Fremsat den 7. februar 2018 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Skærpelse af straffen for grov
vold)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 977 af 9. august 2017 som ændret ved lov nr. 1402 af 5.
december 2017 og lov nr. 1680 af 26. december 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 245, stk. 1, 1 pkt., og stk. 2, ændres »som« til:
»der«.
2. I
§ 245 a ændres
»som« til: »der«.
3. I
§ 246 ændres », der er
omfattet af § 245 eller § 245 a,« til:
»omfattet af § 245 eller § 245 a«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. maj 2018.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Gældende
ret | | 2.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | 2.3. | Lovforslagets
udformning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer | 9. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
Grove voldelige overfald efterlader ofte ofret med markante
psykiske og fysiske mén, og det nuværende strafniveau
i sager om grov vold afspejler efter regeringens opfattelse ikke i
tilstrækkelig grad den krænkelse af ofret, der finder
sted. Det er vigtigt, at forbrydelsens alvor afspejles i den straf,
som gerningsmanden får, ligesom de straffe, der
udmåles, skal være i overensstemmelse med befolkningens
retsfølelse. Der er derfor efter regeringens opfattelse
behov for en skærpelse af straffen for grov vold.
Formålet med lovforslaget er således at skærpe
straffen for overtrædelse af straffelovens § 245, §
245 a og § 246. Det forudsættes i den forbindelse, at
straffen generelt skærpes med en tredjedel i forhold til det
nuværende strafniveau. Med lovforslaget tilsigtes endvidere
en yderligere skærpelse af straffen i visse alvorlige sager
om grov vold efter straffelovens § 245.
Den foreslåede lovændring er en udmøntning af
finanslovsaftalen for 2018, ligesom den delvis udmønter
regeringsgrundlagets afsnit om gennemførelse af en tryg
retspolitik med en skærpelse af straffene for personfarlig
kriminalitet.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Efter straffelovens § 245, stk. 1, 1. pkt., straffes den,
som udøver et legemsangreb af særlig rå, brutal
eller farlig karakter eller gør sig skyldig i mishandling,
med fængsel indtil 6 år. Har et sådant
legemsangreb haft betydelig skade på legeme eller helbred til
følge, skal dette betragtes som en særlig
skærpende omstændighed, jf. § 245, stk. 1, 2. pkt.
Sager om grov vold er af meget forskellig karakter spændende
fra f.eks. forsøg på at ramme en person med en flaske
på et diskotek til vold i form af knivstik eller mange slag
og spark på en person, der ligger ned. Det afgørende
for, om et angreb er omfattet af straffelovens § 245 stk. 1,
1. pkt., er angrebets typiske farlighed. Et legemsangreb vil i
praksis efter omstændighederne blive anset for at være
af særlig rå, brutal eller farlig karakter, hvis der er
anvendt våben, herunder geværer, pistoler, økser
og knive, eller der er kastet med genstande, som kan
påføre ofret ikke uvæsentlige skader. Slag med
redskaber, herunder ølflasker, stave, kæder mv., vil
efter omstændighederne også kunne være omfattet
af straffelovens § 245, stk. 1. Endvidere kan vold uden
anvendelse af redskaber være omfattet af straffelovens §
245, stk. 1, hvis f.eks. angrebet er rettet mod legemsdele, der er
særligt sårbare. Som eksempler herpå kan
nævnes håndkantslag mod halsen, kvælergreb og
gentagne kraftige spark, spark mod øjne eller spark mod
maven på en højgravid kvinde. Mishandling foreligger
f.eks., hvor en række voldshandlinger over en periode
fremtræder som udslag af gerningsmandens overlegne stilling i
forhold til et offer, der ofte befinder sig i et
afhængighedsforhold.
Efter straffelovens § 245, stk. 2, straffes den, som uden
for de i stk. 1 nævnte tilfælde tilføjer en
anden person skade på legeme eller helbred, med fængsel
indtil 6 år. Bestemmelsen i straffelovens § 245, stk. 2,
omfatter tilfælde, der ikke falder ind under bestemmelsens
stk. 1, men hvor der foreligger forsæt til at tilføje
en anden person skade. Skade antages at foreligge, når
angrebet har nødvendiggjort lægehjælp, eller
når det har medført længere tids sygeleje eller
uarbejdsdygtighed.
