Fremsat den 13. december 2017 af Søren Pape Poulsen
Forslag
til
Lov om ændring af lov om politiets
virksomhed
(Udvidet bemyndigelse til at fastsætte
regler om zoneforbud)
§ 1
I lov om politiets virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 956 af 20. august 2015, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1722 af 27. december 2016 og
§ 1 i lov nr. 671 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 23, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»De bestemmelser, der er fastsat i
medfør af stk. 1, kan endvidere indeholde regler om, at
politidirektøren i visse nærmere angivne særlige
situationer kan meddele et zoneforbud, der omfatter en kommune, med
henblik på at forebygge fare for den offentlige orden eller
enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2018, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 23, stk.
2, 2. pkt., i lov om politiets virksomhed, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 1, ophæves den 1. marts 2021.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de henholdsvis
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Hovedpunkter i lovforslaget
2.1. Bemyndigelse til at fastsætte regler om
zoneforbud
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
3. Forholdet
til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet
til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen ønsker at sætte ind mod udenlandske
tilrejsende, som slår lejr på offentlige steder, f.eks.
i parker og på offentlige veje, hvor de
pågældende personer sover og opholder sig ofte i
længere tid ad gangen. Sådanne forhold kan
indebære store gener for omgivelserne i form af f.eks.
støj, uro og uhygiejniske og uhumske sanitære forhold
og give anledning til forstyrrelser af den offentlige orden eller
enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed.
Det er afgørende for regeringen, at borgerne kan
færdes trygt i det offentlige rum. Regeringen har derfor
allerede taget en række skridt til at komme disse forhold til
livs, herunder kriminaliseret etablering af og ophold i lejre, som
er egnede til at skabe utryghed i nærområdet
(utryghedsskabende lejre), og styrket politiets mulighed for at
meddele zoneforbud til personer, der overtræder forbuddet mod
etablering af og ophold i utryghedsskabende lejre.
Disse utryghedsskabende lejre kan imidlertid udgøre en
alvorlig trussel mod det normale samfundsliv i de områder,
hvor de bliver etableret. Der har bl.a. været et eksempel
på, at et menighedsråd ved en københavnsk kirke
har fundet det nødvendigt at få kirkens medarbejdere
vaccineret mod leverbetændelse, så medarbejderne ikke
risikerede at blive syge af at fjerne efterladenskaber, herunder
menneskelig afføring, fra lejre omkring kirken.
Regeringen finder på den baggrund, at der er behov for at
kunne styrke indsatsen mod de utryghedsskabende lejre
yderligere.
Formålet med lovforslaget er at sikre, at
justitsministeren har den fornødne hjemmel til at
fastsætte administrative regler om, at politiet kan meddele
zoneforbud omfattende en hel kommune til de personer, der etablerer
og opholder sig i utryghedsskabende lejre. Hermed får
politiet et bedre værktøj til at sætte effektivt
ind over for utryghedsskabende lejre. Samtidig sendes der et
stærkt signal til potentielle tilrejsende og andre om, at det
ikke er tilladt i Danmark at etablere og opholde sig i
utryghedsskabende lejre på offentlige steder.
Den foreslåede ændring af politilovens § 23,
stk. 2, 2. pkt. (Udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler
om zoneforbud) ophæves automatisk den 1. marts 2021
(medmindre Folketinget forinden har vedtaget at forlænge
gyldigheden af den foreslåede ændring).
2. Hovedpunkter i lovforslaget
2.1. Bemyndigelse til at fastsætte regler om
zoneforbud
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Efter politilovens § 23, stk. 1, kan
justitsministeren fastsætte regler om sikring af den
offentlige orden samt beskyttelse af enkeltpersoners og den
offentlige sikkerhed, forebyggelse af fare eller ulempe for
færdslen, dyr på offentligt sted, offentlige
anlæg, husnumre og opslag, erhvervsvirksomhed på veje,
offentlige forlystelser, renholdelse af veje mv.
Efter politilovens § 23, stk. 2, kan de i medfør af
stk. 1 fastsatte bestemmelser indeholde regler om, at
politidirektøren kan udstede midlertidige påbud eller
forbud med henblik på at forebygge fare for den offentlige
orden eller enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed.
Justitsministeriet har i bekendtgørelse nr. 511 af 20.
juni 2005 med senere ændringer (ordensbekendtgørelsen)
fastsat regler om politiets sikring af den offentlige orden og
beskyttelse af enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed mv.,
samt politiets adgang til at iværksætte midlertidige
foranstaltninger. Ordensbekendtgørelsen finder, medmindre
andet fremgår af de enkelte bestemmelser, anvendelse på
borgernes adfærd på veje eller på andre steder,
hvortil der er almindelig adgang, jf. § 2, stk. 1, 1. pkt.
2.1.1.2. I ordensbekendtgørelsens § 6 er der fastsat
regler om politiets mulighed for at meddele zoneforbud. Et
zoneforbud indebærer et forbud mod at færdes frem og
tilbage eller tage ophold i et bestemt område fra det sted,
hvor den adfærd, der har givet anledning til zoneforbuddet,
har fundet sted. Den pågældendes blotte passage af
området er ikke omfattet af zoneforbuddet. Det vil sige, at
en person, der er blevet meddelt et zoneforbud, godt må
gå gennem det område, der er omfattet af forbuddet,
så længe passagen ikke kan siges at have karakter af
færden frem og tilbage eller egentligt ophold i
området.
