Fremsat den 16. november 2017 af Pia Kjærsgaard (DF),
Henrik Dam Kristensen (S),
Kristian Pihl Lorentzen (V),
Christian Juhl (EL) og Leif Mikkelsen (LA)
Forslag
til
Lov om etablering af en ordning for borgerforslag
med henblik på behandling i Folketinget
§ 1.
Folketingets formand kan etablere en it-baseret ordning, hvorved
personer, der har valgret til Folketinget, kan indgive forslag med
henblik på senere behandling som beslutningsforslag i
Folketinget, og hvorved andre personer, der opfylder den samme
betingelse, kan tilkendegive deres støtte til sådanne
forslag.
§ 2.
Folketingets formand fastsætter efter forhandling med
næstformændene og efter forelæggelse for Udvalget
for Forretningsordenen nærmere regler om den i § 1
nævnte ordning, herunder om
1)
fremgangsmåden for indlevering af forslag og tilkendegivelse
af støtte til et forslag,
2) krav om
støttetilkendegivelse fra et antal forud angivne personer,
før et forslag gøres tilgængeligt for
støttetilkendegivelser fra offentligheden, og den
nærmere procedure herfor,
3) formkrav for
forslag,
4) kriterier og
procedure for afvisning af forslag, som falder uden for ordningens
intentioner, eller som efter deres indhold er uegnede til
offentliggørelse gennem ordningen, således at de ikke
gøres tilgængelige for støttetilkendegivelser
fra offentligheden,
5) tidsfrister i
forbindelse med anvendelse af ordningen,
6) alternative
fremgangsmåder for personer, der ikke kan eller har mulighed
for at benytte den it-baserede løsning, der stilles til
rådighed, og
7) indhentning,
anvendelse og opbevaring af oplysninger om personer, herunder
oplysninger fra Det Centrale Personregister, til brug for
administrationen af den i § 1 nævnte ordning.
§ 3.
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§ 4.
Der fremsættes forslag om revision af loven senest i
folketingsåret 2019-20.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at skabe et
retsgrundlag for en ordning, hvorefter borgere, der har valgret til
Folketinget, kan indgive forslag med henblik på senere
behandling som beslutningsforslag i Folketinget, og hvorved andre
personer, der opfylder den samme betingelse, kan tilkendegive deres
støtte til sådanne forslag (herefter betegnet
borgerforslag).
Lovforslaget er en del af udmøntningen
af folketingsbeslutning af 2. juni 2016 om mulighed for at få
borgerdrevne beslutningsforslag behandlet i Folketinget, jf.
beslutningsforslag nr. B 169, folketingsåret 2015-16.
Med lovforslaget bemyndiges Folketingets
formand til efter forhandling med næstformændene og
efter forelæggelse for Udvalget for Forretningsordenen at
fastsætte nærmere regler om ordningen for
borgerforslag.
Der foreslås i lovforslaget medtaget en
revisionsbestemmelse, hvorefter der fremsættes forslag om
revision af loven senest i folketingsåret 2019-20.
2. Baggrund
Den 2. juni 2016 vedtog Folketinget
folketingsbeslutning om mulighed for at få borgerdrevne
beslutningsforslag behandlet i Folketinget, jf. beslutningsforslag
nr. B 169, folketingsåret 2015-16.
Det følger af folketingsbeslutningen,
at Folketinget indfører en ordning, hvorefter borgere kan
få fremsat, behandlet og stemt om borgerdrevne forslag i
Folketinget. Ved borgerdrevne forslag forstås ifølge
folketingsbeslutningen konkrete beslutningsforslag, hvor der er
indsamlet underskrifter fra mindst 50.000 borgere, som
støtter forslaget, og som har stemmeret til Folketinget.
Af bemærkningerne til
beslutningsforslaget fremgik, at forslagsstillerne for at
øge den demokratiske deltagelse og borgernes mulighed for at
blive hørt og opnå indflydelse ville give borgere ret
til at få fremsat og behandlet et beslutningsforslag i
Folketinget, hvis 50.000 borgere, som har stemmeret til
Folketinget, støtter forslaget. Det er dog ifølge
bemærkningerne et krav, at borgerdrevne forslag, der
fremsættes i Folketinget, ikke er i strid med grundloven.