Straffeloven indeholder i § 245 a en bestemmelse om
legemsangreb i form af kvindelig omskæring. Efter
bestemmelsen straffes den, som ved et legemsangreb med eller uden
samtykke bortskærer eller på anden måde fjerner
kvindelige ydre kønsorganer helt eller delvis, med
fængsel indtil 6 år.
Straffelovens § 246 er en strafskærpelsesbestemmelse,
hvorefter straffen for overtrædelse af straffelovens §
245 eller § 245 a kan stige til fængsel i 10 år,
hvis legemsangrebet har været af en så grov
beskaffenhed eller haft så alvorlige følger eller
døden til følge, at der foreligger særdeles
skærpende omstændigheder.
Efter straffelovens § 247, stk. 1, kan straffen
forhøjes med indtil det halve, hvis nogen af de
lovovertrædelser, der er nævnt i §§ 244-246,
begås af en person, der tidligere er dømt for
forsætligt legemsangreb eller for en forbrydelse, der har
været forbundet med forsætlig vold. Det samme
gælder, når en lovovertrædelse som nævnt i
§§ 244-246 begås over for en person, der efter
karakteren af sit arbejde er særlig udsat for vold, jf.
§ 247, stk. 2.
Straffen for overtrædelse af henholdsvis § 245,
§ 245 a og § 246 fastsættes af domstolene på
baggrund af en konkret vurdering af samtlige omstændigheder i
den enkelte sag. Som følge af de forskelligartede
omstændigheder, der kan foreligge i sager om grov vold, er
der stor variation i udmålingen af straf for
overtrædelse af bestemmelserne.
Straffen for overtrædelse af straffelovens § 245 ses
i praksis typisk udmålt i niveauet fra fængsel i
måneder til fængsel i flere år.
Overtrædelse af straffelovens § 246 ses typisk
udmålt i niveauet fra fængsel i 1 år til
fængsel i 8 år. Ved domstolenes vurdering af
strafudmålingen lægges betydelig vægt på
bl.a. voldens karakter og grovhed samt skaderne på den
forurettede, ligesom der også lægges vægt
på baggrunden for volden og oplysningerne om gerningsmanden,
herunder hans eller hendes eventuelle tidligere straffe for
personfarlig kriminalitet.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Ofre for grov vold efterlades ofte med markante psykiske og
fysiske mén. Det er væsentligt for regeringen, at
straffen for grov vold afspejler forbrydelsens grovhed, og det er
ikke tilfældet med det nuværende strafniveau.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at der er behov
for, at straffen i voldssager efter straffelovens § 245,
§ 245 a og § 246 gennemgående forhøjes med
omkring en tredjedel i forhold til den straf, der i dag ville blive
fastsat af domstolene.
Justitsministeriet finder endvidere efter drøftelse med
Rigsadvokaten, at der i visse tilfælde bør ske en
større nuancering i strafudmålingen efter
straffelovens § 245, end det er tilfældet i dag.
Dette gælder for de allergroveste tilfælde af vold
efter straffelovens § 245, herunder særligt hvor
forurettede er blevet udsat for meget omfattende vold, eventuelt
begået af flere gerningsmænd, og har fået
betydelige skader. Der lægges således op til, at der i
de alvorligste sager, som i dag bliver afgjort med straffe i
niveauet fra omkring 1 år og 9 måneders fængsel,
udmåles en straf, der har en bedre sammenhæng med
strafniveauet for vold omfattet af straffelovens § 246. Da
sagerne er meget forskellige, er det ikke muligt at angive et
generelt strafskærpelsesniveau, men der lægges med
lovforslaget op til, at der ud over den generelle
strafskærpelse med en tredjedel i disse tilfælde sker
en yderligere skærpelse, som vil afhænge af den enkelte
sags nærmere omstændigheder.
Dette gælder endvidere i alle sager efter straffelovens
§ 245, hvor der er anvendt kniv eller lignende. Når der
er anvendt kniv eller lignende, vil det typisk indebære en
betydelig fare for forurettede, og i mange tilfælde vil det
være mere eller mindre tilfældigt, om den forurettede
har fået alvorlige skader eller ej. Der bør
således i disse sager ske en yderligere skærpelse af
straffen ud over den generelle skærpelse med en tredjedel.