Hvis en person bor eller arbejder inden for det område,
der er omfattet af forbuddet, vil den pågældende i
øvrigt kunne bevæge sig frit til og fra sin
bopæl eller arbejdsplads og ud i sit lokalområde, men
vil ikke ellers kunne opholde sig i området. Dette betyder i
praksis, at den pågældende - trods et zoneforbud - vil
kunne færdes i området med henblik på at foretage
almindelige dagligdags gøremål, herunder f.eks.
indkøb, lægebesøg, biblioteksbesøg mv.
Der henvises til Justitsministeriets vejledning af 31. marts 2017
om meddelelse af zoneforbud efter ordensbekendtgørelsens
§ 6, stk. 6, og Justitsministeriets skrivelse af 30. juni 2017
om zoneforbud for overtrædelse af forbuddet mod at etablere
og opholde sig i lejre, som er egnede til at skabe utryghed i
nærområdet.
2.1.1.3. Efter § 6, stk. 2, i ordensbekendtgørelsen
kan politiet, når en person flere gange har overtrådt
bekendtgørelsens § 3, stk. 1-3 eller 5, om visse former
for forstyrrelse af den offentlige orden, meddele personen et
zoneforbud på 100 meter fra det sted, hvor den seneste
overtrædelse er begået. Det er en betingelse for
meddelelse af forbud, at der er grund til at tro, at den
pågældende ellers vil gentage forseelserne inden for
det område, som forbuddet vil omfatte.
Det følger af bekendtgørelsens § 6, stk. 5,
at bestemmelsen i § 6, stk. 2, for så vidt angår
veje, tilsvarende finder anvendelse med hensyn til den, over for
hvem § 6, stk. 1, i oftere gentagne tilfælde er bragt i
anvendelse. Efter § 6, stk. 1, kan politiet påbyde
enhver at undlade at stå stille på et bestemt sted
eller at færdes frem og tilbage på kortere
strækninger, når den pågældendes ophold
eller færden medfører ulempe for de omkringboende
eller forbipasserende, eller når der er begrundet formodning
om, at den pågældende på dette sted udøver
en strafbar adfærd.
Ifølge ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 7,
skal der fastsættes en frist for zoneforbud efter § 6,
stk. 2 eller 5. Fristen kan ikke overstige 2 år.
2.1.1.4. Efter § 6, stk. 3, i ordensbekendtgørelsen
kan politiet, første gang en person overtræder
forbuddet i bekendtgørelsens § 3, stk. 4, om etablering
af og ophold i lejre, som er egnede til at skabe utryghed i
nærområdet, meddele et zoneforbud på 400 meter
fra det sted, hvor overtrædelsen er begået.
Første gang et meddelt zoneforbud på 400 meter
overtrædes, kan politiet i medfør af
ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 4, meddele et nyt
zoneforbud på 800 meter fra det sted i zonen, hvor
overtrædelsen af 400-meters zoneforbuddet fandt sted.
Det følger af ordensbekendtgørelsens § 3,
stk. 4, at det på steder, hvortil der er almindelig adgang,
er forbudt at etablere og opholde sig i lejre, som er egnede til at
skabe utryghed i nærområdet.
Ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 4, indebærer
ikke en kriminalisering af overnatning på steder, hvor der er
almindelig adgang. Formålet med bestemmelsen er derimod at
kriminalisere utryghedsskabende lejre i det offentlige rum.
Ved en lejr forstås i overensstemmelse med almindelig
sproglig forståelse, jf. eksempelvis Ordbog over det Danske
Sprog, bl.a. et sted under åben himmel, hvor (om)rejsende,
omflakkende personer indretter sove- eller hvilepladser. Der skal
således være tale om en vis grad af etablering af
soveplads eller lignende. Opstilling af en enkelt madras eller
sovepose vil i almindelighed ikke i sig selv være
tilstrækkelig til at udgøre en lejr i
bekendtgørelsens forstand, men hvis sovestedet efter sin
indretning bærer præg af at have en mere varig
karakter, f.eks. ved opstilling af telt eller hvis der er sat
presenning op, kan det efter omstændighederne få
karakter af en lejr.
Ved vurderingen af om en lejr er egnet til at skabe utryghed,
kan der bl.a. lægges vægt på antallet af personer
i lejren, om lejren er placeret et befærdet sted, og om
lejren fører til støjgener, trafikale gener eller
andre gener i lokalområdet, f.eks. uhygiejniske
sanitære forhold. Der vil endvidere kunne lægges
vægt på de tilstedeværende personers generelle
adfærd, herunder om de pågældende begår
strafbare forhold i området omkring lejren, f.eks.
henkastning af affald, eller udviser chikanøs eller truende
adfærd.
Det er ikke efter ordensbekendtgørelsens § 3, stk.
4, et krav, at der konkret skal være givet udtryk for en
følelse af utryghed i forhold til en lejr, idet den
pågældende lejr alene skal være egnet til at
skabe utryghed, men henvendelser eller lignende fra personer, der
oplever, at en lejr skaber utryghed, vil dog kunne indgå i
den samlede vurdering af, om en lejr er omfattet af
bestemmelsen.
Det er i sagens natur ikke muligt udtømmende at opliste,
hvornår der er tale om en lejr, som er egnet til at skabe
utryghed. Det må imidlertid antages, at en kø foran en
butik, ved indgangen til en koncert, festival eller lignende, hvor
folk - afhængig af vejret - ligger med soveposer, formentlig
sjældent vil have et mere varigt præg eller være
egnet til at virke utryghedsskabende i nærområdet.
