Fremsat den 6. december 2017 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Skærpelse af straffen for
blufærdighedskrænkelse og digitale
sexkrænkelser)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 977 af 9. august 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 232 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Ved fastsættelse af straffen skal der lægges vægt
på den særlige krænkelse, der er forbundet med
lovovertrædelsen.«
2. I
§ 264 d indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Foreligger der under hensyn til oplysningernes eller
videregivelsens karakter og omfang eller antallet af berørte
personer særligt skærpende omstændigheder, kan
straffen stige til fængsel indtil 2 år.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2018.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Skærpelse af bødestraffen for
blufærdighedskrænkelse
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Lovforslagets udformning
2.2. Skærpelse af straffen for videregivelse af
oplysninger om private forhold mv.
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Straffelovrådets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Blufærdighedskrænkelse i form af blotteri kan
være en stærkt krænkende oplevelse for den
forurettede, navnlig hvis der er tale om et barn.
Justitsministeriet finder, at det nuværende
bødeniveau i sager om blotteri er for lavt og dermed ikke i
tilstrækkelig grad afspejler den krænkelse af offeret,
der finder sted. Efter Justitsministeriets opfattelse er der derfor
behov for at skærpe bødeniveauet for blotteri.
Lovforslaget har på den baggrund til formål at
skærpe bødestraffen for blotteri. Det
forudsættes i den forbindelse, at der generelt sker en
fordobling af bødeniveauet for blotteri i forhold til i dag,
således at bødestraffen i højere grad afspejler
den krænkelse af offeret, der er forbundet med blotteri. For
at sikre sammenhæng på området forudsættes
det endvidere, at der også i de tilfælde, hvor
gerningsmanden idømmes bødestraf for andre former for
blufærdighedskrænkelse end blotteri, generelt sker en
fordobling af bødestraffen i forhold til i dag.
Digitale sexkrænkelser i form af deling af billeder eller
videoer med et seksuelt eller pornografisk indhold uden samtykke
fra den afbildede udgør en alvorlig krænkelse af
privatlivets fred, som kan efterlade offeret med varige ar på
sjælen.
Regeringen ser med stor alvor på den udvikling, der er set
i relation til denne kriminalitetstype. Regeringen
præsenterede derfor i begyndelsen af 2017 udspillet
"Skærpet indsats mod digitale sexkrænkelser", der
sætter ind med en bred vifte af initiativer i kampen mod
digitale sexkrænkelser.
Lovforslaget har på den baggrund endvidere til
formål at skærpe straffen for overtrædelse af
straffelovens § 264 d, herunder for digitale
sexkrænkelser, når overtrædelsen er begået
under særligt skærpende omstændigheder. Forslaget
indgår i det nævnte udspil mod digitale
sexkrænkelser.
Denne del af lovforslaget bygger på Straffelovrådets
betænkning nr. 1563/2017 om freds- og
ærekrænkelser (herefter "betænkningen").
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Skærpelse af bødestraffen for
blufærdighedskrænkelse
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Efter straffelovens §
232 straffes den, som ved uanstændigt forhold krænker
blufærdigheden, med bøde eller fængsel indtil 2
år eller, hvis forholdet er begået over for et barn
under 15 år, med bøde eller fængsel indtil 4
år.
Bestemmelsen fik sin nuværende ordlyd ved lov nr. 633 af
12. juni 2013, hvor straffelovens § 232 blev forenklet og
sprogligt moderniseret.
Udtrykket "uanstændigt forhold" sigter mod handlinger, som
har relation til seksuelle forhold og er af en vis grovhed.
Bestemmelsen fungerer som en generalklausul, der kan bringes i
anvendelse på enhver seksuel handling af en vis grovere
karakter, som ikke er omfattet af de øvrige bestemmelser i
straffelovens kapitel 24 om seksualforbrydelser, men som dog af
domstolene findes at burde kunne mødes med straf.
Ved lov nr. 633 af 12. juni 2013 blev den tidligere strafferamme
på bøde eller fængsel indtil 4 år opdelt i
en normalstrafferamme på bøde eller fængsel
indtil 2 år og en skærpet strafferamme, som omfatter
forhold begået over for et barn under 15 år, på
bøde eller fængsel indtil 4 år. Med
ændringen af strafferammen blev der ikke tilsigtet nogen
ændring i strafudmålingen.
