Fremsat den 4. oktober 2017 af børne- og socialministeren (Mai Mercado)
Forslag
til
Lov om ændring af adoptionsloven
(Bemyndigelse til at indgå aftale med
Færøerne om danske og færøske regler om
adoption)
§ 1
I adoptionsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1821 af 23. december 2015, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 25 d indsættes:
»§ 25 e. Børne-
og socialministeren kan indgå aftale med myndighederne
på Færøerne om forholdet mellem reglerne for
Danmark og Færøerne om adoption. Aftalen finder
anvendelse her i landet efter bekendtgørelse i
Lovtidende.«
§ 2
Loven træder i kraft den 29. juli 2018.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Gældende ret | | | 2.1.1. | Fremmedadoption | | | | 2.1.1.1. National fremmedadoption | | | | 2.1.1.2. International
fremmedadoption | | | 2.1.2. | Tilsyn med adoptionsområdet | | 2.2. | Børne- og Socialministeriets
overvejelser | | 2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning
Det færøske Lagting har besluttet, at
Færøerne overtager sagsområdet person-, familie-
og arveret den 29. juli 2018. Dette omfatter også
adoptionslovgivningen. Som et led i overtagelsen samarbejder
færøske og danske myndigheder om at sikre, at
overtagelsen ikke får betydning for borgernes
retsstilling.
Af regeringsgrundlaget "For et friere, rigere og mere trygt
Danmark" fremgår, at regeringen ønsker et stærkt
fællesskab mellem Danmark, Færøerne og
Grønland, hvor vi styrker samarbejdet om sager af
fælles interesse, og hvor vi giver plads til
forskellighed.
Af regeringsgrundlaget fremgår også, at regeringen i
samarbejde med Færøerne og Grønland vil
fortsætte arbejdet med at reducere
grænsehindringer.
Selvom Færøerne overtager adoptionsområdet,
vil Danmark efter Haagerkonventionen af 29. maj 1993 om beskyttelse
af børn og om samarbejde med hensyn til internationale
adoptioner fortsat være forpligtet til at føre tilsyn
med færøske myndigheders behandling af internationale
fremmedadoptioner. Derudover er det et færøsk
ønske at fortsætte den praksis, hvor
Adoptionsnævnet administrerer en fælles venteliste for
godkendte danske og færøske adoptanter, der
ønsker at adoptere et barn, som de ikke har et nært
slægtskab eller andet særligt tilknytningsforhold til
(fremmedadoption). En udmøntning af disse forhold vil
kræve en aftale mellem danske og færøske
myndigheder. På den baggrund foreslås det, at
børne- og socialministeren får en bemyndigelse til at
indgå aftale om forholdet mellem danske og
færøske regler om adoption.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
I Danmark findes reglerne om adoption i adoptionsloven
(lovbekendtgørelse nr. 1821 af 23. december 2015).
Adoptionsloven er sat i kraft for Færøerne ved
anordning nr. 1169 af 25. november 2006 (adoptionsanordningen).
Anordningen er senest ændret ved anordning nr. 398 af 20.
april 2010 og ved § 11 i lagtingslov nr. 78 af 29. maj 2017 om
ændring i forskellige love inden for sagsområdet
person-, familie- og arveret (Overførsel af myndighed i
forbindelse med overtagelse af sagsområdet).
Adoptionsloven fastlægger
navnlig betingelserne for adoption samt retsvirkningerne af
adoption. Derudover indeholder loven regler om formidling af
børn til adoption og om tilsyn med en adoptionsformidlende
organisation.
I Danmark træffes
afgørelser om adoption af statsforvaltningen, jf.
adoptionslovens § 1. Statsforvaltningens afgørelser om
adoption kan som udgangspunkt påklages til Ankestyrelsen, jf.
§ 29 b, stk. 1. Afgørelser om godkendelse som adoptant
træffes af adoptionssamrådet, og disse
afgørelser kan påklages til Adoptionsnævnet, jf.
§ 25 a og § 25 b, stk. 3.
