Fremsat den 7. februar 2018 af transport-,
bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om sikkerhed i net- og informationssystemer i
transportsektoren1
Kapitel 1
Anvendelsesområde og
definitioner
§ 1.
Loven finder anvendelse på operatører af
væsentlige transporttjenester.
§ 2.
I denne lov forstås ved:
1)
Operatør af en væsentlig transporttjeneste: En
offentlig eller privat enhed, der udpeges af transport-, bygnings-
og boligministeren som operatør af en væsentlig
transporttjeneste i medfør af § 3, stk. 1, og som
varetager opgaver vedrørende lufttransport,
jernbanetransport, søfart inden for transport-, bygnings- og
boligministeriets område og vejtransport.
2) Net- og
informationssystem:
a) Et
elektronisk kommunikationsnet, der udgøres af
transmissionssystemer og, hvor det er relevant, koblings- og
dirigeringsudstyr og andre ressourcer, herunder netelementer, der
ikke er aktive, som gør det muligt at overføre
signaler ved hjælp af trådforbindelse,
radiobølger, lyslederteknik eller andre elektromagnetiske
midler, herunder satellitnet, jordbaserede fastnet
(kredsløbs- og pakkekoblede, herunder i internettet) og
mobilnet, elkabelsystemer, i det omfang de anvendes til
transmission af signaler, net, som anvendes til radio- og
tv-spredning, samt kabel-tv-net, uanset hvilken type information,
der overføres.
b) Enhver
anordning eller gruppe af indbyrdes forbundne eller
beslægtede anordninger, hvoraf en eller flere ved hjælp
af et program udfører automatisk behandling af digitale
data.
c) Digitale
data, som lagres, behandles, fremfindes eller overføres ved
brug af elementer i litra a og b med henblik på deres drift,
brug, beskyttelse og vedligeholdelse.
3) Sikkerhed i
net- og informationssystemer: Evnen for net- og
informationssystemer til på et givet sikkerhedsniveau at
modstå handlinger, der er til skade for
tilgængeligheden, autenticiteten, integriteten eller
fortroligheden i forbindelse med lagrede eller overførte
eller behandlede data eller de dermed forbundne tjenester, der
tilbydes af eller er tilgængelige via disse net- og
informationssystemer.
4)
Hændelse: Enhver begivenhed, der har en egentlig negativ
indvirkning på sikkerheden i net- og
informationssystemer.
5) Risiko:
Enhver rimelig identificerbar omstændighed eller begivenhed,
der har en potentiel negativ indvirkning på sikkerheden i
net- og informationssystemer.
6) Nationalt
centralt kontaktpunkt: En national kompetent enhed med ansvar for
at koordinere spørgsmål vedrørende sikkerheden
i net- og informationssystemer samt grænseoverskridende
samarbejde i EU herom.
7) CSIRT: En
national it-beredskabsenhed, der håndterer hændelser,
og som har ansvar for at sikre samarbejdet om sikkerheden i net- og
informationssystemer i EU.
Kapitel 2
Udpegning af operatører af
væsentlige transporttjenester
§ 3.
Transport-, bygnings- og boligministeren udpeger en operatør
af en væsentlig transporttjeneste. Ministeren vurderer
løbende, dog mindst hvert andet år, hvilke
operatører af væsentlige transporttjenester, der skal
udpeges i medfør af 1. pkt.
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren skal i forbindelse med
udpegningen efter stk. 1 lægge vægt på, at
1) enheden
leverer en transporttjeneste, der er væsentlig for
opretholdelsen af kritiske samfundsmæssige eller
økonomiske aktiviteter,
2) leveringen af
transporttjenesten afhænger af net- og informationssystemer,
og
3) en
hændelse vil få væsentlige forstyrrende virkning
for leveringen af den nævnte transporttjeneste.
Stk. 3.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
nærmere regler om udpegningen af en operatør af en
væsentlig transporttjeneste og tilbagekaldelse af
udpegningen. Ministeren kan herunder fastsætte regler om de
kriterier, der skal lægges vægt på ved
udpegningen af en operatør, tidsbegrænsning på
udpegningen m.v.
Kapitel 3
Sikkerhedskrav til en operatør
af en væsentlig transporttjeneste
§ 4.
Operatører af væsentlige transporttjenester skal
træffe passende og forholdsmæssige tekniske og
organisatoriske foranstaltninger for at styre risiciene for
sikkerheden i net- og informationssystemer, som de anvender til den
del af deres aktiviteter, hvor en hændelse vil få
væsentlig forstyrrende virkning for leveringen af den
nævnte transporttjeneste. Foranstaltningerne skal sikre et
sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer, der er
proportionale med risiciene.
Stk. 2.
Operatører af væsentlige transporttjenester skal
træffe passende foranstaltninger for at forebygge og minimere
konsekvensen af en hændelse, der kan have en negativ
indvirkning på de net- og informationssystemer, som anvendes
til levering af en væsentlig transporttjeneste.
Stk. 3.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
nærmere regler om foranstaltninger efter stk. 1 og 2,
herunder om sagernes behandling, tidsfrister m.v. Ministeren kan
endvidere fastsætte regler, hvor der stilles krav om, at
dokumentation for, at der er truffet de nødvendige
foranstaltninger efter stk. 1 og 2, skal ske ved akkrediteret
certificering i overensstemmelse med reglerne og efter en
internationalt anerkendt standard for styring af sikkerheden i net-
og informationssystemer. Ministeren kan endelig fastsætte
regler om de informationer, som ministeren skal modtage om valg af
certificeringsordning.
Kapitel 4
Underretning, videregivelse og
offentliggørelse af oplysninger
§ 5.
Operatører af væsentlige transporttjenester skal
hurtigst muligt underrette transport-, bygnings- og boligministeren
og CSIRT om hændelser, der har væsentlige konsekvenser
for kontinuiteten af de væsentlige transporttjenester, som de
leverer.
Stk. 2. Ved
vurderingen af, om en hændelse har væsentlige
konsekvenser for kontinuiteten af de væsentlige
transporttjenester, skal operatøren navnlig tage
følgende kriterier i betragtning:
1) Antallet af
brugere, der berøres af afbrydelsen af den væsentlige
transporttjeneste.
2)
Hændelsens varighed.
3) Den
geografiske udbredelse med hensyn til det område, der er
berørt af hændelsen.
§ 6.
Operatører af øvrige transporttjenester kan på
frivillig basis foretage underretning til transport-, bygnings- og
boligministeren og CSIRT om hændelser, der har
væsentlige konsekvenser for udøvelsen af de
transporttjenester, som de leverer. Transport-, bygnings- og
boligministeren er forpligtet til at behandle frivillige
underretninger på samme måde, som pligtmæssige
underretninger behandles.
§ 7.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om underretninger efter §§ 5 og 6, herunder
fastsætte nærmere regler om indholdet af en
underretning, vurderingen af, om en hændelse er omfattet af
underretningspligten, vægtning af kriterierne i § 5,
stk. 2, samt om underretninger og anden skriftlig kommunikation til
og fra ministeren om nærmere bestemte forhold, som er
omfattet af denne lov eller regler udstedt i medfør heraf,
skal foregå digitalt.
§ 8.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan videregive oplysninger
til CSIRT om hændelser, der er nødvendige for CSIRT
til opfyldelse af dets lovbestemte opgaver som nationalt centralt
kontaktpunkt og CSIRT.
§ 9.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan efter høring af
den underrettende operatør oplyse offentligheden om konkrete
hændelser, hvis offentlighedens kendskab hertil er
nødvendigt for at forebygge en hændelse eller
håndtere en igangværende hændelse.
Stk. 2.
Oplysninger til offentligheden efter stk. 1 må ikke
indeholde
1) oplysninger
om tekniske indretninger, fremgangsmåder, drifts- og
forretningsforhold el. lign. for så vidt den underrettende
operatør gør gældende, at disse oplysninger har
væsentlig forretningsmæssig betydning for
operatøren,
2) oplysninger,
der af transport-, bygnings- og boligministeren vurderes at
være af væsentlig betydning for statens sikkerhed eller
rigets forsvar,
3) fortrolige
informationer, eller
4) oplysninger
om enkeltpersoners forhold.
Kapitel 5
Administration, påbud og
tilsyn
§
10. Transport-, bygnings- og boligministeren fører
tilsyn med, at en operatør af en væsentlig
transporttjeneste overholder denne lov samt regler udstedt i
medfør heraf. Til brug for tilsynet skal operatører
af væsentlige tjenester på anmodning fra transport-,
bygnings- og boligministeren afgive de oplysninger, der er
nødvendige for tilsynet.
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan påbyde, at
forhold, der strider mod lovens §§ 4 og 5 og de regler,
der er fastsat i medfør af loven, samt EU-forordninger
på net- og informationssikkerhedsområdet på
transportområdet, bringes i orden straks eller inden en
nærmere angivet frist.
Stk. 3.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
nærmere regler om det tilsyn, der skal føres med
overholdelse af loven samt med de regler, der er udstedt i
medfør af loven.
§
11. Transport-, bygnings- og boligministeren kan
fastsætte regler, som er nødvendige for at
gennemføre de direktiver som Den Europæiske Union
udsteder vedrørende sikkerhed i net- og informationssystemer
på transportområdet, herunder regler om tilsyn,
påbud m.v., eller som er nødvendige for at anvende de
forordninger, som Den Europæiske Union udsteder
vedrørende sikkerhed i net- og informationssystemer på
transportområdet.
§
12. Transport-, bygnings- og boligministeren kan bemyndige
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen eller andre statslige myndigheder
til at udøve ministerens beføjelser efter denne
lov.
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om adgangen til at klage over afgørelser, der træffes
i henhold til denne lov eller forskrifter udstedt i medfør
heraf, herunder om klagefrister samt afskæring af
klageadgang.
Kapitel 6
Straf
§
13. Medmindre strengere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den, der undlader
1) hurtigst
muligt at underrette transport-, bygnings- og boligministeren og
CSIRT om hændelser, der har væsentlige konsekvenser for
kontinuiteten af de væsentlige transporttjenester, som de
leverer, eller
2) at efterkomme
transport-, bygnings- og boligministerens påbud udstedt i
henhold til § 10, stk. 2, regler fastsat i medfør af
loven eller EU-forordninger vedrørende net- og
informationssikkerhed på transportområdet.
Stk. 2. I
regler, der fastsættes i medfør af loven, kan der
fastsættes straf i form af bøde.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 7
Ikrafttræden m.v.
§
14. Loven træder i kraft den 10. maj 2018.
§
15. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de henholdsvis færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at sikre en effektiv
gennemførelse af de for transport-, bygnings- og
boligministeren relevante dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2016/1148 af 6. juli 2016 om
foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles
sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer i hele Unionen (i
det følgende benævnt: NIS-direktivet).
NIS-direktivets anvendelsesområde afgrænses
overordnet til de vigtigste dele af medlemsstaternes infrastruktur.
Det betyder derfor, at direktivet ikke kun stiller krav til
transportsektoren, men også til energisektoren, den
finansielle sektor, sundhedssektoren, vandforsyningssektoren og
udbydere af digitale tjenester.
Dette lovforslag vedrører specifikt implementering af
NIS-direktivet inden for transportsektoren. Der findes ikke i dansk
ret regler, der svarer til eller har et tilsvarende formål
som de bestemmelser, der indføres ved dette lovforslag. Der
findes dog inden for nogle dele af transportsektoren regler,
hvorefter operatørerne er forpligtet til at udarbejde
eksempelvis beredskabs- og sikringsplaner baseret på konkrete
risiko- og sårbarhedsvurderinger. Statslige myndigheder er
pr. 1. september 2014, som følge af en regeringsbeslutning,
forpligtet til at underrette Center for Cybersikkerhed i
tilfælde af større it-sikkerhedsmæssige
hændelser. De allerede gældende regler har dog ikke det
specifikke fokus på net- og informationssikkerhed, som er
formålet med NIS-direktivet og dette lovforslag.