Om den tilsigtede ordnings nærmere
udformning fremgår det af bemærkningerne til
beslutningsforslaget bl.a., at det er hensigten, at en borger, som
har udarbejdet et beslutningsforslag og ønsker at få
forslaget fremsat i Folketinget som et borgerdrevet forslag, skal
indsamle 50.000 underskrifter fra borgere, som støtter
forslaget, og som har stemmeret til Folketinget. Underskrifterne
skal være verificeret via NemID.
Endvidere fremgår det af
bemærkningerne til beslutningsforslaget bl.a., at det
forudsættes, at ordningen med hensyn til selve
fremsættelsen af beslutningsforslag for Folketinget indrettes
på en sådan måde, at grundlovens bestemmelser om
adgang til at fremsætte forslag for Folketinget respekteres.
Folketingets medlemmer er ifølge bemærkningerne frit
stillet til at vælge at stå som forslagsstillere, men
udgangspunktet bør være, at Folketingets formand er
forslagsstiller.
Det fremgår ydermere af
bemærkningerne, at et beslutningsforslag efter ordningen,
når det er fremsat, skal behandles på samme måde
som almindelige beslutningsforslag efter Folketingets
forretningsorden, dvs. med 1. behandling i Folketingssalen,
udvalgsbehandling og 2. behandling i Folketingssalen. Det
fremgår, at det forudsættes, at borgerdrevne forslag
kommer til endelig afstemning.
Endelig fremgår det af
bemærkningerne til beslutningsforslaget, at Folketinget
løbende skal følge erfaringerne med, hvordan
ordningen fungerer i praksis, og eventuelt justere ordningen, hvis
det viser sig hensigtsmæssigt. Beslutningsforslaget er
ifølge bemærkningerne omfattet af en
solnedgangsklausul på 2 år fra det tidspunkt, hvor
ordningen træder i kraft.
I forbindelse med udvalgsbehandlingen af
beslutningsforslaget i Udvalget for Forretningsordenen skete der en
drøftelse af den foreslåede ordnings forhold til
grundloven, navnlig med hensyn til grundlovens §§ 21 og
41 om henholdsvis ministres og folketingsmedlemmers adgang til at
fremsætte forslag for Folketinget.
I udvalgets betænkning af 25. maj 2016
over beslutningsforslaget blev det konstateret, at grundloven ikke
tillader, at der tillægges et antal borgere en ret til at
få fremsat et beslutningsforslag for Folketinget,
således forstået, at denne ret skulle indebære en
pligt for Folketingets medlemmer til at fremsætte forslag,
som opnår tilslutning fra det pågældende antal
borgere. Endvidere erindredes, at grundloven ikke giver mulighed
for, at andre end folketingsmedlemmer og ministre gives adgang til
at fremsætte forslag for Folketinget.
Som en understregning af, at ordningen for
borgerdrevne beslutningsforslag naturligvis skal holde sig inden
for grundlovens rammer, blev det på den baggrund
foreslået at ændre ordet ret i beslutningsforslagets
titel og tekst til andre formuleringer. Der henvises nærmere
herom til ændringsforslag nr. 1 og 2 i Udvalget for
Forretningsordenens betænkning af 25. maj 2016 over B
169.
Det fremgik videre af betænkningen, at
det var forventningen, at forslag, der opnår den tilslutning
i offentligheden, som er forudsat i beslutningsforslaget, i
almindelighed vil blive fremsat for Folketinget af et eller flere
af dets medlemmer, eventuelt Folketingets formand, og at de
partier, som støtter ordningen, vil medvirke hertil. Det
bemærkedes i den forbindelse, at ændringsforslagene
alene var udtryk for en anerkendelse af, af folketingsmedlemmer
ikke kan pålægges en retlig pligt til at
fremsætte nogen forslag, samtidig med at grundloven ikke
tillader en ordning, hvor forslag kan fremsættes for
Folketinget på anden måde end af medlemmer eller
ministre.
