Betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 13. december 2017
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. november
2017 og var til 1. behandling den 23. november 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Forretningsordenen.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. De indkomne
høringssvar og et notat herom er omdelt til udvalget, jf.
bilag 1.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Udvalget henviser til, at Folketinget den
2. juni 2016 vedtog følgende folketingsbeslutning om
mulighed for at få borgerdrevne beslutningsforslag behandlet
i Folketinget (beslutningsforslag nr. B 169, folketingsåret
2015-16), som lovforslaget har til formål at
udmønte:
»Folketinget indfører en
ordning, hvorefter borgere kan få fremsat, behandlet og stemt
om borgerdrevne forslag i Folketinget. Ved borgerdrevne forslag
forstås konkrete beslutningsforslag, hvor der er indsamlet
underskrifter fra mindst 50.000 borgere, som støtter
forslaget, og som har stemmeret til Folketinget.«
Udvalget noterer sig, at det er forudsat i
bemærkningerne til lovforslaget, at udvalget forventes senest
under behandlingen af lovforslaget at fastlægge
fremgangsmåden for fremsættelse af borgerforslag, som
har opnået det krævede antal
støtteerklæringer.
Som det også er beskrevet
nærmere i lovforslagets bemærkninger, vil
fremsættelsen og den videre behandling af et borgerforslag,
som har opnået det krævede antal
støtteerklæringer inden for den fastsatte frist, som
beslutningsforslag i Folketinget forudsætte, at et eller
flere af Folketingets medlemmer påtager sig at
fremsætte forslaget for Folketinget. Det skyldes, at
grundloven ikke giver mulighed for, at der tillægges et antal
borgere en ret til at få fremsat et beslutningsforslag for
Folketinget, forstået således, at denne ret skulle
indebære en pligt for Folketingets medlemmer til at
fremsætte det pågældende forslag. Endvidere giver
grundloven ikke mulighed for, at andre end folketingsmedlemmer og
ministre gives adgang til at fremsætte forslag for
Folketinget.
Udvalget noterer sig i samme forbindelse,
at de partier, der står bag borgerforslagsordningen (DF, EL,
LA, ALT, RV, SF og KF), allerede i forbindelse med behandlingen af
beslutningsforslag nr. B 169, folketingsåret 2015-16, har
tilkendegivet at være indforståede med at medvirke til,
at forslag, der opnår den påkrævede tilslutning
fra borgerne, bliver fremsat. Partierne påpegede i den
forbindelse, at det, at et eller flere medlemmer fremsætter
et beslutningsforslag efter ordningen, ikke indebærer, at de
pågældende medlemmer nødvendigvis støtter
det pågældende forslags konkrete indhold. Partierne
understregede samtidig, at de dog ikke vil påtage sig at
fremsætte beslutningsforslag, der vil have et
grundlovsstridigt sigte.
I tilknytning hertil konstaterer udvalget,
at det - som også anført i lovforslagets
bemærkninger - forventes, at der ved bekendtgørelse
vil blive fastsat regler om forhåndsafvisning af forslag, som
ikke vil kunne gennemføres efter deres indhold inden for den
gældende grundlovs rammer, og af forslag om at ændre
grundloven allerede ved Folketingets Administrations gennemgang af
indkomne forslag, således at sådanne forslag ikke
gøres offentligt tilgængelige for
støtteerklæringer. Endvidere konstaterer udvalget, at
det er forudsat i lovforslagets bemærkninger, at der vil
kunne fastsættes nærmere regler om, at
forhåndsafvisning kun skal ske, hvis det med en vis klarhed
og entydighed kan fastslås i forbindelse med en overordnet
gennemgang af forslaget, at det ikke lader sig gennemføre
efter sit indhold inden for grundlovens rammer. Det vil
således kunne forekomme, at en nærmere vurdering - som
først iværksættes, efter at et forslag har
opnået det krævede antal støtteerklæringer
- fører til den konklusion, at der består en modstrid
med grundlovens bestemmelser. Udvalget forudsætter, at
forslaget i et sådant tilfælde ikke fremsættes
for Folketinget.
Udvalget finder, at følgende
retningslinjer bør følges for Folketingets behandling
af borgerforslag, der opnår det krævede antal
støttetilkendegivelser inden for den fastsatte frist:
Som hovedregel bør borgerforslag,
der opnår det krævede antal
støttetilkendegivelser inden for fristen, fremsættes
for Folketinget som beslutningsforslag af de politiske
ordførere eller tilsvarende fremtrædende medlemmer fra
alle de partier i Folketinget, der støtter
borgerforslagsordningen, i forening. Herved sikres, at det
fremstår klart, at der ikke er noget parti eller medlem, som
særskilt har æren eller ansvaret for forslagets
indhold, men at fremsættelsen alene er udtryk for, at
partierne bag ordningen i fællesskab påtager sig at
opfylde en nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan
blive behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne
bag ordningen. Det bør fremgå klart af
fremsættelsestalen, at det er dette, der er formålet
med fremsættelsen, at der er tale om et borgerforslag, og at
fremsættelsen ikke kan tages som udtryk for, at de
fremsættende medlemmer nødvendigvis støtter
forslagets indhold. Endvidere bør det fremgå tydeligt
af selve forslaget, f.eks. i tilknytning til dets titel, at der er
tale om et borgerforslag.
