Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 12. december 2017
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 13
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. november
2017 og var til 1. behandling den 5. december 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 16. november 2017 dette udkast til
udvalget, jf. bilag 1. Den 30. november 2017 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra
Kagebutikken.dk og Peder Kjærsgaard Roulund, Silkeborg.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget udmønter dele af aftalen
mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om erhvervs- og
iværksætterinitiativer.
Det drejer sig dels om en række
initiativer vedrørende grænsehandel og
afgiftssanering, dels om en udvidelse af forskerskatteordningen.
Lovforslaget gør det billigere at være dansker, letter
virksomhedernes byrder, mindsker grænsehandelen og giver
danske virksomheder gode konkurrencevilkår.
Regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre vil med lovforslaget gennemføre en sanering af
afgifter, hvor en række afgifter afskaffes helt. Endvidere
gennemføres en grænsehandelspakke, der trækker
en del af grænsehandelen hjem til Danmark. Med lovforslaget
gennemføres således en markant lempelse af
afgiftstrykket i form af en annullering af den planlagte
forhøjelse på nogle af de mest
grænsehandelsfølsomme varer i 2018 og en
nedsættelse og efterfølgende afskaffelse af
råstofafgiften i henholdsvis 2018 og 2020. Desuden afskaffes
teafgiften og tillægsafgiften på alkoholsodavand.
Afgifterne har ikke sundhedsmæssig begrundelse og giver
udfordringer for erhvervslivet.
Lovforslaget sikrer derved, at det bliver
billigere for danskerne at købe varer i Danmark frem for i
udlandet, at virksomhedernes byrder lettes, og at
grænsehandelen mindskes.
Venstres, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker
desuden, at der med lovforslaget endvidere gennemføres en
udvidelse af forskerskatteordningen fra 5 til 7 år og en
forhøjelse af bruttoskatteprocenten fra 26 pct. til 27 pct.
Det forbedrer virksomhedernes muligheder for at tiltrække
højt kvalificeret arbejdskraft fra udlandet og øger
fleksibiliteten i ordningen. Dermed forbedres danske virksomheders
konkurrenceposition.
Der har i forbindelse med
udvalgsbehandlingen været en række yderligere
ønsker om at justere og lette administrationen af
forskerskatteordningen. V, LA og KF noterer sig, at
skatteministeren - særlig i forhold til samtidighedskravet -
har udtrykt sig positivt med hensyn til at forenkle
administrationen af ordningen, men at dette ikke har været
muligt i lovforslaget, at der arbejdes videre med forslagene, og at
forslagene vil blive drøftet med de partier, der står
bag aftalen, med henblik på efterfølgende
lovgivning.
Et mindretal i
udvalget (ALT og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at SF godt kan støtte den del af
lovforslaget, der handler om afgifter på nødder, te og
kaffe. Men der er også mange for SF uspiselige delelementer i
lovforslaget, og sammenholdt med det faktum, at finansieringen er
urimelig, kan SF ikke støtte lovforslaget i sin helhed.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at Enhedslisten isoleret set kan støtte, at
afgifter på f.eks. te fjernes. Denne afgift tjener hverken et
statsfinansielt eller adfærdsregulerende formål. En
række af de andre afgifter, der lempes, tjener derimod disse
formål. Enhedslisten finder det stærkt problematisk, at
tillægsafgiften på alkoholsodavand, der især
drikkes af de helt unge alkoholforbrugere, fjernes, fordi det kan
skabe en billigere og nemmere indgang for helt unge mennesker til
at få et alkoholforbrug. Ligeledes mener Enhedslisten, at
annulleringen af den planlagte indeksering af f.eks. chokolade dels
kan være problematisk ud fra et sundhedsmæssigt
perspektiv, dels kan være problematisk, fordi annulleringen
af indekseringen samtidig koster i omegnen af 200 mio. kr. Da der
ikke findes en finansiering ved f.eks. at hæve andre
afgifter, der ifølge Enhedslisten ville være oplagte
(det kunne f.eks. være øgede afgifter på
pesticider eller hormonforstyrrende stoffer), bliver lovforslaget
blot endnu mere problematisk i Enhedslistens optik. En
provenuneutral omlægning af afgifter, hvor pengene findes
inden for afgiftssystemet, havde således klart været at
foretrække. Nu anvendes der i stedet finansiering bl.a. fra
råderummet, fra nedskæringer i DSB og fra
beskæftigelsesindsatsen til den samlede erhvervspakke, som
dette lovforslag er en del af. Det kan Enhedslisten ikke acceptere,
hvorfor Enhedslisten stemmer imod lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af
chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter,
kildeskatteloven, isafgiftsloven, spiritusafgiftsloven og
øl- og vinafgiftsloven
(Annullering af indeksering af en
række punktafgifter, nedsættelse og
efterfølgende afskaffelse af råstofafgiften,
?afskaffelse af afgiften på te og tillægsafgiften
på alkoholsodavand og ændringer af
forskerskatteordningen)«.