Beslutningsforslaget blev med de
foreslåede ændringer vedtaget med opbakning fra Dansk
Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance, Alternativet, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti,
mens Socialdemokratiet og Venstre stemte imod.
Udvalget for Forretningsordenen har ved flere
lejligheder efter vedtagelsen af folketingsbeslutningen af 2. juni
2016 drøftet, hvordan ordningen for borgerforslag
nærmere skal indrettes, og i hvilken form bestemmelserne
herfor skal fastsættes.
Nedenfor skitseres, hvordan det på
grundlag af de hidtidige drøftelser er forventningen at
ordningen vil skulle fungere. Det forudsættes, at de
nærmere regler herfor vil blive fastsat i en
bekendtgørelse udstedt på grundlag af de
foreslåede bemyndigelser i dette lovforslag.
3. Den
påtænkte ordning
3.1. Generelt
Der påtænkes indført en
ordning, hvor oprettelse af forslag og borgeres registrering af
deres støtte til forslag foregår på en
hjemmeside, som drives til dette formål i Folketingets
regi.
Det forudsættes, at hjemmesiden skal
overholde de anerkendte internationale retningslinjer for
tilgængelighed for personer med handicap (WCAG).
En borger, der ønsker at
iværksætte et nyt borgerforslag
(»hovedstilleren«), vil på hjemmesiden kunne
vælge denne mulighed. Der vil gælde nogle nærmere
fastsatte formkrav, herunder maksima for forslags omfang, som vil
være fastlagt i en skabelon på hjemmesiden. Skabelonen
vil så vidt muligt følge det sædvanlige format
for beslutningsforslag, der stilles af medlemmer af
Folketinget.
Der vil være en nærmere vejledning
på hjemmesiden om, hvordan man gør, og hvad man
bør overveje, når man skriver et
beslutningsforslag.
Inden hovedstilleren, som skal være en
fysisk person, kan indtaste sit forslag, skal vedkommende logge ind
med NemID og angive sit cpr-nummer. I den forbindelse kontrolleres
automatisk ved opslag i CPR, at den pågældende har
valgret til folketingsvalg.
Hovedstilleren skal acceptere at fremgå
offentligt som hovedstiller af forslaget med angivelse af
kontaktoplysninger.
Hovedstilleren vil ikke kunne gå tilbage
og slette eller ændre i sit forslag, når det er
indleveret gennem systemet.
Hovedstilleren skal herudover angive et
nærmere bestemt antal personer (»medstillere«) i
forbindelse med oprettelsen af forslaget i systemet. De
pågældende medstillere vil herefter selv skulle logge
ind i systemet - hvorved det også for dem kontrolleres, at de
har valgret til Folketinget - og bekræfte, at de
støtter forslaget, og acceptere at fremgå med navns
nævnelse og kontaktoplysninger som medstillere af
borgerforslaget.
Formålet med et krav om medstillere er
at sikre, at de forslag, der gøres synlige i systemet, har
opbakning fra i det mindste en mindre kreds, som er indstillet
på at tage det ansvar, der ligger i at fremstå som
medstillere.
Når forslaget har opnået det
krævede antal medstillere inden for den nærmere angivne
frist, vil det blive gennemset af Folketingets Administration,
inden det gøres tilgængeligt for offentligheden
på hjemmesiden.
Ved gennemsynet påses ud fra nogle
nærmere fastsatte kriterier, at forslaget ligger inden for
rammerne af ordningen og ikke har et indhold, som det kan
være retsstridigt eller stridende mod Folketingets
værdighed at publicere på en hjemmeside, som drives for
Folketinget.
Det er derimod ikke hensigten, at gennemsynet
skal tage sigte på nogen egentlig indholdsmæssig
vurdering eller kvalificering af forslaget, nogen nøje
stillingtagen til, om forslagets angivelser af faktuelle forhold er
rigtige, eller nogen analyse af, hvad det vil kræve at
gennemføre det, som er forslagets sigte, eller hvad der vil
være konsekvenserne heraf. Det vil dog blive påset, at
forslagets endelige sigte ikke er at ændre grundloven eller
klart vil stride mod grundloven, jf. nærmere herom nedenfor,
punkt 3.4.