Når et borgerforslag er nået op
på det krævede antal støttetilkendegivelser
inden for fristen, meddeler Folketingets Administration
folketingsgrupperne dette. Samtidig anmodes folketingsgrupperne for
de partier, som står bag ordningen, om at bekræfte, at
deres politiske ordførere m.v. er indforståede med at
være med til at fremsætte forslaget.
Hvis Folketingets Administration ved den
indledende gennemgang af borgerforslaget har anset det for muligt,
at forslaget ikke lader sig endeligt gennemføre efter sit
indhold inden for grundlovens rammer, men dette ikke har
fremstået så klart, at forslaget er blevet
forhåndsafvist, og administrationen i stedet har forsynet det
med en påtegning om forholdet, bør administrationen
iværksætte en nærmere undersøgelse af
forholdet til grundloven, snarest muligt efter at forslaget er
nået op på det krævede antal
støttetilkendegivelser.
Vurderer administrationen, at forslaget
ikke lader sig gennemføre inden for grundlovens rammer,
bør administrationen kort redegøre for dette over for
folketingsgrupperne og indstille, at forslaget ikke
fremsættes.
Vurderer administrationen, at forslaget
lader sig gennemføre inden for grundlovens rammer,
bør folketingsgrupperne oplyses om dette i forbindelse med
anmodningen om at bekræfte, at de politiske ordførere
m.v. er indforståede med at fremsætte forslaget.
Hvis partiernes ordførere ikke
ønsker at fremsætte forslaget i fællesskab -
herunder hvis nogle af de pågældende ikke ønsker
at medvirke til fremsættelsen i lyset af forslagets indhold
og de øvrige ikke ønsker at påtage sig det
alene - gives Folketingets formand lejlighed til at fremsætte
forslaget. Også i dette tilfælde bør det
fremgå tydeligt af fremsættelsestalen, at formanden
ikke nødvendigvis støtter forslagets indhold, men
alene påtager sig at fremsætte forslaget for
Folketinget, så det kan blive behandlet i overensstemmelse
med intentionerne bag borgerforslagsordningen.
Borgerforslag vil kunne nå op
på det krævede antal støttetilkendegivelser
på ethvert tidspunkt af året. Sker det i løbet
af Folketingets mødefri sommerperiode, forudsættes
det, at forslaget normalt først fremsættes som
beslutningsforslag i det nye folketingsår.
Viser det sig uhensigtsmæssigt at
fremsætte et forslag i det igangværende
folketingsår, f.eks. fordi det krævede antal
støttetilkendegivelser er opnået kort før den
mødefri sommerperiode, vil det kunne besluttes at afvente
det nye folketingsår. Det vil dog også være en
mulighed at lade forslaget fremsætte og eventuelt komme til
1. behandling og blive henvist til udvalg. Er det ikke muligt eller
hensigtsmæssigt at færdigbehandle forslaget, inden det
bortfalder som følge af folketingsårets afslutning,
kan det genfremsættes i det nye folketingsår.
Udvalget påpeger, at
planlægningen af Folketingets behandling af borgerforslag i
alle tilfælde er Folketingets eget anliggende, hvorfor
hovedstillere, medstillere og støttere af borgerforslag
må være indstillede på, at der kan gå en
vis tid, inden et borgerforslag, som har opnået det
krævede antal støtteerklæringer, kommer til
behandling i Folketinget. Ligeledes må de
pågældende borgere være indstillede på, at
selve folketingsbehandlingen af et forslag, efter det er fremsat,
tager den tid, som er påkrævet. Det vil endvidere
være op til Folketinget selv at beslutte, om et
beslutningsforslag, som udspringer af et borgerforslag, skal
sambehandles med andre forslag.
Det forudsættes, at der kun sker en
let redigering af et borgerforslags oprindelige indhold, herunder
dets bemærkninger, inden det fremsættes for Folketinget
som beslutningsforslag. Som hovedregel bør redigeringen
begrænses til almindelige korrekturrettelser og rent ordens-
og opstillingsmæssige justeringer. Folketingets
Administration bistår det eller de medlemmer, der
fremsætter forslaget som beslutningsforslag, hermed.
Mere omfattende ændringer vil kunne
ske ved ændringsforslag under udvalgsbehandlingen, jf.
nedenfor.
Udvalget forventer, at et
beslutningsforslag, som udspringer af et borgerforslag,
gennemgår en 1. behandling, som i det væsentlige svarer
til den, der finder sted af et sædvanligt privat
beslutningsforslag, herunder med deltagelse af vedkommende
minister. Det forventes dog, at der ikke vil deltage noget medlem
som ordfører for forslagsstillerne.
