L 13 Forslag til skattekontrollov.

Af: Skatteminister Karsten Lauritzen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2017-18
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 04-10-2017

Fremsættelse: 04-10-2017

Skriftlig fremsættelse (4. oktober 2017)

20171_l13_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (4. oktober 2017)

Skatteministeren (Karsten Lauritzen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til skattekontrollov

(Lovforslag nr. L 13)

Regeringen har stor fokus på borgernes og de erhvervsdrivendes retssikkerhed på skatteområdet. Vi har gennemført Retssikkerhedspakke I, som bl.a. afskaffede SKATs beføjelse til at foretage kontrol på privat grund. Regeringens Retssikkerhedspakke II, som blev gennemført i slutningen af sidste år, gør det bl.a. igen muligt for skattepligtige selskaber og fonde at opnå omkostningsgodtgørelse i skattesager. Som led i lovpakken blev der samtidig skabt bred opbakning i Folketinget til oprettelse af et skattekontor hos Folketingets Ombudsmand, som nu er etableret.

Til yderligere forbedring af retssikkerheden på skatteområdet foreslår regeringen ved Retssikkerhedspakke III en gennemgribende revision og modernisering af skattekontrolloven med henblik på at sikre effektive, klare og tidssvarende kontrolhjemler samt opnå en mere hensigtsmæssig struktur.

Som led heri foreslås en opdeling af den gældende skattekontrollov i en skattekontrollov og en skatteindberetningslov. Det vil øge retssikkerheden, idet lovene vil blive mere overskuelige og lettere at forstå for både borgere, virksomheder og myndigheder.

Lovforslaget indeholder bl.a. følgende retssikkerhedsmæssige forbedringer:

? Kontrolhjemlerne præciseres. Den skattepligtiges egen oplysningspligt efter anmodning vedrører kun den skattepligtiges egen ansættelse, mens oplysninger om andre erhvervsdrivende hører under bestemmelsen om krydsrevision. Finansielle virksomheder og advokater får selvstændige udtømmende bestemmelser om oplysningspligt, så grænsen mellem tavshedspligt og oplysningspligt tydeliggøres. Teleselskabers oplysningspligt om borgernes brug af mobiltelefon afskaffes.

? Selvangivelsesbegrebet afskaffes og erstattes af et mere tidssvarende oplysningsbegreb. Således erstattes selvangivelsesblanketten af et oplysningsskema.

? Bestemmelsen om en skønsmæssig ansættelse uden for transfer pricing-området udbygges med angivelse af grundlaget for den skønsmæssige ansættelse.

? Det lovfæstes, at SKAT kan afskære en skattepligtig fra at anvende TastSelv, hvis der er en nærliggende risiko for, at denne vil begå væsentlige fejl ved anvendelsen af TastSelv. Den pågældende får adgang til at klage til Landsskatteretten.

Forslaget medfører ikke nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervsliv og borgere.

Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer, og det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2019.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.