Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 15. marts 2018
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og justitsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2 og 3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. december
2017 og var til 1. behandling den 12. december 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 2. oktober 2017 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 404 (folketingsåret
2016-17). Den 6. december 2017 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, EL, LA, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (RV og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse. Mindretallet vil stemme for
det af justitsministeren under nr. 3 stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (IA) vil ved 3. behandling stemme
hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis,
Venstres, Liberal Alliances og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget har noteret sig justitsministerens besvarelse
af spørgsmål nr. 3 vedrørende
ændringsforslag nr. 1 til lovforslaget om pålæg
om behandling ved idømmelse af bødestraf for
blufærdighedskrænkelse. Partierne opfordrer
justitsministeren til inden udgangen af 2018 at overveje fordele og
ulemper ved en ordning med pålæg om behandling til
personer, der straffes med bøde for overtrædelse af
straffelovens § 232.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at EL støtter lovforslaget og
justitsministerens ændringsforslag om at hæve
strafferammen for digitale sexkrænkelser fra 2 til 3
år, idet der henvises til Straffelovrådets vurdering
om, at strafudmålingen på området hidtil har
været uproportional i forhold til forbrydelser af tilsvarende
grov karakter. EL støtter forslaget om en yderligere
strafstigning, fordi flere sager i offentligheden har antydet en
tendens til, at forbrydelser af denne art ikke har fået
tilstrækkelig opmærksomhed, og EL håber dermed
på en generalpræventiv effekt. EL mener også, at
det er en fejl, at billeder taget i frit tilgængeligt
område ikke er omfattet af lovforslaget, fordi rigtig mange
kærestepar fotograferer hinanden, f.eks. på stranden i
forbindelse med omklædning m.v. Når disse personer
så ikke længere er kærester, kan sådanne
billeder straffrit lægges på internettet. Under
henvisning til svar på spørgsmål 4 vil EL
følge regeringens arbejde med straffelovens § 264
d.
5. Ændingsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF):
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
232 indsættes som 2.
pkt.:
»Den, der straffes med bøde,
skal ligeledes gennemgå et behandlingsforløb, der
tager sigte på at stoppe den adfærd, der ligger til
grund for blufærdighedskrænkelsen.««
[Pålæg om behandling
ved bødestraf for blufærdighedskrænkelse]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, V, EL, LA, SF og KF):
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 264 d, stk. 2, ændres »2
år« til: »3 år«.«
[Forhøjelse af strafferammen
i det foreslåede § 264 d, stk. 2]
Til § 2
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af IA):
3)
»1. marts« ændres til: »15.
april«.
[Ændret
ikrafttrædelsestidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Dansk Folkeparti glæder sig over, at
konsekvensen for blotteri bliver hårdere med dette forslag,
men bemærker samtidig, at de mennesker, der er blottere,
behøver behandling, så risikoen for, at
pågældende person atter gør sig skyldig i
blotteri, begrænses.
Til nr. 2
Det følger af lovforslagets §
1, nr. 2, at strafmaksimum i det foreslåede § 264 d,
stk. 2, fastsættes til 2 års fængsel.
I lyset af de tilkendegivelser, der er
fremkommet under lovforslagets behandling, finder
Justitsministeriet, at strafmaksimum i det foreslåede §
264 d, stk. 2, i stedet bør fastsættes til 3 års
fængsel.
Der er herved ikke tilsigtet nogen
ændring i de forudsætninger med hensyn til
strafudmålingen, som fremgår af bemærkningerne
til lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 3
Det følger af lovforslagets §
2, at loven træder i kraft den 1. marts 2018.
Da lovforslaget endnu ikke er
færdigbehandlet i Folketinget, foreslås det at udskyde
lovens ikrafttrædelsestidspunkt til den 15. april 2018.
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod Poulsen (DF) Susanne
Eilersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Per Nørhave (DF)
Lise Bech (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Carl Holst (V) Michael Aastrup
Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader
(KF) Simon Kollerup (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Mette Reissmann
(S) Mogens Jensen (S) nfmd.
Rasmus Prehn (S) Trine Bramsen (S) Kaare Dybvad (S) Rosa Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Josephine Fock (ALT) Sofie
Carsten Nielsen (RV) Zenia Stampe (RV) Karsten Hønge (SF)
Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 115
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsoversigt og
høringssvar, fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | 2. udkast til betænkning | 6 | 3. udkast til betænkning | 7 | 4. udkast til betænkning | 8 | Ændringsforslag fra
justitsministeren | 9 | 5. udkast til betænkning | 10 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren | 11 | 6. udkast til betænkning | 12 | 7. udkast til betænkning | 13 | Trine Baumbachs artikel »Om retten
til privatliv og Straffelovrådets betænkning om freds-
og ærekrænkelser« fra Tidsskrift for Kriminalret
(TFK 2017.376) |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 115
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvad den gældende
strafferamme er for blufærdighedskrænkelse og digitale
sexkrænkelser, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om behandlingsdomme, som domstolene
ikke har i dag, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm., om det er muligt i lovteksten at
anføre, hvad retten i sanktionsmæssig henseende
»skal« gøre, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om ministerens kommentar til Trine
Baumbachs artikel »Om retten til privatliv og
Straffelovrådets betænkning om freds- og
ærekrænkelser« til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
|