Fremsat den 16. november 2017 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov for Grønland
om visse spil
(Bevarelse af monopolet for udbuddet af
onlinebingo samt heste- og hundevæddemål m.v.)
§ 1
I lov for Grønland om visse spil, jf.
lovbekendtgørelse nr. 336 af 7. april 2016, som ændret
ved lov nr. 1733 af 27. december 2016, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 6, stk. 1, indsættes som
3. pkt.:
»Heste- og hundevæddemål kan kun
udbydes som puljevæddemål.«
2. I
§ 7, stk. 2, indsættes efter
»danske tilladelse«: », jf. dog stk.
3«.
3. I
§ 7 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Tilladelse til udbud af væddemål kan ikke omfatte
heste- og hundevæddemål og væddemål
på kapflyvning med brevduer. Tilladelse til udbud af
onlinekasino kan ikke omfatte onlinebingo.«
4. I
§ 8, stk. 3, og § 9, stk. 1, og stk. 4, 1. pkt., ændres
»duer« til: »brevduer«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den 1. januar 2012 trådte den
gældende spillovgivning (bl.a. lov om spil, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1494 af 6. december 2016, med senere
ændringer og lov for Grønland om visse spil, jf.
lovbekendtgørelse nr. 336 af 7. april 2016) i kraft.
Den væsentligste ændring i forhold
til den tidligere spillovgivning var, at væddemål og
onlinekasinospil blev liberaliseret, således at alle
udbydere, der opfylder en række krav, kan få en dansk
tilladelse til at udbyde væddemål og onlinekasino i
Danmark og Grønland.
Udbuddet af væddemål på
heste- og hundevæddeløb blev imidlertid ikke
liberaliseret, men forblev under monopolet hos Danske Spil A/S
(herefter Danske Spil). Tilsvarende gjaldt for udbuddet af
onlinebingo.
I aftalen om ændring af spillovgivningen
fra december 2014 mellem den daværende regering
(Socialdemokratiet og Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti blev det
aftalt, at Skatteministeriet skulle foretage en analyse af
mulighederne for at liberalisere udbuddet af onlinebingo samt
heste- og hundevæddemål.
På denne baggrund og på grund af
positive tilkendegivelser fra hestevæddeløbs-,
hundevæddeløbs- og brevduesporten har regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti i januar 2017 indgået en aftale om
ændring af den danske spillovgivning, således at
udbuddet af onlinebingo, væddemål på heste- og
hundevæddeløb og væddemål på
kapflyvning med brevduer liberaliseres.
Som opfølgning på aftalen blev
den danske spillovgivning ændret ved lov nr. 686 af 8. juni
2017, som, i forhold til liberaliseringen af udbuddet af
onlinebingo, væddemål på heste- og
hundevæddeløb og væddemål på
kapflyvning med brevduer, træder i kraft den 1. januar
2018.
Med nærværende lovforslag
foreslås, at udbuddet af onlinebingo, væddemål
på heste- og hundevæddeløb og
væddemål på kapflyvning med brevduer udbudt i
Grønland fastholdes som hidtil som monopolspil udbudt af
Danske Spil, indtil Grønlands Selvstyre har haft lejlighed
til at tage stilling til, om selvstyret ønsker de
nævnte spil liberaliseret.
1.1. Lovforslagets
formål og baggrund
Den nuværende systematik i lov for
Grønland om visse spil bevirker, at udbudsformen
(monopolspil eller liberaliseret spil) af de spil, som reguleres i
loven, følger udbudsformen i lov om spil. Det følger
således f.eks. af § 7, stk. 2, i lov for Grønland
om visse spil, at spiludbyderen kan udbyde de væddemål
og onlinekasinospil til Grønland, som spiludbyderen kan
udbyde til Danmark i medfør af den danske tilladelse.
Henset til, at liberaliseringen af udbuddet af
onlinebingo, væddemål på heste- og
hundevæddeløb og væddemål på
kapflyvning med brevduer, jf. lov nr. 686 af 8. juni 2017,
træder i kraft den 1. januar 2018, vil disse spil blive
omfattet af tilladelsen til udbud af onlinekasino og
væddemål i Danmark. Hvis lov for Grønland om
visse spil ikke ændres, vil disse spil, på grund af
denne systematik, således på tilsvarende vis blive
liberaliseret i Grønland den 1. januar 2018.
Grønlands Selvstyre har ikke inden den
1. januar 2018 mulighed for at tage stilling til, om selvstyret
ønsker en liberalisering på linje med den
liberalisering i lov om spil, som træder i kraft i Danmark
på dette tidspunkt. For at sikre, at selvstyret får den
fornødne tid til at gennemføre processen med henblik
på eventuelt at træffe beslutning om en tilsvarende
liberalisering af spillene udbudt i Grønland, foreslås
det i lovforslaget, at det gældende monopol på udbud af
onlinebingo samt heste- og hundevæddemål opretholdes,
ligesom væddemål på kapflyvning med brevduer
fortsat kun kan udbydes som lokale puljevæddemål.
