Skriftlig fremsættelse (30. november
2017)
Sundhedsministeren
(Ellen Trane Nørby):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ioniserende
stråling og strålebeskyttelse
(Strålebeskyttelsesloven)
(Lovforslag nr. L 114)
Regeringen vil
med dette lovforslag indføre tidssvarende rammer for
strålebeskyttelsen, som sikrer overholdelse af Danmarks
internationale forpligtelser samt styrings- og tilsynsredskaber,
som tager højde for den teknologiske udvikling ved brug af
stråleudstyr - herunder som led i diagnostik og behandling i
sundhedsvæsenet.
Den
foreslåede lov vil udgøre grundlaget for beskyttelse
af mennesker og miljø mod skadelige virkninger af
ioniserende stråling ved brug af menneskeskabte eller
naturlige strålekilder eller ved udsættelse for
stråling, uanset om der er tale om planlagte eller
eksisterende bestrålingssituationer eller bestråling,
der skyldes en nødsituation. Der er i hovedtræk tale
om en videreførelse af de eksisterende rammer for
strålebeskyttelse i Danmark.
Formålet
med lovforslaget er todelt: For det første implementerer
forslaget Rådets direktiv 2013/59/Euratom af 5. december 2013
om fastlæggelse af grundlæggende sikkerhedsnormer til
beskyttelse mod de farer, som er forbundet med udsættelse for
ioniserende stråling (herefter betegnet som
strålebeskyttelsesdirektivet).
For det andet
samler lovforslaget de eksisterende lovbestemmelser om
strålebeskyttelse i Danmark i én samlet og
tidssvarende lov. De eksisterende regler på området har
været stort set uændrede i en længere
årrække, og tager således udgangspunkt i lov om
brugen af røntgenstråler m.v. fra 1930 og lov om brug
m.v. af radioaktive stoffer fra 1953.
Der er
således et behov for at opdatere rammerne for
strålebeskyttelsen for at tage højde for den
teknologiske udvikling, herunder ny viden om ioniserende
strålings virkning på mennesker, dyr og miljø.
Et centralt omdrejningspunkt er her de internationalt anerkendte
strålebeskyttelsesprincipper berettigelse, optimering og dosisbegrænsning, som skal danne
grundlag for brugen af stråleudstyr og Sundhedsstyrelsens
tilsyn på området.
Med
lovforslaget vil der samtidig ske en opjustering af
Sundhedsstyrelsens gebyrsatser i forbindelse med
strålebeskyttelse, så de svarer til de nuværende
omkostninger ved Sundhedsstyrelsens strålebeskyttelsesarbejde
tillagt de opgaver, der følger af EU-direktivet. Det
indebærer en samlet gebyrstigning på 6,4 mio. kr.
årligt fra 2018 og frem.
Den
foreslåede lov bemyndiger Sundhedsstyrelsen til at
fastsætte mere detaljerede regler på
bekendtgørelsesniveau. Dette skal ses i lyset af den
særlige tekniske og videnskabelige fagkundskab, som
kræves for at kunne administrere området på
forsvarlig vis. Der er her tale om en videreførelse af den
rolle, som Sundhedsstyrelsen varetager i dag.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.