Den yderligere skærpelse skal afspejle den potentielle fare
ved vold begået med en kniv eller lignende. Med lovforslaget
lægges der f.eks. op til, at en sag om grov vold med
anvendelse af kniv eller lignende, der i dag af domstolene
afgøres med 3 måneders fængsel, efter
lovændringen som udgangspunkt skal afgøres med 5
måneders fængsel. Hvis der er tale om en sag, der i dag
afgøres med fængsel i 1 år og 6 måneder,
lægges der op til, at straffen efter lovændringen som
udgangspunkt skal være i niveauet fra fængsel i 2
år og 3 måneder til fængsel i 2 år og 6
måneder.
Den foreslåede generelle strafskærpelse med en
tredjedel skal i de allergroveste tilfælde efter
straffelovens § 246 tilpasses det eksisterende strafniveau for
bl.a. drabsforsøg, som der ikke tilsigtes ændringer i,
og det er på den baggrund ikke tilsigtet, at den fulde
skærpelse skal slå igennem i alle tilfælde efter
straffelovens § 246. Den fulde strafforhøjelse skal
således ske i sager om overtrædelse af straffelovens
§ 245 og § 245 a og inden for normalområdet i
§ 246, dvs. i modsætning til navnlig de allergroveste
sager om overtrædelse af straffelovens § 246.
Navnlig på den baggrund finder Justitsministeriet, at de
gældende strafferammer med strafmaksimum på henholdsvis
6 og 10 år er tilstrækkeligt høje til at rumme
alle tænkelige forhold omfattet af bestemmelserne i
straffelovens § 245, § 245 a og § 246, herunder
også med de tilsigtede strafskærpelser.
2.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås, at straffelovens § 245, 245 a og §
246 ændres, og det forudsættes herved, at straffen
efter bestemmelserne gennemgående forhøjes med omkring
en tredjedel i forhold til den straf, der i dag ville blive fastsat
af domstolene. På grund af den variation, som de
forskelligartede sager om grov vold har, er det ikke muligt at
angive et bestemt strafniveau for overtrædelserne, men med
lovforslaget forudsættes det f.eks., at en sag om vold efter
straffelovens § 245, der i dag af domstolene afgøres
med 9 måneders fængsel, efter lovændringen skal
afgøres med 1 års fængsel.
Herudover forudsættes det med lovforslaget, at der sker en
yderligere skærpelse af straffene for de allergroveste
overtrædelser af straffelovens § 245, herunder
særligt hvor forurettede er blevet udsat for meget omfattende
vold, eventuelt begået af flere gerningsmænd, og har
fået betydelige skader, samt i alle sager efter straffelovens
§ 245, hvor der er anvendt kniv eller lignende.
Den konkrete strafudmåling vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Der er med lovforslaget ikke tilsigtet nogen ændring i
bestemmelsernes anvendelsesområde. Der tilsigtes heller ingen
ændring i de forhold, der i almindelighed anses som
skærpende eller formildende omstændigheder.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1-3 (ændring
af straffelovens § 245, § 245 a og § 246).
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vurderes at have økonomiske konsekvenser for
kriminalforsorgen som følge af den øgede strafmasse.
Der er med finanslovsaftalen for 2018 afsat 62,4 mio. kr.
årligt fra 2018 og frem til at afholde merudgifterne for
kriminalforsorgen i forbindelse med strafskærpelsen.
Lovforslaget vurderes endvidere at have mindre økonomiske
konsekvenser for domstolene som følge af, at enkelte sager,
der tidligere har været behandlet som domsmandssager, efter
ændringerne vil skulle behandles som nævningesager.
