslaget giver borgerne
en mere klar retsstilling og sikrer, at borgerne kan klage til
Digitaliseringsstyrelsen over afslag på at få udstedt
NemID mv. Det er fastsat, at Digitaliseringsstyrelsens
afgørelser ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed, hvilket kan anses som en vis begrænsning i
borgernes administrative muligheder.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
Lovforslaget omfatter ikke anerkendelse af
elektroniske identifikationsmidler for fysiske og juridiske
personer, der er omfattet af en anmeldt elektronisk
identifikationsordning i en anden EU-medlemsstat, jf.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 910/2014 af
23. juli 2014 om elektronisk identifikation og tillidstjenester til
brug for elektroniske transaktioner på det indre marked og om
ophævelse af direktiv 1999/93/EF (eIDAS-forordningen).
eIDAS-forordningen regulerer tilsyn med tillidstjenester, hvorunder
signering henhører. Der fremgår blandt andet, at der
skal udpeges et nationalt tilsyn, og at hensigten er, at
Kommissionen udarbejder supplerende retsakter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et tidligere udkast til lovforslaget har i
perioden fra den 1. december 2017 til den 4. januar 2018
været sendt i offentlig høring hos nedenstående
myndigheder og organisationer mv. På baggrund af justeringer,
hvor blandt andet NemID til medarbejdere i juridiske enheder
omfattes af lovforslaget, har et nyt udkast til lovforslag i
perioden fra den 8. til den 16. februar 2018 været i sendt i
offentlig høring hos samme myndigheder og organisationer
mv.:
Advokatsamfundet/Advokatrådet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks Statistik,
Dansk Blindesamfund, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Handikap
Forbund, Dansk IT, Danske Advokater, Danske Handicaporganisationer,
Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det
Centrale Handicapråd, DI/ITEK, DIDI-ITEK, DKCERT,
Dysleksiforeningen i Danmark, Døves Landsforbund, FDIH -
Foreningen for Dansk Internethandel, Finans Danmark,
Finansrådet, Finanstilsynet, Folketingets Ombudsmand,
Forbrugerrådet, Forsikring og Pension, Institut for
Menneskerettigheder, IT-branchen, IT-Politisk Forening, KL,
Landsforeningen SIND, LO, Muskelsvindsfonden, Parkinsonforeningen,
Patientforeningen, PROSA, Psykiatrifonden, Rigsombudsmanden i
Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne,
Rådet for digital sikkerhed, Rådet for Socialt Udsatte,
Scleroseforeningen, Statens Serum Institut,
Telekommunikationsindustrien i Danmark, Ældremobiliseringen
og Ældresagen.
| | | | | | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Det vurderes, at lovforslaget ikke har
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige, da der er tale om en videreførelse af det, der
allerede følger af den gældende certifikatpolitik for
OCES-personcertifikater, som Digitaliseringsstyrelsen har
udarbejdet, og som Nets DanID A/S udsteder NemID efter. Der er
tillige tale om en videreførelse af en administration, der
allerede er etableret ved privat aftaleindgåelse. Det er vurderingen, at antallet af klager
vil være på niveau med det nuværende, og at det
vil kunne afholdes indenfor Digitaliseringsstyrelsens eksisterende
ramme. Det vurderes, at ændringer i
eksisterende aftaler mellem Nets DanID A/S og
registreringsenhederne samt ændring af vilkår i forhold
til borgere og virksomheder har visse økonomiske
konsekvenser. Det vurderes, at der er tale om ikke væsentlige
økonomiske konsekvenser. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Det vurderes, at lovforslaget giver
virksomhederne en mere klar retsstilling og sikrer, at
virksomhederne kan klage til Digitaliseringsstyrelsen over afslag
på at få udstedt NemID mv. | Det er fastsat, at
Digitaliseringsstyrelsens afgørelser ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed, hvilket kan anses som en vis
begrænsning i virksomhedernes administrative
muligheder. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Det vurderes, at lovforslaget giver
borgerne en mere klar retsstilling og sikrer, at borgerne kan klage
til Digitaliseringsstyrelsen over afslag på at få
udstedt NemID mv. | Det er fastsat, at
Digitaliseringsstyrelsens afgørelser ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed, hvilket kan anses som en vis
begrænsning i borgernes administrative muligheder. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Formålet med den foreslåede
bestemmelse i § 1, stk. 1, er at
sikre tydelig hjemmel til, at ministeren for offentlig innovation
udpeger en privat virksomhed til at være udsteder og dermed
til at varetage opgaven med at administrere og træffe
afgørelse om at udstede NemID med offentlig digital signatur
til fysiske personer og til medarbejdere i juridiske enheder
(NemID).