2.1.1.2. De oftest forekommende
former for blufærdighedskrænkelse er beføling og
blotteri. Befølinger straffes typisk med fængsel, mens
blotteri som udgangspunkt straffes med bødestraf i
førstegangstilfælde, jf. nærmere nedenfor.
Rigsadvokaten har i foråret 2017 undersøgt
strafniveauet i sager om blotteri.
Rigsadvokatens gennemgang viste, at
blufærdighedskrænkelse i form af blotteri i
førstegangstilfælde som udgangspunkt straffes med en
bøde, som normalt ligger i niveauet 2.000-3.000 kr. Hvis der
foreligger skærpende omstændigheder, kan der
fastsættes en højere bøde. Dette kan f.eks.
være tilfældet, hvis den forurettede er et barn, eller
hvis der er flere forurettede eller flere forhold til samtidig
pådømmelse. Hvis gerningsmanden f.eks. tidligere er
straffet for blotteri, vil der ofte blive nedlagt påstand om
frihedsstraf.
Rigsadvokaten har på baggrund af gennemgangen af
strafniveauet udarbejdet retningslinjer for anklagemyndighedens
strafpåstand i sager om blotteri. Det fremgår af disse
retningslinjer, at der i sager om blotteri i
førstegangstilfælde som udgangspunkt skal
nedlægges påstand om en bøde på
2.000-3.000 kr., og hvis der foreligger skærpende
omstændigheder, f.eks. hvis den forurettede er et barn, skal
der nedlægges påstand om en skærpet bøde
på 3.000-4.000 kr.
2.1.2. Lovforslagets udformning
Blufærdighedskrænkelse i form af blotteri kan
være en stærkt krænkende oplevelse for den
forurettede, navnlig hvis denne er et barn.
Justitsministeriet finder, at det nuværende
bødeniveau i sager om blotteri er for lavt og dermed ikke i
tilstrækkelig grad afspejler den krænkelse af offeret,
der finder sted. Efter Justitsministeriets opfattelse er der derfor
behov for at skærpe bødeniveauet for blotteri.
Det foreslås derfor, at der indsættes en ny
bestemmelse i straffelovens § 232, hvor det præciseres,
at der ved fastsættelse af straffen skal lægges
vægt på den særlige krænkelse, der er
forbundet med lovovertrædelsen.
Med lovforslaget forudsættes det, at der generelt sker en
fordobling af bødeniveauet for blotteri i forhold til i dag,
således at bødestraffen i højere grad afspejler
den krænkelse af offeret, der er forbundet med
overtrædelsen. Det betyder eksempelvis, at udgangspunktet for
strafudmålingen i et førstegangstilfælde af
blotteri, hvor der ikke foreligger skærpende
omstændigheder, vil være en bøde på
omkring 5.000 kr. Det betyder også, at udgangspunktet for
strafudmålingen i et førstegangstilfælde af
blotteri, hvor der foreligger skærpende omstændigheder
- f.eks. hvor krænkelsen er sket over for et barn - men hvor
der ikke er grundlag for frihedsstraf, vil være en
bøde på omkring 7.500 kr.
Som nævnt under pkt. 2.1.1.2 ovenfor, straffes blotteri
som udgangspunkt med bøde i
førstegangstilfælde. Der kan være
tilfælde, hvor andre former for
blufærdighedskrænkelse end blotteri også straffes
med bødestraf. For at sikre sammenhæng på
området forudsættes det, at der også i de
tilfælde, hvor gerningsmanden idømmes bødestraf
for andre former for blufærdighedskrænkelse end
blotteri, generelt sker en fordobling af bødestraffen i
forhold til i dag.
Det bemærkes, at fastsættelse af straffen fortsat
vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil derfor kunne fraviges i op- og
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved
de almindelige regler om straffens fastsættelse i
straffelovens kapitel 10.
Der er med lovforslaget ikke tilsigtet nogen ændring i
strafudmålingsniveauet ved anvendelse af frihedsstraf, eller
i de forhold, der i almindelighed anses som skærpende eller
formildende omstændigheder. Der er med lovforslaget endvidere
ikke tilsigtet nogen ændring i bestemmelsens
anvendelsesområde.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 (forslaget til
straffelovens § 232, stk. 2), og bemærkningerne
hertil.
2.2. Skærpelse af straffen for videregivelse af
oplysninger om private forhold mv.
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Straffelovens § 264 d
kriminaliserer den, der uberettiget videregiver meddelelser eller
billeder vedrørende en andens private forhold eller i
øvrigt billeder af den pågældende under
omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget
offentligheden. Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor
meddelelsen eller billedet vedrører en afdød
person.
