Betænkning afgivet af Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget den 5. april 2018
1. Ændringsforslag
Transport-, bygnings- og boligministeren
har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar
2018 og var til 1. behandling den 22. februar 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transport-, bygnings- og boligministeren sendte den 5. december
2017 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 74. Den
14. februar 2018 sendte transport-, bygnings- og boligministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Et af udvalgets spørgsmål til
transport-, bygnings- og boligministeren og dennes svar
herpå, er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstilling og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Dansk Folkepartis
medlemmer af udvalget bemærker, at Socialdemokratiet og Dansk
Folkeparti længe har kæmpet for, at blinde og
svagsynede skulle indgå i den individuelle
handicapkørsel. Det lykkedes med satspuljeaftalen for 2018
at finde en permanent løsning.
Med dette lovforslag udvides den
individuelle handicapkørsel efter § 11 i lov om
trafikselskaber, som i dag kun omfatter svært
bevægelseshæmmede, til også at omfatte blinde og
stærkt svagsynede. Det er en stor sejr for blinde og
svagsynede.
I Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti har
vi undret os over, at nogle af de mennesker, som har svært
ved at begå sig med offentlig transport, f.eks. ved ikke
kunne finde busstoppestedet og lign., ikke har været
inkluderet i den individuelle kørselsordning, og at det kun
er svært bevægelseshæmmede, som har haft et
retskrav på at benytte trafikselskabernes ordning for
individuel handicapkørsel.
Kommunerne har kunnet vælge at
tilbyde blinde og svagsynede at deltage i ordningen, men der har
været frit valg for kommunerne, altså en
»kan«-bestemmelse, og det har medført
forskelsbehandling. Man har som blind eller svagsynet været
afhængig af, hvilken kommune man har boet i. Det har
også medført en stor skævhed i forhold til
forskellige serviceniveauer og forskelsbehandling af blinde og
svagsynede.
Ordningen giver mulighed for mindst 104
ture årligt fra gadedør til gadedør for
visiterede borgere, og det gælder primært kørsel
til fritidsaktiviteter eller øvrige formål, der ikke
er dækket af andre kørselsordninger. Med initiativet
udvides målgruppen, så blinde og stærkt
svagsynede i hele landet får adgang til individuel
handicapkørsel på lige fod med den nuværende
målgruppe.
Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti
støtter lovforslaget.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget. Der henvises til ordførertalen
fra 1. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af transport-, bygnings- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. Overskriften før §
11 affattes således:
»Individuel
handicapkørsel«.«
[Præcisering af
overskrift]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at overskriften
før § 11 tilpasses, således at den er i
overensstemmelse med den foreslåede affattelse af § 11.
Der er tale om en konsekvensrettelse i forhold til den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 2.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Per Nørhave (DF) Claus
Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann
(DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans
Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise
Schack Elholm (V) Britt Bager (V) May-Britt Kattrup (LA) Villum
Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S)
Erik Christensen (S) Kaare Dybvad (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd. Magnus Heunicke (S) Rasmus
Prehn (S) Mette Reissmann (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Henning
Hyllested (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Roger Courage
Matthisen (ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 136
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat
fra transport-, bygnings- og boligministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag fra transport-,
bygnings- og boligministeren | 5 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 136
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvad det vil koste, hvis
målgruppen for forslaget udvides til at omfatte blinde og
svagtseende med en synsstyrke på 33 pct. (6/18) eller mindre,
til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om det kunne være
hensigtsmæssigt at lægge vægt på en samlet
individuel vurdering af handicappet, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Et af udvalgets
spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren
og dennes svar herpå
Spørgsmålet og svaret er optrykt
efter ønske fra S og DF.
Spørgsmål 2:
I lovforslaget lægges der op til, at
målgruppen for forslaget afgrænses efter et objektivt
kriterie. Har ministeren overvejet, om det kunne være
hensigtsmæssigt at lægge vægt på en samlet
individuel vurdering af handicappet, der kan være stor
forskel fra person til person, bopæl, andre handicap udover
synshandicap; altså bør vi tage ansøgerens
kontekst med i vurderingen?
Svar:
Jeg har indhentet svarbidrag fra Børne-
og Socialministeriet, der oplyser:
»Det fremgår af satspuljeaftalen
for 2018-2021, at satspuljepartierne er enige om at afsætte
midler til en udvidelse af den eksisterende ordning om individuel
handicapkørsel, som i dag kun omfatter svært
bevægelseshæmmede, således at den også
kommer til at omfatte blinde og stærkt svagsynede.
For at imødekomme satspuljeaftalen
bedst muligt har Børne- og Socialministeriet fundet det
afgørende, at målgruppen for forslaget afgrænses
ud fra objektive kriterier, som bygger på den danske sociale
klassifikation for synshandicap, idet denne klassifikation anvendes
lægefagligt i Danmark til at rubricere personer med
synshandicap, herunder blinde og stærkt
svagsynede.«
Jeg kan tilføje, at den individuelle
handicapkørsel er en minimumsordning, som muliggør,
at kommuner kan visitere andre grupper eller personer til
ordningen, hvis dette skønnes at være relevant. Der er
således intet til hinder for, at en kommune ud fra en
individuel og konkret vurdering tildeler individuel
handicapkørsel til en person, som ikke lever op til de
fastsatte kriterier.