Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 10. april 2018
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget. Udlændinge- og integrationsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 1-3 og 6. Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti og Socialistisk Folkeparti har stillet
ændringsforslag nr. 4. Enhedslisten har stillet
ændringsforslag nr. 5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar
2018 og var til 1. behandling den 1. marts 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring
samtidig med fremsættelsen. Den 23. februar 2018 sendte
udlændinge- og integrationsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 2. marts
2018 sendte ministeren supplerende høringssvar fra Danes
Worldwide. Den 14. marts 2018 sendte ministeren supplerende
høringssvar fra Den Katolske Kirke i Danmark.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra SOS Racisme,
som ministeren har kommenteret over for udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 14
spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Udtalelse fra udvalget
Udvalget har ønsket, at der
gennemføres en evaluering af erfaringerne med adgang til
bibeskæftigelse, 2 år efter at loven er trådt i
kraft. Evalueringen skal vise, hvilke faggrupper der benytter sig
af muligheden, ordningens eventuelle indvirkning på
arbejdsmarkedet og fortrængning af ordinær
arbejdskraft. Ministeren har over for udvalget tilkendegivet, at
ministeren vil igangsætte en sådan evaluering efter 2
år (jf. svar på spm. 7). Udvalget vil invitere
ministeren til at præsentere og drøfte evalueringen,
når den foreligger.
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i
udvalget (V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 4 og 5.
Et andet
mindretal i udvalget (S og SF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de af ministeren og
mindretallet stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme for ændringsforslag nr. 4 og imod
ændringsforslag nr. 5.
Et tredje
mindretal i udvalget (DF) vil ved 3. behandling stemme
hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 1, 2, 4 og 5. Mindretallet vil stemme
imod ændringsforslag nr. 3 og 6.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
anser grundlæggende lovforslaget for at være
unødvendigt. Det er en uskik, at regeringen og et flertal i
Folketinget lemper udlændingereglerne, fordi der er
såkaldt velkvalificerede udlændinge, som enten ikke
magter eller ikke ønsker at overholde reglerne og
lovgivningen på udlændingeområdet. DF kan
støtte, at udlændinge får lettere ved at lave
frivilligt arbejde, men de øvrige lempelser i lovforslaget
anser vi for at være unødvendige og i værste
fald skadelige, da ændringerne sender et signal om, at
såkaldt velkvalificerede udlændinge kan vælge at
ignorere de regler og betingelser, som er knyttet til deres
opholdstilladelse. Folketinget og regeringen ændrer nemlig
reglerne, når de bliver brudt, i stedet for at stå fast
på, at alle udlændinge uanset deres opholdsgrundlag
skal overholde reglerne.
DF bemærker i øvrigt, at de
sager, der har været fremme i pressen, om sanktioner og
bøder over for såkaldt velkvalificerede
udlændinge, ikke har været fuldt belyst, da udstedte
bøder m.v. har skyldtes, at de omtalte udlændinge ikke
har ønsket at orientere og spørge myndighederne om
lov til at udøve bibeskæftigelse.
DF har i udvalgsbehandlingen forsøgt
at stramme op på udlændinge- og integrationsministerens
lovforslag. Det er sket via dialog med andre partier såvel
som med regeringen.
De foreslåede ændringsforslag
forbedrer mærkbart lovforslaget. Men det ændrer
grundlæggende ikke ved Dansk Folkepartis holdning. Derfor
stemmer DF hverken for eller imod ved 3. behandling, da
lovforslaget indeholder fornuftige tiltag, men desværre
også en række unødvendige lempelser. Der
henvises i øvrigt til DF's ordførertale ved 1.
behandling.
Et fjerde
mindretal i udvalget (ALT, RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 1, 3 og 6. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 2, 4 og 5.
Et femte
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1 og 3-6 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 2.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9 i indsættes som stk.
10:
»Stk. 10.
