Fremsat den 15. november 2017 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Udvidelse af fradragsretten for
erhvervsmæssige lønudgifter m.v.)
§ 1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1162 af 1. september 2016, som ændret senest ved §
12 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 8 M indsættes:
Ȥ 8 N. Ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrages
erhvervsmæssige lønudgifter til personer i
ansættelsesforhold, bestyrelseshonorarer og
erhvervsmæssige udgifter tilknyttet
ansættelsesforholdet eller bestyrelseshvervet.
Stk. 2. Betaling
for erhvervsmæssige udgifter omfattet af stk. 1 kan fradrages
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst hos det
betalende selskab, hvis det betalende og det modtagende selskab er
sambeskattet efter selskabsskattelovens §§ 31 eller 31
A.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2. Loven har
virkning fra og med indkomståret 2008.
Stk. 3. En
skattepligtig, der ønsker at få ændret
indkomstansættelsen som følge af denne lovs § 1
nr. 1, skal anmode told- og skatteforvaltningen om genoptagelse
senest den 1. juli 2018, medmindre den skattepligtige har en
længere frist for det pågældende indkomstår
efter bestemmelserne i skatteforvaltningslovens §§ 26
eller 27.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og
baggrund
Regeringen ønsker at gøre det
lettere at drive virksomhed i Danmark og har fokus på at
sikre virksomhederne enkle og administrerbare regler.
Højesteret har den 30. juni 2017 i to
principielle domme fastslået, at der ikke er hjemmel i
skattelovgivningen til at fradrage lønudgifter, der
vedrører etablering af ny virksomhed eller udvidelse af
eksisterende virksomhed. Det har imidlertid været en udbredt
praksis blandt virksomhederne at fratrække lønudgifter
i forbindelse med etablering og udvidelse af virksomhed. Dette kan
til dels skyldes de administrative udfordringer, der er forbundet
med at skulle opdele lønudgifter i en fradragsberettiget del
og en ikke fradragsberettiget del, dels at virksomhederne kan have
været af den opfattelse, at de pågældende
lønudgifter var fradragsberettigede.
Regeringen har tidligere tilkendegivet, at
virksomhedernes fradrag for lønudgifter skal sikres.
Lovforslaget fremsættes for at udmønte dette
initiativ. Det foreslås således at indføre
hjemmel til, at virksomheder kan fratrække
erhvervsmæssige lønudgifter til virksomhedens ansatte
samt erhvervsmæssige udgifter tilknyttet
ansættelsesforholdet.
Lovforslaget har til formål på en
enkel og administrerbar måde at sikre virksomhederne fradrag
for erhvervsmæssige lønudgifter m.v., uanset om
medarbejderne beskæftiger sig med virksomhedens
løbende drift eller eksempelvis udfører arbejde i
forbindelse med udvidelse af virksomheden.
Herudover har lovforslaget til formål at
understøtte iværksætteri og vækst i de
eksisterende virksomheder ved - på en enkel og administrerbar
måde - at sikre fradragsretten for erhvervsmæssige
lønudgifter m.v., f.eks. når virksomheder skal
etableres, eller når en eksisterende virksomhed skal
udvides.
Etablering og udvidelse af virksomhed kan ske
på flere måder, f.eks. ved erhvervelse af egentlig
aktivitet (aktiver og passiver) eller ved erhvervelse af aktierne i
et selskab. For at imødegå, at virksomhederne skal
opdele medarbejdernes lønudgifter i en fradragsberettiget
del og en ikke fradragsberettiget del, alt efter hvorledes
aktiviteten erhverves, foreslås det, at fradragsretten
sikres, uanset erhvervelsesformen.
At der foreslås at give fradragsret for
erhvervsmæssige lønudgifter, som medgår til
erhvervelse af virksomhed i selskabsform, indebærer, at et
erhvervende selskab i nogle tilfælde vil opnå
fradragsret for udgifter, der medgår til erhvervelse af
skattefri indkomst. Det skyldes, at det erhvervende selskabs
fremtidige indtægter fra det erhvervede selskab i form af
udbytter og aktieavancer vil være skattefri indkomst efter de
almindelige regler om skattefri udbytter og aktieavancer fra
datterselskaber. Den foreslåede udvidelse af fradragsretten
vil således være en undtagelse fra det almindeligt
anerkendte princip om, at der som udgangspunkt kun er fradrag for
udgifter, som er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde den
skattepligtige indkomst.
Tilsvarende foreslås det, at
erhvervsmæssige lønudgifter m.v. også kan
fratrækkes i de tilfælde, hvor overvejelserne om
udvidelse af virksomheden ikke konkret effektueres, dvs. at det
foreslås også at give fradrag for såkaldte
forgæves afholdte lønudgifter m.v.
Hensigten er ikke alene at udvide
fradragsretten i forbindelse med etablering og udvidelse af
virksomheden, men generelt at udvide fradragsretten for
erhvervsmæssige lønudgifter m.v., der ikke anses for
løbende driftsomkostninger, men anlægsudgifter,
herunder f.eks. lønudgifter i forbindelse med køb,
salg og omstrukturering af virksomheden.
Eftersom det overordnede formål med
lovforslaget er at sikre en enkel og administrerbar løsning
for virksomhederne, foreslås det også at sikre
fradragsretten for øvrige erhvervsmæssige udgifter
tilknyttet ansættelsesforholdet. Dermed opstår der ikke
tvivl om, hvorvidt f.eks. almindelige personaleomkostninger eller
huslejeudgifter kun kan fratrækkes delvist i de
tilfælde, hvor en eller flere medarbejdere har
beskæftiget sig med eksempelvis omstrukturering eller
udvidelse af virksomheden. Det er hensigtsmæssigt, at
sådanne accessoriske interne udgifter kan fratrækkes,
så virksomhederne ikke tvinges til at foretage en
administrativt tung opdeling af udgifterne i en fradragsberettiget
og en ikke-fradragsberettiget del.
Endvidere foreslås det, at der på
tilsvarende måde som for erhvervsmæssige
lønudgifter vil være fradragsret for virksomhedens
erhvervsmæssige udgifter til bestyrelseshonorar og
accessoriske erhvervsmæssige udgifter knyttet til
bestyrelseshvervet, både når bestyrelsen
beskæftiger sig med den løbende drift og f.eks. med
køb af en virksomhed. Hermed slipper virksomhederne for at
opdele bestyrelseshonoraret m.v. i en fradragsberettiget og en
ikke-fradragsberettiget del.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Gældende
ret
Det følger af statsskattelovens §
6, stk. 1, litra a, at der ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst er fradrag for driftsomkostninger, dvs. de
udgifter, der i løbet af året er anvendt til at
erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten - det såkaldte
driftsomkostningsbegreb.
Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at
omkostninger forbundet med etablering og udvidelse af eksisterende
virksomhed som udgangspunkt ikke er omfattet af fradragsretten,
idet udgifterne ikke vedrører den løbende drift, men
indkomstgrundlaget og dermed anses for ikke-fradragsberettigede
anlægsudgifter. Det gælder uanset omkostningstypen, og
sondringen omfatter således også lønudgifter til
medarbejdere. Det samme gør sig gældende i
situationer, hvor en eller flere medarbejdere har beskæftiget
sig med overvejelser om indskrænkninger af virksomheden, hvis
dette ikke kan siges at være begrundet i driftsmæssige
hensyn. Ved indskrænkning forstås frasalg af en
virksomhed eller en virksomhedsgren.
Såkaldte forgæves afholdte
omkostninger kan som udgangspunkt heller ikke fratrækkes,
hvis der ikke er den nødvendige forbindelse til den
eksisterende drift. Det kan f.eks. være omkostninger, der er
afholdt i forbindelse med overvejelser om at udvide virksomheden,
men hvor udvidelsen ikke finder sted.
I det omfang en udgift både
vedrører den løbende drift og f.eks. udvidelse af
eksisterende virksomhed, medfører driftsomkostningsbegrebet,
at udgiften principielt skal fordeles, således at den del,
der vedrører den løbende drift, er
fradragsberettiget, mens den del, der vedrører udvidelse af
virksomhed, ikke kan fratrækkes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst.
Driftsomkostningsbegrebet stammer fra
statsskattelovens indførelse i 1903. Historisk er det flere
gange overvejet at ændre driftsomkostningsbegrebet, bl.a. for
at åbne for fradrag for flere typer etableringsomkostninger,
senest ved det daværende Skattelovråds
driftsomkostningsbetænkning nr. 1221 fra 1991. Overvejelserne
er dog aldrig blevet effektueret.
Selve driftsomkostningsbegrebet er imidlertid
ikke statisk. Det har løbende udviklet sig og er
således i høj grad praksisskabt.
Højesteret har ved en dom af den 29.
november 2011 (SKM2012·13·HR) fastslået, at "ved
"indkomsten" i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a,
må efter ordlyden forstås den skattepligtige indkomst,
således at udgifter kan fradrages i den skattepligtige
indkomst som driftsomkostninger, hvis de er anvendt til at
erhverve, sikre og vedligeholde den skattepligtige indkomst".
Dermed kan udgifter, som er afholdt med henblik på at
erhverve skattefri indtægter, som udgangspunkt ikke fradrages
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Dette
udgangspunkt gælder f.eks. udgifter, der er afholdt i
forbindelse med opkøb af et andet selskab, der
efterfølgende kvalificeres som et datterselskab, idet
indtægter i form af udbytte og aktieavance ved et salg af
datterselskabet er skattefri indkomst for selskabet.
Flere særregler i skattelovgivningen
indeholder en særskilt fradragshjemmel, således at der
gives fradrag for erhvervsmæssige udgifter, selv om disse
ikke kan anses for egentlige driftsomkostninger i skatteretlig
henseende. Et eksempel herpå er bestemmelsen i ligningslovens
§ 8 B om fradrag for forsknings- og udviklingsomkostninger,
som også omfatter lønudgifter til ansatte
forskere.
Højesteret har den 30. juni 2017 afsagt
dom i sagerne SKM2017·512·HR og SKM2017·513·HR, der drejer sig om,
hvorvidt to banker havde fradrag for lønudgifter til
medarbejdere i forbindelse med udvidelse af eksisterende
virksomhed. Højesteret udtalte, at udgifter til udvidelse af
en virksomhed ud over dens hidtidige rammer ikke kan fradrages som
driftsomkostninger, men må anses som etablerings- eller
anlægsudgifter, og at der ikke er grundlag for at antage, at
lønudgifter altid skal anses som driftsomkostninger. Der
skal derfor foretages en - eventuelt skønsmæssig -
fordeling, hvis en medarbejder udfører både
driftsopgaver og opgaver, der ikke angår virksomhedens drift,
herunder hvis medarbejderen har været beskæftiget med
udvidelse eller forsøg på udvidelse af virksomheden ud
over dens hidtidige rammer.
Højesteret tiltrådte, at begge
bankers køb og forsøg på køb af dele af
andre banker var udtryk for en - til dels forsøgsvis -
udvidelse af deres virksomheder ud over virksomhedernes hidtidige
rammer. De pågældende lønudgifter var derfor
ikke fradragsberettigede driftsomkostninger.
Højesteret fastslog desuden, at der
ikke forelå nogen fast administrativ praksis om fradragsret
for lønudgifter til medarbejdere, der har været
beskæftiget med virksomhedskøb eller lignende.
Skattemyndighederne var derfor ikke afskåret fra uden
forudgående offentlig tilkendegivelse at nedsætte
bankernes fradrag for den del af lønudgifterne, som ikke var
driftsomkostninger.
Selv om lønudgifter til medarbejdere i
langt de fleste tilfælde er fradragsberettigede, viser
dommene, at der efter gældende regler skal foretages en
konkret vurdering af, om lønudgifterne er afholdt med
henblik på at opnå løbende
driftsindtægter, eller om de helt eller delvist er afholdt i
forbindelse med etablering eller udvidelse af virksomheden.
På baggrund af denne vurdering afgøres det konkret, om
lønudgifterne er fuldt fradragsberettigede, delvist
fradragsberettigede eller ikke fradragsberettigede. Der er
således i udgangspunktet ikke forskel på den
skatteretlige vurdering af lønudgifter og andre
erhvervsmæssige udgifter, som afholdes af virksomheden. Det
skal i alle tilfælde som udgangspunkt konkret vurderes, i
hvilket omfang udgiften er fradragsberettiget.
Det er i øvrigt en forudsætning
for at kunne fradrage driftsomkostninger, at omkostningen er
henført til den rette omkostningsbærer, dvs. den
skattepligtige juridiske eller fysiske person, som har den retlige
forpligtelse til at afholde omkostningen. Det indebærer, at
en omkostning og dermed fradragsretten ikke kan placeres
vilkårligt i f.eks. et datterselskab i en koncern.
