Skriftlig fremsættelse (31. januar
2018)
Sundhedsministeren
(Ellen Trane Nørby):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til tatoveringsloven
(Lovforslag nr. L 134)
Det er ikke
uden helbredsmæssige risici at blive tatoveret. Tatovering
kan medføre både gener og komplikationer, som kan vise
sig i større eller mindre grad hos den enkelte, herunder
kløe og hævelse, infektiøse komplikationer
forårsaget af bakterier og andre mikroorganismer eller
virusinfektioner.
Det er i dag
tilladt for enhver at udføre tatoveringer.
Tatoveringserhvervet er i dag reguleret i lov nr. 427 af 1. maj
2013 om en frivillig, brancheadministreret registreringsordning for
tatovører, som trådte i kraft den 1. januar 2014, og
hvis formål var at etablere en frivillig,
brancheadministreret registreringsordning for tatovører med
henblik på at oplyse og beskytte forbrugerne mod risici i
forbindelse med tatovering. Det har vist sig, at
tatoveringsbranchen ikke bakker op om den frivillige ordning, og
ingen brancheforening har således til dato søgt om at
blive godkendt af Styrelsen for Patientsikkerhed til at registrere
tatovører. Loven er dermed uden praktisk betydning.
Derudover følger et forbud mod at tatovere personer under 18
år og et forbud mod at tatovere i hoved, på hals og
på hænder af lov nr. 194 af 8. juni 1966 om tatovering
(tatoveringsloven).
Da den
nuværende, frivillige registreringsordning ikke har virket
efter hensigten, foreslås det at ophæve den frivillige
brancheadministrerede ordning og tatoveringsloven og i stedet
indføre en obligatorisk registreringsordning m.v. for
tatoveringssteder, der udfører tatovering i
erhvervsmæssigt øjemed. Den foreslåede lov
ophæver således to andre love.
Det
foreslås, at den obligatoriske registrering af
tatoveringssteder skal ske hos Sikkerhedsstyrelsen, der samtidig
vil skulle føre tilsyn med, at tatoveringsstederne
overholder kravene i loven. Lever tatoveringsstederne ikke op til
kravene, vil Sikkerhedsstyrelsen kunne udstede påbud med
opfølgende tilsynsbesøg og ultimativt afregistrering
og/eller idømmelse af bødestraf.
Det
foreslås samtidig, at der fastsættes regler om
dokumentation for tatoveringsfarver, ligesom det foreslås, at
Styrelsen for Patientsikkerhed bemyndiges til at fastsætte
krav til hygiejne og forbrugerinformation.
Endelig
forslås det at fastholde og videreføre forbuddene i
tatoveringsloven mod at tatovere personer under 18 år og mod
at tatovere i hoved, på hals og på hænder. Det
foreslås dog, at sundhedsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, at personer, som har gennemført
en uddannelse i kosmetisk tatovering med et praktisk og teoretisk
indhold fastsat af en brancheforening, må udføre
kosmetisk tatovering af øjenbryn, hårbund, øvre
og nedre øjenlåg og læber.
Der
lægges med forslaget op til, at ordningen finansieres gennem
et gebyr, der opkræves hos ejere af tatoveringssteder i
forbindelse med registreringen og herefter hvert år på
datoen for registreringen. Det foreslås desuden, at der
opkræves et gebyr for opfølgende tilsynsbesøg
ved udstedelse af påbud.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.