Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 24. maj 2018
1. Ændringsforslag
Sundhedsministeren har stillet 9
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. januar
2018 og var til 1. behandling den 8. februar 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 7
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 9. oktober 2017 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 20. Den 31. januar 2018 sendte
sundhedsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser fra Dansk
Tatovør Laug og De Professionelle Uafhængige
Tatovører i Danmark.
Sundhedsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Dansk Tatovør Laug og
De Professionelle Uafhængige Tatovører i Danmark
mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10
spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret. Spørgsmål 9 og 10
og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
glæder sig over, at vi nu 10 år efter første
forslag om en regulering af tatovørerhvervet bliver enige
blandt alle partier i Folketinget om en tvungen registrering af
tatovører.
Efter 1. behandling stod det dog klart, at
der manglede et par elementer i aftalen, for at DF var tilfreds, og
derfor stillede partiet nogle ændringsforslag. Men da DF
derefter følgende var i dialog med sundhedsministeren og fik
forhandlet en aftale på plads, som alle partier kan se sig i,
valgte DF at trække sine oprindelige ændringsforslag
tilbage, da DF er tilfreds med en aftale med sundhedsministeren,
der rummer alle partierne, og da DF fik de vigtigste elementer med
i loven.
DF havde gerne set, at vederlaget for
registreringen havde været delt mere ligeligt ud på de
enkelte tatovører. Derfor ser DF frem til, at denne del
evalueres 2 år efter lovens ikrafttrædelse, så
der skabes et overblik over, hvor mange tatovører der er i
Danmark, hvordan tilsynet fungerer, og hvor ofte myndighederne er
på tilsyn.
Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
omkring 600.000 danskere har en tatovering, og heraf har ca. 12
pct. oplevet gener eller komplikationer i forbindelse med
tatovering. Opgørelsen dækker over såvel
operationskrævede komplikationer som mindre alvorlige
hudirritationer.
Partierne er tilfredse med, at regeringen
har taget initiativ til at styrke forbrugerbeskyttelsen. Med
lovforslaget er der lagt op til bl.a. registrering af alle
tatovørsteder, opgradering af kravene til hygiejne, bedre
styr på tatoveringsfarverne og tilsyn med branchen.
Til lovforslaget er der stillet 9
ændringsforslag af sundhedsministeren. Disse
ændringsforslag er stillet på baggrund af
drøftelser i kredsen af partiernes politiske
ordførere og er således et udtryk for et kompromis
mellem Folketingets partier. Set i det lys bakker V, LA og KF op om
de stillede ændringsforslag, men partierne ønsker her
klart at tilkendegive, at de mener, at forslagene overregulerer
området. Det skal dog for god ordens skyld også her
nævnes, at de oprindeligt stillede ændringsforslag fra
Dansk Folkeparti var langt mere vidtrækkende, og V, LA og KF
er med det indgåede kompromis tilfredse med udfaldet af
drøftelserne og de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 4
Af sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 1, 2. pkt., indsættes efter
»antallet af medarbejdere«: », ansatte og
tilknyttede tatovørers navne og
kontaktoplysninger«.
[Registrering af
tatovører]
2) I
stk. 3 indsættes efter »et
tatoveringsstedsregister«: »og et register over ansatte
og tilknyttede tatovører, der er registreret efter stk.
1«.
[Register over registrerede
tatovører]
3) I
stk. 4 indsættes efter
»tatoveringssteder«: »og ansatte og tilknyttede
tatovører«.
[Offentliggørelse af liste
over registrerede tatovører]
Til § 7
4) I
stk. 1 udgår »og oplyse
forbrugeren om, i hvilket omfang ejeren af det registrerede
tatoveringssted og eventuelle ansatte har gennemført et
hygiejnekursus«.
[Konsekvensrettelse]
5)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Tatovører ansat på eller tilknyttet et registreret
tatoveringssted skal have gennemført et hygiejnekursus for
at tatovere i erhvervsmæssigt øjemed.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Hygiejnekursus]
6) Som
stk. 4 indsættes:
»Stk. 4.