Omkostningen skal bæres af det selskab, som er forpligtet til
at afholde denne. Såfremt en omkostning for en given ydelse
afholdes og dermed fratrækkes af et selskab i en koncern,
mens andre selskaber i koncernen har nytte af denne ydelse, skal
disse andre selskaber betale kompensation for ydelsen til det
omkostningsbærende selskab på
armslængdevilkår, dvs. vilkår som ville
være blevet aftalt mellem uafhængige foretagender.
Som eksempel kan henvises til
Højesterets dom af den 8. april 2009 gengivet i SKM2009·271·H, hvor to direktører
opnåede en salgsbonus ved et succesfuldt salg af det selskab,
de arbejdede i. Selskabet kunne ikke fradrage bonusudgiften, da den
ikke fandtes at vedrøre selskabets drift. Udgiften
måtte anses for afholdt i aktionærernes interesse.
2.2. Lovforslaget
2.2.1. Udgifter og
situationer som omfattes af den foreslåede udvidelse af
fradragsretten
Baggrunden for den foreslåede udvidelse
af fradragsretten er ønsket om en enkel og administrerbar
løsning, som skal modvirke, at det er nødvendigt at
foretage en vanskelig sondring mellem lønudgifter, der har
tilknytning til den løbende drift, og lønudgifter,
der vedrører virksomhedens indkomstgrundlag som f.eks.
løn til medarbejdere, der beskæftiger sig med
indskrænkning eller udvidelse af en igangværende
virksomhed. Uden den foreslåede lovændring ville der
kunne opstå usikkerhed om, hvorvidt disse udgifter skulle
fordeles i en fradragsberettiget del og en ikke-fradragsberettiget
del alt afhængig af, om medarbejderne har beskæftiget
sig med virksomhedens løbende drift eller f.eks. dens
omstrukturering. Dette vurderes at ville medføre en
utilsigtet administrativ byrde for virksomhederne og ville kunne
medføre retssager mellem SKAT og virksomhederne om
grænsedragningen. Det samme gør sig gældende for
virksomhedens erhvervsmæssige udgifter til bestyrelsen.
Det foreslås at udvide fradragsretten
for erhvervsmæssige lønudgifter til personer i
ansættelsesforhold og erhvervsmæssige udgifter
tilknyttet ansættelsesforholdet, således at disse
udgifter også kan fratrækkes ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst, selv om medarbejderen ikke eller kun
delvist har beskæftiget sig med opgaver relateret til den
løbende drift af virksomheden. På tilsvarende
måde foreslås det at udvide fradragsretten for
virksomhedens erhvervsmæssige udgifter til
bestyrelseshonorar.
Forslaget har til formål at sikre en
enkel og administrerbar skattemæssig løsning for
virksomhederne, når fradragsretten for lønudgifterne
m.v. skal opgøres.
Det foreslås, at erhvervsmæssige
lønudgifter til personer i et ansættelsesforhold skal
kunne fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst, uanset om medarbejderen udelukkende beskæftiger sig
med opgaver knyttet til virksomhedens løbende drift, opgaver
af vekslende karakter eller opgaver, der overvejende eller
udelukkende er relateret til forhold vedrørende
virksomhedens indkomstgrundlag, f.eks. et forestående
virksomhedsopkøb eller -salg eller omstrukturering. Der
foreslås således en særregel, der generelt
udvider fradragsretten for virksomhedens erhvervsmæssige
lønudgifter, selv om de vedrører indkomstgrundlaget.
Det samme gør sig gældende for virksomhedens udgifter
til bestyrelseshonorarer. Det indebærer, at disse udgifter
også kan fratrækkes i de tilfælde, hvor
udgifterne ikke er knyttet til den løbende drift, men f.eks.
er knyttet til indskrænkning, etablering eller udvidelse af
virksomheden.
Den foreslåede udvidelse af
fradragsretten omfatter som nævnt erhvervsmæssige
lønudgifter til personer i ansættelsesforhold og
bestyrelseshonorarer. Hermed menes udgifter, der afholdes direkte
til fordel for virksomhedens egne ansatte og bestyrelsesmedlemmer,
såsom løn, vederlag, bonus og lønaccessorier
(kursusudgifter, fri telefon m.v.). Den foreslåede udvidelse
af fradragsretten medfører ikke en udvidelse af typen af
omkostninger, der efter gældende regler er
fradragsberettigede. Der vil således fortsat ikke være
fradrag for f.eks. cigaretter eller snus til medarbejdere, idet
fradragsretten for sådanne udgifter generelt er ophævet
med en særbestemmelse i ligningslovens § 8 T.
Forslaget går således ikke ud
på at udvide omfanget af lønudgiftstyper, der er
fradrag for. De lønudgiftstyper, som allerede efter
gældende regler kan fratrækkes som driftsomkostninger,
vil med den foreslåede udvidelse af fradragsretten også
kunne fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst, selvom der er tale om anlægsudgifter.
Det foreslås også, at
virksomhedens erhvervsmæssige udgifter tilknyttet
ansættelsesforholdet eller bestyrelseshvervet kan
fratrækkes, uanset hvilke arbejdsopgaver medarbejderen eller
bestyrelsesmedlemmet er beskæftiget med. Hermed menes
erhvervsmæssige udgifter, der afholdes i selskabets interesse
i naturlig forbindelse til ansættelsesforholdet, f.eks.
udgifter til personalekaffe, kontorartikler eller husleje vedr. de
lokaler, der anvendes i forbindelse med f.eks. arbejde med
omstrukturering af virksomheden. Det omfatter også f.eks.
rejseudgifter til forhandlingsmøder eller lignende, der er
afholdt med henblik på udvidelse eller indskrænkning af
virksomheden. Det samme gør sig gældende for
rejseudgifter til markedsundersøgelser af nye potentielle
markeder.
Der er tale om en generel udvidelse af
fradragsretten, der som anført ikke kun gælder
lønudgifter m.v. i forbindelse med udvidelse af
virksomheden, men også lønudgifter og
bestyrelseshonorar relateret til omstrukturering og salg af dele af
virksomheden. Virksomhedens lønudgifter m.v. til
såkaldte "Investor Relations" aktiviteter og
lønudgifter afholdt i forbindelse med selskabets
børsintroduktion vil som udgangspunkt også være
omfattet af den foreslåede udvidelse af fradragsretten.