Beskyttelsen efter 1. led angår "private forhold".
Herunder hører bl.a. interne familieforhold,
seksualforbindelser, sygdom, stof- eller spiritusmisbrug, selvmord
og selvmordsforsøg. Oplysninger om uddannelse, erhverv og
arbejde vil derimod normalt ikke angå private forhold.
Oplysninger om, at en person har begået et strafbart forhold,
falder antagelig uden for beskyttelsen, hvorimod oplysninger om, at
den pågældende har været offer for en
forbrydelse, afhængig af det strafbare forholds karakter, kan
falde inden for beskyttelsen.
Beskyttelsen gælder i forhold til både rigtige og
urigtige oplysninger om de pågældende private
forhold.
Det er som udgangspunkt karakteren af meddelelsen eller
billedet, der er afgørende for, om offentliggørelse
er berettiget, men stedet og omstændighederne omkring en
fotografering kan også have betydning.
Beskyttelsen efter 2. led angår billeder af den
pågældende under omstændigheder, der
åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden. Dette led
skal efter forarbejderne og retspraksis fortolkes snævert og
omfatter i almindelighed ikke billeder af personer, der
færdes nøgne på et frit tilgængeligt sted
(uanset om stedet er øde, og fotograferingen er sket
på lang afstand). Omfattet er derimod eksempelvis billeder af
ofre for ulykker.
Beskyttelsen angår identificerbare enkeltpersoner.
Afdøde beskyttes også uden nogen bestemt
tidsgrænse, idet det beror på en konkret afvejning,
hvor langt beskyttelsen strækkes i tidsmæssig
henseende.
Beskyttelsen antages også at omfatte foreningers private
forhold.
Bestemmelsen kriminaliserer videregivelse, hvilket omfatter
videregivelse i enhver form og både privat og offentlig
videregivelse. Den blotte forevisning af billeder er ikke omfattet,
medmindre forevisningen indebærer, at der videregives en
meddelelse vedrørende en andens private forhold.
Efter bestemmelsen skal videregivelsen være uberettiget.
Heri ligger, at ikke enhver handling, der er omfattet af
gerningsindholdet, vil være strafbar.
Der kan generelt gives samtykke til de handlinger, der er
omfattet af § 264 d, hvorefter handlingen ikke er uberettiget.
Det er som udgangspunkt den, der har rådigheden over det
pågældende forhold, der i givet fald kan give
samtykke.
Overtrædelse af § 264 d er undergivet privat
påtale eller betinget offentlig påtale, jf.
straffelovens § 275.
2.2.1.2. "Digitale
sexkrænkelser" eller "hævnporno" er ikke nærmere
defineret i hverken straffeloven eller retspraksis. Begreberne
sigter imidlertid normalt til situationer, hvor der sker deling
eller offentliggørelse - ofte via internettet eller mms - af
nøgenbilleder, herunder billeder eller videoer med et
seksuelt/pornografisk indhold, uden samtykke fra den afbildede
person.
Der kan være tale om billeder eller videoer, der er
optaget af den pågældende selv eller med dennes
samtykke, men hvor der ikke foreligger samtykke til videregivelse
eller i hvert fald ikke til videregivelse til den kreds, som det er
sket. Der kan imidlertid også være tale om billeder
eller videoer, der er optaget uden samtykke og eventuelt skjult.
Endelig kan der også være tale om billeder eller
videoer, der er billedmanipuleret, så de er blevet
pornografiske, men hvor det oprindelige billede eller den
oprindelig video, som den afbildede eller filmede person eventuelt
har givet samtykke til videregivelse af, ikke var det, jf. i den
forbindelse TfK 2013.627 Ø. Videregivelse af sådanne
billeder eller videoer kan i nogle tilfælde udgøre et
alvorligt brud på den intimsfære, der er baggrund for,
at den anden person er i besiddelse af billedet.
Videregivelse af nøgenbilleder, herunder billeder eller
videoer med et seksuelt/pornografisk indhold, af identificerbare
personer over 18 år uden samtykke udgør i
almindelighed en overtrædelse af straffelovens § 264 d
om uberettiget videregivelse af meddelelser og billeder
vedrørende en andens private forhold. Der vil også
efter omstændighederne være tale om en
overtrædelse af straffelovens § 232 om
blufærdighedskrænkelse i forhold til den afbildede, jf.
herved pkt. 6.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslag
nr. L 141 om seksualforbrydelser fremsat den 6. februar 2013.