Hovedstilleren og medstillerne modtager en
kort begrundelse, hvis forslaget afvises.
Når forslaget er accepteret af
Folketingets Administration, bliver forslaget publiceret på
en fortegnelse på hjemmesiden over aktive
støtteindsamlinger. Støtteindsamlingen vil herefter
være aktiv i en nærmere bestemt periode.
En borger, som ønsker at støtte
et forslag (en »støtter«), kan vælge
forslaget på fortegnelsen på hjemmesiden og kan
herefter vælge at støtte forslaget. I den forbindelse
skal støtteren logge ind med NemID og angive sit cpr-nummer,
hvorved det samtidig kontrolleres ved opslag i CPR, at vedkommende
har valgret til Folketinget. Det kontrolleres samtidig, at den
samme person kun støtter det samme forslag én
gang.
Støttere kommer ikke til at
optræde med navns nævnelse. Støttere skal
acceptere, at deres støtte ikke kan trækkes tilbage
igen.
Opnår et forslag ikke det
påkrævede antal støtteerklæringer inden
for den gældende frist, lukkes forslaget for nye
støttere.
Opnår et forslag det
påkrævede antal støtteerklæringer,
underrettes Folketingets Administration herom.
3.2. Folketingets
behandling af forslag, der opnår det nødvendige antal
støtteerklæringer
Som også nævnt ovenfor under punkt
2 vil fremsættelsen og den videre behandling af et
borgerforslag, som har opnået det krævede antal
støtteerklæringer inden for den fastsatte frist, som
beslutningsforslag i Folketinget forudsætte, at et eller
flere af Folketingets medlemmer påtager sig at
fremsætte forslaget for Folketinget.
Det erindres herved, at grundloven ikke giver
mulighed for, at der tillægges et antal borgere en ret til at
få fremsat et beslutningsforslag for Folketinget,
således forstået, at denne ret skulle indebære en
pligt for Folketingets medlemmer til at fremsætte det
pågældende forslag. Endvidere erindres, at grundloven
ikke giver mulighed for, at andre end folketingsmedlemmer og
ministre gives adgang til at fremsætte forslag for
Folketinget.
Folketingets Udvalg for Forretningsordenen
forventes senest under behandlingen af dette lovforslag at
fastlægge fremgangsmåden for fremsættelse af
forslag, som har opnået det krævede antal
støtteerklæringer.
Det forudsættes, at et
beslutningsforslag, som er opstået som et borgerforslag og
herefter har opnået det krævede antal
støttetilkendegivelser, i almindelighed gennemgår en
1. behandling efter samme fremgangsmåde som andre
beslutningsforslag, der ikke fremkommer som indstillinger fra
udvalg, dog med de tilpasninger, som følger af, at der ikke
medvirker en ordfører for forslagsstillerne i samme forstand
som ved beslutningsforslag i øvrigt.
Det forudsættes endvidere, at forslaget
henvises til et af Folketingets stående udvalg og
gennemgår en udvalgsbehandling efter de almindelige regler og
principper herfor, og at vedkommende udvalg afgiver
betænkning over forslaget, således at dette kan komme
til 2. behandling, herunder til afstemning om forslagets endelige
vedtagelse. Forslagets 2. behandling forudsættes at
forløbe efter de almindelige regler herfor, blot med de
samme tilpasninger som ved 1. behandling, jf. ovenfor.
Om behandlingen af forslag, som måtte
rejse spørgsmål i forhold til grundloven, henvises til
punkt 3.4. nedenfor.
3.3. Særligt
om »ikkedigitale« borgere
En del borgere er undtaget fra offentlig
digital post og obligatoriske selvbetjeningsløsninger i det
offentlige. Det drejer sig f.eks. om personer, der ikke har adgang
til eller ikke kan benytte en computer m.v., eller personer med
visse former for funktionsnedsættelse.