Børne- og socialministeren
kan efter adoptionslovens § 30 give en privat organisation
tilladelse til at yde adoptionshjælp ved international
adoption. Adoptionshjælp omfatter bl.a. formidling af
udenlandske børn til adoption i Danmark. Ankestyrelsen
fører efter § 31 b tilsyn med en organisation, der har
fået en sådan tilladelse.
Børne- og socialministeren
godkender desuden efter § 30 d, stk. 1, fra hvilke lande
børn kan adopteres til Danmark og Færøerne, og
kan træffe beslutning om at stoppe yderligere adoptioner fra
disse lande. Ankestyrelsen godkender en formidlende organisations
samarbejdspartner i et land, som børne- og socialministeren
har godkendt, jf. § 30 d, stk. 2.
Afgørelser om adoption samt
om godkendelse som adoptant træffes på
Færøerne af Rigsombudsmanden på
Færøerne, jf. §§ 1 og 4 a, jf. § 25 a,
i adoptionsanordningen.
Rigsombudsmandens afgørelser
om adoption kan som udgangspunkt påklages til børne-
og socialministeren, mens afgørelser om godkendelse som
adoptant kan påklages til Adoptionsnævnet, jf.
anordningens § 25 b samt § 33 i bekendtgørelse nr.
287 af 26. marts 2007 for Færøerne om adoption.
Den 29. juli 2018 overtager de færøske myndigheder
adoptionslovgivningen som led i en overtagelse af sagsområdet
person-, familie- og arveret, jf. lagtingslov nr. 69 af 29. maj
2017 om ændring i lagtingslov om kompetencen over sager og
sagsområder (Overtagelse af sagsområdet person-,
familie- og arveret).
Som led i de færøske
myndigheders overtagelse af sagsområdet person-, familie- og
arveret udarbejdede Børne- og Socialministeriet i december
2016 rapporten "Færøernes overtagelse af
sagsområdet person-, familie- og arveretten", der indeholder
beskrivelser af forskellige aspekter og problemstillinger ved
overtagelsen samt forslag til løsninger af disse
problemstillinger, bl.a. på adoptionsområdet.
På denne baggrund er der med virkning fra overtagelsen ved
§ 11 i lagtingslov nr. 78 af 29. maj 2017 om ændring i
forskellige love inden for sagsområdet person-, familie- og
arveret (Overførsel af myndighed i forbindelse med
overtagelse af sagsområdet) foretaget en række
ændringer af myndighedsstrukturen på
adoptionsområdet på Færøerne. Efter disse
ændringer overtager Familieforvaltningen som udgangspunkt
Rigsombudsmandens opgaver på adoptionsområdet, og
Familieforvaltningens afgørelser vil kunne indbringes for
Klageudvalget i sociale-, familie- og sundhedsanliggender.
Landsstyremanden overtager de opgaver, der tilkommer børne-
og socialministeren, bortset fra kompetencen til at behandle
klagesager, der vil blive tillagt Klageudvalget i sociale-,
familie- og sundhedsanliggender.
Overordnet set svarer
adoptionsreglerne for Danmark til de regler, der gælder for
Færøerne. Der er dog en række
lovændringer, som ikke er sat i kraft for
Færøerne, og ved ikraftsættelsen af
adoptionslovgivningen er den blevet tilpasset de
færøske forhold.
2.1.1. Fremmedadoption
Efter § 28 i adoptionsloven og § 27 a i
adoptionsanordningen skal den, der har bopæl henholdsvis i
Danmark eller på Færøerne, adoptere efter
reglerne i adoptionslovgivningen for den pågældende
landsdel. Det betyder, at det er adoptionsansøgerens
bopæl, der er afgørende for, hvilken lovgivning der
skal anvendes. Den danske adoptionslov finder således
anvendelse, hvis ansøgeren har bopæl i Danmark, uanset
om sagen drejer sig om adoption af et barn, der har bopæl i
Danmark, på Færøerne eller i udlandet, mens
adoptionslovgivningen for Færøerne finder anvendelse,
hvis ansøgeren har bopæl på
Færøerne, uanset om sagen drejer sig om adoption af et
barn, der har bopæl i Danmark, på Færøerne
eller i udlandet.
