Betænkning afgivet af
Undervisningsudvalget den 12. december 2017
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 7
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. november
2017 og var til 1. behandling den 1. december 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 24.
november 2017 sendte undervisningsministeren de indkomne
høringssvar til udvalget, og den 30. november 2017 sendte
undervisningsministeren et supplerende høringssvar og et
høringsnotat til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1, 3 og 5-7
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 2 og 4.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1, 3 og 5-7
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin indstilling til
ændringsforslag nr. 2 og 4.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af undervisningsministeren, tiltrådt af
udvalget:
1)
Undertitlen affattes således:
»(Nedsættelse af VEU-bidrag, forbedret praktikbonus til
arbejdsgivere og forhøjelse af VEU-godtgørelse og
Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU) m.v.)«
[Konsekvensændring af
lovforslagets undertitel]
Til § 1
Af undervisningsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af EL
og ALT):
2) Nr. 1
og 2 udgår, og i stedet
indsættes:
»01. I §
15 b indsættes som stk. 2
og 3:
»Stk. 2.
Bidraget efter § 18, stk. 2, tilpasses fremadrettet ved lov
fra år til år efter aktiviteten med udgangspunkt i en
prognose for det kommende års uddannelsesaktivitet og
trækket på godtgørelse og befordringsudgifter i
henhold til lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse samt
udgifter til kost og logi i henhold til lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. Denne model indebærer, at
arbejdsgivernes bidrag efter § 18, stk. 2, fremadrettet vil
blive reguleret ved lov efter aktiviteten. Den fremadrettede
regulering af bidraget efter § 18, stk. 2, indebærer, at
arbejdsgiverne afholder udgiften til godtgørelse m.v.
Overstiger de samlede regnskabsførte udgifter til
godtgørelse m.v. prognosen, vil arbejdsgiverne ved lov blive
opkrævet et højere bidrag det efterfølgende
år igen. Hvis de samlede regnskabsførte udgifter til
godtgørelse m.v. bliver lavere end prognosen, vil
størrelsen på bidraget efter § 18, stk. 2, blive
reduceret ved lov det efterfølgende år igen.
Stk. 3.
Såfremt aktiviteten på kurser, der udløser
godtgørelse og befordringsudgifter i henhold til lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse samt udgifter til kost og
logi i henhold til lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.,
overstiger et niveau på 7.700 årselever, mødes
regeringen med arbejdsmarkedets parter for at drøfte,
hvorvidt aktivitetsudviklingen skal reguleres.««
[Den foreslåede fulde
arbejdsgiverfinansiering af VEU-godtgørelse m.v.
udgår]
Af undervisningsministeren, tiltrådt af
udvalget:
3)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»02. § 18, stk. 2, 1. pkt., affattes
således:
»Alle arbejdsgivere, jf. § 2,
betaler årligt et bidrag på 537 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
2018-pris- og -lønniveau.««
[Fastsættelse af VEU-bidraget
fra og med 2022]
Af undervisningsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af EL
og ALT):
4) Nr. 6
udgår.
[Den foreslåede fulde
arbejdsgiverfinansiering af VEU-godtgørelse m.v.
udgår]
Af undervisningsministeren, tiltrådt af
udvalget:
5)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»03. § 21 a, stk. 2, 3. pkt., affattes
således:
»En arbejdsgivers måluddannelsesratio
beregnes først, når arbejdsgiveren har haft mere end
et erhvervsuddannet årsværk i det foregående
kalenderår.««
[Justering af merbidraget]
Til § 2
6) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
2, stk. 2, 2. pkt., indsættes efter »jf. §
7«: », og at der for uddannelsesdeltagere omfattet af
visse overenskomster ikke er et krav om forudgående
beskæftigelsesperiode«.«
[Uddannelsesdeltagere omfattet af
visse overenskomster undtages fra krav om forudgående
beskæftigelsesperiode]
Til § 4
7) Stk.
2-5 udgår, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Lovens § 3, nr. 1, 2, 4 og 5, træder i kraft den 1.
april 2018.
Stk. 3. Lovens
§ 1, nr. 4 og nr. 02, § 2, nr. 2 og 4, og § 3, nr.
3, træder i kraft den 1. januar 2022.
Stk. 4. §
15 b, stk. 2 og 3, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 01, ophæves den 1.
januar 2022.
