Fremsat den 15. november 2017 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af selskabsskatteloven og
fondsbeskatningsloven
(Skattefritagelse af selvejende teatre og
daginstitutioner m.v. samt erklæringsordning for visse
foreninger og fonde)
§ 1
I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1164 af 6. september 2016, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1557 af 13. december 2016 og
§ 16 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 3, stk. 1, nr. 5, 1. pkt.,
indsættes efter »døgninstitutioner for
børn og unge,«: »daginstitutioner,
privatinstitutioner og private pasningsordninger, fritidshjem og
-klubber,«.
2. I
§ 3, stk. 1, indsættes som
nr. 21:
»21)
Producerende teatre, der er selvejende institutioner eller
foreninger, og hvor indtægterne udelukkende kan anvendes til
institutionens formål.«
3.
Efter § 24 indsættes:
Ȥ 24 A. Foreninger og
selvejende institutioner m.v., der er omfattet af § 1, stk. 1,
nr. 6, hvis midler udelukkende kan anvendes i
almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt
øjemed i den pågældende forening eller
selvejende institution m.v., og som i det pågældende
indkomstår har oppebåret en skattepligtig
indkomst, der ikke overstiger 100.000 kr. før fradrag for
uddelinger og hensættelser, kan i stedet for selvangivelse
indgive erklæring herom. Har foreningen eller den selvejende
institution m.v., jf. 1. pkt., oppebåret væsentlige
ekstraordinære indtægter som følge af
afhændelse, afståelse eller opgivelse af formuegoder,
skal der uanset 1. pkt. indgives selvangivelse.«
§ 2
I fondsbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 961 af 17. august 2015, som
ændret ved lov nr. 651 af 8. juni 2016 og § 1 i lov nr.
473 af 17. maj 2017, foretages følgende ændring:
1. I
§ 15, stk. 3, nr. 1, ændres
»25.000 kr.« til: »100.000 kr.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2. § 1, nr. 1
og 2, har virkning fra og med indkomståret 2012.
Institutioner og foreninger, der er omfattet af 1. pkt., kan dog
for indkomstårene 2012 til 2017 senest den 1. juli 2018
vælge at være skattepligtige og opgøre den
skattepligtige indkomst efter skattelovgivningens almindelige
regler.
Stk. 3. Skattepligtige
selvejende institutioner eller foreninger som nævnt i §
1, nr. 1 og 2, er omfattet af skattefriheden fra og med
indkomståret 2018, hvis indtægterne udelukkende kan
anvendes til institutionens formål senest den 30. juni
2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen ønsker at mindske det
administrative besvær for teatre, der er organiseret som
selvejende institutioner eller som foreninger, og for selvejende
daginstitutioner, privatinstitutioner og private pasningsordninger,
fritidshjem og -klubber, der er organiseret som selvejende
institutioner. Det vil desuden give de nævnte institutioner
mere fleksible muligheder for at anvende et overskud ved virksomhed
i ét år til virksomhed i de kommende år.
Samtidig ønsker regeringen at give frie grundskoler, der er
organiseret som selvejende institutioner, mulighed for at drive
privatinstitutioner og private pasningsordninger, uden at der
derved indtræder beskatning. Privatinstitutioner er efter
dagtilbudsloven institutioner, der drives af private
leverandører på baggrund af en godkendelse fra
kommunalbestyrelsen. Kommunen yder et tilskud pr. barn, men kan
ikke anvise plads til institutionen.
Det foreslås at fritage teatre og visse
daginstitutioner samt pasningsordninger for beskatning, hvis der er
tale om selvejende institutioner, hvor indtægterne
udelukkende kan anvendes til institutionens formål. Forslaget
omfatter daginstitutioner, der er organiseret som selvejende
institutioner. Det kan både være institutioner, der har
indgået driftsaftale med kommunen, og institutioner, der er
oprettet som privatinstitutioner uden driftsoverenskomst.
Afgørende for, om en daginstitution er omfattet af
forslaget, er, at institutionen er defineret som en selvejende
institution i institutionens vedtægter, herunder at et
eventuelt overskud alene kan anvendes til institutions
formål.
Endvidere foreslås det at fritage
producerende teatre, der er organiseret som foreninger, og hvor
indtægterne udelukkende kan anvendes til foreningens
formål.
Regeringen ønsker også at lette
den administrative belastning af skattepligtige almennyttige
foreninger og selvejende institutioner, der har en skattepligtig
indkomst, der ikke overstiger 100.000 kr. før fradrag for
uddelinger og hensættelser. Det foreslås på den
baggrund at give disse foreninger mulighed for at indlevere en
erklæring fremfor at indsende en selvangivelse. En
erklæringsordning vil lette den administrative belastning for
disse foreninger, og de herved frigivne ressourcer vil kunne
anvendes i arbejdet med udvikling af det frivillige og folkelige
foreningsarbejde.
Det er en forudsætning for, at den
enkelte institution eller forening kan indlevere en erklæring
i stedet for en selvangivelse, at foreningens eller institutionens
overskud skal forblive i institutionen og udelukkende kan anvendes
til almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige formål.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Skattefritagelse af selvejende teatre
2.1.1. Gældende ret
Et teater kan drives i selskabsform, i
personlig regi, som fond, som forening eller som selvejende
institution. Teatre, der er organiseret som selvejende
institutioner eller foreninger, er som udgangspunkt skattepligtige
efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, hvorefter
foreninger, selvejende institutioner m.v. er skattepligtige af
indkomst ved erhvervsmæssig virksomhed. Dette gælder,
uanset at teatrene er organiseret således, at et evt.
overskud skal forblive i den enkelte selvejende institution eller
forening og udelukkende kan anvendes til teatrets formål.
Beskatningen af teatervirksomhed giver administrativt besvær
for teatrene og begrænser teatrenes mulighed for at spare op
til f.eks. større produktioner m.v., ombygning eller
renovering af teatret eller imødegåelse af eventuelle
fremtidige underskud.
Teatre, der er organiseret som fonde, og som
ikke er omfattet af et offentligt tilsyn, er dog skattepligtige
efter fondsbeskatningsloven. Det Kongelige Teater er som en del af
staten fritaget for beskatning, jf. selskabsskattelovens § 3,
stk. 1, nr. 1.
Som indtægt ved erhvervsmæssig
virksomhed for et teater anses f.eks. visse offentlige tilskud,
entréindtægter, indtægt ved cafedrift, der er
knyttet til forestillingerne, indtægter fra salg af
merchandise, indtægter fra sponsoraftaler og offentlige
tilskud. Dette gælder, uanset om teatrene er organiseret
således, at et evt. overskud skal forblive i den selvejende
institution og udelukkende kan anvendes til institutionens
formål.
2.1.2. Lovforslaget
Teatre, der er organiseret som selvejende
institutioner, er skattepligtige af erhvervsmæssige
indkomster. For teatre indebærer beskatningen af
erhvervsmæssige indkomster, at teatrene er skattepligtige af
bl.a. entréindtægter. I forhold til teatre betyder
beskatningen derfor, at driftsoverskud ved teatervirksomhed i
det pågældende år beskattes. Samtidig beskattes
også offentlige tilskud, der ikke har karakter af
underskudsgarantier, hvis teatret et år har et
driftsoverskud. Derved begrænses teatrenes mulighed for at
overføre et overskud til kommende år til f.eks. en
fremtidig renovering af teatret eller produktion og
opførelse af en større og omkostningstung
forestilling.
Beskatningen af teatre medfører
også en administrativ belastning af det enkelte teater, da
ressourcer der ellers kunne anvendes til teatervirksomhed, i stedet
skal anvendes til administrativt arbejde i form af udarbejdelse og
indlevering af selvangivelse: Denne belastning skal ses i lyset af,
at provenuet for det offentlige ved beskatningen af det enkelte
teater er yderst begrænset.
