Fremsat den 25. januar 2018 af undervisningsministeren (Merete Riisager)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om friskoler og
private grundskoler m.v.
(Permanent tilskudsmodel for inklusion
på frie grundskoler)
§ 1
I lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 30 af 12. januar 2018, foretages
følgende ændringer:
1. § 11 a,
stk. 1 og 2, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Staten yder hver enkelt skole et
tilskud til inklusion efter § 11, stk. 1, nr. 4, jf. § 3,
stk. 1, nr. 2. Taksterne for tilskuddet fastsættes på
de årlige finanslove for skoler med 0-149 elever, 150-299
elever, 300-449 elever og 450 elever og derover. Tilskuddet ydes
på grundlag af skolens elevtal pr. 5. september i året
før finansåret«
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
2. I
§ 11 a, stk. 3, der bliver stk. 2,
udgår »og om skolens redegørelse efter stk.
2«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 15. marts 2018, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 1,
har virkning fra den 1. januar 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås, at der
etableres en ny permanent tilskudsordning til inklusion på de
frie grundskoler, hvorefter inklusionstilskuddet for hver enkelt
skole fordeles på baggrund af skolens antal af elever pr. 5.
september i året før finansåret. Lovforslaget er
opfølgning på aftale mellem regeringen (Venstre,
Liberal Alliance og Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti om
finanslov for 2018, hvori der indgår en permanent
tilskudsordning til inklusion på de frie grundskoler,
hvorefter der på grundlag af en gruppering af skolerne i fire
intervaller ydes et tilskud, der aftrappes efter
skolestørrelse.
Med lovforslaget foreslås det, at staten
fra 1. januar 2018 yder de frie grundskoler tilskud til inklusion
pr. skole på grundlag af en fordeling af skolerne i fire
intervaller efter skolens størrelse, dvs. antallet af
elever, der fastsættes således: 0-149 elever, 150-299
elever, 300-449 elever, og 450 elever og derover.
Taksterne pr. skole i de fire intervaller
fastsættes på de årlige finanslove.
Det er hensigten at fastsætte taksterne,
således at tilskuddet aftrappes efter skolestørrelse.
Der er således tale om en forbedring af tilskuddet til
inklusion for de mindre skoler og hermed et bedre økonomisk
grundlag for at optage elever med behov for særlig
støtte til inklusion. Dermed sikres, at elever med behov for
særlig støtte til inklusion i højere grad har
et frit skolevalg.
Efter den gældende tilskudsordning yder
staten årligt et tilskud til inklusion på 70.000 kr.
pr. skole uafhængig af antallet af elever på den
enkelte skole.
Den nuværende ramme for
inklusionstilskud til de frie grundskoler udgør 39 mio. kr.
årligt og med aftale om finansloven for 2018 vil den
udgøre 70 mio. kr. årligt, dvs. en forhøjelse
af inklusionstilskuddet med 31 mio. kr.
Tilskud til inklusion, jf. § 11, stk. 1,
nr. 4, ydes som et samlet tilskud i en midlertidig
støtteordning. Om det særlige inklusionstilskud
fremgår det af lovens § 11 a, stk. 1, 1. pkt., at staten
til inklusion af elever med særlige behov i den almindelige
undervisning yder et årligt tilskud til hver enkelt skole
på 70.000 kr. I skoleårene 2013-14 og 2014-15 er der
herudover ydet et tilskud på henholdsvis 75 pct. og 50 pct.
af den gennemsnitlige udbetalte støtte til skolen i de tre
forudgående skoleår til specialundervisning til denne
elevgruppe. For skoleåret 2014-15 og i perioden fra den 1.
august 2015 til den 31. december 2016 har staten endvidere ydet et
tilskud på 300 kr. pr. årselev, jf. lovens § 11,
stk. 1, 3. pkt.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har for
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet gennemført en
undersøgelse "Inklusion på de frie grundskoler. En
kortlægning af skolernes arbejde med supplerende undervisning
og anden faglig støtte for elever med støttebehov
under 12 ugentlige lektioner" (december 2015). Af de almindelige
bemærkninger i afsnit 2.1.2., i lovforslag nr. L 180 af 26.
marts 2015, folketingssamling 2014-15 (1. samling), jf.