Ved adoption af et barn, som ansøgeren ikke har en
familiemæssig tilknytning til (såkaldt
fremmedadoption), træffer adoptionssamrådet i Danmark
efter adoptionslovens § 25 a, afgørelse om godkendelse
som adoptant, hvis ansøgeren bor i Danmark. Rigsombudsmanden
på Færøerne træffer afgørelsen,
hvis ansøgeren bor på Færøerne, jf.
adoptionsanordningens § 4 a, jf. § 25 a.
En godkendelse som adoptant kan anvendes enten til adoption af
et barn, der har bopæl i Danmark eller på
Færøerne (såkaldt national adoption, jf. punkt
2.1.1.1.), eller til adoption af et barn med bopæl i et andet
land (såkaldt international adoption, jf. punkt
2.1.1.2.).
Børn til national adoption i Danmark og på
Færøerne formidles af Adoptionsnævnet, jf.
§ 64 i bekendtgørelse nr. 1863 af 23. december 2015 om
adoption og § 31 i bekendtgørelse nr. 1607 af 12.
december 2016 for Færøerne om godkendelse som
adoptant, mens Danish International Adoption (DIA) formidler
udenlandske børn til international adoption i Danmark og
på Færøerne. DIA er for tiden den eneste
organisation, der er godkendt til at formidle udenlandske
børn til adoption i Danmark og på
Færøerne, jf. henholdsvis § 30 i adoptionsloven
og § 27 d i adoptionsanordningen.
Et barn kan først adopteres efter reglerne om
fremmedadoption, når barnet er blevet frigivet hertil.
Frigivelseskompetencen ligger ved national adoption i Danmark hos
statsforvaltningen og på Færøerne hos
Rigsombudsmanden. Bor barnet i udlandet, træffes beslutning
om frigivelse af barnet til adoption af myndighederne i det land,
hvor barnet bor (international adoption). I Danmark tager
Ankestyrelsen eller statsforvaltningen stilling til den udenlandske
frigivelse, jf. adoptionslovens § 31 a, og på
Færøerne tager Rigsombudsmanden stilling til denne,
jf. § 25 og § 26, stk. 1, i bekendtgørelse for
Færøerne om godkendelse som adoptant.
Den nuværende retstilstand giver klarhed over, hvor en
ansøgning om adoption og en ansøgning om godkendelse
som adoptant skal indgives. En ansøger kan således
ikke vælge at ansøge det sted, hvor
godkendelsesreglerne måtte være mest gunstige for den
pågældende.
Godkendte adoptanter står på en venteliste til at
adoptere et barn. Der er fælles ventelister for danske og
færøske godkendte adoptanter, uanset om de
søger national adoption, hvor ventelisten administreres af
Adoptionsnævnet, eller international adoption, hvor
ventelisten administreres af DIA.
En godkendelse som adoptant, der er meddelt i en del af riget,
kan anvendes i en anden del af riget. Hvis eksempelvis en
adoptionsansøger, der bor på Færøerne, er
blevet godkendt som adoptant på Færøerne og er
kommet på venteliste til national adoption, vil
ansøgeren beholde sin godkendelse og plads på
ventelisten, selvom ansøgeren flytter til Danmark.
2.1.1.1. National fremmedadoption
Når et barn med bopæl i Danmark frigives til
national fremmedadoption, foretages der en udvælgelse af,
hvem der blandt de godkendte adoptanter på den relevante
venteliste kan adoptere barnet. Denne udvælgelse kaldes
matchning.
Den fælles danske og færøske venteliste til
national adoption medfører, at Adoptionsnævnet matcher
børn, der er frigivet til national fremmedadoption, med
godkendte ansøgere, medmindre frigivelsen er sket med
henblik på, at barnet adopteres af en bestemt ansøger.
Dette gælder både børn, der frigives af
statsforvaltningen og af Rigsombudsmanden på
Færøerne. Tilsvarende kan adoptionsansøgerne
på ventelisten være godkendt af adoptionssamrådet
i Danmark eller af Rigsombudsmanden på
Færøerne.