Det foreslås derfor at indføre
skattefrihed for teatre. Det er en betingelse, at teatret er
organiseret som en selvejende institution eller en forening, og at
indtægterne kun kan anvendes til institutionens eller
foreningens formål. Derved får teatrene mulighed for at
overføre overskud til kommende år til f.eks. en
fremtidig renovering af teatret eller produktion og
opførelse af en større og omkostningstung
forestilling, uden at der udløses beskatning af overskuddet.
Det har ingen betydning for skattefritagelsen, om den
pågældende institution modtager offentlig
støtte. Skattefritagelsen vil også være en
administrativ lettelse for teatrene.
Skattefritagelsen vil medføre en
administrativ lettelse for teatrene. Derudover vil det betyde, at
teatrene kan overføre overskud fra et år til et andet
til f.eks. større produktioner uden at blive
skattepligtige.
Det foreslås, at der etableres en
overgangsbestemmelse, så teatre har mulighed for at blive
omfattet af skattefriheden fra og med indkomståret 2018, hvis
vedtægterne tilpasses senest den 30. juni 2019, så de
opfylder betingelserne for at blive omfattet af skattefriheden.
Reglerne for beskatning af teatre, der er
organiseret som selskaber, herunder også teatre, der er
organiseret som iværksætterselskaber, foreslås
ikke ændret. De vil fortsat blive beskattet efter
skattelovgivningens almindelige regler.
2.2. Skattefritagelse af selvejende
daginstitutioner
2.2.1. Gældende ret
Daginstitutioner, der ikke drives af
kommunerne, er skattepligtige af indtægten ved driften af
daginstitutionen, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6.
Tilsvarende gælder for fritidshjem og -klubber. De kan enten
være drevet i selskabsform, i personligt regi eller som
selvejende institution.
Selvejende daginstitutioner,
privatinstitutioner samt privatinstitutioner og private
pasningsordninger er således skattepligtige af
erhvervsmæssig indkomst som f.eks. indtægter ved
daginstitutionsvirksomhed samt fortjeneste og tab ved
afhændelse, afståelse eller opgivelse af formuegoder,
der har eller har haft tilknytning til den erhvervsmæssige
virksomhed, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6.
Daginstitutionerne modtager et kommunalt tilskud samt
forældrebetaling, der dækker de årlige
driftsomkostninger. Skattepligten gælder, uanset om den
enkelte institution er organiseret som en selvejende institution,
således at et evt. overskud skal forblive i den selvejende
institution og udelukkende kan anvendes til institutionens
formål.
Frie grundskoler, der samtidig driver
privatinstitution, og private pasningsordninger, og som er
organiseret som selvejende institutioner, er skattepligtige af
både den erhvervsmæssige indkomst, der hidrører
fra daginstitutionsvirksomheden, og fra skolevirksomheden.
Tilsvarende gælder for fritidshjem og -klubber, der er
organiseret som selvejende institutioner, at de er skattepligtige
af erhvervsmæssig indkomst. Beskatningen giver administrativt
besvær for institutionerne og forhindrer, at der kan spares
op til større investeringer.
Frie grundskoler fik i 2004 mulighed for at
oprette puljeordninger og private pasningsordninger for
børn, der er fyldt 3 år, og indtil de begynder i
børnehaveklasse. Muligheden for at etablere puljeordninger
bortfaldt dog i 2007. I 2009 fik de frie grundskoler yderligere
mulighed for at oprette en privatinstitution eller en privat
pasningsordning efter dagtilbudsloven for børn, der er
mindst 2 år og 6 måneder, og indtil de begynder i
børnehaveklasse. Endelig fik de i 2014 mulighed for efter
lov om friskoler og private grundskoler m.v. at oprette en
privatinstitution eller en privat pasningsordning for børn i
alderen 0-2 år.
Frie grundskoler er omfattet af den
skattefritagelse, der gælder for skoler, der er organiseret
som selvejende institutioner, og hvor indtægterne udelukkende
kan anvendes til skolens formål, jf. selskabsskattelovens
§ 3, stk. 1, nr. 5. Det er dog sådan, at hvis en skole
driver andet end skolevirksomhed, vil skattefriheden bortfalde -
også for skolevirksomheden. Det gælder f.eks., hvis
skolen også driver en daginstitution. Hvis de frie
grundskoler derfor udnytter de muligheder, de har fået med
hensyn til at oprette ordninger med privat dagpasning m.v., vil det
således udløse beskatning, herunder af hele
skolevirksomheden.
Indkomst ved drift af en skolefritidsordning
(SFO) anses for at være en del af driften af en skole og er
derfor omfattet af skattefriheden ved drift af skole.
2.2.2. Lovforslaget
Daginstitutioner, der er organiseret som
selvejende institutioner, er skattepligtige af indkomst i form af
den betaling, som forældrene betaler for pasningsordningen,
idet dette anses for at udgøre erhvervsmæssig indkomst
for daginstitutionen. Hvis daginstitutionen modtager offentligt
tilskud, vil sådanne tilskud også blive anset for at
udgøre erhvervsmæssig indkomst for daginstitutionen,
og dermed være skattepligtige.
Beskatningen af disse indkomster betyder, at
mulighederne for at spare op til bl.a. større udgifter og
investeringer i efterfølgende år begrænses.
Skattepligten af den erhvervsmæssige indkomst betyder
således, at de selvejende daginstitutioner bliver
begrænset i muligheden for at overføre et evt.
overskud til kommende år til f.eks. ombygning, renovering
eller andre tiltag. I modsætning til skoler,
døgninstitutioner og offentligt godkendte opholdssteder for
børn og unge, som i dag er fuldt skattefritagne, har de
selvejende daginstitutioner således ikke mulighed for uden
beskatning at spare op til større investeringer.
Beskatningen af daginstitutioner
medfører også en administrativ belastning af den
enkelte institution, da ressourcer, der ellers kunne anvendes til
børnepasning, i stedet skal anvendes til administrativt
arbejde i form af udarbejdelse og indlevering af selvangivelse.
Denne belastning skal ses i lyset af, at provenuet for det
offentlige ved beskatningen af den enkelte daginstitution er yderst
begrænset.
Frie grundskoler, der er organiseret som
selvejende institutioner, er efter gældende regler fritaget
for beskatning. Det er dog en betingelse, at der udelukkende er
tale om drift af en skole. Hvis en fri grundskole også driver
en privatinstitution eller privat pasningsordning, vil skolen ikke
længere opfylde kriteriet om, at der kun er tale om
skoledrift, og skolen vil derfor ikke længere være
skattefritaget, heller ikke af selve skolevirksomheden.
På den baggrund foreslås det
også at indføre skattefrihed for daginstitutioner. Det
er en betingelse, at daginstitutionen er organiseret som en
selvejende institution, og at indtægterne kun kan anvendes
til institutionens formål.
Skattefritagelsen skal alene omfatte
selvejende daginstitutioner, hvor det af daginstitutionens
vedtægt fremgår, at indtægterne udelukkende kan
anvendes til institutionens formål. Det betyder, at
selvejende daginstitutioner, hvor overskuddet skal forblive i den
selvejende institution, fritages for beskatning. Det er en
betingelse, at der kun drives virksomhed i form af daginstitution.
Hvis der alene er tale om, at der også drives en anden form
for virksomhed som f.eks. skole, fritidshjem eller -klub, der
tilsvarende er fritaget for skattepligt efter selskabsskattelovens
§ 3, stk. 1, nr. 5, vil skattefritagelsen dog blive
opretholdt. Hvis der drives anden form for skattepligtig
virksomhed, vil skattefriheden bortfalde, også for
daginstitutionsvirksomheden.
Ved den foreslåede skattefritagelse
bliver selvejende daginstitutioner sidestillet med en række
øvrige selvejende institutioner, der udøver
aktiviteter, der alternativt kunne have været udført
af en offentlig virksomhed.
