Skriftlig fremsættelse (25. januar
2018)
Finansministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om tillægsbevilling
for finansåret 2017
(Lovforslag nr. L 127)
Tillægsbevillingslovforslaget (FTB) formaliserer de
bevillingsændringer, som i finansårets løb er
foretaget på forventet efterbevilling. FTB har dermed en
bevillingsretlig og ikke en statsfinansiel funktion. FTB er
udarbejdet med afsæt i den ressortfordeling, der
følger af kongelig resolution af 28. november 2016.
Bevillingsændringer på FTB for
2017
En stor del af
ændringerne i forhold til finansloven for 2017 har enten
tidligere været forelagt Folketinget i form af lovforslag
eller aktstykker eller har karakter af udgiftsneutrale
overførsler mellem bevillinger efter reglerne herom.
FTB for 2017
indeholder nettobevillingsændringer for i alt 3.709,4 mio.
kr. i forhold til finansloven for 2017. Bevillingsændringerne
skyldes bl.a. ny lovgivning og aktstykker, jf.
tabel 1.
Tabel
1. Fordeling af nettoudgifter
på kategorier på FTB17 | TB-kategorier | Mio. kr. | Ny lovgivning | -766,9 | Aktstykker | -52,3 | Overførsel mellem
ministerområder | 0,0 | Overførsel mellem hovedkonti | 0,0 | Dispositionsbegrænsninger | 0,0 | Direkte efterbevilling | -1.477,1 | Andre bevillingsforslag | -1.413,1 | I alt | -3.709,4 |
|
Ændringer der ikke optages på FTB
for 2017
Økonomiske dispositioner i finansåret, der foretages
inden for allerede givne bevillingsmæssige hjemler, optages
som udgangspunkt ikke på FTB.
Blandt de
væsentligste dispositioner, der således ikke optages
på FTB, kan nævnes ændrede skøn for
lovbundne udgifter og skatter mv. samt ikke-fradragsberettiget
købsmoms.
Folketinget er
løbende blevet orienteret om statsfinansernes udvikling i
2017 i de tre publikationer om udgiftslofter og statens finanser,
som Finansministeriet har offentliggjort. Der er heri blandt andet
redegjort for ændringerne i skønnene for statens
udgifter og indtægter på de lovbundne
områder.
Da
ændrede skøn mv. ikke medtages på FTB, er der
ikke nogen direkte sammenhæng mellem saldoen på statens
drifts-, anlægs- og udlånsbudget (DAU-saldoen) på
FTB og det endelige resultat i statsregnskabet, jf. tabel 2. I tabellen fremgår
DAU-saldoen i FTB og statsregnskabet samt det seneste skøn i
december i perioden fra 2007 til 2017.
|
|
|
| Tabel
2. DAU-saldoen i 2007-2017 på
FTB, decemberskøn samt statsregnskabet | Mia. kr. | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | FTB | 75,1 | 71,3 | -11,2 | -81,8 | -35,1 | -89,5 | -16,1 | -11,1 | -3,2 | -35,5 | -16,9 | Skøn, december | 95,51) | 59,1 | -52,5 | -95,3 | -49,3 | -67,7 | -11,9 | -2,1 | 8,2 | -14,8 | 18,9 | Statsregnskab | 106,2 | 72,3 | -29,8 | -88,7 | -33,1 | -75,7 | 5,8 | 6,7 | 28,4 | -8,5 | -2) | 1) Der blev ikke udarbejdet
skøn for DAU-saldoen i december 2007 pga. folketingsvalget
den 13. november 2007. I stedet er anført skønnet fra
Budgetoversigt 1, februar 2008. | 2) Statsregnskabet for 2017
planlægges offentliggjort medio marts 2018. |
|
Specifikation af bevillingsændringer
på FTB 2017
Forslaget til
lov om tillægsbevilling for 2017 udviser
nettomindrebevillinger på 4513,2 mio. kr. under delloftet for
driftsudgifter, nettomerbevillinger på 1040,3 mio. kr. under
delloftet for indkomstoverførsler, nettomindrebevillinger
på 128 mio. kr. på udgifter uden for loft samt
nettomerindtægter på 108,5 mio. kr. på
indtægtsbudgettet, jf. tabel
3.
