Ændringsforslag stillet den 28. maj
2018 uden for betænkningen
Til § 17
Af sundhedsministeren:
10) I
stk. 1, nr. 3, indsættes efter
»§ 7, stk. 1«: »og 2«.
[Bødestraf ved manglende
opfyldelse af krav om hygiejnekursus]
Til § 18
11) I
stk. 1 indsættes efter »den
1. juli 2018«: », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvensrettelse]
12)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Sundhedsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 7, stk. 2.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Udskudt ikrafttræden af krav
om hygiejnekursus]
Til § 19
13)
Som stk. 2-5 indsættes:
»Stk. 2.
Et registreret tatoveringssted, der er omfattet af stk. 1, skal
opfylde kravene i § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9
senest den 1. januar 2020.
Stk. 3. Kapitel
4-6 gælder i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31.
december 2019 ikke for registrerede tatoveringssteder, der er
omfattet af stk. 1, medmindre ejeren af tatoveringsstedet senest
den 31. december 2018 har meddelt Sikkerhedsstyrelsen, at
tatoveringsstedet opfylder kravene i § 7, stk. 1, § 8,
stk. 1, og § 9.
Stk. 4.
Sikkerhedsstyrelsen aflægger i perioden fra den 1. januar
2019 til den 31. december 2019 et vejledningsbesøg hos
registrerede tatoveringssteder, der er omfattet af stk. 1,
medmindre ejeren af tatoveringsstedet senest den 31. december 2018
har meddelt Sikkerhedsstyrelsen, at tatoveringsstedet opfylder
kravene i § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9.
Stk. 5.
Sikkerhedsstyrelsen opkræver et gebyr hos den, der er
omfattet af stk. 1, til dækning af styrelsens udgifter til
vejledningsordningen og til vejledningsbesøget nævnt i
stk. 4, medmindre ejeren af tatoveringsstedet senest den 31.
december 2018 har meddelt Sikkerhedsstyrelsen, at tatoveringsstedet
opfylder kravene i § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og §
9.«
[Vejledningsbesøg hos
tatovørsteder omfattet af overgangsordningen]
Bemærkninger
Til nr. 10
Med den foreslåede bestemmelse
gøres det strafbart at overtræde lovforslagets §
7, stk. 2, der foreslås indsat ved ændringsforslag nr.
5 i Sundheds- og Ældreudvalgets betænkning over
lovforslaget, om, at tatovører ansat på eller
tilknyttet et registreret tatoveringssted skal have
gennemført et hygiejnekursus for at tatovere i
erhvervsmæssigt øjemed.
Til nr. 11
Der er tale om en konsekvensrettelse, som
følge af at det i lovforslagets § 18, stk. 2,
foreslås at bemyndige sundhedsministeren til at
fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelsen af
lovforslagets § 7, stk. 2.
Til nr. 12
Efter lovforslagets § 7, stk. 2,
stilles der krav om, at tatovører ansat hos eller tilknyttet
et registreret tatoveringssted skal have gennemført et
hygiejnekursus for at tatovere i erhvervsmæssigt
øjemed.
Hygiejnekurset er endnu ikke udviklet. Med
lovforslagets § 7, stk. 3, lægges der op til, at Statens
Serum Institut skal fastsætte regler om krav til
længden og indholdet af hygiejnekurset. Desuden vil branchen
skulle inddrages i forbindelse med reglernes udformning.
For at sikre, at der er tid til, at der kan
ske en tilstrækkelig inddragelse af branchen i forbindelse
med reglernes udformning, og for at sikre, at der
efterfølgende er tid til at udvikle, tilrettelægge og
gennemføre kurset, foreslås det, at sundheds- og
ældreministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 7, stk. 2. Der sigtes mod at lade
bestemmelsen træde i kraft den 1. juli 2020.