[Ændring af lovens titel]
Til § 1
2) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 1, stk. 1,
ændres i nr. 9 »ikke
udgør mindst to tredjedele« til: »udgør
under to tredjedele«.
[Lovteknisk ændring]
3) I
den under nr. 24 foreslåede
affattelse af § 22, stk. 8,
ændres »godtgørelsesberigtigede« til:
»godtgørelsesberettigede«.
[Sproglig ændring]
4) Nr.
28 affattes således:
»28. I §
26, stk. 1, nr. 2, ændres »19 b,« til:
»eller«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
5)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
14 a, stk. 5, ændres »§§ 3, 11 og 11
b« til: »§§ 3 og 11«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 2, nr. 9]
Til § 5
6)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. § 1, stk. 1, 2. og 3. pkt., ophæves.
02. I
§ 2, stk. 1, udgår »,
jf. dog stk. 2«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 5, nr. 1]
Til § 6
7)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
1, stk. 1, 2. pkt., og § 3, stk.
2, ændres »§§ 3 A-3 C« til:
»§ 3 A«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 6, nr. 5]
8)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
34, stk. 1, ændres »§§ 1-3 C«
til: »§§ 1-3 A«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 6, nr. 5]
Til § 7
9) I
stk. 5 ændres »§§
2, 4-6« til: »§§ 2 og 4-6«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 8
10) I
stk. 1 og 2
ændres »§ 1, nr. 9, 12-19 og 22« til:
»§ 1, nr. 2, 12-19 og 22«.
[Rettelse af henvisning]
11) I
stk. 3 ændres »te eller
teekstrakt, der er afgiftsberigtiget efter forbrugsafgiftslovens
§ 19 b« til: »te eller teekstrakt m.v., der er
afgiftsberigtiget efter § 11 b i lov om forskellige
forbrugsafgifter«.
[Lovteknisk ændring]
12) I
stk. 3 ændres »§§
3 A og 3 B« til: »§§ 3 B og 3 C«.
[Rettelse af henvisning]
13) I
stk. 4 indsættes efter
»til«: »fremstilling eller«.
[Virksomheder får mulighed
for godtgørelse af afgift for varer, der er bestemt til
fremstilling eller afsætning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af lovforslagets titel fremgår, at
lovforslaget omfatter ændringer i chokoladeafgiftsloven, i
lov om forskellige forbrugsafgifter, kildeskatteloven,
spiritusafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige
andre love.
»Forskellige andre love«
dækker kun over isafgiftsloven, hvilket gør ordvalget
misvisende. Det foreslås derfor at ophæve
»forskellige andre love« og henvise til isafgiftsloven
i titlen.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås det at affatte chokoladeafgiftslovens § 1, stk.
1, nr. 9, således, at der skal svares afgift af kager, kiks
og lign. delvis bestående af skummasse, når
bagværket ikke udgør mindst to tredjedele af varens
rumfang. Formuleringen vurderes vanskelig at forstå. Det
foreslås derfor at ændre affattelsen således, at
det fremgår, at bagværket skal udgøre under to
tredjedele af varens rumfang, før der skal svares afgift af
kager, kiks og lign. delvis bestående af skummasse.
Ændringsforslaget er af lovteknisk
karakter og indebærer således ikke en
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 3
Lovforslagets § 1, nr. 24,
vedrører varemodtageres mulighed for at få bevilling
til godtgørelse af afgift, når afgiftsberigtigede
varer eksporteres.