Det er en betingelse for meddelelse af et zoneforbud efter
§ 6, stk. 3 eller 4, at der er grund til at tro, at den
pågældende ellers vil gentage overtrædelsen af
forbuddet mod etablering eller ophold i en utryghedsskabende lejr i
det område, som zoneforbuddet vil omfatte - f.eks. fordi den
pågældende ikke har et fast opholdssted, og at det
pågældende områdes beliggenhed, f.eks. i en by,
gør det særlig udsat for etablering af
utryghedsskabende lejre.
Det er derimod ikke en betingelse for meddelelse af zoneforbud,
at der er meddelt forudgående advarsel, påbud eller
lignende, eller at eventuelle strafbare forhold forinden skal
være afgjort ved dom eller bødevedtagelse. Der skal
imidlertid foreligge en vis tidsmæssig sammenhæng
mellem overtrædelsen af forbuddet mod etablering eller ophold
i en utryghedsskabende lejr, og selve afgørelsen om
meddelelse af zoneforbuddet.
Ifølge ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 7,
skal der fastsættes en frist for zoneforbud efter § 6,
stk. 3 eller 4. Fristen kan ikke overstige 2 år.
2.1.1.5. Efter § 6, stk. 6, i ordensbekendtgørelsen
kan politiet meddele en person, der har udvist en særligt
utryghedsskabende adfærd eller ved sin adfærd bidraget
til at skabe særlig utryghed, et zoneforbud på 500
meter fra det sted, hvor adfærden har fundet sted. Hvis
geografiske eller andre hensyn tilsiger det, kan der meddeles et
zoneforbud på indtil 1.000 meter.
Ved vurderingen af, om en person har udvist en særligt
utryghedsskabende adfærd, forudsættes den konkrete
adfærd sammenholdt med den generelle situation i
området, herunder om adfærden formodes at have
tilknytning til et verserende opgør mellem kriminelle
grupper eller til en aktuel kriminalitetstendens i det offentlige
rum, f.eks. åbenlys handel med narkotika.
Den særligt utryghedsskabende adfærd kan bestå
i et strafbart forhold - eksempelvis ulovlig tvang efter
straffelovens § 260, stk. 1, nr. 1, narkotikahandel eller
overtrædelse af ordensbekendtgørelsens § 3 - men
kan også bestå i en adfærd, der ikke er
selvstændigt kriminaliseret. Herved sigtes bl.a. til
såkaldte bandevagter, der ved deres tilstedeværelse og
adfærd optræder intimiderende over for beboere og
forbipasserende - f.eks. ved at tage opstilling iført
skudsikre veste og udspørge og kontrollere andre personer,
der færdes i området.
Bestemmelsen kan også anvendes i tilfælde, hvor der
opstår alvorlige problemer med, at utilpassede unge
intimiderer, chikanerer eller overfalder personer i et bestemt
kvarter eller indkøbscenter, og det efter en konkret
vurdering findes, at adfærden er en del af en aktuel
kriminalitetstendens i området. Det forhold, at flere unge
holder til bestemte steder eller færdes i grupper, vil -
uanset den generelle situation i området - ikke i sig selv
kunne danne tilstrækkeligt grundlag for et zoneforbud.
Zoneforbud kan som nævnt også meddeles over for en
person, der ved sin adfærd har bidraget til at skabe
særlig utryghed. Ved vurderingen af, om dette er
tilfældet, er det afgørende, om den
pågældendes adfærd er med til at
understøtte en særligt utryghedsskabende aktivitet,
som udvises af andre, jf. herom ovenfor.
Denne del af bestemmelsen sigter navnlig til personer, der
bidrager til og udgør væsentlige led i den
organiserede narkotikahandel på gadeplan (eksempelvis
"løbere" og "hashvagter"), og de pågældende vil
således efter omstændighederne kunne meddeles et
zoneforbud, selv om de ikke isoleret måtte have udvist en
adfærd, der er særligt utryghedsskabende. Bestemmelsen
kan imidlertid også finde anvendelse i andre tilfælde
end over for personer med relation til den åbenlyse
narkotikahandel, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Der kan
således også i andre tilfælde meddeles et
zoneforbud, hvis adfærden bidrager til at skabe eller
opretholde særlig utryghed i et område. Der henvises
til pkt. 2 i vejledning af 31. marts 2017 om meddelelse af
zoneforbud efter ordensbekendtgørelsens § 6, stk.
6.
Det er en betingelse for meddelelse af et zoneforbud, at der er
grund til at tro, at den pågældende ellers vil gentage
den særligt utryghedsskabende adfærd eller fortsat
bidrage til at skabe eller opretholde særlig utryghed inden
for det område, som forbuddet vil omfatte - f.eks. på
grundlag af den pågældendes tilhørsforhold til
en bande og den generelle situation i området. Det er derimod
ikke en betingelse for meddelelse af zoneforbud, at der er meddelt
forudgående advarsel, påbud eller lignende, eller at
eventuelle strafbare forhold forinden skal være afgjort ved
dom eller bødevedtagelse. Der skal imidlertid foreligge en
vis tidsmæssig sammenhæng mellem den særligt
utryghedsskabende adfærd eller bidrag hertil, som ligger til
grund for forbuddet, og selve afgørelsen om meddelelse af
forbuddet.
Ifølge ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 8,
skal der fastsættes en frist for zoneforbud efter § 6,
stk. 6. Fristen kan ikke overstige 3 måneder. Den kan
forlænges med indtil 3 måneder ad gangen.