Med ændringerne i lovforslaget vil den
gældende retstilstand således blive opretholdt, indtil
Grønlands Selvstyre har taget stilling til en eventuel
liberalisering af udbuddet af onlinebingo, heste- og
hundevæddemål samt væddemål på
kapflyvning med brevduer.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Fastholdelse
af gældende udbud af onlinebingo, heste- og
hundevæddemål samt væddemål på
kapflyvning med brevduer
2.1.1. Gældende ret
Danske Spil har efter gældende ret
monopol på udbud af onlinebingo samt heste- og
hundevæddemål, som ikke udbydes som lokale
puljevæddemål, i Grønland, som udbydes af Danske
Spils datterselskab Danske Lotteri Spil A/S (herefter Danske
Lotteri Spil), jf. § 6, stk. 1, i lov for Grønland om
visse spil. Danske Lotteri Spil udbyder Danske Spils monopolspil.
Hestevæddemålene udbydes under brandet
»Dantoto«, mens hundevæddemål ikke udbydes
på nuværende tidspunkt.
Væddemål på heste- og
hundevæddeløb kan efter gældende ret kun udbydes
som puljevæddemål, jf. § 6, stk. 1, i lov for
Grønland om visse spil, jf. § 12, stk. 1, i lov om
spil. Puljevæddemål er væddemål, hvor hele
eller dele af gevinsten afhænger af størrelsen af den
samlede pulje af indsatser. Det er således ikke efter
gældende ret muligt at udbyde heste- og
hundevæddemål med faste odds
(fastoddsvæddemål). I væddemål med faste
odds vædder spilleren direkte mod udbyderen af
væddemålet, og spilleren kender sin mulige gevinst
på forhånd.
Udover heste- og hundevæddemål
udbudt af Danske Lotteri Spil kan heste- og
hundevæddemål udbydes som lokale
puljevæddemål, jf. § 9, stk. 1, i lov for
Grønland om visse spil.
Væddemål på kapflyvning med
brevduer kan kun udbydes som lokale puljevæddemål, jf.
§ 9, stk. 1, i lov for Grønland om visse spil.
Danske Lotteri Spils puljevæddemål
på heste- og hundevæddeløb er efter
gældende ret pålagt en afgift på 11 pct. af
bruttospilleindtægten, jf. § 24 a i lov for
Grønland om visse spil. Udbud af lokale
puljevæddemål på heste- og
hundevæddeløb og kapflyvning med brevduer er tillige
pålagt en afgift på 11 pct. af indskudssummen med et
fradrag på 20.000 kr. (2010-niveau) pr. afholdt
løbsdag (maksimalt fradrag for 24 løbsdage inden for
et kalenderår), jf. § 26 i lov for Grønland om
visse spil.
2.1.2. Lovforslaget
Det foreslås, at spilmarkedet for
Grønland for udbud af onlinebingo samt heste- og
hundevæddemål fastholdes som monopolspil som hidtil,
indtil Grønlands Selvstyre har haft lejlighed til at tage
stilling til en eventuel liberalisering af spillene.
Ændringerne betyder ligeledes, at
forbuddet mod fastoddsvæddemål på heste- og
hundevæddemål samt afgiften for væddemålene
fastholdes, jf. § 24 a. Endvidere indebærer
ændringerne, at udbuddet af lokale puljevæddemål
samt afgiften for disse væddemål bevares, jf. §
26.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for
Grønlands Selvstyre.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet i
Grønland.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne i Grønland.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt
til Grønlands Selvstyre.
Grønlands Selvstyre er orienteret om,
at det er nødvendigt at fremsætte lovforslaget
før selvstyrets beslutningsforslag om forslaget til
ændring af lov for Grønland om visse spil foreligger
på grund af fristerne i forretningsorden for Folketinget.
Såfremt forslaget ikke er vedtaget inden årets udgang,
vil det, grundet systematikken i spillovgivningen, betyde, at
liberaliseringen af spil på heste- og
hundevæddemål samt onlinebingo i Danmark også vil
gælde for Grønland. Grønlands Selvsstyre har
imidlertid ikke truffet beslutning herom endnu, hvorfor dette
lovforslag sikrer opretholdelse af status quo på
spilområdet i Grønland.
9. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Reguleringen af udbud af heste- og
hundevæddemål fremgår af § 6, stk. 1, i lov
for Grønland om visse spil. Heraf følger, at
tilladelse til udbud af heste- og hundevæddemål (i
Grønland) alene kan gives til Danske Spil, og at udbuddet
kun kan omfatte tilsvarende udbud, som Danske Spil har tilladelse
til at udbyde i Danmark.
