Ændringsforslag stillet den 19.
december 2017
Til § 1
Af undervisningsministeren:
1) Nr. 2
affattes således:
»2. Efter kapitel 5 c
indsættes:
»Kapitel 5 d
Bonus for
praktikpladser inden for fordelsuddannelserne og for merbeskæftigelse i
praktikpladser
§ 15 g. Til arbejdsgivere
omfattet af § 2 yder Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
overensstemmelse med stk. 2-5 og regler fastsat i medfør af
§ 21 f, stk. 3, en bonus pr. praktikårselev, jf. stk. 3,
med uddannelsesaftale inden for uddannelser, der er oprettet i
medfør af lov om erhvervsuddannelser, og uddannelser, der er
godkendt i medfør af § 21 f, stk. 4.
Stk. 2. Der kan
alene ydes bonus for uddannelsesaftaler inden for de uddannelser,
der er omfattet af stk. 4.
Stk. 3. En
praktikårselev svarer til en elev i en uddannelsesaftale af 1
kalenderårs varighed. Uddannelsesaftaler i henhold til §
66 f, stk. 1, og § 66 r, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser
indgår ikke i beregningen af praktikårselever. Alene
kalenderdage i bonusåret indgår i beregningen af
praktikårselever, der kan udløse bonus.
Bonusåret er perioden fra den 1. januar til og med den 31.
december i det kalenderår, hvor der optjenes bonus.
Stk. 4. Der
foretages i året efter bonusåret en opgørelse
af, hvilke fordelsuddannelser der kan udløse bonus for
bonusåret. Det er alene uddannelserne på listen over
fordelsuddannelser for bonusåret, som undervisningsministeren
godkender og offentliggør, jf. § 15 i, der indgår
i opgørelsen. Følgende betingelser skal være
opfyldt:
1) Andelen af
uddannelsesaktive elever, som har kvalificeret sig til at
påbegynde hovedforløbet på fordelsuddannelsen,
og som efter 3 måneder ikke har indgået en
uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, må ikke overstige 10
pct. i bonusåret.
2) Andelen af
elever i skolepraktik på fordelsuddannelsen må ikke
overstige 15 pct. af omfanget af praktik og skolepraktik for
samtlige elever på fordelsuddannelsen i bonusåret.
Stk. 5. Bonus
pr. praktikårselev beregnes forholdsmæssigt af en pulje
på 20 mio. kr., som divideres med det samlede antal
bonusudløsende praktikårselever i bonusåret.
Bonus kan maksimalt udgøre 5.000 kr. pr.
praktikårselev.
§ 15 h. Til arbejdsgivere
omfattet af § 2 yder Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
overensstemmelse med stk. 2-5 og regler fastsat i medfør af
§ 21 f, stk. 3, en bonus pr. praktikårselev, jf. §
15 g, stk. 3, med uddannelsesaftale inden for uddannelser, der er
oprettet i medfør af lov om erhvervsuddannelser, og
uddannelser, der er godkendt i medfør af § 21 f, stk.
4.
Stk. 2. Det er
en betingelse for retten til bonus, at arbejdsgiveren i
bonusåret har en måluddannelsesratio i henhold til
§ 21 a. Det er endvidere en betingelse, at arbejdsgiverens
uddannelsesratio i bonusåret er højere end
arbejdsgiverens måluddannelsesratio.
Stk. 3. Bonus
ydes for merbeskæftigelse målt i
prakti??kår?selever, som den pågældende
arbejdsgiver har haft i bonusåret i perioden fra den 1.
januar til og med den 31. december, der overstiger gennemsnittet af
den pågældende arbejdsgivers samlede antal
praktikårselever i de foregående 3 år. For en
arbejdsgiver, der har oprettet sin virksomhed i et af de 3
foregående år, udregnes gennemsnittet som en
forholdsmæssig del af det antal praktikår?selever, som
arbejdsgiveren har haft i de år, hvor virksomheden har
eksisteret.