For at disse borgere også skal kunne
benytte ordningen for borgerforslag - såvel som hovedstiller,
medstiller og støtter - foreslås, at der skal kunne
fastsættes regler om alternative fremgangsmåder for de
pågældende.
Af hensyn til enkelhed i administrationen
forudsættes, at den alternative fremgangsmåde vil
være tilgængelig for personer, der ikke kan eller har
mulighed for at benytte den it-baserede løsning, der stilles
til rådighed. Der vil således ikke være tale om,
at de pågældende skal ansøge om mulighed for at
benytte den alternative fremgangsmåde og i den forbindelse
godtgøre, at de ikke kan eller har mulighed for at benytte
den it-baserede løsning.
Det forventes, at den alternative
fremgangsmåde vil være baseret på en formular i
papirformat, som enten kan udskrives fra den samme hjemmeside, som
den it-baserede løsning benytter - eventuelt med hjælp
fra en anden person - eller rekvireres fra Folketingets
Administration.
3.4. Særlig
om borgerforslag, der kan rejse spørgsmål i forhold
til grundloven
I betænkningen over beslutningsforslag
nr. B 169, folketingsåret 2015-16 - jf. nærmere herom
ovenfor - tilkendegav partierne, der støttede den
foreslåede ordning, at de ikke ville påtage sig at
fremsætte forslag for Folketinget, som måtte have et
grundlovsstridigt sigte, selv om et sådant forslag
måtte opnå tilslutning fra det nærmere forudsatte
antal borgere. Ligeledes fremgår det af bemærkningerne
til forslaget som fremsat, at det er krav, at borgerdrevne forslag,
der fremsættes i Folketinget, ikke er i strid med
grundloven.
Det erindres i den forbindelse, at det - i det
mindste for så vidt angår beslutningsforslag uden
særlig hjemmel - i almindelighed ikke antages i sig selv at
stride mod grundloven eller Folketingets forretningsorden, at der
fremsættes og behandles et beslutningsforslag i Folketinget,
selv om beslutningsforslaget sigter mod, at der i sidste ende skal
indføres en retstilstand, som vil stride mod grundloven.
På dette punkt adskiller beslutningsforslag sig fra
lovforslag, idet lovforslag, der strider mod grundloven, skal
afvises af Folketingets formand efter forhandling med Udvalget for
Forretningsordenen, jf. forretningsordenens § 16, stk. 3.
Under drøftelserne i Udvalget for
Forretningsordenen efter vedtagelsen af beslutningsforslag nr. B
169 har der imidlertid været bred opbakning til, at ordningen
bør indrettes således, at den som princip ikke
bør kunne anvendes til indsamling af
støtteerklæringer for forslag, som vil have et
grundlovsstridigt sigte, dvs. forslag, som ikke vil kunne
gennemføres efter deres indhold inden for den gældende
grundlovs rammer, f.eks. fordi de strider mod grundlovens
frihedsrettigheder. Ordningen vil heller ikke kunne anvendes til
indsamling af støtteerklæringer for forslag om at
ændre grundloven.
Det forventes på den baggrund, at der
på grundlag af den foreslåede bemyndigelse i
lovforslagets § 2, nr. 4, vil blive fastsat regler om, at
sådanne forslag forhåndsafvises ved Folketingets
Administrations gennemgang, således at de ikke gøres
tilgængelige for støtteerklæringer.
Der vil herunder kunne fastsættes
nærmere regler om, at forhåndsafvisning kun skal ske,
hvis det med en vis klarhed og entydighed kan fastslås i
forbindelse med en overordnet gennemgang af forslaget, at det ikke
lader sig gennemføre efter sit indhold inden for grundlovens
rammer.
Det forhold, at et forslag ikke er blevet
forhåndsafvist, vil således ikke kunne tages som udtryk
for, at forslaget ikke giver anledning til nogen statsretlige
betænkeligheder, eller som nogen tilsikring om, at en
nærmere vurdering ikke vil kunne føre til den
konklusion, at det ikke er muligt at gennemføre forslaget
efter sit indhold inden for grundlovens rammer.