Det foreslås fastsat, at den udpegede
udsteder, er en privat virksomhed. Bestemmelsen giver således
udtrykkelig lovhjemmel til, at denne myndighedsopgave kan delegeres
til en privat virksomhed.
Ministerens bemyndigelse forventes i praksis
at ville blive udøvet af Digitaliseringsstyrelsen.
Det slås dermed fast, at NemID udstedes
på statens vegne, og at det er ministeren for offentlig
innovation, der har myndighedsansvaret og sikrer, at der udpeges en
udsteder af NemID til fysiske personer og til medarbejdere i
juridiske enheder. En udsteder skal forstås i
overensstemmelse med det, der i OCES-certifikatpolitikkerne
betegnes som et certificeringscenter. OCES-certifikatpolitikkerne
kan tilgås på hjemmesiden nemid.nu henholdsvis
medarbejdersignatur.dk.
Nets DanID A/S er allerede godkendt og udpeget
til at varetage opgaven som udsteder af NemID. Udpegning af Nets
DanID A/S, som udsteder, skete på baggrund af et EU-udbud
gennemført i 2008. Kontrakten løber pt. til 2021,
hvor den nye MitID-løsning forventes idriftsat. Det er
hensigten, at Nets DanID A/S - der allerede i dag er udpeget som
udsteder - fortsætter med at varetage opgaven med at
administrere og udstede NemID på de vilkår, som er
fastsat i den til enhver tid gældende certifikatpolitik for
OCES-personcertifikater og certifikatpolitik for
OCES-medarbejdercertifikater i perioden frem til den gældende
kontrakt udløber. OCES-certifikatpolitikkerne kan
tilgås på hjemmesiden nemid.nu henholdsvis
medarbejdersignatur.dk. .
Bestemmelsen omfatter NemID, som udstedes til
fysiske personer, som også benævnes privatpersoner
eller borgere og NemID, som udstedes til medarbejdere i juridiske
enheder, også benævnt NemID medarbejdersignatur. NemID
til fysiske personer og til medarbejdere i juridiske enheder
adskiller sig eksempelvis fra virksomheds- og
funktions-certifikater samt fra pengeinstitutternes NemID til
netbank, som ikke er omfattet af lovforslaget.
Den udpegede udsteder (i dag Nets DanID A/S)
skal blandt andet administrere og træffe afgørelse om
at udstede NemID til borgere og til medarbejdere i juridiske
enheder, og forventes i sin administration, afgørelses- og
udstedelsesvirksomhed at agere i henhold til gældende ret.
Udstederen skal blandt andet sikre, at borgeren henholdsvis den
juridiske enhed og dens medarbejdere opfylder de betingelser, der
fremgår af § 4, og de regler, der i medfør af
§ 1, stk. 2, fastsættes for løbende at kunne
anvende NemID. Udstederen foretager en vurdering af, om borgeren
henholdsvis den juridiske enhed opfylder betingelserne i § 4,
og om borgeren henholdsvis medarbejderen kan legitimeres
fyldestgørende, og træffer herefter ved udstedelse af
NemID en afgørelse i forvaltningslovens forstand.
