Fremsat den 16. marts 2018 af Jens Henrik Thulesen Dahl (DF),
Karina Adsbøl (DF),
Alex Ahrendtsen (DF), Tilde Bork (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF),
Marlene Harpsøe (DF),
Christian Langballe (DF),
Ib Poulsen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om kvalitetssikring af særligt tilrettelagt
ungdomsuddannelse (stu) og oprettelse af en tilhørende
overbygning til uddannelsen
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2018 at fremsætte de nødvendige
lovforslag og gennemføre de nødvendige administrative
ændringer, der kan forbedre og kvalitetssikre den
særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (stu), og oprette en
tilhørende overbygning til uddannelsen.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med dette beslutningsforslag er
at målrette og kvalitetssikre de stu-tilbud, som de
berørte unge tilbydes i kommunalt regi, og at sikre
kontinuitet og gennemskuelighed af uddannelsestilbuddene for de
implicerede unge og deres forældre. Endvidere er hensigten
med beslutningsforslaget at give de unge, der gennemfører en
stu, og som kan få udbytte af videre uddannelse, en adgang
til erhvervsrettede uddannelsestilbud i form af en overbygning til
stu'en.
stu'en blev indført i 2007 og giver
unge med særlige behov et retskrav på en 3-årig
ungdomsuddannelse, der er tilpasset deres særlige
forudsætninger og behov, efter undervisningspligtens
ophør. Undervisningsministeriets evaluering af uddannelsen
fra september 2017 har dog vist, at der er en række
udfordringer med uddannelsen, som Dansk Folkeparti ønsker
skal forbedres.
Evalueringen peger bl.a. på, at der er
forskel i kommunernes praksis med hensyn til udbuddet af
stu-tilbud, da eleverne i omkring en tredjedel af kommunerne ikke
får mulighed for at vælge mellem forskellige
stu-udbydere (»Evaluering af særlig tilrettelagt
ungdomsuddannelse«, Undervisningsministeriet, september 2017,
side 16.). I flere tilfælde er stu-tilbuddet identisk med
kommunerns eget tilbud.
I forlængelse af dette peger
evalueringen på, at en stor del af forældrene har
vanskeligt ved at få overblik over mulighederne med stu'en.
Det fremgår f.eks., at »…en stor del af
forældrene finder det svært at overskue deres
børns uddannelsesmuligheder.« (»Evaluering af
særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse«,
Undervisningsministeriet, september 2017, side 68). I henhold til
vejledningsloven skal kommunerne sørge for, at
forældrene modtager almen orientering om den unges
uddannelsesmuligheder, ligesom kommunerne ifølge stu-loven
skal orientere unge udviklingshæmmede og andre unge med
særlige behov om de forskellige uddannelsestilbud
(lovbekendtgørelse nr. 1097 af 28. september 2017, § 1,
stk. 3, og lovbekendtgørelse nr. 783 af 15. juni 2015,
§ 1, stk. 3).
For at sikre det rigtige stu-tilbud til den
enkelte unge forslår Dansk Folkeparti med dette
beslutningsforslag, at det over for kommunerne indskærpes, at
den enkelte stu-elev skal have de tilbud, der imødekommer
den enkelte unges ønsker og muligheder både på
kort og længere sigt. Kommunerne skal også
pålægges at skulle orientere og vejlede borgerne om
stu'en. Dansk Folkeparti ønsker, at ministeren tager
initiativ til at etablere et system, som skal bidrage til en
kvalitetssikring af stu-udbydere, da der med den nuværende
praksis hverken er tilsyn med de enkelte stu-institutioner eller
regler for, hvem der kan udbyde stu'en (»Evaluering af
særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse«,
Undervisningsministeriet, september 2017, side 33).
Endvidere ønsker Dansk Folkeparti, at
der bliver taget initiativ til at løse de vanskeligheder,
der er for elever i overgangen fra stu til det videre voksenliv
(»Evaluering af særlig tilrettelagt
ungdomsuddannelse«, Undervisningsministeriet, september 2017,
side 93-98). En stor del af de unge bliver efter afslutningen af
stu'en overført til en usikker og uforberedt
jobcentervirkelighed. Her er udsigterne til ressourceforløb
og/eller førtidspension en realitet for mange unge, hvilket
ikke burde være virkeligheden for unge, der kan og vil
videreuddanne sig (»Tilknytning til arbejde og uddannelse
efter stu-forløb fuldført i 2012-2015«, Kim
Madsen/analyze! , april 2017).
Derudover ønsker Dansk Folkeparti med
det foreliggende beslutningsforslag at sikre, at uddannelsesplanen
for stu-eleven indeholder en mere målrettet og langsigtet
plan, som er tilpasset den enkelte elev. Alle stu-elever skal
gøres parate til en tilværelse med et for den enkelte
berørte stu-elev meningsfuldt og selvstændigt voksen-
og arbejdsliv i det omfang, som vedkommende kan klare. Hensigten er
at sikre, at udslusningen af elever fra stu'en foregår
så gnidningsfrit og harmonisk som muligt med henblik på
en inklusion på arbejdsmarkedet i et omfang, der er tilpasset
den enkelte elev.
Endelig ønsker Dansk Folkeparti, at der
oprettes en 2-årig erhvervsrettet kompetencegivende
uddannelse som overbygning på stu'en for at imødekomme
de unge, der gennemfører stu'en, og som kan profitere af
videre uddannelse. Det kunne f.eks. foregå inden for rammerne
af Gladfondens tre skitserede uddannelsesmodeller, hvor der er gode
erfaringer med at kombinere praktik med undervisning afstemt til
den enkelte elevs situation (»Glad flex uddannelse -
forsøg med kompetencegivende uddannelse på
særlige vilkår 2013 - 2016«, Gladfonden,
[2016]).
Omkostnings- og finansieringsbehovet for
kvalitetssikringssystemet og stu-overbygningen tages op forud for
finanslovsforhandlingerne for 2019 og fremadrettet.
Skriftlig fremsættelse
Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
kvalitetssikring af særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
(stu) og oprettelse af en tilhørende overbygning til
uddannelsen.
(Beslutningsforslag nr. B 96)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.