Tabel
3. Hovedoversigt over nettoudgifter
fordelt på udgiftslofter, FTB 2017 | Mio. kr.,
2017-pl |
|
|
|
| Delloftet for
driftsudgifter | Delloftet for
indkomstoverførsler | Udgifter uden for
loft | Indtægtsbudget | § 1. Dronningen |
|
|
|
| § 2. Medlemmer af det kongelige hus
m. fl. |
|
|
|
| § 3. Folketinget | -3,3 |
| 55,4 |
| § 5. Statsministeriet | 0,1 |
|
|
| § 6. Udenrigsministeriet | 2.126,8 |
|
|
| § 7. Finansministeriet | -2.687,6 |
| 2.075,7 | 121,8 | § 8. Erhvervsministeriet | 48,4 |
|
| 250,0 | § 9. Skatteministeriet | 62,9 |
|
|
| § 10. Økonomi- og
Indenrigsministeriet | 1.024,5 |
| 204.345 |
| § 11. Justitsministeriet | 353,5 |
|
|
| § 12. Forsvarsministeriet | 100,5 |
| -213,0 |
| § 14. Udlændinge- og
Integrationsministeriet | -931,9 | -245,3 | -1.603,9 |
| § 15. Børne- og
Socialministeriet | -753,9 |
| -200.806,6 |
| § 16. Sundheds- og
Ældreministeriet | -94,5 |
| -3.408,7 |
| § 17.
Beskæftigelsesministeriet | 13,7 | 605,0 | 4,1 | 4,2 | § 19. Uddannelses- og
Forskningsministeriet | -394,5 |
|
|
| § 20. Undervisningsministeriet | -1.482,9 | 680,6 |
|
| § 21. Kulturministeriet | 500,2 |
|
| -209,0 | § 22. Kirkeministeriet | 0,9 |
|
|
| § 24. Miljø- og
Fødevareministeriet | 103,4 |
|
|
| § 28. Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet | 482,9 |
| 1552,2 | -171,3 | § 29. Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet | 120,3 |
|
| -72,4 | § 35. Generelle reserver | -3.102,7 |
| -2.153,2 |
| § 36. Pensionsvæsenet |
|
|
|
| § 37. Renter |
|
| 25,0 | -59,8 | § 38. Skatter og afgifter |
|
|
| 245,0 | I alt | -4.513,2 | 1040,3 | -128 | 108,5 |
|
De
væsentligste bevægelser under delloftet for
driftsudgifter, delloftet for indkomstoverførsler, udgifter
uden for loft samt indtægtsbudgettet gennemgås i det
følgende.
1. Oversigt over
væsentlige bevægelser under delloftet for
driftsudgifter
Nettomerbevillingen på §
6. Udenrigsministeriet
på 2.126,8 mio. kr. kan primært henføres til
opjusteringen af den del af udviklingsbistanden, som
Udenrigsministeriet administrerer, jf.
akt. 39 af 7. december
2017. Opjusteringen foretages som følge af
mindreudgifter på asylområdet.
Nettomindrebevillingen på §
7. Finansministeriet
på 2.687,6 kan primært henføres til et lavere
EU-betalingsniveau end oprindeligt vedtaget, tilbageførsel
af bevilling til en række ministerområder som
følge af omlægningen af Barselfonden, samt
mindreudgifter til det danske toldbidrag som følge af et
nedjusteret skøn for de danske toldindtægter.
Nettomerbevillingen på §
8. Erhvervsministeriet
på 48,4 mio. kr. kan primært henføres til en
række tiltrådte aktstykker vedrørende udvikling
og etablering af plandata.dk samt tilskud til Creative Business Cup
på 48,0 mio. kr.
Nettomerbevillingen på §
9. Skatteministeriet
på 62,9 mio. kr. kan primært henføres til
udmøntning af afsatte reserver på § 35. Generelle reserver til et nyt
inddrivelsessystem, jf. fortroligt
akt. K af 23. marts 2017 og
fortroligt akt. F af 26. oktober 2017. Dertil kommer
tilbageførsel af 13,8 mio. kr. i forbindelse med
omlægning af Barselsfonden fra en bevillingsfinansieret
ordning til en bidragsfinansieret ordning.
Nettomerbevillingen på §
10. Økonomi- og
Indenrigsministeriet på 1.024,5 mio. kr. kan
primært henføres til ressortomlægning, jf. kongelig resolution af 28. november
2016.
Nettomerbevillingen på §
11. Justitsministeriet
på 353,5 mio. kr. kan primært henføres til
merudgifter til grænseindsatsen mv. på 160,0 mio. kr.,
jf. akt. 129
af 29. juni 2017 og akt. 48 af 14.
december 2017, merudgifter til Bandepakke III på 58,9
mio. kr., jf. akt. 117 af 22. juni 2017 og merudgifter til
retshåndhævelsesdirektivet på 39,0 mio. kr.,
jf. Lov nr.
410 af 27. april 2017 om retshåndhævende myndigheders
behandling af personoplysninger.
Nettomerbevillingen på §
12. Forsvarsministeriet
på 100,5 mio. kr. kan primært henføres til
tilførsel af midler til dækning af Hjemmeværnets
merudgifter til grænseindsatsen på 60 mio. kr.