Den foreslåede lovændring sigter
ikke på at udvide omfanget af udgiftstyper, som efter
gældende ret er fradragsberettigede, men alene at sikre en
naturlig sammenhæng mellem den foreslåede fradragsret
for selve de afholdte lønudgifter og de øvrige
erhvervsmæssige udgifter, som afholdes i naturlig tilknytning
til ansættelsesforholdet.
Det er under alle omstændigheder en
forudsætning for fradrag, at der er tale om
erhvervsmæssige udgifter, som er afholdt i virksomhedens
interesse. Med erhvervsmæssige udgifter menes i denne
sammenhæng udgifter, som virksomheden afholder med det
formål at understøtte driften af virksomheden på
såvel kort som lang sigt. Hvis virksomheden ikke har
interesse i lønudgiftens afholdelse, vil den fortsat ikke
være fradragsberettiget. Heri ligger også, at udgiften
ikke må være afholdt udelukkende i aktionærens
interesse, og at virksomheden skal kunne anses for rette
omkostningsbærer. Eksempelvis har virksomheden fortsat ikke
fradragsret for lønudgiften til en gartner, hvis eneste
opgave er at passe hovedaktionærens private have.
Dækker den afholdte lønudgift over såvel privat
som erhvervsmæssigt udført arbejde, vil
lønudgiften skulle opdeles i en privat og
erhvervsmæssig del, hvor den private del fortsat ikke vil
være fradragsberettiget.
Da forslaget har til formål at give
virksomhederne et så enkelt regelsæt som muligt at
administrere efter, foreslås det også, at udvidelsen af
fradragsretten skal gælde virksomhedens erhvervsmæssige
lønudgifter og bestyrelseshonorarer m.v., selv om
overvejelserne om eksempelvis udvidelse af virksomheden ikke
udmøntes konkret. Dermed kommer den foreslåede
udvidelse af fradragsretten også til at omfatte
såkaldte forgæves afholdte lønudgifter, som er
afholdt i bestræbelserne på at udvide virksomheden, men
hvor udvidelsen aldrig effektueres.
Det vil efter forslaget ikke være
afgørende for fradragsretten, hvordan en udvidelse af
virksomheden struktureres. Der vil således være
fradragsret for lønudgifterne, hvis udvidelsen f.eks.
gennemføres ved erhvervelse af egentlig aktivitet, dvs.
erhvervelse af en anden virksomheds aktiver og passiver, som
herefter integreres i den erhvervende virksomhed, eller hvis
udvidelsen sker ved erhvervelsen af aktierne i den anden
virksomhed, som herefter bliver et datterselskab til den
erhvervende virksomhed.
I begge situationer sker der udvidelse af en
eksisterende virksomhed. Beslutningen, om købet af
virksomheden skal struktureres som et køb af aktivitet eller
som et køb af aktier, træffes i mange tilfælde
ganske sent i processen og på et tidspunkt, hvor medarbejdere
gennem en længere periode har beskæftiget sig med
opkøbet. Det ville være uhensigtsmæssigt, hvis
virksomheden skulle opdele lønudgifterne i en
fradragsberettiget og ikke fradragsberettiget del i det
tilfælde, hvor det viser sig, at opkøbet
gennemføres ved erhvervelse af aktier. Dette ville ikke
være overensstemmende med lovforslagets formål.
Det gør heller ikke nogen forskel for
fradragsretten, om der er tale om etablering eller udvidelse af
virksomhed i Danmark eller i udlandet.
Den foreslåede udvidelse af
fradragsretten indebærer, at der i nogle tilfælde vil
kunne opnås fradrag, selv om de pågældende
lønudgifter ikke er medgået til erhvervelse af
skattepligtig indkomst, hvilket vil være en undtagelse fra
det almindeligt anerkendte princip om, at der som udgangspunkt kun
er fradragsret for udgifter, der er medgået til at erhverve,
sikre og vedligeholde skattepligtig indkomst, jf.
Højesterets dom i SKM2012·13·HR.
Det vil f.eks. være tilfældet,
når et selskab erhverver en virksomhed ved køb af
aktier. Efter forslaget vil lønudgifterne m.v. i forbindelse
med erhvervelsen være fradragsberettigede, mens fremtidige
aktieavancer og udbytter fra det erhvervede datterselskab vil
være skattefri indkomst for det erhvervende selskab efter
reglerne om skattefri udbytter og aktieavancer fra datterselskaber.
Det gælder både, når det erhvervede selskab er
dansk, og sædvanligvis også, når det erhvervede
selskab er hjemmehørende i udlandet.
Når et selskab erhverver en virksomhed
ved køb af selve aktiviteten (aktiver og passiver), vil der
efter den foreslåede udvidelse også være
fradragsret for lønudgifterne og bestyrelseshonoraret m.v.
Fremtidige indtægter fra den tilkøbte virksomhed skal
i dette tilfælde medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst i Danmark, forudsat at den tilkøbte
virksomhed er omfattet af dansk skattepligt.
Hvis et dansk selskab udøver virksomhed
gennem et fast driftssted i udlandet og via dette driftssted
erhverver aktiviteten i en udenlandsk virksomhed, vil
indtægterne fra driftsstedet, herunder indtægterne fra
den tilkøbte virksomhed i udlandet, imidlertid ikke
indgå i dansk beskatning, medmindre selskabet har valgt
international sambeskatning.
For selskaber, der indgår i enten
national eller international sambeskatning, findes det
hensigtsmæssigt, at den foreslåede udvidelse af
fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.
vurderes på sambeskatningsniveau. Sambeskattede selskaber
beskattes således samlet, og det bør her ikke
være afgørende, hvordan koncernen konkret er
struktureret.
Opgaverne inden for en koncern er ofte
tilrettelagt på en sådan måde, at nogle opgaver
samles i et af selskaberne i koncernen, der udfører
fælles funktioner til gavn for flere koncernselskaber, f.eks.
fælles funktioner inden for økonomi, HR eller
køb- og salg af virksomheder. Hvis
koncernstrukturen f.eks. er opbygget således, at
der i et selskab afholdes omkostninger, herunder lønudgifter
for udførelse af funktioner, som har nytteværdi for
andre selskaber i koncernen, skal de selskaber, der
drager nytte af de udførte funktioner, som hidtil foretage
en korresponderende betaling på armslængdevilkår
til det selskab, der har afholdt udgifterne. Dette følger af
de almindelige transfer pricing-principper og indebærer, at
det selskab, der har afholdt lønudgifterne m.v. i de andre
selskabers interesse, ganske vist vil have fradragsret for
udgifterne, men samtidig skal beskattes af den korresponderende
betaling fra de øvrige koncernselskaber.