Til nr. 13
Det foreslås, at registrerede
tatoveringssteder, der er omfattet af overgangsordningen, senest
den 1. januar 2020 skal opfylde kravene i lovforslagets § 7,
stk. 1, hvorefter tatoveringsstedet bl.a. skal sikre forsvarlige
infektionshygiejniske forhold på tatoveringsstedet, § 8,
stk. 1, hvorefter tatoveringsstedet skal udlevere skriftlig
information om tatovering til forbrugerne, og § 9, hvorefter
tatoveringsstedet skal sikre sporbarhed af tatoveringsfarver. Ejere
af tatoveringssteder, der ikke har frameldt sig overgangsordningen
inden den 1. januar 2020, vil derfor blive afkrævet et gebyr
på 5.776 kr., jf. lovforslagets § 16, stk. 1.
Der vil ikke være noget til hinder
for, at kravene i lovforslagets § 7, stk. 1, § 8, stk. 1,
og § 9 efterleves inden den 1. januar 2020, hvor
overgangsordningen udløber. Men med den foreslåede
ordning sikres det, at de, der udfører tatovering i dag i
overensstemmelse med gældende lovgivning, har tid til at
indrette sig på de ændrede forhold.
Det foreslås samtidig at
fastsætte, af lovforslagets kapitel 4 om Sikkerhedsstyrelsens
tilsyn med tatoveringssteder, kapitel 5 om klageadgang og kapitel 6
om gebyrer, ikke skal gælde for tatoveringssteder, der er
omfattet af overgangsordningen. Såfremt tatoveringsstedets
ejer senest den 31. december 2018 måtte meddele
Sikkerhedsstyrelsen, at tatoveringsstedet allerede opfylder kravene
i lovforslagets § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9,
vil tatoveringsstedet dog - på linje med tatoveringssteder,
der først har påbegyndt deres virksomhed efter den 1.
juli 2018 og derfor ikke er omfattet af overgangsordningen -
være omfattet af det foreslåede kapitel 4-6 og den
fulde registrerings- og tilsynsordning.
Sikkerhedsstyrelsen vil for
tatoveringssteder, der er omfattet af overgangsordningen i perioden
fra den 1. januar til den 31. december 2019, foretage et
vejledningsbesøg, hvor der orienteres om, at
tatoveringsstedet skal leve op til lovens krav om hygiejne,
forbrugerinformation og sikring af sporbarhed af tatoveringsfarver,
jf. lovforslagets § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, og § 9,
senest den 1. januar 2020.
Sikkerhedsstyrelsen vil aflægge
ét vejledningsbesøg hos tatoveringssteder, der er
omfattet af overgangsordningen, i perioden fra den 1. januar til
den 31. december 2019 og opkræver et gebyr herfor. Gebyret er
1.200 kr. uanset tidspunktet for registreringen. Der foretages ikke
tilbagebetaling, hvis tatoveringsstedet lukker inden
overgangsperiodens udløb eller inden, der er
gennemført vejledende besøg. Der foretages ligeledes
ikke tilbagebetaling, såfremt det for Sikkerhedsstyrelsen
ikke er muligt at gennemføre det vejledende besøg,
f.eks. fordi det efter gentagende forsøg ikke har
været muligt at komme i kontakt med ejeren af
tatoveringsstedet og aftale tidspunkt for besøget, eller
hvis ejeren gentagne gange ikke er mødt op til et aftalt
tidspunkt for et vedledningsbesøg.
Det forventes, at ca. 500 eksisterende
tatoveringssteder vil registrere sig i overgangsperioden, hvilket
medfører et samlet ressourceforbrug og provenu i
Sikkerhedsstyrelsen på 0,6 mio. kr.
Tatoveringssteder, der er omfattet af
overgangsordningen, vil som anført ovenfor i perioden fra
den 1. juli 2018 til den 31. december 2018 kunne vælge mellem
at tilmelde sig til den fulde registrerings- og tilsynsordning
eller den vejledende besøgsordning.
Af Sikkerhedsstyrelsens oversigt over
registrerede tatoveringssteder, der offentliggøres efter den
foreslåede § 4, stk. 4, vil der derfor blive sondret
mellem tatoveringssteder, der er omfattet af den fulde
registrerings- og tilsynsordning, og tatoveringssteder, der
modtager vejledning fra Sikkerhedsstyrelsen.
Ændringsforslag nr. 13 erstatter
ministerens ændringsforslag nr. 9 stillet i Sundheds- og
Ældreudvalgets betænkning over lovforslaget afgivet den
24. maj 2018.