Stk. 4. Ved
erhvervsuddannede årsværk forstås en eller flere
medarbejdere, som har en erhvervsuddannelse som den højest
fuldførte uddannelse, jf. dog § 21 a, stk. 7 og 8, og
som tilsammen har en beskæftigelsesgrad, der svarer til
én persons fuldtidsarbejde i 1 helt kalenderår.
Erhvervsuddannelse som højest fuldførte uddannelse
efter 1. pkt. omfatter ikke skolebaseret uddannelse uden praktik i
en virksomhed. Alle erhvervsuddannede medarbejdere, herunder
ikkefuldtidsbeskæftigede, indgår med deres respektive
beskæftigelsesgrad i beregningen af virksomhedens samlede
antal erhvervsuddannede årsværk.
Beskæftigelsesgraden udregnes på grundlag af
arbejdsgivernes ATP-bidrag.
Stk. 5. Bonus
udgør 25.000 kr. pr. praktikårselev.
§ 15 i.
Undervisningsministeren godkender, hvilke uddannelser oprettet i
medfør af lov om erhvervsuddannelser og hvilke uddannelser
godkendt i medfør af § 21 f, stk. 4, der i det kommende
kalenderår er fordelsuddannelser, på baggrund af
ansøgninger fra arbejdsgivernes brancheorganisationer og
på baggrund af forholdet mellem efterspørgslen efter
og udbuddet af faglært arbejdskraft. Godkendte
fordel?suddannelser forbliver fordel?suddannelser, så
længe de opfylder betingelserne i § 15 g, stk. 4, og
regler udstedt i medfør af § 21 f, stk. 4, 2. pkt.,
eller indtil uddannelsen efter høring af arbejdsgivernes
brancheorgani?sationer ophører med at være
fordelsuddannelse det førstkommende kalenderår.
Stk. 2.
Undervisningsministeren offentliggør årligt en
revideret liste over godkendte fordelsuddannelser på
Undervisningsministeriets hjemmeside.««
[Korrektion af betingelserne for og
beregningen af praktikbonus i årene 2018-2021]
2) Nr. 3
affattes således:
»3. Kapitel 5 d affattes således:
»Kapitel 5 d
Bonus for
praktikpladser inden for fordelsuddannelserne og for
merbeskæftigelse i praktikpladser
§ 15 g. Til arbejdsgivere
omfattet af § 2 yder Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
overensstemmelse med stk. 2-5 og regler fastsat i medfør af
§ 21 f, stk. 3, en bonus pr. praktikårselev, jf. stk. 3,
med uddannelsesaftale inden for uddannelser, der er oprettet i
medfør af lov om erhvervsuddannelser, og uddannelser, der er
godkendt i medfør af § 21 f, stk. 4.
Stk. 2. Der kan
alene ydes bonus for uddannelsesaftaler inden for de uddannelser,
der er omfattet af stk. 4.
Stk. 3. En
praktikårselev svarer til en elev i en uddannelsesaftale af 1
kalenderårs varighed. Uddannelsesaftaler i henhold til §
66 f, stk. 1, og § 66 r, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser
indgår ikke i beregningen af praktikårselever. Alene
kalenderdage i bonusåret indgår i beregningen af
praktikårselever, der kan udløse bonus.
Bonusåret er perioden fra den 1. januar til og med den 31.
december i det kalenderår, hvor der optjenes bonus.
Stk. 4. Der
foretages i året efter bonusåret en opgørelse
af, hvilke fordelsuddannelser der kan udløse bonus for
bonusåret. Det er alene uddannelserne på listen over
fordelsuddannelser for bonusåret, som undervisningsministeren
godkender og offentliggør, jf. § 15 i, der indgår
i opgørelsen. Følgende betingelser skal være
opfyldt:
1) Andelen af
uddannelsesaktive elever, som har kvalificeret sig til at
påbegynde hovedforløbet på fordelsuddannelsen,
og som efter 3 måneder ikke har indgået en
uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, må ikke overstige 10
pct. i bonusåret.
