Fremsat den 14. marts 2018 af uddannelses- og forskningsministeren (Søren Pind)
Forslag til folketingsbeslutning
om en langsigtet løsning for Danmarks
radioaktive affald
Folketinget meddeler sit samtykke til, at regeringen
gennemfører en langsigtet løsning for Danmarks
radioaktive affald med det formål at foretage en opgradering
af Dansk Dekommissionerings lagerfaciliteter på
Risø-halvøen og forberede lokalisering og
gennemførelse af et dybt geologisk slutdepot til
ibrugtagning senest i år 2073.
Bemærkninger til forslaget
| Indholdsfortegnelse | I. | Formål med fremsættelse og
baggrund | | 1. | Formål med fremsættelse | | 2. | Baggrund | II. | Udformning af en langsigtet løsning
for Danmarks radioaktive affald | | 3. | Samlet beskrivelse af forslag til
langsigtet løsning for Danmarks radioaktive affald | | 4. | Grundlag for forslag til langsigtet
løsning for radioaktivt affald | | 5. | Internationale forpligtelser | III. | Opgradering af lagerfaciliteter på
Risø | IV. | Udvidelse af Dansk Dekommissionerings
virksomhed | V. | Undersøgelser af geologi ned til
500 meters dybde | VI. | Lokalisering af slutdepot | VII. | Etablering af dybt geologisk
slutdepot | VIII. | Plan for interessentinddragelse | IX. | Fortsat sondering af international
løsning for det særlige affald | X. | Økonomiske forhold for en
langsigtet løsning | | | Bilag A | Oversigt over baggrundsmateriale | | |
|
I. Formål med
fremsættelse og baggrund
1. Formål med
fremsættelse
Regeringen beder
med fremsættelsen om Folketingets tilslutning til at
gennemføre en langsigtet løsning for Danmarks
radioaktive affald med det formål at foretage en opgradering
af Dansk Dekommissionerings lagerfaciliteter på
Risø-halvøen og sådan, at et slutdepot kan
tages i brug senest i 2073. Slutdepotet skal indrettes med henblik
på, at det kan modtage alle affaldstyper i den danske
affaldssammensætning, herunder også langlivede
affaldsfraktioner fra udbrændingsforsøg på
Forskningscenter Risø i form af bestrålet
forsøgsbrændsel, som går under betegnelsen det
særlige affald.
Gennemførelsen af en langsigtet
løsning skal skabe klarhed om håndteringen af det
radioaktive affald i Danmark i fremtiden og give sikkerhed for, at
affaldet bliver behandlet i overensstemmelse med internationale
forpligtelser, som Danmark har tilsluttet sig vedrørende
radioaktivt affald, særligt Rådets
Direktiv 2011/70/EURATOM af 19. juli 2011 om fastsættelse af
en fællesskabsramme for ansvarlig og sikker håndtering
brugt nukleart brændsel og radioaktivt affald
(affaldsdirektivet) samt Det Internationale Atomenergiagenturs
Joint Convention on the Safety of Spent Fuel
Management and on the Safety of Radioactive Waste Management
af 1997, som Danmark tilsluttede sig i 1999
(affaldskonventionen).
Ved at påbegynde opgaven nu vil man
kunne udnytte den viden og kompetence, som Dansk Dekommissionering
har oparbejdet på området siden sin oprettelse i 2000
og dermed undgå et tab af viden ved yderligere udskydelse af
en langsigtet løsning.
2. Baggrund
Ved sin tilslutning til beslutningsforslag B
48 om afviklingen af de nukleare anlæg på
Forskningscenter Risø besluttede Folketinget i 2003, at
afviklingen af Risø-anlæggene skulle være
afsluttet inden for en tidshorisont på 20 år, og at der
skulle udarbejdes et beslutningsgrundlag for et slutdepot for lav-
og mellemaktivt affald. Desuden ville regeringen undersøge
muligheden af en international løsning, herunder eksport,
for det særlige affald og efterfølgende
forelægge sagen for Folketinget.
Det radioaktive affald på Dansk
Dekommissionering vil efter endt afvikling af
Risø-anlæggene udgøre i alt ca. 10.000 m3 inklusive emballering og bestå
af følgende kategorier:
- Affald fra
afviklingen af de nukleare anlæg på Forskningscenter
Risø
- Fast affald,
kasseret radioaktivt udstyr og kasserede radioaktive kilder fra
brug i sundhedssektoren, forskning og industri, indleveret til
behandling på Dansk Dekommissionering
- Restprodukt fra
rensning af vand på Dansk Dekommissionerings
behandlingsstation
- Særligt
affald med lang henfaldstid, primært bestrålet
brændsel fra forsøgsvirksomheden på
Forskningscenter Risø
- Affaldsmateriale
fra uranudvindingsforsøg samt ikke-anvendt uranmalm og NORM
affald (affald med naturligt optrædende radioaktivt
materiale) fra udvindingsindustri og andre kilder.
Et slutdepot kan overvejes også at
skulle kunne modtage NORM affald, som på nuværende
tidspunkt oplagres af affaldets ejere, indtil deponering kan finde
sted. De nukleare tilsynsmyndigheder fører tilsyn med
oplagringen hos affaldsejerne, der har ansvar for, at oplagringen
kan finde sted under sikre forhold.
I 2009 behandlede Folketinget
redegørelse R 4 om et beslutningsgrundlag for et slutdepot
og gav sin tilslutning til at fortsætte med forstudier af
mulige depottyper og studier af mulig lokalisering af et slutdepot
i Danmark.
I 2011 forelå forstudierne til slutdepot
med indledende sikkerhedsanalyser samt beskrivelse af forskellige
mulige overfladenære og mellemdybe depottyper i indtil 300
meters dybde. Studierne af lokaliseringsmuligheder førte til
anvisning af seks mulige lokaliteter, som blev anbefalet til
yderligere geologiske studier.