Stk. 5. Lovens
§ 2, nr. 3, har ikke virkning for ansøgninger om
godtgørelse og tilskud til befordring til erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse, der indgives før den 1. januar
2018, og for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse,
der er påbegyndt før den 1.
januar 2018. For sådanne ansøgninger og uddannelser
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 6. §
13, stk. 1, i lov om statens voksenuddannelsesstøtte som
affattet ved denne lovs § 3, nr. 2, har ikke virkning for
ansøgninger om statens voksenuddannelsesstøtte til
forberedende voksenundervisning eller ordblindeundervisning for
voksne, der indgives før den 1. april 2018, og for
forberedende voksenundervisning eller ordblindeundervisning for
voksne, der er påbegyndt før den 1. april 2018. For
sådanne ansøgninger og undervisning finder de hidtil
gældende regler anvendelse.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og
8.
[Ændring af
ikrafttrædelsestidspunktet for lempelsen af karenskravet og
forhøjelsen af satserne til SVU samt indsættelse af
udløbsklausul]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslagets
undertitel affattes således, at undertitlen bliver
»(Nedsættelse af VEU-bidrag, forbedret praktikbonus til
arbejdsgivere og forhøjelse af VEU-godtgørelse og
Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU) m.v.)«.
Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 2 og 4.
Til nr. 2
Det foreslås, at § 1, nr. 1 og
2, i det fremsatte lovforslag om, at VEU-godtgørelse m.v.
skal være fuldt arbejdsgiverfinansieret, udgår. Det
foreslås, at der i stedet indsættes et stk. 2 og 3 i
§ 15 b i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det er angivet i det foreslåede
§ 15 b, stk. 2, at bidraget efter
lovens § 18, stk. 2, fremadrettet tilpasses ved lov fra
år til år efter aktiviteten med udgangspunkt i en
prognose for det kommende års uddannelsesaktivitet og
trækket på godtgørelse og befordringsudgifter i
henhold til lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse samt
udgifter til kost og logi i henhold til lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. Denne model indebærer, at
arbejdsgivernes bidrag efter § 18, stk. 2, fremadrettet vil
blive reguleret ved lov efter aktiviteten. Den fremadrettede
regulering af bidraget efter § 18, stk. 2, indebærer, at
arbejdsgiverne afholder udgiften til godtgørelse m.v.
Overstiger de samlede regnskabsførte udgifter til
godtgørelse m.v. prognosen, vil arbejdsgiverne ved lov blive
opkrævet et højere bidrag det efterfølgende
år igen. Hvis de samlede regnskabsførte udgifter til
godtgørelse m.v. bliver lavere end prognosen, vil
størrelsen på bidraget efter § 18, stk. 2, blive
reduceret ved lov det efterfølgende år igen.
Det er angivet i det foreslåede
§ 15 b, stk. 3, at såfremt aktiviteten på kurser,
der udløser godtgørelse og befordringsudgifter i
henhold til lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse samt
udgifter til kost og logi i henhold til lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., overstiger et niveau på 7.700
årselever, mødes regeringen med arbejdsmarkedets
parter for at drøfte, hvorvidt aktivitetsudviklingen skal
reguleres.
Det bemærkes, at de foreslåede
§ 15 b, stk. 2 og 3 efter det foreslåede i
ændringsforslag 7 ophæves den 1. januar 2022.
Til nr. 3
Det foreslås, at der foretages en
parallelaffattelse af § 18, stk. 2, 1. pkt., i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, således at alle
arbejdsgivere fra og med 2022 årligt betaler et bidrag
på 537 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag i 2018-pris- og -lønniveau. Den
foreslåede ændring vil efter det foreslåede i
ændringsforslag nr. 7 skulle træde i kraft den 1.
januar 2022. Såfremt der bliver et over- eller underskud i
2020 og 2021, bliver der ved lov reguleret for dette fremadrettet
ved fastsættelsen af de konkrete bidragssatser i 2022 og
2023.
Til nr. 4
Det foreslås, at § 1, nr. 6, i
det fremsatte lovforslag om, at VEU-godtgørelse m.v. skal
være fuldt arbejdsgiverfinansieret, udgår.
Til nr. 5
Det foreslås, at § 21 a, stk. 2,
3. pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag affattes
således, at en arbejdsgivers måluddannelsesratio
først beregnes, når arbejdsgiveren har haft mere end
et erhvervsuddannet årsværk i det foregående
kalenderår.
Det foreslåede vil indebære en
større parallelitet i forhold til øvrige elementer i
regelsættet om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Til nr. 6
§ 2, nr. 1, i det fremsatte lovforslag
foreslås nyaffattet.
Det foreslås, at der i § 2, stk.