For så vidt angår pornografiske billeder og videoer
af personer under 18 år, herunder fiktive pornografiske
afbildninger, der fremstår tilnærmelsesvis som billeder
og videoer af personer under 18 år, gælder, at
videregivelse straffes efter straffelovens § 235, stk. 1, om
udbredelse af børnepornografi.
Der henvises i øvrigt til betænkningen side
97-103.
2.2.1.3. Strafferammen i
straffelovens § 264 d er bøde eller fængsel
indtil 6 måneder.
Straffen for overtrædelse af straffelovens § 264 d
fastsættes af domstolene på baggrund af en konkret
vurdering af samtlige omstændigheder i den enkelte sag. Som
følge af de forskelligartede forhold, der omfattes af
bestemmelsen, varierer de konkret udmålte straffe for
overtrædelse af bestemmelsen.
Det fremgår af betænkningens side 103, at der i 2011
til 2015 blev afgjort 106 straffesager, hvor straffelovens §
264 d var hovedforholdet. Der blev i lidt under halvdelen af
sagerne straffet med fængsel, heraf blev otte sager afgjort
med ubetinget fængsel.
Det bemærkes, at det fremgår af Rigsadvokatens
Meddelelse af 5. maj 2017 om digitale sexkrænkelser, at
udgangspunktet for strafpåstanden er fængsel, men at
den konkrete strafpåstand skal afhænge af sagens
nærmere omstændigheder. Det fremgår endvidere, at
der - når der er tale om, at et eller nogle få
nøgenbilleder deles f.eks. via internettet - skal tages
udgangspunkt i en strafpåstand på fængsel i 30-40
dage. Er der tale om mange billeder, er karakteren af billederne
grovere, eller er videregivelsen sket i et større omfang,
skal der nedlægges påstand om en skærpet straf,
ligesom der undtagelsesvist kan nedlægges påstand om en
lavere straf, f.eks. hvis tiltalte er under 18 år, og der er
tale om videregivelse af et enkelt billede, som ikke har en grov
karakter, til en eller få personer.
2.2.2. Straffelovrådets overvejelser
2.2.2.1. Straffelovrådet har
overvejet, om der er behov for ændringer af gerningsindholdet
i § 264 d med henblik på en bedre beskyttelse imod
digitale sexkrænkelser.
Det er imidlertid Straffelovrådets vurdering, at
straffelovens §§ 232 og 264 d på en
hensigtsmæssig måde kriminaliserer sådanne
forhold, herunder både som en seksuel krænkelse og en
krænkelse af privatlivets fred. Rådet fandt endvidere
ikke behov for at indsætte en særskilt bestemmelse i
straffeloven herom.
2.2.2.2. Straffelovrådet har
endvidere overvejet, om der er behov for at forhøje
strafmaksimum i straffelovens § 264 d for at kunne
udmåle passende straffe, hvor videregivelse af oplysninger
eller billeder vedrørende private forhold sker til en stor
kreds, eller der i øvrigt foreligger særligt
skærpende omstændigheder.
Straffelovrådet finder således, at videregivelse af
oplysninger om andres private forhold på internettet generelt
kan indebære privatlivskrænkelser af en alvor, som ikke
tidligere er set. Oplysninger på internettet kan spredes
meget vidt og meget hurtigt og kan i praksis være vanskelige
og i visse tilfælde næsten umulige at få slettet
igen. Der er dermed en større risiko for store
skadevirkninger og mere vedvarende krænkelser, end der f.eks.
er ved krænkelser gennem trykte aviser, tidsskrifter,
bøger, tv eller radio, og den samlede effekt af dette kan
være foruroligende stor.
Straffelovrådet finder på denne baggrund, at der
bør være mulighed for i tilfælde af
særligt skærpende omstændigheder af videregivelse
af oplysninger om andres private forhold at idømme en
højere straf end fængsel i 6 måneder.
Rådet finder således, at straffen for særligt
grove overtrædelser af § 264 d bør kunne stige
til fængsel i 2 år. Rådet lægger herved
bl.a. vægt på, at strafferammen for
blufærdighedskrænkelse efter § 232 (af personer
over 15 år) er bøde eller fængsel indtil 2
år.