En udlænding, der har opholdstilladelse efter stk. 2, kan
udføre ulønnet frivilligt arbejde.««
[Det foreslås, at
udlændinge med opholdstilladelse som ph.d.-studerende
fritages for arbejdstilladelse til at udføre ulønnet
frivilligt arbejde]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, V, LA, SF og KF):
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 11 b, stk. 2, indsættes som
2. og 3.
pkt.:
»For sådanne udlændinge er straf
for overtrædelse af § 59, stk. 3, i
gentagelsestilfælde til hinder for meddelelse af
tidsubegrænset opholdstilladelse i 7 år. Karenstidens
begyndelsestidspunkt fastlægges på samme måde som
i stk. 1.«
[Karenstid på 7 år i
gentagelsestilfælde]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF):
3) I
det under nr. 3 foreslåede § 14, stk. 2, indsættes efter 1.
pkt. som nyt punktum:
»En udlænding med opholdstilladelse
efter § 9 i, stk. 2, er fritaget for arbejdstilladelse til
bibeskæftigelse, hvis bibeskæftigelsen har
sammenhæng med den ph.d.-uddannelse, som danner grundlag for
udlændingens opholdstilladelse.«
[Det foreslås, at
udlændinge med opholdstilladelse som ph.d.-studerende
fritages for arbejdstilladelse til bibeskæftigelse, hvis
bibeskæftigelsen har sammenhæng med
ph.d.-uddannelsen]
Af et mindretal (S,
DF og SF), tiltrådt af et mindretal (EL):
4) I
det under nr. 3 foreslåede § 14, stk. 2, 2. pkt., ændres
Ȥ 9 a, stk. 2, nr. 1, 2, 5-8, 10 og nr. 12, litra a, c
og d« til: »§ 9 a, stk. 2, nr. 1, 2, 5, 6, 10 og
11 og nr. 12, litra a, c og d«.
[Udlændinge inden for
landbrugsområdet og ansatte på boreplatforme m.v.
undtages fra de foreslåede regler]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF):
5) I
det under nr. 3 foreslåedes § 14, stk. 2, 2. pkt., ændres
»i op til 12 timer om ugen« til: »i op til 8
timer om ugen«.
[Kortere ugentlig
bibeskæftigelse]
Til § 2
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF):
6) I
stk. 2 indsættes efter »med
henblik på beskæftigelse«: »eller med
henblik på at deltage i en ph.d.-uddannelse«.
[Det foreslås, at de
smidigere regler for frivilligt arbejde og bibeskæftigelse
også skal finde anvendelse på udlændinge, der er
meddelt opholdstilladelse med henblik på at følge en
ph.d.-uddannelse efter tidligere gældende bestemmelser i
udlændingeloven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter den
foreslåede bestemmelse i § 9 i, stk. 10, kan en
udlænding, der har opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 i, stk. 2, med henblik på at
deltage i en ph.d.-uddannelse udføre ulønnet
frivilligt arbejde.
Forslaget
indebærer, at udlændinge med opholdstilladelse med
henblik på at deltage i en ph.d.-uddannelse kan udføre
ulønnet frivilligt arbejde uden at indgive særskilt
ansøgning herom til Styrelsen for International Rekruttering
og Integration. Retten til at udføre ulønnet
frivilligt arbejde vil være indeholdt i den opholdstilladelse
med henblik på at deltage i en ph.d.-uddannelse, som
Styrelsen for International Rekruttering og Integration udsteder
eller har udstedt.
Ulønnet
frivilligt arbejde er arbejde, der udføres frivilligt og
vederlagsfrit, og som udføres for en formelt organiseret
organisation, forening el.lign. Det betyder, at udenlandske
ph.d.-studerende kan være frivillige i frivillige
organisationer og foreninger samt offentlige institutioner. Det
betyder omvendt ikke, at udenlandske ph.d.-studerende ikke må
være frivillige i løsere organiserede netværk
såsom Venligboerne. En udenlandsk ph.d.-studerende må
således gerne være frivillig til forældredag i
sit eget barns børnehave eller skole, besøgsven
på et plejehjem, frivillig i en frivilligdrevet boghandel
eller biograf, frivillig i en it-café på et bibliotek,
frivillig i en kommunal netværkscafé for flygtninge
eller frivillig i kortere tidsrum, f.eks. ved kulturelle
begivenheder (f.eks. som frivillig i »Copenhagen
Volunteers« eller som frivillig til eksempelvis Roskilde
Festival). Der er ikke tale om en udtømmende opremsning.