2, 2 pkt., i godtgørelsesloven indsættes hjemmel til,
at der for uddannelsesdeltagere omfattet af visse overenskomster
ikke er et krav om forudgående
beskæftigelsesperiode.
Med den foreslåede justering
tydeliggøres det, at der tages udgangspunkt i overenskomster
frem for i brancher, som foreslået i det fremsatte
lovforslags § 2, nr. 1. Den foreslåede ændring
indebærer ikke ændring af intentionerne om en lempelse
af karenskravet om 14-dages beskæftigelse umiddelbart forud
for uddannelsens påbegyndelse.
Med ændringsforslag nr. 6
ændres samtidig den administrationsmodel, som er
foreslået i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 1,
så administrationen fremadrettet vil kunne blive udformet
på anden vis end i form af en positivliste. Lempelsen af
karenskravet forventes administreret i form af et nyt
spørgsmål ved ansøgning om godtgørelse.
Udformningen af den nærmere administrationsmodel vil blive
fastlagt i dialog med arbejdsmarkedets parter.
Til nr. 7
Det foreslås, at § 4, stk. 1-5,
i det fremsatte lovforslag udgår, og at der i stedet
indsættes stk. 1-6. De materielle ændringer findes i de
foreslåede stk. 2-4 og 6.
Den fornødne
it-understøttelse til brug for implementering af forslaget
om lempelse af karenskravet, som foreslået med det fremsatte
lovforslags § 2, nr. 1, og forhøjelsen af satserne til
SVU til FVU og OBU, som foreslået med det fremsatte forslags
§ 3, nr. 1, 2, 4 og 5, kan ikke være klar til den 1.
januar 2018. Det er derfor foreslået i det fremsatte
lovforslag, at disse delelementer af trepartsaftalen træder i
kraft den 1. juli 2018.
I forbindelse med den eksterne
høring over lovforslaget og den efterfølgende dialog
med arbejdsmarkedets parter er der imidlertid udtrykt stærkt
ønske fra arbejdsmarkedets parter om en hurtigere
implementering af lempelsen af karenskravet og af
forhøjelsen af satserne for SVU til FVU og OBU.
Undervisningsministeriet har forståelse for dette
ønske og har bl.a. i dialog med Uddannelses- og
Forskningsministeriet, for så vidt angår
forhøjelsen af satserne til SVU til FVU og OBU, overvejet
andre tekniske og juridiske løsninger end først lagt
til grund med henblik på en hurtigere implementering.
På den baggrund foreslås det, at lempelsen af
karenskravet træder i kraft den 1. januar 2018, jf. det
foreslåede stk. 1, og at forhøjelsen af satserne til
SVU til FVU og OBU træder i kraft den 1. april 2018, jf. det
foreslåede stk. 2.
Forslaget indebærer, at de forventede
merudgifter til SVU ved ændringen af
ikrafttrædelsesdatoen vil stige til i alt 7,5 mio. kr. i
2018. Merudgifterne i 2018 forventes ikke at blive højere
end forudsat i trepartsaftalen.
Det følger af det foreslåede
stk. 3 at ændringsforslag nr. 3 om indsættelse af nyt
§ 1, nr. 02, om fastsættelse af VEU-bidraget for 2022 og
frem foreslås at træde i kraft den 1. januar 2022.
Det følger af det foreslåede
stk. 4, at ændringsforslag nr. 2 om indsættelse af et
nyt § 1, nr. 01, om indsættelse af § 15 b, stk. 2
og 3, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ophæves den
1. januar 2022.
Endelig følger det af det
foreslåede § 4, stk. 6, at datoen den 1. juli 2018
ændres til den 1. april 2018. Der er tale om en
konsekvensændring som følge af det foreslåede
ændrede ikrafttrædelsestidspunkt for forhøjelse
af satserne til SVU til FVU og OBU.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd. Alex Ahrendtsen (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF) Marie Krarup (DF)
Tilde Bork (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel Jensen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte Klintskov
Jerkel (KF) Annette Lind (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Jan Johansen
(S) Julie Skovsby (S) Mattias Tesfaye (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Eva
Flyvholm (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Schnoor
(ALT) Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Marlene
Borst Hansen (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ?? ?8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 107
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar, fra
undervisningsministeren | 2 | Høringsnotat og supplerende
høringssvar, fra undervisningsministeren | 3 | Supplerende høringsnotat, fra
undervisningsministeren | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Ændringsforslag fra
undervisningsministeren | 6 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 107
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at præcisere finansieringen
af lovforslaget, for så vidt angår den del, der
finansieres inden for trepartsaftalens økonomi, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
|