2) Andelen af
elever i skolepraktik på fordelsuddannelsen må ikke
overstige 15 pct. af omfanget af praktik og skolepraktik for
samtlige elever på fordelsuddannelsen i bonusåret.
Stk. 5. Bonus
pr. praktikårselev beregnes forholdsmæssigt af en pulje
på 20 mio. kr., som divideres med det samlede antal
bonusudløsende praktikårselever i bonusåret.
Bonus kan maksimalt udgøre 5.000 kr. pr.
praktikårselev.
§ 15 h. Til arbejdsgivere
omfattet af § 2 yder Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
overensstemmelse med stk. 2-5 og regler fastsat i medfør af
§ 21 f, stk. 3, en bonus pr. praktikårselev, jf. §
15 g, stk. 3, med uddannelsesaftale inden for uddannelser, der er
oprettet i medfør af lov om erhvervsuddannelser, og
uddannelser, der er godkendt i medfør af § 21 f, stk.
4.
Stk. 2. Det er
en betingelse for retten til bonus, at arbejdsgiveren i
bonusåret har en måluddannelsesratio i henhold til
§ 21 a. Det er endvidere en betingelse, at arbejdsgiverens
uddannelsesratio i bonusåret er højere end
arbejdsgiverens måluddannelsesratio.
Stk. 3. Bonus
ydes for merbeskæftigelse målt i
prakti?kår?selever, som den pågældende
arbejdsgiver har haft i bonusåret i perioden fra den 1.
januar til og med den 31. december, der overstiger gennemsnittet af
den pågældende arbejdsgivers samlede antal
praktikår?selever i de foregående 3 år. For en
arbejdsgiver, der har oprettet sin virksomhed i et af de 3
foregående år, udregnes gennemsnittet som en
forholdsmæssig del af det antal praktikårselever, som
arbejdsgiveren har haft i de år, hvor virksomheden har
eksisteret.
Stk. 4. Ved
erhvervsuddannede årsværk forstås en eller flere
medarbejdere, som har en erhvervsuddannelse som den højest
fuldførte uddannelse, jf. dog § 21 a, stk. 7 og 8, og
som tilsammen har en beskæftigelsesgrad, der svarer til
én persons fuldtidsarbejde i 1 helt kalenderår.
Erhvervsuddannelse som højest fuldførte uddannelse
efter 1. pkt. omfatter ikke skolebaseret uddannelse uden praktik i
en virksomhed. Alle erhvervsuddannede medarbejdere, herunder
ikkefuldtidsbeskæftigede, indgår med deres respektive
beskæftigelsesgrad i beregningen af virksomhedens samlede
antal erhvervsuddannede årsværk.
Beskæftigelsesgraden udregnes på grundlag af
arbejdsgivernes ATP-bidrag.
Stk. 5. Bonus
pr. praktikårselev beregnes forholdsmæssigt af en pulje
på 20 mio. kr., som divideres med det samlede antal
bonusudløsende praktikårselever i bonusåret.
Bonus kan maksimalt udgøre 15.000 kr. pr.
praktikårselev
§ 15 i.
Undervisningsministeren godkender, hvilke uddannelser oprettet i
medfør af lov om erhvervsuddannelser og hvilke uddannelser
godkendt i medfør af § 21 f, stk. 4, der i det kommende
kalenderår er fordelsuddannelser, på baggrund af
ansøgninger fra arbejdsgivernes brancheorganisati?oner og
på baggrund af forholdet mellem efterspørgslen efter
og udbuddet af faglært arbejdskraft. Godkendte
fordel?suddannelser forbliver fordelsuddannelser, så
længe de opfylder betingelserne i § 15 g, stk. 4, og
regler udstedt i medfør af § 21 f, stk. 4, 2. pkt.,
eller indtil uddannelsen efter høring af arbejdsgivernes
brancheorganisationer ophører med at være
fordelsuddannelse det førstkommende kalenderår
Stk. 2.