At det
frivillige arbejde skal være ulønnet, betyder, at den
ph.d.-studerende ikke må modtage vederlag for arbejdet,
hverken i form af løn eller andre goder, f.eks. betalt
telefon, internetopkobling m.v. Den ph.d.-studerende må dog
gerne modtage mindre ydelser, som andre ulønnede frivillige
tilsvarende får, f.eks. betaling af transportudgifter til
arbejdspladsen, et festivalarmbånd, gratis frokost, herunder
eventuel frugtordning, julegave m.v. Det bemærkes, at
ulønnet arbejde ikke i sig selv er frivilligt arbejde. En
udenlandsk ph.d.-studerende vil således ikke kunne arbejde
som f.eks. ulønnet praktikant i en virksomhed eller
organisation inden for rammerne af den foreslåede bestemmelse
i udlændingelovens § 9 i, stk. 10.
At det
ulønnede frivillige arbejde skal udføres for en
organisation eller forening, der er formelt organiseret, betyder,
at den udenlandske ph.d.-studerende skal have en aftale med en
formaliseret organisatorisk enhed om at udføre
ulønnet frivilligt arbejde.
Det
ulønnede frivillige arbejde må ikke erstatte
lønnet arbejdskraft, og det er således en
forudsætning, at det er sædvanligt, at det
pågældende arbejde udføres ulønnet og
frivilligt.
Den
udenlandske ph.d.-studerende kan udføre ulønnet
frivilligt arbejde inden for f.eks. sundhedsområdet, det
sociale område eller idræts- og fritidsområdet.
Der kan f.eks. være tale om ulønnet frivilligt arbejde
i en humanitær hjælpeorganisation, et spejderkorps, en
idrætsforening, en misbrugsforening, en patientforening, en
besøgstjeneste, en flygtningeorganisation eller en
sogneforening. Der er ikke tale om en udtømmende
opremsning.
Det
ulønnede frivillige arbejde skal være en del af
organisationens eller foreningens kerneopgave i bred forstand. Den
udenlandske ph.d.-studerende kan således f.eks. arbejde
ulønnet frivilligt i et køkken på et
værested for hjemløse, mens vedkommende ikke vil kunne
arbejde ulønnet frivilligt i køkkenet i
organisationens eller foreningens hovedkontor, medmindre det er
sædvanligt, at det pågældende arbejde
udføres ulønnet og frivilligt. Den udenlandske
ph.d.-studerende kan således engagere sig som frivillig, hvis
der er kutyme for, at de samme aktiviteter normalt bliver varetaget
af frivillige i den pågældende organisation, forening
el. lign. Det kan f.eks. dreje sig om malerarbejde i en
spejderforenings lokaler, madlavning til en fællesspisning i
en idrætsforening, bartenderopgaver til en frivilligfest i en
forening, musikunderholdning til en caféaften på et
værested eller cykling med ældre på et plejehjem
(»cykling uden alder«). Der er ikke tale om en
udtømmende opremsning.
Forslaget svarer til, hvad der med
lovforslaget er foreslået for udlændinge med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk.
2.
Til nr. 2
Det
foreslås, at straf for overtrædelse af
udlændingelovens § 59, stk. 3, i
gentagelsestilfælde er til hinder for meddelelse af
tidsubegrænset opholdstilladelse i 7 år, hvis
udlændingen på tidspunktet for overtrædelserne
havde opholdstilladelse her i landet.
Forslaget
betyder, at udlændinge, der er straffet for at
overtræde udlændingelovens § 59, stk. 3, mere end
én gang, og som havde opholdstilladelse på tidspunktet
for overtrædelserne, vil få en karenstid på 7
år i forbindelse med muligheden for at opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse.
Gentagelsestilfælde skal forstås i overensstemmelse med
den almindelige strafferetlige forståelse af
gentagelsesvirkning, således at udlændingen skal
være dømt mere end én gang for at
overtræde udlændingelovens § 59, stk. 3. Der skal
således være begået en eller flere
overtrædelser af § 59, stk. 3, efter at
udlændingen er dømt for den første
overtrædelse af § 59, stk. 3, før der er tale om
et gentagelsestilfælde. Der er ikke tale om gentagelse, hvis
udlændingen er dømt for flere forhold og alle forhold
har været til pådømmelse samtidig.