Adoptionsnævnets udvælgelse (matchning) af
ansøgere til national adoption sker ud fra en vurdering af,
hvilken ansøger der er bedst egnet til at adoptere det
konkrete barn, uanset om ansøgeren bor i Danmark eller
på Færøerne, jf. § 27, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1864 af 23. december 2015 om
forretningsordenen for Adoptionsnævnet.
2.1.1.2. International fremmedadoption
Danmark har tiltrådt Haagerkonventionen af 29. maj 1993 om
beskyttelse af børn og om samarbejde med hensyn til
internationale adoptioner (Haagerkonventionen om adoption). Den
trådte i kraft for Danmark den 1. november 1997, jf.
bekendtgørelse nr. 125 af 4. december 1997. Konventionen er
gennemført i dansk ret ved adoptionsloven, der indeholder
bestemmelser om udpegning af en centralmyndighed (Ankestyrelsen)
for konventionen. Konventionen er sat i kraft for
Færøerne, jf. bekendtgørelse nr. 6 af 1.
februar 2007.
Konventionen indeholder bestemmelser om international kompetence
i sager om adoption samt anerkendelse og fuldbyrdelse af
afgørelser om adoption. Herudover indeholder konventionen
regler om internationalt samarbejde om adoption m.v.
Konventionen har til formål at sikre, at internationale
adoptioner finder sted til barnets bedste og med respekt for de
grundlæggende rettigheder, som er anerkendt i international
ret. Det drejer sig bl.a. om at hindre
børnebortførelser og salg af eller handel med
børn.
Som konventionsland er Danmark forpligtet til at sikre, at alle
adoptioner finder sted i overensstemmelse med konventionens
principper, uanset om adoptionen sker fra et konventionsland eller
fra et land, der ikke har tilsluttet sig konventionen.
Efter adoptionslovens § 30 d, stk. 1, bestemmer
børne- og socialministeren, i hvilke lande en
adoptionsformidlende organisation kan tillades at yde
adoptionshjælp, dvs. fra hvilke lande børn kan
formidles til adoption i Danmark og på Færøerne.
Det er ligeledes børne- og socialministeren, der kan stoppe
adoption fra bestemte lande.
Efter bestemmelsens stk. 2 bestemmer Ankestyrelsen, hvilke
myndigheder, organisationer m.v. i lande omfattet af stk. 1 en
adoptionsformidlende organisation kan samarbejde med om
adoptionshjælp og formidling af børn til adoption.
Børne- og socialministeren har som nævnt i punkt
2.1.1. akkrediteret DIA til at formidle børn med bopæl
i udlandet til international adoption til godkendte
adoptionsansøgere. DIA administrerer fælles
ventelister for adoptionsansøgere, der ønsker at
adoptere et barn fra udlandet, uanset om ansøgeren bor i
Danmark eller på Færøerne.
2.1.2. Tilsyn med adoptionsområdet
Efter § 31 b, stk. 1, i adoptionsloven fører
Ankestyrelsen løbende og regelmæssigt tilsyn med en
adoptionsformidlende organisation, for tiden alene DIA. Tilsynet
omfatter organisationens generelle faglige kvalifikationer,
økonomiske og organisatoriske forhold samt
fastsættelse og opkrævning af gebyrer og behandlingen
af konkrete adoptionssager.
Bestemmelserne om Ankestyrelsens tilsyn med en
adoptionsformidlende organisation blev indsat i adoptionsloven ved
lov nr. 1740 af 22. december 2015 om et nyt adoptionssystem m.v.
Denne lov er ikke sat i kraft for Færøerne. Gennem
tilsynet med DIA's virksomhed i Danmark omfatter tilsynet reelt
også DIA's behandling af adoptionssager vedrørende
Færøerne, da behandlingen af disse sager i praksis
foregår i Danmark.
Herudover fører Adoptionsnævnet generelt tilsyn med
adoptionsområdet i Danmark og på Færøerne.