Folketingstidende, Tillæg A, side 9, som vedtaget ved lov nr.
688 af 27. maj 2015, fremgår, at denne evaluering forventes
at danne grundlag for undervisningsministerens stillingtagen til en
permanent ordning for tilskud til inklusion. Undersøgelsen
er foretaget på baggrund af en række ændringer af
reglerne for de frie grundskolers tilskud til inklusion. Det er med
baggrund i resultaterne i EVA's undersøgelse, at der er
foretaget en opdeling efter skolernes elevantal i de fire
intervaller, da der viser sig en sammenhæng mellem
skolestørrelse og andelen af inklusionselever, idet de
mindre skoler har en højere andel af elever med
inklusionsbehov.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Permanent tilskudsmodel for inklusion på frie
grundskoler
2.2. Gældende ret
Efter § 3, stk. 1, nr. 2, i lov om
friskoler og private grundskoler, jf. lovbekendtgørelse nr.
30 af 12. januar 2018, skal en fri grundskole tilbyde supplerende
undervisning eller anden faglig støtte til en elev, der har
brug for støtte, og som ikke kan understøttes alene
ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, med
henblik på elevens inklusion i den almindelige undervisning,
jf. § 3 a, 1. pkt., i lov om folkeskolen. Ordningen blev
indført ved lov nr. 1350 af 21. december 2012.
Endvidere følger det af lovens §
11, stk. 1, nr. 4, at på den årlige finanslov
fastsættes af driftstilskudsbevillingen et særligt
tilskud til supplerende undervisning eller anden faglig
støtte til en elev, der har brug for støtte, og som
ikke kan understøttes alene ved brug af
undervisningsdifferentiering og holddannelse, med henblik på
elevens inklusion i den almindelige undervisning.
Tilskud til inklusion, jf. § 11, stk. 1,
nr. 4, ydes som et samlet tilskud i en midlertidig
støtteordning, som blev gennemført ved lov nr. 1350
af 21. december 2012 og justeret og forlænget ved lov nr. 688
af 27. maj 2015. Om det særlige inklusionstilskud
fremgår det af lovens § 11 a, stk. 1, 1. pkt., at staten
til inklusion af elever med særlige behov i den almindelige
undervisning yder et årligt tilskud til hver enkelt skole
på 70.000 kr. I skoleårene 2013-14 og 2014-15 er der
herudover ydet et tilskud på henholdsvis 75 pct. og 50 pct.
af den gennemsnitlige udbetalte støtte til skolen i de tre
forudgående skoleår til specialundervisning til denne
elevgruppe. For skoleåret 2014-15 og i perioden fra den 1.
august 2015 til den 31. december 2016 har staten endvidere ydet et
tilskud på 300 kr. pr. årselev, jf. lovens § 11,
stk. 1, 3. pkt.
I lovens § 11 a, stk. 2, er det fastsat,
at skolen i årsrapporten særskilt skal redegøre
for tilskuddenes anvendelse. Det fremgår af
bemærkningerne til denne bestemmelse, jf.
bemærkningerne til § 1, nr. 6, i lov nr. 1350 af 21.
december 2012, jf. lovforslag nr. L 73 (2012-2013), jf.
Folketingstidende 2012-2013, A, side 11, at redegørelsen
skal have til formål at belyse anvendelsen af
tilskudsmidlerne til brug for bl.a. overvejelserne om indholdet af
en permanent model for inklusion af elever, der ikke længere
er omfattet af inklusionsbegrebet.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Den midlertidige 2-årige
støtteordning for inklusion på frie grundskoler for
skoleårene 2013-14 og 2014-15 er efterfølgende
justeret og forlænget frem til 31. december 2016 og
videreført i 2017. Det foreslås, at der for de frie
grundskoler nu fra 2018 etableres en permanent tilskudsmodel for
inklusion af elever på de frie grundskoler til at
afløse den midlertidige tilskudsordning.