Det er kun
udlændinge, der har opholdstilladelse på tidspunktet
for overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 3,
der er omfattet af den foreslåede karensperiode på 7
år i gentagelsestilfælde. Hvis en eller flere af
overtrædelserne af § 59, stk. 3, er begået
på et tidspunkt, hvor udlændingen ikke havde
opholdstilladelse, vil den pågældende være
omfattet af udlændingelovens § 11 b - fremover § 11
b, stk. 1 - om en karenstid på 22 år og 6 måneder
i gentagelsestilfælde.
Det
foreslås endvidere, at karenstidens begyndelsestidspunkt
fastlægges på samme måde som i stk. 1.
Karenstiden i
udlændingelovens § 11 b - fremover § 11 b stk. 1 -
regnes fra løsladelsestidspunktet, tidspunktet for afsigelse
af endelig dom, tidspunktet fra prøvetidens udløb
eller tidspunktet for vedtagelse af bøde, således at
det af de nævnte tidspunkter, der indebærer det seneste
udløb af karenstiden, lægges til grund ved
beregningen. Begyndelsestidspunktet for karenstiden på 7
år i forslaget til § 11 b, stk. 2, 2. pkt., vil
således skulle fastlægges på samme
måde.
De
foreslåede nye bestemmelser i § 11 b, stk. 2, 2. og 3.
pkt., vil gælde for overtrædelser af § 59, stk. 3,
der er begået både før og efter lovens
ikrafttræden. Hvis en udlænding mere end én gang
er dømt for at overtræde udlændingelovens §
59, stk. 3, før loven er trådt i kraft - og på
tidspunktet for overtrædelserne havde opholdstilladelse her i
landet - vil den pågældende ved lovens
ikrafttræden blive omfattet af den foreslåede
bestemmelse om en karenstid på 7 år. Det samme
gælder, hvis udlændingen er dømt for at
overtræde § 59, stk. 3, før lovens
ikrafttræden og også dømmes for at
overtræde bestemmelsen efter lovens ikrafttræden, eller
hvis den pågældende dømmes mere end én
gang, efter at loven er trådt i kraft.
De almindelige karensregler i
udlændingelovens § 11 og § 11 a, der finder
anvendelse, hvis der idømmes frihedsstraf - dvs. straf for
alvorlige overtrædelser - ændres ikke ved
forslaget.
Til nr. 3
Det
fremgår af udlændingelovens § 9 i, stk. 2, at der
efter ansøgning kan gives opholdstilladelse til en
udlænding, som deltager i en ph.d.-uddannelse her i landet,
hvis 1) udlændingen er indskrevet på et dansk
universitet og aflønnes af universitetet eller en virksomhed
med tilknytning til udlændingens ph.d.-uddannelse eller 2)
udlændingen er indskrevet på et dansk universitet uden
at være aflønnet af universitetet eller en virksomhed
i Danmark.
En
ph.d.-studerende med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 i, stk. 2, nr. 1 og 2, har ret til at arbejde op til 20
timer om ugen og på fuld tid i månederne juni, juli og
august. Dette følger af § 16, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1550 af 23. december 2014 om meddelelse
af opholds- og arbejdstilladelse til studerende.
Efter den
foreslåede bestemmelse i § 14, stk. 2, 2. pkt., vil en
ph.d.-studerende med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 i, stk. 2, blive fritaget for kravet om arbejdstilladelse
til bibeskæftigelse, hvis bibeskæftigelsen har
sammenhæng med den ph.d.-uddannelse, som danner grundlag for
vedkommendes opholdstilladelse.
Forslaget
indebærer, at en udlænding med opholdstilladelse som
ph.d.-studerende efter § 9 i, stk. 2, vil blive fritaget for
kravet om arbejdstilladelse til bibeskæftigelse uden
timebegrænsning, hvis bibeskæftigelsen har
sammenhæng med den ph.d.-uddannelse, som udlændingen
deltager i, og som danner grundlag for udlændingens
opholdstilladelse.
Det betyder,
at ph.d.-studerende vil kunne udføre bibeskæftigelse
uden timebegrænsning og uden at indgive en ansøgning
om arbejdstilladelse til Styrelsen for International Rekruttering
og Integration. Det vil være et krav, at
bibeskæftigelsen har sammenhæng med den
ph.d.-uddannelse, som danner grundlag for udlændingens
opholdstilladelse. Det kan f.eks. være i form af
undervisning, foredrag eller andet inden for den
pågældendes felt. Ph.d.-studerende vil derimod ikke
kunne udføre bibeskæftigelse som f.eks. kok.
