Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 3. april 2018
Forslag
til
Lov om ændring af lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige og lov om Udbetaling Danmark
(Genoptagelse af sager med mulige fejl i
restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelse, endelig afskrivning
af fordringer med tvivlsom retskraft m.v.)
§ 1
I lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige, jf. lovbekendtgørelse nr. 29 af 12. januar 2015,
som ændret bl.a. ved lov nr. 1253 af 17. november 2015 og
§ 1 i lov nr. 298 af 22. marts 2016 og senest ved § 1 i
lov nr. 285 af 29. marts 2017, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 18 c indsættes før overskriften
før § 19:
»Særlige
regler om tiltag vedrørende fordringer overdraget til
restanceinddrivelsesmyndigheden og fordringer i told- og
skatteforvaltningens opkrævningssystemer m.v.
§ 18 d. I sager om inddrivelse
eller frivillig betaling, der har fundet sted i perioden fra og med
den 1. september 2013 til og med den 7. september 2015,
vedrørende fordringer under inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden er restanceinddrivelsesmyndigheden
ikke forpligtet til af egen drift at udsøge og genoptage
sager, hvor inddrivelsen eller den frivillige betaling kan have
været uretmæssig, jf. dog stk. 2 og 3.
Restanceinddrivelsesmyndigheden genoptager ikke sager som
nævnt i 1. pkt. på baggrund af en anmodning om
genoptagelse, der er modtaget den 8. september 2018 eller
senere.
Stk. 2. I sager
om inddrivelse eller frivillig betaling, der har fundet sted i
perioden fra og med den 1. september 2013 til og med den 7.
september 2015, vedrørende fordringer under inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden genoptager
restanceinddrivelsesmyndigheden af egen drift sager, hvor
restanceinddrivelsesmyndigheden har konstateret, at fordringen ved
inddrivelsen eller modtagelsen af den frivillige betaling var eller
kan have været uden retskraft, og sager, hvor
restanceinddrivelsesmyndigheden har konstateret, at fordringen,
efter at der blev inddrevet på den ved en inddrivelse, der af
restanceinddrivelsesmyndigheden er konstateret ramt eller formodes
at kunne være ramt af sagsbehandlingsfejl, har mistet eller
kan have mistet retskraften. Det er dog en forudsætning for
genoptagelsen, at det samlede beløb, der er inddrevet eller
modtaget på eller vedrørende fordringen, inklusive
renter udgør mindst 3.000 kr., og at et krav om
tilbagebetaling af det inddrevne eller modtagne beløb ikke
er forældet, jf. § 18 e.
Stk. 3. I sager
om inddrivelse eller frivillig betaling, der har fundet sted i
perioden fra og med den 1. september 2013 til og med den 7.
september 2015, vedrørende fordringer under inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden genoptager
restanceinddrivelsesmyndigheden sagen, hvis fordringen ikke er
omfattet af en genoptagelse af egen drift efter stk. 2 og det i
forbindelse med restanceinddrivelsesmyndighedens gennemgang af
fordringen for at afklare dens retskraft konstateres, at fordringen
var forældet eller på anden vis ophørt, da
inddrivelsen eller den frivillige betaling fandt sted. Genoptagelse
er dog betinget af, at et krav om tilbagebetaling af det inddrevne
eller modtagne beløb ikke er forældet, jf. § 18
e.
Stk. 4.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om
forhold omfattet af stk. 1-3.
§ 18 e.
Forældelsesfristen for tilbagebetalingskrav, som fysiske og
juridiske personer måtte have som følge af en
inddrivelse eller frivillig betaling, der fandt sted i perioden fra
og med den 1. september 2013 til og med den 7. september 2015,
vedrørende fordringer under inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden, løber fra den 8. september
2015.
§ 18 f. Told- og
skatteforvaltningen ændrer ikke skatteansættelsen for
en skattepligtig, som følge af at den skattepligtige i sin
skatteansættelse uberettiget har fået fradrag for
renter, der, efter at fordringen er forældet, i medfør
af § 5 er tilskrevet en fordring, der er overdraget til
restanceinddrivelsesmyndigheden senest den 19. november 2015, men
før eller efter overdragelsen er bortfaldet ved
forældelse.
Stk. 2.
Skattepligtige, der har fået deres skatteansættelse
ændret på grund af et uberettiget rentefradrag efter
stk. 1, kan begære deres skatteansættelse genoptaget
efter skatteforvaltningslovens § 26 og § 27, stk. 1, nr.
1, med henblik på at rentefradraget indgår i
skatteansættelsen.
§ 18 g. Gevinst ved
forældelse, der er indtrådt senest den 19. november
2015, af fordringer inklusive renter, gebyrer og andre
omkostninger, der er overdraget til
restanceinddrivelsesinddrivelsesmyndigheden inden denne dato, og af
renter, gebyrer og andre omkostninger, der af
restanceinddrivelsesmyndigheden er pålagt disse fordringer,
medregnes ikke ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst. Gevinst ved forældelse, der er indtrådt
senest den 15. april 2023, af fordringer inklusive renter, gebyrer
og andre omkostninger under opkrævning hos told- og
skatteforvaltningen medregnes ikke ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. Ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst medregnes endvidere ikke gevinst, der
opstår, ved at fordringer inklusive renter, gebyrer og andre
omkostninger afskrives efter § 18 h, stk. 1, eller i
medfør af regler udstedt i henhold til § 18 h, stk.
