Skriftlig fremsættelse (21. februar
2018)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige og lov om Udbetaling
Danmark (Genoptagelse af sager med mulige fejl i
restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelse, endelig
afskrivning af fordringer med tvivlsom retskraft m.v.)
(Lovforslag nr. L 148)
Regeringen og
Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti, der står bag
»Aftale om styrkelse af den offentlige
gældsinddrivelse« af 8. juni 2017, er enige om at sikre
den fremadrettede inddrivelse af gæld til det offentlige og
at få løst de bagudrettede oprydningsopgaver efter de
fejl, som bl.a. er opstået på grund af det
fejlbehæftede it-system for inddrivelsen, EFI/DMI.
En oprydning
er afgørende for at skabe det bedst mulige fundament for
fremtidens gældsinddrivelse og samtidig sikre tilliden til
skattevæsenet. På baggrund heraf er det vigtigt for
regeringen og aftalepartierne at få gjort op med de fejl og
problemer, der er opstået i forhold til de gældsposter,
der har været under inddrivelse i perioden med EFI/DMI.
Med henblik
på at fokusere ressourceforbruget på at rette
identificerede fejl, der har betydning for skyldnerne, og for at
sikre, at den fremadrettede inddrivelse kan prioriteres,
foreslår regeringen og aftalepartierne en række tiltag,
der har til formål at forenkle arbejdet med at genoptage
disse sager og sikre, at borgere og virksomheder ikke
unødigt ulejliges, hvor en fejlretning alene vil have ingen
eller begrænset betydning for disse.
Herudover
foreslås det at afskrive en række mindre
gældsposter efter en model, der dels tager hensyn til
skyldnernes betalingsevne, dels varetager hensynet til
retsfølelsen, således at f.eks. bøder ikke
afskrives. Derudover foreslås det, at skyldnere med
uforholdsmæssig stor gæld som følge af mange
små gældsposter ikke får afskrevet hele deres
gæld. Den målrettede afskrivning skal sikre, at
udgifterne til at gennemgå de enkelte gældsposter, med
henblik på at vurdere om de er forældede, står i
et rimeligt forhold til de enkelte gældsposters
størrelse, og at opgaven i praksis kan gennemføres
administrativt og organisatorisk.
Lovforslagets
økonomiske konsekvenser vedrører fortrinsvis den
ekstraordinære afskrivning, der har engangskarakter og
påvirker de offentlige finanser negativt svarende hertil. En
stor del af afskrivningerne har dog ingen provenumæssige
konsekvenser, hvilket primært skyldes, at mange skyldnere
reelt ikke har betalingsevne. Kursværdien af de afskrevne
gældsposter skønnes til ca. 1 mia. kr., men da ikke
alle gældsposter vil være retskraftige, vil den reelle
provenuvirkning være mindre. Det afståede provenu skal
ses i sammenhæng med de uforholdsvist mange ressourcer, som
det vil kræve at behandle alle fordringerne manuelt for at
afklare gyldigheden og efterfølgende inddrive
beløbene. De øvrige dele af lovforslaget
påvirker kun i begrænset omfang de offentlige
finanser.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.