2.1.1.6. Politiets behandling af sager om zoneforbud er omfattet
af forvaltningslovens regler om partshøring, begrundelse,
klagevejledning mv. Politiet kan meddele zoneforbud mundtligt
på stedet allerede i forbindelse med første
konstatering af den adfærd, der har givet anledning til
zoneforbuddet, således at zoneforbuddet skal iagttages
straks. I denne situation skal der ske mundtlig partshøring
umiddelbart inden, forbuddet bliver meddelt.
En afgørelse om meddelelse af et zoneforbud skal desuden
være i overensstemmelse med det forvaltningsretlige
proportionalitetsprincip. Der skal således være
forholdsmæssighed mellem zoneforbuddets virkninger for den
pågældende og de hensyn, der taler for at meddele et
zoneforbud.
Politiets afgørelse om at meddele et zoneforbud kan
påklages til Rigspolitiet, jf. retsplejelovens § 109,
stk. 1. Rigspolitiets afgørelse kan ikke påklages til
Justitsministeriet, jf. retsplejelovens § 109, stk. 2. Desuden
kan et zoneforbud indbringes for domstolene efter grundlovens
§ 63. Hverken klage til Rigspolitiet eller indbringelse for
domstolene har opsættende virkning.
Overtrædelse af bestemmelserne i
ordensbekendtgørelsen eller de i medfør af
bekendtgørelsen udstedte regler og bestemmelser samt
overtrædelse af eller manglende efterkommelse af påbud
eller forbud, herunder zoneforbud, meddelt i medfør af
bekendtgørelsen, straffes med bøde, jf.
bekendtgørelsens § 18, stk. 1.
Dette gælder dog ikke overtrædelse af et zoneforbud
meddelt efter ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 6. Det
følger således af bekendtgørelsens § 18,
stk. 2, at manglende efterkommelse af forbud udstedt i
medfør af § 6, stk. 6, straffes med fængsel
indtil 1 år og 6 måneder, under særligt
formildende omstændigheder dog med bøde. Straffen
fastsættes som udgangspunkt til 7 dages fængsel i
førstegangstilfælde, 14 dages fængsel i
andengangstilfælde og 40 dages fængsel i
tredjegangstilfælde, jf. Folketingstidende 2013-14, A, L 112
som fremsat, side 33.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Politiets mulighed for at meddele zoneforbud til personer, der
etablerer og opholder sig i utryghedsskabende lejre, er på
nuværende tidspunkt begrænset til mindre
afgrænsede geografiske områder på henholdsvis 400
meter og 800 meter. Rigspolitiet har oplyst, at den tendens til
etablering af utryghedsskabende lejre, som de senere år er
set i Danmark, navnlig knytter sig til de større byer,
herunder særligt København. Da de personer, som
etablerer og opholder sig i sådanne lejre, ofte kun i
stærkt begrænset omfang har en nærmere
tilknytning til de pågældende byer og formentlig
primært opholder sig der, fordi mulighederne for at
ernære sig ved f.eks. indsamling af flasker og tiggeri er
relativt gode, er det regeringens vurdering, at der er behov for en
betydelig udvidelse af det nuværende zoneforbud
vedrørende utryghedsskabende lejre, så de
pågældende personer forhindres i at etablere nye lejre
i nærheden af den tidligere lejr, og dermed holdes ude af de
særligt udsatte og belastede byområder.
Det foreslås derfor at udvide justitsministerens
bemyndigelse i politilovens § 23, stk. 1 og 2, med en ny
bemyndigelsesbestemmelse i politilovens § 23, stk. 2, 2. pkt.,
der giver mulighed for, at de bestemmelser, der er fastsat i
medfør af stk. 1, kan indeholde regler om, at
politidirektøren i visse nærmere angivne særlige
situationer kan meddele et zoneforbud, der omfatter en kommune, med
henblik på at forebygge fare for den offentlige orden eller
enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed.
Politiet har i øvrigt i tilknytning hertil tilkendegivet,
at et zoneforbud, der omfatter en hel kommune, ud fra et
politioperativt og praktisk synspunkt vil være lettere at
håndhæve end de zoneforbud på henholdsvis 400 og
800 meter, som kan udstedes efter de nugældende regler i
ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 3 og 4.
Det vil således være betydeligt lettere at definere
området, som zoneforbuddet omfatter, og politiet vil i den
forbindelse eksempelvis kunne fremstille kommunekort, som kan
udleveres til de personer, der får meddelt et zoneforbud.
Den nye bemyndigelsesbestemmelse vil kunne anvendes af
justitsministeren med sigte på særlige situationer, som
nødvendiggør muligheden for meddelelse af zoneforbud,
der omfatter en hel kommune. De særlige situationer vil i den
forbindelse ved regeludstedelsen skulle angives nærmere af
justitsministeren.
Med udtrykket "særlige situationer" sigtes navnlig til det
forhold, hvor udenlandske tilrejsende etablerer og opholder sig i
en utryghedsskabende lejr på offentlige steder, f.eks. i
parker og på offentlige veje, hvor den eller de
pågældende personer sover og opholder sig ofte i
længere tid ad gangen. Sådanne lejre indebærer
store gener for omgivelserne i form af f.eks. støj, uro og
uhygiejniske og uhumske sanitære forhold og giver anledning
til fare for den offentlige orden eller enkeltpersoners eller den
offentlige sikkerhed. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at
også andre forhold vil kunne udgøre en særlig
situation, der kan begrunde, at justitsministeren fastsætter
regler, der giver politidirektøren (eller den, som denne
bemyndiger hertil), mulighed for at meddele et zoneforbud, der
omfatter en hel kommune. Men anvendelsen af bemyndigelsen vil under
alle omstændigheder forudsætte, at der foreligger nogle
helt særlige forhold svarende til det ovenfor beskrevne
eksempel om utryghedsskabende lejre.