Den foreslåede permanente tilskudsmodel
indebærer, at tilskuddet til inklusion pr. skole beregnes
efter skolens antal af elever. Tilskuddet ydes efter en takst pr.
skole, der afhænger af skolens størrelse. Skolerne
inddeles i fire intervaller: 0-149 elever, 150-299 elever, 300-449
elever og 450 elever og derover, og der fastsættes en takst
pr. skole for hvert interval.
Det foreslås, at tilskuddet ydes
på grundlag af elevtallet på de enkelte skoler den 5.
september i året før finansåret. Det betyder, at
en nyoprettet skole først vil få tilskud fra den 1.
januar i året efter, den er oprettet.
Med lovforslaget sikres det, at de mindre frie
grundskoler får et bedre økonomisk grundlag for at
optage elever med behov for særlig støtte til
inklusion, og elever med behov for særlig støtte til
inklusion dermed i højere grad har et frit skolevalg.
Taksterne fastsættes på de
årlige finanslove. Tilskuddet for hver enkelt skole
fastsættes på baggrund af skolens antal af elever pr.
5. september i året før finansåret.
Taksterne for inklusionstilskuddet er på
ændringsforslaget til finanslovforslaget for 2018 optaget
på finansloven.
Med forslaget vil det årlige tilskud
på 70.000 kr., der ydes til hver enkelt skole, blive
afløst af et tilskud pr. skole afhængigt af
skolestørrelse.
Med lovforslaget indføres en permanent
tilskudsmodel for inklusion på de frie grundskoler, og der
vil derfor ikke længere være behov for, at skolen i
årsrapporten særskilt skal redegøre for
tilskuddenes anvendelse til brug for bl.a. overvejelser om
indholdet af en permanent ordning. En ophævelse af denne
lovbestemmelse vil samtidig lette skolernes administrative arbejde,
og dermed bidrage til regeringens mål om forenkling af
lovgivningen og afbureaukratisering. Skolerne kan dog fortsat som
led i Undervisningsministeriets tilsyn blive bedt om at
redegøre for skolens inklusionsindsats mv. Lovens § 11
a, stk. 2, foreslås derfor ophævet.
Den foreslåede ophævelse af §
11 a, stk. 2, indebærer, at der ikke længere skal
være hjemmel til, at undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om skolens redegørelse,
jf. § 11 a, stk. 3. Det foreslås derfor, at det
anførte herom i § 11 a, stk. 3, udgår.
Lovforslaget vil ikke i øvrigt
indebære ændringer for fastsættelse af de frie
grundskolers tilskud, herunder de særlige tilskud og takster
m.v. i forbindelse med specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand.
Med lovforslaget ændres der ikke ved, at
tilskud til de enkelte skoler udbetales månedsvis forud. Det
nye permanente inklusionstilskud vil således blive udbetalt
på samme måde som tilskud til generelle driftsudgifter,
bygningstilskud, specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand og tilskud til kostafdelinger, der
udbetales med 1/12 af det beregnede årlige tilskud. Det
følger af § 19, stk. 1, i bekendtgørelse om
tilskud til friskoler og private grundskoler m.v.
Som følge af at lovforslaget
først træder i kraft den 15. marts 2018 er der
på ændringsforslaget til finanslovsforslaget for 2018
fastsat takster for inklusionstilskuddet i de fire intervaller
efter skolestørrelse i overensstemmelse med lovforslaget.
