Fremsat den 30. november 2017 af undervisningsministeren (Merete Riisager)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
(Kapacitetsloft)
§ 1
I lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1143 af 23. oktober 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 8, stk. 2, udgår
»midlertidigt«.
2. I
§ 8, stk. 2, ændres
»en hensigtsmæssig udnyttelse af den eksisterende
samlede kapacitet« til: »et tilstrækkeligt og
varieret uddannelsesudbud til alle unge overalt i landet og en
hensigtsmæssig udnyttelse af den samlede kapacitet,
såvel i det førstkommende, som de efterfølgende
skoleår«.
3. I
§ 8, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»I særlige tilfælde kan
ministeren med virkning for ét skoleår fastlægge
et kapacitetsloft, selvom der ikke er en indstilling fra et eller
flere regionsråd eller er sket høring af den enkelte
institution.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. februar 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund og formål
3. Lovforslagets indhold
3.1. Fastsættelse af kapacitetsloft
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
4. Konsekvenser for landdistrikter
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås den tidsmæssige
begrænsning i gældende ret for fastsættelse af et
kapacitetsloft at udgå, således at
undervisningsministeren fremadrettet efter indstilling fra
regionsrådet og høring af den enkelte institution kan
fastsætte varigheden af et kapacitetsloft til den periode,
der efter ministerens vurdering konkret er behov for. I
særlige tilfælde vil fastsættelsen af et
kapacitetsloft kunne ske uden at afvente en indstilling fra
regionsrådet og en udtalelse fra den berørte
institution.
Anvendelsesområdet for bemyndigelsen til at
fastsætte et kapacitetsloft vil endvidere blive udvidet, idet
et sådant loft efter forslaget også vil kunne
fastsættes med henblik på et tilstrækkeligt og
varieret uddannelsesudbud til alle unge overalt i landet. Det vil
endvidere blive præciseret, at fastsættelse af et loft
med henblik på en hensigtsmæssig udnyttelse af den
samlede kapacitet vil kunne ske både i forhold til den
samlede kapacitet i det førstkommende skoleår, og i
forhold til det forventede kapacitetsbehov i de
efterfølgende skoleår.
De nye, udvidede muligheder for at fastsætte et
kapacitetsloft på institutioner omfattet af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. vil herefter indgå i grundlaget for de
nye regler om elevfordeling, som ministeren agter at
fastsætte administrativt i en ny bekendtgørelse med
virkning for optaget af elever til førstkommende
skoleår.
2. Lovforslagets baggrund og formål
Når nye unge hvert år skal optages på de
almengymnasiale uddannelser (stx og hf), fordeles de på
konkrete gymnasier efter ansøgning. Ansøgerne har
krav på at blive optaget på uddannelsen, hvis de
opfylder adgangsforudsætningerne, men de er ikke garanteret
optagelse på den institution, de søger. Der kan
angives op til fem prioriterede uddannelsesønsker, og hvis
en gymnasial uddannelse er det højest prioriterede
uddannelsesønske, skal der angives mindst to yderligere
uddannelsesønsker, medmindre der ikke udbydes anden
ønsket uddannelse inden for rimelig geografisk afstand fra
elevens bopæl.
Institutioner, der ikke har flere optagelsesberettigede
ansøgere, end de har kapacitet til, skal optage alle. Hvis
der er flere ansøgere, der har en institution som
førsteprioritet, end der er kapacitet til, skal samtlige af
institutionens modtagne ansøgninger sendes til det regionale
fordelingsudvalg med henblik på fordeling af eleverne. Det
regionale fordelingsudvalg afgør fordelingen af elever i
området.
Hvert år er der institutioner, der har flere
førsteprioritetsansøgninger, end de har kapacitet
til, og hvor en del af ansøgerne derfor skal fordeles til
andre institutioner i nærheden. Når dette sker, sker
det på grundlag af en række fordelingskriterier.