Dette indebærer et tilsyn med adoptionssamrådene og
Rigsombudsmanden på Færøerne.
Adoptionsnævnet har desuden til opgave at afgive udtalelser
om generelle og konkrete forhold, som har betydning for
Ankestyrelsens tilsyn med en adoptionsformidlende organisation, jf.
§§ 22-25 i bekendtgørelse om forretningsordenen
for Adoptionsnævnet.
Til brug for sit tilsyn med en adoptionsformidlende organisation
kan Ankestyrelsen trække på Adoptionsnævnets
lægefaglige kompetencer, eksempelvis ved at bede nævnet
gennemgå nogle adoptionssager med henblik på at belyse
nærmere beskrevne problemstillinger og temaer, som
indgår i tilsynet.
2.2. Børne- og Socialministeriets
overvejelser
Som det fremgår af punkt 2.1., er myndighederne i Danmark
involveret i behandlingen af sager om fremmedadoption, selvom
adoptionsansøgeren er bosat på Færøerne.
Det drejer sig primært om Adoptionsnævnets matchning af
børn, der er frigivet til fremmedadoption. Herudover har
DIA, der har hjemsted i Danmark, tilladelse til at formidle
børn med bopæl i udlandet til godkendte
adoptionsansøgere, uanset om disse bor i Danmark eller
på Færøerne. Endelig træffes
afgørelse om frigivelse af et barn til fremmedadoption af
myndighederne i Danmark eller på Færøerne,
uanset om barnet adopteres af en adoptant, der bor på
Færøerne eller i Danmark.
Hertil kommer det arbejde med sager om international
fremmedadoption, der udføres af Ankestyrelsen som
centralmyndighed i henhold til Haagerkonventionen om adoption.
Endvidere er det myndigheder i Danmark, som beslutter, fra hvilke
lande børn kan adopteres til Danmark og
Færøerne, som kan stoppe adoption fra bestemte lande,
og som kan godkende en adoptionsformidlende organisations
samarbejdspartnere i udlandet.
Der er enighed mellem Sundheds- og Indenrigsministeriet på
Færøerne og Børne- og Socialministeriet i
Danmark om, at den gældende ordning for behandling af sager
om fremmedadoption skal opretholdes efter Færøernes
overtagelse af adoptionslovgivningen.
Efter Børne- og Socialministeriets opfattelse indeholder
adoptionsloven ikke hjemmel hertil, når Færøerne
har overtaget adoptionslovgivningen og overladt behandlingen af
adoptionssager til færøske myndigheder.
Det foreslås derfor, at der i adoptionsloven for
både Danmark og Færøerne indsættes en
bestemmelse, der bemyndiger myndigheder i Danmark og på
Færøerne til at indgå en samarbejdsaftale om
behandlingen af sager om fremmedadoption.
Denne bemyndigelse vil blive udnyttet til at fastsætte
regler, hvorefter adoptionsmyndighederne i en landsdel efter
overtagelsen kan behandle en adoptionssag, selvom sagen har
tilknytning til andre landsdele. Adoptionsmyndighederne i Danmark
skal således kunne behandle en adoptionssag, hvor
adoptionsansøgerne er bosat på
Færøerne.
Samarbejdsaftalen skal ligeledes sikre, at en organisation, der
er godkendt til at formidle børn til international adoption
efter adoptionsloven for Danmark, fortsat kan formidle børn
til adoption i alle dele af riget, og at Ankestyrelsen som
centralmyndighed i henhold til Haagerkonventionen om adoption skal
føre tilsyn med organisationens aktiviteter, herunder
også organisationens aktiviteter på
Færøerne. En samarbejdsaftale skal endvidere sikre, at
det er myndigheder i Danmark, som beslutter, fra hvilke lande
børn kan adopteres til Danmark og Færøerne, som
kan stoppe adoption fra bestemte lande, og som kan godkende en
adoptionsformidlende organisations samarbejdspartnere i
udlandet.
