Tak til de partier, der bakker op om dette lovforslag, som får betydning for de unge, der går på en produktionsskole lige nu.
Sidste efterår indgik regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Socialdemokratiet og Radikale Venstre en aftale om en reform af hele det forberedende område.
Siden har resten af Folketingets partier tilsluttet sig aftalen.
Det er en rigtig god reform, som vil få stor betydning for tusindvis af unge, der har brug for ekstra hjælp til at komme videre i uddannelse og job.
Alle de forberedende tilbud bliver samlet i ét tilbud, og det betyder færre vildveje og bedre rammer for de unge.
Det overordnede mål med reformen er, at de unge kommer videre på en kompetencegivende uddannelse eller opnår varig beskæftigelse.
Jeg tror på, at den forberedende grunduddannelse vil hjælpe rigtig mange unge videre i livet, men som det er med alle reformer, bliver de ikke implementeret med et fingerknips.
Det tager tid, og det skal planlægges godt.
Som en del af aftalen om reformen bliver der etableret en helt ny type ydelse til eleverne, nemlig skoleydelsen.
For elever på 18 år og derover svarer denne ydelse til niveauerne for satserne til uddannelseshjælp til uddannelsesparate.
De første elever kan starte på den nye forberedende grunduddannelse til august 2019.
Det betyder, at der er en periode, hvor eleverne på de nuværende produktionsskoler vil få en lavere ydelse end FGU'ens skoleydelse.
Formålet med dette lovforslag er derfor at hæve produktionsskoleydelsen til FGU-niveau, bl.a.
med det formål at fastholde eleverne på skolerne.
I den forbindelse vil jeg gerne understrege, at det er vigtigt, at de unge får en ydelse, så de kan klare sig økonomisk, men at det ikke må være økonomien, der er incitamentet for de unge i denne forbindelse.
Produktionsskolerne og snart den forberedende grunduddannelse er ikke kompetencegivende ungdomsuddannelser – det er et skub i den rigtige retning.
Regeringen har en klar ambition om at skabe stærke incitamenter for de unge til at tage en kompetencegivende uddannelse.
Derfor er det også vigtigt, at de unge ikke vælger en produktionsskole af økonomiske årsager.
Lovforslaget har baggrund i finanslovsaftalen for 2018, og vi har i regeringen bestræbt os på at sikre, at den nye ydelse kan udbetales så hurtigt som muligt.
Det gør vi for at øge aktiviteten på produktionsskolerne og for at sikre, at der ikke opstår et gab i ydelsesniveauet fra nu, til FGU'en starter.
Jeg hilser derfor velkommen, at Finansudvalget i går tiltrådte et aktstykke, som indebærer, at produktionsskoleydelsen kan blive hævet med det samme og med tilbagevirkende kraft fra den 1.
januar.
Jeg vil gerne nævne, at der har rejst sig et spørgsmål om, hvorvidt der eventuelt også skal indføres et forsørgertillæg til skoleydelsen.
Til det kan jeg sige, at det, som det er i dag, ikke er muligt at modtage forsørgertillæg i ordinære produktionsskoleforløb.
Derfor er der ingen elever på landets produktionsskoler, som stilles dårligere af, at muligheden for forsørgertillæg først indføres, når FGU'en træder i kraft den 1.
august 2019.
Desuden udgør forsørgere på produktionsskolerne en meget lille andel af den samlede aktivitet.
At indføre forsørgertillæg på produktionsskolerne nu løser efter min vurdering ikke den konkrete udfordring, vi står over for i øjeblikket, med at vende den negative aktivitetsudvikling på produktionsskolerne.
Derfor er det min principielle holdning at holde fast i den aftale, vi har indgået med finanslovsaftalen for 2018 om at hæve skoleydelsen til niveauet for ikkeforsørgere på FGU.
Derimod er lovforslaget, bl.a.
under indtryk af de synspunkter, der kom frem i høringsrunden, justeret med henblik på at sikre, at de elever, som var optaget i 2016, fortsat vil få skoleydelse på det højere niveau, der var gældende i 2016.
Jeg vil gerne slutte af med at takke for den gode debat, vi har haft her i salen i dag, og ser frem til eventuelle spørgsmål under udvalgsbehandlingen.
Tak for ordet.