Kriterierne fastlægger, hvordan ansøgerne fordeles
mellem institutionerne i fordelingsudvalgets område. De
sikrer gennemsigtighed i ansøgningsprocessen for den enkelte
ansøger og en hensigtsmæssig fordeling af eleverne i
forhold til kapaciteten på institutionerne i
fordelingsudvalgets område.
I 2016 og 2017 fik 95 pct. af eleverne på landsplan
opfyldt deres 1. prioritetsønske. Erfaringerne med de
nuværende regler viser imidlertid, at der er visse
udfordringer.
Det fremgår af »Aftale mellem regeringen,
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti om styrkede gymnasiale uddannelser« af 3. juni
2016, at undervisningsministeren i forlængelse af aftalen om
reform af de gymnasiale uddannelser og med inddragelse af
forligskredsen skal fastlægge nye principper for
elevfordeling ved optagelse på de gymnasiale uddannelser.
En af udfordringerne består i, at tilgængeligheden
til den almene studentereksamen og hf-eksamen kan blive udfordret i
visse udkantsområder. En anden har sammenhæng med de
nuværende fordelingsregler, hvorefter elever bosat med en vis
afstand til almengymnasiale institutioner kommer bagerst i
køen, fordi elevfordelingen i dag overvejende sker ud fra et
afstandskriterium. Elevsammensætningen på nogle skoler
i storbyerne kan også give nogle faglige, pædagogiske
og integrationsmæssige udfordringer.
I forhold til udfordringen med tilgængelighed i visse
udkantsområder ses visse steder, at de unge foretrækker
at søge mod institutioner i de større byer frem for
til den nærmeste institution. Det kan medføre, at
institutionerne i de større byer vokser og derved udhuler
elevgrundlaget i udkantsområderne, så det på
længere sigt kan blive svært at opretholde almene
gymnasiale udbud i nogle udkantsområder.
Lovforslaget har til formål at etablere en ny
lovgivningsmæssig ramme til håndtering af denne
udfordring. Formålet med forslaget er at styrke ministerens
muligheder for at sikre, at der er gymnasial kapacitet geografisk
fordelt i hele landet, således at alle unge uanset deres
bopæl har adgang til et tilstrækkeligt og varieret
uddannelsesudbud overalt i landet.
Det er hensigten at håndtere udfordringen med
afstandskriteriet for fordeling af elever administrativt i en
bekendtgørelse med nærmere regler om elevfordeling.
Bekendtgørelsen vil give mulighed for i særlige
tilfælde begrundet i lokale forhold at imødekomme et
mindre antal ansøgeres førsteprioriterede
ønske om institution, uanset at de ikke opfylder det
grundlæggende afstandskriterium. Det er dog samtidig
hensigten at gøre dette betinget af, at andre
ansøgere med samme institution som førsteprioritet
ikke derved fordeles til en institution, der ikke ligger i rimelig
transportafstand fra deres bopæl. Det er hensigten, at
bekendtgørelsen med denne nye mulighed for at tage lokale
hensyn i elevfordelingen skal gælde med virkning for
optagelsen af elever til førstkommende skoleår.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Fastsættelse af kapacitetsloft
3.1.1. Gældende ret
Det følger af § 8, stk. 1, i lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., at
undervisningsministeren sikrer gymnasiekapaciteten til de
almengymnasiale uddannelser i et sådant omfang, at alle
ansøgere, der opfylder optagelsesbetingelserne efter kapitel
2 i lov om de gymnasiale uddannelser, kan optages, og at alle der
har påbegyndt en uddannelse til en almengymnasial uddannelse,
kan fuldføre denne.
Det fremgår af § 8, stk. 2, at
undervisningsministeren efter indstilling fra et eller flere
regionsråd og efter høring af den enkelte institution
midlertidigt kan fastlægge et kapacitetsloft for en eller
flere institutioner, der er godkendt til at udbyde uddannelsen til
almen studentereksamen eller uddannelsen til hf-eksamen, med
henblik på at sikre en hensigtsmæssig udnyttelse af den
eksisterende samlede kapacitet.