Ved at skattefritage selvejende
daginstitutioner får de mulighed for at overføre
overskud til kommende års drift, uden at der udløses
beskatning af overskuddet. Derudover vil en skattefritagelse
medfører en administrativ lettelse.
De foreslåede ændringer betyder
desuden, at frie grundskoler kan drive privatinstitutioner og
private pasningsordninger, uden at skolen bliver skattepligtig af
indtægter ved drift af skole og indtægter ved drift af
daginstitution, hvis institutionen er organiseret som en selvejende
institution. De foreslåede ændringer betyder samtidig,
at institutioner og frie grundskoler, der driver en
privatinstitution, bliver ligestillet i konkurrencen med de
offentlige tilbud, der ikke er skattepligtige. Skattefritagelsen
for skoler indeholder også efter de gældende regler en
betingelse om, at institutionen skal være organiseret som en
selvejende institution, og at midlerne udelukkende kan anvendes til
institutionens formål. Dermed sikres forældres mulighed
for at vælge mellem forskellige typer dagtilbud.
De foreslåede ændringer betyder,
at skattereglerne tilpasses de gældende regler for frie
grundskoler i friskoleloven. Varetagelsen af opgaven som
privatinstitution eller privat pasningsordning er en del af den
frie grundskoles virksomhed under bestyrelsens overordnede ledelse.
Et eventuelt overskud i forbindelse med varetagelsen af opgaven som
privatinstitution eller privat pasningsordning kan tilføres
den frie grundskole til varetagelse af skolens formål i
henhold til dens vedtægt.
De foreslåede ændringer betyder,
at et eventuelt overskud fra varetagelsen af opgaven som
privatinstitution og privat pasningsordning vil kunne
overføres til den frie grundskole, der varetager opgaven, og
her vil kunne anvendes i overensstemmelse med skolens
vedtægt.
Det foreslås, at der etableres en
overgangsbestemmelse, så daginstitutioner har mulighed for at
blive omfattet af skattefriheden fra indkomståret 2018, hvis
vedtægterne tilpasses senest den 30. juni 2019, så de
opfylder betingelserne for at blive omfattet af skattefriheden.
Skattereglerne for privatinstitutioner, der
kan udlodde overskud til ejerne, foreslås ikke ændret.
Disse institutioner vil fortsat blive beskattet efter
skattelovgivningens almindelige regler.
Forslaget omfatter også fritidshjem og
-klubber, der er organiseret som selvejende institutioner, og hvor
indtægterne udelukkende kan anvendes til institutionens
formål. Derved sikres, at selvejende institutioner, der
beskæftiger sig med pasning af børn, uafhængig
af barnets alder bliver omfattet af de samme skatteregler.
2.3. Erklæringsordning for visse foreninger og
fonde
2.3.1. Gældende ret
Selvejende institutioner og foreninger, der er
skattepligtige efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6,
er fritaget for at indgive selvangivelse, hvis foreningen ikke har
indtægt, fortjeneste eller tab som nævnt i
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, jf.
skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 4. Hvis foreningen har
skattepligtig indkomst i form af indkomst ved erhvervsmæssig
virksomhed, skal foreningen m.v. indgive selvangivelse.
Almenvelgørende eller på anden
måde almennyttige foreninger, der er skattepligtige efter
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, er desuden fritaget
for indgivelse af selvangivelse, hvis foreningen ikke har
skattepligtig indkomst som følge af udlodninger eller
henlæggelser til udelukkende almenvelgørende eller
på anden måde almennyttige formål efter
selskabsskattelovens § 3, stk. 2 og 3, jf. skattekontrollovens
§ 2, stk. 1, nr. 5. Efter bestemmelsen i selskabsskattelovens
§ 3, stk. 2, kan der foretages fradrag for udlodninger til
fyldestgørelse af vedtægtsmæssige formål,
der kan anses for almenvelgørende eller på anden
måde almennyttige, og efter selskabsskattelovens § 3,
stk. 3, kan der foretages fradrag for henlæggelser, som
foreninger m.v. foretager til sikring af eller til senere
anvendelse til almenvelgørende eller på anden
måde almennyttige formål.
Fonde, der er skattepligtige efter
fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 4, der ikke har
indkomst ved erhvervsmæssig virksomhed, og hvis indkomst
inkl. skattefri udbytteindkomst efter fradrag af renteudgifter og
administrationsomkostninger ikke overstiger 25.000 kr., kan i
stedet for selvangivelse vælge at indgive en erklæring
herom, jf. fondsbeskatningslovens § 15, stk. 3, nr. 1.
Fonde, der er skattepligtige efter
fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 4, der driver
offentligt tilgængelige museer, og som har opnået
tilladelse til uden begrænsning at foretage
hensættelser til almenvelgørende eller på anden
måde almennyttige kulturelle formål, kan i stedet for
selvangivelse indgive erklæring om, at overskuddet
udelukkende anvendes til museets formål, jf.
fondsbeskatningslovens § 15, stk. 3, nr. 2.
Endelig er der mulighed for at fonde, der er
skattepligtige efter fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1
og 4, og som udelukkende anvender overskuddet til formålet,
og hvor forholdene i øvrigt taler herfor, af SKAT kan
få tilladelse til at indgive erklæring herom i stedet
for selvangivelse, jf. fondsbeskatningslovens § 15, stk. 3,
nr. 3. Bestemmelsen er oprindelig tænkt anvendt på
f.eks. teatre, spejderhytter og lignende, som har ringe
indtægt før fradrag for uddelinger m.v.
Dispensationsadgangen administreres yderst
restriktivt. Der kan ikke gives tilladelse til fonde, der
vedtægtsmæssigt helt eller delvist tillægger
medlemmer af bestemte familier en fortrinsret til uddelinger eller
til at indtage særlige stillinger m.v. (familiefonde).
Fonde, der ikke udelukkende varetager
almenvelgørende eller på anden måde almennyttige
formål, kan i almindelighed ikke opnå tilladelse til at
afgive erklæring i stedet for selvangivelse. Omvendt vil det
forhold, at en fond varetager almennyttige eller på anden
måde almenvelgørende formål, ikke i sig selv
kunne begrunde en tilladelse.
Driver en fond erhvervsmæssig
virksomhed, udelukker det ikke muligheden for at opnå
tilladelse.
Ved vurderingen lægges der desuden
vægt på, om indsendelse af erklæring i stedet for
selvangivelse vil indebære en administrativ lettelse for
SKAT.
En tilladelse gives som en stående
tilladelse og gælder, indtil forudsætningerne
ændres. En given tilladelse kan dog senere tilbagekaldes af
SKAT, jf. SKAT: Den juridiske vejledning, afsnit C. D.
9.12.2.2.
2.3.2. Lovforslaget
En almenvelgørende eller almennyttig
forening skal normalt indsende en selvangivelse, hvis foreningen
har erhvervsmæssige indtægter. Hvis foreningen ikke har
skattepligtig indkomst som følge af almenvelgørende
uddelinger eller hensættelser, skal foreningen dog ikke
indgive selvangivelse.
For f.eks. idrætshaller kan der
være tale om indtægter ved udlejning af
idrætsbaner, festlokaler og lejligheder. Der kan også
være tale om indtægter fra afholdelse af koncerter,
udstillinger m.v. samt indtægter ved drift af café,
restaurant og motionscenter. Kendetegnende for disse
indtægter er, at de som altovervejende hovedregel skal
forblive i den selvejende institution m.v. og alene kan anvendes
til opfyldelse af institutionens formål.
Ud over idrætshaller gør de
tilsvarende forhold sig gældende for selvejende institutioner
på ældreområdet, handicapområdet og
institutioner for socialt udsatte. Desuden gør tilsvarende
forhold sig gældende for medborgerhuse og
almenvelgørende og almennyttige foreninger med faciliteter
og cafeer, der mod betaling kan anvendes af ikke-medlemmer.
