Fremsat den 15. november 2017 af miljø- og fødevareministeren (Esben Lunde Larsen)
Forslag
til
Lov om udstykning og salg af statslige arealer
med campingpladser
§ 1.
Formålet med denne lov er at muliggøre udstykning samt
arealoverførsel og salg af statsligt ejede arealer, der er
bortforpagtede eller udlejede til campingpladser.
§ 2.
De campingpladser, der er nævnt i bilag 1, kan udstykkes og
sælges med de arealer, som fremgår af bilag 2.
Stk. 2.
Arealerne kan alene udstykkes med henblik på
videreførelse af den nuværende anvendelse som
campingplads.
§ 3.
Udstykning efter loven er ikke omfattet af forbud mod udstykning og
arealoverførsel i § 8 og § 15, stk. 1, i lov om
naturbeskyttelse og i § 12 i lov om skove.
§ 4.
Loven træder i kraft den 1. februar 2018.
Bilag 1
Kort over alle salgbare campingpladser:
Bilag 2
Kort over de enkelte campingpladser
I. Børsmose Camping ved Oksbøl
Adresse: Børsmosevej 3, 6840 Oksbøl
Børsmose Camping er beliggende på del af matr. nr.
2n Børsmose By, Ål
II. DCU-Camping Nærum
Adresse: Ravnebakken 5, 2850 Nærum
DCU-Camping Nærum er beliggende på del af matr. nr.
3ct, 3cz, 3d og 3cu Nærum By, Nærum
III. DCU-Flyvesandet Strand Camping
Adresse: Flyvesandsvej 37, 5450 Otterup
DCU-Flyvesandet Strand Camping er beliggende på en del af
matr. nr. 35b Agernæs By, Krogsbølle
IV. Høve Camping
Adresse: Høve Stræde 17, 4550 Asnæs
Høve Camping er beliggende på en del af matr. nr.
2c Høve By, Asnæs
V. Vejers
Strand Camping
Adresse: Vejers Sydstrand 3, 6853 Vejers Strand
Vejers Strand Camping er beliggende på hele matr. nr. 5i
og 5fø og dele af matr. nr. 6n Vejers By, Oksby
VI. Svinkløv Camping
Adresse: Svinkløvvej 541, 9690 Fjerritslev
Svinkløv Camping er beliggende på en del af matr.
nr. 9o Hjortdal By, Hjortdal
VII. Nordskoven Camping, Bornholm
Adresse: Antoinettevej 2, 3700 Rønne
Nordskoven Camping er beliggende på en del af matr. nr.
72b og 104ad samt en del af 104a, Knudsker
VIII. Rødhus Klit Camping
Adresse: Rødhusmindevej 25, 9490 Pandrup
Rødhus Klit Camping er beliggende på en del af
matr. nr. 90d Hune By, Hune
IX. DCU-Camping Rågeleje
Adresse: Hostrupsvej 2, 3210 Vejby
DCU-Camping Rågeleje er beliggende på matr. nr. 9bx,
9bt og 9bv Vejby By, Vejby
X. Bunken
Strand Camping
Adresse: Aalbækvej 288, 9982 Aalbæk
Bunken Strand Camping er beliggende på en del af matr. nr.
2b Starholm, Skagen
XI. Sanddobberne Camping
Adresse: Kalundborgvej 28, 4534 Hørve
Sanddobberne Camping er beliggende på en del af matr. nr.
1eu Dragsholm Hgd., Fårevejle
XII. Marstal
Camping
Adresse: Egehovedvej 1, 5960 Marstal
Marstal Camping er beliggende på en del af matr. nr. 215a
Gudsgave, Marstal
XIII. Tunø Teltplads
Adresse: Tunø Hovedgade 1, 8300 Odder
Tunø Teltplads er beliggende på en del af matr. nr.
60g Tunø By, Tunø
XIV. Blokhus
By Camping
Adresse: Aalborgvej 62, 9492 Blokhus
Blokhus By Camping er beliggende på en del af matr. nr.
