Betænkning afgivet af Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget den 24. april 2018
1. Ændringsforslag
Transport-, bygnings- og boligministeren
har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar
2018 og var til 1. behandling den 20. februar 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Sammenhæng med andre
lovforslag
Lovforslaget skal ses i sammenhæng
med lovforslag nr. 139 (Lov om sikkerhed i net- og
informationssystemer for operatører af væsentlige
internetudvekslingspunkter m.v.) og lovforslag nr. 155
(Konsekvensændringer som følge af
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven), som begge
er behandlet i Forsvarsudvalget, lovforslag nr. 143 (Lov om krav
til sikkerhed for net- og informationssystemer inden for
sundhedssektoren), som er behandlet i Sundheds- og
Ældreudvalget, og L 144 (Lov om net- og informationssikkerhed
for domænenavnssystemer og visse digitale tjenester), som er
behandlet i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 9.
februar 2018 sendte transport-, bygnings- og boligministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Forsvarsministeren afholdt den 14. marts
2018 en teknisk gennemgang af Center for Cybersikkerheds rolle i
forbindelse med implementering af NIS-direktivet. Transport-,
bygnings- og boligministeren afholdt den 15. marts 2018 en teknisk
gennemgang af lovforslaget, for så vidt angår
ministerens ressortområde vedrørende implementeringen
af NIS-direktivet.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12
spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren
og forsvarsministeren til skriftlig besvarelse, som disse har
besvaret.
Fem af udvalgets spørgsmål til
transport-, bygnings- og boligministeren og forsvarsministeren og
disses svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget er
stærkt optaget af at sikre så meget beskyttelse af og
sikkerhed for vores vitale it-infrastruktur. Danmark skal selvsagt
gardere sig så meget som muligt imod cyberangreb, spionage,
manipulation og terror m.v. Etablering af nationale kontaktpunkter
er derfor et fornuftigt og nødvendigt tiltag.
Socialdemokratiet er imidlertid
betænkelige ved, at den nye indsats kan komme til at skade
persondatabeskyttelsen, ligesom Socialdemokratiet i
udvalgsbehandlingen har ytret betænkelighed ved, at ordningen
kan blive særdeles bekostelig og bureaukratisk for de
berørte enheder, der skal underlægges de nye og
måske temmelig dyre krav.
Socialdemokratiet ønsker derfor de
stillede spørgsmål og svar vedrørende disse
emner optrykt i betænkningen. Socialdemokratiet ønsker
at følge lovens implementering og udmøntning af loven
særdeles tæt. Socialdemokratiet opfordrer Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet til løbende at orientere
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget om udviklingen på
området - navnlig med henblik på de nævnte
problemstillinger. Udvalget bør orienteres løbende,
så processen følges tæt.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter naturligvis intentionerne med bedre sikkerhed i net-
og informationssystemer i transportsektoren, men er
betænkelige ved, at udvalget ikke kan få oplyst
omfanget af den organisation, der skal varetage dette, og hvordan
der skal differentieres mellem operatører af
væsentlige og ikkevæsentlige transporttjenester, og
altså hvem der bliver omfattet.
Et mindretal i
udvalget (EL, SF og ALT) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Enhedslistens, Socialistisk Folkepartis og
Alternativets medlemmer af udvalget bemærker, at det er
vigtigt, at vi styrker beskyttelsen af vores vitale infrastruktur
mod cyberangreb, og etablering af nationale kontaktpunkter er
derfor et fornuftigt tiltag. Imidlertid er mindretallet bekymrede
over, at CSIRT'en og det nationale kontaktpunkt, som skal oprettes
i medfør af NIS-direktivet, placeres under Center for
Cybersikkerhed under Forsvarets Efterretningstjeneste og dermed
ikke omfattes af relevante love for bl.a.
persondatabeskyttelse.
Mindretallet mener, at Center for
Cybersikkerheds aktiviteter i medfør af NIS-direktivet
bør omfattes af databeskyttelsesloven og
databeskyttelsesforordningen. Det fremgår også tydeligt
af NIS-direktivet, at det er hensigten. Og derfor har mindretallet
således stillet et ændringsforslag til lovforslag nr. L
155, der skal sikre dette.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 13
Af transport-, bygnings- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 1 ændres »den,
der« til: »den operatør, der«.
[Præcisering]
2) I
stk. 1, nr. 1, ændres »som
de leverer« til: »som operatøren
leverer«.