Undervisningsministeren offentliggør årligt en
revideret liste over godkendte fordelsuddannelser på
Undervisningsministeriets hjemmeside.««
[Bonus for praktikpladser inden for
fordelsuddannelserne og for merbeskæftigelse i praktikpladser
fra og med 2022]
Ny paragraf
3)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I det af Folketinget den 20. december 2017
vedtagne forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag og forskellige andre love (Modelparametre for
erhvervsuddannelser til brug for beregning af
praktikpladsafhængigt arbejdsgiverbidrag, indførelse
af modregningsadgang, ændring af klageproces m.v.) foretages
følgende ændring:
1. § 1,
nr. 1, ophæves.«
[Konsekvensændring]
Til § 4
4) I
stk. 1 udgår »2
og«.
[Konsekvens som følge af
ændringsforslag 5]
5) Stk.
2 udgår.
Stk. 3-8 bliver herefter stk. 2-7.
[Ændring af
ikrafttrædelsestidspunktet for forhøjelsen af satserne
til SVU fra den 1. april 2018 til den 1. januar 2018]
6) I
stk. 6, der bliver stk. 5, ændres
to steder »1. april 2018« til: »1. januar
2018«.
[Konsekvensændring af
ikrafttrædelsestidspunktet for forhøjelsen af satserne
til SVU fra den 1. april 2018 til den 1. januar 2018]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 3
I ændringsforslag nr. 1
foreslås det af lovtekniske årsager, at kapitel 5 d
indsættes efter kapitel 5 c i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag. Kapitlet vil skulle gælde i årene
2018-2021. Hermed udgår § 1, nr. 3, i det fremsatte
lovforslag. De materielle ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 3, findes i de foreslåede
§ 15 h, stk. 2 og 3, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Med det foreslåede er der tale om en
korrektion af betingelserne for og beregningen af praktikbonus i
årene 2018-2021.
Det foreslås med det nye § 15 h,
stk. 2, at det er en betingelse for retten til bonus, at
arbejdsgiveren i bonusåret har en måluddannelsesratio i
henhold til § 21 a. Det foreslås, at det endvidere skal
være en betingelse, at arbejdsgiverens uddannelsesratio i
bonusåret er højere end arbejdsgiverens
måluddannelsesratio.
Det foreslås med det nye § 15 h,
stk. 3, at bonus ydes for merbeskæftigelse målt i
praktikårselever, som den pågældende arbejdsgiver
har haft i bonusåret i perioden fra den 1. januar til og med
den 31. december, der overstiger gennemsnittet af den
pågældende arbejdsgivers samlede antal
praktikårselever i de foregående 3 år. Bonus ydes
dermed for hele differencen mellem antal praktikårselever i
bonusåret og gennemsnittet i de foregående 3 år.
Ved beregning af praktikbonussen sker der ikke en vægtning
med modelparametre. Det foreslås videre, at for en
arbejdsgiver, der har oprettet sin virksomhed i et af de 3
foregående år, udregnes gennemsnittet som en
forholdsmæssig del af det antal praktikårselever, som
arbejdsgiveren har haft i de år, hvor virksomheden har
eksisteret.
Det bemærkes, at det foreslåede
§ 15 h, stk. 4, 2. pkt., svarer til formuleringen af det
§ 15 h, stk. 4, 2. pkt., der er foreslået ved § 1,
nr. 1, i lovforslag nr. L 84 om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og forskellige andre love
(Modelparametre for erhvervsuddannelser til brug for beregning af
praktikpladsafhængigt arbejdsgiverbidrag, indførelse
af modregningsadgang, ændring af klageproces m.v.). Af
lovtekniske grunde foreslås denne ændring løftet
over i lovforslag nr. L 107 ved ændringsforslag nr. 1, og det
endnu ikke ikrafttrådte § 1, nr. 1, i L 84
(indsættelse af kapitel 5 d) foreslås ophævet ved
ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 2
Det foreslås, at der foretages en
parallelaffattelse af kapitel 5 d lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, således at den foreslåede
forhøjelse af praktikbonus i ændringsforslag nr. 1
rulles tilbage fra og med 2022.