Justitsministeriet vil således i første omgang med
den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse fastsætte i
ordensbekendtgørelsen, at politidirektøren (eller
den, som denne bemyndiger hertil) ved overtrædelse af
bekendtgørelses § 3, stk. 4 (om utryghedsskabende
lejre) vil kunne meddele zoneforbud, der omfatter en kommune.
Politiets behandling af sager om zoneforbud vil - tilsvarende de
gældende regler om zoneforbud i ordensbekendtgørelsen
- være omfattet af forvaltningslovens regler om
partshøring, begrundelse, klagevejledning mv. Der vil i
forbindelse med justitsministerens udnyttelse af den
foreslåede bemyndigelse til at fastsætte regler om, at
politidirektøren i visse nærmere angivne særlige
situationer kan meddele et zoneforbud, der omfatter en kommune,
blive udsendt en vejledning til politikredsene om behandlingen af
sager om meddelelse af zoneforbud, der omfatter en hel kommune.
Det bemærkes i den forbindelse, at en afgørelse om
meddelelse af et zoneforbud - tilsvarende de gældende regler
om zoneforbud i ordensbekendtgørelsen - skal være i
overensstemmelse med det forvaltningsretlige
proportionalitetsprincip. Der skal således være
forholdsmæssighed mellem zoneforbuddets virkninger for den
pågældende og de hensyn, der taler for at meddele et
zoneforbud. Såfremt den pågældende bor i
området, vil det i almindelighed betyde, at et zoneforbud vil
udgøre et mere intensivt indgreb over for den
pågældende end over for andre og dermed indebære,
at den konkrete vurdering af betingelserne for at udstede
zoneforbuddet skærpes, herunder betingelsen om at der skal
være en formodning for gentagelse.
Det bemærkes dog, at der, for så vidt angår
zoneforbud for overtrædelse af forbuddet mod etablering eller
ophold i en utryghedsskabende lejr, i almindelighed vil være
grund til at tro, at den pågældende ellers vil gentage
overtrædelsen af forbuddet mod etablering eller ophold i en
utryghedsskabende lejr i den kommune, som zoneforbuddet vil
omfatte, såfremt den pågældende ikke har et fast
opholdssted (bopæl) eller nogen særlig tilknytning til
den kommune, hvor vedkommende har etableret og opholdt sig i en
utryghedsskabende lejr. I disse situationer, vil politiet
således få mulighed for at meddele et zoneforbud, der
omfatter den pågældende kommune, første gang
lejr-forbuddet overtrædes og uden forudgående
advarsel.
Et zoneforbud til en kommune indebærer et forbud mod at
færdes frem og tilbage eller tage ophold i den kommune, hvor
den adfærd, der har givet anledning til zoneforbuddet, har
fundet sted. Den pågældendes blotte passage af kommunen
er ikke omfattet af zoneforbuddet. Det vil sige, at en person, der
er blevet meddelt et zoneforbud, godt må gå gennem den
kommune, der er omfattet af forbuddet, så længe
passagen ikke kan siges at have karakter af færden frem og
tilbage eller egentligt ophold i kommunen.
Hvis en person har bopæl eller arbejder i den kommune, der
er omfattet af forbuddet, vil den pågældende i
øvrigt kunne bevæge sig frit til og fra sin
bopæl eller arbejdsplads og ud i sit lokalområde, men
vil ikke ellers kunne opholde sig i kommunen. Dette betyder i
praksis, at den pågældende - trods et zoneforbud - vil
kunne færdes i kommunen med henblik på at foretage
almindelige dagligdags gøremål, herunder f.eks.
indkøb, lægebesøg, biblioteksbesøg
mv.
Det foreslås, at der for zoneforbud, der omfatter en hel
kommune, skal fastsættes en frist, der ikke kan overstige 2
år. Det forudsættes, at den tidsmæssige
udstrækning i overensstemmelse med det almindelige
forvaltningsretlige proportionalitetsprincip ikke fastsættes
til en længere periode, end hvad der vurderes
nødvendigt for at sikre, at den pågældende ikke
på ny overtræder forbuddet mod etablering af og ophold
i utryghedsskabende lejre i kommunen. Fristen regnes fra den dag,
hvor afgørelsen om zoneforbud er truffet. Forbuddet kan dog
først håndhæves over for den
pågældende, når forbuddet er meddelt eller
forkyndt over for den pågældende.
Endelig bemærkes, at Justitsministeriet vil skærpe
sanktionen for overtrædelse af et zoneforbud, der er meddelt
for overtrædelse af forbuddet mod at etablere og opholde sig
i en utryghedsskabende lejr. Der vil således i medfør
af den gældende politilovs § 23, stk. 3, blive fastsat
regler om fængselsstraf for overtrædelse af et
zoneforbud af den nævnte karakter. Sanktionen vil hermed
svare til den sanktion, som gælder for overtrædelse af
et zoneforbud efter ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 6.