Statens Serum Institut fastsætter regler om længden og
indholdet af det hygiejnekursus, der giver adgang til at tatovere i
erhvervsmæssigt øjemed.«
[Bemyndigelse til at
fastsætte regler om hygiejnekursus]
Til § 16
7) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
Det gebyr, der er nævnt i stk. 1, 1. pkt., evalueres 2
år efter lovens ikrafttræden.«
[Evaluering af
registreringsgebyr]
Til § 19
8)
Ordene »den 1. januar 2020« ændres til:
»den 1. januar 2019, jf. dog stk. 2«.
[Ikrafttrædelse af
registreringspligt for tatoveringssteder omfattet af
overgangsordningen]
9) Som
stk. 2-5 indsættes:
»Stk. 2.
Et registreret tatoveringssted, der er omfattet af stk. 1, skal
opfylde kravene i § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9
senest den 1. januar 2020.
Stk. 3. Kapitel
4-6 gælder i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31.
december 2019 ikke for registrerede tatoveringssteder, der er
omfattet af stk. 1, medmindre ejeren af tatoveringsstedet senest
den 31. december 2018 har meddelt Sikkerhedsstyrelsen, at
tatoveringsstedet opfylder kravene i § 7, stk. 1, § 8,
stk. 1, og § 9.
Stk. 4.
Sikkerhedsstyrelsen aflægger i perioden fra den 1. januar
2019 til den 31. december 2019 et vejledningsbesøg hos
registrerede tatoveringssteder, der er omfattet af stk. 1,
medmindre ejeren af tatoveringsstedet senest den 31. december 2018
har meddelt Sikkerhedsstyrelsen, at tatoveringsstedet opfylder
kravene i § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9.
Stk. 5.
Sikkerhedsstyrelsen opkræver et gebyr hos den, der er
omfattet af stk. 1, til dækning af styrelsens udgifter til
vejledningsbesøget nævnt i stk. 4, medmindre ejeren af
tatoveringsstedet senest den 31. december 2018 har meddelt
Sikkerhedsstyrelsen, at tatoveringsstedet opfylder kravene i §
7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9.«
[Vejledningsbesøg hos
tatovørsteder omfattet af overgangsordningen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at ejeren af
tatoveringsstedet som led i registreringen af tatoveringsstedet
registrer navn og kontaktoplysninger på ansatte og
tilknyttede tatovører. Registeringen af den enkelte
tatovør danner grundlag for udarbejdelse af en liste over
alle registrerede tatovører i Danmark.
Sikkerhedsstyrelsen vil med baggrund i
registreringen sende den enkelte tatovør en kvittering som
dokumentation for, at registreringen har fundet sted.
Tatovøren har mulighed for at fremvise en kopi af
kvitteringen til kunderne. Det kan f.eks. ske ved at hænge
kvitteringen op i tatoveringsstedets lokaler eller at
offentliggøre den på tatoveringsstedets
hjemmeside.
Der vil i medfør af den
foreslåede bestemmelse i stk. 1, 3. pkt., være pligt
til at opdatere oplysningerne inden for rimelig tid, hvis den
pågældende tatovør ikke længere er ansat
eller tilknyttet tatoveringsstedet, og når der ansættes
eller tilknyttes nye tatovører.
Til nr. 2
Det foreslås, at Sikkerhedsstyrelsen
forpligtes til at føre et register over de ansatte
tatovører eller andre tatovører, som er tilknyttet
det enkelte tatoveringssted.
Til nr. 3
Med den foreslåede bestemmelse
fastsættes, at Sikkerhedsstyrelsen offentliggør
oplysninger om de ansatte tatovører eller andre
tatovører, som er tilknyttet det enkelte
tatoveringssted.