Det vil således kunne forekomme, at en
nærmere vurdering - som først iværksættes,
efter at et forslag har opnået det krævede antal
støtteerklæringer - vil føre til den
konklusion, at der består en modstrid med grundlovens
bestemmelser. I det tilfælde må det på baggrund
af tilkendegivelserne fra partierne bag den foreslåede
ordning påregnes, at forslaget alligevel ikke
fremsættes for Folketinget.
3.5. Revision af
loven
Det er forudsat i bemærkningerne til
beslutningsforslag nr. 169, folketingsåret 2015-16, at
ordningen skal finde anvendelse i 2 år og herefter bortfalde
af sig selv, medmindre Folketinget beslutter at opretholde den.
Med henblik på at sikre en nøje
vurdering af erfaringerne med ordningen foreslås, at der
fremsættes forslag om revision af loven senest i
folketingsåret 2019-20 efter forudgående evaluering af
ordningen. Revisionen kan, hvis der ikke kan opnås flertal
for at opretholde loven - eventuelt i revideret form - gå ud
på at ophæve loven.
På det foreliggende grundlag er det
forventningen, at ordningen kan tages i anvendelse i løbet
af folketingsåret 2017-18.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske konsekvenser for det offentlige, men
medfører administrative konsekvenser for Folketinget i form
af udgifter fra 2018, og så længe ordningen
løber, til årsværk til drift af løsningen
på ca. 1 mio. kr. Dertil kommer engangsudgifter på ca.
1 mio. kr. til etablering af en hjemmeside for ordningen.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Den foreslåede ordning vil give borgerne
en ny mulighed for at deltage i den politiske proces ved at indgive
forslag og indsamle støtte hertil med henblik på at
få forslagene behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag og udkast til
bekendtgørelse har i perioden fra den 3. oktober 2017 til
den 31. oktober 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.: Økonomi-
og Indenrigsministeriet, Datatilsynet, Digitaliseringsstyrelsen,
Danske Regioner, KL, Danske Handicaporganisationer og Ældre
Sagen.
10. Sammenfattende
skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Lovforslaget medfører ikke
økonomiske konsekvenser for det offentlige, men
medfører administrative konsekvenser for Folketinget i form
af udgifter fra 2018, og så længe ordningen
løber, til årsværk til drift af løsningen
på ca. 1 mio. kr. Dertil kommer engangsudgifter på ca.
1 mio. kr. til etablering af en hjemmeside for ordningen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Den foreslåede ordning vil give
borgerne en ny mulighed for at deltage i den politiske proces ved
at indgive forslag og indsamle støtte hertil med henblik
på at få forslagene behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslaget enkelte
bestemmelser
Til § 1
Folketingets formand foreslås bemyndiget
til at etablere en it-baseret ordning, hvorved personer, der har
valgret til Folketinget, kan indgive forslag (borgerforslag) med
henblik på, at det enkelte forslag senere behandles som
beslutningsforslag i Folketinget, og hvorved andre personer, der
opfylder den samme betingelse, kan tilkendegive deres støtte
til sådanne forslag.
Om den generelle hensigt hermed og
forventningerne til ordningens nærmere indretning henvises
til lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt 3.1. og
3.2.
Det forudsættes, at hjemmesiden,
hvorigennem den it-baserede ordning stilles til rådighed,
overholder de anerkendte internationale retningslinjer for
tilgængelighed for personer med handicap (WCAG).
Med hensyn til betingelserne om, at
såvel hovedstiller som medstillere og støttepersoner -
jf. bemærkningerne nedenfor ad § 2, nr. 2 - skal have
valgret til Folketinget, forudsættes, at Folketingets
Administration normalt ikke vil foretage nogen selvstændig
prøvelse heraf i forbindelse med anvendelse af ordningen,
men at prøvelsen alene vil bero på de oplysninger, der
fremgår af Det Centrale Personregister.
Hvis der består en retlig tvivl om,
hvorvidt en person, der ønsker at benytte ordningen,
opfylder kravet om valgret til Folketinget, vil den
pågældende derfor blive henvist til at rette
henvendelse til de myndigheder, der i almindelighed har ansvaret
for disse forhold, med henblik på en afklaring og eventuel
ændret registrering i Det Centrale Personregister.