10.
Stk. 2.
Skattepligtige, der har selvangivet en gevinst, som efter stk. 1
ikke medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst, kan begære deres skatteansættelse genoptaget
efter skatteforvaltningslovens § 26 og § 27, stk. 1, nr.
1, med henblik på at gevinsten ikke indgår i
opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
§ 18 h.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan endeligt afskrive fordringer,
herunder renter og gebyrer, der er overdraget til
restanceinddrivelsesmyndigheden senest den 19. november 2015 eller
før denne dato er dannet af restanceinddrivelsesmyndigheden
som led i inddrivelsen af disse fordringer, hvis der er tvivl om
retskraften for disse fordringer. Restanceinddrivelsesmyndigheden
kan desuden ved tvivl om deres retskraft endeligt afskrive renter
og gebyrer, der vedrører de fordringer, der er nævnt i
1. pkt., og som efter den 19. november 2015 er dannet af
restanceinddrivelsesmyndigheden som led i inddrivelsen eller er
overdraget til restanceinddrivelsesmyndigheden, samt
opskrivningsfordringer, der fra og med den 1. april 2017 er
overdraget til restanceinddrivelsesmyndigheden og vedrører
de fordringer, der er nævnt i 1. pkt., eller de renter og
gebyrer, der er nævnt i nærværende punktum, og
som efter den 19. november 2015 er overdraget til
restanceinddrivelsesmyndigheden, samt renter og gebyrer, der
vedrører disse opskrivningsfordringer. For adgangen til
endelig afskrivning efter 1. og 2. pkt. gælder dog de
begrænsninger og betingelser, der fremgår af stk.
2-8.
Stk. 2. En
fordring, der inklusive renter påløbet under
inddrivelsen udgør mere end 7.500 kr. pr. 8. september 2018,
kan ikke afskrives efter stk. 1. Det samme gælder renter, der
er påløbet under inddrivelsen af den i 1. pkt.
nævnte ford?ring.
Stk. 3. En
fordring, der inklusive renter påløbet under
inddrivelsen udgør mellem 1.000 kr. og 7.500 kr. pr. 8.
september 2018, kan inklusive disse renter alene afskrives efter
stk. 1, hvis skyldneren er en fysisk person med en skattepligtig
indkomst, der ifølge skyldnerens pr. 8. september 2018
gældende årsopgørelse for indkomståret
2017 udgjorde mindre end 200.000 kr., og skyldneren ikke
hæfter for fordringen som følge af sin deltagelse i et
interessentskab eller anden virksomhed med flere deltagere, der
hver især hæfter personligt, helt eller delvis og
solidarisk for virksomhedens forpligtelser. Foreligger der den 8.
september 2018 ingen årsopgørelse for 2017, anvendes
den på denne dato gældende årsopgørelse
for 2016, alternativt den på denne dato gældende
årsopgørelse for 2015. Foreligger der for ingen af
disse indkomstår en årsopgørelse for skyldneren,
anses dennes skattepligtige indkomst at være mindre end
200.000 kr. ved anvendelsen af 1. pkt.
Stk. 4.
Bøder, tvangsbøder, erstatningskrav og
sagsomkostninger fastslået eller fastsat ved afgørelse
i straffesag, afsoningsomkostninger, konfiskationskrav,
offerbidrag, private underholdsbidrag, toldkrav, udenlandske
fordringer, fortrinsberettigede kommunale fordringer og fordringer,
der opkræves af Landbrugsstyrelsen og Fiskeristyrelsen, kan
ikke afskrives efter stk. 1. Renter, der er påløbet
under inddrivelsen af disse fordringer, kan endvidere ikke
afskrives efter stk. 1. Det samme gælder renter
påløbet under opkrævningen af private
underholdsbidrag, toldkrav, udenlandske fordringer og fordringer,
der opkræves af Landbrugsstyrelsen og Fiskeristyrelsen.
Stk. 5. Det er
en betingelse for afskrivning af en fordring efter stk. 1, at der
ikke inden den 8. september 2018 er gennemført en
retskraftvurdering eller over for restanceinddrivelsesmyndigheden
er fremsat en anmodning, der vil indebære en
retskraftvurdering af fordringen, og at der ikke af andre grunde,
som restanceinddrivelsesmyndigheden senest den 8. september 2018
har fået kendskab til, skal foretages en retskraftvurdering
af fordringen.
Stk. 6.
Hæfter flere skyldnere helt eller delvis for en ford?ring,
kan afskrivning alene ske, hvis samtlige skyldnere, som fordringen
er under inddrivelse over for pr. 8. september 2018, opfylder
betingelserne for afskrivning.