Transportsektoren er ligesom resten af samfundet præget af
en stigende grad af digitalisering. Flere og flere
transporttjenester inkluderer digitale løsninger og digital
infrastruktur, og i nogle tilfælde er selve
transporttjenesten helt afhængig af den digitale
infrastruktur for at kunne fungere. I andre tilfælde
medvirker den digitale infrastruktur til en mere smidig og
forudsigelig drift, der kommer brugerne af transporttjenesten til
gavn. Et nedbrud af digital infrastruktur kan således betyde,
at mobiliteten i Danmark og ind og ud af Danmark forringes. I
værste fald kan et nedbrud betyde, at kritiske
transporttjenester sættes helt ud af drift. For at sikre
mobilitet i Danmark er det således afgørende, at der
er et højt niveau af net- og informationssikkerhed blandt
operatører af væsentlige transporttjenester.
Et konkret eksempel på en kritisk tjeneste, der er
afhængig af digital infrastruktur, er den trafikledelse i
luftrummet over Danmark, som Naviair varetager. Hvis Naviairs
overvågningsudstyr eller kommunikationssystem ikke fungerer,
vil der ikke være andre operatører, der har kapacitet
til at overtage styringen, hvilket vil få en væsentlig
forstyrrende effekt for flyvningen i dansk luftrum. Et andet
konkret eksempel er den danske jernbanes afhængighed af
digital infrastruktur. I det tilfælde at eksempelvis
Banedanmarks signalprogram (ERTMS systemet) ikke længere
fungerer, vil det betyde, at der ikke vil kunne køres tog
på Banedanmarks strækninger. Da Banedanmark
dækker størstedelen af den danske
jernbaneinfrastruktur, vil det betyde, at togtrafikken i Danmark
vil blive væsentligt forstyrret.
I begge disse eksempler er det således vigtigt, at den del
af operatørernes net- og informationssystemer, der har
betydning for driftssikkerheden af transporttjenesten, er underlagt
et højt sikkerhedsniveau.
Dette lovforslag er udarbejdet som en generelt formuleret
rammelov med bestemmelser, der dels indfører krav til de
væsentligste offentlige og private enheder inden for
transport-, bygnings- og boligministerens område - de, der
udpeges som "operatører af væsentlige
transporttjenester" - og dels indfører
administrationsbestemmelser, som sikrer, at der kan
fastsættes mere tekniske krav på
bekendtgørelsesniveau med henblik på, at fremtidens
regulering kan tilpasses den til enhver tid værende
teknologiske og lovgivningsmæssige udvikling i samfundet.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Om
operatører af væsentlige transporttjenester og
sikkerhedskravene
2.1.1. Gældende ret
De gældende regler på transportområdet
differentierer ikke mellem operatører af væsentlige og
ikke-væsentlige transporttjenester, ligesom der i
transportsektorens lovgivning kun i et meget begrænset omfang
stilles direkte sikkerhedskrav til operatørernes net- og
informationssystemer.
De relevante operatører i transportsektoren er i et vist
omfang i forvejen forpligtet til at udarbejde beredskabs- og
sikringsplaner baseret på konkrete risiko- og
sårbarhedsvurderinger.
På luftfartsområdet kan fremhæves
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) Nr. 1035/2011 af
17. oktober 2011 om fastsættelse af fælles krav til
udøvelse af luftfartstjenester mv., hvor der bl.a. stilles
krav om, at der inden for rammerne af
lufttrafiktjenesteudøverens sikkerhedsledelsessystem, det
såkaldte Safety Management System (SMS), indføres et
softwaresikringssystem. Luftfartstjenesteudøvere forpligtes
endvidere til at udarbejde nødplaner i tilfælde af, at
der indtræder begivenheder, som fører til
væsentlig forringelse eller afbrydelse af deres
tjenester.
Derudover indeholder luftfartslovens § 147 a, stk. 1, en
mere generel forpligtelse til, at luftfartsselskaber og
flyvepladser, hvis benyttelse til flyvning står åben
for offentligheden, foretager nødvendig planlægning
for at sikre luftfarten i beredskabssituationer og andre
ekstraordinære situationer. Denne pligt består bl.a. i
at udarbejde, ajourføre og afprøve beredskabsplanen
med henblik på at sikre luftfarten i tilfælde af
ulykker, katastrofer og andre ekstraordinære situationer.
Jernbaneloven, jf. lov nr. 686 af 27. maj 2015, indeholder i
§ 80 ligesom luftfartsloven en mere generel bestemmelse om, at
det er jernbanevirksomhedernes og jernbaneinfrastrukturforvalternes
ansvar at træffe de nødvendige foranstaltninger for at
sikre jernbanen og jernbanedriften i beredskabssituationer og andre
ekstraordinære situationer. Bestemmelsen i loven er
udmøntet ved bekendtgørelse nr. 1312 af 16. december
2008 om jernbanevirksomheders og jernbaneinfrastrukturforvalteres
beredskabsarbejde med senere ændringer.
Beskyttelsen af den internationale skibstrafik mod
sikringsrelaterede hændelser er reguleret af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 725/2004 af
31. marts 2004 om bedre sikring af skibe og havnefaciliteter og EU
direktiv 2005/65/EF af 26. oktober 2005 om bedre havnesikring. I
henhold til disse EU-regler skal der udarbejdes en
sårbarhedsvurdering, hvori havnens eller havnefacilitetens
sårbarheder identificeres og vurderes, og en sikringsplan,
der beskriver de sikringstiltag, som iværksættes for at
imødegå sårbarhederne.
Sårbarhedsvurderinger og sikringsplaner for havne og
havnefaciliteter skal godkendes af Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, som også fører tilsyn med
området. Net- og informationssikkerhed håndteres
på samme måde som enhver anden mulig sårbarhed
ved en havn eller havnefacilitet. EU-reglerne indeholder derudover
en række specifikke bestemmelser, som er rettet mod net- og
informationssikkerhed. Eksempelvis er der krav om, at vurderingen
af sårbarheden omfatter computersystemer og -netværk,
og at sikringsplaner i elektronisk format skal beskyttes vha.
procedurer, som skal forhindre uautoriseret sletning,
ødelæggelse eller ændring af sikringsplanen.
Derudover skal sikringsplanen indeholde procedurer, der har til
formål at beskytte sikkerhedsfølsomme oplysninger, der
opbevares i elektronisk format.
Desuden er nogle af lovforslagets forventede pligtsubjekter en
del af den offentlige forvaltning. I henhold til regeringens
nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed fra december
2014 har alle statslige myndigheder siden 2016 været
forpligtet til at implementere den internationale
sikkerhedsstandard ISO27001.
2.1.1.1. NIS-direktivet
Efter NIS-direktivets artikel 5, stk. 1, skal hver medlemsstat
identificere operatører af væsentlige tjenester inden
for en række forskellige sektorer, som Kommissionen på
forhånd har vurderet til at være særligt vitale
for det indre markeds funktion, herunder transportsektoren. En
nærmere opdeling af disse sektorer i delsektorer kan findes i
NIS-direktivets bilag II.
Medlemsstaterne skal i forlængelse heraf udarbejde en
liste over væsentlige tjenester inden for de omfattede
sektorer, jf. artikel 5, stk. 3. Listen over væsentlige
tjenester skal opdateres regelmæssigt, og kan bruges til at
identificere operatører af væsentlige tjenester.
I afgrænsningen af de operatører, der skal udpeges
som operatører af væsentlige tjenester, skal der
indgå en vurdering af, om den væsentlige tjeneste, som
operatøren leverer, afhænger af net- og
informationssystemer, og hvis dette er tilfældet, hvorvidt en
hændelse må forventes at få væsentlig
forstyrrende virkning for leveringen af den pågældende
tjeneste.
De operatører, der udpeges som operatører af
væsentlige tjenester, skal efter NIS-direktivets artikel 14,
stk. 1 og 2, opfylde en række krav til sikkerheden i deres
net- og informationssystemer. Det er medlemsstaterne, der skal
sikre et effektivt tilsyn med operatørerne af
væsentlige transporttjenester, jf. direktivets art. 15.
Det følger af NIS-direktivets artikel 19, at
medlemsstaterne tilskyndes til at benytte europæiske eller
internationalt anerkendte standarder og specifikationer, der er
relevante for sikkerheden i net- og informationssystemer, uden at
de påtvinger eller forskelsbehandler til fordel for
anvendelse af en bestemt type teknologi.
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser
2.1.2.1 Identificering af operatører
af væsentlige transporttjenester
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har overvejet, hvilken
fremgangsmåde der inden for transportområdet sikrer den
mest hensigtsmæssige gennemførelse af NIS-direktivet i
dansk ret. Der er især to fremgangsmåder til
identificering af operatører af væsentlige
transporttjenester, der har været overvejet.
Den ene fremgangsmåde forudsætter, at der kan
opstilles en række entydige objektive kriterier, som
kvalificerer, hvad der indenfor den pågældende sektor
kræves for at blive betragtet som en operatør af en
væsentlig tjeneste og dermed forpligtet til at efterleve
lovgivningen. Dette er særligt relevant for de sektorer, hvor
der er en række operatører, som udfører
ensartede opgaver i indbyrdes konkurrence om kunderne.
Den anden fremgangsmåde indebærer, at en
operatør først bliver omfattet af lovgivningens
forpligtelser, hvis der træffes en forvaltningsretlig
afgørelse herom. Dette er særligt relevant i de
sektorer, hvor der er ganske få og meget forskelligartede
operatører, og hvor de kriterier, der ligger til grund for,
at en operatør bliver omfattet af reglerne, ikke kan
defineres entydigt, men vil bero på en konkret vurdering.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har valgt
sidstnævnte fremgangsmåde, idet transportsektoren er
præget af ganske få og meget forskelligartede
operatører, og hvor de kriterier, der ligger til grund for,
at en operatør bliver omfattet af reglerne, ikke kan
defineres entydigt. Ministeren vil derfor aktivt udpege de
operatører, der bliver omfattet af de nye regler.
2.1.2.2 Valg af model for at sikre
høj net- og informationssikkerhed hos operatører af
væsentlige tjenester
Operatører af væsentlige tjenester skal som
nævnt ovenfor træffe passende og forholdsmæssige
foranstaltninger for at styre risiciene for sikkerheden i de net-
og informationssystemer, der anvendes til at levere den
væsentlige transporttjeneste. Foranstaltningerne skal
både være af teknisk og organisatorisk karakter samt
tage højde for det aktuelle teknologiske stadie med det
formål at sikre et sikkerhedsniveau, der står mål
med risikoen for hændelser.
Transport-, bygnings- og boligministeren vil få til opgave
at sikre, at operatørerne lever op til deres
forpligtigelser. I den forbindelse har der været overvejet to
modeller:
- En statslig
godkendelsesmodel, hvor Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen efter
delegation godkender operatørernes
risikostyringsforanstaltninger og fører tilsyn hermed.
- En
certificeringsmodel, hvor operatørerne bliver pålagt
at blive certificeret efter en international anerkendt standard
efter eget valg.
Det bemærkes i den forbindelse, at ministerens
beføjelser efter dette lovforslag vil blive delegeret til
Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen.
En statslig godkendelsesmodel indebærer, at Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen efter delegation udarbejder sikkerhedskrav
om foranstaltninger af teknisk og organisatorisk karakter, som
pålægges operatøren. Styrelsen skal herefter
godkende, at operatøren følger de fastlagte krav, og
styrelsen vil løbende skulle føre tilsyn med, at
kravene er overholdt.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fører i dag ikke tilsyn
med IT- og informationssystemer hos operatørerne. Styrelsen
råder derfor ikke over de IT-kompetencer, der vurderes
nødvendige for at kunne føre et effektivt tilsyn med
operatørernes efterlevelse af lovforslaget. Den statslige
godkendelsesmodel forudsætter derfor, at styrelsen enten
rekrutterer medarbejdere med særlig kompetence til at
håndtere meget specialiserede IT-sikkerhedsopgaver eller
køber denne kompetence hos eksterne konsulenter.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens godkendelses- og
tilsynsvirksomhed på transportområdet er i dag i vid
udstrækning brugerfinansieret i form af gebyrer eller
afgifter. Ved en statslig godkendelsesmodel vil tilsynet med
operatørernes overholdelse af denne lov ligeledes blive
brugerfinansieret. Således vil styrelsen skulle opkræve
gebyrer fra operatørerne til dækning af udgifterne til
såvel sagsbehandlingen i styrelsen som viderefakturering for
eventuelle eksterne konsulenter, som det skønnes
nødvendigt at inddrage i vurderingen af efterlevelsen af
reglerne.