I 2012 forelå der omegnsstudier af de
seks mulige lokaliteter for slutdepot. De politiske partier
besluttede den 21. november 2012, at der skulle gennemføres
en miljøvurdering af plangrundlaget for et slutdepot og
vurdere lokalisering på en eller flere af de seks mulige
lokaliteter. Det blev desuden besluttet at undersøge
muligheden for at eksportere alt dansk radioaktivt affald - og
altså ikke kun det særlige affald - til udlandet.
Endelig blev det besluttet at undersøge muligheden for at
opbevare det radioaktive affald i et mellemlager i op til 100
år, hvilket kendes fra Nederlandene, hvor den lange
mellemlagerperiode er betinget af fortsat drift af et
kernekraftværk indtil 2033, hvorefter dekommissionering
påbegyndes.
I 2014 blev der gennemført en
miljøvurdering af plangrundlaget for et slutdepot, som
konkluderede, at det ikke var muligt at udpege en lokalitet ud af
de seks mulige lokaliteter uden nærmere
undersøgelser.
I 2015 forelå et beslutningsgrundlag for
et mellemlager, hvor det blev konkluderet, at det ville være
muligt at etablere et forsvarligt mellemlager til det radioaktive
affald, hvorefter affaldet skulle placeres i et slutdepot. Samme
år blev det konkluderet efter sonderinger i 23 OECD-lande, at
eksport af den samlede affaldsmængde ikke var realistisk som
følge af juridiske, tekniske og/eller politiske hindringer
for en sådan løsning.
Herefter besluttede de politiske partier den
11. marts 2015, at der skulle ske yderligere studier af
mellemlagerløsningen for at belyse sikkerhed, økonomi
og drift af et mellemlager i 100 år med henblik på
sammenligning med slutdepotløsningen. Samtidig blev det
besluttet at stille arbejdet med slutdepotløsningen i bero
for at afvente sammenligningen i de yderligere studier af
mellemlagerløsningen. Desuden blev det besluttet at
fortsætte sondering af mulighederne for at afhænde det
særlige affald med henblik på slutdeponering i
udlandet.
I 2016 forelå resultaterne af de nye
mellemlagerstudier i form af en rapport om sikkerhed,
økonomi og drift, hvor sikkerhed og udgiftsniveau for et
mellemlager og et slutdepot blev sammenlignet. Mellemlagerstudierne
omfattede også en rapport om kriterier og proces for
lokalisering af et mellemlager. En sammenfatning af
mellemlagerstudierne blev udarbejdet på grundlag af det
samlede rapportmateriale i sagen siden beslutningsgrundlaget for
slutdepot fra 2008 og præsenterede en række
anbefalinger til sagens videre behandling.
Den fortsatte sondering af mulighederne for at
afhænde det særlige affald til udlandet viste, at det
fortsat ikke var realistisk at operere med denne mulighed.
I 2017 udarbejdede en tværministeriel
arbejdsgruppe en afrapportering til uddannelses- og
forskningsministeren om de samlede mellemlagerstudier.
Arbejdsgruppen fastslog, at såvel en slutdepotløsning
som et langtidsmellemlager i op til 100 år vil kunne
anlægges og drives på tilfredsstillende vis i forhold
til beskyttelse af mennesker, miljø og fysiske
anlæg.
Arbejdsgruppen pointerede, at en eventuel
beslutning om et langtidsmellemlager skal være tydeligt
forbundet med efterfølgende planlægning og
gennemførelse af et slutdepot som endemål for en
langsigtet løsning. Dette skyldes Danmarks internationale
forpligtelser i forhold til håndtering, opbevaring og
slutdeponering af radioaktivt affald. Samtidig er det
afgørende for den mest hensigtsmæssige behandling af
det radioaktive affald i mellemlagerperioden, at der er et tydeligt
formål med lagringen, så tilstrækkelige
ressourcer og kompetencer kan knyttes til realiseringen af den
langsigtede løsning.
Den 19. september 2017 offentliggjorde
regeringen sit forslag til en langsigtet løsning med henblik
på en ny folketingsbeslutning i sagen.
II. Udformning af en
langsigtet løsning for Danmarks radioaktive
affald
3. Samlet
beskrivelse af forslag til langsigtet løsning for Danmarks
radioaktive affald
Regeringens forslag til en langsigtet
løsning er tilrettelagt ud fra en vurdering af
nødvendige tiltag på kort, mellemlangt og langt
sigt.
På kort sigt foreslår regeringen,
at der skal ske en opgradering af lagerfaciliteterne på Dansk
Dekommissionering med det formål at kunne oplagre det
radioaktive affald under betryggende forhold i relation til
højvandesikring, klimastyring og øget affaldsvolumen
i takt med afviklingen af anlæggene på Risø.
Samtidig skal der tages beslutning om Dansk Dekommissionerings
formål og opgaver i relation til den langsigtede
løsning, hvilket vil kræve en udvidelse af Dansk
Dekommissionerings hjemmelsgrundlag til også at omfatte
bidrag til processen frem mod en langsigtet løsning.
På mellemlangt sigt foreslår
regeringen, at der skal gennemføres undersøgelser af
Danmarks geologi ned til 500 meters dybde med henblik på at
identificere potentielle lokaliteter til et dybt geologisk
slutdepot. Herefter skal den egentlige lokalisering finde sted ud
fra nøje analyse af en række kriterier af både
geologisk, fysisk og socioøkonomisk karakter ud fra
vægtning af sikkerhed som væsentligste komponent i den
endelige lokalisering. Parallelt hermed vil regeringen fortsat
sondere mulighederne for en international løsning for
så vidt angår deponering af det særlige affald i
udlandet, enten ved eksport af affaldet gennem en bilateral aftale
eller gennem deltagelse i en international
deponeringsløsning for langlivet radioaktivt affald. Hvis en
international løsning for det særlige affald ikke kan
realiseres senest på tidspunktet for beslutning om
projektering af et dybt geologisk slutdepot i Danmark, skal den
videre planlægning inkludere deponering af det særlige
affald på dansk grund.