Straffelovrådet foreslår på denne baggrund en
ny skærpet sidestrafferamme for overtrædelser af §
264 d, når der under hensyn til oplysningernes eller
videregivelsens karakter og omfang eller antallet af berørte
personer er tale om særligt skærpende
omstændigheder. Den skærpede sidestrafferamme vil
f.eks. kunne finde anvendelse på udbredelse i en
større kreds via internettet, herunder på sociale
medier.
2.2.2.3. Straffelovrådets
overvejelser om en skærpet sidestrafferamme har bl.a.
baggrund i den seneste tids udvikling i relation til digitale
sexkrænkelser, herunder navnlig når billederne eller
videoerne videregives på internettet. Sådanne
krænkelser bør give anledning til overvejelser om
strafskærpelse for på den måde at understrege
alvoren af handlingerne. Selv om der kan ligge mange forskellige
motiver bag en digital sexkrænkelse - lige fra videregivelse
ud fra et hævnmotiv til blot ubetænksomhed - vil det i
alle tilfælde kunne være særdeles ydmygende for
de forurettede, ligesom det i mange tilfælde vil have
vidtrækkende psykologiske konsekvenser for disse. Det er
således også Straffelovrådets hensigt, at den
skærpede sidestrafferamme vil finde anvendelse på mere
alvorlige tilfælde af denne type kriminalitet, herunder hvor
gerningsmanden har videregivet billeder eller videoer af
særlig krænkende karakter, i et stort omfang, på
internettet eller af et stort antal forurettede.
Digitale sexkrænkelser er typisk også omfattet af
§ 232 om blufærdighedskrænkelse, der har et
strafmaksimum på 2 års fængsel. Idet § 232
omfatter en bred vifte af krænkelser af en vis grovere
karakter, herunder visse berøringer af seksuel karakter, er
det imidlertid Straffelovrådets vurdering, at straffen for
digitale sexkrænkelser efter gældende retspraksis som
udgangspunkt må forventes at blive udmålt som en
frihedsstraf i den lavere ende af strafferammen i § 232.
Det er på baggrund af den meget betydelige
krænkelse, som digitale sexkrænkelser kan
indebære, Straffelovrådets opfattelse, at det kan give
anledning til tvivl om, hvorvidt de straffe, der efter
gældende praksis udmåles i sager om digitale
sexkrænkelser efter §§ 232 og 264 d, i de groveste
tilfælde i tilstrækkeligt omfang afspejler
forbrydelsens grovhed, når de sammenlignes med strafniveauet
for andre krænkelser. Straffelovrådet er i
øvrigt opmærksom på, at sager om digitale
sexkrænkelser er et anklagerfagligt fokusområde i
retspraksis i 2017, herunder at der er fokus på korrekt
tiltalerejsning, og at Rigsadvokaten på den baggrund
forventer, at anklagemyndighedens strafpåstand og domstolenes
straffastsættelse vil afspejle forbrydelsens karakter og
grovhed, herunder at der både er tale om en krænkelse
af seksuel karakter og om videregivelse af private billeder eller
videoer.
For de fleste mennesker udgør nøgenbilleder,
herunder billeder og videoer af den pågældende i
seksuelle situationer, noget meget privat og intimt. Udbredelse af
fotografisk materiale i form af nøgenbilleder og lignende
mod den afbildedes vilje må således antages som
udgangspunkt at blive opfattet som særdeles indgribende og
krænkende af den afbildede. Det gælder særligt,
hvis materialet er udbredt i en bred kreds eksempelvis via
internettet, hvor den krænkedes mulighed for at fjerne
materialet er stærkt begrænset, og hvor der derfor er
tale om en vedvarende krænkelse. Efter Straffelovrådets
opfattelse bør grove digitale sexkrænkelser
således anses som meget alvorlige privatlivskrænkelser,
der omfattes af den foreslåede § 264 d, stk. 2, og af
§ 232. Straffelovrådet forudsætter således
også, at der for sådanne grove krænkelser vil
være grundlag for at udmåle straffe, som ligger noget
højere end den straf, der må forventes at blive
udmålt efter de gældende bestemmelser i §§
232 og 264 d. Hensigten med rådets forslag er således,
at der skal udmåles straffe på et niveau, som afspejler
forbrydelsens karakter og grovhed, herunder at der både er
tale om en krænkelse af seksuel karakter og af privatlivets
fred, og som er egnede til at virke afskrækkende på
potentielle gerningsmænd.