For at lette de administrative byrder for
almenvelgørende eller almennyttige foreninger med
begrænset skattepligtig indkomst foreslås det, at
almenvelgørende og almennyttige foreninger med en
skattepligtig indkomst, der ikke overstiger 100.000 kr. før
fradrag for uddelinger og hensættelser, i stedet for
indgivelse af selvangivelse kan vælge at indgive en
erklæring herom. Foreningen får således mulighed
for i det pågældende indkomstår at indgive en
erklæring om den samlede skattepligtige indkomst, hvis
foreningen i det pågældende indkomstår har
oppebåret skattepligtig indkomst, der ikke overstiger 100.000
kr. før fradrag for uddelinger og hensættelser.
Lovforslaget vil kunne give en administrativ
lettelse til en lang række foreninger og selvejende
institutioner. Det gælder bl.a. idrætshaller. Der
findes ca. 700 idrætshaller, der er organiseret som
selvejende institutioner. Når disse idrætshaller har
erhvervsmæssige indtægter, er idrætshallen
pligtig til at indsende en selvangivelse. Dette gælder uanset
størrelsen af de erhvervsmæssige indtægter, og
uanset at et eventuelt overskud skal forblive i den selvejende
institution og alene kan anvendes til institutionens formål.
Den foreslåede ændring vil gøre det muligt for
den enkelte idrætshal at vælge at indgive en
erklæring i stedet for selvangivelse, hvad der vil kunne
lette idrætshallens administrative byrder.
Den foreslåede erklæringsordning
ændrer ikke på foreningernes skattepligt. Foreningerne
m.v. vil således også fremadrettet være
skattepligtige efter bestemmelsen i selskabsskattelovens § 1,
stk. 1, nr. 6. Erklæringsordningen letter derimod
foreningernes administrative byrder, uden at beskatningen af f.eks.
de erhvervsmæssige indtægter ændres. Foreningerne
undgår derved at skulle opdele den skattepligtige indkomst i
forskellige indkomstkategorier i en selvangivelse.
De foreslåede ændringer skal ses i
forlængelse af ønsket i regeringsgrundlaget om, at der
skal være gode udviklingsmuligheder for det frivillige og
folkelige foreningsarbejde. En erklæringsordning vil kunne
lette den administrative belastning, og de herved frigivne
ressourcer vil kunne anvendes i arbejdet med udvikling af det
frivillige og folkelige foreningsarbejde.
Det er en forudsætning for at kunne
indlevere en erklæring i stedet for en selvangivelse, at
institutionen eller foreningens overskud skal forblive i
institutionen og udelukkende kan anvendes til
almenvelgørende eller på anden måde almennyttige
formål.
Har foreningen et år væsentlige
ekstraordinære indtægter som følge af
afhændelse, afståelse eller opgivelse af formuegoder,
skal foreningen dog i det pågældende år indlevere
selvangivelse. Der kan f.eks. være tale om den situation,
hvor en forening sælger et klubhus eller en del af en fast
ejendom. En tilsvarende bestemmelse gælder for de
arbejdsgiverforeninger, fagforeninger og
arbejdsmarkedssammenslutninger, der er omfattet af
erklæringsordningen i fondsbeskatningslovens § 15, stk.
2.
Efter fondsbeskatningslovens 15, stk. 3, nr.
1, kan fonde, der er skattepligtige efter fondsbeskatningslovens
§ 1, stk. 1, nr. 1 og 4, der ikke har indkomst ved
erhvervsmæssig virksomhed, og hvis indkomst inkl. skattefri
udbytteindkomst efter fradrag af renteudgifter og
administrationsomkostninger ikke overstiger 25.000 kr., i stedet
for selvangivelse vælge at indgive en erklæring herom.
Denne beløbsgrænse er ikke blevet ændret, siden
bestemmelsen blev indsat i fondsbeskatningsloven i 1989. Der er med
den manglende regulering af beløbsgrænsen ikke taget
højde for eventuelle stigende indtægter som
følge af prisudviklingen. Det foreslås derfor at
hæve beløbsgrænsen til 100.000 kr. svarende til
den grænse, der foreslås indsat for den
foreslåede erklæringsordning for almennyttige og
almenvelgørende foreninger. Det er for fonde fortsat en
betingelse, at fonden ikke har erhvervsmæssig indkomst.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget om skattefritagelse af teatre
skønnes at medføre et årligt umiddelbart
mindreprovenu på 2 mio. kr. for staten, jf. tabel 1.
Forslaget om skattefritagelse af selvejende
daginstitutioner mv. skønnes samlet set at medføre et
årligt umiddelbart mindreprovenu på ca. 23 mio. kr.
Antallet af fritidshjem og -klubber, som
skattefritages, er begrænset, hvorfor de provenumæssige
virkninger af den foreslåede skattefritagelse af disse
dagtilbud er begrænset.
Den foreslåede skattefritagelse af frie
grundskoler, der driver privatinstitutioner og private
pasningsordninger, skønnes at medføre et
mindreprovenu på ca. 6 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd.
Samlet vil forslaget medføre et
årligt mindreprovenu på ca. 17 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd, jf. tabel 1, hvoraf ca. 11 mio.
kr. af mindreprovenuet efter adfærd og tilbageløb kan
henføres til skattefritagelsen af selvejende
daginstitutioner.
Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
af de foreslåede lempelser | Mio. kr.
(2017-niveau) | Varigt | 2018 | 2019 | 2020 | Umiddelbart
provenu | | | | | Skattefritagelse af teatre1) | -2 | -2 | -2 | -2 | Skattefritagelse af daginstitutioner2) | -23 | -23 | -23 | -23 | Provenu efter
tilbageløb og adfærd | | | | | Skattefritagelse af teatre | -2 | -2 | -2 | -2 | Skattefritagelse af daginstitutioner | -17 | -17 | -17 | -17 | Anm. : 1)
Provenuskøn beror på regnskabsoplysninger fra de store
institutionsteatre, teatre driftsstøttet af Statens
Kunstfond, små storbyteatre og egnsteatre. 2)
Provenuskøn beror på data fra Undervisningsministeriet
vedr. private pasningsordninger drevet af frie grundskoler, samt at
Daginstitutionernes Landsorganisation skønner, at 60 pct. af
privatinstitutionerne drives som selvejende institutioner. |
|
Mindreprovenuet vedrørende
skattefritagelsen af teatre finansieres indenfor Kulturministeriets
ramme.
Den hidtidige ageren af de selvejende
daginstitutioner mv. betyder, at den foreslåede
skattefritagelse af de selvejende daginstitutioner mv. allerede
afspejler sig i det strukturelle selskabsskatteprovenu. En virkning
svarende til mindreprovenuet på ca. 17 mio. kr. årligt
efter tilbageløb og adfærd er derfor allerede
indregnet i de mellemfristede fremskrivninger, og forslaget
medfører ikke et yderligere finansieringsbehov.
Forslaget om indførelse af en
erklæringsordning for almennyttige foreninger m.v. har ingen
provenumæssige konsekvenser for det offentlige.
Forslaget om skattefritagelse af teatre og
daginstitutioner skønnes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for det
offentlige.
Det skønnes, at der vil være
engangsomkostninger i størrelsesordenen 450.000 kr.
forbundet med etableringen af den foreslåede
erklæringsordning. Engangsomkostningerne består
hovedsagelig i tilretning af TastSelv Erhverv Selskabsskat, hvor
der på »selvangivelsesblanketten« skal
ændres i nogle felter specielt på
erklæringsordningen. Derudover skønnes der at
være behov for information om de ændrede regler.
Lovforslaget har ikke konsekvenser for
kommuner og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget om skattefritagelse af teatre og
daginstitutioner skønnes at medføre en
skattemæssig lempelse for daginstitutioner og teatre.