Det følger af bestemmelsen, at undervisningsministeren
midlertidigt og efter indstilling fra et eller flere
regionsråd og høring af den enkelte institution kan
gribe ind over for institutioner, der fastsætter så
høj en elevkapacitet, at det vil være til skade for en
hensigtsmæssig udnyttelse af den samlede eksisterende
kapacitet, herunder særligt på de små
institutioner. Konsekvensen af et udmeldt kapacitetsloft er
således, at den pågældende institution ikke
må udvide klassekapaciteten udover loftet. Da en institutions
udvidelse af sin kapacitet også kan have negativ betydning
for varetagelsen af hensynet til en hensigtsmæssig
kapacitetsudnyttelse i en anden region end den region, i hvilken
institutionen eller institutionerne er beliggende, kan ministerens
adgang til at fastlægge et midlertidigt kapacitetsloft i
sådanne situationer udnyttes efter indstilling herom fra
regionsrådet i den anden region.
Det er forudsat i bemyndigelsen, at et kapacitetsloft efter
indstilling fra et regionsråd kan gives for ét
år ad gangen og maksimalt forlænges til to år.
Der henvises til Folketingstidende, 2004-2005, B, betænkning
over L 106, side 1347.
Af § 14, stk. 2, i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., fremgår det, at
et forpligtende samarbejde omfatter koordineringen af
institutionernes kapacitet, udbud af studieretninger m.v. Det
følger af § 14, stk. 4, at undervisningsministeren kan
fastsætte regler om de forpligtende samarbejder og om
regionsrådets udøvelse af dets beføjelser.
Bemyndigelsen i § 14, stk. 4, er aktuelt udmøntet
ved bl.a. § 24 i bekendtgørelse nr. 108 af 4. februar
2016 om optagelse på de gymnasiale uddannelser, hvori
processen for institutionernes kapacitetsfastsættelse og
indmeldelse heraf fremgår, herunder at regionsrådet
senest den 1. februar skriftligt skal give Undervisningsministeriet
besked om den samlede fastsættelse af optagelseskapaciteten i
regionen, herunder hvordan den er fordelt på de enkelte
institutioner. Gældende lovgivning indeholder ingen frist
for, hvornår et kapacitetsloft kan fastsættes.
3.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Visse steder er det en udfordring, at de unge foretrækker
at søge mod institutioner i de større byer frem for
til nærmeste institution. Hertil kommer, at der er faldende
antal unge mellem 15 og 17 år, hvorfor det samlede
kapacitetsbehov vurderes at falde de kommende år, dog med
regionale forskelle. Det kan medføre, at institutionerne i
de større byer fortsat vil have tilstrækkelig
søgning til at udnytte deres kapacitet, mens elevgrundlaget
i udkantsområderne udhules eller svækkes. På
længere sigt kan det betyde, at det kan blive svært at
opretholde almene gymnasiale udbud i nogle udkantsområder, i
hvert fald de steder, hvor det ikke er muligt (i tide) f.eks. ved
uddannelsescampusdannelser og samarbejde mellem flere institutioner
at supplere sådanne udbud med udbud af andre
ungdomsuddannelser eller dele heraf, herunder
erhvervsuddannelser.
For at kunne håndtere dette mere hensigtsmæssigt
foreslås det at ophæve den gældende
tidsmæssige begrænsning for undervisningsministerens
adgang til efter lovens § 8, stk. 2, at fastsætte et
kapacitetsloft for en eller flere institutioner. Ministeren vil
herefter kunne fastsætte varigheden for et kapacitetsloft til
den periode, der efter ministerens vurdering konkret er behov
for.
Et kapacitetsloft kan være en foranstaltning, der hindrer
udvidelse af kapaciteten, men det kan også være en
foranstaltning, der beskærer den eksisterende kapacitet for
en eller flere institutioner, for eksempel for at kunne give tid
til ovennævnte lokale supplering af udbud af uddannelser.