Fremmedadoption er bl.a. karakteriseret ved, at det er
almindeligt, at der går flere år, fra ansøgning
om godkendelse som adoptant indgives, til ansøgeren
får mulighed for at adoptere et barn. Henset til den
nuværende regelharmoni mellem landsdelene vil en godkendt
ansøger, der står på venteliste til
fremmedadoption, kunne flytte mellem Færøerne og
Danmark, uden at det påvirker godkendelsen og
optagelsen/placeringen på ventelisten. Ligeledes vil en
godkendt ansøger kunne søge om forlængelse af
godkendelsen på det sted, hvor den pågældende
bor, selvom godkendelsen er meddelt i en anden landsdel.
Det vil derfor fremgå af aftalen, at
Færøernes overtagelse af adoptionslovgivningen ikke
påvirker den gældende ordning, hvorefter en godkendelse
som adoptant, der er meddelt i en landsdel, anerkendes i en anden
landsdel.
Endelig vil det fremgå af aftalen, at opretholdelse af
aftalen forudsætter, at der fortsat er regelharmoni mellem
reglerne om fremmedadoption i Danmark og på
Færøerne.
Udover samarbejdsaftalen vil Færøerne kunne
få assistance fra de kompetente danske myndigheder, hvis der
opstår adoptionsrelaterede spørgsmål, der
vedrører anerkendelse af udenlandske dokumenter, eller hvis
der opstår behov for kendskab til udenlandsk lovgivning,
eksempelvis i sager om stedbarns- og familieadoptioner.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der i adoptionsloven indsættes en
ny bestemmelse (§ 25 e), der giver børne- og
socialministeren bemyndigelse til at indgå aftale om
forholdet mellem reglerne for Danmark og Færøerne om
adoption.
En sådan aftale skal fastlægge rammerne for
samarbejdet mellem danske og færøske myndigheder om
fremmedadoption efter en færøsk overtagelse af
adoptionsområdet.
Aftalen vil navnlig fastlægge myndigheders og
adoptionsformidlende organisationers kompetencer, når en
adoptionssag har tilknytning til flere landsdele.
Med hensyn til international fremmedadoption vil samarbejdet
indebære, at en adoptionsformidlende organisation formidler
børn fra udlandet til alle landsdele, at tilsynet med
organisationen føres af danske myndigheder, og at danske
myndigheder kan inddrages i sager om godkendelse som adoptant.
Det vil være myndigheder i Danmark, der beslutter, fra
hvilke lande børn kan adopteres til Danmark og
Færøerne. Samtidig vil det være myndigheder i
Danmark, der med virkning for alle landsdele kan stoppe adoption
fra bestemte lande.
Det vil endvidere være myndigheder i Danmark, der
godkender en adoptionsformidlende organisations samarbejdspartner i
de lande, som organisationen er godkendt til at formidle
børn til adoption fra.
Endelig vil en samarbejdsaftale skulle indeholde regler om
opsigelse af aftalen med et vist varsel, eksempelvis hvis den
nuværende regelharmoni på adoptionsområdet
bortfalder, navnlig i relation til godkendelse af adoptanter,
frigivelse af børn til adoption og matchning af børn
og adoptanter.
Det er aftalt med Sundheds- og Indenrigsministeriet på
Færøerne, at Sundheds- og Indenrigsministeriet
fremsætter forslag til lagtingslov, hvorved der i
adoptionsloven for Færøerne med virkning for
overtagelsen af den familieretlige lovgivning den 29. juli 2018
indsættes en bestemmelse, der svarer til den foreslåede
bestemmelse i adoptionslovens § 25 e.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen væsentlige økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 27. juni 2017
til den 9. august 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Ankestyrelsen, Adoption & Samfund, Adoptionstrekanten,
Adoptionsnævnet, Adoptionspolitisk Forum, Advokatfelag
Føroya, Advokatrådet, Amnesty International,
Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns
Vilkår, Danish International Adoption, Danske Advokater,
Danske Familieadvokater, Dansk Psykolog Forening, Dansk
Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Foreningen af Advokater
og Advokatfuldmægtige, Foreningen af Socialchefer i Danmark,
Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen Far til
Støtte for Børn og Forældre, Føroyskir
Sálarfrøðingar, Kommunulæknafelag
Føroya, Koreaklubben, 121 Adoption, Red Barnet,
Rigsombudsmanden på Færøerne,
Sosialráðgevarafelag Føroya, Statsforvaltningen,
Sundheds- og Indenrigsministeriet på Færøerne,
Tænketanken Adoption, Unicef Danmark og
Ættleiðingarfelagið.