Der vil naturligvis ikke kunne være
tale om, at hovedstillere og medstillere til det oprindelige
borgerforslag eller andre personer ud over Folketingets medlemmer
og ministrene kan deltage i forhandlingen af
beslutningsforslaget.
Et beslutningsforslag, som udspringer af et
borgerforslag, bør efter 1. behandling henvises til
udvalgsbehandling på samme måde som andre private
beslutningsforslag. Under udvalgsbehandlingen bør
vedkommende udvalg have samme muligheder for at få belyst
sagen som ved beslutningsforslag i øvrigt, herunder
afholdelse af eksperthøringer eller samråd, skriftlige
spørgsmål til ministre m.v. Udvalgene bør
være velvilligt indstillede over for ønsker om
foretræde fra hovedstilleren og medstillerne til
borgerforslaget. Dog understreges det, at tilrettelæggelsen
af udvalgsarbejdet er udvalgets eget anliggende, og at det ikke
bør anses for nogen ret for stillerne af borgerforslaget at
komme i foretræde.
Udvalget forudsætter, at det vil
være den klare hovedregel, at der afgives betænkning
over et beslutningsforslag, der udspringer af et borgerforslag,
så det kan komme til 2. behandling og afstemning om dets
endelige vedtagelse eller forkastelse. Der kan stilles
ændringsforslag i betænkningen på samme
måde som ved beslutningsforslag i øvrigt.
Ændringsforslag vil bl.a. kunne gå ud på at
præcisere, hvem der er tale om at pålægge eller
opfordre til at gøre hvad. Folketingets Administration,
især udvalgssekretærerne, bistår med udarbejdelse
af ændringsforslag på samme måde som ved
beslutningsforslag i øvrigt.
Udvalgene bør bestræbe sig
på at behandle beslutningsforslag, der udspringer af
borgerforslag, i et rimeligt tempo, uanset at der ikke er noget
medlem, der i rollen som forslagsstiller driver behandlingen fremad
og anmoder om afgivelse af betænkning. Udvalgene bør
dog naturligvis tage sig den tid, de finder er nødvendig for
at give sagen en fyldestgørende behandling.
Hvis behandlingen af et forslag ligger
tæt på den mødefri sommerperiode, bør
udvalgene have mulighed for at undlade at afgive betænkning
og lade forslaget bortfalde ved folketingsårets afslutning,
med henblik på at det kan genfremsættes i det nye
folketingsår.
Det forudsættes, at et
beslutningsforslag, som udspringer af et borgerforslag, efter
afgivelse af betænkning gennemgår en 2. (sidste)
behandling på samme måde som øvrige private
beslutningsforslag, hvorover der er afgivet betænkning.
Vedtages et beslutningsforslag, som
udspringer af et borgerforslag, forudsætter udvalget, at
folketingsbeslutningen tillægges samme virkning som andre
ikke særligt hjemlede folketingsbeslutninger, herunder at
regeringen - i det omfang, beslutningen opfordrer regeringen til
eller pålægger den at gøre noget - enten
opfylder beslutningen efter dens indhold eller over for Folketinget
redegør for sin beslutning om at undlade dette.
Et mindretal i udvalget (S og V)
bemærker i tillæg til ovenstående, at begge
partier tager til efterretning, at der er et flertal i Folketinget
for at give mulighed for at få borgerdrevne
beslutningsforslag behandlet i Folketinget. Partierne har noteret
sig, at der er taget hånd om de elementer af
beslutningsforslaget, som kunne være grundlovsstridige.
Selv om partierne principielt er imod
indholdet, fordi det findes overflødigt i et stærkt
repræsentativt demokrati som det danske, støtter
partierne således den praktiske udmøntning, der
opstiller retningslinjer for folketingsbeslutning af 2. juni 2016
om mulighed for at få borgerdrevne forslag behandlet i
Folketinget.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Pia Kjærsgaard (DF) fmd. Henrik Dam Kristensen (S) Kristian
Pihl Lorentzen (V) Christian Juhl (EL) Leif Mikkelsen (LA) Karin
Nødgaard (DF) Søren Espersen (DF) Martin Henriksen
(DF) Louise Schack Elholm (V) Torsten Schack Pedersen (V) Jakob
Ellemann-Jensen (V) Laura Lindahl (LA) Mette Abildgaard (KF) Benny
Engelbrecht (S) Christine Antorini (S) Henrik Sass Larsen (S) Karen
J. Klint (S) Jakob Sølvhøj (EL) René Gade
(ALT) Morten Østergaard (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 108
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og kommenteret
høringsoversigt | 2 | Udkast til bekendtgørelse om
borgerforslag | 3 | Udkast til betænkning | 4 | 2. udkast til betænkning |
|