Som det fremgår af den foreslåede
§ 3, skal udstederen således efterleve de almindelige
forvaltningsretlige regler og principper, når udstederen
administrerer reglerne om udstedelse af NemID. Hvis udstederen
træffer en afgørelse om at give borgeren afslag
på at få udstedt eller genåbnet NemID, eller om
at spærre NemID, skal borgeren henholdsvis den juridiske
enhed blandt andet have en begrundelse og en klagevejledning
eventuelt skriftligt, jf. forvaltningslovens kapitel 6 og 7.
Endvidere gælder partshøringsreglerne i
forvaltningslovens § 19, ligesom det skal sikres, at borgere
og juridiske enheder bliver tilstrækkeligt vejledt om, hvilke
regler de henholdsvis medarbejderne løbende skal leve op til
ved anvendelse af NemID. Udsteder henholdsvis
registreringsenhederne skal i forbindelse med behandling af en
anmodning om at få udstedt NemID og den afgørelse, som
træffes, sikre, at borgeren henholdsvis den juridiske enhed
vejledes tilstrækkeligt om reglerne for at få udstedt
NemID og om reglerne for løbende at kunne anvende NemID,
herunder om konsekvenserne ved ikke at overholde disse, jf.
forvaltningslovens § 7. Vejledningen kan efter
omstændighederne i det konkrete tilfælde tillige
omfatte, hvilke muligheder borgeren har for at blive betjent af den
offentlige forvaltning uden et NemID, samt hvilke muligheder
borgeren har for på ny at anmode om at få udstedt
NemID.
Det foreslås med formuleringen af § 1, stk. 2, at give ministeren for
offentlig innovation hjemmel til at fastsætte regler om
administrationen af NemID, herunder om udstedelse og spærring
samt genåbning af NemID. Der vil tillige kunne
fastsættes regler, der omhandler de krav, der stilles til
borgerens og den juridiske enheds medarbejderes løbende
håndtering af NemID.
De regler, der fastsættes, skal sikre,
at der i medfør af loven etableres en proces og klare regler
for, hvordan en borger henholdsvis en medarbejdere i juridiske
enheder kan få udstedt NemID. Det er hensigten, at der
fastsættes regler om, hvilke betingelser udover dem, der
fremgår af § 4, en borger henholdsvis en medarbejder
skal opfylde for at kunne få udstedt NemID, samt hvilke
betingelser borgeren henholdsvis den juridiske enhed og
medarbejderen løbende skal opfylde for at have og anvende
NemID. Det er hensigten i medfør af bestemmelsen at
fastsætte, hvornår der kan gives afslag på
udstedelse, regler om spærring, ny-udstedelse,
genåbning og lignende.
Regler om håndtering af NemID
fastsættes af hensyn til den samlede sikkerhed i
NemID-løsningen. Reglerne skal være med til også
at sikre borgerne og de juridiske enheder mod konkret misbrug og
skal samtidig bidrage til at opretholde den samlede sikkerhed ved
NemID. Der kan blandt andet fastsættes regler om, at borgeren
skal hemmeligholde nøglekortet og koder, at borgeren
kognitivt skal have evnen til at forstå og følge
reglerne, herunder beskytte det udstedte NemID og sine koder mod
andres brug og misbrug. Tilsvarende kan der fastsættes regler
om, at juridiske enheder skal indgå aftale og udpege en
administrator til at anvise medarbejdere, som har tilknytning til
den juridiske enhed og skal have udstedt NemID
medarbejder-signatur. Det kan blandt andet fastsættes, at
borgere og medarbejdere i juridiske enheder skal tage rimelige
forholdsregler for at beskytte de sikkerhedsmekanismer, der sikrer
NemID mod kompromittering, ændring, tab og uautoriseret brug,
og at adgangskoden skal hemmeligholdes, så andre ikke
får kendskab til denne. Det vil tillige kunne
fastsættes, hvilke konsekvenser det har, hvis borgeren eller
medarbejderen ikke overholder disse krav, efter NemID er udstedt.
