Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 16. november 2017
1. Ændringsforslag
Børne- og socialministeren har
stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2017 og var til 1. behandling den 10. oktober 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
børne- og socialministeren sendte den 26. juni 2017 dette
udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2016-17) SOU alm.
del - bilag 278. Den 4. oktober 2017 sendte børne- og
socialministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11
spørgsmål til børne- og socialministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 1 af udvalgets
spørgsmål og børne- og socialministerens svar
herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
noterer sig, at lovforslaget indebærer en udvidelse af
mulighederne for forsøg på det sociale område,
således at også regionsråd og private tilbud kan
ansøge om en forsøgsgodkendelse. DF mener, at
forsøgsordninger, som generelt kan hjælpe borgerne
mere, er gode. DF er dog bekymret for de
retssikkerhedsmæssige aspekter af disse forsøg og har
derfor i spørgsmål 2 bedt børne- og
socialministeren om at bekræfte, at der ikke kan gives
tilladelse til forsøg med noget, som stiller borgere ringere
i henhold til lovgivningen eller fraviger servicelovens regler om
klageadgang. Dette har børne- og socialministeren
bekræftet. DF har bedt om, at svaret på
spørgsmål 2 optrykkes i betænkningen for at give
tryghed i forhold til de bekymringer, der har været rejst
angående forsøgsordningerne.
SF's medlemmer af udvalget har ligesom DF
været bekymret over de retssikkerhedsmæssige aspekter
af de forsøg på det sociale område, som der
åbnes op for med dette lovforslag. SF noterer sig dog med
tilfredshed, at børne- og socialministeren med svaret
på spørgsmål 2 har bekræftet, at der ikke
vil blive givet tilladelse til forsøg med noget, som stiller
borgere ringere i henhold til lovgivningen eller fraviger
servicelovens regler om klageadgang.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
beklager, at lovforslaget er udformet som et samlelovforslag, der
kæder en stillingtagen til lovændringer på en
række vidt forskellige områder sammen. På
baggrund af lovforslagets ændring af bestemmelser
vedrørende forsøg på det sociale område
kan EL således ikke stemme for lovforslaget. Der er efter
EL's opfattelse ikke behov for at udvide den eksisterende ordning,
og der er i forslaget ikke tilvejebragt den nødvendige
sikkerhed for, at der ikke er borgere, der stilles dårligere
som følge af lovændringen.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 4
Af børne- og
socialministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2 og 3«.
[Teknisk ændring]
2) I
stk. 2 ændres »§ 2,
nr. 2-4« til: »§ 2, nr. 2 og 3«.
[Teknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er i lovforslagets § 4, stk. 1, om
lovens ikrafttrædelsestidspunkt fejlagtigt henvist til stk. 2
og 3. Med ændringsforslaget udgår henvisningen. Der er
alene tale om en teknisk ændring.
Til nr. 2
Der er i lovforslagets § 4, stk. 2,
henvist til § 185 b, stk. 3, i lov om almene boliger m.v., som
ændret ved lovforslagets § 2, nr. 2-4. § 185, stk.
3, i lov om almene boliger m.v. ændres alene med
lovforslagets § 2, nr. 2 og 3. Med ændringsforslaget
korrigeres henvisningen. Der er alene tale om en teknisk
ændring.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Mads Fuglede (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Hans Andersen (V) Marianne Bredal (V) Anni Matthiesen
(V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla Østerby (KF)
Karen J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla Hav (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Julie Skovsby (S) Yildiz Akdogan
(S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Torsten Gejl
(ALT) Marianne Jelved (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Trine Torp
(SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 12
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra børne- og socialministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag fra børne- og
socialministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 12
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om partierne bag
demenshandlingsplanen 2025 er indforståede med, at hjemmel
til at fastsætte disse regler bliver gjort permanent, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om at bekræfte, at der ikke kan
gives tilladelse til forsøg med noget, som stiller en borger
ringere i henhold til lovgivningen eller fraviger servicelovens
regler om klageadgang, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm., om ministeren vil tage initiativ til,
at der udarbejdes retningslinjer/parametre for vurderingen af, om
borgere som følge af nye forsøg på det sociale
område vil blive stillet ringere, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvilke forsøg på det
sociale område der her kan være tale om, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om at sikre generelt lavere ventetider
på bevilling af handicapbiler, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om at øge brugen af tro og
love-erklæringer ved genbevilling af handicapbiler, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, at borgerne ikke stilles ringere,
når kommuner, regioner og private leverandører med
lovforslaget får mulighed for at initiere forsøg
på det sociale område, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre
tilstrækkelig åbenhed om konsekvenserne for borgere og
brugere, til børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om, hvilke forsøg på det
sociale område som denne lovændring giver adgang til,
til børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om, hvordan ministeren forestiller
sig, at reglerne om 2-årige rammeaftaler vil regulere
regionernes forsyningspligt m.v., til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvordan ministeren forestiller
sig, at reglerne om 2-årige rammeaftaler vil sikre, at
eksempelvis specialtilbuddene for de små handicapgrupper
overlever og ikke udsultes, til børne- og socialministeren,
og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Et af udvalgets
spørgsmål til børne- og socialministeren og
dennes svar herpå
Spørgsmål 2 og svaret herpå er optrykt efter
ønske fra DF.
Spørgsmål nr. 2:
Lovforslaget indebærer en udvidelse af
mulighederne for forsøg på det sociale område,
således at også regionsråd og private tilbud kan
ansøge om en forsøgsgodkendelse. Ministeren bedes
bekræfte, at der ikke kan gives tilladelse til forsøg
til noget, som stiller en borgere ringere i henhold til
lovgivningen eller fraviger servicelovens regler om
klageadgang.
Svar:
Jeg kan bekræfte, at der med den
foreslåede ændring af servicelovens
forsøgsbestemmelse fremover ikke kan gives tilladelse til
forsøg, som stiller borgeren ringere i henhold til
lovgivning eller fraviger servicelovens regler om klageadgang.
Bestemmelsen om forsøg i servicelovens
nuværende § 184 indeholder ikke et krav om, at
forsøg ikke må påvirke borgernes retssikkerhed.
Ministeriet har dog i sin praksis stillet dette krav. Med
lovforslaget foreslås det således, at kravet skrives
eksplicit ind i loven, således at der ikke er tvivl om, at
det er et helt grundlæggende krav, at forsøg ikke
må stille den enkelte borger dårligere.
Det fremgår således af den
foreslåede § 184, stk. 2, at der ikke vil kunne gives
godkendelse til forsøg, hvis forsøget
indebærer, at borgere stilles dårligere end efter
loven. Derudover fremgår det, at forsøg, som
indebærer fravigelse af reglerne om klageadgang, ligeledes
ikke vil blive godkendt.
Lovforslaget skal være med til at sikre
borgerenes retssikkerhed ved, at der på denne måde
oplistes en række tilfælde, hvor forsøg ikke vil
kunne indgås.