Skriftlig fremsættelse (16. november
2017)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov
for Grønland om visse spil (Bevarelse af monopolet for
udbuddet af onlinebingo samt heste- og hundevæddemål
m.v.).
(Lovforslag nr. L 106)
Formålet med forslaget er at bevare
monopolet på udbud af onlinebingo samt heste- og
hundevæddeløb i Grønland, indtil det
grønlandske selvstyre har haft mulighed for at tage stilling
til, om selvstyret ønsker de nævnte spil
liberaliseret.
Den 1. januar 2012 trådte den
gældende spillovgivning (bl.a. lov om spil og lov for
Grønland om visse spil) i kraft.
Den væsentligste ændring i
forhold til den tidligere spillovgivning var, at
væddemål og onlinekasinospil blev liberaliseret,
således at alle udbydere, der opfylder en række krav,
kan få en tilladelse til at udbyde væddemål og
onlinekasino i Danmark og Grønland.
Udbuddet af væddemål på
heste- og hundevæddeløb i Danmark og Grønland
blev imidlertid ikke liberaliseret, men forblev monopolspil.
Tilsvarende gjaldt for udbuddet af onlinebingo.
Den 1. januar 2018 træder
liberaliseringen af udbuddet af onlinebingo, væddemål
på heste- og hundevæddeløb og
væddemål på kapflyvning med brevduer i Danmark i
kraft.
Den nuværende systematik i lov for
Grønland om visse spil bevirker, at udbudsformen af de spil,
som reguleres i loven, følger udbudsformen i Danmark i
medfør af lov om spil. Såfremt forslaget ikke
fremsættes, vil spillet i Grønland blive
liberaliseret, samtidig med at liberaliseringen i Danmark
træder i kraft.
Grønlands Selvstyre har ikke inden
den 1. januar 2018 mulighed for at tage stilling til, om selvstyret
ønsker en liberalisering på linje med den
liberalisering i lov om spil, som træder i kraft i Danmark
på dette tidspunkt. Lovforslagets formål er dermed at
sikre status quo i Grønland.
Lovforslaget har ikke provenumæssige
konsekvenser.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft den 1. januar 2018.
Grønlands Selvstyre har accepteret,
at fremsættelsen af lovforslaget sker før selvstyrets
udtalelse foreligger. Dette skyldes, at lovforslaget foreslås
at træde i kraft 1. januar 2018 og forretningsorden for
Folketinget tilsiger, at 3. behandling af lovforslag ikke finder
sted før 30 dage efter fremsættelsen.
Selvstyrets udtalelse forventes dog at
foreligge inden lovforslagets 1. behandling.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.