Nettomindrebevillingen på §
14. Udlændinge- og
Integrationsministeriet på 931,9 mio. kr. kan
primært henføres til tilførsel af midler til
den del af udviklingsstanden, som Udenrigsministeriet
administrerer, jf. akt. 39 af 27. november 2017. Opjusteringen
foretages som følge af mindreudgifter på
asylområdet.
Nettomindrebevillingen på §
15. Børne- og
Socialministeriet på 753,9 mio. kr. kan primært
henføres til overførsler til andre
ministerområder på 617,5 mio. kr. jf. kongelig resolution af 28. november 2016
og nedjusteringer af dagtilbudsreserven med 150 mio. kr. som
følge af Aftale om Stærke Dagtilbud, jf. akt. 120 af 22.
juni 2017.
Nettomindrebevillingen på §
16. Sundheds- og
Ældreministeriet på 94,5 mio. kr. kan
primært henføres til overførsler i forbindelse
med bloktilskudsaktstykket, jf.
akt. 116 af 22. juni 2017,
samt overførsler til håndtering af Statens Serum
Instituts akkumulerede underskud ultimo 2017¸jf. fortroligt akt. 40 af 14. december 2017.
Nettomindrebevillingen på §
19. Uddannelses- og
Forskningsministeriet på 394,5 mio. kr. kan
primært henføres til mindreudgifter på 477,3
mio. kr. til de videregående uddannelsesinstitutioner
vedrørende regulering af taxametertilskud som følge
af aktivitetsændringer.
Nettomindrebevillingen på §
20. Undervisningsministeriet på 1.482,9
mio. kr. kan primært henføres til mindreudgifter
på 895,7 mio. kr. vedrørende ændringer på
de aktivitetsstyrede undervisningsområder samt 756,4 mio. kr.
som følge af ressortændringer, jf. kongelig resolution af 28. november
2016.
Nettomerbevillingen på §
21. Kulturministeriet
på 500,2 mio. kr. kan primært henføres til en
overførsel fra § 20. Undervisningsministeriet på
i alt 496,2 mio. kr., herunder en enkelt overførsel på
477,2 mio. kr., som følge af overførslen af
ressortansvaret for mindretal i danske grænseområder,
jf. kongelig resolution af 28. november
2016.
Nettomerbevillingen på §
24. Miljø- og
Fødevareministeriet på 103,4 mio. kr. kan
henføres til merudgifter på 93,0 mio. kr. til betaling
af ejendomsskatter i Naturstyrelsen grundet ændret kommunal
praksis, jf. akt. 46 af 14. december 2017¸samt en
række mindre ændringer, herunder som følge af
DUT.
Nettomerbevillingen på §
28. Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet på 482,9 mio. kr. kan primært
henføres til køb af ejendommen Osvald Helmuths Vej 4,
jf. akt. 11
(tidligere fortroligt aktstykke AA af 29. juni 2017), og
overførsel af bevilling fra §
14. Udlændinge- og
Integrationsministeriet samt §
08. Erhvervsministeriet i
forbindelse med ressortændringer, jf.
kongelig resolution af 28. november 2016.
Nettomerbevillingen på §
29. Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet på 120,3 mio. kr. kan primært
henføres til merudgifter på 62,0 mio. kr. vedr.
bredbåndspulje, jf.
akt. 24 af 7. december
2017, og underskudsdækning til TDC forbundet med dansk
nødradio i 2010 til 1. kvartal 2012 på 56,5 mio.
kr.
Nettomindrebevillingen på §
35. Generelle reserver
på 3.102,7 mio. kr. kan primært henføres til
udmøntningen af §
35.11.01. Merudgifter ved nye
bevillingsforslag på en række
ministerområder samt nulstilling af reserver mv.
2. Oversigt over
væsentlige bevægelser for udgifter under delloftet for
indkomstoverførsler
Nettomindrebevillingen på §
14. Udlændinge- og
Integrationsministeriet på 245,3 mio. kr. kan
primært henføres til tilførsel af midler til
den del af udviklingsstanden, som Udenrigsministeriet
administrerer, jf. akt. 39 af 27. november 2017. Opjusteringen
foretages som følge af mindreudgifter på
asylområdet.
Nettomerbevillingen på § 17
Beskæftigelsesministeriet på 605,0 mio. kr. kan
primært henføres til, at der er optaget merudgifter
på 376,3 mio. kr. til en korrektion af statens refusion til
kommunerne for ydelsesbetalinger fra de foregående år.
Merbevillingen kan endvidere henføres til indførelsen
af en jobpræmie til langtidsledige samt genindførelse
af en hjemmel i barselsloven, så det kan få konsekvens
for arbejdsgivers refusionsret, hvis arbejdsgiver anmelder
graviditetsbetinget sygefravær for sent.
Nettomerbevillingen på §
20. Undervisningsministeriet på 680,6 mio.
kr. kan primært henføres til tilbagebetaling af
VEU-bidrag til virksomheder på 680,0 mio. kr., jf. akt. 25 af 30.
november 2017.
