Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 17. januar 2018
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. december
2017 og var til 1. behandling den 12. december 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 1. november 2017 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 37. Den 6. december
2017 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 24
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 5
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 1, 1. pkt., ændres
»jf. dog stk. 2.« til: »jf. dog stk. 2 og
5.«
[Teknisk korrektion]
Til § 16
2) I
stk. 4 indsættes efter
»holdt«: », jf. stk. 2«
[Teknisk korrektion]
Til § 19
3) I
stk. 1, 1. pkt., ændres »
stk. 2, « til: » stk. 2-4,«
[Teknisk korrektion]
Til § 31
4) I
stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 5, stk. 4.« til: »§ 5, stk.
3.«
[Teknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag, idet der i lovforslagets § 5, stk. 1,
1. pkt., indsættes en henvisning til stk. 5. Henvisningen
vedrører de perioder, hvor der ikke optjenes ret til betalt
ferie. Ved en fejl er henvisningen til lovens § 5, stk. 5,
ikke medtaget. Der skal henvises til både stk. 2 og 5. Med
ændringsforslaget sikres, at der henvises til de korrekte
bestemmelser i § 5.
Til nr. 2
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag, idet der i det oprindelige lovforslags
§ 16, stk. 4, efter »holdt« indsættes,
», jf. stk. 2«.
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag, idet der i det oprindelige lovforslags
§ 16, stk. 4, ikke er henvist til, hvilken procentsats
feriegodtgørelse ved fratræden skal beregnes med.
Dette kan medføre tvivl om betydningen og rækkeviden
af formuleringen af den foreslåede bestemmelse.
Formålet med bestemmelsen er, at
beregningen af feriegodtgørelse ved fratræden skal ske
på samme grundlag, som ved beregning af
feriegodtgørelse i et løbende
ansættelsesforhold og med samme procentsats. Det
foreslås derfor, at bestemmelsen tilrettes i overensstemmelse
hermed.
Henvisningen sikrer, at der henvises til
stk. 2, hvor procentsatsen for feriegodtgørelse på
12,5 pct. fremgår. Det bemærkes at den tilsvarende
bestemmelse i den gældende ferielovs § 23, stk. 6,
indeholder en tilsvarende henvisning.
Til nr. 3
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag, idet der ved affattelsen af lovforslagets
§ 19, stk. 1, kan være tvivl om betydningen af
henvisningen til »Feriegodtgørelse, jf. § 16,
stk. 2,«.
Det foreslås derfor, at det
præciseres, at feriegodtgørelse efter § 16, stk.
2-4, beregnes på baggrund af § 19. Med
ændringsforslaget sikres, at det fremgår tydeligt i
loven, at beregningsgrundlaget er det samme for
feriegodtgørelse i det løbende
ansættelsesforhold og ved fratræden.
Til nr. 4
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag, idet der i det oprindelige lovforslags
§ 31, stk. 1, 1. pkt., fejlagtigt er henvist til § 5,
stk. 4. Den korrekte henvisning skal være til § 5, stk.
3.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Hans Andersen (V) Peter
Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni
Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl
(LA) Rasmus Jarlov (KF) Rasmus Horn Langhoff (S) Bjarne Laustsen
(S) nfmd. Mattias Tesfaye (S)
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested (EL)
Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL) Josephine Fock (ALT)
Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? ? ?8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 116
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Udkast til betænkning | 5 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 116
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om sikring af ansattes ret til afholde
5 ugers optjent ferie inden for ferieafholdelsesåret, selv om
arbejdsgiveren ønsker den 5. ferieuge vekslet til penge, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om der vil være adgang til at
behandle tvister vedrørende feriepenge eller ferieregler
fagretsligt, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm. om overenskomstparternes mulighed for
at aftale at give de lokale aftaleparter på den enkelte
virksomhed kompetence til at indgå fravigende
ferielovsaftaler, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm., om arbejdsgivere med en
feriekortaftale nu får adgang til at anvende denne på
overenskomstdækkede fagområder, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm., om garantigiver også
hæfter for de ansattes feriepenge i tilfælde af
konkurs, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om konsekvensen i forhold til antal
ferietimer for fastansatte på deltid, der over en
længere periode arbejder 25 timer gennemsnitligt pr. uge, men
i henhold til kontrakten kun er ansat med 10 timer pr. uge, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om konsekvensen i forhold til antal
ferietimer for ansatte uden fast garanteret timetal, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm., om deltidsansattes systematiske
merarbejde tillægges betydning, når man skal finde frem
til »den normale daglige eller ugentlige arbejdstid eller
arbejdsomfang på optjeningstidspunktet«, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm., om skatteafregningstidspunktet for
feriepenge kan medføre tab af skatteindtægter i
forbindelse med konkurser, når arbejdsgivere har fordel ved
at udskyde ferieønsker til afholdelse så sent som
muligt, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm., om arbejdsgivere med feriekort
vælger at tilsidesætte de ansattes ferieønsker
for at lade ferie afholde senest muligt som konsekvens af, at der i
lovforslaget først skal afregnes skat på det
tidspunkt, hvor ferien afholdes, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om, hvornår arbejdsgivere med
feriekort skal afregne skat af uafhentede feriepenge i henhold til
det nye ferielovsforslag, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvad den hidtidige kontrol med
arbejdsgivers afregning af uafhentede feriepenge har kunnet
påvise af brud på pligten til afregning til private
feriefonde, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm., om det alene er op til de private
feriefonde at afgøre, hvad et passende antal er,
således at det kan være opfyldt, hvis f.eks. blot 5 ud
af 200 virksomheder kontrolleres, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. om, hvilke offentlige myndigheder der
har adgang til at få indsigt i resultaterne af den kontrol,
de private feriefonde skal gennemføre, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm. om, hvorfor en ønsket
revisorerklæring skal betales ud af feriefondens midler, der
er beregnet til ferieformål, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om konsekvenserne af den
svækkede kontrol i ferielovsforslaget med øget risiko
for, at uafhentede feriepenge i stedet tilfalder virksomheden i
strid med loven, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 17 | Spm. om, hvad sanktionen vil være
over for en arbejdsgiver, der uretmæssigt har beholdt
uafhentede feriepenge, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 18 | Spm. om tvister om feriepenge i
virksomheder uden overenskomst, som kun kan afgøres ved de
civile domstole, vil medføre en alvorlig belastning af
retssystemet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 19 | Spm., om de mange, der arbejder i
virksomheder uden overenskomst og som ofte står i en svag
position over for arbejdsgiveren, alt for ofte vil opgive at
føre civilretslig sag vedr. feriepenge, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm. om implementering af
arbejdstidsdirektivet og om, hvem der hæfter for eventuelle
krav fra lønmodtagere, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om der ikke er sanktioner, hvis en
arbejdsgiver uden overenskomst handler i strid med ferieloven, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm. om, hvorfor den ny ferielovs regler om
samtidighedsferie vil medføre betydelige besparelser
på udgiften til feriedagpenge til ledige, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 23 | Spm., om der som følge af den ny
ferielov alene vil ske tekniske konsekvensændringer af
reglerne i dagpengeloven om retten til feriedagpenge, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm., om de nuværende regler om
adgang til i visse situationer at modtage dagpenge under kollektiv
ferielukning fortsat vil være gældende, efter at den ny
ferielov træder i kraft, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå |
|