Udgifterne hertil vil blive afholdt inden for domstolenes
økonomiske ramme.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for stat, regioner og kommuner af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 21. december
2017 til den 18. januar 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Politiforbundet, Advokatrådet, Danske
Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Amnesty
International, Danner, Dansk Kvindesamfund, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Regioner, Det
Kriminalpræventive Råd, Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Gadejuristen,
Hjælp Voldsofre, Institut for Menneskerettigheder,
Joan-Søstrene, Justitia, KL, Kvinderådet,
Landsforeningen for Voldsramte Kvinde, Landsorganisationen af
Kvindekrisecentre (LOKK), Landsforeningen KRIM,
Offerrådgivningerne i Danmark, Retspolitisk Forening og
SAVN.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes at have
økonomiske konsekvenser for kriminalforsorgen. Der er med
finanslovsaftalen for 2018 afsat 62,4 mio. kr. årligt fra
2018 og frem til at afholde merudgifterne for kriminalforsorgen i
forbindelse med strafskærpelsen. Lovforslaget vurderes
endvidere at have mindre økonomiske konsekvenser for
domstolene, der vil blive afholdt inden for domstolenes
økonomiske ramme. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter straffelovens § 245 straffes den, som udøver
et legemsangreb af særlig rå, brutal eller farlig
karakter eller gør sig skyldig i mishandling, med
fængsel indtil 6 år. Har et sådant legemsangreb
haft betydelig skade på legeme eller helbred til
følge, skal dette betragtes som en særligt
skærpende omstændighed.
Med lovforslaget foreslås det at ændre "som" til
"der" i straffelovens § 245, stk. 1, 1. pkt., og stk 2. Der er
alene tale om en sproglig ændring af lovteksten, som har til
formål at give mulighed for i bemærkningerne at angive
nærmere retningslinjer om strafniveauet efter bestemmelsen.
Med ændringen er det forudsat, at der skal ske en
forhøjelse af straffen med en tredjedel i forhold til den
straf, der hidtil har været fastsat af domstolene. Dette
indebærer eksempelvis, at en sag om grov vold, der i dag
ville blive afgjort med 9 måneders fængsel, efter
forslaget skal afgøres med 1 års fængsel.
Herudover forudsættes det med lovforslaget, at der - ud
over skærpelsen med en tredjedel - sker en yderligere
skærpelse af straffene for de allergroveste
overtrædelser af straffelovens § 245, herunder
særligt hvor forurettede er blevet udsat for meget omfattende
vold, eventuelt begået af flere gerningsmænd, og har
fået betydelige skader. Der lægges således op
til, at der i de alvorligste sager, der i dag bliver afgjort med
straffe i niveauet fra omkring 1 år og 9 måneders
fængsel, udmåles en straf, der har en bedre
sammenhæng med strafniveauet for vold omfattet af
straffelovens § 246. Da sagerne er meget forskellige, er det
ikke muligt at angive et generelt strafskærpelsesniveau, men
der lægges med lovforslaget op til, at der ud over den
generelle strafskærpelse med en tredjedel i disse
tilfælde sker en yderligere skærpelse, som vil
afhænge af den enkelte sags nærmere
omstændigheder.
Det forudsættes endvidere, at der - ud over
skærpelsen med en tredjedel - sker en yderligere
skærpelse i alle sager efter straffelovens § 245, hvor
der er anvendt kniv eller lignende. Med lovforslaget lægges
der f.eks. op til, at en sag om grov vold med anvendelse af kniv
eller lignende, der i dag af domstolene afgøres med 3
måneders fængsel, efter lovændringen som
udgangspunkt skal afgøres med 5 måneders
fængsel. Hvis der er tale om en sag, der i dag afgøres
med fængsel i 1 år og 6 måneder, lægges der
op til, at straffen efter lovændringen som udgangspunkt skal
være i niveauet fra fængsel i 2 år og 3
måneder til fængsel i 2 år og 6
måneder.
Med kniv eller lignende forstås bl.a. genstande, der er
omfattet af lov om knive og blankvåben mv., jf. lov nr. 376
af 27. april 2016. Herudover omfattes genstande, som falder uden
for anvendelsesområdet af lov om knive og blankvåben
mv., hvis genstanden er benyttet som en kniv, og angrebets
potentielle farlighed taler for, at det skal sidestilles med angreb
begået med en kniv eller andet blankvåben. Som eksempel
kan nævnes et angreb begået med et glasskår, der
er benyttet som en kniv.
Strafudmålingen vil fortsat bero på domstolenes
konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
omstændigheder i sagen, jf. herved de almindelige regler om
straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter straffelovens § 245 a straffes den, som ved et
legemsangreb med eller uden samtykke bortskærer eller
på anden måde fjerner kvindelige ydre
kønsorganer helt eller delvis, med fængsel indtil 6
år.