Forslaget om indførelse af en
erklæringsordning for almennyttige foreninger m.v. har ingen
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget om skattefritagelse af teatre, der
udelukkende har scenekunstnerisk aktivitet, og daginstitutioner
skønnes at medføre en administrativ lettelse for
teatre og daginstitutioner m.v.
Det skønnes, at forslaget om
indførelse af en erklæringsordning for almennyttige og
almenvelgørende foreninger vil medføre en
administrativ lempelse, idet indgivelse af selvangivelse kan
erstattes af en erklæring.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Den foreslåede skattefritagelse af
teatre og daginstitutioner, fritidshjem og -klubber, og private
pasningsordninger kan ikke anses for statsstøtte.
De teatre, der er omfattet af de
foreslåede ændringer, er organiseret som selvejende
institutioner, eller foreninger, og indtægterne kan alene
anvendes til de nævnte teatres formål. De nævnte
teatre fokuserer primært på produktioner i et lokalt
geografisk område. Teatrene tiltrækker kun i meget
begrænset omfang tilskuere fra andre EU-medlemsstater, og
sproget i teatrenes produktioner er næsten udelukkende dansk.
Det er også en sektor, hvor der ikke i
nævneværdigt omfang er grænseoverskridende
investeringer og etableringer. Den foreslåede
skattefritagelse vil derfor ikke påvirke samhandlen mellem
medlemsstaterne.
De daginstitutioner, fritidshjem og -klubber,
og private pasningsordninger, der er omfattet af den
foreslåede skattefritagelse, er organiseret som selvejende
institutioner, og indtægterne kan alene anvendes til de
nævnte institutioners formål. De pågældende
institutioner leverer alene tjenesteydelser i form af
børnepasning i begrænsede geografiske områder.
Institutionerne tiltrækker heller ikke forældre og
børn bosiddende i andre EU-medlemsstater. Den
foreslåede skattefritagelse vil derfor heller ikke på
dette område påvirke samhandlen mellem
medlemsstaterne.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 8. september 2017 til den 6. oktober 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3F, Akademikerne, Advokatsamfundet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Aveny T, ATP, BDO
Danmark, borger- og retssikkerhedschefen i SKAT, Business Danmark,
Børne- og Kulturchefforeningen (BKF), Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea,
Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO), Danmarks Private
Skoler - grundskoler og gymnasier, Danmarks Rederiforening,
Danmarks Statistik, Danmarks Teaterforeninger, Danmarks
Vindmølleforening, Dansehallerne, Dansk
Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri.
Dansk Danseteater, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk
Energi, Dansk Fjernvarme, Dansk Erhverv, Dansk
Firmaidrætsforbund, Dansk Friskoleforening, Dansk Gartneri,
Dansk Iværksætterforening, Dansk Metal, , Dansk
Skovforening, Dansk Solcelleforening, Dansk Told- og Skatteforbund,
Danske Advokater, Danske Regioner, Danske Sportsfaciliteters
Brancheforening, Danske Teatres Fællesorganisation, Danske
Vandværker, DANVA, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening,
Den Danske Fondsmæglerforening, Det Københavnske
Teatersamarbejde, Det Ny Teater, Deutscher Schul- und Sprachverein
für Nordschleswig, DGI, DI, DIF, Digitaliseringsstyrelsen,
DTL, DVCA, Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlederne,
Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Finans og Leasing,
Finansforbundet, Finanstilsynet, Finans Danmark, FOA, Fobu,
Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen af De Private
Dagplejere, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af Katolske
Skoler i Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Forsikring
&Pension, FSR - danske revisorer, FTF, HORESTA,
Håndværksrådet, IBIS, InvesteringsFondsBranchen,
ISOBRO, Justitia, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kraka,
Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten, Ledernes
Hovedorganisation, Lilleskolerne - en sammenslutning af frie
grundskoler, LO, Mellemfolkeligt Samvirke, att. Troels
Børrild, Parasport Danmark, , Scenit, SEGES, Selvejende og
private institutioners administrationsselskab (SPIA),
Skatteankestyrelsen, , SRF Skattefaglig forening, Statens
Kunstfond, Teatrenes Interesseorganisation,
Vindmølleindustrien og Ældresagen.
| | | | | 9. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Skattefritagelse af teatre medfører
et årligt mindreprovenu på 2 mio. kr. Forslaget om skattefritagelse af
selvejende daginstitutioner skønnes at medføre
et årligt mindreprovenu på 11 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd. Den foreslåede
skattefritagelse af frie grundskoler, der driver
privatinstitutioner og private pasningsordninger, skønnes at
medføre et mindreprovenu på 6 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd. Samlet vil forslaget derfor
medføre et årligt finansieringsbehov på 17 mio.
kr. efter tilbageløb og adfærd. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget skønnes ikke at have
nævneværdige konsekvenser for det offentlige. | Det skønnes, at der vil være
engangsomkostninger for staten i størrelsesordenen 450.000
kr. forbundet med etableringen af den foreslåede
erklæringsordning. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget skønnes at medføre
en skattemæssig lempelse for teatre og daginstitutioner
m.v. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget om skattefritagelse af
daginstitutioner og teatre skønnes at medføre en
administrativ lempelse for teatre, der udelukkende har
scenekunstnerisk aktivitet, og daginstitutioner m.v. Forslaget om indførelse af en
erklæringsordning for almennyttige foreninger skønnes
at medføre en administrativ lempelse, idet indgivelse af
selvangivelse kan erstattes af en erklæring. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen EU-retlige aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1,
nr. 6, gælder det, at andre foreninger, korporationer,
stiftelser, legater og selvejende institutioner er skattepligtige
af indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed samt
fortjeneste eller tab ved afhændelse, afståelse eller
opgivelse af formuegoder, der har eller har haft tilknytning til
den erhvervsmæssige virksomhed. Bestemmelsen er en
opsamlingsbestemmelse og subsidiær i forhold
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1-5 b, og
fondsbeskatningsloven, hvilket betyder, at den omfatter de
foreninger, korporationer, stiftelser og selvejende institutioner,
som ikke er omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1-5 b,
fondsbeskatningsloven, eller som er fritaget fra skattepligt efter
selskabsskattelovens § 3, stk. 1.
Daginstitutioner m.v., der er organiseret som
selvejende institutioner, er omfattet af selskabsskattelovens
§ 1, stk. 1, nr. 6, og er derfor skattepligtige af
indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed samt fortjeneste
eller tab ved afhændelse, afståelse eller opgivelse af
formuegoder, der har eller har haft tilknytning til den
erhvervsmæssige virksomhed. Som indtægt ved
erhvervsmæssig virksomhed anses f.eks. indkomst ved driften
af daginstitutionen og fortjeneste ved salg af
institutionsbygning.
Efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1,
nr. 5, er skoler, hospitaler, sygehuse, statsanerkendte
rekonvalescenthjem, døgninstitutioner for børn og
unge og offentligt godkendte opholdssteder for børn og unge,
biblioteker under offentligt tilsyn og offentligt
tilgængelige museer, skattefritaget, alt for så vidt de
er selvejende institutioner, og indtægterne udelukkende kan
anvendes til den pågældende institutions formål.
Hvis en af de skattefritagne institutioner driver anden form for
virksomhed, der ikke er fritaget for beskatning, f.eks. hvis en
skole har indtægt ved drift af en daginstitution, bortfalder
skattefriheden, og skolen bliver skattepligtig af både
indkomst ved drift af skole og indkomst ved drift af en
daginstitution.
Skattefritagelsen efter selskabsskattelovens
§ 3, stk. 1, nr. 5, gælder også i de situationer,
hvor der er tale om en kombination mellem to eller flere af de
aktiviteter, der er omfattet af bestemmelsen. Hvis der er tale om
en kombination mellem aktiviteter, der er omfattet af
selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 5, og aktiviteter, der
ikke er omfattet af selskabsskattelovens § 3, stk.