Det vil eksempelvis kunne fastsættes, at NemID spærres
ved mistanke om misbrug eller tilsvarende brud på
sikkerheden.
Det forventes, at det fastsættes, at en
fysisk person og juridiske enheder kan anmode om at få
udstedt NemID online på henholdsvis hjemmesiderne nemid.nu og
medarbejdersignatur.dk. Det forventes tillige, at det bliver
fastsat, at borgere kan få udstedt NemID hos en
registreringsenhed i et pengeinstitut og ved personligt
fremmøde hos en registreringsenhed i kommunernes
borgerservicecentre.
De vilkår og krav, som gælder i
dag, følger af certifikatpolitik for OCES-personcertifikater
punkt 6.2, 7.3.1 og 7.3.2, og udgør grundlaget for
vilkårene for udstedelse af NemID (de såkaldte
NemID-regler). For virksomheder følger vilkår og krav
af certifikatpolitik for OCES-medarbejdercertifikater punkt 6.2,
7.3.1 og 7.3.2. Hensigten er i bekendtgørelsen at
fastsætte regler tilsvarende de allerede gældende
vilkår rettet mod borgere og juridiske enheder og deres
medarbejdere, så det tydeligt fremgår af
bekendtgørelsen, hvornår en borger henholdsvis en
medarbejder kan få udstedt NemID, og hvilke vilkår de
skal opfylde henholdsvis løbende overholde.
OCES-certifikatpolitikkerne kan tilgås på hjemmesiden
nemid.nu henholdsvis medarbejdersignatur.dk.
Det fremgår blandt andet af
certifikatpolitikken for OCES-personcertifikater punkt 6.2, at Nets
DanID A/S ved aftale skal forpligte certifikatindehaveren, den
fysiske person, til at opfylde en række betingelser.
Betingelserne er fastsat som vilkår for NemID, som er de
vilkår, som den enkelte borger (certifikatindehaveren) skal
acceptere i forbindelse med udstedelse af NemID. Det forventes, at
der i lighed med hvad der følger af certifikatpolitikken for
OCES-personcertifikater, blandt andet vil blive fastsat regler om,
at borgeren skal give fyldestgørende og korrekte svar
på alle anmodninger fra den udpegede udsteder (Nets DanID
A/S) og registreringsenheder, om information i
ansøgningsprocessen, at en borger alene må benytte
NemID i henhold til certifikatpolitikkens bestemmelser, at en
borger skal tage rimelige forholdsregler for at beskytte de
sikkerhedsmekanismer, der sikrer NemID mod kompromittering,
ændring, tab og uautoriseret brug, at en borger skal
hemmeligholde adgangskoden, så andre ikke får kendskab
til denne, at en borger ved modtagelse af NemID skal sikre sig at
indholdet heraf er i overensstemmelse med de faktiske forhold, at
en borger omgående skal anmode om spærring og eventuel
fornyelse af NemID, hvis indholdet heraf ikke er i overensstemmelse
med de faktiske forhold, at en borger omgående skal
ændre sin adgangskode eller spærre NemID, hvis der
opstår mistanke om, at adgangskoden er kompromitteret, og at
en borger omgående skal ophøre med at anvende NemID,
hvis borgeren opnår kendskab til, at Nets DanID A/S er blevet
kompromitteret.