En statslig godkendelsesmodel vil endelig ikke rumme den samme
fleksibilitet for operatørerne, som den neden for beskrevne
certificeringsmodel, hvor det er operatørerne, der selv
vælger, hvilken standard de vil certificeres efter.
Ved certificeringsmodellen udpeges operatører af
væsentlige transporttjenester ved en forvaltningsretlig
afgørelse, som træffes af Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, og operatørerne dokumenterer, at de er
certificeret i overensstemmelse med en internationalt anerkendt
standard for styring af net- og informationssikkerhed.
Ved at stille krav om akkrediteret certificering i henhold til
en relevant internationalt anerkendt standard tilvejebringes det
nødvendige grundlag for, at arbejdet med sikkerheden i net-
og informationssystemer på transportområdet
foregår på det højeste internationale niveau,
hvilket gavner hele samfundet.
Et krav om certificering i henhold til en relevant
internationalt anerkendt standard for styring af sikkerheden i net-
og informationssystemer fører til, at de
pågældende operatører løbende skal
forholde sig til deres overordnede sikkerhedspolitik i forhold til
de net- og informationssystemer, der er relevante for den
væsentlige transporttjeneste, som operatøren leverer.
Operatørerne vil endvidere skulle afdække og
håndtere potentielle risici og opståede
hændelser, hvilket samlet set fører til, at
operatøren træffer konkrete foranstaltninger til at
understøtte et højt sikkerhedsniveau.
Metoden med at basere sig på en international anerkendt
standard inden for net- og informationssikkerhed tager udgangspunkt
i den enkelte institutions risikoprofil og rummer mulighed for, at
der implementeres netop de sikkerhedsforanstaltninger og
kontrolprocedurer, der er passende for den enkelte operatør.
Dermed sikres det, at de sikkerhedskrav, der stilles til de
udpegede operatører, er proportionale, og at
operatøren ikke pålægges unødige
foranstaltninger, men alene skal gennemføre
sikkerhedsforanstaltninger og kontrolprocedurer, der står i
et passende forhold til den enkelte operatørs tjeneste.
De akkrediterede certificeringsorganer, der beskæftiger
sig med certificering efter en internationalt anerkendt standard,
har oparbejdet kompetencer på netop dette område og vil
kunne vejlede de enkelte operatører i forhold til for
eksempel omfanget for certificeringen og gennemførelsen af
de relevante foranstaltninger. De certificerende organer vil - for
at der skal være vished om deres faglige kompetencer på
området - af samme grund skulle have den nødvendige
akkreditering af et akkrediteringsorgan.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilsyn vil bestå i
løbende at verificere, at den enkelte udpegede
operatør opretholder sin certificering. Dertil kommer, at
styrelsen vil afholde de nødvendige møder med det
certificerende organ. Det vil være det certificerende organ,
der med sin certificering af operatøren giver sikkerhed for,
at de nødvendige foranstaltninger til at forhindre,
forebygge og håndtere hændelser i operatørens
udpegede net- og informationssystemer, er på plads i forhold
til dennes standard.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Lovforslaget gennemfører NIS-direktivets bestemmelser
vedrørende operatører af væsentlige tjenester
inden for transport-, bygnings- og boligministerens område
for så vidt angår myndighedernes udpegningsproces samt
de sikkerhedskrav, som operatørerne skal efterleve, og
myndighedernes tilsyn hermed.
Det foreslås, at transport-, bygnings- og boligministeren
udpeger operatører af væsentlige transporttjenester.
Udpegningen kommer til at foregå ved en konkret
forvaltningsretlig afgørelse inden for rammerne af
kriterierne i den foreslåede § 3, stk. 2. Det er i den
sammenhæng Transport-, Bygnings- og Boligministeriets hensigt
at delegere ministerens opgaver i medfør af de
foreslåede regler, så det bliver Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, som på ministerens vegne udpeger
operatører af væsentlige transporttjenester.
Med lovforslaget pålægges operatørerne at
træffe passende foranstaltninger for at opretholde et
hensigtsmæssigt sikkerhedsniveau i de net- og
informationssystemer, som operatørerne anvender i forhold
til de væsentlige transporttjenester, der har ført til
operatørernes udpegning.
Den afvejning, den enkelte operatør skal foretage af, om
en given foranstaltning er passende, svarer til den afvejning, som
mange af operatørerne allerede i dag foretager af de risici,
der kan udfordre net- og informationssystemernes driftssikkerhed.
De nye regler er således ikke udtryk for væsentligt
ændrede foranstaltninger end dem, som en operatør selv
vil træffe for at beskytte sin forretning.
EU-reglerne er i højere grad udtryk for, at der i en
globaliseret verden med en forgrenet it-struktur er behov for en
mere ensartet håndtering af de risici, der kan opstå og
en hurtig håndtering heraf. Det gælder især for
de operatører, der integrerer net- og informationssystemer,
som en væsentlig del af operatørernes virksomhed.
Der vil blive fastsat regler om de foranstaltninger, som
operatørerne skal træffe for at styre og
håndtere de risici, der måtte opstå. Det
forventes, at der i den forbindelse vil blive stillet krav om
akkrediteret certificering i henhold til internationalt anerkendte
standarder for styring af sikkerheden i net- og
informationssystemer.
Internationalt anerkendte standarder for sikkerheden i net- og
informationssystemer er udtryk for, at man på internationalt
plan er blevet enige om et niveau for, hvad der forstås ved
passende foranstaltninger i relation til styring af risiciene og
forebyggelse og minimering af konsekvenserne ved en hændelse
i net- og informationssystemer. Det er derfor Transport-, Bygnings-
og Boligministeriets vurdering, at operatører af
væsentlige transporttjenester med en certificering efter en
internationalt anerkendt standard vil kunne dokumentere, at
operatøren opfylder lovens krav om styring af risiciene og
forebyggelse og minimering af konsekvenserne ved en hændelse.
Certificeringen tjener alene som dokumentation for overholdelse af
kravene i loven og er ikke en forvaltningsretlig
afgørelse.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder endvidere, at
brugen af standarder stemmer overens med direktivets artikel 19,
hvor medlemsstaterne tilskyndes til at benytte europæiske
eller internationalt anderkendte standarder og specifikationer, der
er relevante for at styre risiciene for sikkerheden i net- og
informationssystemer og for at sikre en konvergerende
gennemførelse af direktivets krav om, at operatører
af væsentlige tjenester træffer netop passende og
forholdsmæssige foranstaltninger.
2.2. Om
operatørernes underretningspligt og myndighedernes
videregivelse og offentliggørelse af informationer om
hændelser
2.2.1. Gældende ret
For statslige myndigheder er der pr. 1. september 2014 som
følge af en regeringsbeslutning etableret en forpligtelse
til at underrette Center for Cybersikkerhed i tilfælde af
større it-sikkerhedsmæssige hændelser i deres
digitale infrastruktur.
Der eksisterer en frivillig ordning for private virksomheder
inden for bl.a. transportsektoren til at underrette Center for
Cybersikkerhed om større it-sikkerhedsmæssige
hændelser i digital infrastruktur, som virksomhederne er
ansvarlige for. Ordningen har dog ikke det specifikke fokus
på net- og informationssikkerhed, som er formålet med
NIS-direktivet og dette lovforslag.
På transportområdet eksisterer der ikke regler, som
forpligter operatører, der leverer en tjeneste, der er
væsentlig for opretholdelsen af kritiske
samfundsmæssige og/eller økonomiske aktiviteter, til
at underrette en administrativ myndighed om hændelser i deres
net- og informationssystemer, der vil få væsentlige
forstyrrende virkninger for leveringen af den nævnte
tjeneste.
Der eksisterer heller ikke regler, som giver myndigheder
på Transport-, Bygnings- og Boligministeriets område
adgang til at videregive eller offentliggøre oplysninger om
sådanne hændelser i operatørernes net- og
informationssystemer.
2.2.1.1. NIS-direktivet
Efter NIS-direktivets artikel 14, stk. 3, skal operatører
af væsentlige tjenester hurtigst muligt foretage en
underretning til myndighederne om hændelser, der har
væsentlige konsekvenser for kontinuiteten i leveringen af
deres tjenester.
Ud over de operatører, der er forpligtet til at
underrette myndighederne, skal andre operatører kunne
foretage frivillig indberetning efter artikel 20. Den vurdering,
som myndigheden skal foretage af frivillige indberetninger,
adskiller sig fra den pligtmæssige, idet medlemsstaterne skal
prioritere pligtmæssige indberetninger fremfor frivillige
indberetninger.
Derudover skal et centralt kontaktpunkt have adgang til at
udbrede hændelsesrelaterede informationer til andre centrale
kontaktpunkter i de øvrige medlemsstater.
Efter NIS-direktivets artikel 14, stk. 6, skal mindst en
myndighed endvidere have mulighed for at offentliggøre
informationer om konkrete hændelser, som er modtaget i
medfør af underretningspligten. Pågældende
myndighed skal dog forud herfor høre den underrettende
operatør herom.
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser
Det er en nødvendig forudsætning for at efterleve
direktivets krav, at myndighederne modtager underretningerne, og at
det er muligt at videregive oplysningerne i et nærmere
bestemt omfang med henblik på at forebygge eller
begrænse en hændelse.
I forbindelse med en offentliggørelse af oplysningerne
skal den indberettende operatør høres. Ministeriet
har i den forbindelse vurderet, at det er vigtigt, at en eventuel
offentliggørelse skal ske under hensyntagen til bl.a.
operatørens sikkerhed, operatørens kommercielle
interesser og fortrolig behandling af de af operatøren
angivne oplysninger i forbindelse med dennes underretning.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Der foreslås en ordning, hvor operatørerne
forpligtes til at underrette transport-, bygnings- og
boligministeren og CSIRT om hændelser, der har
væsentlige konsekvenser for kontinuiteten af de
væsentlige tjenester, som operatørerne leverer. De
enkelte operatører skal i deres vurdering af, om en
hændelse er omfattet af underretningspligten, lægge
vægt på hændelsens alvorlighed, herunder den
tidsmæssige udstrækning, antallet af berørte
brugere og størrelsen af det område, der
påvirkes.
Det foreslås, at der udover underretningspligten
også gives mulighed for frivillig underretning i forhold til
de operatører, som ikke er operatører af en
væsentlig transporttjeneste. Denne underretning vil medvirke
til at give myndighederne et mere fuldstændigt billede af en
potentiel væsentlig trussel mod net- og
informationssystemer.
Der er tale om et område i konstant udvikling, og der vil
derfor ikke meningsfyldt kunne ske en fuldstændig
udtømmende regulering af underretningen i loven. På
den baggrund rummer forslaget hjemmel til, at der kan
fastsættes nærmere regler om selve underretningernes
form og indhold. Der kan blandt andet fastsættes regler om,
at underretningerne skal være digitale, og at
underretningerne skal foregå på en nærmere
defineret sikker digital platform, som er oprettet til
formålet.
Underretningspligten skal primært sikre transport-,
bygnings- og boligministeren og CSIRT hurtige oplysninger om
hændelser med væsentlige forstyrrende virkninger.
Det foreslås på den baggrund at lade transport-,
bygnings- og boligministeren offentliggøre visse oplysninger
inden for nærmere fastlagte rammer. En eventuel
offentliggørelse skal ske på baggrund af de
anbefalinger, som fremgår af Justitsministeriets
betænkning nr.1516/2010 om offentlige myndigheders
offentliggørelse af kontrolresultater, afgørelser mv.
I betænkningen anbefales det, at der inden indførelse
af ordninger med systematisk offentliggørelse af oplysning
om kontrolresultater, afgørelser m.v. på internettet i
ikke-anonymiseret form foretages en vurdering af det konkrete behov
for offentliggørelse, om offentliggørelse kan
forventes konkret at være særligt indgribende for
personen, om der er tungtvejende samfundsmæssige hensyn bag
offentliggørelsesordningen, om offentliggørelse
strider mod de gældende databeskyttelsesretlige regler og de
almindelige regler om tavshedspligt, og om der af
retssikkerhedsmæssige grunde er opstillet administrative
regler for forvaltningsmyndighedens behandling af de enkelte
sager.
Offentliggørelse kan først ske efter en
høring af den underrettende operatør. Derudover kan
der ikke ske offentliggørelse af oplysninger om tekniske
indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- og
forretningsforhold eller lignende, hvis den underrettende
operatør gør gældende, at disse oplysninger har
væsentlig forretningsmæssig betydning for vedkommende
operatør. Der kan heller ikke offentliggøres
oplysninger, der af transport-, bygnings- og boligministeren
vurderes at være af væsentlig betydning for statens
sikkerhed eller rigets forsvar, fortrolige informationer, eller
oplysninger om enkeltpersoners forhold, herunder navne og
adresser.
I tilfælde, hvor der er tale om behandling af
personhenførbare oplysninger, vil lovgivningen for
databeskyttelse, jf. lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af
personoplysninger med senere ændringer samt regler udstedt i
medfør heraf, finde tilsvarende anvendelse. Reglerne i
databeskyttelsesforordningen, jf. forordning (EU) 2016/679 af 27.
april 2016, vil finde anvendelse, når disse får
virkning den 25. maj 2018.
2.3. Om
sanktioner for overtrædelser af lovens
bestemmelser
2.3.1. Gældende ret
Der er ingen konkrete regelsæt, der indeholder
sanktionerende bestemmelser rettet mod overtrædelse af net-
og informationssikkerhedsmæssige krav i Transport-, Bygnings-
og Boligministeriets sektorlovgivning. Som angivet under punkt
2.2.1. indeholder sektorlovgivningen heller ikke deciderede krav om
underretning af hændelser i net- og
informationssikkerhedssystemer, hvorfor der ikke eksisterer
sanktioner herfor.
Reglerne i de eksisterende regelsæt, der forpligter
operatørerne til at foretage underretninger om
hændelser, der ikke retter sig mod hændelser i net- og
informationssystemer, sanktioneres med straf.
På luftfartsområdet fremgår
hændelsesindberetningspligten af Europa-Parlamentets og
rådets forordning (EU) Nr. 376/2014 af 3. april 2014 om
indberetning og analyse af samt opfølgning på
begivenheder inden for civil luftfart, ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 996/2010 og
ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/42/EF, Kommissionens forordning (EF) nr. 1321/2007 og
Kommissionens forordning (EF) nr. 1330/2007.
Forordningen indeholder bestemmelser om indberetningspligt for
operatørerne. Undladelse af at indberette hændelser i
henhold til forordningen kan sanktioneres med straf i henhold til
luftfartslovens § 149, stk. 11.
2.3.1.1. NIS-direktivet
NIS-direktivets artikel 21 forpligter medlemsstaterne til at
fastsætte regler om sanktioner, der skal anvendes i
tilfælde af overtrædelser af nationale regler, der er
vedtaget efter direktivet, og medlemsstaterne skal ifølge
samme bestemmelse træffe alle nødvendige
foranstaltninger til at sikre, at sanktionerne gennemføres.
Udover, at sanktionerne skal være effektive, stå i et
rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskrækkende
virkning, stilles der ikke indholdsmæssige krav til
medlemsstaternes valg af sanktionsmidler eller den konkrete
udformning heraf.
2.3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser
Ministeriet har overvejet mulighederne for at sanktionere
overtrædelser af loven. Da flertallet af forslagets
bestemmelser er af mere skønsmæssig karakter, er det
ministeriets vurdering, at det ud over almindeligt strafansvar for
overtrædelse af enkelte bestemmelser, vil være
hensigtsmæssigt at foreslå en fremgangsmåde, hvor
operatørerne i udgangspunktet først risikerer et
strafansvar, hvis et forvaltningsretligt påbud i
medfør af den foreslåede lov eller regler fastsat i
medfør heraf ikke efterleves.
2.3.3. Den
foreslåede ordning
Der foreslås en ordning, hvor undladelse af at foretage
underretning efter den foreslåede § 5 og undladelse af
at efterkomme påbud kan straffes med bøde, jf. den
foreslåede § 13, stk. 1. I regler, der fastsættes
i medfør af loven, kan der fastsættes straf i form af
bøde.
Der foreslås således en ordning, hvor
gerningsindholdet for strafansvar primært hviler på
manglende iagttagelse af et forvaltningsretligt påbud.
Da pligtsubjekterne ifølge loven som udgangspunkt er
juridiske personer, er det nødvendigt at sikre adgang til at
pålægge juridiske personer strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
3. Forholdet til
databeskyttelseslovgivningen
Den offentlige og private sektor er - indtil den 24. maj 2018 -
omfattet af lov nr. 429 af 31. maj 2000 med senere ændringer
(herefter persondataloven) og tilhørende
bekendtgørelser, når der behandles personoplysninger.
Det fremgår bl.a., at der skal træffes fornødne
tekniske og organisatoriske foranstaltninger i forbindelse med
behandling af personoplysninger. Persondataloven gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af 24.
oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (herefter databeskyttelsesdirektivet).
For så vidt angår den offentlige forvaltning finder
bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000 om
sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger,
som behandles for den offentlige forvaltning med senere
ændringer anvendelse (herefter
sikkerhedsbekendtgørelsen).
Databeskyttelsesdirektivet ophæves den 25. maj 2018, jf.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2016/679/EU af 27.
april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF (herefter databeskyttelsesforordningen), som finder
anvendelse fra den 25. maj 2018.
Justitsministeren har den 25. oktober 2017 fremsat lovforslag L
68 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger
og om fri udveksling af sådanne oplysninger (herefter forslag
til databeskyttelsesloven). I forslag til databeskyttelsesloven,
der fastsætter supplerende nationale bestemmelser om
behandling af personoplysninger, foreslås det bl.a., at
persondataloven ophæves, jf. forslagets § 46, stk. 2. I
den forbindelse foreslås sikkerhedsbekendtgørelsen
samtidig ophævet.
Efter den 25. maj 2018 vil det være reglerne i
databeskyttelsesforordningen, suppleret af lovforslag til
databeskyttelsesloven, lov om retshåndhævende
myndigheders behandling af personoplysninger samt diverse
særregler, der regulerer området for behandling af
personoplysninger.
Derudover følger det af forvaltningslovens § 28,
stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. april 2014, at
en forvaltningsmyndighed skal overholde reglerne i persondataloven,
når der videregives personoplysninger til en anden
forvaltningsmyndighed. Ifølge lovforslag L 69 og L 68, som
blev behandlet samlet, er der sket en tilpasning af
forvaltningslovens § 28, så der fremover henvises til
reglerne i databeskyttelsesforordningen og forslag til
databeskyttelsesloven. Desuden fremgår det af
forvaltningslovens § 28, stk. 2, at oplysninger af fortrolig
karakter, som ikke er personoplysninger, kun må videregives
til en anden forvaltningsmyndighed, når den, som oplysningen
angår, udtrykkeligt har givet samtykke, når det
følger af lov, eller bestemmelser fastsat i henhold til lov,
at oplysningen skal videregives, eller det må antages, at
oplysningen vil være af væsentlig betydning for
myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, myndigheden
skal træffe.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Som tilsynsmyndighed skal transport-, bygnings- og
boligministeren bruge nye administrative ressourcer på at
føre tilsyn med operatører af væsentlige
transporttjenester og validere rapporteringer om væsentlige
hændelser i operatørernes net- og
informationssystemer. I praksis forventes samtlige af lovens
hjemlede beføjelser til ministeren delegeret til Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen, der vil fungere som tilsynsmyndighed
på området.
Omkostningerne ved varetagelsen af rollen som tilsynsmyndighed
forventes at kunne afholdes inden for de eksisterende
bevillingsmæssige rammer i Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet. Det skyldes en forventning om, at antallet af
operatører af væsentlige transporttjenester vil
være begrænset, og at tilsynet med at
operatørerne indfører passende foranstaltninger mv.,
hovedsageligt vil bestå i en gennemgang af, om de
certificerende organer til stadighed vurderer, at
operatørerne lever op til betingelserne for at opretholde
certifikatet, jf. afsnit 2.1.2. Opgaven kan varetages som et led i
de tilsynsopgaver, som styrelsen allerede har på
transportområdet.
På samme måde forventes det, at selve arbejdet med
håndtering og validering af de indberettede hændelser,
herunder etablering af en indberetningsordning, vil
forudsætte øgede ressourcer, der vil kunne afholdes
inden for de eksisterende bevillingsmæssige rammer i
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Det er overvejende sandsynligt, at der udpeges en eller flere
operatører af væsentlige transporttjenester, som er en
del af den offentlige sektor. Der vil i disse tilfælde
være visse økonomiske og administrative konsekvenser
forbundet med at efterleve lovens bestemmelser og regler udstedt i
medfør heraf, herunder særligt et krav om
certificering. Også disse udgifter må forventes at
kunne blive afholdt indenfor de eksisterende
bevillingsmæssige rammer i Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet.
Såfremt regionale eller kommunale operatører
udpeges som operatører af væsentlige
transporttjenester og dermed underlægges krav om
certificering, vil der kunne være DUT-konsekvenser. Dette vil
blive håndteret i forbindelse med en særskilt
økonomisk høring, som vil blive fremsendt til Danske
Regioner og KL. Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
forventning, at de operatører, som vil blive udpeget,
karakteriseres ved at være særdeles store
operatører, der har en dominerende status på hver
deres område.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det forventes, at der vil være tale om enkelte private
operatører, der vil blive udpeget som operatører af
væsentlige transporttjenester.
Kravet om, at en operatør af væsentlige
transporttjenester skal være certificeret i henhold til en
internationalt anerkendt standard, kan afhængigt af
certificeringsparatheden hos den enkelte operatør
udgøre op til 200.000 kr. i direkte engangsomkostninger og
40.000-100.000 kr. i direkte årlige
vedligeholdelsesomkostninger. Hvis der er tale om en
operatør, der ikke er certificeringsparat, vil
omkostningerne for den enkelte operatør være
større. Det vurderes imidlertid, at alle de
operatører, der vil kunne komme i betragtning til en
udpegning efter loven, i et eller andet omfang er
certificeringsparate.
Operatørerne vil endvidere alle være af en ganske
betydelig størrelse. Ud fra en forholdsmæssig
betragtning forventes det derfor ikke, at de foreslåede
regler vil blive oplevet som meget bebyrdende for
operatørerne af væsentlige transporttjenester.
Ud over omkostningerne til certificering vil der være
begrænsede administrative byrder i forbindelse med den
underretning, som operatørerne skal sende til myndighederne.
Det forventes, at der vil være et begrænset antal
underretninger fra den enkelte operatør på
årsbasis. Selve den administrative håndtering af
underretningen forventes ikke at overstige 2 timer pr.
hændelse.
Efter den foreslåede § 12 får transport-,
bygnings- og boligministeren mulighed for at bemyndige Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen eller andre statslige myndigheder til at
udøve ministerens beføjelser efter denne lov. I den
forbindelse har ministeren også mulighed for at afskære
klageadgang til ministeren. Muligheden for at afskære
klageadgangen er begrundet i, at de afgørelser, som Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen eller andre myndigheder kommer til at
træffe, vil være af en udpræget teknisk karakter,
som forudsætter betydelig indsigt i området.
Departementet har ikke de faglige forudsætninger for at kunne
vurdere de meget tekniske forhold, som karakteriserer dette
retsområde, hvorfor rekursadgang er uhensigtsmæssig. En
afgørelse vil dog kunne prøves ved domstolene, jf.
grundlovens § 63.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Med forslaget implementeres de dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2016/1148 af 6. juli 2016 om
foranstaltninger, der skal sikre et høj fælles
sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer i hele
Unionen.
I medfør af NIS-direktivets artikel 25, stk. 1, skal
medlemsstaterne senest den 10. maj 2018, have vedtaget og
offentliggjort de love og administrative bestemmelser, der er
nødvendige for at efterkomme direktivet.
Operatørerne af væsentlige transporttjenester skal
dog ikke udpeges før den 9. november 2018.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 29. november
2017 til den 2. januar 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Alstom, Arriva Danmark A/S, Banedanmark, Billund Lufthavn,
Bornholmstrafikken Holding A/S, Brancheforeningen, Dansk Luftfart,
Captrain Denmark ApS, Center for Cybersikkerhed, CFL Cargo Danmark
ApS, Danmarks Rederiforening, Dansk Erhverv, Dansk
Flyverlederforening, Dansk Jernbaneforbund, Dansk Industri
Transport, Danske Havne, Danske Havnevirksomheder,
Brancheforeningen, Danske Regioner, Datatilsynet, DB Cargo
Scandinavia A/S, DSB, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Esbjerg
Lufthavn, Forsvarets Efterretningstjeneste, Hector Rail AB,
Hovedstadens letbane, KL, Kultur- og kirkeministeriet,
Københavns Lufthavne A/S, Lokaltog A/S, Metroselskabet,
Metroservice A/S, Midjyske Jernbaner A/S, Midtjyllands Lufthavn,
Naviair, Nordjyske Jernbaner A/S, Rigsrevisionen, Rådet for
digital it-sikkerhed, SJ AB, Sund og Bælt Holding A/S,
Søfartsstyrelsen, Sønderborg Lufthavn,
Trafikselskaberne i Danmark, Udviklingsselskabet By og Havn I/S,
Øresundsbro Konsortiet, Aalborg Lufthavn, Aarhus Letbane,
Aarhus Lufthavn.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vil få mindre
væsentlige omkostninger for statslige enheder, der udpeges
som operatører af væsentlige transporttjenester.
Hertil kommer mindre omkostninger til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsens tilsyn med sektoren. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vil få mindre
væsentlige administrative konsekvenser ift. Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsens tilsyn med sektoren. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget vil få mindre
økonomiske omkostninger for de virksomheder, som måtte
blive udpeget som operatører af væsentlige
transporttjenester. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget vil få mindre
administrative konsekvenser for de virksomheder, som måtte
blive udpeget som operatører af væsentlige
transporttjenester. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2016/1148/EU af 6. juli 2016 om foranstaltninger, der skal
sikre et højt fælles sikkerheds-niveau for net- og
informationssystemer i hele Unionen, EU-Tidende 2016, nr. L 194,
side 1. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Den foreslåede bestemmelse afgrænser lovens
anvendelsesområde til at omfatte operatører af
væsentlige transporttjenester. Operatørerne er de
offentlige eller private enheder i transportsektoren, der af
transport-, bygnings- og boligministeren udpeges som
operatører af væsentlige transporttjenester.
Til §
2
Den foreslåede bestemmelse i § 2 definerer syv
centrale begreber i loven. Definitionerne bygger på de
tilsvarende definitioner i NIS-direktivets artikel 4.
Efter det foreslåede nr. 1 defineres en operatør af en
væsentlig transporttjeneste som en offentlig eller privat
enhed, der udpeges af transport-, bygnings- og boligministeren som
operatør af en væsentlig transporttjeneste i
medfør af den foreslåede § 3, stk. 1, og som
varetager opgaver vedrørende lufttransport,
jernbanetransport, søfart inden for transport-, bygnings- og
boligministeriets område og vejtransport.
Ved luftfart forstås luftfartsselskaber,
lufthavnsdriftsorganer, lufthavne, enheder med tilknyttede
anlæg i lufthavne samt trafikledelses- og
kontroloperatører, der udøver flyvekontroltjeneste.
Ved jernbanetransport forstås infrastrukturforvalter samt
jernbanetransport, herunder operatører af
servicefaciliteter. Ved søtransport forstås
søtransport inden for transport-, bygnings- og
boligministeriets område og dermed havnedriftsorganer,
herunder deres havnefaciliteter og enheder, der opererer
anlæg og udstyr i havne. Ved vejtransport forstås
vejmyndigheder, som er ansvarlige for trafikledelse samt
operatører af intelligente transportsystemer.
Definitionerne skal forstås i
overensstemmelse med bilag II, pkt. 2, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2016/1148/EU af 6. juli 2016 om
foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles
sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer i hele Unionen,
hvor de enkelte delsektorer inden for transport er nærmere
defineret.
Den foreslåede definition af
operatører af væsentlige transporttjenester er
tilnærmelsesvist identisk med definitionen af
operatører af væsentlige tjenester i NIS-direktivets
artikel 4, nr. 4. Forskellen består i, at NIS-direktivets
definition er mere generisk. Den skal dække samtlige typer af
operatører, mens den foreslåede definition kun
vedrører operatører af en væsentlig
transporttjeneste inden for transport-, bygnings- og
boligministeriets område.
Efter det foreslåede nr. 2 defineres et net- og informationssystem
som:
a) Et elektronisk kommunikationsnet, der udgøres af
transmissionssystemer og, hvor det er relevant, koblings- og
dirigeringsudstyr og andre ressourcer, herunder netelementer, der
ikke er aktive, som gør det muligt at overføre
signaler ved hjælp af trådforbindelse,
radiobølger, lyslederteknik eller andre elektromagnetiske
midler, herunder satellitnet, jordbaserede fastnet
(kredsløbs- og pakkekoblede, herunder i internettet) og
mobilnet, elkabelsystemer, i det omfang de anvendes til
transmission af signaler, net, som anvendes til radio- og
tv-spredning, samt kabel-tv-net, uanset hvilken type information,
der overføres.
b) enhver anordning eller gruppe af indbyrdes forbundne eller
beslægtede anordninger, hvoraf en eller flere ved hjælp
af et program udfører automatisk behandling af digitale
data,
c) digitale data, som lagres, behandles, fremfindes eller
overføres ved brug af elementer i litra a og b med henblik
på deres drift, brug, beskyttelse og vedligeholdelse.
Den foreslåede definition af net- og
informationssystemer er indholdsmæssigt identisk med
definitionen af net- og informationssystemer i NIS-direktivets
artikel 4, nr. 1. Af hensyn til læsbarheden, er der i stedet
for henvisningen til art. 2, litra a) i direktiv 2002/21 EF af 7.
marts 2002, foretaget en afskrift af artiklen.
Efter det foreslåede nr. 3 defineres sikkerhed i net- og
informationssystemer som evnen for net- og informationssystemer
til, på et givet sikkerhedsniveau, at modstå
handlinger, der er til skade for tilgængeligheden,
autenticiteten, integriteten eller fortroligheden i forbindelse med
lagrede eller overførte eller behandlede data eller de
dermed forbundne tjenester, der tilbydes af eller er
tilgængelige via disse net- og informationssystemer.
Den foreslåede definition af sikkerhed i
net- og informationssystemer er indholdsmæssigt identisk med
definitionen af sikkerhed i net- og informationssystemer i
NIS-direktivets artikel 4, nr. 2.
Efter det foreslåede nr. 4 defineres en hændelse som enhver
begivenhed, der har en egentlig negativ indvirkning på
sikkerheden i net- og informationssystemer.
Den foreslåede definition af en
hændelse svarer til definitionen i NIS-direktivets artikel 4,
nr. 7. For at en hændelse anses for indtrådt, skal den
relatere sig til sikkerheden i det eller de net- og
informationssystemer, der er af afgørende betydning for
leveringen af den væsentlige transporttjeneste, der er
årsag til, at operatøren er udpeget.
Efter det foreslåede nr. 5 defineres en risiko som enhver rimelig
identificerbar omstændighed eller begivenhed, der har en
potentiel negativ indvirkning på sikkerheden i net- og
informationssystemer.
Den foreslåede definition af risiko
svarer til definitionen i NIS-direktivets artikel 4, nr. 9. For at
en risiko er omfattet af forslagets bestemmelser, skal den
være rimelig identificerbar og have potentiel negativ
indvirkning på sikkerheden i net- og
informationssystemer.
Efter det foreslåede nr. 6 defineres nationalt centralt
kontaktpunkt som en national kompetent enhed med ansvar for at
koordinere spørgsmål vedrørende sikkerheden i
net- og informationssystemer samt grænseoverskridende
samarbejde i EU herom.
Den foreslåede definition af nationalt
centralt kontaktpunkt svarer til definitionen i NIS-direktivets
artikel 8. I Danmark er det Center for Cybersikkerhed under
Forsvarsministeriet, der fremover vil varetage funktionen som
nationalt centralt kontaktpunkt.
Efter det foreslåede nr. 7 defineres CSIRT som en national
it-beredskabsenhed, der håndterer hændelser, og som har
ansvaret for at sikre samarbejdet om sikkerheden i net- og
informationssystemer i EU.
Den foreslåede definition udspringer af
CSIRT af NIS-direktivets artikel 9 og bilag 1. I Danmark er det
Center for Cybersikkerhed under Forsvarsministeriet, der fremover
vil varetage funktionen som CSIRT.
Til §
3
I medfør af det foreslåede stk. 1. 1.
pkt., udpeger transport-, bygnings- og boligministeren en
operatør af en væsentlig transporttjeneste.
Bestemmelsen er afgørende for lovforslagets anvendelse, idet
lovforslagets pligtsubjekter alene udgøres af de enheder,
der af transport-, bygnings- og boligministeren udpeges som
operatører af væsentlige transporttjenester. Den
første udpegning skal ske senest den 9. november 2018, jf.
NIS-direktivets artikel 5, stk. 1. Udpegningen af
operatørerne sker ved en forvaltningsretlig
afgørelse.
I medfør af det foreslåede stk. 1, 2. pkt., vurderer ministeren
løbende, dog mindst hvert andet år, hvilke
operatører af væsentlige transporttjenester, der skal
udpeges i medfør af det foreslåede 1. pkt.
På den måde sikres det, at loven
er i overensstemmelse med NIS-direktivets artikel 5, stk. 5, der
forpligter medlemsstaterne til løbende og mindst hvert andet
år at ajourføre listen over identificerede
operatører på de enkelte områder.
I stk. 2
foreslås det, at transport-, bygnings- og boligministeren i
forbindelse med udpegningen efter det foreslåede stk. 1 skal
lægge vægt på nedenstående tre kriterier.
Bestemmelsen bygger på NIS-direktivets artikel 5, stk. 2, som
fastlægger de overordnede kriterier, som skal iagttages,
når der udpeges en operatør af væsentlige
tjenester.
Det foreslåede kriterie nr. 1 er, at enheden leverer en
transporttjeneste, der er væsentlig for opretholdelsen af
kritiske samfundsmæssige eller økonomiske aktiviteter.
Med dette kriterie lægges der vægt på, at
operatøren leverer en transporttjeneste, der er af kritisk
betydning for mobiliteten i Danmark, og at afbrydelsen heraf vil
have væsentlige samfundsmæssige eller økonomiske
konsekvenser. Et element i denne vurdering kan være, om
operatøren leverer en unik tjeneste eller om tjenesten inden
for en relativ kort tidshorisont kan erstattes af andre
transporttjenester.
Transport-, bygnings- og boligministeren vil
forud for en eventuel udpegning af en operatør, der leverer
en grænseoverskridende tjenesteydelse, indgå i dialog
med de europæiske medlemslande, hvor tjenesteydelsen leveres.
Denne dialog skal hjælpe med at vurdere operatørens
kritiske karakter med hensyn til grænseoverskridende
konsekvenser. Dialogen med eventuelle øvrige medlemslande
vil skulle foregå inden for rammerne af forvaltningslovens
§ 28 om videregivelse af oplysninger til en anden
forvaltningsmyndighed.
Det foreslåede kriterie nr. 2 er, at leveringen af transporttjenesten
afhænger af net- og informationssystemer. Med dette kriterie
præciseres det, at transporttjenesten skal være
afhængig af net- og informationssystemer for at være
relevant i forhold til en udpegning af operatører som
følge af dette lovforslag.
Det foreslåede kriterie nr. 3 er, at en hændelse vil få
væsentlige forstyrrende virkning for leveringen af den
nævnte transporttjeneste. I vurderingen af dette kriterie er
det særligt de forhold, der er anført i
NIS-direktivets artikel 6, stk. 1, der skal indgå. Det drejer
sig blandt andet om antallet af brugere af tjenesten, andre
sektorers afhængighed af tjenesten, konsekvenserne af en
hændelse, operatørens markedsandele, den geografiske
udbredelse af effekten af en hændelse og den
pågældende operatørs betydning for at opretholde
et tilstrækkeligt tjenesteniveau under hensyn til alternative
måder, som tjenesten kan leveres på. Der vil i det
enkelte tilfælde være tale om en konkret vurdering, og
særlige sektorspecifikke forhold ved den
pågældende transportform kan være relevante at
inddrage.
I medfør af det foreslåede stk. 3 kan transport-, bygnings- og
boligministeren fastsætte nærmere regler om udpegningen
af en operatør af en væsentlig transporttjeneste og
tilbagekaldelse af udpegningen, herunder fastsætte regler om
de kriterier, der skal lægges vægt på ved
udpegningen af en operatør, tidsbegrænsning på
udpegningen m.v.
Den foreslåede bestemmelse giver
således transport-, bygnings- og boligministeren mulighed for
at fastsætte regler, der præciserer de i det
foreslåede stk. 2 omhandlede kriterier for udpegningen af
operatører af væsentlige transporttjenester, herunder
kriterier, der relaterer sig til NIS-direktivets art. 6. Der vil
endvidere kunne fastsættes regler om selve udpegningen. Der
kan eksempelvis være behov for en nærmere
præcisering af, hvad der præcist kvalificeres som en
væsentlig tjeneste inden for dele af transportsektoren.
Der vil endvidere kunne fastsættes
nærmere regler om tilbagekaldelse af udpegningen af
operatører, der ikke længere opfylder
forudsætningerne for udpegningen.
Til §
4
Den foreslåede § 4
gennemfører de dele af NIS-direktivets artikel 14, der
angår sikkerhedskrav for operatørerne samt dele af
artikel 15 om gennemførelse og håndhævelse.
I medfør af det foreslåede stk. 1, 1. pkt., skal operatører af
væsentlige transporttjenester træffe passende og
forholdsmæssige tekniske og organisatoriske foranstaltninger
for at styre risiciene for sikkerheden i net- og
informationssystemer, som de anvender til den del af deres
aktiviteter, hvor en hændelse vil få væsentlig
forstyrrende virkning for leveringen af den nævnte
transporttjeneste.
Formålet hermed er at understøtte
en net- og informationssikkerhedsmæssig risikostyringskultur,
idet operatørerne af væsentlige transporttjenester
forpligtes til at træffe passende og forholdsmæssige
tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at styre risiciene
for sikkerheden i de net- og informationssystemer, som er
nødvendige for at udøve den væsentlige
transporttjeneste.
Er der net- og informationssystemer, som
understøtter dele af operatørens virksomhed, hvor et
nedbrud ikke vil have betydning for leveringen af den
væsentlige transporttjeneste, vil denne del ikke skulle
omfattes af de foranstaltninger, der træffes.
I praksis vil operatøren skulle styre
disse risici ved systematisk anvendelse af ledelsespolitikker,
procedurer og praksis. Dermed vil operatøren kontinuerligt
og struktureret gennemgå sit system og dets funktioner for at
identificere, hvilke uønskede tilstande eller farer der kan
opstå, hvad årsagerne hertil er, hvor ofte de
opstår, hvilke konsekvenser de kan have samt, hvilke
barrierer der kan opstilles for, at operatøren kan have
farerne under kontrol.
De foranstaltninger, der træffes, skal
være passende. Det forventes ikke, at operatørerne
træffer ensartede foranstaltninger, da de faktiske
omstændigheder, der gør sig gældende for den
enkelte operatør, formentlig vil være forskellige. Det
er derfor ikke muligt at foretage en entydig beskrivelse af,
hvornår en foranstaltning er passende. Operatøren skal
ved vurderingen af, om en foranstaltning er passende, vurdere den
konkrete risiko for, at en given hændelse vil
indtræffe, og alvorligheden af de konsekvenser
hændelsen i givet fald vil få for udøvelsen af
den væsentlige transporttjeneste.
Relevante risikostyringsforanstaltninger
omfatter dispositioner, der er egnet til at identificere risici for
hændelser, forebygge, opdage og håndtere
hændelser, samt begrænse omfanget af de konsekvenser,
som en hændelse kan have for leveringen af den
væsentlige transporttjeneste. Sikkerheden i net- og
informationssystemer omfatter lagrede, overførte og
behandlede data.
Det er forventningen, at operatører af
væsentlige transporttjenester i transportsektoren kan opfylde
kravet om at træffe passende foranstaltninger ved en
certificeringsordning, jf. bemærkningerne til det
foreslåede stk. 3.
I medfør af det foreslåede stk. 1, 2. pkt., skal foranstaltningerne
sikre et sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer, der er
proportionale med risiciene.
Formålet med bestemmelsen er at sikre,
at de foranstaltninger, der træffes af operatøren, er
proportionale med den konkrete risiko, som operatøren
står overfor. Derudover skal foranstaltninger, der
træffes, være under hensyntagen til teknologiens
aktuelle stadie, idet teknologien er i konstant fremdrift og derfor
kræver, at foranstaltningerne følger med den
globaliserede og teknologiske verden.
I medfør af det foreslåede stk. 2 skal operatører af
væsentlige transporttjenester træffe passende
foranstaltninger for at forebygge og minimere konsekvensen af en
hændelse, der kan have en negativ indvirkning på de
net- og informationssystemer, som anvendes til levering af en
væsentlig transporttjeneste.
Formålet er efter NIS-direktivet at
sikre kontinuitet i den væsentlige transporttjeneste, som de
leverer. Foranstaltningerne skal således rette sig mod de
anvendte net- og informationssystemer og skal samtidig medvirke
til, at operatøren til stadighed kan levere den
væsentlige transporttjeneste, selvom der sker en
hændelse, der kan have en negativ indvirkning på de
net- og informationssystemer, som anvendes til levering af en
væsentlig transporttjeneste. Operatørerne bør
på den baggrund som minimum indarbejde kompenserende
foranstaltninger i deres beredskabsplanlægning, der bl.a. kan
bidrage til at isolere udbredelsen af en hændelse i de net-
og informationssystemer, der er relevante for leveringen af den
væsentlige transporttjeneste.
Det er forventningen, at operatører af
væsentlige transporttjenester i transportsektoren kan opfylde
kravet om at træffe passende foranstaltninger ved en
certificeringsordning, jf. bemærkningerne til det
foreslåede stk. 3.
Det fremgår af det foreslåede
stk. 3, 1. pkt., at transport-,
bygnings- og boligministeren fastsætter nærmere regler
om foranstaltninger efter de foreslåede stk. 1 og 2.,
herunder om sagernes behandling, tidsfrister mv.
Formålet er, at ministeren vil kunne
fastsætte nærmere regler om de foranstaltninger, som
operatørerne skal træffe for at styre risiciene for
sikkerheden i net- og informationssystemerne og for at forebygge og
minimere konsekvenserne af hændelser, der kan have negativ
indvirkning på sikkerheden i de anvendte net- og
informationssystemer.
I det omfang det måtte blive relevant,
vil bestemmelsen kunne anvendes til at fastsætte
nærmere regler om myndighedernes sagsbehandling, tidsfrister
mv.
I medfør af det foreslåede stk. 3, 2. pkt., kan ministeren endvidere
fastsætte regler, hvor der stilles krav om, at dokumentation
for, at der er truffet de nødvendige foranstaltninger efter
de foreslåede stk. 1 og 2, skal ske ved akkrediteret
certificering efter en internationalt anerkendt standard for
styring af sikkerheden i net- og informationssystemer.
Net- og informationssikkerhedsområdet er
i løbende udvikling. Med bemyndigelsesbestemmelsen i det
foreslåede stk. 3 skabes de nødvendige rammer for, at
de danske regler matcher den teknologiske udvikling i
transportsektoren, og at sikkerheden i operatørernes net- og
informationssystemer er på et højt internationalt
niveau.
Bemyndigelsen forventes udmøntet i et
krav om, at en udpeget operatør, skal være
certificeret af et akkrediteret certificeringsorgan i henhold til
en internationalt anerkendt standard vedrørende sikkerheden
i net- og informationssystemer. Internationalt anerkendte
standarder for sikkerheden i net- og informationssystemer er udtryk
for, at man på internationalt plan er blevet enige om et
niveau for, hvad der forstås ved passende foranstaltninger i
relation til styring af risiciene og forebyggelse og minimering af
konsekvenserne ved en hændelse sikkerheden i net- og
informationssystemer.
Operatøren dokumenterer med
certificeringen over for transport-, bygnings- og boligministeren,
at operatøren i forhold til en international anerkendt
standard har truffet passende og forholdsmæssige tekniske og
organisatoriske foranstaltninger for at styre risiciene og
forebygge og minimere konsekvenserne ved en hændelse, hvilket
kræves efter de foreslåede stk. 1 og 2.
Certificeringen tjener som dokumentation for overholdelse af
kravene i loven.
Med kravet om certificering leves der
endvidere op til direktivets krav i artikel 15 om dokumentation for
den faktiske gennemførelse af operatørens
sikkerhedspolitikker ved en kvalificeret auditør, som i
dette tilfælde vil være det akkrediterede
certificeringsorgan.
Der vil i reglerne blive lagt op til, at
operatøren som udgangspunkt selv kan beslutte, hvilken
internationalt anerkendt standard for sikkerheden i net- og
informationssystemer, der skal ligge til grund for certificeringen.
Det kan f.eks. være standarder, der er udarbejdet af den
Internationale Organisation for Standardisering (ISO), eller
harmoniserede europæiske standarder. Ved operatørens
valg af informationssikkerhedsstandard kan operatøren se
på, om standarden tager udgangspunkt i den enkelte
operatørs risikoprofil og sikrer implementering af netop de
sikkerhedsforanstaltninger og kontrolprocedurer, der er passende
for den enkelte operatør.
Brugen af standarder fremgår i
øvrigt af direktivets artikel 19, hvor medlemsstaterne
tilskyndes til at benytte europæiske eller internationalt
anderkendte standarder og specifikationer, der er relevante for at
styre risiciene for sikkerheden i net- og informationssystemer og
for at sikre en konvergerende gennemførelse af direktivets
krav om, at operatører af væsentlige tjenester
træffer passende og forholdsmæssige foranstaltninger. I
det omfang, der fra EU's side på et senere tidspunkt
måtte blive stillet krav om anvendelse af en vis
nærmere defineret standard, herunder en harmoniseret
standard, kan det blive nødvendigt at fastsætte nye
regler herom i medfør af denne bemyndigelsesbestemmelse.
I medfør af det foreslåede stk. 3, 3. pkt., kan ministeren endelig
fastsætte regler om de informationer, som transport-,
bygnings- og boligministeren skal modtage om valg af
certificeringsordning.
Til §
5
Lovforslagets § 5 gennemfører dele
af artikel 14 i NIS-direktivet ved at forpligte operatørerne
til at underrette transport-, bygnings- og boligministeren og CSIRT
i tilfælde af hændelser med væsentlige
konsekvenser for kontinuiteten af de væsentlige tjenester,
som operatørerne leverer.