Listen offentliggøres på
Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside, så forbrugeren får
mulighed for at undersøge, om den tatovør, de
måtte ønske at benytte, er registreret.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensrettelse, som
følge af at det i nr. 2 foreslås at indføre et
krav om, at tatovører, der er ansat hos eller tilknyttet et
registreret tatoveringssted, skal gennemføre et obligatorisk
hygiejnekursus.
Til nr. 5
Det foreslås at indføre krav
om, at tatovører, der er ansat hos eller tilknyttet et
registreret tatoveringssted, skal gennemføre et obligatorisk
hygiejnekursus. Om det nærmere indhold af kurset henvises til
bemærkningerne til nr. 6.
Til nr. 6
Det foreslås at indsætte en
bemyndigelse i loven til Statens Serum Institut, hvorefter
instituttet i en bekendtgørelse fastsætter regler om
krav til længde og indhold af et obligatorisk hygiejnekursus
for tatovører. Branchen vil blive inddraget i forbindelse
med reglernes udformning.
Der vil i medfør af den
foreslåede bemyndigelse blive stillet krav om, at kurset skal
have en længde af 6 timer og give en indføring i
basale infektionshygiejniske forhold, herunder:
- håndhygiejne,
- brug af værnemidler,
- rene medicinske engangshandsker og
engangsforklæde,
- rengøring og desinfektion af
lokaler og inventar samt ikke-kritisk udstyr,
- rengøring, desinfektion og
sterilisation af flergangsudstyr (kritisk udstyr, f.eks.
nåle),
- opbevaring af udstyr,
- håndtering af rent udstyr (f.eks.
farver) og sterilt udstyr (nåle, skæreblade m.m.),
- forholdsregler vedrørende hud og
sår, herunder hvornår der ikke kan tatoveres,
huddesinfektion, pleje af den tatoverede hud, information til
kunden vedrørende pleje af huden og opmærksomhed ved
eventuel infektion, hvor kunden skal søge læge, og
- forebyggelse af stik- og
skæreuheld.
Kurset skal udvikles og gennemføres
i et samarbejde mellem tatovørbranchen og en
samarbejdspartner, f.eks. i AMU-regi.
Forslaget vil medføre merudgifter
til udvikling, drift, gennemførelse og løbende
opdatering, der afholdes af branchen.
Til nr. 7
Det foreslås, at det årlige
gebyr, som tatoveringsstedet efter lovforslagets § 16, stk. 1,
skal betale til Sikkerhedsstyrelsen til dækning af styrelsens
udgifter til registreringsordningen og tilsynet efter lovforslagets
§ 11, stk. 1, skal evalueres 2 år efter lovens
ikrafttræden.
½ år efter ordningen
træder i kraft, skal alle tatoveringssteder være
registreret, og ejeren af tatoveringsstedet skal have registreret
alle ansatte og tilknyttede. Der bør således på
tidspunktet for evalueringen være et overblik over antallet
af tatoveringssteder og ansatte og tilknyttede tatovører
på tatoveringsstederne.
Formålet med evalueringen er, at der
fremadrettet indføres et differentieret gebyr, som tager
højde for antallet af ansatte eller tilknyttede
tatovører på det enkelte tatoveringssted, herunder for
tatovører, der udelukkende udfører tatoveringer
lejlighedsvis på ikkefaste lokaliteter.
Til nr. 8
Det er efter Sundheds- og
Ældreministeriets opfattelse uhensigtsmæssigt, at der
kan gå mere end 2 år fra den foreslåede lovs
ikrafttræden, til Sikkerhedsstyrelsen aflægger et
besøg hos tatoveringssteder, der er omfattet af
overgangsordningen i lovforslagets § 19, dvs.
tatoveringssteder, hvor der udøves erhvervsmæssig
tatovering på tidspunktet for den kommende lovs
ikrafttræden den 1. juli 2018.