For de øvrige koncernselskaber vil den
kompenserende betaling ikke være en lønudgift, men en
udgift til et koncernselskab på samme måde, som hvis
udgiften var afholdt over for en ekstern konsulent.
For at sikre fradragsretten for sådanne
lønudgifter m.v. på sambeskatningsniveau, uanset
hvilket selskab i koncernen der har afholdt de
pågældende lønudgifter m.v. foreslås det,
at det selskab, der har haft nytte af de afholdte
lønudgifter m.v. og derfor foretager en korresponderende
betaling til det sambeskattede koncernselskab, som har afholdt
lønudgifterne m.v., har fradrag for den korresponderende
betaling, forudsat at der sker betaling på
armslængdevilkår.
Uden den foreslåede udvidelse af
fradragsretten ville de øvrige sambeskattede
koncernselskaber kun have fradrag for den kompenserende betaling,
hvis betalingen kunne anses for en driftsomkostning.
Transfer pricing-reguleringen og den
korresponderende betaling indebærer således ikke i sig
selv, at betalingen får karakter af en lønudgift for
det selskab, der foretager den korresponderende betaling. Med den
foreslåede udvidelse af fradragsretten kan den
korresponderende betaling fradrages ved opgørelsen af det
betalende selskabs skattepligtige indkomst, når betalingen
vedrører en erhvervsmæssig lønudgift eller et
erhvervsmæssigt bestyrelseshonorar m.v., som ville være
fradragsberettiget efter den foreslåede § 8 N i
ligningsloven, hvis udgiften var afholdt af selskabet selv.
Fradragsretten for den korresponderende betaling forudsætter,
at det betalende og det modtagende selskab indgår i en
national eller international sambeskatning.
2.2.2. Udgifter som
ikke omfattes af den foreslåede udvidelse af
fradragsretten
Den foreslåede udvidelse af
fradragsretten omfatter alene lønudgifter m.v. til
virksomhedens egne medarbejdere i ansættelsesforhold, men
derimod ikke virksomhedens udgifter til eksterne konsulenter og
rådgivere m.v. Fradragsretten for disse udgifter skal
vurderes som hidtil, dvs. det er fortsat nødvendigt at
vurdere, om eksterne udgifter er afholdt som en løbende
driftsomkostning og dermed er fradragsberettigede, eller om
udgiften er en anlægsudgift og dermed ikke er
fradragsberettiget. Baggrunden er, at virksomhederne ikke antages
at have samme administrative vanskeligheder med at udskille
eksterne udgifter som med at udskille interne lønudgifter
m.v. til egne medarbejdere i en del, der er fradragsberettiget, og
en del, der ikke er fradragsberettiget.
Det er endvidere ikke hensigten at ændre
på den gældende praksis, som bl.a. er kommet til udtryk
i SKM2013·557·ØLR, hvor et selskab
ikke havde fradragsret for udgifter til salgsbonus til visse
medarbejdere som en driftsomkostning. Aftalen om salgsbonus var
indgået i form af en særskilt aftale (et tillæg
til ansættelseskontrakten) med de pågældende
ansatte. Udgifterne var afholdt som konsekvens af et udefra
kommende tilbud om overtagelse af aktierne i selskabet. Landsretten
fandt, at dette tilbud måtte anses for rettet mod selskabets
aktionærer, og at udgifterne således ikke havde den
fornødne tilknytning til selskabets drift. Forslaget har
således ikke til formål at udvide den gældende
fradragsret for bonus til medarbejdere i salgssituationer, dvs.
hverken i den situation, hvor der er overvejelser om salg af selve
virksomheden, eller i den situation, hvor salget faktisk
gennemføres, idet disse situationer ikke kan antages at
være i virksomhedernes interesse, men derimod ejernes. Dermed
kan virksomheden ikke anses for rette omkostningsbærer af
udgiften til en salgsbonus.
I de tilfælde, hvor en lønudgift
m.v. skal lægges til anskaffelsessummen for et aktiv, kan
udgiften ikke fradrages efter den foreslåede bestemmelse,
idet der ikke skal kunne opnås dobbeltfradrag.
Lønudgifter kan heller ikke
vilkårligt placeres i et selskab i en koncernstruktur med
henblik på at opnå fradrag blot som følge af den
foreslåede udvidelse af fradragsretten, hvis selskabet ikke
er den naturlige omkostningsbærer af disse
lønudgifter.
Hvis et ejendomsselskab og et advokatselskab
er ejet af samme person men ikke indgår i sambeskatning, vil
det ikke efter forslaget indebære, at ejendomsselskabet
får fradrag for udgifter, der betales til advokatselskabet
for arbejde i forbindelse med udvidelse af ejendomsselskabets
virksomhed, idet der er tale om eksterne udgifter.
2.3. Virkningstidspunkt
Med henblik på at undgå, at
virksomhederne bagudrettet skal foretage skattemæssig
korrektion for lønudgifter m.v., der er afholdt i tidligere
år, og som ikke har været opdelt i en
fradragsberettiget og ikke-fradragsberettiget del, foreslås
det, at lovforslaget får virkning fra og med
indkomståret 2008. I det omfang der er virksomheder, som har
foretaget opdeling af lønudgifter, vil virksomhederne
være berettiget til genoptagelse af skatteansættelsen
fra og med indkomståret 2008.
Virkningstidspunktet skal ses i
sammenhæng med Højesterets afgørelser fra den
30. juni 2017, der blandt andet vedrørte
indkomståret 2008.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Med lovforslaget udvides fradragsretten for
erhvervsmæssige lønudgifter samt øvrige
erhvervsmæssige udgifter med tilknytning til
ansættelsesforholdet, der er afholdt i forbindelse med
omstrukturering af virksomheden. Der foreligger ikke statistiske
oplysninger over omfanget af disse omkostninger. I
provenuvurderingen lægges det beregningsteknisk til grund, at
udgifterne udgør ca. 2,2 mia. kr. På denne baggrund
kan det årlige umiddelbare mindreprovenu med betydelig
usikkerhed skønnes til ca. 500 mio. kr. ved en
selskabsskattesats på 22 pct.
