Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 10. april 2018
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget. Udlændinge- og integrationsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 1-4 og 6, herunder om deling af
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 5. Alternativets medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 7.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. februar
2018 og var til 1. behandling den 21. februar 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-
og Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 6. oktober
2017 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 4. Den 8.
februar 2018 sendte udlændinge- og integrationsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 16
spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Udtalelse fra udlændinge- og
integrationsministeren
Udlændinge- og integrationsministeren
har over for udvalget oplyst følgende: »Punkt 2.5.2 i
de almindelige bemærkninger i forslaget (Udlændinge- og
Integrationsministeriets overvejelser) indeholder desværre en
faktuel fejl. Det fremgår således af punkt 2.5.2 i de
almindelige bemærkninger:
»Udlændingemyndighederne har
endvidere vejledt generelt om Ouhrami-dommens konsekvenser og
myndighedernes opfølgning herpå på
udlændingemyndighedernes hjemmeside www.nyidanmark.dk.
Endvidere er ambassaderne orienteret herom med henblik på, at
den ændrede beregning af indrejseforbuds varighed kan
indgå i ambassadernes behandling af visumsager m.v., og
således at ambassaderne kan vejlede herom i relevant omfang,
herunder navnlig vejlede evt. berørte udlændinge, der
henvender sig til ambassaderne.«
Udlændingemyndighederne har rettelig
først vejledt om Ouhrami-dommens konsekvenser den 26.
februar 2018 på baggrund af et brev fra Udlændinge- og
Integrationsministeriet herom af 23. februar 2018.
Bemærkningerne bør
således rettelig være (ændring indsat med
kursiv):
»Udlændingemyndighederne har
den 26. februar 2018 vejledt generelt
om Ouhrami-dommens konsekvenser og myndighedernes opfølgning
herpå på udlændingemyndighedernes hjemmeside
www.nyidanmark.dk. Endvidere er ambassaderne blevet orienteret
herom med henblik på, at den ændrede beregning af
indrejseforbuds varighed kan indgå i ambassadernes behandling
af visumsager mv., og således at ambassaderne kan vejlede
herom i relevant omfang, herunder navnlig vejlede evt.
berørte udlændinge, der henvender sig til
ambassaderne.«
Det kan i øvrigt oplyses, at
Rigspolitiet og Rigsadvokaten ligeledes ved breve af 23. februar
2018 har modtaget Justitsministeriets vurdering af Ouhrami-dommens
betydning for politiets og anklagemyndighedens arbejde med henblik
på den praktiske gennemførelse af relevante
tiltag.«
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, LA og KF) indstiller de under A og B nævnte
lovforslag til vedtagelse med de af
ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme
imod ændringsforslag nr. 5 og 7.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller det under A nævnte
lovforslag til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte forslag til vedtagelse med
de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan
ikke støtte den del, der foreslås udskilt som A.
Baggrunden er, at forslaget afskærer psykisk syge og mentalt
handicappede, der dømmes for en lovovertrædelse, fra
privat indkvartering og adgang til arbejdsmarkedet. Enhedslisten
mener, at dette må bero på en konkret vurdering i den
enkelte sag, sådan som det er anført i Retspolitisk
Forenings høringssvar.
Enhedslisten har fremsat et
ændringsforslag til lovforslagets del B.
Ændringsforslaget tager sigte på at sikre, at
mindreårige asylansøgere, der indkvarteres privat hos
deres herboende forældre, sikres fuld gratis adgang til
undersøgelse og behandling hos læger og
tandlæger og på hospitaler efter samme regler som dem,
der gælder for mindreårige asylansøgere, der er
indkvarteret på et asylcenter. Såfremt dette
ændringsforslag vedtages, kan Enhedslisten støtte
lovforslagets del B. Vedtages det ikke, finder Enhedslisten, at det
er for usikkert, hvorvidt mindreårige asylansøgere,
der indkvarteres hos herboende forældre, får den adgang
til sundhedsydelser, som børn i Danmark skal have. I
så fald vil Enhedslisten stemme imod. Enhedslisten
ønsker at understrege, at det er vigtigt, at
asylansøgende børn, hvis forældre befinder sig
i Danmark, hurtigst muligt får adgang til indkvartering hos
forældrene. Enhedslisten ønsker, at denne adgang til
privat indkvartering udvides til - efter en konkret vurdering -
også at kunne omfatte indkvartering hos andre myndige,
nære familiemedlemmer her i landet.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse.
Mindretallet indstiller det under B nævnte forslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af ministeren stillede ændringsforslag og
imod ændringsforslag nr. 5 og 7.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven (Indkvartering og
forsørgelse af flygtninge og asylansøgere, advisering
af kommunerne om visse afgørelser i klagesager og
ændring af beregningen af varigheden af et indrejseforbud
m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-4, 6, 7 og 9-11, og
§§ 2 og 3.
B. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven (Kodificering af
praksis for privat indkvartering hos herboende forældre og
justering af Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt
for mindreårige asylansøgere)« omfattende §
1, nr. 5 og 8, § 2, stk. 1, og § 3.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 14 a, stk. 2, nr.