Af forslaget fremgår, at den
godtgørelsesberigtigede afgift skal indgå i
opgørelsen af afgiftstilsvaret. Det foreslås at
ændre »godtgørelsesberigtigede« til
»godtgørelsesberettigede«.
Ændringsforslaget er af lovteknisk
karakter og indebærer således ikke en
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 4
I lovforslagets § 1, nr. 28,
foreslås det at ophæve henvisningen til
chokoladeafgiftslovens § 19 b i lovens § 26, stk. 1, nr.
2. Forslaget er en konsekvens af, at § 19 b foreslås
ophævet ved lovforslagets § 1, nr. 20.
Efter chokoladeafgiftslovens § 26,
stk. 1, nr. 2, straffes den, der forsætligt eller groft
uagtsomt overtræder en række af lovens bestemmelser.
Det foreslås derfor at ophæve henvisningen til lovens
§ 19 b og i stedet indsætte »eller«.
Ændringsforslaget er af lovteknisk
karakter og indebærer således ikke en
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 5
Lovforslagets § 2, nr. 9,
vedrører ophævelse af afgiften på te og
ekstrakter heraf, som for nuværende er fastsat i § 11 b
i lov om forskellige forbrugsafgifter.
§ 14 a, stk. 5, i lov om forskellige
forbrugsafgifter henviser bl.a. til lovens § 11 b. Da lovens
§ 11 b foreslås ophævet, foreslås
henvisningen til bestemmelsen i lovens § 14 a, stk. 5, ved
dette ændringsforslag at udgå.
Til nr. 6
Lovforslagets § 5, nr. 1,
vedrører ophævelse af tillægsafgiften på
spiritusbaseret alkoholsodavand, som for nuværende er fastsat
i spiritusafgiftsloven.
Spiritusafgiftslovens § 1, stk. 1, 2.
og 3. pkt., og § 2, stk. 1, 2. led, henviser til
tillægsafgiften på spiritusbaseret alkoholsodavand. Da
tillægsafgiften foreslås ophævet, foreslås
henvisningerne hertil ved dette ændringsforslag at
udgå.
Til nr. 7
Lovforslagets § 6, nr. 5,
vedrører ophævelse af tillægsafgifterne på
malt- og vinbaseret alkoholsodavand, som for nuværende er
fastsat i øl- og vinafgiftslovens §§ 3 B og 3
C.
Øl- og vinafgiftslovens § 1,
stk. 1, 2. pkt., og § 3, stk. 2, henviser bl.a. til
§§ 3 B og 3 C. Da lovens §§ 3 B og 3 C
foreslås ophævet, foreslås henvisningerne til
bestemmelserne i lovens § 1, stk. 1, 2. pkt., og § 3,
stk. 2, ved dette ændringsforslag at udgå.
Til nr. 8
Lovforslagets § 6, nr. 5,
vedrører ophævelse af tillægsafgifterne på
malt- og vinbaseret alkoholsodavand, som for nuværende er
fastsat i øl- og vinafgiftslovens §§ 3 B og 3
C.
Øl- og vinafgiftslovens § 34,
stk. 1, henviser bl.a. til §§ 3 B og 3 C. Da lovens
§§ 3 B og 3 C foreslås ophævet,
foreslås henvisningerne til bestemmelserne i lovens §
34, stk. 1, ved dette ændringsforslag at udgå.
Til nr. 9
Det foreslås i lovforslagets §
7, stk. 5, bl.a., at de foreslåede ændringer i
forbrugsafgiftsloven, konsumisafgiftsloven, spiritusafgiftsloven og
øl- og vinafgiftsloven finder anvendelse på varer, der
fra den 1. januar 2018 udleveres til forbrug fra registrerede
virksomheder, angives til fortoldning eller importeres.
Det foreslås at indsætte et
»og« således, at der ikke er tvivl om, at
lovforslaget omfatter de foreslåede ændringer i de
nævnte love.
Ændringsforslaget er af lovteknisk
karakter og indebærer således ikke en
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 10
Efter lovforslagets § 8, stk. 1 og 2,
kan virksomheder få afgiftsgodtgørelse for
råstofafgiftsberigtigede varer. I bestemmelserne henvises
bl.a. til lovforslagets § 1, nr. 9, hvilket er en forkert
henvisning. Det foreslås derfor at ændre henvisningen
til lovforslagets § 1, nr. 2.
Ændringsforslaget er af lovteknisk
karakter og indebærer således ikke en
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 11
Det foreslås i lovforslagets §
8, stk. 3, bl.a., at virksomheder, der den 1. januar 2018 har et
lager af afgiftsberigtiget te og teekstrakt, kan få godtgjort
afgiftsdifferencen for uåbnede poser på grundlag af en
specificeret lageropgørelse.
Lovforslagets § 8, stk. 3, henviser
til § 19 b i lov forskellige forbrugsafgifter, hvilket er en
forkert henvisning. Det foreslås derfor at ændre
henvisningen til § 11 b i lov om forskellige forbrugsafgifter,
som fastsætter afgiften for te, teekstrakter m.v.
Da lovens § 11 b fastsætter
afgiften på te, teekstrakter og varer, der indeholder
teekstrakter, foreslås det at indsætte
»m.v.« i bestemmelsen.
Til nr. 12
Det foreslås i lovforslagets §
8, stk. 3, bl.a., at virksomheder, der den 1. januar 2018 har et
lager af afgiftsberigtiget alkoholsodavand, kan få godtgjort
afgiftsdifferencen for uåbnede beholdere på grundlag af
en specificeret lageropgørelse.
Lovforslagets § 8, stk. 3, henviser
til øl- og vinafgiftslovens § 3 A, som fastsætter
tillægsafgiften på mousserende vin, og ikke lovens
§ 3 C, som fastsætter tillægsafgiften på
vinbaseret alkoholsodavand. Det foreslås at ændre
henvisningen til 3 C, som fastsætter tillægsafgiften
på vinbaseret alkoholsodavand.
Ændringsforslaget er af lovteknisk
karakter og indebærer således ikke en
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 13
Det foreslås i lovforslagets §
8, stk. 4, at godtgørelse af afgift kun ydes for varer, der
er bestemt til afsætning, og kun såfremt det samlede
godtgørelsesbeløb overstiger 500 kr.
Det foreslås, at der også kan
ydes godtgørelse af afgift for varer, der er bestemt til
fremstilling. Forslaget skal sikre, at der kan gives
godtgørelse til virksomheder, som anvender nødder til
fremstilling af varer, som er dækningsafgiftspligtige,
såfremt de importeres. Dette omfatter bl.a. kageproducenter
og lign.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads
Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen
(S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard
Thomsen (S) fmd. Claus
Larsen-Jensen (S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock
(ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 109
Bilagsnr. | Titel | 1 | Lovforslaget sendt i høring | 2 | Henvendelse af 17/11-17 fra Peder
Kjærsgaard Roulund, Silkeborg | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 6 | Henvendelse af 29/11-17 fra
KageButikken.dk | 7 | Skatteministerens svar på SAU alm.
del - spm. 55-62, som vedrører lovforslaget | 8 | Henvendelse af 8/12-17 fra
KageButikken.dk | 9 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 10 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 109
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
17/11-17 fra Peder Kjærsgaard Roulund, Silkeborg, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvor stor en andel alkoholsodavand
udgør i aftalen om erhvervs- og
iværksætterinitiativer målt som en procentdel af
det samlede varige mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
29/11-17 fra KageButikken.dk, til skatteministeren , og ministerens
svar herpå | 4 | Spm. om at redegøre for, hvilke
masser indeholdende nødder som fremadrettet (fra den 1.
januar 2020) vil være afgiftsbelagt efter
chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 3 og 4, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
peanutbutter - både smooth og crunchy - ikke vil være
afgiftsbelagt efter chokoladeafgiftsloven, når
nøddeafgiften er fjernet, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
Nutella ikke vil være afgiftsbelagt efter
chokoladeafgiftsloven, når nøddeafgiften er fjernet,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
der ikke er nogen masser indeholdende nødder, der i dag er
afgiftsfritaget, som vil blive afgiftsbelagt, når
nøddeafgiften fjernes, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 8 | Spm. om at oplyse, hvordan man i
forbindelse med udvidelsen af forskerskatteordningen i lovforslaget
forholder sig til den uhensigtsmæssige praksis om udelukkelse
fra brug af forskerskatteordningen for en person ansat i en
filial/et hovedkontor og ikke i datterselskabet/moderselskabet, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
8/12-17 fra KageButikken.dk, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
|