61b Hune By, Hune
XV. Nymindegab
Camping
Adresse: Lyngtoften 12, Nymindegab, 6830 Nr. Nebel
Nymindegab Camping er beliggende på en del af matr. nr.
14b Lønne Præstegård, Lønne
XVI. Silkeborg
Sø Camping
Adresse: Århusvej 51, 8600 Silkeborg
Silkeborg Sø Camping er beliggende på en del af
matr. nr. 150a, Silkeborg Markjorder
XVII. Hærvejens Ro Camping
Adresse: Torvevej 2, 7362 Hampen
Hærvejens Ro Camping er beliggende på en del af
matr. nr. 2cv Godrum, Vrads
XVIII. Tranum
Klit Camping
Adresse: Sandmosevej 525, 9460 Brovst
Tranum Klit Camping er beliggende på en del af matr. nr.
7a Nr. Bratbjerg, Tranum
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det følger af regeringsgrundlaget, at
regeringen ønsker, at den offentlige sektor skal koncentrere
sig om sine kerneopgaver, og at regeringen derfor vil tage
initiativ til, at staten påbegynder salg af sine
campingpladser. De statslige arealer, hvorpå der drives
campingpladser, ligger alle i områder, der er omfattet af
regler, der hindrer den udstykning af arealerne, der er
nødvendig for at kunne sælge arealerne som
selvstændige matrikler. Forslaget gør det
således muligt at udstykke og efterfølgende
frasælge de 18 arealer, der fremgår af bilag 2.
Lovforslaget vil give staten mulighed for at
udstykke og frasælge statslige arealer, hvorpå private
forpagtere eller kommuner driver campingpladser. Forslaget giver
således hjemmel til udstykning af de statslige arealer, som
fremgår af bilag 2, på klitfredede, strandbeskyttede og
fredskovspligtige arealer, som efter naturbeskyttelsesloven og
skovloven er underlagt udstykningsforbud.
2. Hovedpunkter i
lovforslaget
2.1 Gældende ret
Ved udstykning forstås i henhold til
udstykningsloven, at det registreres i matriklen, at et areal
fraskilles én eller flere samlede faste ejendomme og
fremtidig udgør en ny samlet fast ejendom, jf. § 6 i
udstykningsloven.
Skovlovens § 12 indeholder et forbud mod
udstykning eller formindskelse ved arealoverførsel af
sammenhængende fredskovspligtige arealer. Ifølge
skovlovens § 38 kan miljø- og fødevareministeren
dispensere fra bestemmelsen, når særlige grunde taler
for det. Efter praksis gives der dispensation til udstykning af
fredskovspligtige arealer, hvis der er tale om dele på mindst
50 ha på gode jorder og 200-300 ha på ringere jorder.
Desuden gives under nærmere betingelser dispensation til
udstykning af mindre parceller som f.eks. nedlagte
skovtjenestesteder m.v.
Naturbeskyttelsesloven indeholder i § 8
et forbud mod at foretage ændring i tilstanden af klitfredede
arealer. Der må blandt andet ikke opføres bebyggelse,
tilplantes, hegnes m.v., og det fremgår direkte, at der ikke
må foretages udstykning, matrikulering eller
arealoverførsel, hvorved der fastlægges skel. Efter
naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 1, kan forbuddet mod
udstykning fraviges i særlige tilfælde.
Naturbeskyttelsesloven § 15 bestemmer, at
der ikke må foretages ændring i tilstanden af
strandbredder eller af andre arealer, der ligger mellem
strandbredden og strandbeskyttelseslinjen. Der må ikke
etableres hegn, placeres campingvogne og lignende, og der må
ikke foretages udstykning, matrikulering eller
arealoverførsel, hvorved der fastlægges skel. Efter
naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 1, kan forbuddet mod
udstykning fraviges i særlige tilfælde.
Efter fast og langvarig praksis dispenseres
kun fra naturbeskyttelseslovens §§ 8 og 15, når der
foreligger en ganske særlig begrundelse herfor, herunder at
der ikke ved en dispensation skabes præcedensvirkning i strid
med bestemmelsens generelle formål.