Et kapacitetsloft kan således efter forslaget
fastsættes for mere end et år ad gangen. Det er dog
ikke hensigten at fastsætte et kapacitetsloft for
længere end tre skoleår ad gangen. Efter den fastsatte
periode på højst tre år vil loftet automatisk
bortfalde, og hvis der fortsat er behov herfor, vil et loft skulle
besluttes på ny. Meddelelse af et nyt loft vil skulle opfylde
betingelserne for fastsættelse af et kapacitetsloft på
ny. Der vil, hvor betingelserne er opfyldt, ikke være noget
til hinder for, at en institution flere gange i umiddelbar
forlængelse af hinanden pålægges et
kapacitetsloft.
Kapacitetsloft vil normalt blive fastsat på baggrund af en
henvendelse til Undervisningsministeriet fra et regionsråd
eller en eller flere institutioner, der som følge af
søgemønstret må forventes at få eller har
fået færre ansøgere, end de kan optage med deres
kapacitet. Undervisningsministeriet vil i disse situationer
indhente en indstilling fra de berørte regionsråd og
gennemføre en høring af den eller de berørte
institutioner, inden der træffes beslutning om
fastsættelsen af et kapacitetsloft. Imidlertid kan der
være situationer, hvor Undervisningsministeriet først
bliver bekendt med problemstillingen, når det regionale
fordelingsudvalg er i gang med fordelingsprocessen. Der kan i
sådanne tilfælde være behov for, at et
kapacitetsloft fastsættes straks uden at afvente indhentelse
af indstillinger fra regionsråd eller høring af den
berørte institution. Det vil være tilfældet,
hvis øjemedet med fastsættelsen af et kapacitetsloft
ellers ville forspildes, eller hvis selve fordelingsprocessen
ellers ville skulle sættes i bero på at afvente
indhentelse af indstillinger fra regionsråd og
gennemførelse af en høring af den berørte
institution.
Forslaget indebærer, at undervisningsministeren i
sådanne særlige tilfælde vil kunne
fastlægge et kapacitetsloft, selvom der ikke er en
indstilling fra et eller flere regionsråd eller er sket
høring af den eller de berørte institutioner.
Afhængigt af de tidsmæssige omstændigheder vil
der eventuelt kunne gennemføres en høring af den
eller de berørte institutioner med en meget kort frist
på ned til én dag, hvorved det alene er indhentelse af
en indstilling fra regionsrådet, der mangler.
Regionsråd og institutioner omfattet af kapacitetsloftet
vil have mulighed for at gøre indsigelse over
kapacitetsloftet. Undervisningsministeren vil i så fald
være forpligtet til at revurdere kapacitetsloftet og
eventuelt annullere eller ændre det. En annullation eller
ændring kan i givet fald indebære, at ansøgere,
der ellers var blevet afskåret fra optagelse på det
pågældende gymnasium, efterfølgende vil kunne
optages på baggrund af fordelingsudvalgets fornyede
stillingtagen.
Den foreslåede adgang til i særlige tilfælde
at fastsætte et kapacitetsloft uden en indstilling fra
regionsrådet og en udtalelse fra den berørte
institution, vil alene kunne blive anvendt til fastsættelse
af et kapacitetsloft med virkning for ét skoleår. En
forlængelse af et sådant kapacitetsloft vil kunne ske
på baggrund af en indstilling fra regionsrådet og en
udtalelse fra den berørte institution.
Endvidere foreslås anvendelsesområdet for
bemyndigelsen til at fastsætte kapacitetsloft udvidet. Med
udvidelsen vil undervisningsministeren kunne fastsætte et
kapacitetsloft med henblik på et tilstrækkeligt og
varieret uddannelsesudbud til alle unge overalt i landet. Endelig
foreslås det præciseret, at fastsættelse af et
loft med henblik på en hensigtsmæssig udnyttelse af den
samlede kapacitet vil kunne ske både i forhold til den
samlede kapacitet i det førstkommende skoleår, og i
forhold til det forventede kapacitetsbehov i de
efterfølgende skoleår.