På langt sigt foreslår regeringen,
at der skal etableres et dybt geologisk slutdepot på dansk
grund til ibrugtagning senest i 2073. Regeringen foreslår, at
der planlægges et dybt geologisk depot i ned til 500 meters
dybde, som er en løsning, der kendes fra Sverige, Finland og
Frankrig, hvor anlæg er under forberedelse. Et dansk
slutdepot af denne type vil kunne drage nytte af erfaringerne fra
disse lande og vil imødekomme ønsker til sikkerhed og
udførelse fra en lang række interessenter i Danmark og
udlandet.
4. Grundlag for
forslag til langsigtet løsning for radioaktivt
affald
Regeringens forslag til en langsigtet
løsning for radioaktivt affald er baseret på de
yderligere studier af en mellemlagerløsning, som de
politiske partier i 2015 besluttede at gennemføre.
Studierne fandt sted i 2016 og omfattede
studier af sikkerhed, økonomi og drift ved et mellemlager i
op til 100 år sammenlignet med en slutdepotløsning.
Desuden blev der udarbejdet et særskilt studie af kriterier
og proces for lokalisering af et mellemlager. På baggrund af
diskussioner i et kontaktforum for væsentlige interessenter i
sagen, som blev etableret i 2016, er der i tilknytning til
mellemlagerstudierne blevet udarbejdet en foreløbig
redegørelse af geologiske forhold i Danmark i ned til 500
meters dybde. Der henvises til Bilag A, nr. 2-6, for referencer til
de enkelte delstudier. Der henvises desuden til Bilag A, nr. 7-14,
for referencer til de væsentligste dokumenter i sagen siden
folketingsbeslutning B 48 i 2003 og frem til den seneste behandling
blandt de politiske partier den 11. marts 2015.
Mellemlagerstudierne er sammenfattet i en
afrapportering fra en tværministeriel arbejdsgruppe under
ledelse af Uddannelses- og Forskningsministeriet., jf. Bilag A, nr.
1. Den tværministerielle arbejdsgruppe påpegede
følgende forhold af betydning for en ny folketingsbeslutning
i sagen, jf. Bilag A, nr. 1:
1) Den langsigtede
løsning skal kunne gennemføres under iagttagelse af
grundlæggende principper for strålebeskyttelse og
sikkerhed, herunder beskyttelse af mennesker og af miljøet,
beskyttelse uden for landets grænser og beskyttelse af
fremtidige generationer. Sundhedseffekter på fremtidige
generationer som følge af den langsigtede løsning
må ikke overstige aktuelle acceptniveauer. Den langsigtede
løsning skal give størst mulig sikring mod utilsigtet
indtrængen på grundlag af risikovurderinger fra alle
relevante myndigheder
2) Den langsigtede
løsning skal leve op til de internationale forpligtelser,
som Danmark har vedrørende radioaktivt affald
3) Den langsigtede
løsning skal uanset art, i henhold til Rådets Direktiv
2011/70/EURATOM, tage hensyn til en samlet hensigtsmæssig
ressource-anvendelse over tid, hvor den økonomiske byrde
skal bæres af den nuværende generation for at
undgå enhver urimelig byrde på fremtidige
generationer
4) Den langsigtede
løsning skal muliggøre en
gennemførelsesproces, der i videst muligt omfang inddrager
og skaber dialog med centrale interessenter under lokalisering,
etablering og efterfølgende drift af løsningen.
Derudover lagde arbejdsgruppen en række
andre forudsætninger til grund for sin afrapportering, som
gengives nedenfor.
Såvel et langtidsmellemlager som et
slutdepot vil kunne anlægges og drives tilfredsstillende
under iagttagelse af grundlæggende principper for
strålebeskyttelse af mennesker, miljøbeskyttelse samt
sikring af fysiske anlæg.
En eventuel beslutning om en
langtidsmellemlagerløsning vil gøre det muligt for
Danmark at leve op til sine internationale forpligtelser for
ansvarlig og sikker håndtering af brugt nukleart
brændsel og radioaktivt affald, såfremt det i National politik og program for ansvarlig og sikker
håndtering af brugt nukleart brændsel og radioaktivt
affald i Danmark (jf. Bilag A, nr. 7) beskrives, at
beslutning om langtidsmellemlagring er tydeligt forbundet med en
beslutning om planlægning og gennemførelse af en
senere deponering som slutmål for en langsigtet
løsning.
Efter en eventuel beslutning af en
langtidsmellemlagerløsning vil der i det nationale program
skulle argumenteres for, at løsningen kan baseres på
tilstrækkelige og konkrete organisatoriske, videns- og
kompetencemæssige, samfundsmæssige og økonomiske
fordele, som kan begrunde en udsættelse af
gennemførelsen af et slutdepot.
Det særlige affald i form af brugt
forsøgsbrændsel, som indeholder størstedelen af
radioaktiviteten i den danske affaldsmængde, vil kunne
håndteres som led i en langsigtet løsning på
dansk grund, og der er taget højde for dette scenarie i
både studierne af slutdepot og studierne af
langtidsmellemlager. Dette har imidlertid ført til offentlig
diskussion om den bedst egnede slutdepottype.
Der har i kontaktforum og tidligere i
forbindelse med høringer over det danske slutdepotkoncept
været fremsat kritik af, at konceptet ikke indeholdt en
depottype for dyb geologisk deponering ned til 500 meters dybde,
men kun beskrev overfladenære eller mellemdybe depottyper.
Kritikken har taget udgangspunkt i, at det danske bestrålede
forsøgsbrændsel bør jævnføres med
brugt brændsel fra kernekraftværker og placeres i et
dybt geologisk depot i ca. 500 meters dybde, hvilket er hensigten i
bl.a. Sverige og Tyskland. Der foreligger på nuværende
tidspunkt ikke egentlige undersøgelser vedrørende et
dybt geologisk depot i Danmark. Det skal dog bemærkes, at de
indledende sikkerhedsanalyser i forstudierne til slutdepot har
sandsynliggjort, at den samlede affaldsmængde, inklusive det
særlige affald, vil kunne opbevares i et mellemdybt depot
på sikker vis.