3, indsættes efter »lovovertrædelse«
ordet: »begået«.
[Præcisering af ordlyden]
3) I
den under nr. 6 foreslåede
affattelse af § 42 k, stk. 2, nr.
3, indsættes efter »lovovertrædelse«
ordet: »begået«.
[Præcisering af ordlyden]
4) I
den under nr. 7 foreslåede
affattelse af § 42 l, stk. 2, nr.
3, indsættes efter »lovovertrædelse«
ordet: »begået«.
[Præcisering af ordlyden]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT, RV og SF):
5) I
det under nr. 5 foreslåede § 42 a, stk. 3, nr. 5, indsættes
som 2. pkt.:
»Udlændingen får dog
udgifterne til nødvendige sundhedsmæssige ydelser
dækket af Udlændingestyrelsen i medfør af stk.
1.«
[Forslag om, at
Udlændingestyrelsen skal afholde udgifterne til visse
ydelser]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, V, LA og KF):
6) Nr. 8
affattes således:
»8. I §
42 l, stk. 3, 1. pkt., og stk. 5, 3.
pkt., indsættes efter
»ægtefælle«: »eller, hvis
udlændingen er mindreårig, hos herboende
forældre«.«
[Præcisering af ordlyden]
Underændringsforslagtil ændringsforslag nr. 6
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et mindretal
(EL, RV og SF):
7) I
den ved ændringsforslag nr. 6 foreslåede ændring
af § 42 l, stk. 3, 1. pkt., og
stk. 5, 3. pkt., ændres
»forældre« til:
»familiemedlemmer«.
[Mulighed for indkvartering hos
anden familie foruden forældre]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles,
således at visse af forslagene om indkvartering og
forsørgelse af flygtninge og asylansøgere, advisering
af kommunerne om visse afgørelser i klagesager og
ændring af beregningen af varigheden af et indrejseforbud
samles i et selvstændigt lovforslag, mens forslagene om
kodificering af praksis for privat indkvartering hos herboende
forældre og justering af Udlændingestyrelsens
forsørgelsespligt for mindreårige asylansøgere
samles i et andet lovforslag.
Til nr. 2-4
Ændringsforslagene præciserer
ordlyden af de foreslåede nye affattelser af
udlændingelovens § 14 a, stk. 2, nr. 3, § 42 k,
stk. 2, nr. 3, og § 42 l, stk. 2, nr. 3.
Forslagene har alene til formål at
udvide vandelskravet, ved at også personer, der opfylder
betingelserne for straffrihed, selv om de har begået alvorlig
kriminalitet, og som grundet mental tilstand idømmes en
anden retsfølge, der indebærer eller giver mulighed
for frihedsberøvelse, udelukkes fra muligheden for at tage
arbejde, fra ordningen om ophold i egenfinansieret bolig og fra
ordningen om privat indkvartering.
Da lovforslaget ikke herudover har til
hensigt at ændre gældende ret, foreslås en
præcisering af ordlyden, således at bestemmelserne i
øvrigt videreføres.
Til nr. 5
Det foreslås, at
Udlændingestyrelsen skal afholde udgifterne til
nødvendige sundhedsmæssige ydelser for
mindreårige asylansøgere, der er indkvarteret privat
hos herboende forældre i medfør af
udlændingelovens § 42 l, stk. 3, hvis
anvendelsesområde foreslås udvidet med det fremsatte
lovforslag.
Forslaget indebærer således, at
Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt efter
udlændingelovens § 42 a, stk. 1, også skal
gælde for disse mindreårige asylansøgere, for
så vidt angår udgifter til nødvendige
sundhedsmæssige ydelser.
Undtaget fra Udlændingestyrelsens
forsørgelsespligt vil dermed alene være udgifterne til
den mindreårige asylansøgers underhold, som vil skulle
afholdes af forældrene, medmindre særlige grunde
foreligger. Der henvises herom til bemærkningerne til §
1, nr. 8, i det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget stilles for at
sikre, at mindreårige asylansøgere, der indkvarteres
hos herboende familie, i praksis opnår samme adgang til
sundhedsydelser som andre mindreårige asylansøgere -
uafhængigt af den herboende families økonomiske
formåen.
Til nr. 6
Der er tale om en præcisering af
ordlyden, således at det tydeliggøres, at
bestemmelserne omfatter dels asylansøgere, der ønsker
privat indkvartering hos en herboende ægtefælle, dels
mindreårige asylansøgere, der ønsker privat
indkvartering hos herboende forældre.
Til nr. 7
Det foreslås, at mindreårige
udlændinge, der har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens §
7, kan indkvartere sig privat hos anden familie på samme
vilkår, som der efter det fremsatte lovforslag foreslås
at skulle gælde for privat indkvartering hos herboende
forældre. Med en mindreårig udlænding
forstås i denne sammenhæng en udlænding under 18
år.