Efter § 12 i lov om spil kan Danske Spil,
så længe heste- og hundevæddemål
hører til under Danske Spils monopol, kun udbyde heste- og
hundevæddemål som puljevæddemål. Dette
betyder, at det ikke er tilladt at udbyde disse
væddemål med faste odds (fastoddsvæddemål).
Bestemmelsen ophæves den 1. januar 2018, jf. lov nr. 686 af
8. juni 2017. Med lovforslaget foreslås § 6, stk. 1, i
lov for Grønland om visse spil ændret, således
at Danske Spil fortsat kun kan udbyde heste- og
hundevæddemål som puljevæddemål.
Til nr.
2
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr.
3
Efter gældende ret er det kun muligt at
udbyde lokale puljevæddemål på kapflyvning med
brevduer, jf. § 9, stk. 1, i lov for Grønland om visse
spil.
Det foreslås, at tilladelse til udbud af
væddemål på heste- og hundevæddeløb
fastholdes som monopolspil (og som puljevæddemål) ved
Danske Spil, og at væddemål på kapflyvning med
brevduer opretholdes som lokalt puljevæddemål. Det
foreslås ligeledes, at forbuddet mod udbud af
fastoddsvæddemål på heste- og
hundevæddeløb opretholdes, således at
retstilstanden er uændret, så længe
væddemålene hører under Danske Spils monopol i
Grønland.
Reglerne for udbud af og afgiften for lokale
puljevæddemål på heste- og
hundevæddemål samt væddemål på
kapflyvning med brevduer ændres heller ikke.
Efter gældende ret er onlinebingo
omfattet af definitionen på et lotteri, og udbud af
onlinebingo er således omfattet af Danske Spils monopol
på lotteri, jf. § 6, stk. 1, i lov for Grønland
om visse spil.
Det foreslås endvidere, at tilladelse
til udbud af onlinebingo opretholdes som monopolspil i
Grønland ved Danske Spil.
Med ændringerne sikres, at udbuddet af
onlinebingo samt heste- og hundevæddemål forbliver en
del af Danske Spils monopol i Grønland, således at der
ikke ændres på det nuværende udbud og for
så vidt heste- og hundevæddemål den
nuværende udbudsform.
Til nr.
4
Den foreslåede ændring skal sikre
en ensartet sprogbrug i spillovgivningen. De øvrige
bestemmelser i den danske spillovgivning anvender i forvejen
betegnelsen »brevduer« og ikke blot betegnelsen
»duer«.
Til §
2
Det foreslås, at ændringerne
vedrørende udbuddet af onlinebingo samt heste- og
hundevæddemål træder i kraft den 1. januar 2018.
Dermed sikres, at monopolet på udbud af onlinebingo samt
heste- og hundevæddemål i Grønland opretholdes,
indtil Grønlands Selvstyre har taget stilling til en
eventuel liberalisering af spillene.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov for Grønland om visse spil, jf.
lovbekendtgørelse nr. 336 af 7. april 2016, som ændret
ved lov nr. 1733 af 27. december 2016, foretages følgende
ændringer: | | | | § 6. - -
- | | | Stk. 1.
Tilladelse til udbud af lotteri og væddemål på
heste- og hundevæddeløb kan gives til Danske Spil A/S.
Tilladelsen kan kun omfatte udbud af tilsvarende lotterier og
væddemål på heste- og hundevæddeløb,
som Danske Spil A/S har tilladelse til at udbyde i Danmark. | | 1. I § 6, stk. 1, indsættes som 3. pkt.: »Heste- og hundevæddemål
kan kun udbydes som puljevæddemål.« | Stk. 2. - -
- | | | | | | § 7. - -
- Stk.
1. - - - | | | Stk. 2.
Tilladelse efter stk. 1 kan kun gives til spiludbydere, der har en
flerårig tilladelse til udbud af væddemål eller
drift af onlinekasino i Danmark, og kan alene omfatte tilsvarende
udbud af væddemål og onlinekasinospil, som er omfattet
af den danske tilladelse. | | 2. I § 7, stk. 2, indsættes efter
»danske tilladelse«: », jf. dog stk.
3«. | | | | | | 3. I § 7 indsættes som stk. 3: | | | »Stk. 3.
Tilladelsen til udbud af væddemål kan ikke omfatte
heste- og hundevæddemål og væddemål
på kapflyvning med brevduer. Tilladelsen til udbud af
onlinekasino kan ikke omfatte onlinebingo.« | | | | § 8. - -
- Stk.
1. - - - Stk.
2. - - - | | | Stk. 3. Der kan
ikke med en tilladelse efter stk. 1 udbydes væddemål
på heste- og hundevæddeløb, kapflyvning med duer
og resultatet af lotterier eller andre tilfældigt frembragte
hændelser bortset fra landbaserede væddemål
på resultatet af elektronisk simulerede
sportsbegivenheder. Stk.
3-9. - - - | | 4. I § 8, stk. 3, og § 9, stk. 1, og stk. 4, ændres »duer« til:
»brevduer«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2018. |
|