Stk. 7. For den
enkelte skyldner gælder et afskrivningsloft, der beregnes som
et grundbeløb på 50.000 kr. med tillæg af 50
pct. af den samlede størrelse på de fordringer, der
resterer, hvis der efter stk. 1 sker afskrivning af fordringer for
et samlet beløb på 50.000 kr., og som den 8. september
2018 er under inddrivelse hos skyldneren. Fordringens
størrelse anvendes efter 1. pkt., selv om skyldneren alene
hæfter delvis for fordringen. Fordringer afskrives efter
deres størrelse med den mindste først, inden
afskrivningsloftet nås. Er to eller flere fordringer lige
store, og overskrides afskrivningsloftet, hvis disse fordringer
afskrives, afskrives i henhold til den rækkefølge,
hvori fordringerne er blevet registreret som værende under
inddrivelse. Er det i forhold til en skyldner beregnet, hvor stort
et beløb der kan afskrives, jf. 1. pkt., og viser det sig,
at en af disse fordringer ikke kan afskrives i forhold til en anden
skyldner, afskrives fordringen ikke, og en genberegning foretages
ikke i forhold til den første skyldner.
Stk. 8. Ved
anvendelsen af stk. 2-7 er det restanceinddrivelsesmyndighedens
oplysninger pr. 8. september 2018, der lægges til grund. En
afskrivning efter stk. 1 gælder hele fordringen inklusive
renter påløbet under inddrivelsen. Renter
påløbet under opkrævningen, renter, der er
påløbet under inddrivelsen af en fordring, der inden
den 8. september 2018 er blevet indfriet, og gebyrer og andre
omkostninger anses som selvstændige fordringer ved
afskrivning efter stk. 1, jf. dog stk. 4. En opskrevet fordring og
opskrivningsfordringer til den opskrevne fordring kan alene
afskrives efter stk. 1, hvis de efter at være lagt sammen
opfylder betingelserne i stk. 2-4, 6 og 7, mens betingelserne i
stk. 5 skal være opfyldt for den opskrevne fordring,
opskrivningsfordringer til denne og det sammenlagte
beløb.
Stk. 9.
Når en endelig afskrivning efter stk. 1 er foretaget, giver
restanceinddrivelsesmyndigheden skyldneren meddelelse herom.
Stk. 10.
Skatteministeren kan til og med den 15. april 2023 fastsætte
regler om, at restanceinddrivelsesmyndigheden for en gruppe af
fordringer, der med tillæg af renter, gebyrer og andre
omkostninger er under inddrivelse, kan foretage endelig afskrivning
uden en vurdering af hver enkelt fordring, hvis der består
tvivl om rigtigheden af de oplysninger, der er nødvendige
for fordringernes inddrivelse, eller disse oplysninger mangler og
det vil være umuligt eller forbundet med
uforholdsmæssige omkostninger at afklare denne tvivl eller
fremskaffe oplysningerne, eller hvis der foreligger andre ganske
særlige grunde til at gennemføre endelig afskrivning.
De i stk. 4 nævnte typer af fordringer omfattes ikke af 1.
pkt. Skatteministeren kan til og med den 15. april 2023 desuden
fastsætte regler om, at restanceinddrivelsesmyndigheden for
grupper af tilbagebetalingskrav inklusive eventuelle renter,
gebyrer og andre omkostninger, som tilkommer
restanceinddrivelsesmyndigheden, kan foretage endelig afskrivning
uden en vurdering af hvert enkelt tilbagebetalingskrav, hvis der
består tvivl om rigtigheden af de oplysninger, der er
nødvendige for tilbagebetalingskravenes opkrævning og
inddrivelse, eller disse oplysninger mangler og det vil være
umuligt eller forbundet med uforholdsmæssige omkostninger at
afklare denne tvivl eller fremskaffe oplysningerne, eller hvis der
foreligger andre ganske særlige grunde til at
gennemføre endelig afskrivning. Skatteministeren kan til og
med den 15. april 2023 endvidere fastsætte regler om, at
told- og skatteforvaltningen for en gruppe af fordringer
bestående af skatter og afgifter m.v. med tillæg af
renter, gebyrer og andre omkostninger kan foretage endelig
afskrivning uden en vurdering af hver enkelt fordring, hvis det vil
være forbundet med uforholdsmæssige omkostninger for
told- og skatteforvaltningen at gennemføre opkrævning,
eller hvis der foreligger andre ganske særlige grunde til at
gennemføre endelig afskrivning. Der kan efter 4. pkt. ikke
fastsættes regler om afskrivning af fordringer som
nævnt i stk. 4, som opkræves af told- og
skatteforvaltningen, og det kan fastsættes, at afskrivningen
kan være begrænset til alene at omfatte renter, gebyrer
eller andre omkostninger.«
§ 2
I lov om Udbetaling Danmark, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1507 af 6. december 2016, som
ændret ved § 9 i lov nr. 285 af 29. marts 2017, §
26 i lov nr. 287 af 29. marts 2017, § 16 i lov nr. 674 af 8.
juni 2017 og § 51 i lov nr. 60 af 30. januar 2018, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 31 ændres »§
8« til: »§ 9«.
§ 3
Loven træder i kraft den 15. april 2018.