Bibeskæftigelsen kan være i form af både
lønarbejde og selvstændig erhvervsvirksomhed, herunder
freelancearbejde.
Retten til at
udføre bibeskæftigelse vil omfatte både
udlændinge, som allerede opholder sig i Danmark med en
opholds- og arbejdstilladelse som ph.d.-studerende, og
udlændinge, der indgiver en ny ansøgning om opholds-
og arbejdstilladelse som ph.d.-studerende.
Det
bemærkes, at retten ligeledes vil omfatte
grænsependlere, der har arbejdstilladelse efter
udlændingebekendtgørelsens § 25, stk. 4, som
ph.d.-studerende.
Til nr. 4
Det foreslås, at udlændinge med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2,
nr. 7, som ansat på en boreplatform, et boreskib eller en
anden sammenlignelig flytbar arbejdsplads, som kortvarigt kommer
ind på dansk område, undtages fra forslaget om, at
visse udlændinge med opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse er fritaget for arbejdstilladelse til
bibeskæftigelse i op til 12 timer om ugen opgjort som et
gennemsnit pr. kvartal, hvis bibeskæftigelsen har
sammenhæng med den beskæftigelse, som danner grundlag
for udlændingens opholdstilladelse.
Det foreslås endvidere, at
udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 8, som ansat inden for
landbrugsområdet som fodermester eller driftsleder, undtages
fra forslaget om, at visse udlændinge med opholdstilladelse
på baggrund af beskæftigelse er fritaget for
arbejdstilladelse til bibeskæftigelse i op til 12 timer om
ugen opgjort som et gennemsnit pr. kvartal, hvis
bibeskæftigelsen har sammenhæng med den
beskæftigelse, som danner grundlag for udlændingens
opholdstilladelse.
Forslagene indebærer, at
udlændinge med opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2,
nr. 7, som ansat på en boreplatform m.v., og udlændinge
med opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 8, som ansat
inden for landbrugsområdet, vil skulle indgive
ansøgning om arbejdstilladelse, såfremt de
ønsker at udføre bibeskæftigelse ved siden af
deres hovedbeskæftigelse. Det svarer til, hvad der
gælder i dag.
Formålet med at fastholde det
nuværende krav om at indgive ansøgning for ansatte
på boreplatforme og ansatte inden for landbrugsområdet
er at sikre det danske arbejdsmarked mod social dumping inden for
områder, hvor der kan opstå problemer med løn-
og arbejdsvilkår. Det gælder således inden for
dele af landbruget, hvor der har været og desværre
fortsat er problemer med at sikre almindelige løn- og
arbejdsforhold, men også på boreplatforme, hvor de
ansatte ofte har en hovedbeskæftigelse og en vekslen mellem
perioder på boreplatformen og perioder på land, hvilket
øger risikoen for, at de gennem deres bibeskæftigelse
kan bidrage til social dumping.
Det vil som i dag være en
forudsætning for at få arbejdstilladelse til
bibeskæftigelse, at bibeskæftigelsen har
sammenhæng med det arbejde, der udgør hovedgrundlaget
for udlændingens opholds- og arbejdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2. Herudover skal
bibeskæftigelsen ske på sædvanlige løn- og
ansættelsesvilkår.
Bibeskæftigelsen må ikke
påbegyndes, før Styrelsen for International
Rekruttering og Integration har meddelt arbejdstilladelse.
Til nr. 5
Det fremgår af lovforslaget og af
ministerens svar, at der ved bibeskæftigelse sker en
fravigelse af den grundlæggende bestemmelse i
udlændingeloven om, at en forudsætning for
arbejdstilladelse er, at arbejdet foregår på
sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår, og
at SIRI er ansvarlig for at sikre dette ved udstedelse af
arbejdstilladelsen. For forskere og ph.d-studerende foreslås
der ingen øvre grænse for bibeskæftigelsen, for
»øvrige« foreslås en grænse på
12 timer i gennemsnit pr. uge over et kvartal. Forslagsstillerne
ønsker at nedsætte timetallet til 8 timer for
»øvrige« grupper, som omfattes af de nye regler.