1, nr. 5, og som dermed er skattepligtige, bliver alle
aktiviteterne skattepligtige.
Det foreslås, at fritage
daginstitutioner, privatinstitutioner og private pasningsordninger,
fritidshjem og -klubber for skattepligt, for så vidt de er
organiseret som selvejende institutioner, og indtægterne
udelukkende kan anvendes til den pågældende
institutions formål.
Den foreslåede skattefritagelse af
daginstitutioner, fritidshjem og -klubber betyder, at der fremover
også vil være skattefrihed i de situationer, hvor en
daginstitution, et fritidshjem eller -klub har aktiviteter, der er
skattefri efter den gældende bestemmelse i
selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 5. De foreslåede
ændringer medfører således, at indtægterne
ved den samlede drift af disse aktiviteter fremover er fritaget for
beskatning. Forslaget betyder således f.eks., at en skole,
der både driver en daginstitution og et opholdssted for
børn og unge, fremover vil blive fritaget for beskatning af
samtlige indtægterne ved driften af de 3 institutioner,
ligesom overskud fra en af institutionerne kan overføres til
en anden af institutionerne til dækning af udgifter til
varetagelse af den pågældende institutions
formål.
Ved en skattefritagelse får de
selvejende daginstitutioner m.v. mulighed for at overføre
overskud til kommende års drift, uden at der udløses
beskatning af overskuddet.
Skattefritagelsen omfatter også frie
grundskoler, der driver privatinstitutioner og private
pasningsordninger. Forslaget betyder således også, at
frie grundskoler kan drive privatinstitutioner og private
pasningsordninger, uden at skolen bliver skattepligtig af
indtægter ved drift af skole og indtægter ved drift af
daginstitution. Forslaget betyder samtidig, at institutioner og
frie grundskoler, der driver en privatinstitution, og som er
organiseret som selvejende institutioner, bliver ligestillet i
konkurrencen med de offentlige tilbud, der ikke er skattepligtige.
Skattefritagelsen for skoler indeholder også efter de
gældende regler en betingelse om, at institutionen skal
være organiseret som en selvejende institution, og at
midlerne udelukkende kan anvendes til institutionens
formål.
De foreslåede ændringer betyder,
at skattereglerne tilpasses de gældende regler for frie
grundskoler i friskoleloven. Varetagelsen af opgaven som
privatinstitution eller privat pasningsordning er en del af den
frie grundskoles virksomhed under bestyrelsens overordnede ledelse.
Et eventuelt overskud i forbindelse med varetagelsen af opgaven som
privatinstitution eller privat pasningsordning kan tilføres
den frie grundskole til anvendelse til skolens formål i
henhold til dens vedtægt.
De foreslåede ændringer betyder
således, at et eventuelt overskud fra varetagelsen af opgaven
som privatinstitution og privat pasningsordning vil kunne
overføres til den frie grundskole, der varetager opgaven, og
her vil kunne anvendes i overensstemmelse med skolens
vedtægt.
Til nr.
2
Efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1,
nr. 6, gælder det, at andre foreninger, korporationer,
stiftelser, legater og selvejende institutioner er skattepligtige
af indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed samt
fortjeneste eller tab ved afhændelse, afståelse eller
opgivelse af formuegoder, der har eller har haft tilknytning til
den erhvervsmæssige virksomhed. Bestemmelsen er en
opsamlingsbestemmelse og subsidiær i forhold til
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1-5 b, og
fondsbeskatningsloven, hvilket betyder, at den omfatter de
foreninger, korporationer, stiftelser og selvejende institutioner,
som ikke er omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr.
1-5 b, fondsbeskatningsloven, eller som er fritaget fra skattepligt
efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1.
Teatre, der er organiseret som selvejende
institutioner eller foreninger, er omfattet af selskabsskattelovens
§ 1, stk. 1, nr. 6, hvorefter de er skattepligtige af
indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed samt fortjeneste
eller tab ved afhændelse, afståelse eller opgivelse af
formuegoder, der har eller har haft tilknytning til den
erhvervsmæssige virksomhed. Som indtægt ved
erhvervsmæssig virksomhed anses f.eks. indtægter fra
billetsalg, salg af merchandise, indtægter fra sponsoraftaler
og offentlige tilskud.
Det foreslås, at producerende teatre,
der er selvejende institutioner eller foreninger, og hvor
indtægterne udelukkende kan anvendes til institutionens
formål.
Efter forslaget fritages således
producerende teatre, der er organiseret som selvejende
institutioner eller foreninger, for skattepligt af indkomst ved
teatervirksomheden. Det foreslås, at skattefritagelsen alene
skal omfatte teatre, hvor det af teatrets vedtægt
fremgår, at indtægter udelukkende kan anvendes til
institutionens eller foreningens formål. Derved får
teatrene mulighed for at overføre et evt. overskud til
kommende år til f.eks. en fremtidig renovering af teatret
eller produktion og opførelse af en større og
omkostningstung forestilling, uden at der udløses beskatning
af overskuddet.
Med betegnelsen »teatre« henvises
i denne sammenhæng til scenekunstinstitutioner i bred
forstand med eller uden fast scene. Det vil sige, at betegnelsen
»teatre« f.eks. også dækker
danseinstitutioner og institutioner, som opfører
forestillinger med musikdramatiske værker. Det
afgørende for, om et teater fremover bliver fritaget for
beskatning, er således ikke institutionens navn, men
karakteren af institutionens aktiviteter.
Med producerende teatre forstås teatre,
der har egenproduktioner. Det forhold, at der opføres andre
produktioner på teatret end egenproduktioner, betyder dog
ikke, at den foreslåede skattefritagelse bortfalder.
Indtægter ved opførelse af fremmede produktioner vil
efter forslaget også være omfattet af den
foreslåede skattefritagelse. Der skal dog være mindst
én egenproduktion hvert år for at være omfattet
af den foreslåede skattefritagelse. Hvis et teater et
år ikke har en egenproduktion, vil teatret i dette
indkomstår ikke opfylde betingelserne for at være
skattefritaget efter den foreslåede bestemmelse. Hvis teatret
genoptager sine egenproduktioner og i øvrigt opfylder
lovforslagets bestemmelser herfor, kan det for et
efterfølgende indkomstår på ny blive skattefrit.
Hvis der slet ikke opføres nogle produktioner et år,
men derimod året efter opføres en egenproduktion vil
teatret derimod bevare skattefriheden.
En teaterforening, der er kendetegnet ved, at
foreningen udelukkende køber forestillinger, vil ikke
være omfattet af den foreslåede skattefritagelse, da en
teaterforening udelukkende køber fremmede produktioner. En
sådan teaterforening er skattepligtig efter
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, af
erhvervsmæssige indtægter. Teaterforeningen kan
foretage udlodninger eller henlæggelser til udelukkende
almenvelgørende eller på anden måde almennyttige
formål efter selskabsskattelovens § 3, stk. 2 og 3, hvis
teaterforeningen opfylder betingelserne for at blive anset for at
være en almenvelgørende eller på anden
måde almennyttig forening. En teaterforening, der er
almenvelgørende, og som henlægger hele sit overskud
til almennyttige formål, skal under de gældende regler
ikke afgive selvangivelse.
Som indtægt ved erhvervsmæssig
virksomhed for et teater, der fritages for beskatning, anses f.eks.
entréindtægter, indtægt ved cafedrift, der er
knyttet til forestillingerne, indtægter fra salg af
merchandise, indtægter fra sponsoraftaler og visse offentlige
tilskud.
