Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 24. maj 2018
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. december
2017 og var til 1. behandling den 16. januar 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 7
møder.
Udvalget har endvidere i forbindelse med
behandlingen af lovforslaget den 21. februar 2018 holdt et
møde med Vækstfonden og Muuto.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 11. december 2017 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 77 (folketingsåret
2016-17). Den 12. januar 2018 sendte erhvervsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13
spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med det
stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
glæder sig over, at ændringsforslaget vedrørende
Vækstfondens adgang til den statslige genudlånsordning
sikrer, at lånerammen kan indregnes fuldt ud i virksomhedens
likviditetsberedskab. Adgangen sikrer dermed Vækstfondens
aktiviteter i de tilfælde, hvor Vækstfondens likviditet
kommer under pres, og sikrer desuden, at Vækstfonden ikke
skal frigøre likviditet før tid alene med henblik
på at kunne udbetale udbytte. Det sikrer, at lovgivningen
vedrørende Vækstfondens genudlån er i
overensstemmelse med Nordsøaftalen, som ligger til grund for
lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod det stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at Enhedslisten er modstander af
Nordsøaftalen af 22. marts 2017, som gav en skattelettelse
til Mærsk. Efter skattelettelsen har Mærsk solgt sin
olieaktivitet på dansk grund til et stort udenlandsk
konsortium. I den nuværende situation bør
Vækstfondens midler bruges på nystartede og
perspektivrige små og mellemstore virksomheder og ikke
på støtte til store etablerede olievirksomheder.
På den baggrund stemmer Enhedslisten imod lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 17
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af EL
og ALT):
1)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 17. Finansministeren
kan lade Vækstfonden optage genudlån hos Danmarks
Nationalbank inden for en samlet ramme på maksimalt 1 mia.
kr.
Stk. 2.
Genudlånsadgangen på 1 mia. kr. skal sikre
Vækstfondens aktiviteter i tilfælde, hvor
Vækstfondens likviditet kommer under pres, og sikre, at
Vækstfonden ikke skal frigøre likviditet før
tid med henblik på at kunne udbetale udbytte.
Stk. 3.
Genudlånsadgangen på 1 mia. kr., jf. stk. 1, medregnes
i Vækstfondens likviditetsberedskab.
Stk. 4.
Vækstfonden betaler en provision til staten på 0,15
pct. p.a. af det nominelle udestående på lån
optaget i medfør af stk. 1.
Stk. 5.
Bestemmelserne i § 2, stk. 2, 4 og 5, i lov om bemyndigelse
til optagelse af statslån, jf. lovbekendtgørelse nr.
849 af 22. juni 2010, finder anvendelse på genudlån
efter stk. 1.«
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Som opfølgning på den
fastlagte udbyttepolitik for Vækstfonden, der følger
af Nordsøaftalen, får Vækstfonden med den
foreslåede bestemmelse adgang til statslige genudlån
på maksimalt 1 mia. kr.
Der er tale om en genudlånsadgang,
der skal sikre Vækstfondens aktiviteter i de tilfælde,
hvor Vækstfondens likviditet kommer under pres, og desuden
sikre, at Vækstfonden ikke skal frigøre likviditet
før tid alene med henblik på at kunne udbetale
udbytte.
Det foreslås i stk. 1, at
finansministeren kan lade Vækstfonden optage genudlån
hos Danmarks Nationalbank inden for en samlet ramme på
maksimalt 1 mia. kr.
Det er finansministeren, der forestår
optag af genudlån i Nationalbanken, idet finansministeren har
lov- og ressortansvaret for statens låntagning og gæld
i henhold til § 2, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 849 af
22. juni 2010 af lov om bemyndigelse til optagelse af
statslån, og det foreslås således med
bestemmelsen, at finansministeren giver Vækstfonden en adgang
til statsligt genudlån inden for en ramme på 1 mia. kr.
uden tidsmæssig begrænsning.
Beløbet for adgangen til statsligt
genudlån indgår i Vækstfondens
likviditetsberedskab, men det forudsættes samtidig, at
Vækstfonden ikke kan optage konkrete lån efter det
foreslåede stk. 1 uden en bemyndigelse hertil.
Bemyndigelsen til at anmode om
trækket på genudlånsadgangen får
Vækstfonden af erhvervsministeren efter anmodning fra
Vækstfondens bestyrelse. Trækket på
genudlånet beregnes som det til enhver tid nominelle
beløb. Det forudsættes i den forbindelse, at
Vækstfondens bestyrelse i sin anmodning til
erhvervsministeren redegør for de relevante forhold i
forbindelse med sin anmodning om statsligt genudlån, herunder
baggrunden for behovet for det statslige genudlån, hvor stort
et beløb der ønskes i genudlån, og
låneperioden. Det forudsættes derudover, at
Folketingets Finansudvalg orienteres om Vækstfondens
anmodning om statsligt genudlån, i forbindelse med at denne
fremsendes til erhvervsministeren.
Det foreslås i stk. 2, at
genudlånsadgangen på 1 mia. kr. kan anvendes i
situationer, hvor Vækstfondens likviditet nærmer sig
det niveau, der som minimum vurderes nødvendigt for en
forsvarlig drift af virksomheden givet dens aktiviteter. Rammerne
for opgørelsen af Vækstfondens nødvendige
likviditetsberedskab, givet aktivitetsniveauet, fastlægges i
det strategiske styringsdokument for Vækstfonden eller i et
tilsvarende dokument, som udarbejdes i forbindelse med
erhvervsministerens tilsyn med virksomheden.
