Fremsat den 20. februar 2018 af Pernille Skipper (EL),
Jakob Sølvhøj (EL),
Finn Sørensen (EL),
Roger Courage Matthisen (ALT),
Josephine Fock (ALT) og Torsten Gejl (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om etablering af en ligelønspulje
Folketinget pålægger regeringen at
afsætte 5 mia. kr. til en ekstra lønpulje til de
offentlige overenskomstforhandlinger i 2018. Formålet med
puljen er at mindske uligelønnen mellem kvinder og
mænd, men den konkrete udmøntning af puljen foretages
af arbejdsmarkedets parter.
Bemærkninger til forslaget
Der er fortsat store ligelønsproblemer
i Danmark, hvor kvinder i gennemsnit tjener 13,2 pct. mindre i
timen end mænd. Det dækker over lønforskelle
mellem mænd og kvinder på samme arbejdsplads, men det
skyldes også, at mange kvindedominerede fag fortsat
lønnes lavere end fag, hvor der arbejder mange mænd.
Der henvises til DR Nyheders omtale af seneste tal fra Danmarks
Statistik (»Løngab: Kvinder får ikke det samme i
løn som deres mandlige kolleger«, den 24. juli 2017).
Der henvises også til en SFI's rapport (»Segregation
and the gender wage gaps in the private and the public
sector«, Karsten Albæk, Mona Larsen og Lars Stage
Thomsen, SFI, 2016).
Ligelønsproblemerne i den offentlige
sektor er et resultat af, at langt de fleste offentligt ansatte med
de laveste lønninger er kvinder. Her taler vi eksempelvis om
rengøringsassistenten, der holder operationsstuen ren, eller
den lokale dagplejer (»Løn, køn, uddannelse og
fleksibilitet - Lønkommissionens redegørelse«,
Lønkommissionen, 2010). Også mellem faggrupper med
samme uddannelseslængde er der fortsat store
lønforskelle mellem kvindedominerede og mandsdominerede fag.
Særlig ramt er de kvindedominerede faggrupper med mellemlange
uddannelser, der tager sig af den borgernære velfærd
som sundhed, omsorg og pleje. Eksempelvis er den gennemsnitlige
timeløn for mænd med mellemlange uddannelser 306 kr.,
mens den for kvinder kun er 233 kr. (»Befolkningens
løn«, Danmarks Statistik, 2013).
Tilsvarende har FOA, BUPL, Dansk
Sygeplejeråd og en række andre fagforbund op til de
kommende overenskomstforhandlinger konstateret lønforskelle
på 10, 20 og 30 pct. efter at have sammenlignet lønnen
i fag med samme uddannelseslængde på udvalgte kvinde-
og mandeområder (»Arbejdsgiver om ligeløns-krav:
Det klinger dårligt i mine ører«, Avisen.dk, den
31. januar 2018). De færreste vil være uenig i, at det
arbejde, som sygeplejersker, SOSU´er,
rengøringsassistenter, pædagoger,
socialpædagoger og mange andre velfærdsarbejdere
udfører hver dag, er fuldstændig afgørende for
samfundets sammenhængskraft. Alligevel anerkendes de
tusindvis af offentligt ansatte, der sammen skaber vores
velfærd, ikke økonomisk for deres indsats. Det skal
der laves om på nu.
Derfor har 51 faglige organisationer - dvs.
medlemsorganisationerne i forhandlingsfællesskabet -
også markeret, at fremskridt i kampen for ligeløn er
en fælles prioritering ved årets
overenskomstforhandlinger.
Men hvis det skal være fremskridt, der
kan mærkes, slår de nuværende økonomiske
rammer ikke til. Derfor har de faglige organisationer i
Sundhedskartellet, FOA, Socialpædagogernes Landsforbund og
BUPL rettet henvendelse til en række folketingsmedlemmer
på Christiansborg med ønske om, at Folketinget stiller
med en ekstra pose penge - en pulje, der kan bruges på et
velfortjent lønløft til de kvindedominerede fag. Med
dette forslag tager forslagsstillerne denne appel til efterretning
og foreslår, at der afsættes en ekstra lønpulje
på 5 mia. kr. til dette formål til de offentlige
overenskomstforhandlinger i 2018.
At sikre ligestilling mellem køn - og
dermed også ligeløn - er et samfundsansvar. Derfor er
forslaget om en ligelønspulje heller ikke et brud med en
årelang dansk tradition, hvor parterne uden indblanding fra
Folketinget selv forhandler løn- og arbejdsvilkår.
Tværtimod er Folketinget som bevillingsgivende instans ved de
offentlige overenskomstforhandlinger nøgleaktør, hvis
ligelønsproblemerne skal adresseres og løngabet
mindskes. Den konkrete udmøntning af puljen skal naturligvis
foretages af arbejdsmarkedets parter under den forudsætning,
at fordelingen af de ekstra lønkroner sker med det
formål at mindske løngabet mellem kvinder og
mænd.
Virkningen af de 5 mia. kr. på
reguleringsordningen neutraliseres, sådan at beløbet
ikke indgår, når reguleringsordningen udmøntes,
således at andre faggrupper ikke kommer til at undvære
lønstigninger, ved at der tages skridt imod mere
ligeløn.
Forslaget medfører umiddelbare udgifter
for det offentlige på 5 mia. kr. Af dette beløb vil en
del komme tilbage i form af skatter og afgifter. Forslagsstillerne
vil i en forhandling om oprettelsen af en sådan
ligelønspulje pege på finansieringskilder, som
samtidig har samfundsmæssigt gavnlige virkninger, som
eksempelvis en aktieomsætningsafgift, der indbringer ca. 6
mia. kr. efter tilbageløb. Der er alene regnet med et
afgiftsindhold af lønstigningen svarende til 24,5 pct. Den
egentlige udgift for de offentlige kasser reduceres yderligere af
skattebetalingen. Hvis den ansatte betaler 40 pct. i skat og
derefter forbruger 50-60 pct. af restbeløbet, vil udgiften
for de offentlige kasser således være: 5 * (1-0,4) *
(1-0,5*0,245) = 2,6 mia. kr.
Den endelige fastlæggelse af
finansieringen vil være op til forhandlinger mellem
Folketingets partier, se Skatteministerens svar til Skatteudvalget
(folketingsåret 2016-17, SAU alm. del -
spørgsmål 238).
Skriftlig fremsættelse
Pernille Skipper
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
etablering af en ligelønspulje.
(Beslutningsforslag nr. B 74)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.