Det følger af det foreslåede
stk. 1, at operatører af
væsentlige transporttjenester hurtigst muligt skal underrette
transport-, bygnings- og boligministeren og CSIRT om
hændelser, der har væsentlige konsekvenser for
kontinuiteten af de væsentlige transporttjenester, som de
leverer. Operatøren skal underrette myndighederne, så
snart operatøren har de nødvendige oplysninger til at
konkludere, at hændelsen er omfattet af underretningspligten.
Der vil således være situationer, hvor
operatøren tidligt i processen kan konstatere, at der er
tale om en underretningspligtig hændelse. Der vil imidlertid
også være situationer, hvor det først på
et meget sent tidspunkt i forløbet er muligt at konstatere,
at der er tale om en underretningspligtig hændelse, fordi det
på trods af de foranstaltninger, der er truffet, ikke har
været muligt at opdage hændelsen.
Underretningspligten er først opfyldt,
når både transport-, bygnings- og boligministeren og
CSIRT har modtaget underretningen. Forpligtelsen til at underrette
såvel transport-, bygnings- og boligministeren som CSIRT skal
sikre, at CSIRT kan varetage opgaverne med at sikre samarbejdet om
sikkerheden i net- og informationssystemer i EU.
Efter det foreslåede stk. 2 skal operatøren ved vurderingen
af, om en hændelse har væsentlige konsekvenser for
kontinuiteten af de væsentlige transporttjenester, navnlig
tage nedenstående tre kriterier i betragtning.
Det foreslåede kriterie nr. 1 er antallet af brugere, der
berøres af afbrydelsen af den væsentlige
transporttjeneste. Antallet af berørte brugere er et helt
centralt kriterie, da et mindre nedbrud ikke vil have samme
væsentlighed for kritiske samfundsmæssige eller
økonomiske aktiviteter.
Det foreslåede kriterie nr. 2 er hændelsens varighed.
Hændelsens forventede eller faktiske varighed er også
helt centralt for vurderingen af effekten, da en længere
varighed vil have større effekt.
Det foreslåede kriterie nr. 3 er den geografiske udbredelse med
hensyn til det område, der er berørt af
hændelsen. Den geografiske udbredelse af hændelsen har
betydning, da en mindre geografisk udbredelse ikke vil have samme
væsentlighed for kritiske samfundsmæssige eller
økonomiske aktiviteter.
Der vil med hjemmel i den foreslåede
§ 7, stk. 1, kunne fastsættes nærmere regler om
vurderingen af, om en hændelse er omfattet af
underretningspligten, herunder en vægtning af
kriterierne.
Til §
6
Det fremgår af det foreslåede
stk. 1, 1. pkt., at operatører
af øvrige transporttjenester på frivillig basis kan
foretage underretning til transport-, bygnings- og boligministeren
og CSIRT om hændelser, der har væsentlige konsekvenser
for udøvelsen af de transporttjenester, som de leverer.
Det foreslåede stk. 1, 1. pkt.
gennemfører således NIS-direktivets art. 20 ved at
sikre, at de offentlige eller private enheder i transportsektoren,
der er etableret i Danmark, og som ikke er udpeget efter den
foreslåede § 3, stk. 1, har ret til at foretage
underretninger om hændelser på frivillig basis. En
sådan frivillig underretning giver myndighederne bedre
mulighed for at opbygge viden om hændelser i
transportsektoren, hvilket kan udgøre værdifulde
bidrag til at danne et klarere sektorspecifikt trusselsbillede.
En operatør på
transportområdet, der ikke er forpligtet til at underrette
myndighederne om hændelser, skal foretage samme vurdering
efter forslagets § 5, stk. 2, som en underretningspligtig
operatør, før der sker underretning.
Det fremgår af det foreslåede
stk. 1, 2. pkt., at transport-,
bygnings- og boligministeren er forpligtet til at behandle
frivillige underretninger på samme måde, som
pligtmæssige underretninger behandles. Hvis der opstår
behov for at prioritere mellem behandlingen af frivillige eller
pligtmæssige underretninger, bør ministeren prioritere
pligtmæssige underretninger først.
Til §
7
Efter den foreslåede bestemmelse kan transport-, bygnings-
og boligministeren fastsætte regler om underretninger efter
de foreslåede §§ 5 og 6, herunder fastsætte
nærmere regler om indholdet af en underretning, vurderingen
af, om en hændelse er omfattet af underretningspligten,
vægtning af kriterierne i det foreslåede § 5, stk.
2, samt om underretninger og anden skriftlig kommunikation til og
fra ministeren om nærmere bestemte forhold, som er omfattet
af denne lov eller regler udstedt i medfør heraf, skal
foregå digitalt.
Det er hensigten med bestemmelsen, at der vil
kunne fastsættes nærmere regler om indholdet af en
underretning, herunder hvilke oplysninger en underretning vil
skulle indeholde, f.eks. kontaktoplysninger, konsekvenser af
hændelsen og de foranstaltninger, som operatøren har
truffet eller vil træffe til afværgelse af
hændelsen. Derudover forventes det, at operatøren vil
skulle underrette om, hvorvidt hændelsen har haft
grænseoverskridende karakter og/eller har berørt flere
sektorer. Endelig vil der kunne fastsættes nærmere
regler om, hvorvidt en hændelse skal anses som værende
omfattet af indberetningspligten samt om vægtningen af
kriterierne i det foreslåede § 5, stk.2, herunder hvilke
elementer i de enkelte kriterier, der skal tillægges
særlig vægt.
Der vil endvidere kunne fastsættes
nærmere regler om, at underretninger og anden skriftlig
kommunikation til og fra ministeren om nærmere bestemte
forhold, som er omfattet af denne lov eller regler udstedt i
medfør heraf, skal foregå digitalt, herunder at
underretningerne skal foregå på en given digital
platform i et nærmere bestemt format. På denne
måde sikres det, at der kan tages der højde for den
udvikling, der må forventes på området, f.eks.
hvis det vurderes at være nemmere for de underrettende
operatører, at underretningen kan ske digitalt.
Til §
8
Med den foreslåede § 8 gennemføres dele af artikel
14 i NIS-direktivet.
Med bestemmelsen foreslås det, at
transport-, bygnings- og boligministeren kan videregive oplysninger
til CSIRT om hændelser, der er nødvendige for CSIRT
til opfyldelse af dets lovbestemte opgaver som nationalt centralt
kontaktpunkt og CSIRT.
Formålet med bestemmelsen er at sikre,
at Center for Cybersikkerhed, i dets rolle som nationalt centralt
kontaktpunkt og CSIRT, får adgang til oplysninger om
hændelser, der er nødvendige for at opfylde dets
lovbestemte rolle. Det omhandler eksempelvis oplysninger om
hændelser, som efter Center for Cybersikkerheds vurderinger,
har væsentlige konsekvenser for andre europæiske
medlemsstater. Bestemmelsen skal anvendes i overensstemmelse med
forvaltningslovens § 28 og under iagttagelse af de
grundlæggende principper om saglighed og
proportionalitet.
Til §
9
Med den foreslåede § 9
gennemføres NIS-direktivets artikel 14, stk. 6.
Med stk. 1
foreslås det, at transport-, bygnings- og boligministeren
efter høring af den underrettende operatør kan oplyse
offentligheden om konkrete hændelser, hvis offentlighedens
kendskab hertil er nødvendigt for at forebygge en
hændelse eller håndtere en igangværende
hændelse.
Forslaget om offentliggørelse af
oplysninger om hændelser, som ovenfor beskrevet, er
udarbejdet med baggrund i de anbefalinger, som fremgår af
Justitsministeriets betænkning nr. 1516/2010 om offentlige
myndigheders offentliggørelse af kontrolresultater,
afgørelser m.v. I betænkningen anbefales det, at der
inden indførelse af ordninger med systematisk
offentliggørelse af oplysning om kontrolresultater,
afgørelser m.v. på internettet i ikke-anonymiseret
form foretages en vurdering af det konkrete behov for
offentliggørelse, om offentliggørelse kan forventes
konkret at være særligt indgribende for personen, om
der er tungtvejende samfundsmæssige hensyn bag
offentliggørelsesordningen, om offentliggørelse
strider mod de gældende databeskyttelsesretlige regler og de
almindelige regler om tavshedspligt, og om der af
retssikkerhedsmæssige grunde er opstillet administrative
regler for forvaltningsmyndighedens behandling af de enkelte
sager.
Offentliggørelse vil imidlertid alene
kunne gennemføres efter høring af den
operatør, som har foretaget underretningen om en
hændelse, og transport-, bygnings- og boligministeren vil
foretage en afvejning af på den ene side offentlighedens
interesse i at blive informeret om trusler m.v. som en
hændelse udgør, og på den anden side
operatørens evt. ønsker om at tilbageholde visse
oplysninger af hensyn til f.eks. mulig kommerciel skade samt skade
for omdømmet for den pågældende operatør.
Det vil særligt være i offentlighedens interesse at
få oplysninger om en hændelse, som kan have betydning
for at forebygge en gentagelse af hændelsen eller kan bidrage
i forbindelse med håndtering af en igangværende
hændelse.
Transport-, bygnings- og boligministeren vil
alene offentliggøre navnet på den berørte
operatør, såfremt transport-, bygnings- og
boligministeren vurderer, at det er nødvendigt for at
forebygge eller håndtere en igangværende
hændelse. Såfremt det samme resultat kan nås med
en anonymiseret offentliggørelse, som alene omfatter den
konkrete hændelse, vil dette prioriteres.
I tilfælde, hvor en hændelse
berører flere sektorer, bør orienteringen af
offentligheden foretages af CSIRT i koordination med transport-,
bygnings- og boligministeren.
CSIRT's adgang til at offentliggøre
hændelser reguleres i reglerne, der implementerer
NIS-direktivet for CSIRT. Som anført i bemærkningerne
til den foreslåede § 2, nr. 6, er det i Danmark Center
for Cybersikkerhed, der fremover vil varetage funktionen som CSIRT.
Således er Center for Cybersikkerheds adgang til at
offentliggøre hændelser, herunder hændelser fra
andre sektorer, reguleret i forsvarsministerens lov
vedrørende internetudvekslingspunkter.
Det foreslås i stk.
2, at oplysninger til offentligheden efter det
foreslåede stk. 1 ikke må indeholde nedenstående
oplysninger.
Det foreslås med nr. 1, at oplysninger til offentligheden ikke
må omfatte tekniske indretninger, fremgangsmåder,
drifts- og forretningsforhold el. lign. for så vidt den
underrettende operatør gør gældende, at disse
oplysninger har væsentlig forretningsmæssig betydning
for operatøren. Hensynet med dette er at yde en beskyttelse
af forretningsfølsomme oplysninger.
Det foreslås med nr. 2, at oplysninger til offentligheden ikke
omfatter, hvad der af transport-, bygnings- og boligministeren
vurderes at være af væsentlig betydning for statens
sikkerhed eller rigets forsvar.
Det foreslås med nr. 3, at oplysninger til offentligheden ikke
omfatter fortrolige informationer.
Det foreslås med nr. 4, at oplysninger til offentligheden ikke
omfatter enkeltpersoners forhold.
Offentliggørelsen må under alle
omstændigheder ikke indeholde fortrolige oplysninger omfattet
af § 27, stk. 1, i forvaltningsloven.
I tilfælde, hvor der er tale om
behandling af personhenførbare oplysninger, vil lovgivningen
for databeskyttelse, jf. lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling
af personoplysninger med senere ændringer samt regler udstedt
i medfør heraf, finde tilsvarende anvendelse. Reglerne i
databeskyttelsesforordningen, jf. forordning (EU) 2016/679 af 27.
april 2016, vil finde anvendelse, når disse får
virkning den 25. maj 2018.