| | 9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | Ja | Nej X | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Der er enighed mellem Sundheds- og Indenrigsministeriet på
Færøerne og Børne- og Socialministeriet i
Danmark om, at den gældende ordning for behandling af sager
om fremmedadoption skal opretholdes efter Færøernes
overtagelse af adoptionslovgivningen.
Formålet med forslaget til den foreslåede nye
bestemmelse i § 25 e, 1. pkt., er
at bemyndige børne- og socialministeren til at indgå
aftale med myndighederne på Færøerne om
forholdet mellem reglerne for Danmark og Færøerne om
adoption.
Myndighederne i Danmark er efter gældende ret involveret i
behandlingen af sager om fremmedadoption, selvom
adoptionsansøgeren er bosat på Færøerne.
Det drejer sig blandt andet om matchning af børn, der er
frigivet til national fremmedadoption, hvor Adoptionsnævnet
efter § 27, stk. 1, i bekendtgørelse om
forretningsordenen for Adoptionsnævnet, udvælger den af
de godkendte ansøgere, der efter en konkret vurdering
skønnes bedst egnet til at adoptere barnet.
I henhold til forretningsordenen for Adoptionsnævnet
fører nævnet tilsyn med adoptionssamrådene, jf.
§§ 22-24. Desuden kan Ankestyrelsen anmode nævnet
om at afgive udtalelser om generelle eller konkrete forhold af
betydning for Ankestyrelsens tilsyn med en adoptionsformidlende
organisation, jf. § 25.
Danish International Adoption, der har hjemsted i Danmark, har i
medfør af skrivelse om akkreditering af 1. januar 2016
tilladelse til at yde adoptionshjælp vedrørende
børn, som ikke har bopæl i Danmark. Efter
adoptionslovens § 30 d, stk. 2, er det børne- og
socialministeren, der bestemmer, i hvilke lande en
adoptionsformidlende organisation kan tillades at yde
adoptionshjælp, og Ankestyrelsen bestemmer efter
bestemmelsens stk. 2, med hvilke udenlandske myndigheder,
organisationer m.v. en adoptionsformidlende organisation kan
tillades at samarbejde om adoptionshjælp.
Ankestyrelsen er efter adoptionsbekendtgørelsens §
81 udpeget som centralmyndighed for Danmark efter
Haagerkonventionen om adoption. Ankestyrelsen fungerer ligeledes
som centralmyndighed på Færøerne, jf. § 34,
stk. 2, i bekendtgørelse for Færøerne om
godkendelse som adoptant. Samarbejdsaftalen skal fastlægge
rammerne for samarbejdet mellem danske og færøske
myndigheder om fremmedadoption efter en færøsk
overtagelse af adoptionsområdet. Herefter vil det være
muligt at opretholde den gældende ordning for behandling af
sager om fremmedadoption efter Færøernes overtagelse
af adoptionslovgivningen.
Aftalen vil navnlig fastlægge myndigheders og
adoptionsformidlende organisationers kompetencer, når en
adoptionssag har tilknytning til flere landsdele.
Med hensyn til international fremmedadoption vil samarbejdet
indebærer, at en adoptionsformidlende organisation formidler
børn fra udlandet til alle landsdele, at tilsynet med
organisationen fortsat føres af danske myndigheder i
overensstemmelse med adoptionsloven, og at danske myndigheder kan
inddrages i sager om godkendelse som adoptant og matchningen af
børn til national fremmedadoption.
Det vil efter adoptionslovens § 30 d, stk. 1, fortsat
være myndigheder i Danmark, der beslutter, fra hvilke lande
børn kan adopteres til Danmark og Færøerne.