Spillestedsvirksomhed, dvs. afholdelse af
koncerter m.v. uden noget dramaturgisk forløb anses derimod
ikke for en del af teatervirksomheden, og institutioner, der
udfører denne form for virksomhed, fritages derfor ikke for
beskatning. Dvs. at indtægter ved afholdelse af koncerter
m.v. uden dramaturgisk forløb ikke er omfattet af den
foreslåede skattefritagelse. Teatre, der som et led i deres
samlede aktivitet arrangerer koncerter, men organisatorisk
adskiller teatervirksomheden og spillestedsvirksomheden, kan dog
fritages fra selskabsbeskatning af teatervirksomheden. Teatre, der
ikke foretager en organisatorisk opdeling, vil blive beskattet af
den samlede indkomst. Tilsvarende gælder for teatre, der har
indtægt fra andre aktiviteter uden dramaturgisk
forløb.
Producerende teatre, der er organiseret som
selskaber m.v., foreslås ikke omfattet af lovændringen.
Disse teatre vil fortsat blive beskattet efter de almindelige
regler i skattelovgivningen.
Det foreslås, at
skattefrihedsbestemmelsen vedrørende de selvejende teatre
indsættes i selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr.
21.
Til nr.
3
Selvejende institutioner og foreninger er
efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6,
skattepligtige af indtægt ved erhvervsvirksomhed.
Beskatningen gælder, uanset om institutionen har et
almenvelgørende eller almennyttigt formål. Fonde, der
er omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, er
alene fonde, der ikke er skattepligtige efter reglerne i
fondsbeskatningsloven.
Selvejende institutioner og foreninger er dog
fritaget for at indgive selvangivelse, hvis foreningen ikke har
nogen indtægt, fortjeneste eller tab som nævnt i
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, jf.
skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 4, og hvis foreningen
ikke har skattepligtig indkomst som følge af
udlodninger/henlæggelser til almenvelgørende eller
almennyttige formål, jf. skattekontrollovens § 2, stk.
1, nr. 5.
Det foreslås, at foreninger og
selvejende institutioner m.v., der er omfattet af
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, hvis midler
udelukkende kan anvendes i almenvelgørende eller på
anden måde almennyttigt øjemed i den
pågældende forening eller selvejende institution m.v.,
og som i det pågældende indkomstår har
oppebåret en skattepligtig indkomst, der ikke overstiger
100.000 kr. før fradrag for uddelinger og
hensættelser, i stedet for selvangivelse kan indgive
erklæring herom. Har foreningen eller den selvejende
institution m.v. oppebåret væsentlige
ekstraordinære indtægter som følge af
afhændelse, afståelse eller opgivelse af formuegoder,
skal der uanset dog altid indgives en selvangivelse.
Efter den foreslåede bestemmelse
får almenvelgørende selvejende institutioner og
foreninger m.v. omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1,
nr. 6, således mulighed for at vælge at indgive en
erklæring, hvis den skattepligtige indkomst ikke overstiger
100.000 kr. før fradrag for uddelinger og
hensættelser. En selvejende institution eller en forening,
der vælger at indgive en erklæring, kan til enhver tid
i stedet for en erklæring vælge at gå tilbage til
at indlevere en selvangivelse.
Det foreslås, at
erklæringsordningen er en ordning, som foreningen fremover
uden forudgående godkendelse kan vælge at anvende. Det
betyder, at der ikke forud for den første anvendelse af
ordningen skal indsendes en ansøgning herom til SKAT.
Institutionen eller foreningens overskud skal
udelukkende kunne anvendes til almenvelgørende eller
på anden måde almennyttige formål. Almennyttige
formål foreligger, når formålet ud fra en
almindelig fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt.
Blandt sådanne formål kan ifølge SKAT: Den
juridiske vejledning, jf. afsnit C. D. 9.9.1.3, nævnes
sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål,
miljømæssige, videnskabelige - herunder
forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende -
humanitære, undervisningsmæssige, religiøse
eller nationale øjemed. Den kreds af personer eller
institutioner, der kan komme i betragtning ved uddelingerne, skal
være afgrænset efter retningslinjer af et objektivt
præg. Formålet skal endvidere komme en vis videre kreds
til gode. Ved opløsning af foreningen skal foreningens
formue gå til almennyttige eller almenvelgørende
formål.
Efter forslaget kan erklæringsordningen
ikke anvendes i de år, hvor en selvejende institution har
væsentlige ekstraordinære indtægter som
følge af afhændelse, afståelse eller opgivelse
af formuegoder. Hvis f.eks. en idrætshal eller en del af en
idrætshal sælges, vil der således i det
pågældende år skulle indgives en selvangivelse.
Det er dog kun i den situation, at der er tale om væsentlige
indtægter, at der vil skulle indleveres en selvangivelse.
Fortolkningen af begrebet »væsentlige
ekstraordinære indtægter« følger den
praksis, der gælder for de foreninger, der er omfattet af
erklæringsordningen i fondsbeskatningslovens § 15, stk.
2, 3. pkt. Der kan f.eks. være tale om den situation, hvor en
forening sælger et klubhus eller en del af en fast
ejendom.
Forslaget ændrer ikke ved reglerne for
opgørelse af den skattepligtige indkomst. Det betyder, at et
underskud fortsat kan fremføres til modregning i et overskud
for det kommende år. Hvis foreningens indkomst efter
modregning af tidligere års overskud er under 100.000 kr.,
vil foreningen kunne anvende erklæringsordningen.
Til §
2
Efter fondsbeskatningslovens § 15, stk.
3, nr. 1, kan fonde som nævnt i fondsbeskatningslovens §
1, stk. 1, nr. 1 og 4, der ikke har indkomst ved
erhvervsmæssig virksomhed, og hvis indkomst inkl. skattefri
udbytteindkomst efter fradrag af renteudgifter og
administrationsomkostninger ikke overstiger 25.000 kr., i stedet
for selvangivelse indgive erklæring herom. Der er tale om en
ordning, som fonden uden forudgående godkendelse kan
vælge at anvende. Det betyder, at der ikke forud for den
første anvendelse af ordningen skal indsendes en
ansøgning herom til SKAT.
Beløbsgrænsen er ikke blevet
reguleret siden bestemmelsen i 1989 blev indsat i
fondsbeskatningsloven, hvilket i perioder med stigende
indtægter har begrænset fondenes mulighed for at
anvende ordningen. Det foreslås derfor at forhøje
bundgrænsen fra 25.000 kr. til 100.000 kr. Dermed kommer
bundgrænsen desuden til at svare til den foreslåede
bundgrænse for foreninger og selvejende institutioner. En
fond skal dog fortsat indgive en selvangivelse, hvis fonden har
erhvervsmæssige indtægter.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2018.
For så vidt angår forslaget om
indførelse af erklæringsordning for
almenvelgørende foreninger m.v. og forhøjelsen til
100.000 kr. af beløbsgrænsen for fondes indgivelse af
erklæring efter fondsbeskatningslovens § 15, stk. 1, nr.
3, betyder dette, at forslaget har virkning fra og med
indkomståret 2018.
Juridiske personer skal, jf.
skattekontrollovens § 4, stk. 2, indsende selvangivelse senest
6 måneder efter indkomstårets udløb. For en
forening med bagudforskudt indkomstår, der påbegyndes
den 1. juli i det foregående kalenderår, skal
selvangivelsen indsendes senest den 31. december i det
pågældende kalenderår. For en forening med et
bagudforskudt indkomstår 2018, der løber fra den 1.
juli 2017 til den 30. juni 2018, skal selvangivelsen indgives
senest den 31. december 2018. For en forening med
kalenderåret som indkomstår vil selvangivelse for
indkomståret 2018 skulle indgives senest den 30. juni
2019.
Det foreslås i stk.
2, at forslaget om skattefritagelse af teatre og
daginstitutioner m.v. har virkning fra og med indkomståret
2012. Teatre og daginstitutioner m.v., som i tidligere
indkomstår - uden fornøden hjemmel - har antaget, at
teatret, daginstitutionen eller skolen var skattefri, vil hermed
ikke kunne modtage en anmodning fra SKAT om genoptagelse af
skattemæssige ansættelser for tidligere
indkomstår. Baggrunden forslaget er, at de nævnte
teatre, daginstitutioner og skoler i en årrække har
antaget, at teatret, daginstitutionen eller skolen var skattefri,
f. eks. fordi lovgivningen er blevet ændret, så
skattefri friskoler fik mulighed for at oprette daginstitutioner,
uden at der er gjort opmærksom på, skolen herved blev
skattepligtig.
