L 109 Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter, kildeskatteloven, lov om afgift af konsum-is, spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven.

(Annullering af indeksering af en række punktafgifter, nedsættelse og efterfølgende afskaffelse af råstofafgiften, afskaffelse af afgiften på te og tillægsafgiften på alkoholsodavand og ændringer af forskerskatteordningen).

Af: Skatteminister Karsten Lauritzen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2017-18
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 12-12-2017

Afgivet: 12-12-2017

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 12. december 2017

20171_l109_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 12. december 2017

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 13 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 16. november 2017 og var til 1. behandling den 5. december 2017. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 16. november 2017 dette udkast til udvalget, jf. bilag 1. Den 30. november 2017 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Kagebutikken.dk og Peder Kjærsgaard Roulund, Silkeborg.

Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 9 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at lovforslaget udmønter dele af aftalen mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om erhvervs- og iværksætterinitiativer.

Det drejer sig dels om en række initiativer vedrørende grænsehandel og afgiftssanering, dels om en udvidelse af forskerskatteordningen. Lovforslaget gør det billigere at være dansker, letter virksomhedernes byrder, mindsker grænsehandelen og giver danske virksomheder gode konkurrencevilkår.

Regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre vil med lovforslaget gennemføre en sanering af afgifter, hvor en række afgifter afskaffes helt. Endvidere gennemføres en grænsehandelspakke, der trækker en del af grænsehandelen hjem til Danmark. Med lovforslaget gennemføres således en markant lempelse af afgiftstrykket i form af en annullering af den planlagte forhøjelse på nogle af de mest grænsehandelsfølsomme varer i 2018 og en nedsættelse og efterfølgende afskaffelse af råstofafgiften i henholdsvis 2018 og 2020. Desuden afskaffes teafgiften og tillægsafgiften på alkoholsodavand. Afgifterne har ikke sundhedsmæssig begrundelse og giver udfordringer for erhvervslivet.

Lovforslaget sikrer derved, at det bliver billigere for danskerne at købe varer i Danmark frem for i udlandet, at virksomhedernes byrder lettes, og at grænsehandelen mindskes.

Venstres, Liberal Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker desuden, at der med lovforslaget endvidere gennemføres en udvidelse af forskerskatteordningen fra 5 til 7 år og en forhøjelse af bruttoskatteprocenten fra 26 pct. til 27 pct. Det forbedrer virksomhedernes muligheder for at tiltrække højt kvalificeret arbejdskraft fra udlandet og øger fleksibiliteten i ordningen. Dermed forbedres danske virksomheders konkurrenceposition.

Der har i forbindelse med udvalgsbehandlingen været en række yderligere ønsker om at justere og lette administrationen af forskerskatteordningen. V, LA og KF noterer sig, at skatteministeren - særlig i forhold til samtidighedskravet - har udtrykt sig positivt med hensyn til at forenkle administrationen af ordningen, men at dette ikke har været muligt i lovforslaget, at der arbejdes videre med forslagene, og at forslagene vil blive drøftet med de partier, der står bag aftalen, med henblik på efterfølgende lovgivning.

Et mindretal i udvalget (ALT og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at SF godt kan støtte den del af lovforslaget, der handler om afgifter på nødder, te og kaffe. Men der er også mange for SF uspiselige delelementer i lovforslaget, og sammenholdt med det faktum, at finansieringen er urimelig, kan SF ikke støtte lovforslaget i sin helhed.

Et andet mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.

Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at Enhedslisten isoleret set kan støtte, at afgifter på f.eks. te fjernes. Denne afgift tjener hverken et statsfinansielt eller adfærdsregulerende formål. En række af de andre afgifter, der lempes, tjener derimod disse formål. Enhedslisten finder det stærkt problematisk, at tillægsafgiften på alkoholsodavand, der især drikkes af de helt unge alkoholforbrugere, fjernes, fordi det kan skabe en billigere og nemmere indgang for helt unge mennesker til at få et alkoholforbrug. Ligeledes mener Enhedslisten, at annulleringen af den planlagte indeksering af f.eks. chokolade dels kan være problematisk ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv, dels kan være problematisk, fordi annulleringen af indekseringen samtidig koster i omegnen af 200 mio. kr. Da der ikke findes en finansiering ved f.eks. at hæve andre afgifter, der ifølge Enhedslisten ville være oplagte (det kunne f.eks. være øgede afgifter på pesticider eller hormonforstyrrende stoffer), bliver lovforslaget blot endnu mere problematisk i Enhedslistens optik. En provenuneutral omlægning af afgifter, hvor pengene findes inden for afgiftssystemet, havde således klart været at foretrække. Nu anvendes der i stedet finansiering bl.a. fra råderummet, fra nedskæringer i DSB og fra beskæftigelsesindsatsen til den samlede erhvervspakke, som dette lovforslag er en del af. Det kan Enhedslisten ikke acceptere, hvorfor Enhedslisten stemmer imod lovforslaget.

Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til titlen

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

1) Titlen affattes således:

»Forslag

til

Lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter, kildeskatteloven, isafgiftsloven, spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven

(Annullering af indeksering af en række punktafgifter, nedsættelse og efterfølgende afskaffelse af råstofafgiften, ?afskaffelse af afgiften på te og tillægsafgiften på alkoholsodavand og ændringer af forskerskatteordningen)«.

[Ændring af lovens titel]

Til § 1

2) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 1, stk. 1, ændres i nr. 9 »ikke udgør mindst to tredjedele« til: »udgør under to tredjedele«.

[Lovteknisk ændring]

3) I den under nr. 24 foreslåede affattelse af § 22, stk. 8, ændres »godtgørelsesberigtigede« til: »godtgørelsesberettigede«.

[Sproglig ændring]

4) Nr. 28 affattes således:

»28. I § 26, stk. 1, nr. 2, ændres »19 b,« til: »eller«.«

[Lovteknisk ændring]

Til § 2

5) Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 14 a, stk. 5, ændres »§§ 3, 11 og 11 b« til: »§§ 3 og 11«.«

[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2, nr. 9]

Til § 5

6) Før nr. 1 indsættes som nye numre:

»01. § 1, stk. 1, 2. og 3. pkt., ophæves.

02. I § 2, stk. 1, udgår », jf. dog stk. 2«.«

[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 5, nr. 1]

Til § 6

7) Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 1, stk. 1, 2. pkt., og § 3, stk. 2, ændres »§§ 3 A-3 C« til: »§ 3 A«.«

[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 6, nr. 5]

8) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:

»02. I § 34, stk. 1, ændres »§§ 1-3 C« til: »§§ 1-3 A«.«

[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 6, nr. 5]

Til § 7

9) I stk. 5 ændres »§§ 2, 4-6« til: »§§ 2 og 4-6«.

[Lovteknisk ændring]

Til § 8

10) I stk. 1 og 2 ændres »§ 1, nr. 9, 12-19 og 22« til: »§ 1, nr. 2, 12-19 og 22«.

[Rettelse af henvisning]

11) I stk. 3 ændres »te eller teekstrakt, der er afgiftsberigtiget efter forbrugsafgiftslovens § 19 b« til: »te eller teekstrakt m.v., der er afgiftsberigtiget efter § 11 b i lov om forskellige forbrugsafgifter«.

[Lovteknisk ændring]

12) I stk. 3 ændres »§§ 3 A og 3 B« til: »§§ 3 B og 3 C«.

[Rettelse af henvisning]

13) I stk. 4 indsættes efter »til«: »fremstilling eller«.

[Virksomheder får mulighed for godtgørelse af afgift for varer, der er bestemt til fremstilling eller afsætning]

Bemærkninger

Til nr. 1

Af lovforslagets titel fremgår, at lovforslaget omfatter ændringer i chokoladeafgiftsloven, i lov om forskellige forbrugsafgifter, kildeskatteloven, spiritusafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love.

»Forskellige andre love« dækker kun over isafgiftsloven, hvilket gør ordvalget misvisende. Det foreslås derfor at ophæve »forskellige andre love« og henvise til isafgiftsloven i titlen.

Til nr. 2

I lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås det at affatte chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, således, at der skal svares afgift af kager, kiks og lign. delvis bestående af skummasse, når bagværket ikke udgør mindst to tredjedele af varens rumfang. Formuleringen vurderes vanskelig at forstå. Det foreslås derfor at ændre affattelsen således, at det fremgår, at bagværket skal udgøre under to tredjedele af varens rumfang, før der skal svares afgift af kager, kiks og lign. delvis bestående af skummasse.

Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indebærer således ikke en indholdsmæssig ændring.

Til nr. 3

Lovforslagets § 1, nr. 24, vedrører varemodtageres mulighed for at få bevilling til godtgørelse af afgift, når afgiftsberigtigede varer eksporteres.

Af forslaget fremgår, at den godtgørelsesberigtigede afgift skal indgå i opgørelsen af afgiftstilsvaret. Det foreslås at ændre »godtgørelsesberigtigede« til »godtgørelsesberettigede«.

Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indebærer således ikke en indholdsmæssig ændring.

Til nr. 4

I lovforslagets § 1, nr. 28, foreslås det at ophæve henvisningen til chokoladeafgiftslovens § 19 b i lovens § 26, stk. 1, nr. 2. Forslaget er en konsekvens af, at § 19 b foreslås ophævet ved lovforslagets § 1, nr. 20.

Efter chokoladeafgiftslovens § 26, stk. 1, nr. 2, straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder en række af lovens bestemmelser. Det foreslås derfor at ophæve henvisningen til lovens § 19 b og i stedet indsætte »eller«.

Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indebærer således ikke en indholdsmæssig ændring.

Til nr. 5

Lovforslagets § 2, nr. 9, vedrører ophævelse af afgiften på te og ekstrakter heraf, som for nuværende er fastsat i § 11 b i lov om forskellige forbrugsafgifter.

§ 14 a, stk. 5, i lov om forskellige forbrugsafgifter henviser bl.a. til lovens § 11 b. Da lovens § 11 b foreslås ophævet, foreslås henvisningen til bestemmelsen i lovens § 14 a, stk. 5, ved dette ændringsforslag at udgå.

Til nr. 6

Lovforslagets § 5, nr. 1, vedrører ophævelse af tillægsafgiften på spiritusbaseret alkoholsodavand, som for nuværende er fastsat i spiritusafgiftsloven.

Spiritusafgiftslovens § 1, stk. 1, 2. og 3. pkt., og § 2, stk. 1, 2. led, henviser til tillægsafgiften på spiritusbaseret alkoholsodavand. Da tillægsafgiften foreslås ophævet, foreslås henvisningerne hertil ved dette ændringsforslag at udgå.

Til nr. 7

Lovforslagets § 6, nr. 5, vedrører ophævelse af tillægsafgifterne på malt- og vinbaseret alkoholsodavand, som for nuværende er fastsat i øl- og vinafgiftslovens §§ 3 B og 3 C.

Øl- og vinafgiftslovens § 1, stk. 1, 2. pkt., og § 3, stk. 2, henviser bl.a. til §§ 3 B og 3 C. Da lovens §§ 3 B og 3 C foreslås ophævet, foreslås henvisningerne til bestemmelserne i lovens § 1, stk. 1, 2. pkt., og § 3, stk. 2, ved dette ændringsforslag at udgå.

Til nr. 8

Lovforslagets § 6, nr. 5, vedrører ophævelse af tillægsafgifterne på malt- og vinbaseret alkoholsodavand, som for nuværende er fastsat i øl- og vinafgiftslovens §§ 3 B og 3 C.

Øl- og vinafgiftslovens § 34, stk. 1, henviser bl.a. til §§ 3 B og 3 C. Da lovens §§ 3 B og 3 C foreslås ophævet, foreslås henvisningerne til bestemmelserne i lovens § 34, stk. 1, ved dette ændringsforslag at udgå.

Til nr. 9

Det foreslås i lovforslagets § 7, stk. 5, bl.a., at de foreslåede ændringer i forbrugsafgiftsloven, konsumisafgiftsloven, spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven finder anvendelse på varer, der fra den 1. januar 2018 udleveres til forbrug fra registrerede virksomheder, angives til fortoldning eller importeres.

Det foreslås at indsætte et »og« således, at der ikke er tvivl om, at lovforslaget omfatter de foreslåede ændringer i de nævnte love.

Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indebærer således ikke en indholdsmæssig ændring.

Til nr. 10

Efter lovforslagets § 8, stk. 1 og 2, kan virksomheder få afgiftsgodtgørelse for råstofafgiftsberigtigede varer. I bestemmelserne henvises bl.a. til lovforslagets § 1, nr. 9, hvilket er en forkert henvisning. Det foreslås derfor at ændre henvisningen til lovforslagets § 1, nr. 2.

Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indebærer således ikke en indholdsmæssig ændring.