Der henvises i øvrigt til betænkningens side
104-109.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Justitsministeriet er enig i Straffelovrådets overvejelser
og forslag om en skærpet sidestrafferamme i straffelovens
§ 264 d. Det foreslås på den baggrund at
indsætte et stk. 2 i § 264 d med et strafmaksimum
på fængsel indtil 2 år, som skal omfatte
overtrædelser af bestemmelsen begået under
særligt skærpende omstændigheder, herunder
grovere sager om digitale sexkrænkelser.
Dette indebærer bl.a., at sager, hvor gerningsmanden har
videregivet nøgenbilleder eller -videoer, og dette materiale
enten har haft en særlig krænkende karakter, er udbredt
i et stort omfang, herunder på internettet, er udbredt i et
stort antal eller består af et stort antal forurettede,
omfattes af den foreslåede sidestrafferamme i stk. 2.
Derimod vil videregivelse af nogle få billeder i en mindre
kreds - uanset at videregivelsen sker via internettet - ikke blive
omfattet af den foreslåede bestemmelse i stk. 2, og
sådanne tilfælde vil således fortsat skulle
bedømmes efter den gældende bestemmelse i § 264 d
med et strafmaksimum på fængsel indtil 6 måneder.
Det gælder dog ikke, hvis der er tale om et særligt
krænkende billede, f.eks. fordi det er af seksuel eller
pornografisk karakter.
Der lægges i forlængelse heraf op til, at der sker
en forhøjelse af straffen for de overtrædelser af
§ 264 d, der efter forslaget omfattes af den foreslåede
stk. 2. Det forudsættes i den forbindelse, at der skal ske en
gennemgående forhøjelse af straffen med en tredjedel i
forhold til den straf, der i dag ville blive fastsat af domstolene.
På baggrund af den variation, som de forskelligartede sager
om overtrædelse af straffelovens § 264 d, herunder
digitale sexkrænkelser, har, er det ikke muligt at angive et
bestemt strafniveau. Som eksempel kan dog nævnes, at der med
forslaget lægges op til, at en sag om en digital
sexkrænkelse i form af udbredelse af et eller få
nøgenbilleder på internettet i en større kreds
af personer vil skulle straffes med mindst 60 dages
fængsel.
Den konkrete fastsættelse af straffen vil fortsat bero
på domstolenes vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Der er med lovforslaget ikke tilsigtet nogen ændring i
anvendelsesområdet for straffelovens § 264 d.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 (forslaget til
straffelovens § 264 d, stk. 2), og bemærkningerne
hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser for regioner og kommuner af betydning.
Lovforslaget vurderes at have begrænsede økonomiske
konsekvenser for staten.
Det skønnes, at den del af lovforslaget, der
vedrører straffelovens § 264 d, medfører
meromkostninger for det offentlige på ca. 2 mio. kr.
årligt. I regeringens forslag til finanslov for 2018 er der
afsat en pulje på 65 mio. kr. årligt til
strafskærpelser, der bl.a. vil skulle anvendes til at
dække udgifterne til gennemførelse af denne del af
lovforslaget.
Det vurderes, at den del af lovforslaget, der vedrører
fordobling af bødestraffen for blotteri, ikke
medfører merudgifter eller merindtægter for det
offentlige af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag vedrørende skærpelse af
straffen for blufærdighedskrænkelse har i perioden fra
den 2. oktober 2017 til den 30. oktober 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Advokatrådet, Amnesty International, Børne- og
Ungdomspsykiatrisk Selskab, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns
Vilkår, Copenhagen Business School, Juridisk Institut, Danske
Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Det Etiske Råd, Det Kriminalpræventive
Råd, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Gadejuristen, Hjælp
Voldsofre, Institut for Menneskerettigheder, Joan-Søstrene,
Justitia, KL, Københavns Universitet, Det Juridiske
Fakultet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen
KRIM, Landsorganisationen mod seksuelle overgreb,
Offerrådgivningerne i Danmark, Politiforbundet, Red Barnet,
Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, samtlige
byretter, Seksualpolitisk Forum, Syddansk Universitet, Juridisk
Institut, Sø- og Handelsretten , Vestre Landsret,
Østre Landsret, Aalborg Universitet, Juridisk Institut og
Aarhus Universitet, Juridisk Institut.