Der henvises til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
3. Forholdet
til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
Efter artikel 2, stk. 1, i 4. Tillægsprotokol til Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) skal enhver,
der lovligt befinder sig på en stats område, have ret
til inden for dette område at færdes frit og til frit
at vælge sit opholdssted. Denne ret er dog ikke absolut.
Efter artikel 2, stk. 3, kan der gøres indgreb i retten,
når indgrebet er i overensstemmelse med loven og er
nødvendigt i et demokratisk samfund (krav om
proportionalitet) af hensyn til den nationale sikkerhed eller den
offentlige tryghed, for at opretholde den offentlige orden, for at
forebygge forbrydelse, for at beskytte sundheden eller
sædeligheden eller for at beskytte andres rettigheder og
friheder.
Den foreslåede bestemmelse i politilovens § 23, stk.
2, 2. pkt., giver hjemmel til, at justitsministeren kan
fastsætte regler om, at politidirektøren i visse
nærmere angivne særlige situationer kan meddele et
zoneforbud, der omfatter en kommune. Et zoneforbud udgør et
indgreb i den pågældendes ret til bevægelses- og
opholdsfrihed, idet zoneforbuddet indebærer et forbud mod at
færdes frem og tilbage eller tage ophold i den kommune, hvor
den adfærd, der har givet anledning til zoneforbuddet, har
fundet sted.
Zoneforbuddet har til formål at imødegå
etableringen af ulovlige utryghedsskabende lejre på
offentlige steder, som kan indebære store gener for
omgivelserne i form af f.eks. støj, uro og uhygiejniske og
uhumske sanitære forhold og give anledning til fare for den
offentlige orden eller enkeltpersoners eller den offentlige
sikkerhed.
Lovforslaget varetager således hensynene til den
offentlige tryghed, opretholdelse af den offentlige orden og
hensynet til at beskytte sundheden.
Justitsministeriet vurderer, at forslaget ikke går videre,
end hvad der er nødvendigt for at varetage de nævnte
hensyn.
Ministeriet har herved lagt vægt på, at der i
navnlig de større byer, herunder særligt
København, ses en tendens til etablering af
utryghedsskabende lejre, og at der i den forbindelse vurderes at
være behov for, at de gældende regler om zoneforbud for
overtrædelse af ordensbekendtgørelsens bestemmelser om
utryghedsskabende lejre udvides til at kunne omfatte en hel
kommune. Det skyldes, at de gældende zoneforbudsregler ikke
på en tilstrækkelig måde forhindrer de
pågældende i at etablere nye lejre i nærheden af
den tidligere lejr, da det gældende zoneforbud er
begrænset til at angå mindre afgrænsede
områder på henholdsvis 400 og 800 meter, og de
personer, som typisk etablerer lejrene, ikke har tilknytning til et
bestemt sted i kommunen.
Ministeriet har desuden lagt vægt på, at det er en
betingelse for at meddele zoneforbud, at der er grund til at tro,
at den pågældende ellers vil gentage
overtrædelsen af forbuddet mod etablering eller ophold i en
utryghedsskabende lejr i det område, som zoneforbuddet vil
omfatte.
Ministeriet har endvidere tillagt det betydning, at
zoneforbuddet alene indebærer et forbud mod at færdes
frem og tilbage på veje eller andre steder, samt et forbud
mod at tage ophold i området. Zoneforbuddet hindrer derimod
ikke den pågældendes blotte passage af kommunen. Den
pågældende må således godt gå gennem
den kommune, der er omfattet af forbuddet, så længe
passagen ikke kan siges at have karakter af færden frem og
tilbage eller egentligt ophold i kommunen.
Ministeriet har tillige lagt vægt på, at de
personer, som etablerer og opholder sig i de utryghedsskabende
lejre, ofte kun i stærkt begrænset omfang har en
nærmere tilknytning til de pågældende byer, hvor
lejrene etableres. Det har derfor formodningen imod sig, at
zoneforbuddet vil påvirke de pågældendes daglige
liv på en intensiv måde eller gribe ind i andre
rettigheder, som er beskyttet af Danmarks internationale
forpligtelser, herunder EMRK.
Hvis den pågældende undtagelsesvis måtte have
bopæl eller arbejde i den kommune, der er omfattet af
forbuddet, vil vedkommende kunne bevæge sig frit til og fra
sin bopæl eller arbejdsplads og ud i sit lokalområde,
men vil ikke ellers kunne opholde sig i kommunen. Den
pågældende vil således trods et zoneforbud kunne
færdes i kommunen med henblik på at foretage
almindelige dagligdags gøremål, herunder f.eks.
indkøb, lægebesøg, biblioteksbesøg
mv.
Der er i øvrigt lagt vægt på, at den konkrete
afgørelse om meddelelse af et zoneforbud er undergivet det
almindelige forvaltningsretlige proportionalitetsprincip, og at der
ved politiets meddelelse af et konkret zoneforbud skal være
forholdsmæssighed mellem forbuddets virkninger for den
pågældende og de hensyn, der taler for at meddele et
zoneforbud. Der er i den forbindelse også lagt vægt
på, at der skal fastsættes en nærmere tidsfrist
for zoneforbuddet, og at fristen i overensstemmelse med det
almindelige forvaltningsretlige proportionalitetsprincip ikke
fastsættes til en længere periode, end hvad der
vurderes nødvendigt for at sikre, at den
pågældende ikke på ny overtræder forbuddet
mod etablering af og ophold i utryghedsskabende lejre i
kommunen.