Som følge af kritikken er der i
forbindelse med undersøgelserne af langtidsmellemlager
gennemført en foreløbig redegørelse for
Danmarks geologiske forhold ned til ca. 500 meters dybde på
baggrund af eksisterende data.
Det er vurderingen fra De Nationale Geologiske
Undersøgelser for Danmark og Grønland, at det
formentligt vil være muligt at finde lokaliteter, der er
egnede til at gennemføre et dybt geologisk depot. Det vil
dog kræve yderligere undersøgelser i form af boringer
og geofysiske undersøgelser for at kunne påvise, hvor
egnede lokaliteter måtte findes på dansk grund.
Sådanne undersøgelser vil skulle gennemføres
under iagttagelse af VVM-reglerne.
Det er relevant at overveje dyb geologisk
deponering i Danmark, da denne løsning vil kunne
imødekomme den ovenfor omtalte kritik af
overflade-nært/mellemdybt slutdepotkoncept for ikke at kunne
omfatte den samlede danske affaldsmængde.
Under alle omstændigheder vil der
være behov for at udvide de eksisterende lagerfaciliteter, da
hverken et langtidsmellemlager eller et slutdepot kan forventes at
være klar til ibrugtagning inden Dansk Dekommissionerings
planlagte lukning i 2023. Hertil kommer højvandesikringen af
Dansk Dekommissionering, som nødvendiggør
investeringer inden for de nærmeste år, så der
kan ske fortsat oplagring af det radioaktive affald i den periode,
der vil gå, inden en langsigtet løsning
gennemføres og tages i brug.
For så vidt angår mulighederne for
eksport af det særlige affald, som består af
bestrålet forsøgsbrændsel fra Forskningscenter
Risø, har Uddannelses- og Forskningsministeriet - i
forlængelse af tidligere sonderinger - i 2016 anmodet
Udenrigsministeriet om at afklare mulighederne for at eksportere
det særlige affald. Udenrigsministeriet har den 2. januar
2017 og igen den 31. januar 2018 rapporteret, at der fortsat ikke
kan peges på realistiske muligheder for at afhænde det
særlige affald til andre OECD-lande og en mindre gruppe
ikke-OECD lande. Dette skyldes en kombination af juridiske,
tekniske/kapacitetsmæssige og/eller politiske hindringer i de
lande i OECD-landekredsen, der har været taget kontakt til.
Det bemærkes, at der ikke for nærværende er
udsigt til en multilateral løsning for deponering af
radioaktivt affald, men Dansk Dekommissionering vil fortsat deltage
i samarbejdet om en eventuel fælleseuropæisk
løsning i regi af European Repository Development
Organisation-arbejdsgruppen (ERDO-WG).
5. Internationale
forpligtelser
Danmark har flere internationale forpligtelser
for så vidt angår håndtering af radioaktivt
affald. Det gælder bl.a. Rådets
Direktiv 2011/70/EURATOM af 19. juli 2011 om fastsættelse af
en fællesskabsramme for ansvarlig og sikker håndtering
af brugt nukeart brændsel og radioaktivt affald og Det
Internationale Atomenergiagenturs Joint
Convention on the Safety of Spent Fuel Management and on the Safety
of Radioactive Waste Management af 5. september 1997, som
Danmark tiltrådte i 1999.
Af Rådets Direktiv 2011/70/EURATOM
følger bl.a., at Danmark selv skal deponere det radioaktive
affald, som er produceret her i landet, og at deponering skal
forstås som anbringelse på et anlæg uden hensigt
om senere udtagning, medmindre der indgås aftale med en anden
medlemsstat eller et tredjeland om anvendelse af
deponeringsanlæg i det pågældende land, jf.
direktivets artikel 3, stk. 1, nr. 3) og artikel 4, stk. 4. En
beslutning om at gennemføre en
langtidsmellemlagerløsning vil skulle indeholde en
beslutning om på et senere tidspunkt at deponere, og det vil
skulle beskrives, hvordan den proces skal forløbe, og
hvordan alle nødvendige ressourcer vil være til stede
for at implementere endelig deponering.
Af Rådets Direktiv 2011/70/EURATOM
artikel 1, stk. 1, fremgår det, at håndtering af brugt
nukleart brændsel og radioaktivt affald skal sikre, at det
undgås at pålægge fremtidige generationer
urimelige byrder. Ved beslutning af en
langtidsmellemlagerløsning bør det fremgå, hvad
formålet med langtidsmellemlagringen er, så det kan
dokumenteres, at der herved ikke efterlades urimelige byrder til
fremtidige generationer.
En dansk langsigtet løsning for
radioaktivt affald vil desuden bidrage til realiseringen af FN's
verdensmål for bæredygtig udvikling gennem
tilvejebringelse af rammerne for fortsat forsvarlig
håndtering af affaldet i overensstemmelse med de aftalte
internationale rammer (delmål 12.4), gennem opretholdelse af
effektive institutioner (delmål 16.6) og inkluderende
beslutningsprocesser (delmål 16.7) for så vidt
angår den langsigtede løsning.
III. Opgradering af
lagerfaciliteter på Risø-halvøen
Regeringen ønsker at opnå
Folketingets samtykke til, at der bliver etableret en ny
højvandesikret og klimastyret lagerfacilitet på
Risø-halvøen med henblik på forsvarlig
oplagring af radioaktivt affald indtil ibrugtagning af et dybt
geologisk slutdepot, hvorefter Dansk Dekommissionerings anlæg
afvikles snarest muligt med henblik på de nukleare
tilsynsmyndigheders frigivelse af arealerne til ny anvendelse uden
sikkerhedsmæssige begrænsninger.
Etablering af en ny lagerfacilitet på
Risø-halvøen er anbefalet af følgende
grunde:
- Den
nuværende lagerkapacitet på Dansk Dekommissionering er
dimensioneret ud fra, at der i 2012 ville være etableret et
slutdepot. Som følge af fremdriften i
dekommissioneringsarbejdet er denne kapacitet ikke
tilstrækkelig til at rumme den affaldsmængde, som den
samlede afvikling vil medføre.