Det foreslås derfor at fremrykke
tidspunktet, hvor registreringspligten efter lovforslagets §
4, stk. 1, skal gælde for tatoveringssteder, der er omfattet
af overgangsordningen, fra den 1. januar 2020 til den 1. januar
2019. Manglende overholdelse af registreringspligten vil være
strafbart, jf. den foreslåede bestemmelse i § 17, stk.
1, nr. 1. Det vurderes, at straffen for manglende registrering ikke
bør være lavere end en bøde på 2.500
kr.
Tatoveringssteder, der er omfattet af
overgangsordningen, vil dog først skulle leve op til
lovforslagets øvrige bestemmelser senest den 1. januar 2020,
når overgangsordningen udløber. Der henvises i den
forbindelse til bemærkningerne til nr. 9.
Til nr. 9
Det foreslås, at registrerede
tatoveringssteder, der er omfattet af overgangsordningen, senest
den 1. januar 2020 skal opfylde kravene i lovforslagets § 7,
stk. 1, hvorefter tatoveringsstedet bl.a. skal sikre forsvarlige
infektionshygiejniske forhold på tatoveringsstedet, § 8,
stk. 1, hvorefter tatoveringsstedet skal udlevere skriftlig
information om tatovering til forbrugerne, og § 9, hvorefter
tatoveringsstedet skal sikre sporbarhed af tatoveringsfarver.
Der vil således ikke være noget
til hinder for, at kravene efterleves inden udløbet af denne
frist. Men med den foreslåede overgangsordning sikres det, at
de, der udfører tatovering i dag i overensstemmelse med
gældende lovgivning, har tid til at indrette sig på de
ændrede forhold.
Det foreslås samtidig at
fastsætte, af lovforslagets kapitel 4 om Sikkerhedsstyrelsens
tilsyn med tatoveringssteder, kapitel 5 om klageadgang og kapitel 6
om gebyrer, ikke skal gælde for tatoveringssteder, der er
omfattet af overgangsordningen. Såfremt tatoveringsstedets
ejer senest den 31. december 2018 måtte meddele
Sikkerhedsstyrelsen, at tatoveringsstedet allerede opfylder kravene
i lovforslagets § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9,
vil tatoveringsstedet dog - på linje med tatoveringssteder,
der først har påbegyndt deres virksomhed efter den 1.
juli 2018 og derfor ikke er omfattet af overgangsordningen -
være omfattet af det foreslåede kapitel 4-6 og den
fulde registrerings- og tilsynsordning.
Sikkerhedsstyrelsen vil for
tatoveringssteder, der er omfattet af overgangsordningen i perioden
fra den 1. januar til den 31. december 2019 foretage et
vejledningsbesøg, hvor der orienteres om, at
tatoveringsstedet skal leve op til lovens krav om hygiejne,
forbrugerinformation og sikring af sporbarhed af tatoveringsfarver,
jf. lovforslagets § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9,
senest den 1. januar 2020.
Sikkerhedsstyrelsen vil aflægge
ét vejledningsbesøg hos tatoveringssteder, der er
omfattet af overgangsordningen, i perioden fra den 1. januar til
den 31. december 2019 og opkræver et gebyr herfor. Gebyret
vil udgøre 1.200 kr. pr. besøg og dække
styrelsens udgifter til planlægning, forberedelse,
gennemførelse af besøget (inklusive transport) og
overhead. Gebyret opkræves i forbindelse med registrering af
tatoveringsstedet.
Det forventes, at ca. 500 eksisterende
tatoveringssteder vil registrere sig i overgangsperioden, hvilket
medfører et samlet ressourceforbrug og provenu i
Sikkerhedsstyrelsen på 0,6 mio. kr.
Tatoveringssteder, der er omfattet af
overgangsordningen, vil som anført ovenfor i perioden fra
den 1. juli 2018 til den 31. december 2018 kunne vælge mellem
at tilmelde sig til den fulde registrerings- og tilsynsordning
eller den vejledende besøgsordning.