En del af dette mindreprovenu vil blive
opvejet af øgede indtægter fra andre skatter og
afgifter i form af tilbageløb fra bl.a. øgede
indtægter fra beskatningen af aktieudbytter. Dette
tilbageløb skønnes at udgøre ca. 15 pct. af
det umiddelbare mindreprovenu. Det årlige mindreprovenu efter
tilbageløb skønnes således at udgøre ca.
430 mio. kr.
Samtidig vil udvidelsen af virksomhedernes
fradragsret styrke deres incitament til at investere. Det vil bl.a.
øge arbejdsproduktiviteten og dermed trække i retning
af højere lønninger og et større arbejdsudbud.
Virkningen af disse effekter på de offentlige finanser
vurderes dog samlet set at være af begrænset
omfang.
| | | | Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
ved udvidelse af fradragsretten for lønudgifter | Mio. kr. (2017-niveau) | Varig virkning | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Finansårsvirkning 2017 | Umiddelbart mindreprovenu | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | Mindreprovenu efter
tilbageløb | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 | | Mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 | |
|
Kommunerne får en andel af
selskabsskatten uden for kulbrinteområdet på 15,41 pct.
med afregning tre år efter indkomståret. Den
foreslåede udvidelse af fradragsretten for lønudgifter
skønnes at medføre et mindreprovenu for kommunerne
på ca. 70 mio. kr. for 2017 med afregning i 2020.
Virksomhederne har hidtil i vidt omfang (uden
hjemmel) fratrukket lønudgifter ved omstrukturering af deres
virksomhed, hvorved denne ageren er afspejlet i det strukturelle
selskabsskatteprovenu. En virkning svarende til mindreprovenuet
forbundet med den foreslåede udvidelse af virksomhedernes
fradragsret er således allerede indregnet i de mellemfristede
fremskrivninger. Set i denne sammenhæng medfører de
foreslåede regelændringer derfor ikke en belastning af
de offentlige finanser.
Lovforslaget vurderes at medføre
administrative engangsomkostninger på 3,8 mio. kr. for SKAT i
2018 til behandling af 100 genoptagelsessager.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Den foreslåede udvidelse af
fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter og
andre øvrige erhvervsmæssige udgifter med tilknytning
til ansættelsesforholdet ved udvidelse, indskrænkning
og øvrige omstruktureringer af virksomheden vil
medføre en lempelse af skatten og i særdeleshed
også de administrative byrder for nye og etablerede
virksomheder, der ønsker at udvide deres forretning.
Den omstændighed, at fradragsretten
foreslås udvidet for erhvervsmæssige lønudgifter
og erhvervsmæssige udgifter tilknyttet
ansættelsesforholdet, mens eksterne konsulentudgifter til
f.eks. køb eller salg af virksomhed fortsat ikke kan
fratrækkes, kan give virksomhederne et vist incitament til i
højere grad selv at afholde udgifterne via egne ansatte og i
mindre grad at hyre eksterne konsulenter til opgaverne.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
(TER) vurderer, at lovforslaget medfører administrative
konsekvenser under 4 mio. kr. årligt for erhvervslivet. De
bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Den foreslåede udvidelse af
fradragsretten for lønudgifter m.v. i forbindelse med
køb og salg af virksomhed vil også omfatte køb
og salg af udenlandske virksomheder.
Lovforslaget ændrer dog ikke på,
at danske og udenlandske selskaber, der driver erhvervsvirksomhed
både i Danmark og i udlandet, skal foretage en korrekt
fordeling af indtægter og udgifter i overensstemmelse med
armslængde princippet og de almindelige og internationalt
anerkendte transfer pricing-principper. Dette kan indebære,
at selv om der foreslås fradragsret for lønudgifter
m.v., vil der ikke altid kunne opnås fradrag herfor ved
opgørelsen af den danske skattepligtige indkomst, i det
omfang lønudgiften skal allokeres til erhvervsvirksomheden i
udlandet.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 31. august 2017 til den 28. september 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Borger- og retssikkerhedschefen i SKAT, CEPOS,
Cevea, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske Advokater, DI,
Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Finans Danmark,
Foreningen Danske Revisorer, Forsikring & Pension, FSR - danske
revisorer, Justitia, Kraka, Landbrug & Fødevarer,
Landsskatteretten, Skatteankestyrelsen og SRF Skattefaglig
Forening.
9. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget medfører et mindreprovenu
på ca. 430 mio. kr. årligt efter tilbageløb og
adfærd. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes at medføre
administrative engangsomkostninger på 3,8 mio. kr. for SKAT i
2018 til behandling af 100 genoptagelsessager. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lempeligere beskatning for nye og
etablerede virksomheder, der ønsker at udvide,
indskrænke eller foretage øvrige omstruktureringer af
deres virksomhed, idet der ikke skal sondres mellem
fradragsberettigede og ikke-fradragsberettigede
lønudgifter. | Forslaget kan give virksomhederne et vist
skattemæssigt incitament til i højere grad selv at
afholde udgifterne via egne ansatte og i mindre grad at købe
eksterne konsulenter til opgaverne. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Færre administrative byrder for nye
og etablerede virksomheder, der ønsker at udvide,
indskrænke eller foretage øvrige omstruktureringer af
virksomheden, idet der ikke skal sondres mellem fradragsberettigede
og ikke-fradragsberettigede lønudgifter. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det følger af driftsomkostningsbegrebet
i statsskattelovens § 6, at der ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst kan fradrages driftsomkostninger, dvs. de
udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve,
sikre og vedligeholde indkomsten. Det indebærer, at
virksomheder ikke kan fradrage udgifter, der vedrører
indkomstkilden, f.eks. udgifter afholdt med henblik på
etablering eller udvidelse af eksisterende virksomhed, medmindre
der er indført særskilt hjemmel hertil i lovgivningen,
jf. også afsnit 2.1. i lovforslaget om gældende
ret.
Det er med Højesterets to principielle
domme af den 30. juni 2017 fastslået, at der ikke er hjemmel
i skattelovgivningen til at fradrage lønudgifter,
der vedrører etablering af ny virksomhed eller udvidelse af
eksisterende virksomhed.