Det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at
forslaget kan gennemføres inden for rammerne af artikel 2 i
4. Tillægsprotokol til EMRK.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske
konsekvenser for det offentlige. Eventuelle merudgifter på
Justitsministeriets område afholdes inden for ministeriets
eksisterende økonomiske ramme.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 13. oktober 2017
til den 10. november 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty International,
Dansk Detail, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk
Røde Kors, DI, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Den
Uafhængige Politiklagemyndighed, Det Kriminalpræventive
Råd, Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Faggruppen af
Socialrådgivere i Kriminalforsorgen, Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Frederiksberg Kommune, Gadejuristen, HORESTA,
Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KFUK's sociale arbejde,
KL, Københavns Kommune, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM,
Politidirektørforeningen, Politiforbundet, Retspolitisk
Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i Grønland,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rådet for
Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte, Rigspolitiet,
samtlige byretter, SAND - De hjemløses landsorganisation,
Vestre Landsret og Østre Landsret.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes ikke at have
økonomiske konsekvenser for det offentlige. Eventuelle
begrænsede merudgifter på Justitsministeriets
område afholdes inden for ministeriets eksisterende
økonomiske ramme. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtigelser (sæt X) | Ja | Nej X |
|
?
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter politilovens § 23, stk. 1, kan justitsministeren
fastsætte regler om sikring af den offentlige orden samt
beskyttelse af enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed,
forebyggelse af fare eller ulempe for færdslen, dyr på
offentligt sted, offentlige anlæg, husnumre og opslag,
erhvervsvirksomhed på veje, offentlige forlystelser,
renholdelse af veje mv.
Efter politilovens § 23, stk. 2, kan de i medfør af
stk. 1 fastsatte bestemmelser indeholde regler om, at
politimesteren (politidirektøren) kan udstede midlertidige
påbud eller forbud med henblik på at forebygge fare for
den offentlige orden eller enkeltpersoners eller den offentlige
sikkerhed.
Det foreslås derfor at udvide justitsministerens
bemyndigelse i politilovens § 23, stk. 1 og 2, med en ny
bemyndigelsesbestemmelse i politilovens § 23, stk. 2, 2. pkt.,
der giver mulighed for, at de bestemmelser, der er fastsat i
medfør af stk. 1, kan indeholde regler om, at
politidirektøren i visse nærmere angivne særlige
situationer kan meddele et zoneforbud, der omfatter en kommune, med
henblik på at forebygge fare for den offentlige orden eller
enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed.
Den nye bemyndigelsesbestemmelse vil kunne anvendes af
justitsministeren med sigte på særlige situationer, som
nødvendiggør muligheden for meddelelse af zoneforbud,
der omfatter en hel kommune. De særlige situationer vil i den
forbindelse ved regeludstedelsen skulle angives nærmere af
justitsministeren.
Med udtrykket "særlige situationer" sigtes navnlig til det
forhold, hvor udenlandske tilrejsende etablerer og opholder sig i
en utryghedsskabende lejr på offentlige steder, f.eks. i
parker og på offentlige veje, hvor den eller de
pågældende personer sover og opholder sig ofte i
længere tid ad gangen. Sådanne lejre kan indebære
store gener for omgivelserne i form af f.eks. støj, uro og
uhygiejniske og uhumske sanitære forhold og giver anledning
til fare for den offentlige orden eller enkeltpersoners eller den
offentlige sikkerhed. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at
også andre forhold vil kunne udgøre en særlig
situation, der kan begrunde, at justitsministeren fastsætter
regler, der giver politidirektøren (eller den, som denne
bemyndiger hertil), mulighed for at meddele et zoneforbud, der
omfatter en hel kommune. Men anvendelsen af bemyndigelsen vil under
alle omstændigheder forudsætte, at der foreligger nogle
helt særlige forhold svarende til det ovenfor beskrevne
eksempel om utryghedsskabende lejre.
Justitsministeriet vil således i første omgang med
den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse fastsætte i
ordensbekendtgørelsen, at politidirektøren (eller
den, som denne bemyndiger hertil) ved overtrædelse af
bekendtgørelsens § 3, stk. 4 (om utryghedsskabende
lejre) vil kunne meddele zoneforbud, der omfatter en kommune.
Politiets behandling af sager om zoneforbud vil - tilsvarende de
gældende regler om zoneforbud i ordensbekendtgørelsen
- være omfattet af forvaltningslovens regler om
partshøring, begrundelse, klagevejledning mv. Der vil i
forbindelse med justitsministerens udnyttelse af den
foreslåede bemyndigelse til at fastsætte regler om, at
politidirektøren i visse nærmere angivne særlige
situationer kan meddele et zoneforbud, der omfatter en kommune,
blive udsendt en vejledning til politikredsene om behandlingen af
sager om meddelelse af zoneforbud, der omfatter en hel kommune.
Det bemærkes i den forbindelse, at en afgørelse om
meddelelse af et zoneforbud - tilsvarende de gældende regler
om zoneforbud i ordensbekendtgørelsen - skal være i
overensstemmelse med det forvaltningsretlige
proportionalitetsprincip. Der skal således være
forholdsmæssighed mellem zoneforbuddets virkninger for den
pågældende og de hensyn, der taler for at meddele et
zoneforbud. Såfremt den pågældende bor i
området, vil det i almindelighed betyde, at et zoneforbud vil
udgøre et mere intensivt indgreb over for den
pågældende end over for andre og dermed indebære,
at den konkrete vurdering af betingelserne for at udstede
zoneforbuddet skærpes, herunder betingelsen om at der skal
være en formodning for gentagelse.