Af Sikkerhedsstyrelsens oversigt over
registrerede tatoveringssteder, der offentliggøres efter den
foreslåede § 4, stk. 4, vil der derfor blive sondret
mellem tatoveringssteder, der er omfattet af den fulde
registrerings- og tilsynsordning, og tatoveringssteder, der er
underlagt vejledning fra Sikkerhedsstyrelsen.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V)
Hans Andersen (V) Mads Fuglede (V) Thomas Danielsen (V) Jacob
Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Astrid Krag (S) Flemming Møller
Mortensen (S) Erik Christensen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin
(S) Yildiz Akdogan (S) Stine Brix (EL) Finn Sørensen (EL)
Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Marlene Borst Hansen (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 134
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra sundhedsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 9/3-18 fra Dansk
Tatovør Laug | 5 | Præsentation fra Dansk
Tatovør Laugs foretræde den 13/3-18 | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | Henvendelse af 24/4-18 fra De
Professionelle Uafhængige Tatovører i Danmark | 8 | 2. udkast til betænkning | 9 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 10 | Ændringsforslag, fra
sundhedsministeren | 11 | Ændringsforslag, fra
sundhedsministeren | 12 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 134
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, som sikrer, at tatoveringsstedet skal
ansøge om en registrering 6 uger inden stedet kan åbne
m.v., til sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvordan regeringen vil
imødekomme problemet med såkaldte udenlandske
vikingemarkeder, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvorfor MRSA ikke indgår i
listen over smittefarer, til sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
9/3-18 fra Dansk Tatovør Laug, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om kommentar til præsentationen
fra Dansk Tatovør Laugs foretræde i udvalget den
13/3-18, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om, hvorfor man i lovforslaget har
valgt at fokusere på det sted, hvor tatoveringen
foregår, i stedet for på tatovøren, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm., om det er korrekt og det kan
dokumenteres, at der kun er 500 behandlingskrævende
tilfælde ud af 600.000 operationer, til sundhedsministeren,
og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om redegørelse for, hvordan
lovgivningen er på Grønland for inuittatovering, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm., om ministeren vil sikre, at der i
forbindelse med evalueringen af det årlige gebyr, som
tatoveringsstedet skal betale til Sikkerhedsstyrelsen efter
lovforslagets § 16, stk. 1, vil blive set på det gebyr,
som udenlandske tatovører skal betale, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm., om Sikkerhedsstyrelsen vil
offentliggøre en liste over registrerede tatovører,
til sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Nogle af udvalgets
spørgsmål til sundhedsministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmål 9 og 10 og sundhedsministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 9:
Vil ministeren sikre, at der i forbindelse med
evalueringen af det årlige gebyr, som tatoveringsstedet skal
betale til Sikkerhedsstyrelsen efter lovforslagets § 16, stk.
1, vil blive set på det gebyr, som udenlandske
tatovører skal betale?
Svar:
Jeg kan bekræfte, at såfremt der
er opbakning til det ændringsforslag, jeg har fremsat til
lovforslagets § 16, vil der i forbindelse med den
foreslåede evaluering af det årlige registreringsgebyr
blive set på tatovører - danske som udenlandske - der
udelukkende udfører tatoveringer lejlighedsvist på
ikke-faste lokaliteter.
Spørgsmål 10:
Ministeren bedes oplyse, om
Sikkerhedsstyrelsen vil offentliggøre en liste over
registrerede tatovører?
Svar:
Jeg kan oplyse, at såfremt der er
opbakning til det ændringsforslag, jeg har fremsat til
lovforslagets § 4, vil Sikkerhedsstyrelsen
offentliggøre oplysninger (en liste) over de ansatte
tatovører eller andre tatovører, som er tilknyttet
det enkelte tatoveringssted.
Listen vil blive offentliggjort på
Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside, så den enkelte forbruger har
mulighed for at undersøge, om den tatovør,
forbrugeren måtte ønske at benytte, er
registreret.