For naturbeskyttelseslovens §§ 8 og
15 gælder således, at der ikke er en
dispensationspraksis, der muliggør udstykninger af de
arealer, der er omfattet af lovforslaget.
2.2 Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Med de nugældende regler i skovlovens
§ 12 og naturbeskyttelseslovens §§ 8 og 15 er det
ikke muligt at udstykke og sælge de statslige arealer, der er
nævnt i lovforslagets bilag 2, fordi de kan være
omfattet af klitfredning, strandbeskyttelse og fredskovspligt. Den
foreslåede ordning skal derfor muliggøre udstykning af
de statslige arealer med campingpladser, der er omfattet af de
generelle udstykningsforbud i skovloven og naturbeskyttelsesloven
med henblik på efterfølgende salg af arealerne.
Forslaget omfatter alene udstykningsmuligheder, så de
konkrete statslige arealer, der fremgår af bilag 2, kan
udstykkes i individuelle parceller.
Arealerne, hvor de statslige campingpladser er
beliggende, er for størstedelens vedkommende meget store
matrikler, hvoraf kun en del af matriklen vil blive udstykket og
solgt. Den del af matriklen, som staten fortsat vil vedblive at
eje, benævnes i det følgende restejendommen.
Lovforslaget giver alene mulighed for
udstykning og dermed ændret ejerforhold af arealerne, mens
der ikke ændres på den konkrete anvendelse af
arealerne. Campingpladsen kan kun udstykkes som én samlet
fast ejendom og kan ikke efter lovforslaget udstykkes yderligere.
Arealerne kan således ikke udstykkes til individuelle private
rekreative formål.
Arealerne undtages alene for forbuddet mod
udstykning i skovlovens § 12 og naturbeskyttelseslovens
§§ 8 og 15, og lovforslaget ændrer således
ikke på, at arealerne fortsat vil være omfattet af
naturbeskyttelseslovens forbud mod ændring af tilstanden af
klitfredede eller strandbeskyttede arealer. Det vil sige, at der
bliver ikke yderligere mulighed for at fravige forbuddet mod
tilstandsændringer, end det i dag er muligt efter de
gældende regler. Fredskovspligten opretholdes ligeledes
på arealerne, således at forslaget alene fraviger
udstykningsforbuddet på de fredskovspligtige arealer.
Nogle af arealerne er endvidere omfattet af
naturbeskyttelseslovens § 3 om beskyttede naturtyper. Efter
naturbeskyttelseslovens § 3 er det ikke tilladt at ændre
tilstanden af de beskyttede arealer, men bestemmelsen er ikke til
hinder for fastlæggelse af nye skel. Med lovforslaget vil
tilstanden efter bestemmelsen i naturbeskyttelseslovens § 3
opretholdes uændret.
Enkelte af arealerne er beliggende i Natura
2000-områder eller op til sådanne områder.
Lovforslaget vil ikke ændre beskyttelsesniveauet for
områderne.
Lovforslaget ændrer ikke på, at
der fortsat kan være behov for tilladelse til udstykning
efter anden lovgivning, herunder planloven.
Campingpladserne er i dag udlejede eller
bortforpagtede til enten kommuner eller private. Bortforpagtningen
og udlejningen er sket ved kontrakter, der fastsætter
forpagtnings- henholdsvis lejeafgiften m.v. Forpagterne eller
lejerne har haft mulighed for at indgå kontrakter af op til
30 års varighed. Frasalget skal derfor ske under hensyn til
vilkårene i kontrakterne.
3. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Det skønnes med betydelig usikkerhed,
at arealerne kan indbringe en bruttoindtægt på ca. 44
mio. kr. På arealerne er der opført bygninger, der har
en regnskabsmæssig restværdi på ca. 9 mio. kr. Et
salg af samtlige arealer forventes således at indbringe et
samlet nettoprovenu på ca. 35 mio. kr. Interessen for
køb af arealerne er ukendt.