Til § 2
Folketingets formand forslås bemyndiget
til efter forhandling med næstformændene og efter
forelæggelse for Udvalget for Forretningsordenen at
fastsætte nærmere regler om ordningen om
borgerforslag.
Der vil herunder bl.a. kunne fastsættes
regler om fremgangsmåden for indlevering af forslag og
tilkendegivelse af støtte, krav om
støttetilkendegivelse fra et antal forud angivne personer
(medstillere), før et forslag gøres
tilgængeligt for støttetilkendegivelser fra
offentligheden, og den nærmere procedure herfor, formkrav for
forslag, kriterier og procedure for forhåndsafvisning af
forslag, som falder uden for ordningens intentioner, eller som
efter deres indhold er uegnede til offentliggørelse gennem
ordningen, tidsfrister i forbindelse med anvendelse af ordningen og
alternative fremgangsmåder for personer, der ikke kan eller
har mulighed for at benytte den it-baserede løsning
(»ikkedigitale borgere«).
Om den generelle hensigt hermed og
forventningerne til ordningens nærmere indretning henvises
til lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt 3.1. og
3.2.
Med hensyn til det under nr. 4
foreslåede om fastsættelse af kriterier og procedure
for forhåndsafvisning af visse forslag er det navnlig
hensigten, at der vil blive fastsat regler om
forhåndsafvisning af forslag, som ligger uden for det
tiltænkte formål med ordningen, eller som helt eller
delvis har et indhold, som det kan være retsstridigt eller
stridende mod Folketingets værdighed at publicere på en
hjemmeside, som drives for Folketinget. Med hensyn til forslag, der
kan rejse spørgsmål i forhold til grundloven, henvises
til lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt 3.4.
Det forudsættes, at hovedstillere og
medstillere, hvis forslag forhåndsafvises, modtager en kort
begrundelse herfor. Det er ikke hensigten, at Folketingets
Administration skal indgå i nogen egentlig forhandling med
stillere eller medstillere i en sådan situation eller yde
konkret vejledning til udformning af forslag ud over generel
orientering om bestemmelserne om ordningen. Alt efter de
nærmere omstændigheder vil hovedstilleren dog
naturligvis kunne begynde processen forfra med et nyt forslag, hvor
der søges taget højde for de forhold, som har
ført til det tidligere forslags afvisning.
Med hensyn til det under nr. 6
foreslåede om fastsættelse af regler om alternative
fremgangsmåder for personer, der ikke kan eller har mulighed
for at benytte den it-baserede løsning (»ikkedigitale
borgere«), henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, punkt 3.3.
Det vil være en betingelse for at
benytte ordningen for borgerforslag som hovedstiller, medstiller
eller støtter af forslag, at man har valgret til
Folketinget.
Med henblik på, at det kan påses,
at brugerne af ordningen opfylder denne betingelse, foreslås
Folketingets formand, jf. det foreslåede nr. 7, bemyndiget
til at fastsætte regler om indhentning, anvendelse og
opbevaring af oplysninger om personer, herunder fra Det Centrale
Personregister, til brug for administrationen af ordningen.
Det forventes, at der vil skulle
fastsættes regler dels om automatisk elektronisk indhentning
m.v. af de pågældende oplysninger for brugere af den
it-baserede løsning - under forudsætning af at de
pågældende giver samtykke til dette i forbindelse med
indlogning - dels om manuel indhentning af oplysningerne for
brugere, der ikke kan, har mulighed for eller ønsker at
benytte den it-baserede løsning og derfor benytter den
nærmere fastlagte alternative fremgangsmåde
(»ikkedigitale borgere«).
Der vil endvidere kunne fastsættes
regler om opbevaring af oplysninger om brugerne af ordningen.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2018.
Til § 4
Det foreslås bestemt, at der
fremsættes forslag om revision af loven senest i
folketingsåret 2019-20. Dette forudsættes at ske efter
forudgående evaluering af ordningen.
Der henvises herom til lovforslagets
almindelige bemærkninger, punkt 3.5.