- Det har vist sig,
at to af de nuværende lagerbygninger er i risiko for at blive
berørt af højvandesituationer i Roskilde Fjord. Dette
blev klart i forbindelse med stormen Bodil i 2013, hvor vandstanden
nåede 2,06 meter over dagligt vande. Dette har
efterfølgende ført til et krav fra de nukleare
tilsynsmyndigheder om at sikre anlæggene mod
højvandstande indtil 3,06 meter over dagligt vande.
- De
nuværende lagerbygninger er ikke etableret med det
formål at foretage længerevarende oplagring ud over
2023. Bygningernes konstruktion og indretning er derfor ikke egnet
til længerevarende opbevaring og håndtering af
affaldet.
- En ny
lagerfacilitet på Risø-lokaliteten vil gøre det
muligt at fastholde faglige kompetencer og overlevering af viden
på tilstrækkeligt niveau, indtil affaldet er endeligt
placeret i et slutdepot.
IV. Udvidelse af Dansk
Dekommissionerings virksomhed
Regeringen ønsker at opnå
Folketingets samtykke til, at der bliver taget de nødvendige
skridt til udvidelse af formålet med Dansk Dekommissionerings
virksomhed til også at omfatte bidrag til etablering af en
langsigtet løsning for radioaktivt affald.
Dansk Dekommissionerings virksomhed er
reguleret af folketingsbeslutning B 48 af 13. marts 2003 og
aktstykke 122 af 6. maj 2003, jf. Bilag A, nr. 14 og 15, hvorefter
der inden for en tidshorisont på op til 20 år kan
afholdes udgifter til dekommissioneringsaktiviteter,
rådgivning ved uafhængig rådgiver samt tilsyn med
dekommissioneringen. Der er behov for at tilvejebringe et grundlag
for, at Dansk Dekommissionering kan bidrage til den langsigtede
løsning for det radioaktive affald efter endt
dekommissionering, herunder forberedelsen af et slutdepot.
Regeringen foreslår, at Dansk
Dekommissionering opnår den nødvendige hjemmel
på finansloven til at kunne bidrage til processen frem mod en
langsigtet løsning, herunder hjemmel til at kunne afholde
udgifter til aktiviteter, der indgår i denne proces.
En udvidelse af grundlaget for Dansk
Dekommissionerings virksomhed vil herudover understøtte, at
der fortsat kan drives en effektiv organisation til udvikling og
opretholdelse af dansk kompetence vedrørende behandling og
sikker opbevaring af radioaktivt affald. Bevarelse af et
tilstrækkeligt niveau af både teoretisk og praktisk
viden er en afgørende forudsætning for at løse
opgaver i forhold til radioaktivt affald.
I en situation hvor Dansk Dekommissionering
nærmer sig en afslutning på dekommissioneringsopgaverne
på Risø, er det afgørende, at der kan
demonstreres et tydeligt fremtidsperspektiv for organisationen med
henblik på fortsat at kunne rekruttere og fastholde den
nødvendige kompetence.
Det er af disse grunde vigtigt, at Dansk
Dekommissionering får mulighed for at fremtræde som en
attraktiv organisation, der evner at indhente og anvende ny viden
fra den teknologiudvikling, der løbende finder sted på
internationalt niveau inden for håndtering af radioaktivt
affald.
V. Undersøgelser
af geologi ned til 500 meters dybde
Regeringen ønsker at opnå
Folketingets samtykke til, at regeringen iværksætter
undersøgelser af Danmarks geologi ned til 500 meters dybde
med henblik på lokalisering af et dybt geologisk
slutdepot.
Formålet med undersøgelserne er
at skabe klarhed over, om det vil være muligt at finde
geologisk egnede lokaliteter for et slutdepot i større dybde
end forudsat i forstudierne til et slutdepot, jf. Bilag A, nr. 12.
Høringen over Plan og
miljøvurdering for etablering af slutdepot for dansk
lav- og mellemaktivt affald
i 2014 viste, at der blandt danske og udenlandske
høringsdeltagere var ønske om at få udvidet det
danske slutdepotkoncept til at omfatte deponering ned til 500
meters dybde for at sikre bedst mulig deponering af især de
langlivede affaldsfraktioner, jf. Bilag A, nr. 9. Emnet har desuden
været behandlet i kontaktforum, hvor relevansen af nye
geologiske undersøgelser er blevet diskuteret, blandt andet
med inddragelse af udenlandsk ekspertise.
Den nærmere plan for udførelse af
geologiske undersøgelser ned til 500 meters dybde vil blive
udarbejdet af De Nationale Geologiske Undersøgelser for
Danmark og Grønland og vil tage udgangspunkt i en gennemgang
af eksisterende data med det formål at identificere de mest
relevante undersøgelseslokaliteter ud fra geologiske
kriterier. Det forudsættes, at der foretages
undersøgelser på mindst to områder, og at der
foretages mindst tre boringer på hvert område.
Undersøgelsernes varighed forventes at være fire til
fem år med påbegyndelse af egentlig
undersøgelsesaktivitet i 2019. Undersøgelserne vil
skulle gennemføres under iagttagelse af reglerne for
vurdering af virkning på miljøet (VVM-proces), ligesom
der forventeligt vil skulle udføres EU-udbud af de
geologiske boringer.
Undersøgelserne vil søge at
påvise og kortlægge et bjergartslegeme af lavpermeable
bjergarter, som er tilstrækkeligt tykt (mere end 100 meter),
og som har horisontalt sammenhængende udstrækning
(flere kilometer) over hele undersøgelsesområdet.
Bjergarterne skal også være tilstrækkeligt
homogene uden betydende fysiske diskontinuiteter som f.eks.
sprækker og forkastninger. Desuden skal bjergarterne
være så mineralogisk homogene og ensartede som muligt.
De geologiske forhold skal være geologisk stabile på
både kort og langt sigt.