Lovforslaget har ikke til formål at
ændre i statsskattelovens driftsomkostningsbegreb. I stedet
foreslås det i stk.1 at
indføre en særskilt hjemmel i ligningslovens § 8
N, der giver fradragsret for erhvervsmæssige
lønudgifter til personer i ansættelsesforhold og
erhvervsmæssige udgifter tilknyttet
ansættelsesforholdet. Efter forslaget vil denne type udgifter
være fradragsberettigede, uanset om den
pågældende medarbejder beskæftiger sig med
opgaver relateret til virksomhedens løbende drift eller
andre opgaver, der f.eks. er relateret til omstrukturering af
virksomheden, når blot udgifterne er afholdt i virksomhedens
interesse.
Den foreslåede udvidelse af
fradragsretten for lønudgifter m.v. har til formål
på en enkel og administrerbar måde at indføre
fradrag for de interne udgifter, som virksomhederne afholder til
løn til personer i ansættelsesforhold. Den
foreslåede udvidelse af fradragsretten indebærer, at
virksomheden ikke skal fordele disse udgifter i en
fradragsberettiget og ikke-fradragsberettiget del, selv om
medarbejderne udfører opgaver, som ikke omfattes af
driftsomkostningsbegrebet i statsskattelovens § 6. Med
indførelsen af bestemmelsen skabes der hjemmel til, at
virksomhederne kan fradrage erhvervsmæssige
lønudgifter til medarbejdere, uanset om medarbejderens
arbejdsopgaver udelukkende har relation til driften eller f.eks.
vedrører udvidelse eller indskrænkninger af
virksomhedens indkomstgrundlag. Det samme gør sig
gældende for virksomhedens erhvervsmæssige
bestyrelseshonorarer og evt. andre udgifter med tilknytning til
bestyrelseshvervet.
Ud over forslaget om at indføre fradrag
for erhvervsmæssige lønudgifter til personer i
ansættelsesforhold og til bestyrelseshonorar foreslås
det at indføre fradrag for erhvervsmæssige udgifter
med tilknytning til ansættelsesforholdet og
bestyrelseshvervet. Det indebærer, at virksomhederne
undgår at skulle opgøre disse udgifter særskilt,
hvis eksempelvis medarbejderne udfører opgaver, som ikke
udelukkende er relateret til den løbende drift. Som
eksempler på erhvervsmæssige udgifter knyttet til
ansættelsesforholdet kan bl.a. nævnes husleje, kaffe,
opvarmning af bygning og rejseomkostninger.
Det er vurderingen, at det ikke vil lette
virksomhedernes administrative byrder i tilstrækkelig grad,
hvis virksomhedernes fradragsret afhænger af, om
udvidelsen af virksomheden struktureres på den ene eller
anden måde. Det foreslåede i stk.
1 vil indebære, at fradragsretten for ovennævnte
udgifter skal gælde, uanset om der er tale om erhvervelse af
egentlig aktivitet (aktiver og passiver) eller erhvervelse af
aktier i et selskab, der efterfølgende kvalificeres som et
datterselskab. Fradragsretten foreslås også at omfatte
lønudgifter m.v. til erhvervelse af aktier i selskaber, der
er beliggende i en anden stat end Danmark.
Tilsvarende indebærer den
foreslåede stk. 1, at
fradragsretten omfatter lønudgifter samt accessoriske
udgifter, der er afholdt, når en eller flere medarbejdere har
beskæftiget sig med overvejelser om indskrænkninger af
virksomheden. Det vil sige, at erhvervsmæssige
lønudgifter og erhvervsmæssige udgifter tilknyttet
ansættelsesforholdet også er fradragsberettigede i de
situationer, hvor der sker frasalg af en del af virksomheden. Det
er ikke afgørende for fradragsretten, om frasalget sker i
form af salg af aktivitet eller af aktierne i et datterselskab.
Det foreslås endvidere i stk. 1, at fradragsretten også udvides
til at omfatte de tilfælde, hvor udvidelsen eller
indskrænkningen af virksomheden ikke effektueres. Dermed skal
virksomhederne ikke opgøre forgæves afholdte
lønudgifter samt accessoriske udgifter med tilknytning til
ansættelsesforholdet særskilt, selv om
omstruktureringen af virksomheden ikke gennemføres.
Endelig foreslås det i stk. 2, at et selskab, der indgår i
sambeskatning efter selskabsskattelovens §§ 31 eller 31
A, ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan
fradrage en korresponderende betaling til et andet sambeskattet
selskab for erhvervsmæssige lønudgifter m.v., som er
afholdt af det andet sambeskattede selskab, såfremt det
betalende selskab har fuld eller delvis erhvervsmæssig nytte
af den afholdte lønudgift m.v. og den korresponderende
betaling sker på armslængdevilkår.
Består en sambeskattet koncern efter
selskabsskattelovens § 31 eksempelvis af moderselskabet A og
datterselskabet B, og er koncernens medarbejdere udelukkende ansat
i selskab A, men udfører arbejde til nytte for begge
selskaber i koncernen, medfører den foreslåede
udvidelse af fradragsretten, at selskab A kan fratrække
erhvervsmæssige lønudgifter m.v. ved udvidelse af
koncernens virksomhed. Den foreslåede udvidelse af
fradragsretten medfører endvidere, at selskab B kan fradrage
armslængdebetalingen til selskab A (som er skattepligtig
indkomst for selskab A) for den ydelse, som medarbejderne i selskab
A har udført til fordel for selskab B.
Den foreslåede udvidelse af
fradragsretten skal sikre, at sambeskattede selskaber ikke stilles
ringere, end hvis koncernens virksomhed blev drevet i et og samme
selskab. Uden den foreslåede udvidelse, ville den
sambeskattede koncern alene kunne opnå fradrag for den
korresponderende betaling, hvis betalingen kunne anses for en
driftsomkostning efter statsskattelovens § 6.
Hvis et dansk selskab udøver virksomhed
gennem et fast driftssted i udlandet og via dette driftssted
erhverver aktiviteten i en anden udenlandsk virksomhed, vil
indtægterne fra driftsstedet, herunder indtægterne fra
den erhvervede virksomhed i udlandet, ikke indgå i dansk
beskatning, medmindre selskabet har valgt international
sambeskatning. I denne forbindelse skal de lønudgifter, som
det erhvervende selskab har afholdt til købet,
henføres til udlandet og dermed anses for afholdt af det
udenlandske faste driftssted. Hermed kan lønudgifterne ikke
fratrækkes ved opgørelsen af den danske skattepligtige
indkomst, medmindre selskabet har valgt international
sambeskatning. I denne situation vil der således fortsat
skulle foretages en fordeling af lønudgifterne m.v. på
samme måde, som der allerede i dag generelt skal foretages en
fordeling af alle indtægter og udgifter på den danske
henholdsvis den udenlandske indkomst.