Med lovforslaget foreslås det at ændre "som" til
"der" i straffelovens § 245 a. Der er alene tale om en
sproglig ændring af lovteksten, som har til formål at
give mulighed for i bemærkningerne at angive nærmere
retningslinjer om strafniveauet efter bestemmelsen. Med
ændringen er det forudsat, at der skal ske en
forhøjelse af straffen med en tredjedel i forhold til den
straf for kvindelig omskæring, der hidtil har været
fastsat af domstolene. Dette indebærer eksempelvis, at en
sag, der i dag ville blive afgjort med 9 måneders
fængsel, efter forslaget skal afgøres med 1 års
fængsel.
Strafudmålingen vil fortsat bero på domstolenes
konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
omstændigheder i sagen, jf. herved de almindelige regler om
straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter straffelovens § 246 kan straffen stige til
fængsel i 10 år, hvis et legemsangreb, der er omfattet
af straffelovens § 245 eller § 245 a, har været af
en så grov beskaffenhed eller haft så alvorlige
følger eller døden til følge, at der
foreligger særdeles skærpende omstændigheder.
Med lovforslaget foreslås det at ændre ", der er
omfattet af § 245 eller § 245 a," til: "omfattet af
§ 245 eller § 245 a" i straffelovens § 246. Der er
alene tale om en sproglig ændring af lovteksten, som har til
formål at give mulighed for i bemærkningerne at angive
nærmere retningslinjer om strafniveauet efter bestemmelsen.
Med ændringen er det forudsat, at der skal ske en
forhøjelse af straffen med en tredjedel i forhold til den
straf for særlig grov vold, der hidtil har været
fastsat af domstolene. Dette indebærer eksempelvis, at en
sag, der i dag ville blive afgjort med 3 års fængsel,
efter forslaget skal afgøres med 4 års
fængsel.
Den foreslåede generelle strafskærpelse med en
tredjedel skal i de allergroveste tilfælde efter
straffelovens § 246 tilpasses det eksisterende strafniveau for
bl.a. drabsforsøg, som der ikke tilsigtes ændringer i,
og det er på den baggrund ikke tilsigtet, at den fulde
skærpelse skal slå igennem i alle tilfælde efter
straffelovens § 246. Den fulde strafforhøjelse skal
således ske i sager om overtrædelse af straffelovens
§ 245 og § 245 a og inden for normalområdet i
§ 246, dvs. i modsætning til navnlig de allergroveste
sager om overtrædelse af straffelovens § 246.
Strafudmålingen vil fortsat bero på domstolenes
konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
omstændigheder i sagen, jf. herved de almindelige regler om
straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. maj
2018.
Loven finder anvendelse på lovovertrædelser, der er
begået efter lovens ikrafttræden.
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget
lovgivningskompetencen på det strafferetlige område.
For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der
er derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte
lovforslaget i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 977 af 9. august 2017 som ændret
ved lov nr. 1402 af 5. december 2017 og lov nr. 1680 af 26.
december 2017, foretages følgende ændringer: | | | | § 245. Den,
som udøver et legemsangreb af særligt rå, brutal
eller farlig karakter eller gør sig skyldig i mishandling,
straffes med fængsel indtil 6 år. Har et sådant
legemsangreb haft betydelig skade på legeme eller helbred til
følge, skal dette betragtes som en særligt
skærpende omstændighed. | | 1. I § 245, stk. 1, 1 pkt., og stk. 2, ændres »som« til:
»der« | Stk. 2. Den, som
uden for de i stk. 1 nævnte tilfælde tilføjer en
anden person skade på legeme eller helbred, straffes med
fængsel indtil 6 år. | | | | | | § 245 a. Den,
som ved et legemsangreb med eller uden samtykke bortskærer
eller på anden måde fjerner kvindelige ydre
kønsorganer helt eller delvis, straffes med fængsel
indtil 6 år. | | 2. I § 245 a ændres »som«
til: »der« | | | | § 246. Har et
legemsangreb, der er omfattet af § 245 eller § 245 a,
været af en så grov beskaffenhed eller haft så
alvorlige skader eller døden til følge, at der
foreligger særdeles skærpende omstændigheder, kan
straffen stige til fængsel i 10 år. | | 3. I § 246 ændres », der er
omfattet af § 245 eller § 245 a,« til:
»omfattet af § 245 eller § 245 a« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. maj
2018. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|