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en sproglig
præcisering, således at det tydeliggøres, at det
er operatøren, der kan straffes.
Til nr. 2
Der er tale om en sproglig
præcisering, således at det tydeliggøres, at det
er operatøren, der leverer de væsentlige
transporttjenester.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Per Nørhave (DF) Claus
Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann
(DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans
Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise
Schack Elholm (V) Britt Bager (V) May-Britt Kattrup (LA) Villum
Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S)
Erik Christensen (S) Kaare Dybvad (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd. Magnus Heunicke (S) Rasmus
Prehn (S) Mette Reissmann (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Henning
Hyllested (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Roger Courage
Matthisen (ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 135
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transport-, bygnings- og boligministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Notat i forlængelse af den tekniske
gennemgang af Center for Cybersikkerheds rolle i forbindelse med
implementering af NIS-direktivet, fra forsvarsministeren | 5 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 6 | Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens
præsentation fra den tekniske gennemgang den 15/3-18 | 7 | Ændringsforslag fra transport-,
bygnings- og boligministeren | 8 | Præsentation fra den tekniske
gennemgang af Center for Cybersikkerheds rolle i forbindelse med
implementering af NIS-direktivet, fra forsvarsministeren | 9 | Udkast til betænkning | 10 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 135
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorfor der med lovforslaget
lægges op til, at hændelser kan
deles/offentliggøres, hvis særlige
omstændigheder er til stede, i stedet for at gøre det
til en pligt at dele/offentliggøre hændelser,
medmindre særlige omstændigheder er til stede, til
transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om Center for Cybersikkerhed i
Forsvarets Efterretningstjeneste, når det løser
opgaver i regi af lovforslaget som nationalt centralt kontaktpunkt
og CSIRT, er omfattet af eller undtaget fra forslaget om en ny
databeskyttelseslov (L 68), persondataforordningen,
offentlighedsloven og forvaltningsloven, til transport-, bygnings-
og boligministeren og forsvarsministeren, og ministrenes svar
herpå | 3 | Spm., om Center for Cybersikkerhed i regi
af lovforslaget skal forstås som en forvaltningsmyndighed,
jf. forvaltningsloven, til transport-, bygnings- og boligministeren
og forsvarsministeren, og ministrenes svar herpå | 4 | Spm. om, hvorledes beskyttelsen af
personoplysninger i gennemførelsen af NIS-direktivet kan
leve op til kravet i direktivets artikel 2 samt artikel 8 i EU's
charter for grundlæggende rettigheder, til transport-,
bygnings- og boligministeren og forsvarsministeren, og ministrenes
svar herpå | 5 | Spm. om ministerens kommentar til
høringssvaret fra Institut for Menneskerettigheder, til
transport-, bygnings- og boligministeren og forsvarsministeren, og
ministrenes svar herpå | 6 | Spm. om, hvilke data det forventes at
operatører af væsentlige transporttjenester vil skulle
indberette til ministeren og Center for Cybersikkerhed i
tilfælde af en såkaldt hændelse, til transport-,
bygnings- og boligministeren og forsvarsministeren, og ministrenes
svar herpå | 7 | Spm., om ministeren kan be- eller
afkræfte, om der vil være en chance for, at
personoplysninger fra eksempelvis rejsekort m.v. vil kunne komme
til at indgå i de indberettede oplysninger fra
operatører af væsentlige transporttjenester til
ministeren og Center for Cybersikkerhed, til transport-, bygnings-
og boligministeren og forsvarsministeren, og ministrenes svar
herpå | 8 | Spm. om, hvilke konkrete oplysninger det
forventes at ministeren og Center for Cybersikkerhed vil kunne
eller skulle udveksle med andre myndigheder både nationalt og
i EU, til transport-, bygnings- og boligministeren og
forsvarsministeren, og ministerenes svar herpå | 9 | Spm. om, hvordan de andre EU-lande har
valgt at organisere gennemførelsen af NIS-direktivet, til
forsvarsministeren, kopi til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm., om ministeren vil uddybe baggrunden
for vurderingen af, at lovforslaget kun vil få mindre
økonomiske og administrative konsekvenser for de
berørte offentlige og private operatører af
væsentlige transporttjenester, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvilken nedre grænse der
forventes i forbindelse med udpegning af operatører af
væsentlige transporttjenester, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om en redegørelse for
regeringens holdning til de stillede ændringsforslag til
lovforslag nr. L 155, til transport-, bygnings- og boligministeren
og forsvarsministeren, og ministrenes svar herpå |
|
Bilag 2
Fem af udvalgets
spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren
og forsvarsministeren og disses svar herpå
Spørgsmålene og svarene er optrykt efter
ønske fra S.
Spørgsmål 2:
Ministeren bedes redegøre for, om
Center for Cybersikkerhed i Forsvarets Efterretningstjeneste,
når det løser opgaver i regi af lovforslaget som
nationalt centralt kontaktpunkt og CSIRT, er omfattet eller
undtaget af forslaget om en ny databeskyttelseslov (L 68),
persondataforordningen, offentlighedsloven og forvaltningsloven.
Herunder ønskes oplyst, hvilke konkrete dele af lovene og
forordningen, som Center for Cybersikkerhed vil være omfattet
af/ikke omfattet af.
Svar:
Der henvises til den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 3 vedrørende L 135.
Spørgsmål 3:
På baggrund af afsnit 3 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget bedes ministeren oplyse, om
Center for Cybersikkerhed i regi af lovforslaget skal forstås
som en forvaltningsmyndighed, jf. forvaltningsloven. Ministeren
bedes i forlængelse heraf redegøre for kravene til
centerets behandling af personoplysninger. Herunder ønskes
oplyst, hvorledes kravene adskiller sig som følge af
reglerne i lov om Center for Cybersikkerhed (lov nr. 713 af 25.
juni 2014), set i forhold til databeskyttelsesforordningen
(forordning 2016/679/EU af 27. april 2016 om beskyttelse af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
og om ophævelse af direktiv 95/46/EF) samt forslaget til
databeskyttelseslov (L 68), hvis Forsvarets Efterretningstjeneste
ikke er omfattet af lovforslaget og forordningen.
Svar:
1. Det følger
af § 8 i lov nr. 713 af 25. juni 2014 om Center for
Cybersikkerhed, at Center for Cybersikkerheds virksomhed er
undtaget fra offentlighedsloven (bortset fra lovens § 13 om
notatpligt) og forvaltningslovens kapitel 4-6. Dette gælder
også for centerets kommende funktioner som nationalt centralt
kontaktpunkt og CSIRT efter NIS-direktivet (Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2016/1148 af 6. juli 2016 om
foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles
sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer i hele
Unionen).
Det fremgår dog af bemærkningerne
til forslaget til lov om Center for Cybersikkerhed (L 192, fremsat
2. maj 2014), at Center for Cybersikkerhed forudsættes i
videst muligt omfang at efterleve principperne i offentlighedsloven
og forvaltningslovens kapitel 4-6. Det forudsættes
således, at centeret - uanset at dets virksomhed er undtaget
fra forvaltningslovens bestemmelser på området - i alle
afgørelsessager konkret vurderer, om det er muligt at
anvende forvaltningslovens principper om partens aktindsigt,
partshøring og begrundelse m.v. Tilsvarende
forudsættes det, at anmodninger om aktindsigt i videst muligt
omfang behandles efter principperne i offentlighedsloven.
Det bemærkes i den forbindelse, at
Center for Cybersikkerheds afgørelser i konkrete sager,
f.eks. aktindsigtssager, kan påklages til
Forsvarsministeriet.
2. Center for
Cybersikkerheds virksomhed, herunder centerets kommende funktioner
efter NIS-direktivet, er endvidere undtaget fra persondataloven.
Denne retstilstand ventes videreført, når
persondataloven med virkning fra 25. maj 2018 erstattes af
databeskyttelsesforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger
og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om
ophævelse af direktiv 95/46/EF) og den foreslåede
databeskyttelseslov (L 68, fremsat for Folketinget den 25. oktober
2017).
Størstedelen af de centrale principper
i persondataloven gælder dog for centeret, jf. kapitel 6 i
lov om Center for Cybersikkerhed. Det følger således
bl.a. af loven, at centeret kun må indsamle personoplysninger
til udtrykkeligt angivne og saglige formål, og at senere
behandling ikke må være uforenelig med disse
formål. Endvidere må centeret ikke behandle flere
personoplysninger, end hvad der kræves til opfyldelse af
formålet med indsamlingen. Der stilles desuden krav om
hjemmel til enhver behandling af personoplysninger, ligesom der som
udgangspunkt ikke må behandles personoplysninger om
racemæssig eller etnisk baggrund, politisk, religiøs
eller filosofisk overbevisning og fagforeningsmæssige
tilhørsforhold samt personoplysninger om
helbredsmæssige og seksuelle forhold. Centeret skal derudover
sikre, at der ikke behandles urigtige eller vildledende
personoplysninger. Endelig må centeret ikke opbevare
indsamlede personoplysninger på en måde, der giver
mulighed for at identificere den pågældende person i et
længere tidsrum end nødvendigt, og centeret skal
træffe passende sikkerhedsforanstaltninger ved behandlingen
af personoplysninger.