Formålet er at begrænse muligheden for at misbruge
bibeskæftigelse til social dumping. Forslagsstillerne
konstaterer samtidig, at ministeren ikke har været i stand
til at dokumentere, hvad det konkrete behov for at ophæve
kravet om sædvanlige løn og
ansættelsesvilkår inden for de forskellige grupper af
»øvrige« skulle være, eller begrunde,
hvorfor timegrænsen absolut skal være 12 timer.
Til nr. 6
Det
foreslås, at de smidigere regler for frivilligt arbejde og
bibeskæftigelse også skal finde anvendelse på
udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse med henblik
på at følge en ph.d.-uddannelse efter tidligere
gældende bestemmelser i udlændingeloven.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Carsten
Kudsk (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen
(V) Mads Fuglede (V) Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Thomas Jensen (S) Karen
J. Klint (S) Astrid Krag (S) nfmd. Mattias Tesfaye (S) Finn
Sørensen (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Carolina Magdalene
Maier (ALT) Josephine Fock (ALT) Marlene Borst Hansen (RV) Sofie
Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge (SF) Holger K. Nielsen
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
141
|
Bilagsnr. | Titel |
1 | Orientering om høring over forslag
til lov om ændring af udlændlingeloven, fra
udlændinge- og integrationsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Høringssvar og høringsnotat,
fra udlændinge- og integrationsministeren |
4 | Supplerende høringssvar, fra
udlændinge- og integrationsministeren |
5 | Henvendelse af 8/3-18 fra SOS
Racisme |
6 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
7 | Supplerende høringssvar fra Den
katolske Kirke i Danmark, fra udlændinge- og
integrationsministeren |
8 | 1. udkast til betænkning |
9 | Ændringsforslag, fra
udlændinge- og integrationsministeren |
10 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål og
svar vedrørende L 141
|
Spm.nr. | Titel |
1 | MFU spm. om redegørelse for, om
lovforslagets definition af frivilligt arbejde er identisk med
beskæftigelsesministeriets definitioner af frivillig
aktivitet, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | MFU spm. om, hvorvidt ministeren kan
bekræfte, at der ikke stilles de samme krav til
ansættelsesvilkårene i forbindendelse med
bibeskæftigelsen som i forbindelse med
hovedbeskæftigelsen, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | MFU spm. om redegørelse for, hvordan
det i dag kontrolleres, om arbejdstilladelse er udstedt på
baggrund af en kontrakt, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | MFU spm. om, hvorfor det foreslås, at
timegrænsen for bibeskæftigelse fastsættes til 12
timer om ugen i gennemsnit over et kvartal, til udlændinge-
og integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | MFU spm. om redegørelse for det
konkrete behov for at lempe adgangen til bibeskæftigelse for
hver enkelt af de grupper, der omfattes af forslaget, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag om fritagelse for kravet om arbejdstilladelse
til bibeskæftigelse for ansatte på boreplatforme m.v.,
til udlændinge og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm., om ministeren over for udvalget vil
tilkendegive, at ministeren 2 år efter lovens
ikrafttrædelse vil oversende en evaluering til udvalget, der
forholder sig til erfaringerne med adgangen til
bibeskæftigelse uden arbejdstilladelse i op til 12 timer om
ugen, til udlændinge og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
8 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der
sikrer, at karensreglerne i forbindelse med tidsubegrænset
opholdstilladelse ikke afskaffer karensperioden, men i stedet
nedsætter karensperioden fra 15 år til 5 år, til
udlændinge og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om, hvorfor forslagets adgang til
bibeskæftigelse er begrænset til forskere og ikke
udvidet til at omfatte f.eks. alle med arbejdstilladelse i
specialistfunktioner, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm., om lovforslaget har nogen form for
konsekvenser for udlændinge, der har opholdstilladelse som
praktikanter, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
11 | Spm., om udlændinge, der ikke
fritages for kravet om arbejdstilladelse til bibeskæftigelse,
fortsat vil skulle søge om tilladelse til
bibeskæftigelse, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om, hvordan personer, der er blevet
ramt af karensregler m.m., i dag vil være stillet, når
forslaget træder i kraft, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. tilbagetaget |
14 | Spm. tilbagetaget |
15 | Spm. tilbagetaget |
16 | Spm. om kommentar til henvendelse af 8/3-18
fra SOS Racisme, til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om, hvilke af personerne fra
oversigten i besvarelsen af UUI alm. del - spm. 159 der med det
fremsatte lovforslag vil blive omfattet de nye karensregler, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |