Fremsat den 25. januar 2018 af miljø- og fødevareministeren (Esben Lunde Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af
landbrugsstøtteloven
(Pant i betalingsrettigheder efter
grundbetalingsordningen)
§ 1
I landbrugsstøtteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 765 af 19. juni 2017, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 3 indsættes før overskriften før
§ 4:
Ȥ 3 a. Pant i
betalingsrettigheder skal meddeles til miljø- og
fødevareministeren for at opnå beskyttelse mod
aftaler, der i god tro indgås med pantets ejer, og mod
retsforfølgning.
Stk. 2. Pant i
betalingsrettigheder efter stk. 1, der skal fortrænge en ikke
meddelt panteret, skal selv være meddelt ministeren, og
erhververen ifølge aftalen være i god tro.
Stk. 3. Pant i
betalingsrettigheder meddelt ministeren inden den 7. juli 2017 er
fra tidspunktet for meddelelsen beskyttet mod aftaler, der i god
tro indgås med pantets ejer, og mod retsforfølgning,
jf. dog stk. 4.
Stk. 4. Pant i
betalingsrettigheder meddelt ministeren inden den 7. juli 2017
fortrænges af aftaler, der i god tro indgås med pantets
ejer og af retsforfølgning, hvis aftalen er tinglyst eller
retsforfølgningen er foretaget inden den 1. april 2018.
Stk. 5. Pant i
betalingsrettigheder, der er tinglyst inden den 1. april 2018, er
beskyttet mod aftaler og mod retsforfølgning efter reglerne
i tinglysningsloven, indtil et tidspunkt fastsat af ministeren.
Hvis tinglyst pant i betalingsrettigheder meddeles til ministeren
inden tidspunktet fastsat af ministeren efter 1. pkt., er pantet
omfattet af beskyttelsen efter stk. 1 fra tidspunktet for
tinglysningen.
Stk. 6.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om pant i
betalingsrettigheder, herunder grundlaget for meddelelse af pant
til ministeren, de nødvendige oplysninger til registrering
af meddelelser, hvornår pant anses for meddelt og pligt til
at give meddelelse om ophørt pant.
§ 3 b. Til hel eller delvis
dækning af omkostningerne forbundet med registrering af pant
i betalingsrettigheder betaler panthaver et gebyr pr. meddelelse om
pantsætning.
Stk. 2. Ved
meddelelse om tinglyst pant efter § 3, stk. 5, 2. pkt., skal
panthaver ikke betale gebyr efter stk. 1.
Stk. 3.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
nærmere regler om gebyrets størrelse og om
opkrævning og betaling af gebyret.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at sikre,
at pant i betalingsrettigheder alene ved meddelelse til
miljø- og fødevareministeren kan opnå
beskyttelse mod godtroende aftaleerhververe og
retsforfølgning. Samtidig bemyndiges ministeren til at
fastsætte nærmere regler angående registrering af
pantsætningen af disse betalingsrettigheder samt om
opkrævning af gebyr for registrering af pantet.
Rådighed over et antal
betalingsrettigheder er én ud af flere
støttebetingelser, som en landbruger skal opfylde for at
få udbetalt støtte efter grundbetalingsordningen -
tidligere kendt som enkeltbetaling.
Betalingsrettigheder er frit omsættelige
og kan overdrages ved f.eks. et salg enten med eller uden et
tilhørende landbrugsareal. Det betyder, at
betalingsrettigheder i sig selv har opnået en
formueværdi. Realkredit- og pengeinstitutter og lignende kan
derfor have en interesse i at få pant i selve den
formueværdi, betalingsrettighederne udgør
uafhængigt af den støtteudbetaling, som
betalingsrettighederne kan udløse i sammenhæng med et
støtteberettiget landbrugsareal. Betalingsrettigheder
eksisterer alene som registreringer i et elektronisk system, der
føres af Landbrugsstyrelsen.
Miljø- og Fødevareministeriet
har hidtil anset betalingsrettigheder for at være en simpel
fordring, hvorefter panthavers rettigheder ved meddelelse til
ministeriet (i praksis Landbrugsstyrelsen) opnår beskyttelse
mod godtroende aftaleerhververe og kreditorer efter reglerne i
gældsbrevsloven.
Henover sommeren 2017 har det imidlertid vist
sig, at domstolene anser betalingsrettigheder for at være et
løsøre, hvor pant alene kan sikres mod godtroende
aftaleerhververe og retsforfølgning ved tinglysning efter
reglerne i tinglysningsloven.
Lovforslaget skal derfor sikre, at den
hidtidige ordning i Miljø- og Fødevareministeriet
vedrørende registrering af pant i betalingsrettigheder mod
betaling af et gebyr kan fastholdes.
2. Lovforslagets
baggrund
I 2003 vedtog landbrugsministrene i EU en
omfattende reform af landbrugspolitikken. Reformen indebar bl.a. en
omlægning af reglerne om udbetaling af
landbrugsstøtte. Det væsentligste element i reformen
var den såkaldte afkobling af støtte, hvilket
betød, at støtten blev uafhængig af
produktionen. Eksisterende støtteordninger som
hektarstøtteordningen, markfrøstøtten og en
række dyrepræmier blev i stedet samlet i en afkoblet
støtteordning i form af enkeltbetalingsordningen (nu
grundbetalingsordningen).
Ved reformen, som blev gennemført i
Danmark i 2005, blev også begrebet
»betalingsrettigheder« indført.
Betalingsrettigheder blev tildelt aktive landbrugere, der drev
jorden, som enten ejer eller forpagter. En betalingsrettighed giver
som udgangspunkt mulighed for at opnå støtte til
én hektar landbrugsareal.
Betalingsrettighedernes værdi i relation
til støtteudbetalingen afhænger af, hvilke og hvor
mange støtteordninger den enkelte landbruger var omfattet af
i 2004. Gennemsnitsværdien af en betalingsrettighed er ca.
1.600 kr., men værdien varierer fra ca. 800 kr. pr. ha. til
ca. 55.550 kr. pr. ha.
Rådighed over et antal
betalingsrettigheder og et støtteberettiget landbrugsareal
var på samme måde, som det også gør sig
gældende i dag under grundbetalingsordningen,
nødvendige for at modtage støtte efter
enkeltbetalingsordningen.
Betalingsrettigheder er registreret i et
elektronisk system, der føres af Landbrugsstyrelsen, og er
frit omsættelige. De kan overdrages ved f.eks. et salg enten
med eller uden tilhørende landbrugsareal. Det er alene
aktive landbrugere, der kan eje eller leje
betalingsrettigheder.
Betalingsrettigheder har i sig selv en
formueværdi, som bestemmes af udbud og efterspørgsel
blandt landbrugere. En betalingsrettighed er således et
formueaktiv på linje med en landbrugers øvrige
aktiver. Realkredit- og pengeinstitutter og lignende kan derfor
have en interesse i at få pant i selve den formueværdi,
som betalingsrettighederne udgør.
3. Lovforslagets
indhold
3.1. Gældende
ret
Miljø- og Fødevareministeriet (i
praksis Landbrugsstyrelsen) er ansvarlig myndighed for udbetalingen
af EU-støtte fra Den Europæiske Garantifond for
Landbruget til landbrugere. Reguleringen og udbetalingen af direkte
arealstøtte til danske landbrugere er baseret på
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1307/2013 af 17.
december 2013 om fastsættelse af regler for direkte
betalinger til landbrugere under støtteordninger inden for
rammerne af den fælles landbrugspolitik og om ophævelse
af Rådets forordning (EF) nr. 73/2009.
Ved en reform af EU's landbrugspolitik for
2014-2020 blev den direkte arealstøtte justeret. Den direkte
arealstøtte er sammensat af følgende ordninger:
Grundbetaling, grøn støtte, unge nyetablerede
landbrugere og Ø-støtte. Grundbetalingsordningen, som
erstattede enkeltbetalingsordningen ved reformen, er den
grundlæggende og økonomisk største
støtteordning. Ved ordningen videreføres begrebet
»betalingsrettigheder«.
Grundbetaling kan søges af landbrugere,
der råder over et landbrugsareal og udfører mindst
én landbrugsaktivitet inden for landbrug- eller
gartneriproduktion. Samtidig skal landbrugerne have et antal
betalingsrettigheder svarende til størrelsen på deres
landbrugsareal og opfylde visse betingelser for at modtage
støtte.
Støttebeløbet for grundbetaling
beregnes på baggrund af betalingsrettighedernes værdi,
hvortil lægges den grønne støtte, som svarer
til omtrent 45 % af betalingsrettighedens værdi. I 2016
udbetalte Landbrugsstyrelsen ca. 6 mia. kr. i direkte
arealstøtte efter grundbetalingsordningen, hvoraf den
grønne støtte udgjorde knap 2 mia. kr.
Når betalingsrettigheder har
opnået en selvstændig formueværdi på linje
med andre aktiver, kan realkredit- og pengeinstitutter og lignende
have en interesse i at få pant i selve den formueværdi,
betalingsrettighederne udgør, som sikkerhed for en
landbrugers gæld.
Miljø- og Fødevareministeriet
har hidtil anset betalingsrettigheder for at være simple
fordringer således, at en panthaver har kunne give meddelelse
om pantet til ministeriet (i praksis Landbrugsstyrelsen) og dermed
opnået beskyttelse mod godtroende aftaleerhververe og
retsforfølgning efter reglerne i gældsbrevsloven.
Efter gældsbrevslovens § 31, stk. 1, har overdragelse af
et simpelt gældsbrev til eje eller pant ikke gyldighed mod
overdragerens kreditorer, medmindre skyldneren fra overdrageren
eller erhververen har fået underretning om overdragelsen. Har
fordringshaveren overdraget gældsbrevet til flere
forskellige, går en senere erhverver efter
gældsbrevslovens § 31, stk. 2, forud, når
skyldneren først har fået underretning om
overdragelsen til ham, og erhververen var i god tro ved
underretningen. For denne registrering af underretning om pant i
betalingsrettigheder har Landbrugsstyrelsen med hjemmel i
tekstanmærkning nr. 136 på finanslovene siden 2005 og
senest finansloven for 2017 opkrævet et gebyr på 575
kr. Gebyrets størrelse er ikke blevet reguleret siden
indførelsen i 2005.
Landbrugsstyrelsen havde den 7. juli 2017
registreret 521.717 betalingsrettigheder som pantsatte ved 5.175
pantsætninger. Værdien af den støtte, der
potentielt kan udbetales i et givent år på baggrund af
de pantsatte betalingsrettigheder inkl. den grønne
støtte, udgør ca. 1,3 mia. kr.
Vestre Landsret har dog ved kendelse af den 7.
juli 2017, jf. U 2017.3260 V, slået fast, at i den konkrete
sag kunne et ejerpantebrev i betalingsrettigheder med en
underpanthaver tinglyses ved Tinglysningsretten.
Kendelsen medfører, at pant i
betalingsrettigheder skal tinglyses i henhold til § 47 i
tinglysningsloven for at opnå beskyttelse mod godtroende
aftaleerhververe og mod retsforfølgning.
3.2 Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser
Miljø- og Fødevareministeriet
finder det væsentligt, at ministeriet fortsat kan
understøtte en ordning, hvorefter pant i
betalingsrettigheder efter meddelelse til ministeriet kan
opnå beskyttelse mod godtroende aftaleerhververe og
retsforfølgning. Dette er bl.a. henset til, at Miljø-
og Fødevareministeriet (i praksis Landbrugsstyrelsen)
allerede i en lang årrække har registreret pant i
betalingsrettigheder.
Det er Miljø- og
Fødevareministeriets opfattelse, at en sådan ordning
er den mest enkle og omkostningseffektive måde for både
den finansielle sektor og landbrugserhvervet, når pant i
betalingsrettigheder skal sikres. Samtidig er betalingsrettigheder
særegne for landbrugserhvervet og afgørende for den
enkelte landbrugers mulighed for at opnå støtte efter
grundbetalingsordningen, hvorfor det er mest hensigtsmæssigt,
at Miljø- og Fødevareministeriet - som
ressortansvarlig for udbetaling af EU-midler til landbrugserhvervet
og regulering af erhvervets forhold i øvrigt - også
tilvejebringer og varetager muligheden for, at panthavere kan
opnå beskyttelse af pant i betalingsrettigheder.
3.3 Den foreslåede ordning
Den foreslåede ordning vil sikre, at
miljø- og fødevareministeren modtager meddelelse om
pant i betalingsrettigheder med den virkning, at pantet dermed
sikres mod godtroende aftaleerhververe og retsforfølgning.
Den relevante sikringsakt til beskyttelse af panthavers rettigheder
i pantet mod godtroende aftaleerhververe og retsforfølgning
vil herefter være meddelelse til miljø- og
fødevareministeren. Det er hensigten, at miljø- og
fødevareministeren vil henlægge sin kompetence til at
modtage sådanne meddelelser til Landbrugsstyrelsen.
Den foreslåede bestemmelse i § 3 a
vil betyde, at pant i betalingsrettigheder ikke længere kan
tinglyses ved Tinglysningsretten, uanset at
betalingsrettigheder er et løsøre.
Landbrugsstyrelsen har allerede i en lang
årrække registeret pant i betalingsrettigheder baseret
på en antagelse om, at betalingsrettigheder var at anse som
simple fordringer efter gældsbrevslovens § 31. Efter
gældsbrevslovens § 31, stk. 1, har overdragelse af et
simpelt gældsbrev til eje eller pant ikke gyldighed mod
overdragerens kreditorer, medmindre skyldneren fra overdrageren
eller erhververen har fået underretning om overdragelsen. Har
fordringshaveren overdraget gældsbrevet til flere
forskellige, går en senere erhverver efter
gældsbrevslovens § 31, stk. 2, forud, når
skyldneren først har fået underretning om
overdragelsen til ham, og erhververen var i god tro ved
underretningen. Det foreslås derfor, at pant i
betalingsrettigheder, der frem til den 7. juli 2017 er blevet
meddelt Landbrugsstyrelsen, i visse situationer er sikret mod
godtroende aftaleerhververe og retsforfølgning fra
tidspunktet for meddelelsen til styrelsen. Panthaver skal
således ikke give fornyet meddelelse om pantet for at
opnå denne beskyttelse. Denne beskyttelse vil dog ikke kunne
gøres gældende overfor en eventuel anden panthaver,
hvis rettigheder er blevet tinglyst efter tinglysningslovens §
47 eller overfor kreditor, når der er foretaget
retsforfølgning, inden loven træder i kraft.
For så vidt angår pant i
betalingsrettigheder, der er blevet tinglyst i perioden fra den 7.
juli til tidspunktet for lovens ikrafttræden den 1. april
2018, foreslås det, at panthaver kan give miljø- og
fødevareministeren meddelelse om tinglysningen af pantet,
såfremt panthaver ønsker at opretholde beskyttelsen
mod godtroende aftaleerhververe og retsforfølgning fra
tidspunktet for tinglysningen. Denne meddelelse skal være
indgivet til ministeren inden for den frist, ministeren
fastsætter. Det bemærkes, at sådanne meddelelser
til ministeren om registrering af allerede tinglyst pant tidligst
kan indgives til ministeren den 1. april 2018. Hvis panthaver
vælger ikke at give ministeren meddelelse om pantet, vil
panthaver miste beskyttelsen mod aftaler og retsforfølgning
opnået ved tinglysning efter tinglysningslovens § 47
efter denne ovenfornævnte frist. Det foreslås, at
ministeren fastsætter fristen til ikke mindre end seks
måneder, således at panthaverne får
tilstrækkelig tid til at indrette sig på det nye
system.
Det foreslås endvidere, at ministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om grundlaget for
meddelelse af pantet, herunder bl.a. om den nødvendige
dokumentation ved registrering af allerede tinglyst pant og
registrering af meddelelse om pant.
Derudover foreslås det, at miljø-
og fødevareministeren får mulighed for at
opkræve et gebyr i forbindelse med registreringen af pantet
og for at fastsætte nærmere regler om dette. Der vil
dog ikke blive opkrævet et gebyr for ministerens registrering
af allerede tinglyste pantsætninger.
Gebyret vil blive fastsat således, at
der tilstræbes balance mellem ordningens indtægter og
udgifter over en 4-årig periode i henhold til
Finansministeriets Budgetvejledning 2016. Forholdet mellem
indtægter og omkostningerne overvåges derfor
løbende.
Til brug for registreringen af meddelelser om
pant i betalingsrettigheder vil Landbrugsstyrelsen udvikle et nyt
IT-system, som skal anvendes ved administration af ordningen. Det
forventes, at systemet indrettes således, at når pantet
er registreret, vil både panthaver og pantets ejer modtage
bekræftelse på registreringen. Af bekræftelsen
vil fremgå, om der er registeret andre pantforhold i samme
betalingsrettigheder, panthavers prioritet ved pantsætningen
samt hvilke betalingsrettigheder pantsætningen omfatter.
Panthaver vil modtage meddelelse om ejerens salg af de pantsatte
betalingsrettigheder, og en køber af betalingsrettigheder
vil modtage meddelelse, hvis de købte betalingsrettigheder
er pantsatte. Videre vil panthaver og pantets ejer modtage
bekræftelse ved aflysning og overdragelse af pantforholdet
til anden panthaver.
Både pantets ejer og panthaver vil kunne
tilgå samtlige meddelelser fra Landbrugsstyrelsen samt en
oversigt over pantforholdet via Miljø- og
Fødevareministeriets Tast selv-service. Det vil ikke
umiddelbart blive muligt at tilgå IT-systemet for
offentligheden, men ved henvendelse til Landbrugsstyrelsen vil det
være muligt at få oplyst, om konkrete
betalingsrettigheder er registrerede som pantsatte.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Gebyret for registrering af pant i
betalingsrettigheder fastsættes i henhold til
Finansministeriets Budgetvejledning 2016 således, at der
tilstræbes balance i indtægter og omkostninger over en
4-årig periode fra og med regnskabsåret.
Det vurderes, at lovforslaget derudover vil
medføre en mindre forøgelse af de administrative
omkostninger for staten i forbindelse med registrering af tinglyst
pant i betalingsrettigheder.
Lovforslaget har derudover ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for stat,
regioner eller kommuner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Den foreslåede ordning medfører,
at pant i betalingsrettigheder ved meddelelse til miljø- og
fødevareministeren kan opnå beskyttelse mod godtroende
aftaleerhververe og kreditorforfølgning mod betaling af
et mindre gebyr. På nuværende tidspunkt skal et
sådant pant tinglyses for at opnå denne
beskyttelse.
I forhold til udgifterne til tinglysning af
pant vurderes det, at den foreslåede ordning medfører
en årlig besparelse for erhvervet på 1.625.000 kr. ved
500 registreringer af pant i betalingsrettigheder. På
nuværende tidspunkt forventes gebyret at blive fastsat til
2.250 kr. pr. meddelelse om pantsætning.
Det bemærkes i øvrigt, at
Landbrugsstyrelsen frem til den 7. juli 2017 har opkrævet et
gebyr på 575 kr. for styrelsens registrering af pant.
Gebyrets størrelse er ikke blevet reguleret siden
indførelsen i 2005.
Det vurderes, at der vil være mindre
administrative omkostninger forbundet med at indsende meddelelse om
pant til miljø- og fødevareministeren, men disse
omkostninger i forhold til omkostningerne forbundet med tinglysning
af pantet vil ikke være væsentligt ændret.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
vurderer, at lovforslaget medfører administrative
konsekvenser under 4 mio. kr. årligt. De bliver derfor ikke
kvantificeret yderligere.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter, men det bemærkes, at betalingsrettigheder under
grundbetalingsordningen er reguleret i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 1307/2013 af 17. december 2013 om
fastsættelse af regler for direkte betalinger til landbrugere
under støtteordninger inden for rammerne af den fælles
landbrugspolitik og om ophævelse af Rådets forordning
(EF) nr. 73/2009.
Det er Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at den foreslåede
ordning ikke udgør statsstøtte som defineret
EUF-Traktaten art. 107. Den foreslåede ordning
indebærer, at enhver panthaver med pant i
betalingsrettigheder mod betaling af et ensartet gebyr kan få
registreret pantet ved miljø- og fødevareministeren
med henblik på at opnå beskyttelse mod godtroende
aftaleerhververe og retsforfølgning. Den foreslåede
ordning gælder alene for det særlige formueaktiv
betalingsrettigheder under grundbetalingsordningen.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 11. december 2017 til den 18. december 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
3F, Bæredygtigt Landbrug, DAKOFO,
Danmarks Biavlerforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Botanisk Forening, Dansk Land- og
Strandjagtforening, Dansk Ornitologisk Forening, Danske Advokater,
Danske Insolvensadvokater, Danske Vandværker, DANVA, Det
Dyreetiske Råd, Det økologiske råd, Dyrenes
Beskyttelse, Finans Danmark, Forbrugerrådet Tænk,
Foreningen for Biodynamisk Jordbrug, Friluftsrådet,
Hedeselskabet, HORESTA, KL, Landboungdom, Landbrug &
Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Mejeriforeningen,
NOAH, Sammenslutningen af Danske Småøer, SEGES, SEGES
Kvæg, WWF, Økologisk Landsforening, Danmarks
Statistik, Danske Regioner, Datatilsynet, Natur- og
Biovidenskabeligt fakultet, Københavns Universitet, og
Aarhus Universitet DCE.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Det vurderes, at lovforslaget vil
medføre en mindre forøgelse af de administrative
omkostninger for staten i forbindelse med registrering af tinglyst
pant i betalingsrettigheder. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Det vurderes, at lovforslaget vil
medføre en årlig besparelse på 1.625.000
kr. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Det vurderes, at lovforslaget vil
medføre mindre administrative omkostninger ved meddelelse om
pant til miljø- og fødevareministeren i forhold til
tinglysning. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
§ 3 a
Efter gældende ret skal pant i
betalingsrettigheder tinglyses i henhold til reglerne i
tinglysningsloven for at opnå beskyttelse mod aftaler, som
indgås i god tro med pantets ejer, og mod
retsforfølgning.
Tinglysning er således på
nuværende tidspunkt den relevante sikringsakt i forbindelse
med pant i betalingsrettigheder.
Det foreslås i stk.
1, at pant i betalingsrettigheder skal meddeles til
miljø- og fødevareministeren for at opnå
beskyttelse mod aftaler, der i god tro indgås med pantets
ejer, og mod retsforfølgning.
Den foreslåede bestemmelse
medfører, at pant i betalingsrettigheder under
grundbetalingsordningen skal meddeles til miljø- og
fødevareministeren for at opnå beskyttelse mod aftaler
om overdragelse og pantsætning, der i god tro indgås
med ejeren af pantet og mod retsforfølgning mod
betalingsrettighederne.
Det bemærkes, at i denne
sammenhæng forstås ved »ejeren af pantet«
den person, som er ejer af pantsatte betalingsrettigheder.
Begrebet god tro skal forstås i
overensstemmelse med den definition af begrebet, der anvendes i
tinglysningslovens § 5, hvilket indebærer, at
aftaleerhververen ikke kender den usikrede ret og ej heller ved
grov uagtsomhed er skyld i sit ukendskab til den. God tro skal
foreligge på tidspunktet for meddelelsen til
Landbrugsstyrelsen.
Det foreslås med bestemmelsen, at
sikringsakten ved pant i betalingsrettigheder er meddelelse til
ministeren. Ved iagttagelse af sikringsakten vil en panthaver
opnå beskyttelse mod en aftaleerhverver, der i god tro
indgår en aftale med pantets ejer om de allerede pantsatte
betalingsrettigheder. Aftaleerhververen skal være i god tro
frem til tidspunktet for meddelelse til ministeren.
Panthaver vil ved meddelelse til ministeren
samtidig også opnå beskyttelse mod
retsforfølgning. Retsforfølgning mod
betalingsrettigheder vil kunne finde sted, når indehaveren af
betalingsrettigheder ikke betaler sine kreditorer.
Kreditorforfølgningen kan enten ske som
individualforfølgning ved f.eks. udlæg i
betalingsrettigheder eller som universalforfølgning ved
f.eks. konkurs efter konkurslovens regler. Det bemærkes, at
en kreditor ikke skal være i god tro for at kunne
fortrænge en ikke meddelt panteret i
betalingsrettigheder.
Det bemærkes, at gyldigheden af
pantsætningsaftalen ikke påvirkes af en manglende
meddelelse til ministeren. Meddelelse til ministeren har alene
betydning i forhold til tredjemand.
Det forventes, at ministeren vil
henlægge kompetencen til at modtage meddelelse om pant i
betalingsrettigheder til Landbrugsstyrelsen.
Det forventes, at ministeren med hjemmel i den
foreslåede bestemmelse i stk. 6 vil fastsætte regler
om, at et dokument anses for meddelt til ministeren, når det
er modtaget i Landbrugsstyrelsen.
Sikringsakten fastlægger den indbyrdes
prioritetsstilling mellem konkurrerende pantsætninger.
Derudover kan kreditorer eller
aftaleerhververe ved at kontakte Landbrugsstyrelsen få
oplyst, om styrelsen har fået meddelelse om pant i konkrete
betalingsrettigheder. Videre medfører sikringsaktens
iagttagelse, at det vil være vanskeligt at råde retligt
over pantsatte betalingsrettigheder i strid med
pantsætningen. Det skal ses i sammenhæng med den
foreslåede bestemmelse i stk. 6, hvorefter ministeren kan
fastsætte regler om hvilke oplysninger, der er
nødvendige for at kunne registrere et pant.
Det foreslås i stk.
2, at pant i betalingsrettigheder efter stk. 1, der skal
fortrænge en ikke meddelt panteret, skal selv være
meddelt ministeren, og erhververen ifølge aftalen være
i god tro.
Med forslaget til stk. 2 vil en panteret
meddelt miljø- og fødevareministeren kunne
fortrænge en panteret, der ikke er meddelt ministeren, uanset
om den ikke meddelte panteret er givet tidligere end den panteret,
der senere meddeles ministeren. Samtidig skal erhververen
være i god tro.
Med den forslåede bestemmelse
fastsættes det, at det er tidspunktet for meddelelsen til
ministeren og ikke tidspunktet for aftaleindgåelsen, der er
afgørende for, hvornår sikringsakten er iagttaget.
Det foreslås i stk.
3, at pant i betalingsrettigheder meddelt ministeren inden
den 7. juli 2017, er fra tidspunktet for meddelelsen beskyttet mod
aftaler, der i god tro indgås med pantets ejer, og mod
retsforfølgning, jf. dog stk. 4.
Den foreslåede bestemmelse angår
pant, der er blevet meddelt ministeren i perioden 2005-2017
på baggrund af ministeriets hidtidige antagelse om, at en
betalingsrettighed skulle anses for en simpel fordring. Det
foreslås, at pant i betalingsrettigheder, hvor panthaver
før den 7. juli 2017 har givet meddelelse til miljø-
og fødevareministeren om pantet, som hovedregel har
opnået beskyttelse mod godtroende aftaleerhververe og mod
retsforfølgning fra det tidspunkt, hvor meddelelsen er givet
til ministeren.
Undtagelserne til den foreslåede
bestemmelse findes i den foreslåede stk. 4, hvorefter pant i
betalingsrettigheder meddelt ministeren før den 7. juli 2017
fortrænges af aftaler, der er indgået i god tro med
pantets ejer og af retsforfølgning, hvis aftalen er tinglyst
eller retsforfølgningen er foretaget inden den 1. april
2018. Se i øvrigt bemærkningerne til stk. 4.
Den foreslåede bestemmelse skal sikre
panthavers rettigheder mod senere aftaleerhververe, der ikke er i
god tro på tidspunktet for tinglysningen af deres panteret.
Samtidig vil den foreslåede bestemmelse medføre, at
tidspunktet for panthavers iagttagelse af sikringsakten er
tidspunktet for panthavers meddelelse til ministeren om pantet
før den 7. juli 2017.
Det foreslås i stk.
4, at pant i betalingsrettigheder meddelt ministeren inden
den 7. juli 2017 fortrænges af aftaler, der i god tro
indgås med pantets ejer og af retsforfølgning, hvis
aftalen er tinglyst eller retsforfølgningen er foretaget
inden den 1. april 2018.
Den foreslåede bestemmelse angår
således to undtagelser til hovedreglen i det forslåede
stk. 3, således at pant i betalingsrettigheder meddelt
ministeren inden den 7. juli 2017 fortrænges af aftaler, der
i god tro er indgået med pantets ejer, og af
retsforfølgning. Aftalen skal dog være tinglyst, og
retsforfølgningen skal være foretaget inden den 1.
april 2018.
Når pant i betalingsrettigheder meddelt
ministeren før den 7. juli 2017 fortrænges af
henholdsvis aftaler indgået i god tro og af
retsforfølgning, hvis aftalen er tinglyst eller
retsforfølgningen er foretaget før den 1. april 2018,
medfører det, at den oprindelige panthavers krav i de
pantsatte betalingsrettigheder må vige for disse tinglyste
aftaler og for retsforfølgning foretaget før den 1.
april 2018. Det bemærkes, at retsforfølgning foretaget
før den 1. april 2018 betyder, at der skal være afsagt
dom eller kendelse i sagen, eksempelvis ved afsigelse af
konkursdekret, inden den 1. april 2018.
