Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 18. april 2018
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar
2018 og var til 1. behandling den 22. februar 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 20. november 2017 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 67. Den 7. februar
2018 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Bo Brandt.
Beskæftigelsesministeren har over for
udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (S) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
udtaler, at lovforslaget er et forslag, der vil gøre mange
kommende pensionister fattigere og gøre flygtninge, der
overgår til førtidspension, meget fattige. Til
gengæld vil de lidt mere velstillede pensionister få
ekstra fordele.
Enhedslisten mener, at det er urimeligt at
skærpe bopælskravet, og EL mangler en saglig
begrundelse for, at det skal gøres. Det nuværende
bopælskrav på 40 år for fuld folkepension og
firefemtedelskravet for fuld førtidspension er allerede
svært at opfylde for mange kommende pensionister, og
når kravet så bliver skærpet til et
nitiendedelskrav, vil der være endnu flere, der ikke kan
opnå ret til fuld pension.
Resultatet af lovændringen vil
være, at flere pensionister vil blive mere fattige og
kommunerne vil få øget administration med at behandle
ansøgninger om personlige tillæg til folkepension og
supplerende kontanthjælp til førtidspension.
Forslaget om, at flygtninges bopæl i
oprindelseslandet ikke længere kan sidestilles med
bopæl i Danmark ved beregning af førtidspension, er et
uanstændigt forslag, som Folketinget ikke kan være
bekendt at vedtage. Det kan kun betegnes som en hetz mod
flygtningene i Danmark og skal ses som et signal om, at man ikke
ønsker flygtninge i Danmark.
Man kalder det harmonisering, men de
øvrige borgere, som ikke kan få fuld pension på
grund af bopælskravet, har selv valgt enten at bosætte
sig i udlandet i en årrække eller at rejse til Danmark.
Flygtninge har ikke haft dette valg, men for at overleve har de
været tvunget til at flygte fra krig og terror. Det var for
at sikre flygtninge social tryghed på lige fod med Danmarks
øvrige indbyggere, at man i sin tid vedtog reglen om, at
flygtninges bopælstid i hjemlandet tæller som
bopæl i Danmark.
De nye regler vil ramme flygtninge, der har
boet mindre end 7 år i Danmark særlig hårdt. De
bliver henvist til at leve i op til 7 år på
integrationsydelse eller med brøkpension suppleret op til
integrationsydelse. Først herefter kan deres
førtidspension blive suppleret op til
kontanthjælpsniveau.
Formålet med integrationsydelsen er
at tilskynde udlændinge til hurtigt at komme i ordinært
arbejde. Men flygtninge, som er så syge, at de er blevet
tilkendt førtidspension, har ingen mulighed for at arbejde,
og derfor giver det ingen mening, og det er helt urimeligt, at de
skal leve på den lave integrationsydelse i op til 7
år.
Lovforslaget skønnes ifølge
bemærkningerne årligt at ville berøre 7.800
flygtninge fuldt indfaset i årene omkring 2048.
Lovforslaget indeholder også nogle
forbedringer for de folkepensionister, som er så heldigt
stillet, at de har helbred, lyst og energi til at arbejde videre,
efter at de har nået folkepensionsalderen, og derfor har
udskudt deres pension. De kan nu vælge at få et
højere ventetillæg for opsat pension i en
10-årsperiode i stedet for et livsvarigt ventetillæg,
eller de kan vælge at få en del af tillægget
udbetalt som et engangsbeløb.
Forbedringen af ventetillægget er et
godt forslag, men det er helt igennem utiltalende, at man i samme
lovforslag forringer vilkårene for et stort antal kommende
pensionister - især for flygtningene er der tale om meget
alvorlige forringelser - og giver forbedringer til de bedst
stillede folkepensionister.
Enhedslisten kan derfor ikke støtte
lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Hans Andersen (V) Peter
Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni
Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl
(LA) Rasmus Jarlov (KF) Carsten Hansen (S) Bjarne Laustsen (S)
nfmd. Mattias Tesfaye (S) Leif
Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested (EL)
Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL) Josephine Fock (ALT)
Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 138
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren | 2 | Udkast til tidplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Henvendelse af 9/2-18 fra Bo Brandt | 4 | Udkast til betænkning | 5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 138
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
9/2-18 fra Bo Brandt, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvordan venteprocenten for den
opsatte pension skal beregnes, når en person har startet sin
optjening flere år før lovforslagets foreslåede
ikrafttræden, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
|