Fremsat den 14. marts 2018 af Mattias Tesfaye (S),
Nikolaj Villumsen (EL), Josephine Fock (ALT),
Sofie Carsten Nielsen (RV) og Holger K.
Nielsen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en uvildig undersøgelse af
udlændinge- og integrationsministerens håndtering af
adskilt indkvartering af mindreårige gifte eller samlevende
asylansøgere
Folketinget pålægger regeringen at
igangsætte en uvildig undersøgelse af
udlændinge- og integrationsministerens instruks af 10.
februar 2016 vedrørende adskilt indkvartering af
mindreårige gifte eller samlevende asylansøgere og den
efterfølgende administration af de konkrete sager om
adskillelsen af de berørte asylpar.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne ser med stor alvor på
indholdet og konklusionerne i redegørelsen fra Folketingets
Ombudsmand af 23. marts 2017 om adskilt indkvartering af
mindreårige gifte eller samlevende asylansøgere.
Folketingets Ombudsmand fastslog i sin endelige redegørelse
om sagen, at instruksen »efter sit indhold var ulovlig, og at
den samtidig medførte en betydelig risiko for, at der blev
truffet forkerte afgørelser i konkrete sager om adskilt
indkvartering«, jf. UUI alm. del - bilag 152
(folketingsåret 2016-17).
Forslagsstillerne finder, at en så
alvorlig kritik af sagsbehandlingen i et ministerium ikke blot skal
tages til efterretning, men at det bør klarlægges,
hvor ansvaret for tilblivelsen af instruksen og den stedfundne
sagsbehandling kan placeres, herunder hvorvidt de politisk
ansvarlige har modtaget den nødvendige og
tilstrækkelige rådgivning i forløbet.
Det bør endvidere klarlægges, om
de til Folketinget givne oplysninger under hele forløbet fra
den 10. februar 2016 til dags dato opfylder lovgivningens krav med
hensyn til indhold og fuldstændighed.
Det bemærkes, at forslagsstillerne siden
Politikens artikler den 21. maj 2017 om tilblivelsen af
udlændinge- og integrationsministerens instruks af 10.
februar 2016 om adskilt indkvartering af mindreårige gifte
eller samlevende asylansøgere gennem tre åbne
samråd i Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
i juni og oktober 2017 og gennem talrige
udvalgsspørgsmål i samme periode har søgt at
klarlægge forløbet omkring tilblivelsen af instruksen
samt Udlændinge- og integrationsministeriets og
Udlændingestyrelsens administration af denne.
På mundtlige og skriftlige
spørgsmål fra forslagsstillerne har udlændinge-
og integrationsministeren bl.a. afvist at give centrale oplysninger
om den mundtlige og skriftlige kommunikation internt i
Udlændinge- og integrationsministeriet og om kommunikationen
med Statsministeriet og Justitsministeriet. Ministeren har ikke
ønsket at oplyse, hvilken konkret formulering ministeren
selv fjernede fra instruksen, og hvad ministerens embedsmænd
sagde eller skrev i den forbindelse, ligesom ministeren har afgivet
skiftende forklaringer om sagsforløbet over for Folketinget
og undladt at svare udtømmende og korrekt på flere
udvalgsspørgsmål.
Udlændinge- og integrationsministeren
har endvidere afvist at forholde sig til, om ministeren
pådrog sig en skærpet tilsynsforpligtelse, som
følge af at ministeren ved instruksens tilblivelse fjernede
den formulering, der ville bringe instruksen i overensstemmelse med
dansk lov. Ministeren har ikke svaret klart på, i hvilket
omfang ministeren fra slutningen af januar 2016 til slutningen af
april 2016 personligt blev advaret om, at instruksen og
administrationen af denne var problematisk og i strid med dansk
ret.
På baggrund af forløbet fra maj
2017 og frem til efteråret 2017 erkender forslagsstillerne,
at de parlamentariske undersøgelsesmuligheder i form af
udvalgsspørgsmål og samråd er ved at være
udtømte. Ministerens manglende vilje til at fremlægge
de centrale oplysninger og dokumenter har ført til, at kun
dele af forløbet er klarlagt.
En endelig klarlægning af
forløbet og efterfølgende ansvarsplacering er kun
mulig, såfremt de involverede embedsmænd får
lejlighed til at komme til orde under vidneansvar, og såfremt
der samtidig er mulighed for afhøring af involverede
regeringsmedlemmer under samme ansvar.
På den baggrund pålægger
forslagsstillerne regeringen at etablere en uvildig
undersøgelse, der er uafhængig i forhold til
Folketing, regering og administrative myndigheder. En uvildig
undersøgelse synes i den forbindelse at være et egnet
redskab i lyset af de begrænsninger, der ligger i
Folketingets muligheder for selv at undersøge
forløbet yderligere.
Formålet med den uvildige
undersøgelse skal være
- at vurdere om ansvaret for instruksens
tilblivelse og manglende overensstemmelse med dansk og
international ret i det daværende Udlændinge-,
Integrations- og Boligministerium kan placeres på bestemte
personer, det være sig på medlemmer af regeringen,
embedsmænd eller andre
- at vurdere ansvaret for og lovligheden af
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets og
Udlændingestyrelsens administration af instruksen i et antal
konkrete sager i 2016-17 og
- at gennemgå Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriets kommunikation med
Statsministeriet og Justitsministeriet om instruksens
administration og overensstemmelse med dansk og international
lovgivning.
Såfremt anledning dertil gives, skal den
uvildige undersøgelse udtale sig om, hvorvidt andre end den
eller de for administrationen ansvarlige må antages at have
været vidende om og have et medansvar for udstedelsen af den
ulovlige instruks og den efterfølgende administration af de
konkrete sager
Den uvildige undersøgelse skal udtale
sig om, hvorvidt et retligt ansvar for fejl eller
forsømmelser, herunder for eventuelle beslutninger i strid
med gældende ret, vil kunne gøres gældende.
Det forudsættes, at embedsmænd og
politikere inden for undersøgelsens rammer kan
afhøres under vidneansvar, og at alt relevant skriftligt
materiale stilles til rådighed for undersøgelsen efter
begæring fra undersøgelsens leder.
Undersøgelsen forudsættes
afsluttet inden for en tidsramme på 1 år.
Skriftlig fremsættelse
Mattias Tesfaye
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
uvildig undersøgelse af udlændinge- og
integrationsministerens håndtering af adskilt indkvartering
af mindreårige gifte eller samlevende
asylansøgere.
(Beslutningsforslag nr. B 91)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.