Hermed vil der være bedre muligheder for at sørge
for, at den tilpasning af kapaciteten for de almengymnasiale
uddannelser, som må forventes at skulle ske i de kommende
år, vil kunne ske på en sådan måde, at der
fortsat vil være et tilstrækkeligt og varieret udbud af
disse uddannelser over alt i landet.
Formålet med forslaget er at styrke ministerens muligheder
for at sikre, at der er gymnasial kapacitet geografisk fordelt i
hele landet, således at alle unge uanset deres bopæl
har adgang til et tilstrækkeligt og varieret uddannelsesudbud
overalt i landet. Det vil også medvirke til at sikre
ministerens mulighed for at varetage forpligtelsen i lovens §
8, stk. 1, til at sikre kapaciteten til de almengymnasiale
uddannelser i sådant omfang, at alle ansøgere, der
opfylder optagelsesbetingelserne til disse uddannelser, kan
optages.
Gældende lovgivning indeholder ingen frist for,
hvornår et kapacitetsloft kan fastsættes. Der
ændres med forslaget ikke ved processen for
fastlæggelse af et kapacitetsloft. Det vil dog typisk blive
udmeldt i tidsrummet mellem regionernes indmelding til
Undervisningsministeriet om institutionernes optagelseskapacitet,
der sker senest den 1. februar, og den endelige fordeling af
eleverne går i gang. For at tage højde for
institutionernes optagelseskapacitet det kommende skoleår,
foreslås loven at træde i kraft den 1. februar
2018.
Sideløbende med dette lovforslag vil der i en
bekendtgørelse med nærmere regler om elevfordeling
blive givet en vis adgang til, at fordelingsudvalgene
undtagelsesvis kan tage lokale, saglige hensyn, herunder fravige
afstandskriteriet, så der ikke sker forfordeling af elever,
som ikke bliver tilgodeset af afstandskriteriet eller af reglen om
fordel på grund af lang transporttid. F.eks. kan der laves
kriterier, så elever, der kommer fra et område, hvor
der ikke er andre institutioner så tæt på, ikke
kommer i en situation, hvor de skal køre forbi den
nærmeste institution, fordi der er elever, der bor i et andet
område, der med afstandskriteriet kan komme ind på den
institution, der ellers er tættest på det første
område, og der for eleverne i det andet område er andre
muligheder. Dermed vil fordelingsudvalget undtagelsesvist kunne
afvige fra visse af de fastsatte fordelingskriterier og foretage et
lokalt skøn.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr.
1-3, og bemærkningerne hertil.
4. Konsekvenser for landdistrikter
Formålet med forslaget er at styrke ministerens muligheder
for at sikre, at der er gymnasial kapacitet, der er geografisk
fordelt i hele landet, således at alle unge uanset deres
bopæl har adgang til et tilstrækkeligt og varieret
uddannelsesudbud overalt i landet.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Med lovforslaget tillægges regionsråd og
fordelingsudvalg inden for deres lovbundne kompetence i forhold til
kapacitetsstyring på det almengymnasiale område ikke
nye administrative opgaver. Ændringen i tidsperspektiverne i
forhold til fastsættelse af et kapacitetsloft vil efter
Undervisningsministeriets vurdering ikke belaste regionsråd
og fordelingsudvalg i et omfang, der vil medføre
væsentlige merudgifter til administrationen.
Kapacitetsloft på institutioner vil kunne komme med i
betragtning ved administration af investeringsrammer ifølge
bemærkninger til lov nr. 707 af 8. juni 2017 om
indførelse af investeringsrammer på
selvejeområdet, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 184 som
fremsat, side 6. Heraf fremgår,
at et kriterium i forbindelse med prioritering af udmeldte
investeringer bl.a. vil kunne være institutionspolitiske
hensyn.