Det fremgår af certifikatpolitikken for
OCES-medarbejdercertifikater punkt 6.2, at Nets DanID A/S ved
aftale skal forpligte certifikatindehaveren, medarbejderen, til at
opfylde en række betingelser, samt at certifikatindehaverens
organisation, virksomheden, og procedurer understøtter
opfyldelsen heraf. Betingelserne er fastsat som vilkår for
NemID, som er de vilkår, som den enkelte medarbejder
(certifikatindehaveren) skal acceptere i forbindelse med udstedelse
af NemID til medarbejdere. Det forventes, at der i lighed med, hvad
der følger af certifikatpolitikken for
OCES-medarbejdercertifikater, blandt andet vil blive fastsat regler
om, at medarbejdere skal give fyldestgørende og korrekte
svar på alle anmodninger fra den udpegede udsteder (Nets
DanID A/S), om information i ansøgningsprocessen, at en
medarbejder alene må benytte NemID i henhold til
certifikatpolitikkens bestemmelser, at en medarbejder skal tage
rimelige forholdsregler for at beskytte de sikkerhedsmekanismer,
der sikrer NemID mod kompromittering, ændring, tab og
uautoriseret brug, at en medarbejder skal hemmeligholde
adgangskoden, så andre ikke får kendskab til denne, at
en medarbejder ved modtagelse af NemID skal sikre sig at indholdet
heraf er i overensstemmelse med de faktiske forhold, at en
medarbejder omgående skal anmode om spærring og
eventuel fornyelse af NemID, hvis indholdet heraf ikke er i
overensstemmelse med de faktiske forhold, at en medarbejder
omgående skal ændre sin adgangskode eller spærre
NemID, hvis der opstår mistanke om, at adgangskoden er
kompromitteret, og at en medarbejder omgående skal
ophøre med at anvende NemID, hvis medarbejderen opnår
kendskab til, at Nets DanID A/S er blevet kompromitteret.
Herudover indgår den juridiske enhed
(administratoren) aftale med Nets DanID A/S om at anvise
medarbejdere, der skal have udstedt NemID til medarbejdere. Den
juridiske enhed forpligter sig også til at instruere
medarbejdere i korrekt anvendelse af NemID, herunder overholdelse
af certifikatpolitikken for OCES-medarbejdercertifikater.
I medfør af bestemmelsen vil det
ligeledes blive fastsat, at Nets DanID A/S skal sikre, at borgeren
henholdsvis den juridiske enhed opfylder de betingelser, der
fastsættes for at kunne få udstedt NemID.
Der vil samtidig kunne fastsættes regler
om, at der kan gives afslag på at få udstedt NemID,
hvis udsteder vurderer, at borgeren eller den juridiske enhed ikke
opfylder en eller flere af de fastsatte betingelser. Det kan
eksempelvis være, hvis der er tvivl om, hvorvidt borgeren
eller medarbejderen kan administrere og anvende NemID korrekt
eksempelvis af sproglige eller forståelsesmæssige
årsager. Et andet eksempel er, hvis der er tvivl om
validiteten af legitimationsdokumentationen. For virksomheder vil
det være administrator, der indestår for, at de
medarbejdere, der udpeges til at få NemID til medarbejdere,
er identificeret korrekt i overensstemmelse med aftalen og reglerne
herfor.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2. ovenfor.
Til §
2
Efter den foreslåede § 2 slås det fast i loven, at
ministeren for offentlig innovation kan overlade opgaven med at
træffe afgørelse om at udstede NemID med offentlig
digital signatur til fysiske personer (NemID) til en juridisk
enhed. Begrebet »juridisk enhed« skal forstås i
overensstemmelse med anvendelsen af begrebet i lov om Det Centrale
Virksomhedsregister, jf. de almindelige bemærkninger afsnit
2.1.2. ovenfor.
Ministeren for offentlig innovation kan udpege
konkrete juridiske enheder til at varetage opgaven med som
registreringsenhed at træffe afgørelser om udstedelse
af NemID til fysiske personer, der anmoder om at få udstedt
NemID med offentlig digital signatur til fysiske personer hos en
registreringsenhed.
Det er hensigten, at ministeren udpeger,
hvilke konkrete registreringsenheder der kan træffe
afgørelse om at udstede NemID til borgere, der eksempelvis
møder fysisk frem i registreringsenheden og anmoder om at
få udstedt NemID. Grundlaget for registreringsenhederne
forventes at lægge sig op ad indholdet i de konkrete aftaler
herom, som gælder i dag.