Visse centrale krav efter persondataloven
gælder dog ikke for Center for Cybersikkerhed. Centeret er
således undtaget fra kravet om oplysningspligt overfor den
registrerede samt kravet om den registreredes indsigts- og
indsigelsesret.
Herudover er det Tilsynet med
Efterretningstjenesterne - og ikke Datatilsynet - der fører
tilsyn med Center for Cybersikkerheds behandling af
personoplysninger. Tilsynet med Efterretningstjenesterne er et
uafhængigt kontrolorgan, der efter klage eller af egen drift
påser, at Center for Cybersikkerhed overholder reglerne
vedrørende behandling af personoplysninger.
3. Endvidere
følger det af § 8, stk. 2, i lov om Center for
Cybersikkerhed, at forsvarsministeren kan bestemme, at kapitel 8-10
i persondataloven, kapitel 4-6 i forvaltningsloven samt
offentlighedsloven helt eller delvist skal finde anvendelse for
Center for Cybersikkerheds virksomhed som bl.a. myndighed for
informationssikkerhed og beredskab på teleområdet.
Der har indtil videre ikke vist sig behov for
at anvende denne bemyndigelse, idet der behandles ganske få
personoplysninger i forbindelse med centerets virksomhed på
teleområdet.
Med lovforslag L 155 om ændring af lov
om Center for Cybersikkerhed, der er fremsat for Folketinget den
28. februar 2018, foreslås det bl.a., at den nævnte
bemyndigelse tilpasses til den kommende regulering på
databeskyttelsesområdet og NIS-området, således
at forsvarsministeren vil kunne bestemme, at
databeskyttelsesforordningen og den foreslåede
databeskyttelseslov også helt eller delvist skal finde
anvendelse for de myndighedsopgaver, som Center for Cybersikkerhed
tillægges som led i implementeringen af NIS-direktivet.
4. Blandt de nye
krav, som databeskyttelsesforordningen stiller, kan fremhæves
krav om udpegelse af en databeskyttelsesrådgiver, at der skal
gennemføres konsekvensanalyser, og at nye systemer skal have
indbygget databeskyttelse (privacy by design or by default).
For en nærmere gennemgang af forholdet
mellem databeskyttelsesforordningen og persondataloven henvises i
øvrigt til Justitsministeriets betænkning nr. 1565 om
databeskyttelsesforordningen, del I, bind 1.
Spørgsmål 4:
Ministeren bedes redegøre for,
hvorledes beskyttelsen af personoplysninger i gennemførelsen
af NIS-direktivet (direktiv 2106/1148 af 6. juli 2016 om
foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles
sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer i hele Unionen)
kan leve op til kravet i direktivets artikel 2 samt artikel 8 i
EU's charter for grundlæggende rettigheder.
Svar:
Det følger af artikel 2, stk. 1, i
NIS-direktivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2016/1148 af 6. juli 2016 om foranstaltninger, der skal sikre et
højt fælles sikkerhedsniveau for net- og
informationssystemer i hele Unionen), at behandlingen af
personoplysninger efter direktivet udføres i
overensstemmelse med databeskyttelsesdirektivet
(Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af 24.
oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger).
Databeskyttelsesdirektivet gælder bl.a.
ikke for sådan behandling af personoplysninger, der
vedrører statens sikkerhed, jf. direktivets artikel 3, stk.
2. På den baggrund gælder den danske persondatalov -
der implementerer databeskyttelsesdirektivet i dansk ret - heller
ikke for behandlinger af personoplysninger, der udføres for
Forsvarets Efterretningstjeneste, herunder Center for
Cybersikkerhed.
En række af de centrale bestemmelser i
persondataloven er imidlertid indarbejdet i lov nr. 713 af 25. juni
2014 om Center for Cybersikkerhed, der regulerer centerets
virksomhed. Endvidere fører Tilsynet med
Efterretningstjenesterne, som er et uafhængigt kontrolorgan,
tilsyn med Center for Cybersikkerheds behandling af
personoplysninger. Tilsynet kan hos Center for Cybersikkerhed
kræve enhver oplysning og alt materiale, der er af betydning
for tilsynets virksomhed. Man kan som borger klage til tilsynet,
hvis man mener, at centeret ulovligt behandler personoplysninger om
en. Tilsynet afgiver endvidere hvert år en redegørelse
til forsvarsministeren om tilsynets virksomhed i forhold til Center
for Cybersikkerhed, og redegørelsen
offentliggøres.
Denne retstilstand videreføres som
udgangspunkt, når EU's databeskyttelsesdirektiv fra 25. maj
2018 erstattes af den nye databeskyttelsesforordning
(Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af
27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF) samt den foreslåede danske databeskyttelseslov (L
68, fremsat for Folketinget den 25. oktober 2017).
Det bemærkes dog, at der med lovforslag
nr. L 155, der konsekvensændrer lov om Center for
Cybersikkerhed som følge af den nye regulering på
databeskyttelsesområdet, er lagt op til, at
forsvarsministeren får hjemmel til helt eller delvist at
sætte databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven i
kraft for dele af Center for Cybersikkerheds virksomhed, herunder
centerets virksomhed i medfør af NIS-direktivet. Dette
lovforslag blev fremsat den 28. februar 2018 og er fortsat under
behandling i Folketinget.
Spørgsmål 5:
Ministeren bedes kommentere
høringssvaret fra Institut for Menneskerettigheder, herunder
særligt instituttets bekymring for det principielt
problematiske i, at centrale civile samfundsstrukturer i Danmark
skal varetages af Forsvarets Efterretningstjeneste med de
begrænsninger, det giver i forhold til indsigt i
databeskyttelseskrav.
Svar:
1. Institut for
Menneskerettigheder fremfører i instituttets
høringssvar, at instituttet anser det for principielt
problematisk, at implementeringen af NIS-direktivet
medfører, at stadig flere oplysninger bliver udvekslet med
Center for Cybersikkerhed, der er en del af Forsvarets
Efterretningstjeneste, ligesom instituttet finder det problematisk,
at centeret er undtaget fra bl.a. persondataloven.
2. NIS-direktivet
forpligter medlemsstaterne til at udpege et nationalt centralt
kontaktpunkt. Det nationale centrale kontaktpunkt skal
udgøre et forbindelsesled, som faciliterer det
grænseoverskridende samarbejde med andre medlemsstater,
netværket af it-beredskabsenheder (CSIRT'er) og den
samarbejdsgruppe, som skal have fokus på det strategiske
samarbejde om sikkerhed i net- og informationssystemer mellem
medlemsstaterne. Herudover skal det centrale kontaktpunkt én
gang om året forelægge en sammenfattende rapport for
samarbejdsgruppen vedrørende underretninger om
hændelser i henhold til NIS-direktivet.
Center for Cybersikkerhed er i forvejen
national it-sikkerhedsmyndighed og står for en forebyggende
rådgivnings- og oplysningsvirksomhed om cybersikkerhed i
forhold til både den offentlige og private sektor samt en
reaktiv indsats ved cyberangreb. Center for Cybersikkerhed
varetager en række myndighedsopgaver i den forbindelse, og
centeret er således allerede den centrale nationale myndighed
vedrørende cybersikkerhed. På den baggrund vil
varetagelsen af funktionen som nationalt centralt kontaktpunkt
ligge i naturlig forlængelse af centerets øvrige
opgaver.
3. NIS-direktivet
forpligter herudover medlemsstaterne til at udpege en eller flere
nationale CSIRT'er. En CSIRT skal fungere som national
beredskabsenhed til håndtering af
it-sikkerhedshændelser og vil bl.a. have til opgave at
foretage monitorering af hændelser på nationalt plan,
udsende tidlige varslinger, advarsler og meddelelser samt formidle
information til relevante interessenter om risici og
hændelser. CSIRT'en vil endvidere skulle reagere på
hændelser og udarbejde dynamiske risiko- og
hændelsesanalyser samt situationsrapporter. Endelig vil
CSIRT'en skulle deltage i det føromtalte CSIRT-netværk
og etablere samarbejde med den private sektor.
Center for Cybersikkerhed besidder allerede i
dag mange af de kompetencer, der er nødvendige for at kunne
varsle sektorerne samt reagere på hændelser, og
centeret vil tillige kunne operere døgnet rundt.
CSIRT-funktionen efter NIS-direktivet har således en
nær sammenhæng med Center for Cybersikkerheds
eksisterende opgaver.
4. Center for
Cybersikkerhed og den øvrige del af FE er - selvom de
udgør én myndighed - ved lov tillagt forskellige
opgaver og virkemidler. Center for Cybersikkerhed er særskilt
reguleret i lov nr. 713 af 25. juni 2014 om Center for
Cybersikkerhed, hvor der i bemærkningerne er forudsat en vis
organisatorisk adskillelse mellem centeret og den
efterretningsmæssige del af FE. Det er også forudsat,
at centeret har en åben og udadvendt profil, og at centerets
virksomhed skal være præget af åbenhed,
vejledning og information.
For en nærmere beskrivelse af kravene
til Center for Cybersikkerheds behandling af personoplysninger
henvises der i øvrigt til den samtidige besvarelse af
spørgsmål 3 vedrørende L 135.
Spørgsmål 10:
Ministeren bedes uddybe baggrunden for
vurderingen af, at lovforslaget kun vil få mindre
økonomiske og administrative konsekvenser for de
berørte offentlige og private operatører af
væsentlige transporttjenester. Dette da det ikke umiddelbart
ses at fremgå af høringssvar eller
høringsnotat, hvordan eksempelvis Københavns
Lufthavn, DSB, Banedanmark eller Naviair vurderer lovforslagets
konsekvenser.
Svar:
Indledningsvist skal jeg bemærke, at de
nævnte operatører alle har været hørt
over lovforslaget.
Det er min forventning, at der alene vil blive
udpeget nogle ganske få private og offentlige aktører,
som alle vil være karakteriseret ved at være
særdeles store operatører, der alle leverer en unik
tjeneste inden for hver deres område, som er afhængige
af IT-systemer og som har en transportmæssig kritisk og
national betydning for hvert deres område.
Kravet om, at en operatør af
væsentlige transporttjenester skal være certificeret i
henhold til en internationalt anerkendt standard, skønnes
afhængigt af certificeringsparatheden hos den enkelte
operatør at udgøre op til 200.000 kr. i direkte
engangsomkostninger og 40.000-100.000 kr. i direkte årlige
vedligeholdelsesomkostninger til selve certificeringen. Hvis der er
tale om en operatør, der ikke er certificeringsparat, og som
har brug for at gennemføre tilpasninger af net- og
informationssystemer m.m., vil omkostningerne for den enkelte
operatør kunne være større, afhængigt af
hvor meget der udestår for operatøren for at kunne
opnå den efterspurgte certificering.
Lovforslagets certificeringsmodel har
sideløbende med udarbejdelsen af lovforslaget været
drøftet med Københavns Lufthavn, DSB og Naviair.
Disse operatører følger i vidt omfang allerede i dag
en internationalt anerkendt standard for sikkerheden i net- og
informationssystemer. Det gør de, fordi standarden giver en
systematisk og tidssvarende tilgang til at styre de risici, der er
ved at være afhængig af net- og informationssystemer.
Disse operatører har alle selv en interesse i, at de har en
robusthed i forhold til at kunne levere den ydelse, de lever af, og
at de kan levere den uden væsentlige forsinkelser og
gener.
De nævnte operatører har derfor
allerede i dag indrettet deres virksomheder, så de i vidt
omfang efterlever de internationale standarder. Det vil derfor ikke
være fremmed for disse operatører at lade sig
certificere i henhold til en international standard.
I henhold til regeringens nationale strategi
for cyber- og informationssikkerhed fra december 2014 har
BaneDanmark, som alle statslige myndigheder siden 2016, været
forpligtet til at implementere den internationale
sikkerhedsstandard ISO27001.
Det vurderes, at de operatører, der vil
kunne komme i betragtning til en udpegning efter loven, i et eller
andet omfang er certificeringsparate. Operatørerne vil
endvidere alle være af en ganske betydelig størrelse.
Ud fra en forholdsmæssig betragtning forventer jeg derfor
ikke, at de foreslåede regler vil blive oplevet som meget
bebyrdende for operatørerne af væsentlige
transporttjenester.
Ud over omkostningerne til certificering og
vedligeholdelse heraf vil der være begrænsede
administrative byrder i forbindelse med den underretning, som
operatørerne skal sende til myndighederne. Det forventes, at
der vil være et begrænset antal underretninger fra den
enkelte operatør på årsbasis. Selve den
administrative håndtering af underretningen forventes ikke at
overstige 2 timer pr. hændelse.