Det bemærkes dog, at der, for så vidt angår
zoneforbud for overtrædelse af forbuddet mod etablering eller
ophold i en utryghedsskabende lejr, i almindelighed vil være
grund til at tro, at den pågældende ellers vil gentage
overtrædelsen af forbuddet mod etablering eller ophold i en
utryghedsskabende lejr i den kommune, som zoneforbuddet vil
omfatte, såfremt den pågældende ikke har et fast
opholdssted (bopæl) eller nogen særlig tilknytning til
den kommune, hvor vedkommende har etableret og opholdt sig i en
utryghedsskabende lejr. I disse situationer, vil politiet
således få mulighed for at meddele et zoneforbud, der
omfatter den pågældende kommune, første gang
lejr-forbuddet overtrædes og uden forudgående
advarsel.
Et zoneforbud til en kommune indebærer et forbud mod at
færdes frem og tilbage eller tage ophold i den kommune, hvor
den adfærd, der har givet anledning til zoneforbuddet, har
fundet sted. Den pågældendes blotte passage af kommunen
er ikke omfattet af zoneforbuddet. Det vil sige, at en person, der
er blevet meddelt et zoneforbud, godt må gå gennem den
kommune, der er omfattet af forbuddet, så længe
passagen ikke kan siges at have karakter af færden frem og
tilbage eller egentligt ophold i kommunen.
Hvis en person har bopæl eller arbejder i den kommune, der
er omfattet af forbuddet, vil den pågældende i
øvrigt kunne bevæge sig frit til og fra sin
bopæl eller arbejdsplads og ud i sit lokalområde, men
vil ikke ellers kunne opholde sig i kommunen. Dette betyder i
praksis, at den pågældende - trods et zoneforbud - vil
kunne færdes i kommunen med henblik på at foretage
almindelige dagligdags gøremål, herunder f.eks.
indkøb, lægebesøg, biblioteksbesøg
mv.
Det foreslås, at der for zoneforbud, der omfatter en hel
kommune, skal fastsættes en frist, der ikke kan overstige 2
år. Det forudsættes, at den tidsmæssige
udstrækning i overensstemmelse med det almindelige
forvaltningsretlige proportionalitetsprincip ikke fastsættes
til en længere periode, end hvad der vurderes
nødvendigt for at sikre, at den pågældende ikke
på ny overtræder forbuddet mod etablering af og ophold
i utryghedsskabende lejre i kommunen. Fristen regnes fra den dag,
hvor afgørelsen om zoneforbud er truffet. Forbuddet kan dog
først håndhæves over for den
pågældende, når forbuddet er meddelt eller
forkyndt over for den pågældende.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. marts 2018, jf. dog stk. 2.
Det foreslås i stk. 2, at
politilovens § 23, stk. 2, 2. pkt., som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 1, ophæves den 1. marts 2021. Forslaget
indebærer, at den ændring af politiloven, der
gennemføres med lovforslaget, automatisk ophæves,
medmindre Folketinget forinden har vedtaget at forlænge
gyldigheden af den foreslåede ændring.
Forslaget betyder, at justitsministeren ikke efter den 1. marts
2021 vil have mulighed for at fastsætte, at de bestemmelser,
der er fastsat i medfør af politilovens § 23, stk. 1,
kan indeholde regler om, at politidirektøren i visse
nærmere angivne særlige situationer kan meddele et
zoneforbud, der omfatter en kommune, med henblik på at
forebygge fare for den offentlige orden eller enkeltpersoners eller
den offentlige sikkerhed.
De regler, som justitsministeren måtte have fastsat i
medfør af det foreslåede § 23, stk. 2, 2. pkt., i
lov om politiets virksomhed, bortfalder den 1. marts 2021,
medmindre Folketinget forinden har vedtaget at forlænge
gyldigheden af den foreslåede ændring.
Forslaget indebærer endvidere, at zoneforbud, der meddeles
med hjemmel i de regler, der måtte blive fastsat i
medfør af det foreslåede § 23, stk. 2, 2. pkt., i
lov om politiets virksomhed, ikke kan løbe længere end
til og med den 28. februar 2021.
Er en idømt straf for overtrædelse af et
zoneforbud, der omfatter en kommune, ikke fuldbyrdet den 1. marts
2021, bortfalder straffen, jf. straffelovens § 3, stk. 2.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og
indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de henholdsvis færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov om politiets virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 956 af 20. august 2015, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1722 af 27. december 2016 og
§ 1 i lov nr. 671 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændring: | | | | §
23. . . | | 1. I § 23, stk. 2, indsættes som 2. pkt.: | Stk. 2. De i
medfør af stk. 1 fastsatte bestemmelser kan indeholde regler
om, at politidirektøren kan udstede midlertidige påbud
eller forbud med henblik på at forebygge fare for den
offentlige orden eller enkeltpersoners eller den offentlige
sikkerhed. Stk.
3. --- | | »De bestemmelser, der er fastsat i
medfør af stk. 1, kan indeholde regler om, at
politidirektøren i visse nærmere angivne særlige
situationer kan meddele et zoneforbud, der omfatter en kommune, med
henblik på at forebygge fare for den offentlige orden eller
enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed.« | | | | | | § 2 | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. marts 2018. Stk. 2.
§ 23, stk. 2, 2. pkt., i lov om politiets virksomhed, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, ophæves den 1. marts
2021. | | | | | | § 3 | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de henholdsvis færøske og grønlandske
forhold tilsiger. | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|