Ved salg af arealerne vil staten miste
bruttoindtægter på ca. 8,6 mio. kr. årligt.
Samtidig vil statens udgifter til vedligeholdelse, ejendomsskatter
m.v. falde, når arealerne er solgte. Statens samlede
årlige nettoindtægt forventes således at falde
med ca. 5,8 mio. kr., når alle arealer er solgte.
I forbindelse med forberedelse og
gennemførelse af de konkrete salg vil der være
administrative udgifter for staten, herunder udgifter til
ejendomsmæglervurderinger, landinspektører m.v.
Afhængig af afhændelsesformen forventes udgifterne
på nuværende tidspunkt at blive ca. 1 mio. kr.. Hertil
kommer et statsligt merpersonaleforbrug på ca. 1
årsværk pr. år i 2017 og 2018.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har ingen væsentlige
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet på landsplan.
5. De
administrative konsekvenser for borgere
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. De
miljømæssige konsekvenser
Miljø- og Fødevareministeriet
har foretaget en screening hos berørte myndigheder for
indvirkning på miljøet af lovforslaget efter
bestemmelserne i lov om miljøvurdering af planer og
programmer. Det er ministeriets vurdering, at forslaget ikke har
væsentlige miljømæssige konsekvenser, idet
arealerne har været anvendt til campingpladser i mange
år, og den arealmæssige beskyttelse i form af
klitfredning, strandbeskyttelse og fredskov opretholdes. Der vil
ikke blive tale om fysiske ændringer i terrænet. Den
enkelte forpagtningskontrakt vil blot blive erstattet af ejerskab
til arealet, når arealet bliver solgt.
Miljø- og Fødevareministeriet er
helt opmærksom på naturinteresserne i områderne,
men det er ministeriets vurdering, at miljøeffekten af
lovforslaget vil være marginal, da lovforslaget alene skal
muliggøre ændring af ejerforholdene og ikke vil
ændre beskyttelsesniveauet for de områder, hvor
habitatreglerne har relevans. Ministeriet har derfor besluttet, at
der ikke skal ske miljøvurdering af lovforslaget.
7. Forholdet til
EU-retten
Forslaget har ikke EU-retlige
konsekvenser.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Lovforslaget har været sendt i høring i perioden
29. september 2017 til 20. oktober 2017. I den forbindelse er
følgende myndigheder og organisationer blevet
hørt:
Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Campingrådet,
Cyklistforbundet, Danmarks Cykle Union, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Sportsfiskerforening, Dansk Botanisk Forening, Dansk Camping Union,
Dansk Erhverv, Dansk Land- og Strandjagt, Dansk Ornitologisk
Forening, Dansk Ride Forbund, Dansk Skovforening, Dansk Vandrelaug,
Danske Landskabsarkitekter, Den Danske
Landinspektørforening, Det Økologiske Råd,
Dyrenes Beskyttelse, F-Camping, Forbrugerrådet TÆNK,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Friluftsrådet, Fritidshusejernes Landsforening, Greenpeace
Danmark, Hedeselskabet, Håndværksrådet,
Kommunalteknisk Chefforening, Landbrug&Fødevarer,
Landdistrikternes Fællesråd, Natur og Ungdom, NOAH,
Sammenslutningen af Danske Småøer, Skov og Landskab,
Skovdyrkerne, Småskovforeningen i Danmark, Verdens Skove,
VisitDenmark, WWF- Verdensnaturfonden, Bornholm Regionskommune,
Danske Regioner, Frederikshavn Kommune, Gribskov Kommune,
Jammerbugt Kommune, KL, Nordfyns Kommune, Odder Kommune, Odsherred
Kommune, Rudersdal Kommune, Silkeborg Kommune, Varde Kommune,
Ærø Kommune, Energistyrelsen, Erhvervsstyrelsen,
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, Geodatastyrelsen, GEUS, ,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Marinestaben,
Miljøstyrelsen, Natur- og Miljøklagenævnet,
Skovrådet, Slots- og Kulturstyrelsen,
Søfartsstyrelsen, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen,
Vejdirektoratet og Vildtforvaltningsrådet.
9. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Staten skønnes at få et samlet
nettoprovenu på ca. 35 mio. kr. ved salg af samtlige
arealer. | | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Evt. øgede investeringer i
campingpladserne og dermed mere attraktive campingpladser for
turisterne. | Afhængig af afhændelsesform
forventes staten at have administrative omkostninger på ca. 1
mio. kr. til forberedelse og gennemførelse af salg af
grundene. Staten vil derudover have et merpersonaleforbrug på
1 ÅV i 2017 og 2018 i forbindelse med salget. Staten vil miste nettoindtægter
på ca. 5,8 mio. kr. årligt. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Evt. øgede investeringer i
campingpladserne. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forpagtere, der vælger at
købe, får en købsudgift i stedet for en
forpagtningsudgift. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Lovens § 1 oplyser om formålet med
loven. Formålet er at muliggøre udstykning og salg af
statsligt ejede arealer, hvorpå der drives
campingpladser.
Til §
2
Det foreslås i § 2, stk.
1, at de campingpladser, der er nævnt i bilag 1, kan
udstykkes og sælges med de arealer, hvorpå
campingpladsen drives, jf. kortene i bilag 2. § 2, stk. 1
afgrænser lovens anvendelsesområde til de i bilag 2
anførte arealer. Bilag 1 er et oversigtskort, der viser
hvilke campingpladser, der er omfattet af lovforslaget
Det foreslås i § 2, stk. 2, at
udstykningen af arealerne alene kan ske med henblik på
videreførelse af den nuværende anvendelse som
campingplads. Eventuelle senere ændringer i anvendelsen af de
udstykkede arealer skal ske i overensstemmelse med gældende
lovgivning, herunder skovlovens regler om fredskovspligtige arealer
og naturbeskyttelseslovens regler om strand- og klitfredning.
Campingpladsen kan kun udstykkes som én samlet fast ejendom
og kan ikke efter lovforslaget udstykkes yderligere. Arealerne kan
ikke udstykkes til individuelle, private, rekreative
formål.
Til §
3
Den foreslåede § 3 indebærer
en fravigelse af skovlovens og naturbeskyttelseslovens
udstykningsforbud og forbud mod arealoverførsel for
udstykninger af arealer omfattet af §§ 1 og 2 og bilag 2.
I overensstemmelse med terminologien i udstykningslovens § 6
udgør de ved udstykningen fraskilte arealer nye samlede
faste ejendomme. Ved udstykning af de arealer, som er vist på
lovens kortbilag, fremkommer en restejendom, som staten beholder.
Den restejendom, som fremkommer, når de bortforpagtede
arealer med campingpladser er frastykket, er ikke omfattet af
lovforslaget, herunder fravigelse af gældende regler i
naturbeskyttelsesloven og skovloven om forbud mod udstykning.
Naturbeskyttelseslovens forbud i §§
8 og 15 mod ændring af tilstanden af klitfredede eller
strandbeskyttede arealer opretholdes uændret. Det vil sige,
der bliver ikke yderligere mulighed for at fravige forbuddet mod
tilstandsændringer, end det i dag er muligt efter de
gældende regler. Fredskovspligten, jf. skovlovens
§ 12 opretholdes på arealerne, således at
forslaget alene fraviger udstykningsforbuddet på de
fredskovspligtige arealer.
Den foreslåede undtagelse fra
udstykningsforbuddet gælder kun for udstykning af arealerne
således, at der kan udstykkes det areal, hvorpå de
nuværende campingpladser for øjeblikket drives. I
nogle tilfælde kan det betyde, der skal udstykkes flere
matrikler alt efter om arealet, hvorpå campingpladsen ligger,
strækker sig over flere nuværende matrikler.
Til §
4
Loven træder i kraft den 1. februar
2018.
Loven kan ikke gælde for
Færøerne og Grønland, idet arealerne, jf. bilag
2, ligger i Danmark. Derfor udelades territorialbestemmelsen.