VI. Lokalisering af
slutdepot
På grundlag af nye geologiske
undersøgelser ned til 500 meters dybde skal der ske en
revurdering af det bestående grundlag for et dansk slutdepot
med henblik på, at der bliver iværksat en endelig
lokalisering af et dybt geologisk slutdepot under iagttagelse af,
at sikkerhedsmæssige hensyn skal veje tungest i den endelige
beslutning om lokalisering.
Sikkerheden omkring et slutdepot er baseret
på, at depotet består af en række fysiske og
kemiske barrierer, som alle er udvalgt, så de tilsammen i
størst muligt omfang forhindrer, hæmmer og forsinker
udslip fra depotet til omgivelserne uden yderligere menneskelig
indgriben og sikrer, at man til enhver tid ikke udsætter
mennesker og miljø for en strålingspåvirkning
over de niveauer, som de nukleare tilsynsmyndigheder har tilladt,
jf. Bilag A, nr. 6.
Barriererne i et slutdepot består
af:
- affaldsbeholderne
med affald og fyldmateriale
- depotbygningen
med affaldsbeholdere og fyldmateriale
- den omgivende
geologi.
For at et slutdepot kan blive så sikkert
som muligt, skal det fyldes med et fyldmateriale, når alt
affald er placeret i depotet. Når et slutdepot er lukket, kan
og skal der derfor ikke færdes mennesker i depotet. Dog skal
der stadig foretages overvågning omkring slutdepotet, og der
vil blive foretaget kontrolforanstaltninger af de nukleare
tilsynsmyndigheder.
Når relevante lokaliteter for geologiske
undersøgelser ned til 500 meters dybde er blevet
identificeret, vil der blive etableret en grundig dialog med de
berørte kommuner. Dialogen vil give kommuner mulighed for at
indmelde interesse og ønsker. Dialogen vil angå
forudsætninger og vilkår for beslutning om lokalisering
med henblik på at gennemføre en proces under
størst mulig hensyntagen til lokale forhold og kommunernes
interesser.
Som led i dialogen vil der blive
gennemført en proces, hvor kommuner med relevante
undersøgelseslokaliteter vil få mulighed for at
tilkendegive interesse i at indgå i et partnerskab om
undersøgelse af tekniske, miljømæssige og
socioøkonomiske forhold i forbindelse med lokalisering af et
slutdepot som beskrevet i Bilag A, nr. 3, 4 og 12.
VII. Etablering af dybt
geologisk slutdepot
Regeringen vil søge Folketingets
samtykke til, at regeringen iværksætter forberedelsen
af et dybt geologisk slutdepot med henblik på deponering af
langlivet radioaktivt affald. Det forudsættes, at der
på grundlag af nye geologiske undersøgelser kan ske
endelig lokalisering af et slutdepot.
Etableringen af slutdepotet vil tage
udgangspunkt i den proces, der blev skitseret i forstudierne til
slutdepot, jf. Bilag A, nr. 12, og som i punktform kan opsummeres
som følger:
1. Vedtagelse af
projekteringslov
2. VVM-proces og
skitseprojektering
3. Forslag til og
vedtagelse af anlægslov
4.
Detailprojektering og udbud
5. Arealerhvervelse
og udførelse
6. Ibrugtagning,
drift og vedligeholdelse
7.
Overvågning
Ved projekteringen vil der blive taget hensyn
til muligheden for separate løsninger for de enkelte
affaldsfraktioner. Det særlige affald vil på grund af
den høje strålingsaktivitet og indholdet af langlivede
nuklider være definerende for dette arbejde. I forstudierne
til slutdepot, jf. Bilag A, nr. 12, kapitel 4, er beskrevet
løsningsmodeller, hvor en række depotkonstruktioner er
kombineret i 18 mulige depottyper. I kombination med de nye
geologiske undersøgelser i ned til 500 meters dybde vil
disse depottyper være udgangspunkt for arbejdet med et
forslag til projektering af et samlet depotanlæg.
Inden fremlæggelse af forslag om
projekteringslov skal der udarbejdes forslag til den konkrete
slutdepottype, der skal etableres. Slutdepotet projekteres,
så der etableres et depotafsnit med henblik på
opfyldning med det eksisterende radioaktive affald, specielt det
særlige affald og andre langlivede affaldstyper. Dette
anlæg kan derefter lukkes og forsegles, hvorved
deponeringsprocessen vil være afsluttet for de
affaldsfraktioner, der har den højeste
strålingsaktivitet.
Med henblik på modtagelse og deponering
af fremtidigt radioaktivt affald fra brugere af radioaktive stoffer
(hospitaler, forskningslaboratorier og industri) skal
slutdepotanlægget omfatte en modtagestation i tilknytning til
et depotafsnit, som gradvist fyldes op, hvorefter det lukkes og
forsegles. Der kan ved projekteringen tages højde for et
eventuelt behov for fremtidig udvidelse af anlægget ved
forslag om erhvervelse af ekstra areal til nye depotafsnit.
Den seneste vurdering af mængden af
fremtidigt affald, jf. Bilag A, nr. 6, s. 19, estimerer, at der
årligt vil tilgå ca. 8 m3 affald fra sundhedssektoren, industri
og forskningsinstitutioner. Generelt forventes mængden af nyt
radioaktivt affald gradvist at blive mindre som følge af
udviklingen af teknologier, der muliggør erstatning af
anvendelse af radioaktive kilder med andre løsninger.
Slutdepotet planlægges med henblik
på ibrugtagning senest i 2073. Den lange tidshorisont er
begrundet i usikkerhed omkring det konkrete forløb af
lokaliserings- og projekteringsprocessen, ligesom der fortsat
udestår endelig karakterisering af det historiske affald
på Dansk Dekommissionering. Udarbejdelse af en
sikkerhedsanalyse (safety case) for slutdepotet inden tilladelse
til ibrugtagning er med baggrund i udenlandske erfaringer ligeledes
tidkrævende. En mere detaljeret tidsplan vil kunne
udarbejdes, når resultatet af de geologiske
undersøgelser af geologi ned til 500 meters dybde
foreligger.