Straffelovrådets betænkning nr. 1563/2017 om freds-
og ærekrænkelser, som lovforslaget bygger på, har
i perioden 1. maj 2017 til 26. juni 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Advokatrådet, Amnesty International,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Danske Advokater, Dansk Anti-Stalking
Forening, Danske Medier, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Journalistforbund, Dansk Kvindesamfund, Dansk PEN, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Regioner, Datatilsynet, Den
Danske Dommerforening, Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder, Det Kriminalpræventive Råd,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Institut for Menneskerettigheder,
Joan-Søstrene, Justitia, KL, Kvinderådet,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisationen af
Kvindekrisecentre (LOKK), Offerrådgivningerne i Danmark,
Politiforbundet, Red Barnet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Samtlige byretter, Seksualpolitisk Forum,
Trykkefrihedsselskabet, Vestre Landsret og Østre
Landsret.
| | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Lovforslaget skønnes at
medføre merudgifter for det offentlige på i alt ca. 2
mio. kr. årligt fra 2018 og frem. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X | | | | | | | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter straffelovens § 232 straffes den, som ved
uanstændigt forhold krænker blufærdigheden, med
bøde eller fængsel indtil 2 år eller, hvis
forholdet er begået over for et barn under 15 år, med
bøde eller fængsel indtil 4 år.
Det foreslås med den nye bestemmelse i straffelovens
§ 232, stk. 2, præciseret,
at der ved fastsættelse af straffen skal lægges
vægt på den særlige krænkelse, der er
forbundet med lovovertrædelsen.
Det forudsættes, at der med den foreslåede
ændring generelt sker en fordobling af bødeniveauet
for blotteri i forhold til i dag, således at
bødestraffen i højere grad afspejler den
krænkelse af offeret, der er forbundet med
overtrædelsen. Det betyder, at udgangspunktet for
strafudmålingen i et førstegangstilfælde af
blotteri, hvor der ikke foreligger skærpende
omstændigheder, vil være en bøde på
omkring 5.000 kr., og at udgangspunktet for strafudmålingen i
et førstegangstilfælde af blotteri, hvor der
foreligger skærpende omstændigheder - f.eks. hvor
krænkelsen er sket over for et barn - men hvor der ikke er
grundlag for frihedsstraf, vil være en bøde på
omkring 7.500 kr.
Det forudsættes samtidig, at der også i de
tilfælde, hvor gerningsmanden idømmes bødestraf
for andre former for blufærdighedskrænkelse end
blotteri, sker en fordobling af bødestraffen i forhold til i
dag.
Det bemærkes, at fastsættelse af straffen fortsat
vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil derfor kunne fraviges i op- og
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved
de almindelige regler om straffens fastsættelse i
straffelovens kapitel 10.
Der er med lovforslaget ikke tilsigtet nogen ændring i
strafudmålingsniveauet ved anvendelse af frihedsstraf eller i
de forhold, der i almindelighed anses som skærpende eller
formildende omstændigheder. Der er med lovforslaget endvidere
ikke tilsigtet nogen ændring i bestemmelsens
anvendelsesområde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter straffelovens § 264 d straffes den, der uberettiget
videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens
private forhold eller i øvrigt billeder af den
pågældende under omstændigheder, der
åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden, med
bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller
billedet vedrører en afdød person.
Forslaget til § 264 d, stk. 2,
indebærer en skærpet sidestrafferamme, hvorefter det
bliver muligt at straffe overtrædelser af § 264 d med
fængsel i indtil 2 år, når der under hensyn til
oplysningernes eller videregivelsens karakter og omfang eller
antallet af berørte personer foreligger særligt
skærpende omstændigheder.
Uberettiget udbredelse af oplysninger om en andens private
forhold til en større kreds på internettet vil ikke
nødvendigvis i sig selv betyde, at et sådant forhold
skal henføres under den foreslåede sidestrafferamme i
stk. 2. I almindelighed vil en sådan henførelse
afhænge af karakteren af de oplysninger eller billeder, som
videregives. Henførelse til det foreslåede stk. 2 vil
f.eks. kunne ske, hvis forholdet vedrører oplysninger om
eller billeder af seksuel karakter, eller hvis videregivelsen er
sket med økonomisk vinding for øje eller med
særligt skademotiv eller lignende. Det kan dog ikke
udelukkes, at videregivelse af oplysninger, der ikke har en
sådan karakter, alene på grund af en meget omfattende
udbredelse eksempelvis på internettet vil kunne være
så krænkende, at der alene af den grund foreligger
sådanne særligt skærpende omstændigheder,
at forholdet bør henføres under den foreslåede
skærpede sidestrafferamme i stk. 2.