Undervisningsministeriet beregner og udbetaler for perioden 1.
januar - 15. marts 2018 tilskud til inklusion efter den hidtil
gældende 11 a, stk. 1, i lov om friskoler og private
grundskoler m.v. (dvs. et årligt tilskud på 70.000 kr.
pr. skole). Der reguleres for de allerede beregnede og udbetalte
tilskud for 1. januar - 15. marts 2018 efter den hidtil
gældende § 11 a, stk. 1, i lov om friskoler og private
grundskoler m.v., efter vedtagelse af den fremsatte
lovændring ved at hver enkel skole for 2018 får et
samlet tilskud til inklusion svarende til de fastsatte takster for
tilskud på finansloven for 2018. Genberegningen vil
således komme de omfattede skoler til gode, ved at ingen af
skolerne for 2018 i de fire foreslåede intervaller efter
skolestørrelse vil modtage tilskud, der er mindre end
113.974 kr.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1
og 2, og § 2, stk. 2, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Med lovforslaget indføres en permanent
tilskudsordning for inklusion på frie grundskoler.
Tilskudsordningen afløser den gældende midlertidige
tilskudsordning for inklusion på frie grundskoler. Med
forslaget omlægges inklusionstilskuddet pr. skole, så
inklusionstilskuddet afhænger af skolestørrelse.
Midlerne til inklusionstilskuddet
afsættes på de årlige finanslove og afholdes
inden for den samlede driftstilskudsbevilling til de frie
grundskoler.
Med aftale om finansloven for 2018
afsættes 70 mio. kr. til en permanent tilskudsordning,
hvilket er 31 mio. kr. mere end på finansloven for 2017.
Lovforslaget her regulerer alene tilskudsmodellen og ikke
tilskuddets størrelse. Derfor vurderes forslaget ikke at
have økonomiske konsekvenser for det offentlige.
For de frie grundskoler indebærer
forslaget en omfordeling fra større til mindre skoler af den
tilskudsramme, der afsættes på finansloven.
Med lovforslaget indføres en permanent
tilskudsmodel for inklusion på de frie grundskoler, og der
vil derfor ikke længere være behov for, at skolen i
årsrapporten særskilt skal redegøre for
tilskuddenes anvendelse til brug for bl.a. overvejelser om
indholdet af en permanent ordning. En ophævelse af denne
lovbestemmelse vil samtidig lette skolernes administrative arbejde,
og bidrage til regeringens målsætning om
regelforenkling og afbureaukratisering. Bestemmelsen herom i lovens
§ 11 a, stk. 2, foreslås derfor ophævet.
Med lovforslaget indarbejdes den model for
inklusionstilskud med takster i fire intervaller efter
skolestørrelse i overensstemmelse med den model, der blev
indarbejdet på finansloven for 2018 ved
ændringsforslaget til finanslovforslaget for 2018.
4. Økonomiske og administrative for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 21.
december 2017 - 9. januar 2018 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet,
Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Lærerforening,
Danmarks Private Skoler - grundskoler og gymnasier, Dansk
Friskoleforening, Danske Skoleelever, Danske Forlag, Datatilsynet,
Det Centrale Handicapråd, Deutscher Schul- und Sprachverein
für Nordschleswig, Efterskoleforeningen, Foreningen Frie
Fagskoler, Foreningen af katolske skoler i Danmark, Foreningen af
Kristne Friskoler, Foreningsfællesskabet Ligeværd, Frie
Skolers Lærerforening, FSR - danske revisorer, KL,
Landdistrikternes Fællesråd, Lilleskolerne,
Lærernes Centralorganisation, Rigsrevisionen, Rådet for
Børns Læring, Rådet for Etniske Minoriteter,
Skolelederforeningen, Skole og Forældre, Studievalg Danmark
og UU Danmark.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Skolerne skal ikke længere
særskilt redegøre i årsrapporten for
tilskuddenes anvendelse. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Af den gældende § 11 a, stk. 1,
følger reguleringen af en midlertidig tilskudsordning for
inklusion til de frie grundskoler. Det følger af lovens
§ 11, stk. 1, nr. 4, at der på den årlige
finanslov af driftstilskudsbevillingen afsættes et
særligt tilskud til supplerende undervisning eller anden
faglig støtte til en elev, der har brug for støtte,
og som ikke kan understøttes alene ved brug af
undervisningsdifferentiering og holddannelse, med henblik på
elevens inklusion i den almindelige undervisning.