3. Oversigt over
væsentlige bevægelser for udgifter uden for
udgiftsloft
Nettomerbevillingen på § 7
Finansministeriet på 2.075,7 mio. kr. kan
primært henføres til, at der er indskudt samlet set 29
ejendomme i Statens Ejendomssalg A/S (Freja) med tilhørende
udgifter for 882,8 mio. kr. og indtægter for 354,5 mio. kr.
Herudover er der foretaget køb af aktier i SAS AB for i alt
140,9 mio. kr.
Nettomerbevillingen på §
10. Økonomi- og
Indenrigsministeriet på 204.345,0 mio. kr. kan
primært henføres til overførsler fra
øvrige ministerområder på 202.126,0 mio. kr.,
som for størstedelen vedrører overførsel af
tilskud til kommuner og regioner fra §
15. Børne- og
Socialministeriet, jf. kongelig
resolution af 28. november 2016. Hertil kommer merudgifter
som følge af regulering af de generelle tilskud til kommuner
og regioner, jf. akt. 116 af 22. juni 2017, samt mindreudgifter som
følge af midtvejsregulering af årets
beskæftigelsestilskud til kommuner og efterregulering af
foregående års beskæftigelsestilskud, jf. akt. 116 af 22.
juni 2017.
Nettomindrebevillingen på §
12. Forsvarsministeriet
på 213,0 mio. kr. kan primært henføres til
merindtægter på 221,1 mio. kr. som følge af
afhændelse af ejendomme.
Nettomindrebevillingen på §
14. Udlændinge- og
Integrationsministeriet på 1.603,9 mio. kr. kan
primært henføres til overførsel af
boligområdet til §
28. Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet, jf. kongelig
resolution af 28. november 2016.
Nettomindrebevillingen på §
15. Børne- og
Socialministeriet på 200.806,6 mio. kr. kan
henføres til overførsler til andre
ministerområder på 200.806,6 mio. kr., som
primært dækker overførsel af tilskud til
kommuner og regioner til §
10. Økonomi- og
Indenrigsministeriet, jf. Kongelig
resolution af 28. november 2016.
Nettomindrebevillingen på §
16. Sundheds- og
Ældreministeriet på 3.408,7 mio. kr. kan
henføres til tilbageførsel af kommunal
medfinansiering til kommunerne, som kan henføres til
merproduktivitet i regionerne, samt overførsler i
forbindelse med bloktilskudsaktstykket, jf.
akt. 116 af 22. juni
2017.
Nettomerbevillingen på §
28. Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet på 1.552,2 mio. kr. kan primært
henføres overførsel af bevilling fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet,
jf. kongelig resolution af 28. november
2016.
Nettomindrebevillingen på §
35. Generelle reserver
på 2.153,2 mio. kr. kan primært henføres til
nulstilling af §
35.11.09. Midtvejs- og
efterregulering af det kommunale bloktilskud mv. samt
udmøntning af § 35.11.39 Reserve
til JobReform fase 2.
4. Oversigt over
væsentlige bevægelser under
indtægtsbudgettet
Nettomerindtægten på § 7
Finansministeriet på 121,8 mio. kr. kan primært
henføres til indtægter på 121,7 mio. kr. som
følge af salg af statens aktiepost i Vestjysk Bank.
Nettomerindtægten på §
8. Erhvervsministeriet
på 250,0 mio. kr. kan henføres til udbetaling af
udbytter på 125,0 mio. kr. fra såvel Vækstfonden
som fra EKF - Danmarks Eksportkredit som led i finansieringen af
Aftale om udvikling af Nordsøen af marts 2017.
Nettomerudgiften på §
21. Kulturministeriet
på 209,0 mio. kr. kan primært henføres til
nedskrivning af et tilgodehavende på i alt 209,5 mio. kr. for
perioden 2005-2010 som følge af Sky Radios konkurs.
Nettomindreindtægten på §
28. Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet på 171,3 mio. kr. kan primært
henføres til justering af udbyttebetalingen fra DSB.
Nettomerbevillingen på §
29. Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet på 72,4 mio. kr. kan henføres
til tilbagebetaling af overskudsdeling med A. P.
Møller-Mærsk A/S.
Nettomindreindtægten på §
37. Renter på 59,8
mio. kr. kan primært henføres til nulstilling af
renteindtægter fra et førtidsindfriet lån til
Furesø Kommune fra september 2016, der ved en fejl ikke blev
indbudgetteret på finansloven for 2017.
Nettomerindtægten på §
38. Skatter og afgifter
på 245,0 mio. kr. kan henføres til en merindtægt
på 245,0 mio. kr. som følge af muligheden for at
anvende forhøjede afskrivninger for kulbrintefradrag
på investeringer.