Det foreslås i stk. 3, at
genudlånsadgangen på 1 mia. kr. medregnes i
Vækstfondens likviditetsberedskab. Bestemmelsen er en
konsekvens af, at Vækstfonden får en adgang til
genudlån inden for en ramme på 1 mia. kr., og er indsat
for at præcisere, at genudlånsadgangen indgår
på linje med Vækstfondens øvrige likviditet i
forbindelse med opgørelsen af denne. Dette betyder, at den
samlede ramme på 1 mia. kr. indgår i Vækstfondens
likviditetsberedskab og skal medregnes i denne, uanset om der er
sket et konkret træk herpå.
Det foreslås i stk. 4, at
Vækstfonden betaler en provision til staten på 0,15
pct. p.a. af det nominelle udestående på lån
optaget i medfør af stk. 1.
Det foreslås i stk. 5, at
bestemmelserne i § 2, stk. 2, 4 og 5, i lov om bemyndigelse
til optagelse af statslån, jf. bekendtgørelse nr. 849
af 22. juni 2010 af lov om bemyndigelse til optagelse af
statslån, finder anvendelse på genudlån efter
stk. 1.
Af § 2, stk. 2, følger, at
udlån til statsinstitutioner og statslige selskaber m.v. ikke
må ydes på bedre vilkår, end staten selv kan
opnå som låntager.
Af § 2, stk. 4, følger, at
provision for lån betales en gang om året i hele
låneperioden med virkning fra valørdagen, og at
provisionen opgøres for hvert år pr. 31. december.
Af § 2, stk. 5, følger, at
finansministeren kan fastsætte nærmere regler om
statens adgang til at yde udlån til statsinstitutioner og
statslige selskaber m.v. og om vilkårene herfor, herunder
bl.a. vedrørende betaling af provision.
For en nærmere gennemgang af den
praktiske betydning af de nævnte bestemmelser i § 2,
stk. 2, 4 og 5, i bekendtgørelse nr. 849 af 22. juni 2010 af
lov om bemyndigelse til optagelse af statslån, kan der
henvises til de specielle bemærkninger i L 111 Forslag til
lov om bemyndigelse til optagelse af statslån, jf.
folketingsåret 1993-94, A L 111 som fremsat, side 2113, og L
135 Forslag til lov om ændring af lov om bemyndigelse til
optagelse af statslån, jf. folketingsåret 2007-08, A L
135 som fremsat, side 4935.
Det er i forlængelse af den
foreslåede bestemmelse hensigten, at erhvervsministeren og
finansministeren inden udgangen af 2018 gør status for
virksomhedens likviditetsbehov og finansielle situation i
øvrigt med henblik på at drøfte
Vækstfondens fremtidige finansiering.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Per
Nørhave (DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten
Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Carl Holst (V) Hans
Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum
Christensen (LA) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. Anders Johansson (KF) Erik
Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Kaare Dybvad (S) Morten Bødskov (S) fmd. Kasper Roug (S) Thomas Jensen (S)
Henrik Sass Larsen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL)
Rasmus Nordqvist (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 123
Bilagsnr. | Titel | 1 | Evaluering af Vækstfonden december
2017, fra erhvervsministeren | 2 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervsministeren | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget. | 4 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 5 | Udvalget holder møde med
Vækstfonden og Muuto onsdag den 21. februar 2018, kl.
10-12 | 6 | Justeret tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
|
7 | Udkast til betænkning | 8 | Præsentation fra udvalgets
møde med Vækstfonden og Muuto den 21/2-18 | 9 | Udskydelse af
betænkningsafgivelse |
|
10 | 2. udkast til betænkning | 11 | Udskydelse af
betænkningsafgivelse | 12 | Udskydelse af
betænkningsafgivelse | 13 | 3. udkast til betænkning | 14 | Udskydelse af
betænkningsafgivelse | 15 | Betænkningsafgivelse | 16 | Ændringsforslag, fra
erhvervsministeren | 17 | 4. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 123
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
Vækstfondens nuværende aktivitetsniveau vil kunne
opretholdes i nuværende form uden ændring af
risikoprofil efter lovens vedtagelse, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
Vækstfondens nuværende aktivitetsniveau vil kunne
opretholdes i sin nuværende form uden ændring af
risikoprofil efter lovens vedtagelse (og efter udbyttebetaling til
statskassen har fundet sted), såfremt et
konjunkturtilbageslag som finanskrisen rammer Danmark, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om det er ministerens vurdering, at
lovforslaget vil have en negativ effekt på vækst- og
iværksættervirksomheder, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvad Vækstfondens
egenkapital og resultat i årene 2007, 2008, 2009, 2010, 2011
var, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om Nordsøaftalen, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om Nordsøaftalen, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
muligheden for genudlån i lovforslagets § 17 fuldt ud
kan anvendes af Vækstfonden som en del af fondens
løbende likviditetsberedskab, således at der er tale
om en reel neutralisering af udbyttebetalingerne, som forudsat i
den politiske aftale om Nordsøen, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm., om ministeren vil redegøre
for, om lovforslaget betyder, at Vækstfonden kan indregne
faciliteten i sit likviditetsberedskab, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om en redegørelse for den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 17, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af
et ændringsforslag, til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå | 11 | Spm. om, på hvilke områder
reglerne for offentlighed i Vækstfonden ændrer sig i
forhold til i dag, når Vækstfonden overgår til at
blive en selvstændig offentlig virksomhed (SOV), dvs. hvilke
oplysninger man fremover ikke længere vil kunne få
indsigt i, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm., om det er muligt at lave en model,
hvor Vækstfonden bevarer den status, som fonden har i dag i
forhold til undtagelser fra offentlighedsloven, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvilken minister der konkret vil
give bemyndigelse til, at Vækstfonden kan trække
på likviditetsbufferen inden for de i den nye
Vækstfondslov fastsatte rammer, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå |
|