Nets DanID A/S har på nuværende
tidspunkt delegeret opgaven med at udstede NemID til borgere, der
fysisk møder op, til en lang række kommuner på
baggrund af bilaterale aftaler indgået med de enkelte
kommuner. Opgaven varetages og administreres typisk af
borgerservicecentrene i kommunerne, jf. de almindelige
bemærkninger afsnit 2.1.1 ovenfor. Endvidere har også
en række pengeinstitutter indgået aftale om at varetage
opgaven som registreringsenhed. Det er hensigten, at ministeren ved
udpegning af registreringsenheder sikrer, at indholdet i disse
aftale i videst mulige omfang opretholdes eventuelt ved en
henvisning til de allerede indgåede aftaler.
Registreringsenhederne er ansvarlige for
identifikation og autentifikation af en kommende
certifikatindehaver og for at udstede NemID til borgere. Det er
derfor også registreringsenhederne, der påser og
vurderer, om en fremmødt borger lever op til de fastsatte
regler for at kunne få NemID, og det er
registreringsenhederne, der træffer afgørelse om at
give en borger afslag, hvis borgeren ikke lever op til de krav, der
er fastsat for at kunne få NemID. Der er tale om en opgave,
der i medfør af § 2 er delegeret fra ministeren for
offentlig innovation til registreringsenhederne.
Afgørelserne som registreringsenhederne træffer om
udstedelse af NemID skal leve op til forvaltningsretten og de
forvaltningsretlige principper, jf. den foreslåede § 3.
Registreringsenhederne vil blandt andet skulle vejlede og vurdere,
om borgeren forventes at forstå og løbende kunne leve
op til de regler og vilkår, der er fastsat. Nets DanID A/S
har ansvaret for hele udstedelsesprocessen, herunder validering af
borgerens identitet, samt for de afgørelser, der
træffes.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2. ovenfor.
Til 3
Det er almindeligt antaget, at delegation
medfører, at den opgave, der delegeres til en anden,
også er omfattet af de regler, der gælder, herunder
forvaltningsloven, og skal overholde disse. For at undgå
fortolkningstvivl fastsættes det direkte i loven, at Nets
DanID A/S og registreringsenhederne er omfattet af
forvaltningsloven i forbindelse med de afgørelser, der
træffes om udstedelse af NemID, spærring, afslag
på udstedelse og afslag på genåbning mv. Dette
medfører blandt andet, at visse afgørelser skal
ledsages af en begrundelse og en klagevejledning, at
partshøringsreglerne i relevant omfang skal iagttages, og at
borgere og virksomheder skal vejledes tilstrækkeligt om deres
rettigheder mv. En afgørelse om at spærre et NemID
træffes for at sikre mod misbrug og tilsvarende, hvorfor
spærring kan foretages uden forudgående kontakt til den
registrerede.
Nets DanID A/S og registreringsenhederne vil
således ved anmodning om at få udstedt NemID blandt
andet skulle vejlede borgeren om reglerne for at få udstedt
NemID og særligt reglerne for løbende at kunne anvende
NemID, herunder om konsekvenserne ved ikke at overholde disse, jf.
forvaltningslovens § 7. Vejledningen kan i de konkrete
tilfælde tillige omfatte, hvilke muligheder borgeren har for
at blive betjent af den offentlige forvaltning uden et NemID, samt
hvilke muligheder borgeren henholdsvis juridiske enheder har for
på ny at anmode om at få udstedt NemID.