Lovforslaget vil endvidere ikke indebære økonomiske
og administrative konsekvenser for stat og kommuner.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke væsentlige administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 11. oktober 2017
til den 25. oktober 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikerne, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Ungdoms Fællesråd,
Danske Erhvervsskoler og Gymnasier - Bestyrelserne, Danske
Erhvervsskoler og Gymnasier - Lederne, Danske Gymnasieelevers
Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske Regioner, Det Nationale
Dialogforum for Uddannelses- og Erhvervsvejledning,
Erhvervsskolelederne i Danmark, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af tekniske og
administrative tjenestemænd (TAT), FSR - danske revisorer,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Gymnasiernes Bestyrelsesforening,
Gymnasieskolernes Lærerforening, Handelsskolernes
Lærerforening, Institut for Menneskerettigheder, KL,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, Lederforeningen for VUC, Lederne, Danmarks
Private Skoler - grundskoler og gymnasier, Rigsrevisionen,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser,
Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse
(VEU-rådet), Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet
for Ungdomsuddannelser, Uddannelsesforbundet, Ungdommens
Uddannelsesvejledning Danmark (UUDK) og VUC
Bestyrelsesforening.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i §
8, stk. 2, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v., kan undervisningsministeren efter
indstilling fra et eller flere regionsråd og efter
høring af den enkelte institution midlertidigt
fastlægge et kapacitetsloft for en eller flere institutioner,
der er godkendt til at udbyde uddannelsen til almen
studentereksamen eller uddannelsen til hf-eksamen, med henblik
på at sikre en hensigtsmæssig udnyttelse af den
eksisterende samlede kapacitet.
Det foreslås i § 8, stk. 2, at ordet midlertidigt udgår af
bestemmelsen.
Forslaget indebærer en ophævelse
af den gældende tidsmæssige begrænsning for
ministerens adgang til efter lovens § 8, stk. 2, at
fastlægge et kapacitetsloft for en eller flere institutioner.
Ministeren vil herefter kunne fastsætte varigheden for et
kapacitetsloft til den periode, som der efter ministerens vurdering
konkret er behov for. Det er ikke hensigten at fastsætte et
kapacitetsloft for længere end tre skoleår ad gangen.
Meddelelse af et nyt loft vil skulle opfylde betingelserne for
fastsættelse af et kapacitetsloft på ny.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i §
8, stk. 2, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v., kan undervisningsministeren efter
indstilling fra et eller flere regionsråd og efter
høring af den enkelte institution midlertidigt
fastlægge et kapacitetsloft for en eller flere institutioner,
der er godkendt til at udbyde uddannelsen til almen
studentereksamen eller uddannelsen til hf-eksamen, med henblik
på at sikre en hensigtsmæssig udnyttelse af den
eksisterende samlede kapacitet.
Det foreslås i § 8, stk. 2, at undervisningsministeren efter
indstilling fra et eller flere regionsråd og efter
høring af den enkelte institution kan fastlægge et
kapacitetsloft for en eller flere institutioner, der er godkendt
til at udbyde uddannelsen til almenstudentereksamen eller
uddannelsen til hf-eksamen, med henblik på at sikre et
tilstrækkeligt og varieret uddannelsesudbud til alle unge
overalt i landet og en hensigtsmæssig udnyttelse af den
samlede kapacitet, såvel i det førstkommende, som i de
efterfølgende skoleår.
Med den foreslåede ændring af
bestemmelsen udvides anvendelsesområdet for bemyndigelsen til
at fastsætte kapacitetsloft. Et sådant loft vil efter
forslaget herefter også kunne fastsættes med henblik
på et tilstrækkeligt og varieret uddannelsesudbud til
alle unge overalt i landet. Det præciseres endvidere, at
fastsættelse af et loft med henblik på en
hensigtsmæssig udnyttelse af den samlede kapacitet vil kunne
ske både i forhold til den samlede kapacitet i det
førstkommende skoleår, og i forhold til det forventede
kapacitetsbehov i de efterfølgende skoleår.