Forslaget indebærer således, at
mindreårige asylansøgere vil kunne opnå
tilladelse til privat indkvartering hos et herboende familiemedlem,
indtil udlændingen meddeles opholdstilladelse, udrejser eller
udsendes, på betingelse af at udlændingen indgår
en kontrakt med Udlændingestyrelsen i overensstemmelse med
udlændingelovens § 42 l, stk. 4.
Forslaget indebærer endvidere, at
betingelsen i udlændingelovens § 42 l, stk. 5, 1. pkt.,
om, at boligen er placeret i en kommune, hvortil der kan visiteres
flygtninge på grundlag af de aftalte eller fastsatte
kommunekvoter, jf. integrationslovens § 8, heller ikke
gælder for mindreårige asylansøgere, der
ønsker privat indkvartering hos et herboende
familiemedlem.
En mindreårig udlænding vil
fortsat være udelukket fra ordningen om privat indkvartering,
hvis udlændingen er omfattet af udlændingelovens §
42 l, stk. 2, eller hvis ikke Udlændingestyrelsen efter en
konkret vurdering finder, at hensynet til den mindreåriges
tarv taler derfor, jf. udlændingelovens § 42 l, stk. 5,
2. pkt.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 1, nr. 8, i det fremsatte
lovforslag.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Carsten
Kudsk (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen
(V) Mads Fuglede (V) Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Thomas Jensen (S) Karen
J. Klint (S) Astrid Krag (S) nfmd. Mattias Tesfaye (S) Finn
Sørensen (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Carolina Magdalene
Maier (ALT) Josephine Fock (ALT) Marlene Borst Hansen (RV) Sofie
Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge (SF) Holger K. Nielsen
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
145
|
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra udlændinge- og integrationsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Ændringsforslag og udtalelse, fra
udlændinge- og integrationsministeren |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | 1. udkast til betænkning |
6 | Ændringsforslag, fra
udlændinge- og integrationsministeren |
7 | 2. udkast til betænkning | 8 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål og
svar vedrørende L 145
|
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvordan man kan sikre, at det er
de biologiske forældre, mindreårige kommer til at bo
hos, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvor mange der i dag vil kunne
anvende denne ordning om privat indkvartering af mindreårige,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
3 | Spm., om ministeren er enig i, at det giver
bedre mulighed for at kontrollere, hvor asylansøgere er,
hvis de opholder sig på asylcentre frem for i privat
indkvartering, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm., om ministeren vil udarbejde
ændringsforslag om deling af forslaget, således at
privat indkvartering af mindreårige udskilles i separat
forslag, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om at bekræfte, at der alene er
tale om en skærpelse af straffrihedskravet, for så vidt
angår personer, der på grund af deres mentale tilstand
ikke er i stand til at afsone en frihedsstraf og derfor i stedet er
idømt f.eks. forvaring eller behandling, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om ministeriets vurdering af forholdet
mellem Danmarks internationale forpligtelser, herunder særlig
FN's handicapkonvention, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om ministeriets vurdering af forholdet
mellem Danmarks internationale forpligtelser, herunder særlig
FN's børnekonvention, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om redegørelse for, om det med
lovforslaget er sikret, at børn, der indkvarteres hos
herboende forældre, sikres sundhedsydelser på mindst
samme niveau, som hvis børnene havde været
indkvarteret på asylcentre, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvorfor adgangen for
mindreårige til at bo hos anden familie end forældre
ikke er inddraget i forslaget, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm., om ministeren vil udarbejde
ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der
giver mulighed for mindreårige på samme lempelige
vilkår at blive indkvarteret hos anden familie, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm. om, hvordan mindreårige i privat
indkvartering bliver stillet i forhold til adgang til almene
sundhedsydelser, hvis de er privat indkvarteret hos herboende
familie, men deres sag endnu ikke er afgjort, til udlændinge-
og integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om, hvorfor ministeren finder
skærpelsen af strafkravet i forhold til privat indkvartering
og adgang til arbejdsmarkedet nødvendig, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm., om svarene på spm. 7 og 8 skal
forstås således, at børn, der indkvarteres hos
forældrene, ikke har garanti for sundhedsydelser på
samme niveau, som hvis de havde været indkvarteret på
asylcentre, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
14 | Spm., om ministeren anerkender, at Danmark
efter børnekonventionen er forpligtet til at give alle
børn, der opholder sig i Danmark, den samme adgang til
sundhedsydelser, til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om eksempler på sundhedsydelser,
som forældrene overtager ansvaret for at betale, når
asylansøgerbørn indkvarteres hos forældrene,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
16 | Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand
til udarbejdelse af et ændringsforslag med tilhørende
bemærkninger, der sikrer, at mindreårige
asylansøgere, der indkvarteres privat hos deres herboende
forældre, sikres fuld gratis adgang til undersøgelse
og behandling hos læger og tandlæger og på
hospitaler efter samme regler som dem, der gælder for
mindreårige asylansøgere, der er indkvarteret på
et asylcenter, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
|