Til §
4
Den foreslåede § 4, stk. 1, fastslår, at en fysisk person
har ret til at anmode om at få udstedt NemID med offentlig
digital signatur til fysiske personer (NemID), hvis borgeren er
fyldt 15 år og har et personnummer. Borgeren vil i den
forbindelse skulle kunne legitimere sig fyldestgørende
overfor udstederen henholdsvis registreringsenheden. En borger, der
i øvrigt opfylder de regler og vilkår, der
fastsættes i medfør af § 1, stk. 2, og som
vurderes løbende at kunne overholde disse kan herefter
få udstedt NemID.
Bestemmelsen omfatter NemID, som udstedes til
fysiske personer. Fysiske personer er privatpersoner også
betegnet som borgere. Også fysiske personer, der ikke er
danske statsborgere, kan anmode om at få udstedt NemID.
Eksempelvis vil udlændinge, der får et personnummer i
forbindelse med, at de kommer til landet for at arbejde, kunne
anmode om at få udstedt NemID. En borger med et
administrativt personnummer kan alene få udstedt NemID ved
personligt fremmøde hos en registreringsenhed.
Det forudsættes, at de regler, der
fastsættes i medfør af § 1, stk. 2, indeholder
betingelserne for at få udstedt NemID, samt regler, som
løbende skal overholdes ved anvendelse af NemID. Det
forudsættes tillige, at de regler, der fastsættes,
følger de regler, der allerede i dag gælder i
medfør af certifikatpolitikken for OCES-personcertifikater,
og som er gengivet i vilkårene for NemID.
Borgere skal følge den procedure, der
fastsættes, for at anmode om at få udstedt NemID.
Det er forventningen, at borgeren som hidtil
vil kunne anmode om at få udstedt NemID online på
hjemmesiden nemid.nu, hos en registreringsenhed i et pengeinstitut
eller ved personligt fremmøde hos en registreringsenhed i en
kommunes borgerservicecenter.
Det foreslås med formuleringen af §
4, stk. 2, at juridiske enheder har ret
til at anmode om at få udstedt NemID til medarbejdere i
juridiske enheder.
Begrebet »juridisk enhed« skal
ligesom i § 2 forstås i overensstemmelse med anvendelsen
af begrebet i lov om Det Centrale Virksomhedsregister, jf.
lovbekendtgørelse nr. 653 af 15. juni 2006 med senere
ændringer, hvoraf det fremgår af § 3, at en
juridisk enhed kan være 1) en fysisk person i dennes egenskab
af arbejdsgiver eller selvstændigt erhvervsdrivende, 2) en
juridisk person eller filial af en udenlandsk juridisk person, 3)
en statslig administrativ enhed, 4) en region, 5) en kommune eller
6) et kommunalt fællesskab. Det sikres samtidig, at loven
anvender samme begreb, som anvendes i
OCES-personcertifikatpolitikken. Der henvises til lovforslagets
§ 2.
En juridisk enhed skal således have et
CVR-nummer og have indgået en aftale med Nets DanID A/S, hvor
der udpeges en administrator til på vegne af den juridiske
enhed at anvise personer med tilknytning til den juridiske enhed,
der skal have udstedt NemID medarbejdersignatur.
Bestemmelsen omfatter NemID, som udstedes til
medarbejdere i juridiske enheder. En virksomhed, der i
øvrigt opfylder de regler, der fastsættes i
medfør af § 1, stk. 2, kan herefter få udstedt
NemID til sine medarbejdere.
Det forudsættes, at de regler, der
fastsættes i medfør af § 1, stk. 2, indeholder
betingelserne for at få udstedt NemID, samt regler, som
løbende skal overholdes ved anvendelse af NemID. Det
forudsættes tillige, at de regler, der fastsættes,
følger de regler, der allerede i dag gælder i
medfør af OCES-certifikatpolitikken for
medarbejdercertifikater, og som er gengivet i aftale om udpegning
af administrator henholdsvis vilkårene for NemID.
Juridiske enheder skal følge den
procedure, der fastsættes, for at anmode om at få
udstedt NemID.