Til §
10
Denne bestemmelse gennemfører dele af
NIS-direktivets artikel 15 og har til formål at sikre, at der
føres et tilsyn med, at operatørerne af
væsentlige tjenester overholder lovens regler om sikkerhed i
net- og informationssystemer. Til brug for tilsynet har transport-,
bygnings- og boligministeren mulighed for at anmode om de
oplysninger, der er nødvendige for at vurdere, om
sikkerheden i net- og informationssystemerne lever op til de krav,
der følger af denne lov eller regler udstedt i medfør
af loven.
I stk. 1
foreslås det, at transport-, bygnings- og boligministeren
fører tilsyn med, at en operatør af en
væsentlig transporttjeneste overholder denne lov samt regler
udstedt i medfør heraf. Til brug for tilsynet skal
operatører af væsentlige tjenester på anmodning
fra transport-, bygnings- og boligministeren afgive de oplysninger,
der er nødvendige for tilsynet.
Som nævnt er det forventningen, at
operatører af væsentlige transporttjenester i
transportsektoren kan opfylde kravene om at træffe passende
foranstaltninger, jf. den foreslåede § 4, ved at lade
sig certificere. Ved en sådan certificering dokumenterer
operatørernes efterlevelse i overensstemmelse med en
internationalt anerkendt standard for styring af net- og
informationssikkerhed. De certificerende organer vil - for at der
skal være vished om deres faglige kompetencer på
området - af samme grund skulle have den nødvendige
akkreditering af et akkrediteringsorgan. Der henvises til afsnit
2.1.2.2 i de almindelige bemærkninger.
Transport-, bygnings- og boligministerens
tilsyn, som forventes delegeret til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, vil således primært bestå i
løbende at verificere, at den enkelte udpegede
operatør opretholder sin certificering. Dertil kommer, at
styrelsen vil afholde de nødvendige møder med det
certificerende organ. Det vil være det certificerende organ,
der med sin certificering af operatøren giver sikkerhed for,
at de nødvendige foranstaltninger til at forhindre,
forebygge og håndtere hændelser i operatørens
udpegede net- og informationssystemer, er på plads.
Efter det foreslåede stk. 2 kan transport-, bygnings- og
boligministeren påbyde, at forhold, der strider mod de
foreslåede §§ 4 og 5 og de regler, der er fastsat i
medfør af loven, samt EU-forordninger på net- og
informationssikkerhedsområdet på
transportområdet, bringes i orden straks eller inden en
nærmere angivet frist. Bestemmelsen implementerer
NIS-direktivets artikel 15, stk. 3.
Påbudsbestemmelsen skal anvendes med
henblik på at sikre, at operatørerne opfylder
bestemmelserne i loven, bekendtgørelser udstedt i
medfør heraf samt EU-forordninger på net- og
informationssikkerhedsområdet på
transportområdet.
For så vidt angår påbud om
at bringe forhold, der strider mod loven, i orden tænkes
blandt andet på forpligtelsen i medfør af det
foreslåede § 5, stk. 1, til hurtigst muligt at
underrette transport-, bygnings- og boligministeren og CSIRT om
hændelser, der har væsentlige konsekvenser for
kontinuiteten af de væsentlige transporttjenester, som de
leverer, forpligtelsen i medfør af det foreslåede
§ 4, stk. 1, til at træffe passende og
forholdsmæssige tekniske og organisatoriske foranstaltninger
for at styre risiciene for sikkerheden i net- og
informationssystemer, som de anvender til den del af deres
aktiviteter, hvor en hændelse vil få væsentlig
forstyrrende virkning for leveringen af den nævnte
transporttjeneste, og forpligtelsen i medfør af det
foreslåede § 4, stk. 2, til at træffe passende
foranstaltninger for at forebygge og minimere konsekvensen af
hændelser, der kan have en negativ indvirkning på de
net- og informationssystemer, som anvendes til levering af en
væsentlig transporttjeneste.
Derudover tænkes for så vidt
angår påbud om at bringe forhold, der strider mod
regler fastsat i medfør af loven, i orden, blandt andet
på mulighed for at give udpegede operatører, der ikke
har ladet sig certificere i overensstemmelse med en internationalt
anerkendt standard for styring af net- og informationssikkerhed,
påbud om at lade sig certificere, hvis der er stillet krav
herom.
Endelig tænkes for så vidt
angår påbud om at bringe forhold, der strider mod
EU-forordninger, i orden, på fremtidige EU-forordninger
på net- og informationssikkerhedsområdet på
transportområdet.
Efter det foreslåede stk. 3 kan transport-, bygnings- og
boligministeren fastsætte nærmere regler om det tilsyn,
der skal føres med overholdelse af loven samt med de regler,
der er udstedt i medfør af loven.
Området er i løbende udvikling,
hvorfor det er sandsynligt, at behovet for at kunne fastsætte
regler om tilsynet vil kunne ændre sig. Bestemmelsen kan
blandt andet anvendes til at fastsætte regler om, hvor ofte
operatørerne skal fremsende dokumentation for certificering
og det tilsyn, der føres med underretningerne.
Til §
11
Med den foreslåede bestemmelse kan
transport-, bygnings- og boligministeren fastsætte regler,
som er nødvendige for at gennemføre de direktiver,
som Den Europæiske Union udsteder vedrørende sikkerhed
i net- og informationssystemer på transportområdet,
herunder regler om tilsyn, påbud m.v., eller som er
nødvendige for at anvende de forordninger, som Den
Europæiske Union udsteder vedrørende sikkerhed i net-
og informationssystemer på transportområdet.
Formålet med bestemmelsen er at sikre en
smidig og dynamisk adgang til at foretage løbende
tilpasninger til et retsområde, som må forventes at
være under kraftig udvikling den kommende tid.
Det er hensigten, at bestemmelsen
hovedsageligt skal anvendes til administrativ implementering af
EU-direktiver. Al implementering, som typisk vil blive
gennemført ved bekendtgørelser, på grundlag af
den foreslåede bestemmelse, vil blive gennemført inden
for rammerne af gældende lovgivning. Det betyder, at
transport-, bygnings- og boligministeren ikke administrativt vil
kunne gennemføre implementering af EU-retsakter, hvis en
sådan implementering vil stride mod gældende
lovgivning. I den situation vil der forud for implementeringens
gennemførelse blive foretaget nødvendige tilpasninger
af gældende ret, som sikrer konformitet med EU-retten. Der
vil med andre ord blive fremsat nødvendige lovforslag herom
for Folketinget.
Hensynet bag den foreslåede generelle
bemyndigelsesbestemmelse er således hovedsageligt, at
transport-, bygnings- og boligministeren administrativt vil kunne
implementere EU-regler af f.eks. mere teknisk karakter, der ikke
strider mod gældende lovgivning, og som - under hensyntagen
til EU-reglernes indholdsmæssige væsentlighed - ikke
kan berettige implementering via Folketingets lovbehandling.
Til §
12
Efter det foreslåede stk. 1 kan transport-, bygnings- og
boligministeren bemyndige Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen eller
andre statslige myndigheder til at udøve ministerens
beføjelser efter denne lov.
Bestemmelsen fastslår hermed hensigten
om, at transport-, bygnings- og boligministeren delegerer de
opgaver og beføjelser, som er tillagt ministeren efter dette
lovforslag, til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, ligesom
beføjelserne efter bestemmelsen også ville kunne
delegeres til en anden statslig myndighed i det omfang, at det vil
være relevant. Der er tale om et meget teknisk og fagligt
tungt område, som mest hensigtsmæssigt lader sig
varetage af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der på en
række områder allerede varetager lignende opgaver. Det
forventes, at delegation af ministerens beføjelser vil blive
indarbejdet i den delegationsbekendtgørelse for Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsens opgaver, der løbende revideres og
udstedes af ministeren.
Efter det foreslåede stk. 2 kan transport-, bygnings- og
boligministeren fastsætte regler om adgangen til at klage
over afgørelser, der træffes i henhold til denne lov
eller forskrifter udstedt i medfør heraf, herunder om
klagefrister samt afskæring af klageadgang.
Muligheden for at afskære klageadgangen
er begrundet i, at de afgørelser, som Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen kommer til at træffe efter ministerens
delegation, vil være af en udpræget teknisk karakter,
som forudsætter betydelig indsigt i området.
Departementet har ikke de faglige forudsætninger for at kunne
vurdere de meget tekniske forhold, som karakteriserer dette
retsområde, hvorfor rekursadgang er uhensigtsmæssig.
Departementet vil ikke kunne foretage en realitetsbehandling af
eventuelle klager over Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens
beslutning om offentliggørelse efter § 9, idet
beslutningen er udtryk for faktisk forvaltningsvirksomhed.
Bestemmelsen berører dog ikke den
almindelige adgang til at få prøvet afgørelser
ved domstolene, jf. grundlovens § 63.
Til §
13
Efter den foreslåede § 13
gennemføres artikel 21 i NIS-direktivet, der forpligter
medlemsstaterne til at fastsætte sanktioner for
overtrædelse af de nationale regler, der vedtages i
medfør af NIS-direktivet. Der stilles krav om, at
sanktionerne skal være effektive, stå i et rimeligt
forhold til overtrædelsen og have præventiv
virkning.
Det fremgår af det foreslåede
stk. 1, at medmindre strengere straf er
forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
undlader at følge et af nedenstående to forhold.
Forhold nr. 1 er,
at transport-, bygnings- og boligministeren og CSIRT hurtigst
muligt underrettes om hændelser, der har væsentlige
konsekvenser for kontinuiteten af de væsentlige
transporttjenester, som de leverer. Hensynet bag bestemmelsen er,
at motivere operatørerne til at underrette om
hændelser, der kan have væsentlige konsekvenser for
kontinuiteten af de væsentlige transporttjenester. Ud over at
sikre myndighedernes kendskab til hændelser, der kan have
betydning for den underrettende operatørs
transporttjenester, kan underretningerne også have betydning
for hele sektoren eller på tværs af sektorer. Ved
vurderingen af, om en underretning er sket hurtigst muligt, er det
afgørende, at der lægges vægt på,
hvornår det tidligst har været muligt for
operatøren at vurdere, om der reelt var tale om en
underretningspligtig hændelse.
Forhold nr. 2 er,
at transport-, bygnings- og boligministerens påbud udstedt i
henhold til det foreslåede § 10, stk. 2, regler fastsat
i medfør af loven eller EU-forordninger vedrørende
net- og informationssikkerhed på transportområdet,
efterkommes. Formålet hermed er at sikre en efterlevelse af
transport-, bygnings- og boligministerens påbud til gavn for
net- og informationssikkerheden i transportsektoren.
Med stk. 2
foreslås det, at der i regler, der fastsættes i
medfør af loven, kan fastsættes straf i form af
bøde.
Transport-, bygnings- og boligministeren
bemyndiges således med det foreslåede stk. 2 til at
fastsætte regler om bødestraf for overtrædelse
af forskrifter, som udstedes med hjemmel i dette lovforslag,
herunder også for undladelse af at efterkomme påbud
udstedt i medfør af forskrifterne.
Således påtænkes i
forskrifter, der udstedes i medfør af loven, fastsat
bødestraf til udpegede operatører for at undlade at
efterkomme påbud om at lade sig certificere i
overensstemmelse med en internationalt anerkendt standard for
styring af net- og informationssikkerhed.
Efter det foreslåede stk. 3 kan der pålægges selskaber
m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Sammenholdt med det foreslåede stk. 2
indebærer bestemmelsen, at der også i regler, som
udstedes i medfør af loven, kan fastsættes regler, der
pålægger juridiske personer strafansvar.
Til §
14
Efter den foreslåede § 14 træder loven i kraft den 10.
maj 2018.
Loven med de til loven forudsatte
bekendtgørelser skal senest træde i kraft den 10. maj
2018, da det er medlemsstaternes gennemførelsesfrist efter
NIS-direktivets artikel 25, stk. 1.
Til §
15
Efter den foreslåede § 15 gælder loven ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de henholdsvis færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Officielle noter
1
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2016/1148/EU af 6.
juli 2016 om foranstaltninger, der skal sikre et højt
fælles sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer i
hele Unionen, EU-Tidende 2016, nr. L 194, side 1.