VIII. Plan for
interessentinddragelse
Regeringen vil søge Folketingets
samtykke til, at den samlede proces bliver gennemført med
kontinuerlig inddragelse af væsentlige interessenter i et
dansk slutdepot for radioaktivt affald.
Ud over den lovpligtige inddragelse og
høring af offentligheden på forskellige stadier af
processen frem mod realisering af en langsigtet løsning vil
interessentinddragelsen omfatte videreførelse og tilpasning
af et kontaktforum i sagen i takt med udviklingen i arbejdet,
herunder som dialogforum og kommunikationsressource på den
endelige lokalitet for et slutdepot. Drift af en
kommunikationsplatform med adgang til alt relevant materiale i
sagen og med en kontaktpersonfunktion vil ligeledes indgå i
planen for interessentinddragelse.
IX. Fortsat sondering
af international løsning for det særlige
affald
Regeringen vil søge Folketingets
samtykke til, at regeringen indtil påbegyndelse af
anlæg af et dybt geologisk slutdepot fortsat sonderer
muligheden for en international løsning på deponering
af Danmarks langlivede radioaktive affald.
Hidtidige bestræbelser på at
afhænde det danske radioaktive affald enten helt eller
delvist til udlandet har ikke påvist muligheder for en
sådan løsning. Udenrigsministeriet har foretaget
sonderinger af mulighederne for at eksportere radioaktivt affald
til udvalgte lande i perioden 2013-18, men har måttet
konkludere, at det indtil videre ikke har vist sig realistisk at
gennemføre eksport som følge af retlige, tekniske
og/eller politiske forhold i de enkelte lande.
Regeringen vil fortsætte med at
afsøge mulighederne for fælles internationale
løsninger - herunder muligheder for eksport af det mest
radioaktive danske atomaffald til andre lande med betydeligt
større mængder af radioaktivt affald. På
anmodning af det ressortansvarlige ministerium vil
Udenrigsministeriet fortsætte sonderinger på
området.
Dansk Dekommissionering vil fortsat deltage i
samarbejdet om en eventuel fælleseuropæisk
løsning i regi af European Repository Development
Organisation-arbejdsgruppen (ERDO-WG), hvor der afsøges
fælles løsninger på tekniske og analytiske
problemstillinger i relation til håndtering og opbevaring af
radioaktivt affald. En fælleseuropæisk løsning
vil i sidste instans kræve, at et land stiller sit
territorium til rådighed for et slutdepot, hvilket indtil
videre ikke har vist sig muligt.
I sammenhæng med Dansk
Dekommissionerings engagement i internationalt forsknings- og
udviklingssamarbejde vil en eventuel udvikling af fremtidige
teknologiske alternativer til geologisk deponering blive fulgt
nøje med henblik på eventuel tilpasning af det danske
koncept for langsigtet løsning.
X. Økonomiske
forhold for en langsigtet løsning
Den foreslåede model indebærer, at
der afholdes udgifter til et midlertidigt mellemlager beliggende
på Risø, samt at der opføres et slutdepot, som
kan ibrugtages i 2073. De samlede udgiftsposter fremgår af
tabel 1 og de forventede årlige
udgifter i perioden fra 2018 til 2037 fremgår af tabel 2.
Tabel
1. Udgifter ved en langsigtet
løsning for radioaktivt affald til og med 2122
(mio. kr.,
2018-pl) | Udgift | Slutdepot | | Undersøgelser af dyb geologi
ned til 500 meter | 80,0 | Lokalisering | 29,0 | Projektering og udbud | 29,0 | Arealerhvervelse | 8,0 | Flytning af radioaktivt affald | 3,0 | Opførelse og ibrugtagning af
slutdepot (afskrivninger) | 331,0 | Renteudgifter til
låneramme | 441,0 | Drift af slutdepot | 250,0 | Opgraderet lager
på Risø | | Planlægning og
miljøvurdering | 26,0 | Projektering og udbud | 26,0 | Opførelse og ibrugtagning af
opgraderet lager (afskrivninger) | 171,0 | Renteudgifter til
låneramme | 232,0 | Drift af opgraderet lager | 600,0 | Dekommissionering og nedrivning | 45,0 | I alt udgifter frem
til og med 2122 | 2.271,0 |
|
Udgiftsposterne er behæftet med en
betydelig usikkerhed, idet der ikke er danske erfaringer med
lokalisering, projektering og opførelse af anlæg af
denne karakter. Hertil kommer tidshorisontens længde, som
indebærer, at udgiftsprofilerne kan ændre sig i
forbindelse med det endelige projekt.
Ved estimeringen af de samlede udgifter er det
forudsat, at der i 2073 er taget et slutdepot i brug, og at depotet
herefter afskrives og forrentes over 50 år, hvilket
indebærer, at slutdepotet er fuldt afskrevet i 2122. Efter
2122 vil der fortsat være udgifter til modtagelse og
deponering af fremtidigt radioaktivt affald. De årlige
udgifter til dette formål er skønnet til ca. 5 mio.
kr. (2018-pl). Det er endvidere forudsat, at den opgraderede
lagerfacilitet på Risø tages i brug i 2023.
Som nævnt under IV indebærer
regeringens model, at Dansk Dekommissionering fra 2018 kan afholde
udgifter til flytningen af det radioaktive affald og til
etableringen af en ny lagerfacilitet. Den estimerede udgift ved at
flytte det midlertidige lager op i terræn og etablere en ny
lagerfacilitet er baseret på en rapport udarbejdet af
COWI-konsortiet jf. Bilag A, nr. 16.
Udgifterne for 2018 jf.
tabel 2 optages på lov om tillægsbevilling for
finansåret 2018 og udgifterne vedrørende 2019 og frem
indbudgetteres på de årlige finanslove.