Tilskud til inklusion, jf. § 11, stk. 1,
nr. 4, ydes som et samlet tilskud i en midlertidig
støtteordning. Om det særlige inklusionstilskud
fremgår det af lovens § 11 a, stk. 1, 1. pkt., at staten
til inklusion af elever med særlige behov i den almindelige
undervisning yder et årligt tilskud til hver enkelt skole
på 70.000 kr. I skoleårene 2013-14 og 2014-15 er der
herudover ydet et tilskud på henholdsvis 75 pct. og 50 pct.
af den gennemsnitlige udbetalte støtte til skolen i de tre
forudgående skoleår til specialundervisning til denne
elevgruppe. For skoleåret 2014-15 og i perioden fra den 1.
august 2015 til den 31. december 2016 har staten endvidere ydet et
tilskud på 300 kr. pr. årselev, jf. lovens § 11,
stk. 1, 3. pkt.
Det foreslås i § 11 a, stk. 1, 1. pkt., at staten yder
hver enkelt skole et tilskud til inklusion efter § 11, stk. 1,
nr. 4, jf. § 3, stk. 1, nr. 2. Tilskuddet ydes til supplerende
undervisning eller anden faglig støtte til en elev, der har
brug støtte, og som ikke kan understøttes alene ved
brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, med henblik
på elevens inklusion i den almindelige undervisning.
Det foreslås i § 11 a, stk. 1, 2. pkt., at taksterne
for tilskuddet fastsættes på de årlige finanslove
for skoler med 0-149 elever, 150-299 elever, 300-449 elever og 450
elever og derover. Det indebærer, at tilskuddet til inklusion
pr. skole beregnes efter skolens antal af elever og aftrappes efter
skolestørrelse.
Det foreslås i § 11 a, stk. 1, 3. pkt., at tilskuddet
ydes på grundlag af skolens elevtal pr. 5. september i
året før finansåret. Det vil således
være skolens elevtal pr. 5. september i året før
finansåret, der lægges til grund i forbindelse med
beregning og udbetaling af tilskuddet.
Den foreslåede ordning indebærer,
at de mindre frie grundskoler får et bedre økonomisk
grundlag for at optage elever med behov for særlig
støtte til inklusion, og dermed sikres, at elever med behov
for særlig støtte til inklusion i højere grad
har et frit skolevalg.
Med forslaget vil det årlige tilskud
på 70.000 kr., der ydes til hver enkelt skole, blive
afløst af et tilskud pr. skole afhængigt af
skolestørrelse. Tilskud ydes skolerne med den på de
årlige finanslove fastsatte takst for det interval, skolen
henføres til ud fra sit elevtal.
Efter den gældende § 11 a, stk. 2,
skal skolerne i deres årsrapport særskilt
redegøre for anvendelsen af inklusionstilskuddet. Baggrund
herfor er, at oplysningerne herfra skulle indgå i
overvejelserne om en permanent ordning.
Med lovforslaget indføres en permanent
tilskudsmodel for inklusion på de frie grundskoler, og der
vil derfor ikke længere være behov for, at skolen i
ledelsesberetningen i årsrapporten særskilt skal
redegøre for tilskuddenes anvendelse til brug for bl.a.
overvejelser om indholdet af en permanent ordning. En
ophævelse af denne lovbestemmelse vil samtidig lette
skolernes administrative arbejde, og bidrage til regeringens
målsætning om regelforenkling og afbureaukratisering.
Bestemmelsen herom i lovens § 11 a, stk. 2, foreslås
derfor ophævet. Skolerne kan dog fortsat som led i
Undervisningsministeriets tilsyn blive bedt om at redegøre
for skolens inklusionsindsats mv.
Til nr. 2
Efter den gældende § 11 a, stk. 3,
kan undervisningsministeren fastsætte nærmere regler om
tilskud til inklusion, herunder om betingelser for og beregning af
tilskud og om skolens redegørelse efter stk. 2.
Det foreslås, at "og om skolens
redegørelse efter stk. 2" udgår af bestemmelsen.