Forslaget vil ofte være relevant i forhold til digitale
sexkrænkelser, herunder i forhold til grovere tilfælde
af denne type kriminalitet, navnlig hvor gerningsmanden har
videregivet et eller flere billeder eller videoer af særlig
krænkende karakter, hvor det er udbredt i et stort omfang,
herunder på internettet, hvor der er udbredt et stort antal
billeder eller videoer, eller hvor sagen vedrører et stort
antal forurettede.
Der vil f.eks. være tale om billeder eller videoer af
særlig krænkende karakter, der skal henføres til
det foreslåede stk. 2, hvis det har pornografisk karakter,
herunder hvis der foregår en seksuel aktivitet, uanset om en
eller flere personer er afbildet. Omvendt vil billeder af en
person, der poserer nøgen, fortsat i almindelighed skulle
henføres til § 264, stk. 1.
Forslaget til stk. 2 vil endvidere i almindelighed omfatte
tilfælde, hvor et enkelt nøgenbillede gøres
offentligt tilgængelig på internettet. Gøres
billedet ikke offentligt tilgængeligt på internettet,
men er delingen målrettet den afbildedes nærmeste eller
daglige omgangskreds, herunder kolleger, skole- eller
uddannelseskammerater eller familie, vil denne målrettede
deling i sig selv kunne føre til, at der foreligger
særligt skærpende omstændigheder. Omvendt vil
deling af billedet i en mere snæver kreds skulle
henføres til § 264 d, stk. 1.
Der vil også kunne tænkes tilfælde, hvor
oplysningerne ikke har seksuel karakter, men vedrører andre
forhold af privat karakter, f.eks. sygdom, politiske og
økonomiske forhold, herunder insolvens, hvis uberettigede
videregivelse - eventuelt med økonomisk vinding for
øje eller andet skademotiv - vil kunne have betydelige
skadevirkninger for den forurettede. Også i sådanne
tilfælde vil der kunne foreligge sådan særligt
skærpende omstændigheder, at straffastsættelsen
bør ske efter den skærpede strafferamme i forslaget
til § 264 d, stk. 2.
Det er med forslaget forudsat, at der skal ske en
forhøjelse af straffen med en tredjedel i forhold til den
straf for overtrædelse af straffelovens § 264 d, der
ellers ville blive fastsat af domstolene. Dette indebærer
eksempelvis, at en sag om en digital sexkrænkelse i form af
udbredelse af et eller få nøgenbilleder på
internettet i en større kreds af personer vil skulle
straffes med mindst 60 dages fængsel.
Forslaget vil også gælde, selv om sager om digitale
sexkrænkelser i forvejen kan straffes med indtil 2 års
fængsel, jf. straffelovens § 232.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Den skærpede strafferamme forudsættes anvendt ved
særligt grove overtrædelser af straffelovens § 264
d, uanset om den konkret forskyldte straf fastsættes til
mindre end fængsel i 6 måneder. Ændringen er dog
kun tilsigtet at skulle finde anvendelse på visse
overtrædelser, der også i dag ville føre til
udmåling af en fængselsstraf.
Ved efterforskning af forhold, der kan henføres til den
foreslåede § 264 d, stk. 2, vil der - når
betingelserne i øvrigt er opfyldt - kunne anvendes de
straffeprocessuelle tvangsindgreb, som kræver et
strafmaksimum på mindst 1 år og 6 måneders
fængsel, eksempelvis varetægtsfængsling efter
retsplejelovens § 762, stk. 1, medmindre
lovovertrædelsen kan ventes at ville medføre straf af
bøde eller fængsel i højst 30 dage, jf.
retsplejelovens § 762, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts
2018.
Loven finder anvendelse på forhold, der er begået
efter lovens ikrafttræden, jf. straffelovens § 3, stk.
1.
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget
lovgivningskompetencen på det strafferetlige område.
For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der
er derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte
lovforslaget i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 977 af 9. august 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | | | | § 232.
… | | 1. I § 232 indsættes som stk. 2: »Stk.
2. Ved fastsættelse af straffen skal der lægges
vægt på den særlige krænkelse, der er
forbundet med lovovertrædelsen.« | | | | | | | § 264 d.
… | | 2. I § 264 d indsættes som stk. 2: »Stk.
2. Foreligger der under hensyn til oplysningernes eller
videregivelsens karakter og omfang eller antallet af berørte
personer særligt skærpende omstændigheder, kan
straffen stige til fængsel indtil 2 år.« | | | | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. marts
2018. | | | | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. | | | |
|