Forslaget indebærer en styrkelse af
ministerens mulighed for at fastlægge et kapacitetsloft.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1. i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i §
8, stk. 2, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v., kan undervisningsministeren efter
indstilling fra et eller flere regionsråd og efter
høring af den enkelte institution midlertidigt
fastlægge et kapacitetsloft for en eller flere institutioner,
der er godkendt til at udbyde uddannelsen til almen
studentereksamen eller uddannelsen til hf-eksamen, med henblik
på at sikre en hensigtsmæssig udnyttelse af den
eksisterende samlede kapacitet.
Det foreslås i § 8, stk. 2, 2. pkt., at ministeren i
særlige tilfælde med virkning for ét
skoleår kan fastlægge et kapacitetsloft, selv om der
ikke er en indstilling fra et eller flere regionsråd eller er
sket høring af den enkelte institution.
Forslaget indebærer, at
undervisningsministeren får adgang til i særlige
tilfælde, såsom tilfælde, hvor dette er
fornødent af tidsmæssige grunde, at fastlægge et
kapacitetsloft uden at afvente en indstilling fra
regionsrådet og en udtalelse fra den berørte
institution. Der er tale om en undtagelse til bestemmelsens 1.
pkt., hvoraf fremgår, at der vil skulle foreligge en
indstilling fra regionsrådet og en udtalelse fra den
berørte institution. Den foreslåede adgang til i
særlige tilfælde at fastlægge et kapacitetsloft
uden en indstilling fra regionsrådet og en udtalelse fra den
berørte institution, vil alene kunne blive anvendt til
fastsættelse af et kapacitetsloft med virkning for ét
skoleår. En forlængelse af et sådant
kapacitetsloft vil kunne ske på baggrund af en indstilling
fra regionsrådet og en udtalelse fra den berørte
institution.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i de
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås med bestemmelsen, at loven
træder i kraft den 1. februar 2018. De nye bestemmelser vil
dermed kunne få virkning for institutionernes optagelse til
de gymnasiale uddannelser fra 1. august 2018 og frem, herunder den
forudgående proces i forbindelse med institutionernes
kapacitetsfastsættelse.
Færøernes Hjemmestyre og
Grønlands Selvstyre lovgiver om egne forhold i relation til
skolevæsenet. Lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. gælder
således ikke for Færøerne og Grønland,
jf. lovens § 65.
På denne baggrund er der ikke en
bestemmelse om territorial gyldighed i lovforslaget.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1143 af 23. oktober 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | § 8.
--- Stk. 2.
Undervisningsministeren kan efter indstilling fra et eller flere
regionsråd og efter høring af den enkelte institution
midlertidigt fastlægge et kapacitetsloft for en eller flere
institutioner, der er godkendt til at udbyde uddannelsen til almen
studentereksamen eller uddannelsen til hf-eksamen, med henblik
på at sikre en hensigtsmæssig udnyttelse af den
eksisterende samlede kapacitet. Stk. 3.
--- | | 1. I § 8, stk. 2, udgår
»midlertidigt«. 2. I § 8, stk. 2, ændres »en
hensigtsmæssig udnyttelse af den eksisterende samlede
kapacitet« til: »et tilstrækkeligt og varieret
uddannelsesudbud til alle unge overalt i landet og en
hensigtsmæssig udnyttelse af den samlede kapacitet,
såvel i det førstkommende, som de efterfølgende
skoleår«. 3. I § 8, stk. 2, indsættes som 2. pkt.: »I særlige tilfælde kan
ministeren med virkning for ét skoleår fastlægge
et kapacitetsloft, selvom der ikke er en indstilling fra et eller
flere regionsråd eller er sket høring af den enkelte
institution.« | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1.
februar 2018. |
|