Tabel
2. Årlige udgifter i perioden
fra 2018 til 2037 | (mio. kr.,
2018-pl) | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | 2037 | Slutdepot | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Dyb geologi | 16,0 | 16,0 | 16,0 | 16,0 | 16,0 | | | | | | | | | | | | | | | | Lokalisering | | | | | | | 13,0 | 16,0 | | | | | | | | | | | | | Projektering og udbud | | | | | | | | | 5,0 | 5,0 | 6,0 | 4,0 | 4,0 | 5,0 | | | | | | | Arealerhvervelse | | | | | | | | | | | | | | | 8,0 | | | | | | Flytning af affald* | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Opførelse* | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Renteudgifter* | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Driftsudgifter* | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Opgraderet
lager | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Planlægning mm. | 13,0 | 13,0 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Projektering | 13,0 | 6,0 | 3,0 | 2,0 | 2,0 | | | | | | | | | | | | | | | | Opførelse (afskrivninger) | | | | | | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | Renteudgifter | | 1,3 | 3,5 | 4,0 | 5,3 | 8,6 | 8,4 | 8,2 | 8,0 | 7,9 | 7,7 | 7,5 | 7,4 | 7,2 | 7,0 | 6,8 | 6,7 | 6,5 | 6,3 | 6,2 | Driftsudgifter | | | | | | 12,0 | 12,0 | 12,0 | 12,0 | 12,0 | 12,0 | 12,0 | 12,0 | 12,0 | 12,0 | 12,0 | 12,0 | 12,0 | 12,0 | 12,0 | Dekommissionering** | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | I alt | 42,0 | 36,3 | 22,5 | 22,0 | 23,3 | 24,0 | 36,8 | 39,6 | 28,5 | 28,3 | 29,1 | 26,9 | 26,8 | 27,6 | 30,4 | 22,3 | 22,1 | 21,9 | 21,7 | 21,6 | * Udgifter relateret til flytning af
affald, opførelse af slutdepot, renter og drift afholdes
efter 2037 og fremgår derfor ikke. ** Udgifter relateret til
dekommissionering afholdes efter 2037 og fremgår derfor
ikke. |
|
Bilag A
Oversigt over baggrundsmateriale
1) Den
tværministerielle arbejdsgruppes afrapportering
vedrørende undersøgelser af en
langtidsmellemlagerløsning for radioaktivt affald i Danmark.
Uddannelses- og Forskningsministeriet, Finansministeriet, Sundheds-
og Ældreministeriet, Miljø- og
Fødevareministeriet, Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet, Forsvarsministeriet, Beredskabsstyrelsen,
Miljøstyrelsen, Strålebeskyttelse, Sundhedsstyrelsen
(SIS), Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte,
Dansk Dekommissionering og De Nationale Geologiske
Undersøgelser for Danmark og Grønland, april
2017.
2) De geologiske
forhold i ca. 5oo m's dybde. Foreløbig redegørelse
udarbejdet på eksisterende data. De Nationale Geologiske
Undersøgelser for Danmark og Grønland, december
2016.
3) Supplerende
langtidsmellemlagerstudier - sammenfatning. Dansk Dekommissionering
og De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og
Grønland, december 2016.
4) Kriterier og
proces for lokalisering af et langtidsmellemlager for det lav- og
mellemaktive affald fra Risø. De Nationale Geologiske
Undersøgelser for Danmark og Grønland, december
2016.
5) Anbefalinger til
undersøgelse af sociale forhold ved lokalisering af et
langtidsmellemlager for radioaktivt affald fra Risø. Det
Danske Center for Miljøvurdering (Institut for
Planlægning, Aalborg Universitet) for De Nationale Geologiske
Undersøgelser for Danmark og Grønland, september
2016.
6) Rapport om
sikkerhed, økonomi og drift for en dansk
langtidsmellemlagerløsning for radioaktivt affald. COWI A/S
for Dansk Dekommissionering, august 2016.
7) National politik
og program for ansvarlig og sikker håndtering af brugt
nukleart brændsel og radioaktivt affald i Danmark.
(Meddelelse til Kommissionen i medfør af Rådets
direktiv 2011/70/EURATOM). Sundhedsstyrelsen, august 2015.
8)
Beslutningsgrundlag for et dansk mellemlager for lav- og
mellemaktivt affald. De Nationale Geologiske Undersøgelser
for Danmark og Grønland og Dansk Dekommissionering, februar
2015.
9) Plan og
miljøvurdering for etablering af slutdepot for dansk lav- og
mellemaktivt affald. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og
Rambøll, februar 2015.
10) Omegnsstudier
af seks egnede områder til slutdepot (seks faglige
rapporter). De Nationale Geologiske Undersøgelser for
Danmark og Grønland, 2012.
11) Rådets
direktiv 2011/70/EURATOM af 19. juli 2011 om fastsættelse af
en fællesskabsramme for ansvarlig og sikker håndtering
af brugt nukleart brændsel og radioaktivt affald. Den
Europæiske Unions Tidende 2. august 2011, L 199, s.
48-56.
12) Forstudier til
slutdepot for radioaktivt affald. Hovedrapport. Dansk
Dekommissionering (COWI A/S i samarbejde med Studsvik AB og
Hasløv & Kjærsgaard), maj 2011
13)
Redegørelse af 15/1 09 om Beslutningsgrundlag for et dansk
slutdepot for lav- og mellemaktivt affald (Redegørelse R 4).
Forhandlet i Folketinget den 29. januar 2009.
14) Aktstykke 122 -
Overførelse af opgaver og medarbejdere fra Risø
Dekommissionering til Dansk Dekommissionering samt merbevilling til
de nukleare tilsynsmyndigheder. Tiltrådt af Finansudvalget
den 21. maj 2003.
15) Forslag til
folketingsbeslutning om afviklingen af de nukleare anlæg
på Forskningscenter Risø (Beslutningsforslag B 48).
Vedtaget af Folketinget den 13. marts 2003.
16) Dansk
Dekommissionering: "Lagerløsning (30-50 år) til alt
radioaktivt affald på Risø". COWI A/S, december
2017.