I nogle tilfælde fratrækkes
lønudgifter m.v. ikke i det år, de er afholdt, men der
foretages en såkaldt aktivering af udgifterne. Det
gælder f.eks., når virksomheden anvender egne
medarbejderes arbejdskraft til opførelse af en ny lagerhal.
I dette tilfælde kan lønudgifterne ikke
fratrækkes direkte, men tillægges anskaffelsessummen
for det pågældende aktiv (lagerhallen), som
arbejdskraften er anvendt til. I det omfang det
pågældende aktiv er afskrivningsberettiget, vil den
samlede anskaffelsessum, hvori de interne lønudgifter
indgår, herefter kunne fratrækkes løbende i form
af skattemæssige afskrivninger.
Det er ikke hensigten med lovforslaget at
ændre på den praksis, der gælder for aktivering
af lønudgifter m.v., og det ikke er hensigten, at der i
nogen tilfælde skal opnås dobbeltfradrag. I
tilfælde, hvor lønudgifterne skal aktiveres, vil der
således fortsat ikke være fradragsret for selve
lønudgifterne, uanset om det erhvervede aktiv er
afskrivningsberettiget eller ej.
Ligningslovens § 8 B indeholder en
særlig hjemmel til at fratrække udgifter, der anvendes
til forsøgs- og forskningsvirksomhed. Det er ikke hensigten
med lovforslaget at ændre på disse regler eller at
åbne mulighed for dobbeltfradrag. De lønudgifter, der
indgår i de udgifter, som en virksomhed fratrækker som
forsøgs- og forskningsudgifter, vil således ikke
tillige kunne fratrækkes efter den foreslåede
bestemmelse i ligningslovens § 8 N.
Det er endvidere ikke hensigten med
lovforslaget at ændre på de gældende regler i
ligningslovens § 16 A og den gældende praksis for
beskatning af maskeret udlodning, når et selskab m.v.
afholder lønudgifter m.v. i hovedaktionærens
interesse. Hovedaktionæren vil fortsat skulle beskattes af
maskeret udlodning i disse tilfælde, og selskabet har ikke
fradragsret, da der netop ikke er tale om erhvervsmæssige
lønudgifter m.v. afholdt i selskabets interesse.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Ikrafttrædelsestidspunktet er i overensstemmelse med
regeringens målsætning om, at ny lovgivning, der har
virkning for erhvervslivet, skal træde i kraft enten den 1.
januar eller den 1. juli. Med denne ikrafttrædelsesdato kan
virksomheder, der for indkomståret 2017 skal indlevere
selvangivelse i første halvdel af 2018, indgive
selvangivelsen i overensstemmelse med de nye regler.
Det foreslås i stk.
2, at loven har virkning fra og med indkomståret 2008.
Virksomheder, som i tidligere år - uden den fornødne
hjemmel - har foretaget fradrag for lønudgifter m.v.,
behøver dermed ikke at foretage en administrativt
besværlig opdeling af udgifterne og tilbageregulere fradraget
for den ikke-fradragsberettigede del. Baggrunden er, at det
må antages, at virksomhederne i vidt omfang i tidligere
år har fratrukket lønudgifter m.v., selv om udgifterne
i et vist omfang er medgået til etablering eller udvidelse af
virksomhed eller medgået til andre ikke-fradragsberettigede
anlægsformål. At disse interne lønudgifter m.v.
er fratrukket kan formentlig tilskrives, at virksomhederne har
antaget, at udgifterne var fradragsberettigede. Med lovforslaget
foreslås det som nævnt, at de pågældende
virksomheder ikke behøver at genoptage
skatteansættelsen for at korrigere fradraget for tidligere
år.
De formentlig få virksomheder, der ikke
har taget fradrag for de pågældende lønudgifter
m.v., får med den foreslåede lovændring adgang
til fradrag fra og med indkomståret 2008 ved at anmode om
genoptagelse af skatteansættelsen inden for de almindelige
frister i skatteforvaltningslovens § 26 og § 27. Hvis
disse frister er udløbet, skal anmodningen om genoptagelse
indgives senest den 1. juli 2018.
Det foreslåede virkningstidspunkt skal
således ses i sammenhæng med Højesterets to
principielle domme fra den 30. juni 2017 som bl.a. vedrørte
indkomståret 2008. Skattekrav, afledt af en genoptagelse af
skatteansættelsen efter forslaget, forældes efter de
regler, der fremgår af skatteforvaltningslovens § 34 a,
jf. særligt stk. 4, hvorefter forældelsesfristen er 10
år for krav afledt af en ekstraordinær
ansættelse.
Det foreslås i stk.
3, at den skattepligtige kan anmode om genoptagelse af
skatteansættelsen for indkomstårene 2008 til 2017
senest den 1. juli 2018, medmindre en længere frist
følger af skatteforvaltningslovens §§ 26 og
27.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1162 af 1. september 2016, som
ændret senest ved § 12 i lov nr. 688 af 8. juni 2017,
foretages følgende ændring: | | | | | | 1. Efter §
8 M indsættes: | | | | | | »§ 8 N.
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrages
erhvervsmæssige lønudgifter til personer i
ansættelsesforhold, bestyrelseshonorarer og
erhvervsmæssige udgifter tilknyttet
ansættelsesforholdet eller bestyrelseshvervet. | | | Stk. 2. Betaling
for erhvervsmæssige udgifter omfattet af stk. 1 kan fradrages
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst hos det
betalende selskab, hvis det betalende og det modtagende selskab er
sambeskattet efter selskabsskattelovens §§ 31 eller 31
A.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018. | | | Stk. 2. Loven
har virkning fra og med indkomståret 2008. | | | Stk. 3. En
skattepligtig, der ønsker at få ændret
indkomstansættelsen som følge af denne lovs § 1
nr. 1, skal anmode told- og skatteforvaltningen om genoptagelse
senest den 1. juli 2018, medmindre den skattepligtige har en
længere frist for det pågældende indkomstår
efter bestemmelserne i skatteforvaltningslovens §§ 26
eller 27. |
|