Efter det foreslåede § 15 h,
stk. 5, vil bonus pr. prakti?kårselev skulle beregnes
forholdsmæssigt af en pulje på 20 mio. kr., som
divideres med det samlede antal bonusudløsende
praktikårselever i bonusåret. Bonus vil maksimalt kunne
udgøre 15.000 kr. pr. praktikårselev.
Den foreslåede parallelaffattelse af
kapitel 5 d indebærer bortset fra nedsættelsen af
praktikbonussen til maksimalt 15.000 kr. pr. praktikårselev
en sammenskrivning af det foreslåede kapitel 5 d i
henholdsvis L 84 og ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 4-6
I lovforslaget som optrykt efter 2.
behandling fremgår det af § 4, stk. 2, at
forhøjelsen af satserne for SVU til FVU og OBU skulle
træde i kraft den 1. april 2018. Denne bestemmelse kom ind
ved ændringsforslag nr. 7 som optaget i betænkningen
over L 107.
I den efterfølgende dialog med
arbejdsmarkedets parter er der udtrykt stærkt ønske
fra arbejdsmarkedets parter om en hurtigere implementering af
lempelsen af forhøjelsen af satserne for SVU til FVU og OBU
end den 1. april 2018. På den baggrund foreslås det, at
forhøjelsen af satserne til SVU til FVU og OBU, jf.
forslagets § 3, nr. 2, træder i kraft den 1. januar
2018, jf. ændringsforslag nr. 5, hvorved § 4, stk. 2,
foreslås at skulle udgå. Herefter vil
forhøjelsen af satserne skulle træde i kraft den 1.
januar 2018, jf. § 4, stk. 1.
Det skal bemærkes, at det ikke vil
være muligt allerede pr. 1. januar 2018 at have den
nødvendige systemunderstøttelse klar, der
muliggør udbetaling af SVU til FVU og OBU med et
beløb svarende til dagpengenes højeste beløb.
SVU til FVU og OBU vil derfor i en kortere periode blive udbetalt
med de hidtil gældende lavere beløb, hvorefter der vil
blive foretaget en efterregulering, så snart det
systemteknisk er muligt. Systemunderstøttelsen forventes at
være klar inden udgangen af første kvartal i 2018. Der
vil blive vejledt generelt om dette på www.svu.dk og
individuelt i forbindelse med tildeling af SVU.
Fremrykningen af
ikrafttrædelsesdatoen for forhøjelse af SVU fra 80
pct. til 100 pct. af den maksimale dagpengesats for
ordblindeundervisning og forberedende voksenundervisning fra den 1.
april 2018 til den 1. januar 2018 vil medføre en statslig
merudgift på 2,5 mio. kr. i 2018. Udgiften er finansieret som
led i »Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-,
efter- og videreuddannelse (2018-2021)«. Bevillingen for
finanslovskonti 20.74.02 og 20.93.11 forhøjes med
henholdsvis 1,2 mio. kr. og 1,3 mio. kr. på lov om
tillægsbevilling for finansåret 2018. Samlet set
medfører forhøjelsen af SVU fra 80 pct. til 100 pct.
af den maksimale dagpengesats for ordblindeundervisning og
forberedende voksenundervisning en statslig merudgift på 10
mio. kr. i 2018.
Som konsekvens af ændringsforslag nr.
5 foreslås henvisningen i lovforslagets § 4, stk. 1, til
stk. 2, at udgå, jf. ændringsforslag nr. 4.
Endelig følger det med den i
ændringsforslag nr. 6 foreslåede justering i § 4,
stk. 6, der bliver stk. 5, at datoen den 1. april 2018 ændres
til den 1. januar 2018. Der er tale om en konsekvens som
følge af det foreslåede ændrede
ikrafttrædelsestidspunkt for forhøjelsen af satserne
til SVU til FVU og OBU, jf. ændringsforslag nr. 5.