De formentlig få teatre og
daginstitutioner m.v., der er blevet beskattet, får med den
foreslåede lovændring adgang til fra og med
indkomståret 2012 at anmode om genoptagelse af
skatteansættelsen inden for de almindelige frister i
skatteforvaltningslovens § 26, og få en evt. betalt skat
tilbagebetalt.
Det foreslåede virkningstidspunkt skal
således ses i sammenhæng med skatteforvaltningslovens
§ 26, stk. 1, 2 og 5, hvorefter fristen for varsling eller
anmodning om ændring af en ansættelse af indkomstskat
er det fjerde år efter indkomstårets udløb.
Der kan dog være enkelte institutioner
og foreninger, hvor det kan være en fordel at være
skattepligtige. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis en
institution får et tilskud fra en fond, der efter de
tidligere gældende regler alene kunne fradrage tilskuddet,
hvis tilskuddet er skattepligtigt hos modtageren, fordi tilskuddet
anses for at være en ikke-almennyttig eller
almenvelgørende uddeling. Det foreslås derfor, at
institutionerne for indkomstårene 2012 til 2017 i stedet for
skattefrihed senest den 1. juli 2018 kan vælge at være
skattepligtig i de pågældende indkomstår, og
opgøre den skattepligtige indkomst efter skattelovgivningens
almindelige regler. Foreningerne skal vælge det samme
opgørelsesprincip for alle årerne. Der kan så
ikke vælges skattepligt for et indkomstår og
skattefrihed for det efterfølgende indkomstår. Hvis
institutionen eller foreningen er oprettet senere end i
indkomståret 2012 gælder valget fra og med det
indkomstår, hvor institutionen eller foreningen er oprettet,
og frem til og med indkomståret 2017.
Det foreslås i stk.
3, at skattepligtige selvejende institutioner eller
foreninger som nævnt i lovforslaget § 1, nr. 1 og 2, er
omfattet af skattefriheden fra og med indkomståret 2018, hvis
indtægterne udelukkende kan anvendes til institutionens
formål senest den 30. juni 2019. Det betyder i praksis, at
institutionen vedtægterne skal ændres senest den 30.
juni 2019, således det af vedtægterne fremgår, at
institutionens formue alene kan anvendes i overensstemmelse med
institutionens formål.
Overgangsbestemmelsen begrundes med, at der
kan være teatre, som i praksis lever op til lovens krav, men
hvis vedtægter ikke afspejler kravet om anvendelse af
overskud og formue til scenekunstformål jf.
bemærkningerne til § 1, nr. 2. En ændring af disse
institutioners vedtægter kræver oftest 2 behandlinger i
teatrenes bestyrelser, hvorfor det kan være vanskeligt for
teatrene at gennemføre en vedtægtsændring mellem
vedtagelsen af loven og lovens ikrafttræden. Tilsvarende kan
gøre sig gældende for daginstitutioner, fritidshjem og
-klubber.
Skattepligtige selvejende institutioner eller
foreninger som nævnt i § 1, nr. 1 og 2, er omfattet af
skattefriheden fra indkomståret 2018, hvis vedtægterne
senest den 30. juni 2019 indeholder bestemmelse om, at
institutionens formue alene kan anvendes i overensstemmelse med
institutionens formål.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1164 af 6. september 2016, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1557 af 13. december 2016 og
§ 16 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændringer: | | | | § 3. Undtaget
fra skattepligten er: 1) - 4 a) - - - 5) Skoler, hospitaler, sygehuse,
statsanerkendte rekonvalescenthjem, døgninstitutioner for
børn og unge og offentligt godkendte opholdssteder for
børn og unge, biblioteker under offentligt tilsyn og
offentligt tilgængelige museer, alt for så vidt de er
selvejende institutioner, og indtægterne udelukkende kan
anvendes til den pågældende institutions formål.
Skoler m.v. er fritaget for skattepligt, selv om de har aktiviteter
i form af produktion af elektricitet og varme, som medfører,
at betingelserne i 1. pkt. ikke er opfyldt. Fritagelsen
gælder dog ikke for indtægt ved produktion af
elektricitet og varme. | | 1. I § 3, stk. 1, nr. 5, 1. pkt.,
indsættes efter »døgninstitutioner for
børn og unge,«: »daginstitutioner,
privatinstitutioner og private pasningsordninger, fritidshjem og
-klubber,«. | 6) -20) - - - | | | | | | | | 2. I § 3, stk. 1, indsættes som nr. 21: | | | »21) Producerende teatre, der er
selvejende institutioner eller foreninger, og hvor
indtægterne udelukkende kan anvendes til institutionens
formål.« | Stk.
2-9. - - - | | | | | | | | 3. Efter §
24 indsættes: | | | | | | »§ 24
A. Foreninger og selvejende institutioner m.v., der er
omfattet af § 1, stk. 1, nr. 6, hvis midler udelukkende kan
anvendes i almenvelgørende eller på anden måde
almennyttigt øjemed i den pågældende forening
eller selvejende institution m.v., og som i det
pågældende indkomstår har oppebåret en
skattepligtig indkomst, der ikke overstiger 100.000 kr. før
fradrag for uddelinger og hensættelser, kan i stedet for
selvangivelse indgive erklæring herom. Har foreningen eller
den selvejende institution m.v., jf. 1. pkt., oppebåret
væsentlige ekstraordinære indtægter som
følge af afhændelse, afståelse eller opgivelse
af formuegoder, skal der uanset 1. pkt. indgives
selvangivelse.« | | | | | | § 2 | | | | | | I fondsbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 961 af 17. august 2015, som
ændret ved lov nr. 651 af 8. juni 2016 og § 1 i lov nr.
473 af 17. maj 2017, foretages følgende ændring: | | | | §
15. - - - Stk. 3. Fonde,
som nævnt i § 1, nr. 1 og 4, | | 1. I § 15, stk. 3, nr. 1, ændres
»25.000 kr.« til: »100.000 kr.« | 1) der ikke har indkomst ved
erhvervsmæssig virksomhed, og hvis indkomst inkl. skattefri
udbytteindkomst efter fradrag af renteudgifter og
administrationsomkostninger ikke overstiger 25.000 kr., kan i
stedet for selvangivelse indgive erklæring herom, | | | 2) der driver offentligt tilgængelige
museer, og som har opnået tilladelse efter § 4, stk. 8,
til uden begrænsninger at foretage hensættelser til
almenvelgørende eller på anden måde almennyttige
kulturelle formål, kan i stedet for selvangivelse indgive
erklæring om, at overskuddet udelukkende anvendes til museets
formål, | | | 3) der udelukkende anvender overskuddet til
formålet, og hvor forholdene i øvrigt taler herfor,
kan af told- og skatteforvaltningen få tilladelse til at
indgive erklæring i stedet for selvangivelse. | | | Stk.
4. - - - | | | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018. | | | Stk. 2. §
1, nr. 1 og 2, har virkning fra og med indkomståret 2012.
Institutioner og foreninger, der er omfattet af 1. pkt., kan dog
for indkomstårene 2012 til 2017 senest den 1. juli 2018
vælge at være skattepligtige og opgøre den
skattepligtige indkomst efter skattelovgivningens almindelige
regler. | | | Stk. 3.
Skattepligtige selvejende institutioner eller foreninger som
nævnt i § 1, nr. 1 og 2, er omfattet af skattefriheden
fra og med indkomståret 2018, hvis indtægterne
udelukkende kan anvendes til institutionens formål senest den
30. juni 2019. |
|