Forslaget er en konsekvens af, at den
gældende § 11 a, stk. 2, hvorefter skolen i
ledelsesberetningen i årsrapporten særskilt skal
redegøre for tilskuddenes anvendelse, foreslås
ophævet med lovforslagets § 1, nr. 1, således at
skoler fra og med årsrapporten for 2018 ikke længere
skal redegøre særskilt for anvendelsen af tilskud til
inklusion. Der vil som følge heraf ikke længere
være brug for, at undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om skolens redegørelse efter stk. 2,
jf. § 11 a, stk. 3.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 15. marts 2018.
Det foreslås i stk.
2, at § 1, nr. 1, har virkning fra den 1. januar
2018.
Det foreslås i § 1, nr. 1, at
indføre en ny permanent tilskudsordning for inklusion
på de frie grundskoler. Undervisningsministeriet beregner og
udbetaler for perioden 1. januar - 15. marts 2018 tilskud til
inklusion efter den hidtil gældende 11 a, stk. 1, i lov om
friskoler og private grundskoler m.v. (dvs. et årligt tilskud
på 70.000 kr. pr. skole).
Ved lovens ikrafttræden genberegnes
inklusionstilskuddet for hele år 2018 efter den
foreslåede bestemmelse i § 11 a, stk. 1, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1. Dette vil for alle frie grundskoler
indebære et højere inklusionstilskud. Genberegningen
vil således komme de omfattede frie grundskoler til gode, ved
at ingen af skolerne for 2018 i de fire foreslåede
intervaller efter skolestørrelse vil modtage tilskud, der er
mindre end 113.974 kr.
Det fremgår af § 45 i lov friskoler
og private grundskoler m.v., at loven ikke gælder for
Grønland og Færøerne. Loven indeholder ikke
nogen anordningshjemmel. På denne baggrund er der ikke indsat
en territorialbestemmelse i lovforslaget.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I lov om friskoler og private
grundskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 30 af 12. januar 2018
foretages følgende ændringer: | § 11 a.
Staten yder årligt hver enkelt skole 70.000 kr. i tilskud til
inklusion efter § 11, stk. 1, nr. 4, jf. § 3, stk. 1, nr.
2. I skoleåret 2013-14 og i skoleåret 2014-15 ydes
herudover et tilskud på henholdsvis 75 pct. og 50 pct. af
gennemsnittet af de tilskud, som skolen for skoleårene
2009-10, 2010-11 og 2011-12 har modtaget til specialundervisning af
elever med behov for støtte i mindre end 9 ugentlige
undervisningstimer og til dækning af ekstraudgifter til
lærertimer og pædagogisk medhjælp til elever med
svære handicap og behov for støtte i mindre end 9
ugentlige undervisnings-timer. I skoleåret 2014-15 og i
perioden fra den 1. august 2015 til den 31. december 2016 yder
staten endvidere et tilskud på 300 kr. pr.
årselev. Stk. 2.
Skolen skal i ledelsesberetningen i årsrapporten
særskilt redegøre for tilskuddenes anvendelse. (…) | | 1. § 11 a, stk. 1 og 2, ophæves, og i stedet
indsættes: »Staten yder hver enkelt skole et tilskud
til inklusion efter § 11, stk. 1, nr. 4, jf. § 3, stk. 1,
nr. 2. Taksterne for tilskuddet fastsættes på de
årlige finanslove for skoler med 0-149 elever, 150-299
elever, 300-449 elever og 450 elever og derover. Tilskuddet ydes
på grundlag af skolens elevtal pr. 5. september i året
før finansåret.« Stk. 3 bliver herefter stk. 2. | Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
tilskud til inklusion, herunder om betingelser for og beregning af
tilskud og om skolens redegørelse efter stk. 2. | | 2. I § 11 a, stk. 3, der bliver stk. 2,
udgår »og om skolens redegørelse efter stk.
2«. | | | § 2 | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 15. marts 2018, jf. dog stk.
2. Stk. 2.
§ 1, nr. 1, har virkning fra den 1. januar 2018. |
|