Samtidig vil det være myndigheder i Danmark, der med virkning
for alle landsdele kan stoppe adoption fra bestemte lande.
Det vil endvidere fortsat være myndigheder i Danmark, der
efter adoptionslovens § 30 d, stk. 2, godkender en
adoptionsformidlende organisations samarbejdspartner i de lande,
som organisationen er godkendt til at formidle børn til
adoption fra.
Endelig vil en samarbejdsaftale skulle indeholde regler om
opsigelse af aftalen med et vist varsel, eksempelvis hvis den
nuværende regelharmoni på adoptionsområdet
bortfalder, navnlig i relation til godkendelse af adoptanter,
frigivelse af børn til adoption og matchning af børn
og adoptanter.
Det er aftalt med myndighederne på Færøerne,
at det færøske Sundheds- og Indenrigsministeriet
fremsætter forslag til lagtingslov, der får virkning
fra overtagelsesdagen, hvorved der i adoptionsloven for
Færøerne indsættes en tilsvarende hjemmel til at
indgå samarbejdsaftalen om fremmedadoption med Danmark.
Bemyndigelsen vil umiddelbart blive benyttet til at indgå
en samarbejdsaftale med Færøerne om fremmedadoption,
sådan at den nuværende retstilstand på
Færøerne kan opretholdes efter en overtagelse af
området, og således at der ikke opstår nye
grænsehindringer. Samarbejdsaftalen vil navnlig indeholde
ovenstående temaer. Samarbejdsaftalen vil træde i kraft
den 29. juli 2018, som er det tidspunkt, hvor Færøerne
overtager adoptionsområdet.
Samarbejdsaftalen vil blive udmøntet ved en ændring
af de gældende forskrifter om adoption, der fastlægger
myndighedernes behandling af adoptionssager. Efter adoptionslovens
§ 25, nr. 2, kan børne- og socialministeren
fastsætte regler om adoptionssagers behandling, og efter
lovens § 25 b, stk. 5, kan ministeren henlægge
yderligere opgaver til Adoptionsnævnet. Med hjemmel i disse
bestemmelser vil der kunne fastsættes regler om danske
myndigheders behandling af sager, der er omfattet af aftalen.
Eksempelsvis kan Adoptionsnævnets opgaver udvides til
også at omfatte afgivelse af udtalelser i sager, hvor en
adoptionsansøger bor på Færøerne.
Det følger af 2. pkt. i den
foreslåede bestemmelse, at en samarbejdsaftale efter
bestemmelsens 1. pkt. finder anvendelse i Danmark efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
Til §
2
Det foreslås i § 2, at loven træder i kraft den
29. juli 2018, hvor Færøerne overtager
sagsområdet person-, familie- og arveret, herunder
adoptionsområdet.
Til §
3
Bestemmelsen i § 3 vedrører lovens territoriale
område. Det foreslås, at loven ikke skal gælde
for Færøerne og Grønland.
Loven skal ikke kunne sættes i kraft for
Færøerne, da det er aftalt med Sundheds- og
Indenrigsministeriet på Færøerne, at Sundheds-
og Indenrigsministeriet fremsætter forslag til lagtingslov,
hvorved der i adoptionsloven for Færøerne med virkning
for overtagelsen af den familieretlige lovgivning den 29. juli 2018
indsættes en bestemmelse, der svarer til den foreslåede
bestemmelse i adoptionslovens § 25 e.
Loven skal ikke kunne sættes i kraft for Grønland,
da den kun vedrører forholdet mellem Danmark og
Færøerne.
Bilag 1.
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I adoptionsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1821 af 23. december 2015, foretages
følgende ændring: | | | | | | | | | 1. Efter
§ 25 d indsættes: "§ 25 e.
Børne- og socialministeren kan indgå aftale med
myndighederne på Færøerne om forholdet mellem
reglerne for Danmark og Færøerne om adoption. Aftalen
finder anvendelse her i landet efter bekendtgørelse i
Lovtidende." | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 29. juli
2018. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|