Den foreslåede bestemmelser betyder, at
panthavere, som inden den 7. juli 2017 har givet ministeren
meddelelse om pant, ikke er beskyttet mod godtroende
aftaleerhververe, som har tinglyst deres panteret inden lovens
ikrafttræden, eller mod retsforfølgning, herunder
konkurs og rekonstruktionsbehandling, udlæg, arrest m.v., der
er foretaget inden lovens ikrafttræden. En panthaver, der har
givet ministeren meddelelse om pantet inden den 7. juli 2017, vil
skulle respektere den prioritet, som en panteret har opnået
ved tinglysning forudsat, at aftaleerhververen har været i
god tro frem til tinglysningen af pantet. Derudover vil
retsforfølgning, som er foretaget før lovens
ikrafttræden, ikke skulle respektere pant i
betalingsrettigheder, der er meddelt ministeren før den 7.
juli 2017. Dette gælder uanset, om retsforfølgningen
er foretaget før den 7. juli 2017 eller på et senere
tidspunkt.
Det foreslås i stk.
5, at pant i betalingsrettigheder, der er tinglyst inden den
1. april 2018, er beskyttet mod aftaler og mod
retsforfølgning efter reglerne i tinglysningsloven, indtil
et tidspunkt fastsat af ministeren.
Hvis tinglyst pant i betalingsrettigheder
meddeles til ministeren inden tidspunktet fastsat af ministeren
efter 1. pkt., er pantet omfattet af beskyttelsen efter stk. 1 fra
tidspunktet for tinglysningen.
Med bestemmelsen foreslås det, at pant i
betalingsrettigheder, der er blevet tinglyst i henhold til
tinglysningslovens § 47 fra den 7. juli 2017 bevarer
beskyttelsen mod godtroende aftaleerhververe og
retsforfølgning indtil et tidspunkt, som fastsættes af
ministeren. Dette tidspunkt vil ikke være mindre end seks
måneder efter lovens ikrafttræden. Frem til dette
tidspunkt vil Landbrugsstyrelsen være forpligtet til at
efterse Personbogen, når styrelsen modtager meddelelse om
pant i betalingsrettigheder for at kunne sikre, at pantet
registreres med den rette prioritet. I samme tidsrum vil
Landbrugsstyrelsen også være forpligtet til at
undersøge, om en betalingsrettighed er tinglyst,
såfremt styrelsen modtager forespørgsel om dette fra
en evt. kommende aftaleerhverver eller en kreditor.
Det foreslås endvidere, at hvis
panthaver giver meddelelse til ministeren om pantsætningen
inden det tidspunkt, som ministeren fastsætter, er pantet
beskyttet mod godtroende aftaleerhververe og retsforfølgning
efter stk. 1. Beskyttelsen anses for at være indtrådt
på tidspunktet for tinglysningen.
Det bemærkes, at meddelelser til
ministeren efter henholdvis stk. 1 og stk. 5 ikke er identiske.
Det foreslås i stk.
6, at ministeren kan fastsætte nærmere regler om
pant i betalingsrettigheder, herunder grundlaget for meddelelse af
pant til ministeren, de nødvendige oplysninger til
registrering af meddelelser, hvornår pant anses for meddelt
og pligt til at give meddelelse om ophørt pant.
Med den foreslåede bemyndigelse vil
ministeren kunne fastsætte nærmere regler om pant i
betalingsrettigheder.
Ministeren vil således kunne
fastsætte regler om, hvilke oplysninger panthaver skal
meddele ministeren med henblik på registrering af pantet og
selve ministerens registrering af pantet både ved meddelelse
efter stk. 1 og stk. 5.
Ministeren vil herefter kunne fastsætte
regler om, at et dokument efter sit indhold skal gå ud
på at fastslå, stifte, forandre eller ophæve en
ret over en betalingsrettighed for at kunne registreres af
ministeren. Derudover skal dokumentet være udstedt af
indehaveren af den konkrete betalingsrettighed efter
Landbrugsstyrelsens register over betalingsrettigheder eller en
person, som indehaveren af betalingsrettigheden har givet fuldmagt
til at råde på vegne af landbrugeren i Tast-selv
service.
For så vidt angår meddelelse efter
stk. 5 om tinglyst pant, kan ministeren fastsætte regler om,
hvilke oplysninger en panthaver skal indsende til ministeren for at
få registeret det tinglyste pant gebyrfrit. Det forventes, at
ministeren vil fastsætte regler om, at panthaver vil skulle
indsende relevant dokumentation til brug for registreringen f.eks.
en udskrift af tingbogssiden og samtidig bekræfte pantets
fortsatte beståen.
