Fremsat den 22. februar 2018 af Martin Henriksen (DF),
Christian Langballe (DF),
Mattias Tesfaye (S) og Karsten Hønge (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om adgang til at inddrage
forældremyndighedsindehavers opholdstilladelse, hvis
vedkommende sender sit barn på genopdragelsesrejse i
udlandet
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag i indeværende
folketingsår, som indfører en adgang til at inddrage
en udenlandsk forældremyndighedsindehavers opholdstilladelse,
hvis vedkommende har sendt sit barn på genopdragelsesrejse i
udlandet, og hvis inddragelsen efter en konkret vurdering kan ske i
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med dette beslutningsforslag er
at få indført en hjemmel i udlændingeloven til
at inddrage opholdstilladelsen hos herboende
forældremyndighedsindehavere, som ikke har dansk
statsborgerskab, hvis de sender deres barn på
genopdragelsesrejse i udlandet.
Udlændingelovens regler om
genopdragelsesrejser blev strammet med lovforslag nr. L 188 fra
folketingsåret 2009-10. I dag kan en mindreårig
udlændings opholdstilladelse således bortfalde, hvis
vedkommende har opholdt sig uden for Danmark i mere end 3 på
hinanden følgende måneder på genopdragelsesrejse
eller andet udlandsophold af negativ betydning for skolegang og
integration, jf. udlændingelovens § 17, stk. 2.
Forslagsstillerne finder det imidlertid utilstrækkeligt, at
det kun er barnets opholdstilladelse, som kan bortfalde, da det
alene har indirekte konsekvenser for udenlandske forældre,
som sender deres barn på genopdragelsesrejse. Det bør
også have konsekvenser for
forældremyndighedsindehaverens egen tidsbegrænsede
eller permanente opholdstilladelse, hvis vedkommende beslutter at
sende sit barn på genopdragelsesrejse i udlandet. Med dette
beslutningsforslag foreslås det således, at der
indføres en adgang til at inddrage
forældremyndighedsindehaveres opholdstilladelse som
supplement til udlændingelovens § 17, stk. 2, om
bortfald af barnets opholdstilladelse.
Beslutningsforslaget omfatter
genopdragelsesrejser i udlandet, hvilket både vil omfatte
genopdragelsesrejser i forældremyndighedsindehaverens
hjemland og i andre lande. Ved gennemførelsen af
beslutningsforslaget kan der efter forslagsstillernes opfattelse
passende anvendes samme afgrænsning af begrebet
genopdragelsesrejse som i udlændingelovens § 17, stk.
2.
Folketinget behandlede i folketingssamlingen
2011-12 beslutningsforslag nr. B 18, som ligeledes vedrørte
inddragelse af forældremyndighedsindehaveres
opholdstilladelse, hvis deres børn blev sendt på
genopdragelsesrejse i udlandet. Dengang erklærede flere
partier sig enige i beslutningsforslagets intention, men forslaget
blev afvist af den daværende regering og flere partier, da
Justitsministeriet vurderede, at en gennemførelse af
forslaget ville være i strid med Danmarks menneskeretlige
forpligtelser. Justitsministeriet fremhævede bl.a., at der i
hver enkelt sag vil skulle foretages en konkret vurdering af, om
inddragelse af en opholdstilladelse er foreneligt med
forældrenes ret til respekt for privat- og familieliv.
Desuden vurderede ministeriet, at det ofte vil være
uproportionalt at inddrage en forældremyndighedsindehavers
opholdstilladelse, alene under henvisning til at denne har truffet
en uhensigtsmæssig, men lovlig beslutning for et eller flere
af sine børn. Dette ville særlig gælde
forældremyndighedsindehavere, som har ophold i Danmark som
flygtninge, da det kan være i strid med FN's
flygtningekonvention og det menneskeretlige forbud mod tortur og
anden umenneskelig eller nedværdigende behandling eller
straf, hvis de sendes tilbage til deres hjemland.
I dette beslutningsforslag er det
præciseret, at muligheden for at inddrage en
opholdstilladelse kun skal være der, hvis det efter en
konkret vurdering kan ske i overensstemmelse med Danmarks
internationale forpligtelser. Hvis beslutningsforslaget vedtages,
skal der således i hver enkelt sag foretages en konkret
vurdering af, om det vil være proportionalt og i
øvrigt i overensstemmelse med Danmarks internationale
forpligtelser at inddrage opholdstilladelsen. For personer med en
stærk tilknytning til Danmark kan det således
være udelukket at inddrage opholdstilladelsen. Til
gengæld vil det blive muligt at inddrage opholdstilladelsen
for personer med en svag tilknytning til Danmark, som vælger
at sende børn på genopdragelsesrejse i udlandet. Selv
om det i en konkret sag ikke viser sig at være muligt at
inddrage en forældremyndighedsindehavers opholdstilladelse,
vil det stadig signalere, at Danmark ikke tolererer
genopdragelsesrejser, og at de danske myndigheder som følge
af en genopdragelsesrejse genovervejer vedkommendes
opholdstilladelse.
Det kan ligeledes være udelukket at
inddrage en opholdstilladelse, hvis
forældremyndighedsindehaveren har asyl i Danmark som
flygtning. Hvis vedkommende imidlertid har valgt at sende sit barn
på genopdragelsesrejse i det land, som familien er flygtet
fra, vil der efter forslagsstillernes opfattelse til gengæld
være grund til at vurdere, om der i stedet kan ske en
inddragelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 19, stk. 1, nr. 1, eller § 19, stk. 2, nr. 4, da
genopdragelsesrejsen må være tegn på, at familien
igen kan opholde sig i hjemlandet.
Forslagsstillerne betragter det som en
forbedring af den nuværende retstilstand, at der
indføres en adgang til i visse tilfælde at inddrage
forældres opholdstilladelse, hvis de sender børn
på genopdragelsesrejse, og at inddragelsen vil skulle
vurderes i hver enkelt sag. Det vil efter forslagsstillernes
opfattelse sende et meget klart signal om, at genopdragelsesrejser
ikke tolereres af Danmark.
Et forældrepars beslutning om at sende
deres barn på genopdragelsesrejse træffes ofte, fordi
barnet set med forældrenes øjne er blevet »for
dansk«, hvilket vil sige, at barnet opfører sig dansk
og antager de normer, som er typiske for danske børn. Denne
opførsel hos barnet er efter forslagsstillernes mening ikke
udtryk for et problem, men tværtimod udtryk for, at
integrationen går i den rigtige retning. Forældre, som
sender deres barn på genopdragelsesrejse i udlandet, bryder
den tillid, som Danmark har vist dem ved at give dem en
opholdstilladelse. Når forældrene træffer et
sådant valg, er det åbenlyst, at de reelt ikke
ønsker at leve deres liv i et samfund som det danske. Det
bør have konsekvenser. Forslagsstillerne håber
først og fremmest, at beslutningsforslaget kan medvirke til
at forebygge genopdragelsesrejser, da det er et overgreb på
børn og unge. Men er barnet allerede sendt væk fra
Danmark, bør hele familien følge med.
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om adgang
til at inddrage forældremyndighedsindehavers
opholdstilladelse, hvis vedkommende sender sit barn på
genopdragelsesrejse i udlandet.
(Beslutningsforslag nr. B 75)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.