Det er forventningen, at juridiske enheder som
hidtil vil kunne anmode om at få udstedt NemID online
på hjemmesiden medarbejdersignatur.dk. Det vil fortsat ikke
være muligt for juridiske enheder at anmode om at få
udstedt NemID medarbejdersignatur hos en registreringsenhed.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2. ovenfor.
Til §
5
Det foreslås med § 5, stk. 1, at fastslå, at klage
over en afgørelse kan indbringes for
Digitaliseringsstyrelsen.
Den afgørelse, der påklages, vil
være truffet af den private udsteder eller af en
registreringsenhed, der udsteder NemID med offentlig digital
signatur til fysiske personer og til medarbejdere i juridiske
enheder (NemID) i kommunerne eller i pengeinstitutterne. De
afgørelser, der kan påklages, er afgørelser,
der er truffet efter de regler, der vil blive udstedt i
medfør af § 1, stk. 2.
Der kan eksempelvis være tale om klage
over en afgørelse om afslag på udstedelse af NemID,
afslag på genåbning af NemID, klage over en
afgørelse om spærring af et NemID og lignende efter
regler fastsat i medfør af § 1, stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsen vil foretage en
klagesagsbehandling på baggrund af sagens oplysninger, de
fastsatte regler, og efter de regler, der følger af
forvaltningsloven og de forvaltningsretlige principper mv.
Registreringsenhederne og udstederen (i dag
Nets DanID A/S) skal, når de træffer afgørelse,
sikre, at borgere og virksomheder får en klagevejledning om,
at deres afgørelser kan indbringes for
Digitaliseringsstyrelsen.
Registreringsenhederne og udstederen (i dag
Nets DanID A/S) skal, hvis klagen indgives direkte til dem
videresende klagen til Digitaliseringsstyrelsen med henblik
på behandling af klagen.
Det foreslås med § 5, stk. 2, at
det fastsættes direkte i loven, at Digitaliseringsstyrelsen
kan kræve enhver oplysning af betydning for
klagebehandlingen, af den private virksomhed, der er udpeget i
medfør af § 1, stk. 1, og af registreringsenheder, jf.
§ 2.
Digitaliseringsstyrelsen kan i konkrete
klagesager rette henvendelse til den relevante registreringsenhed
eller Nets DanID A/S i forbindelse med behandling af klagen med
henblik på at få oplyst sagen tilstrækkeligt mv.
Digitaliseringsstyrelsen kan herunder kræve at få
relevante oplysninger og dokumenter til brug for behandling af
sagen.
Med den foreslåede bestemmelse i § 5, stk. 3, slås det fast, at
Digitaliseringsstyrelsens afgørelser ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed. Afgørelserne vil dog kunne
indbringes for domstolene i medfør af grundlovens §
63.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2. ovenfor.
Til §
6
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2018.
Det er hensigten at ophæve loven i
forbindelse med, at Nets DanID A/S' ret til at udstede NemID
udløber.
Til §
7
Det foreslås, at loven gælder ikke
for Grønland og Færøerne.
For Grønland er der tale om et
sagsområde, der ikke er hjemtaget, hvorfor loven ikke skal
gælde i Grønland, men loven vil helt eller delvist
kunne sættes i kraft i Grønland ved kongelig
anordning.
Den hidtidige aftalebaserede tilgang for
udstedelse af NemID med offentlig digital signatur til fysiske
personer (NemID) i Grønland baseret på
OCES-personcertifikatpolitikken vil fortsat være
gældende.
For Færøerne er der tale om et
sagsområde, der ikke hører til
fællesanliggender, som varetages af rigsmyndighederne.
Sagsområdet anses derfor som ovegået til
Færøerne, hvorfor loven ikke skal gælde på
Færøerne.
Udstedelse af NemID til færinger baseret
på OCES-personcertifikatpolitikken vil foregå på
samme måde som i dag. Hvis en færing har et
administrativt personnummer, kan NemID alene blive udstedt ved
personligt fremmøde hos en registreringsenhed.