Til nr. 11

Det foreslås i lovforslagets § 8, stk. 3, bl.a., at virksomheder, der den 1. januar 2018 har et lager af afgiftsberigtiget te og teekstrakt, kan få godtgjort afgiftsdifferencen for uåbnede poser på grundlag af en specificeret lageropgørelse.

Lovforslagets § 8, stk. 3, henviser til § 19 b i lov forskellige forbrugsafgifter, hvilket er en forkert henvisning. Det foreslås derfor at ændre henvisningen til § 11 b i lov om forskellige forbrugsafgifter, som fastsætter afgiften for te, teekstrakter m.v.

Da lovens § 11 b fastsætter afgiften på te, teekstrakter og varer, der indeholder teekstrakter, foreslås det at indsætte »m.v.« i bestemmelsen.

Til nr. 12

Det foreslås i lovforslagets § 8, stk. 3, bl.a., at virksomheder, der den 1. januar 2018 har et lager af afgiftsberigtiget alkoholsodavand, kan få godtgjort afgiftsdifferencen for uåbnede beholdere på grundlag af en specificeret lageropgørelse.

Lovforslagets § 8, stk. 3, henviser til øl- og vinafgiftslovens § 3 A, som fastsætter tillægsafgiften på mousserende vin, og ikke lovens § 3 C, som fastsætter tillægsafgiften på vinbaseret alkoholsodavand. Det foreslås at ændre henvisningen til 3 C, som fastsætter tillægsafgiften på vinbaseret alkoholsodavand.

Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indebærer således ikke en indholdsmæssig ændring.

Til nr. 13

Det foreslås i lovforslagets § 8, stk. 4, at godtgørelse af afgift kun ydes for varer, der er bestemt til afsætning, og kun såfremt det samlede godtgørelsesbeløb overstiger 500 kr.

Det foreslås, at der også kan ydes godtgørelse af afgift for varer, der er bestemt til fremstilling. Forslaget skal sikre, at der kan gives godtgørelse til virksomheder, som anvender nødder til fremstilling af varer, som er dækningsafgiftspligtige, såfremt de importeres. Dette omfatter bl.a. kageproducenter og lign.

Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders Johansson (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) fmd. Claus Larsen-Jensen (S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)

Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)46
Dansk Folkeparti (DF)37
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)34
Enhedslisten (EL)14
Liberal Alliance (LA)13
Alternativet (ALT)10
Radikale Venstre (RV)? 8
Socialistisk Folkeparti (SF)7
Det Konservative Folkeparti (KF)6
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Tjóðveldi (T)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 109

Bilagsnr.
Titel
1
Lovforslaget sendt i høring
2
Henvendelse af 17/11-17 fra Peder Kjærsgaard Roulund, Silkeborg
3
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
5
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
6
Henvendelse af 29/11-17 fra KageButikken.dk
7
Skatteministerens svar på SAU alm. del - spm. 55-62, som vedrører lovforslaget
8
Henvendelse af 8/12-17 fra KageButikken.dk
9
Ændringsforslag, fra skatteministeren
10
1. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 109

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/11-17 fra Peder Kjærsgaard Roulund, Silkeborg, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om, hvor stor en andel alkoholsodavand udgør i aftalen om erhvervs- og iværksætterinitiativer målt som en procentdel af det samlede varige mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om kommentar til henvendelsen af 29/11-17 fra KageButikken.dk, til skatteministeren , og ministerens svar herpå
4
Spm. om at redegøre for, hvilke masser indeholdende nødder som fremadrettet (fra den 1. januar 2020) vil være afgiftsbelagt efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 3 og 4, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm., om ministeren kan bekræfte, at peanutbutter - både smooth og crunchy - ikke vil være afgiftsbelagt efter chokoladeafgiftsloven, når nøddeafgiften er fjernet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm., om ministeren kan bekræfte, at Nutella ikke vil være afgiftsbelagt efter chokoladeafgiftsloven, når nøddeafgiften er fjernet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm., om ministeren kan bekræfte, at der ikke er nogen masser indeholdende nødder, der i dag er afgiftsfritaget, som vil blive afgiftsbelagt, når nøddeafgiften fjernes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om at oplyse, hvordan man i forbindelse med udvidelsen af forskerskatteordningen i lovforslaget forholder sig til den uhensigtsmæssige praksis om udelukkelse fra brug af forskerskatteordningen for en person ansat i en filial/et hovedkontor og ikke i datterselskabet/moderselskabet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/12-17 fra KageButikken.dk, til skatteministeren, og ministerens svar herpå