Beretning afgivet af Undervisningsudvalget
den 29. maj 2018
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 16.
marts 2018 og var til 1. behandling den 26. april 2018.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
2. Politiske bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, EL, ALT, RV og SF) finder, at stu (særligt
tilrettelagt ungdomsuddannelse) er et unikt uddannelsestilbud til
unge med særlige behov. Uddannelsen er i overvejende grad en
succes blandt de unge og deres pårørende, hvilket en
evaluering fra september 2017 også kortlægger.
Flertallet noterer dog, at der stadig er
betydelige udfordringer med stu´en, hvilket evalueringen
også påpeger. Udfordringerne handler bl.a. om, at
både forældre og unge finder det svært at
overskue reglerne omkring stu, herunder hvad man har ret til, og
hvilke muligheder der eksisterer for den enkelte unge. Der er
også store forskelle på, hvordan kommunerne forvalter
tilbuddet om stu, hvilket kan betyde, at der er stor forskel i
kvaliteten på stu-tilbud fra kommune til kommune.
Evalueringen viser også, at en stor del af forældrene
til unge, der bruger stu-tilbud, er utilfredse med udslusningen fra
uddannelsen.
På baggrund af disse udfordringer
finder flertallet det nødvendigt dels at drøfte,
hvordan man fremover kan sikre en større og mere ensartet
kvalitet i stu-tilbuddene, dels at drøfte mulighederne for
at oprette en overbygningsuddannelse til det eksisterende
stu-tilbud.
Flertallet i udvalget pålægger
derfor undervisningsministeren til sammen med
beskæftigelsesministeren at indkalde Folketingets partier til
forhandlinger og med udgangspunkt i beslutningsforslag nr. B 96
drøfte, hvilke tiltag der kan bidrage til at sikre en
udvikling af stu'en og dermed imødekomme de udfordringer,
der eksisterer på området.
Et mindretal i
udvalget (V, LA og KF) finder, at evalueringen ikke umiddelbart
giver anledning til at gennemføre større initiativer
i relation til stu, idet evalueringen samlet set peger på, at
kommunerne løfter opgaven som forudsat, og at uddannelsen er
implementeret i overensstemmelse med de politiske hensigter. Det
bemærkes i den sammenhæng, at regeringen allerede har
taget initiativ til mindre initiativer i form af en
benchmarkanalyse af overgange og udslusning fra stu, et best
practice-katalog og en stu-portal til brugere for at
synliggøre stu-tilbud samt viden om best practice.
P.u.v.
Pernille
Rosenkrantz-Theil
formand