Endvidere vil ministeren kunne fastsætte
regler om, at et dokument anses for meddelt til ministeren,
når det er modtaget i Landbrugsstyrelsen.
Derudover foreslås det, at ministeren
kan fastsætte regler om, at ophørt pant skal meddeles
ministeren med henblik på sletning i registeret.
§ 3 b
Efter gældende ret skal pant i
betalingsrettigheder tinglyses i henhold til reglerne i
tinglysningsloven. For denne tinglysning betales der en afgift
efter reglerne i tinglysningsafgiftsloven.
Det foreslås i stk.
1, at til hel eller delvis dækning af omkostningerne
forbundet med registrering af pant i betalingsrettigheder betaler
panthaver et gebyr pr. meddelelse om pantsætning.
Gebyret opkræves pr. meddelelse om
pantsætning og er således uafhængigt af hvor
mange betalingsrettigheder, der pantsættes ved en konkret
pantsætning. Såfremt en indehaver af
betalingsrettigheder, som har pantsat en del af disse,
ønsker at pantsætte yderligere betalingsrettigheder,
anses dette for at være en ny pantsætning, og der vil
blive opkrævet gebyr ved meddelelse om
pantsætningen.
Miljø- og fødevareministeren vil
ikke opkræve et særskilt gebyr for aflysning af
pant.
Det foreslås i stk.
2, at ved meddelelse om tinglyst pant efter § 3, stk.
5, 2. pkt., skal panthaver ikke betale gebyr efter stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse
medfører, at meddelelse til ministeren om pant, der er
tinglyst fra den 7. juli 2017 frem til den 1. april 2018 med
henblik på, at pantet omfattes af bestemmelsen i § 3 a,
stk. 1, kan indgives gebyrfrit.
Det foreslås i stk. 3, at miljø-
og fødevareministeren kan fastsætte nærmere
regler om gebyrets størrelse og om opkrævning og
betaling af gebyret.
Med den forslåede bestemmelse kan
miljø- og fødevareministeren fastsætte regler
om størrelsen af det gebyr, der opkræves ved
meddelelse om pant i betalingsrettigheder. Gebyret vil blive
fastsat således, at det dækker de faktiske omkostninger
til administration af ordningen, hvilket på nuværende
tidspunkt forventes at svare til et gebyr på 2.250 kr. pr.
pantsætning.
Videre foreslås det, at ministeren kan
fastsætte regler om opkrævningen af gebyret og
panthavers betaling af dette gebyr.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. april 2018.
Da landbrugsstøtteloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, jf.
landbrugstøttelovens § 32, og ikke indeholder
anordningshjemler, gælder loven ikke for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I landbrugsstøtteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 765 af 19. juni 2017, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 3 indsættes før overskriften før §
4: | | | Ȥ 3 a.
Pant i betalingsrettigheder skal meddeles til miljø- og
fødevareministeren for at opnå beskyttelse mod
aftaler, der i god tro indgås med pantets ejer, og mod
retsforfølgning. Stk. 2. Pant i
betalingsrettigheder efter stk. 1, der skal fortrænge en ikke
meddelt panteret, skal selv være meddelt ministeren, og
erhververen ifølge aftalen være i god tro. Stk. 3. Pant i
betalingsrettigheder meddelt ministeren inden den 7. juli 2017 er
fra tidspunktet for meddelelsen beskyttet mod aftaler, der i god
tro indgås med pantets ejer, og mod retsforfølgning,
jf. dog stk. 4. Stk. 4. Pant i
betalingsrettigheder meddelt ministeren inden den 7. juli 2017
fortrænges af aftaler, der i god tro indgås med pantets
ejer og af retsforfølgning, hvis aftalen er tinglyst eller
retsforfølgningen er foretaget inden den 1. april
2018. Stk. 5. Pant i
betalingsrettigheder, der er tinglyst inden den 1. april 2018, er
beskyttet mod aftaler og mod retsforfølgning efter reglerne
i tinglysningsloven, indtil et tidspunkt fastsat af ministeren.
Hvis tinglyst pant i betalingsrettigheder meddeles til ministeren
inden tidspunktet fastsat af ministeren efter 1. pkt., er pantet
omfattet af beskyttelsen efter stk. 1 fra tidspunktet for
tinglysningen. Stk. 6.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om pant i
betalingsrettigheder, herunder grundlaget for meddelelse af pant
til ministeren, de nødvendige oplysninger til registrering
af meddelelser, hvornår pant anses for meddelt og pligt til
at give meddelelse om ophørt pant. | | | | | | § 3 b. Til
hel eller delvis dækning af omkostningerne forbundet med
registrering af pant i betalingsrettigheder betaler panthaver et
gebyr pr. meddelelse om pantsætning. Stk. 2. Ved
meddelelse om tinglyst pant efter § 3, stk. 5, 2. pkt., skal
panthaver ikke betale gebyr efter stk. 1. Stk. 3.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
nærmere regler om gebyrets størrelse og om
opkrævning og betaling af gebyret.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. april
2018. |
|